15 نکته برای متن سخنرانی کوتاه و تاثیر گذار

متن سخنرانی کوتاه
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

در هر شغلی که فعالیت کنید، روزی به صحبت در بین تعدادی شنونده نیاز پیدا می‌‌‌‌‌‌کنید و در آن روز آنچه به آن فکر خواهید کرد، این است که چگونه شنونده را با خود همراه کنم؟ آیا بهتر است از متن سخنرانی کوتاه استفاده کنم؟ یا بهتر است از متن سخنرانی آماده استفاده کنم؟

طبیعت گوش کردن به سخنرانی، درس، گفتمان جلسات و هر صوتی که کمتر شکل دیالوگ و گفت‌وگوی دو طرفه دارد، برای افراد سخت است. تا به حال چند دانش‌‌‌‌‌‌آموز را دیده‌‌‌‌‌‌اید که با نهایت علاقه به درس گوش کنند؟ اگر معلم هستید و چنین تجربه‌‌‌‌‌‌ای دارید، آیا از خود پرسیده‌‌‌‌‌‌اید که مشکل از کجا است؟ آیا متن شروع کلاس مجازی شما آن استاندار لازم را برا جذب دانش‌آموز دارد؟

یا اگر مدیر عامل یک شرکت هستید و جلسات شما کارایی لازم را ندارد، تا به حال سعی کرده‌‌‌‌‌‌اید اشکال کارتان را در نوشتن متن سخنرانی کوتاه و تاثیر گذار بیابید؟ آیا هیچ مطالعه‌ای راجب متن سخنرانی مدیریتی داشته اید؟

مسلم است در این بین مشکلی از جانب شما به عنوان «سخنران» وجود دارد، که باید حل شود. این مشکل ممکن است از لحظه ابتدایی کار وجود داشته باشد که به معنی نداشتن شروعی جذاب است. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا درمورد روش‌‌‌‌‌‌های شروع سخنرانی و متن سخنرانی کوتاه اطلاعات کاربردی و خوبی بدست آورید.

جملات زیبا برای شروع سخنرانی

هدف شما از ارائه سخنرانی و صحبت در بین جمعی از شنوندگان چیست؟

در ابتدا باید ارزش کارتان را مشخص کنید. اگر معلم هستید، یا به ترتیبی هدفی که دنبال می‌‌‌‌‌‌کنید، آموزش یک مطلب است، باید بدانید که هدف بسیار مهمی را دنبال می‌‌‌‌‌‌کنید و نباید بی‌‌‌‌‌‌توجه از کنار بی‌علاقگی شنوندگان رد شوید. شاید در کلاس‌‌‌‌‌‌های حضوری بتوانید دانش‌‌‌‌‌‌آموزان و دانشجویان خود را مجبور به همراهی کنید، اما درمورد کلاس‌‌‌‌‌‌های مجازی چطور؟ اگر به خوبی نمی‌دانید ارزش چیست و چگونه باید آن را بیابید مطالعه مقاله «ارزش چیست» می‌تواند به شما کمک کند.

درمورد متن شروع سخنرانی در جلسات اداری خود نیز باید با همین رویکرد پیش بروید. هدف شما از سخنرانی اداری، رسیدن به یک نتیجه در محیط کار است که زندگی بسیاری به آن وابسته است. اگر نتوانید شنوندگان را در بحث نگه دارید به مشکل خواهید خورد.

چرا باید برای شروع سخنرانی جملات خاصی انتخاب کنیم؟

1. بالا بردن اعتماد به نفس

اگر شما به صورت ناگهانی سراغ مطالب اصلی بروید، این تصور را ایجاد خواهید کرد، که نگران هستید و می‌‌‌‌‌‌خواهید زودتر کارتان را تمام کنید. این مسئله موجب می‌‌‌‌‌‌شود بی‌‌‌‌‌‌ اعتماد به نفس به نظر برسید. بنابراین آرام و آهسته با شروعی خوب، بعد از یک متن سخنرانی ۵ دقیقه ای، بحث اصلی را آغاز کنید و نگذارید ردی از عجله و نگرانی در صدای‌تان مشهود باشد.

2. ایجاد اشتیاق در شنونده

شما باید در شنونده اشتیاقی ایجاد کنید که تا انتهای سخنرانی او را همراه شما نگه دارد. اگر درمورد موضوعی تخصصی صحبت می‌‌‌‌‌‌کنید، نباید تمام مدت از اصطلاحات پیچیده استفاده کنید. حتی اگر در جمعی علمی سخنرانی می‌‌‌‌‌‌کنید! مطالعه مقاله «جملات انگیزشی برای سخنرانی» را پیشنهاد می‌کنیم.

3. به شنونده نشان دهید در کار خود حرفه‌‌‌‌‌‌ ای هستید.

تا به حال شده است دو نفر را که یکی تحصیلات کارشناسی دارد و دیگری دکتری با یکدیگر مقایسه کنید و به این نتیجه برسید که نفر اول در بیان منظور خود موفق‌‌‌‌‌‌تر است؟ اگر چنین است باید این نکته را در یاد داشته باشید، که چون نفر دوم اطلاعات بیشتری دارد، نمی‌‌‌‌‌‌تواند در متن سخنرانی کوتاه منظور خود را بیان کند.

در عوض نفر اول، با فن بیان بهتر، شاید با وجود بیان مطالبی که از نظر تخصصی در مرتبه پایین‌‌‌‌‌‌تری هستند را بهتر بیان کند. بنابراین به تحصیلات و اطلاعات خود اعتماد نکنید، آنچه در سخنرانی به کمک شما می‌‌‌‌‌‌آید بیان حرفه‌‌‌‌‌‌ای و متن سخنرانی کوتاه و تأثیرگذار است.

4. در ذهن شنونده بمانید.

اگر بتوانید سخنرانی خود را با یک متن سخنرانی سه دقیقه ای و خوب آغاز کنید، با کیفیت بالایی ادامه دهید و با یک نتیجه‌‌‌‌‌‌گیری خوب به پایان برسانید، در ذهن شنونده باقی خواهید ماند. مطالعه مقاله جملات زیبا برای پایان سخنرانی می‌تواند در این رابطه مفید باشد. حتی متن سخنرانی سه دقیقه‌ای هم می‌تواند تأثیر خود را در ذهن مخاطب بگذارد.

5. از استرس خود بکاهید.

استفاده از اذکار شروع سخنرانی می‌‌‌‌‌‌تواند به شما در فراموش کردن استرس و نگرانی کمک کند. به هر حال سخنرانی برای عده‌‌‌‌‌‌ای که تمام حواسشان به شما است، بالقوه دشوار است، بنابراین با یک شروع خوب می‌‌‌‌‌‌توانید از این استرس بکاهید. مطالعه مقاله «مدیریت ترس از سخنرانی» می‌تواند در این باره مفید باشد. شما حتی می‌توانید از متن سخنرانی آماده استفاده کنید.

متن سخنرانی کوتاه و جذاب

اشتباهات انتخاب جملات آغازین

  1. استفاده از متن‌‌‌‌‌‌‌ های طولانی

شروع سخنرانی نه باید با عجله باشد و نه طولانی. بهترین کار انتخاب متن سخنرانی کوتاه برای زمان شروع است. این متن باید بین شما و شنونده ارتباط صمیمی ایجاد کند و اشتیاق اولیه را به شنونده بدهد. اگر رسیدن به مطلب اصلی را بیش از حد طولانی کنید، شنونده خسته می‌‌‌‌‌‌شود.

 2. نداشتن تسلط کافی

شما با استفاده از متن شروع سخنرانی در جلسات اداری، قرار است اعتماد به نفس خود را نشان دهید. اگر به آنچه می‌‌‌‌‌‌خواهید بگویید تسلط کافی نداشته باشید، یکی از اهداف اصلی را از قلم انداخته‌‌‌‌‌‌اید. بنابراین چند روز پیش از سخنرانی به خوبی آن را تمرین کنید.

3. معرفی نکردن خود

اگر در جلسات و محفل‌‌‌‌‌‌هایی سخنرانی می‌‌‌‌‌‌کنید، که افراد حاضر در آن شما را نمی‌‌‌‌‌‌شناسند، حتماً در متن شروع سخنرانی، بخش کوچکی را به معرفی خود اختصاص دهید. البته این معرفی باید بسیار کلی باشد و نباید به گونه‌‌‌‌‌‌ای باشد که شنونده احساس کند شما از خود راضی هستید و برای تعریف و تمجید از خود به آنجا رفته‌‌‌‌‌‌اید.

4. معرفی نکردن موضوع سخنرانی

متن سخنرانی کوتاهی که انتخاب می‌‌‌‌‌‌کنید، باید حتماً در برگیرنده موضوع سخنرانی باشد. اگر در چند دقیقه اول مشخص نشود که هدف شما چیست و به دنبال بیان چه موضوعی هستید، شنونده سردرگم می‌شود.

انتخاب مطالب جذاب برای سخنرانی کوتاه

تمام آنچه گفتیم، به یک راه حل نیاز دارند و آن انتخاب جملات زیبا برای شروع سخنرانی است. وقتی از صفت «زیبا» استفاده می‌‌‌‌‌‌کنیم، منظورمان تنها اشعار و جملات ادبی نیست، بلکه زیبایی در گفتار به «جذابیت سخن» نیز اطلاق می‌‌‌‌‌‌شود.

برای آن که بتوانید جملات درستی انتخاب کنید، باید اهداف خود را به چند متن سخنرانی های تاثیر گذار تبدیل کنید. در این متن‌‌‌‌‌‌ها شروع هر بخش بسیار مهم است. مواردی که در ادامه بیان می‌‌‌‌‌‌کنیم، نمونه‌‌‌‌‌‌هایی از بهترین شروع‌‌‌‌‌‌هایی است که می‌‌‌‌‌‌توانید برای سخنرانی خود انتخاب کنید.

1. شروع با نام و یاد خداوند

این شیوه یکی از رایج‌‌‌‌‌‌ترین روش‌‌‌‌‌‌های شروع سخنرانی در مجامع داخل ایران یا بعنوان متن شروع سخنرانی در جلسات اداری است و جملات مناسب در بین آثار ادبیات فارسی بسیار یافت می‌‌‌‌‌‌شود. در مقاله «اشعار شروع مجلس» 22 نمونه شعر برای شروع حرفه ایی یک سخنرانی را بیان کرده‌ایم که مطالعه آن می‌تواند مفید باشد.

توجه کنید که چنین عادتی برای سخنرانی‌‌‌‌‌‌های بین‌‌‌‌‌‌المللی، باتوجه به فرهنگ سایر ملل معمول نیست. می‌­توانید از نمونه‌های زیر برای متن شروع سخنرانی در جلسات استفاده کنید:

  • «بسم الله الرحمن الرحیم *** هست کلید در گنج حکیم»«نظامی گنجوی»
  • «به نام آنکه هستی نام از او یافت *** فلک جنبش زمین آرام از او یافت»«نظامی گنجوی»
  • «به نام خداوند جان و خرد *** کزین برتر اندیشه برنگذرد»«ابولقاسم فردوسی»
  • «به نام آن که تن را نور جان داد *** خرد را سوی دانایی عنان داد»«امیر خسرو دهلوی»
  • «به نام خداوند لوح و قلم *** حقیقت نگار وجود و عدم»

نمونه متن سخنرانی کوتاه

2. استفاده از جملات بزرگان ادبیات و فلسفه

برای متن آماده سخنرانی چنین جملاتی معمولاً برای شنوندگان جذاب است. همه ما اینگونه هستیم، به جملات حکیمانه و این که از طرف افراد صاحب سبک و دانا بیان شده است، علاقه نشان می‌دهیم. مطالعه چگونه لاکچری صحبت کنیم را پیشنهاد می‌کنیم.

  • «هیچ وقت به اندازه­‌ای نگران رسیدن نباشید، که حرکت کردن را فراموش کنید.»
  • «رسیدن به موفقیت‌ آسان است؛ فقط باید هر آنچه درست است را به شکل درست و در زمان درست انجام دهید.»
  • «تنها آن‌هایی که قدرت صداقت و از خود گذشتگی را آموخته باشند، می‌توانند در زندگی خود عمیق‌ترین شادی‌ها را تجربه کنند.»
  • «جامعه فرزانگی و سعادت می‌یابد که خواندن، کار روزانه‌اش می‌باشد.»
  • «راز موفقیت در زندگی را فقط کسانی آموختند که در زندگی موفق نشدند. »

از این دست جملات که به نقل از نیچه، سقراط و بسیاری از نویسندگان و فیلسوفان امروزه به ما رسیده است، بسیار است. کافی است متناسب با موضوع سخنرانی یکی را انتخاب کنید و این متن سخنرانی کوتاهی برای شروع خواهد بود.

3. استفاده از تکه‌‌‌‌‌ هایی از آثار ادبی

شنوندگان در متن سخنرانی به چنین جملاتی علاقه دارند، بنابراین استفاده از آن‌‌‌‌‌ها می‌‌‌‌‌تواند مؤثر باشد. این جملات جز متن سخنرانی سه دقیقه ای هم حساب می شوند.

  • «یکی از اولین شروط سعادت این است که پیوند میان انسان و طبیعت هرگز قطع نشود *** از لئو تولستوی»
  • «با آن چه که درست است شروع کن نه آن چه که صرفاً قابل قبول است *** از فرانتس کافکا»
  • «کسانی که در روز رویای خود را می‌بینند از چیزهای زیادی با خبر هستند و کسانی که فقط شب‌ها رویا پردازی می‌کنند از آن‌ها آگاه نیستند *** از ادگار آلن پو»

4. از داستان‌‌‌‌ ها برای شروع استفاده کنید.

در متن سخنرانی کوتاه خود، درمورد هر موضوعی که صحبت می‌‌‌‌کنید، می‌‌‌‌توانید نمونه‌‌‌‌های بسیاری را به صورت داستان برای شروع سخنرانی استفاده کنید. برای مثال این داستان که نیوتن با برخورد سیب به سرش، به فکر قانون جاذبه افتاد، نه تنها یک حقیقت است، بلکه داستانی است که به عنوان متن شروع کلاس مجازی برای دانش‌‌‌‌آموزان شروعی خوب است تا با قوانین فیزیکی که نیوتن کشف کرده است آشنا شوند. حال اگر شما در شرکت خود می‌‌‌‌خواهید درمورد راندمان کار سخنرانی کنید، می‌‌‌‌توانید از افراد موفقی مانند ایلان ماسک استفاده کنید و در یک متن سخنرانی دو دقیقه ای؛ داستانی از او تعریف کنید.

متن سخنرانی های تاثیر گذار

5. از سخنرانی‌‌‌‌ های تد الهام بگیرید.

وب سایت تد، یک بستر فوق‌‌‌‌العاده غنی از سخنرانی‌‌‌‌هایی است که درمورد موضوعات مختلف انجام شده است. اگر به تعدادی از آن‌‌‌‌ها گوش کنید، می‌‌‌‌بینید که کیفیت بسیار بالایی دارند و جذاب هستند. بنابراین اگر چند مورد را تماشا کنید، می‌‌‌‌توانید برای متن سخنرانی کوتاه خود، نمونه‌‌‌‌هایی خوب بیابید.

6. با تشکر از شنوندگان آغاز کنید.

افراد حاضر در سخنرانی، وقت خود را صرف کرده‌‌‌‌اند تا به صحبت شما گوش کنند، بنابراین اگر در متن سخنرانی کوتاه خود با تشکری مختصر شروع کنید، به آن‌‌‌‌ها احساس خوبی می‌‌‌‌دهید، ضمن این که این رفتار موجب می‌‌‌‌شود برای شما احترام بیشتری قائل شوند.

  • متشکرم که وقت گرانبهای‌تان را در اختیار من گذاشتید، تا در مورد موضوع امروز صحبت کنم.
  • با تشکر از همه شما شنوندگان عزیز که این فرصت را به من دادید.
  • حضور شما در این محفل، موجب شادمانی است و من از شما کمال تشکر را دارم.

متن شروع جلسه معارفه

انتخاب متن شروع کلاس مجازی

حضور در کلاس درس همیشه برای دانش‌‌‌آموزان و دانشجویان آزار دهنده است. علاوه‌‌‌بر این اساتید و آموزگاران باید از حضور شاگردان خود در کلاس مطمئن شوند، چرا که قصد دارند کار خود را به نحو احسن به انجام برسند. طبیعی است که تدریس نیاز به مخاطب دارد. اگر در مدت شیوع کرونا کلاس‌‌‌های آنلاین را تجربه کرده باشید، می‌‌‌دانید که نگه داشتن دانش‌‌‌آموزان و دانشجویان در کلاس کار بسیار سختی است.

پس چگونه باید، این کار را انجام داد؟

انتخاب متن شروع کلاس مجازی، پاسخ این سؤال است. این انتخاب باید به کاراترین شکل ممکن صورت بگیرد.

  • تشویق کردن شاگردان به فراگیری مطالب، با بیان این موضوع که تیترها تا چه اندازه مهم هستند.
  • اگر معلم پایه­‌های ابتدایی هستید، باید با جملاتی تشویقی دانش ­آموزان بازیگوش را متمرکز نگه دارید.
  • سعی کنید دوستانه صحبت کنید تا در شاگردان حالت تدافعی ایجاد نشود.
  • تصور کنید کلاس درس حضوری است و از داستان برای شروع مباحث درسی استفاده کنید.
  • در مقاطع دانشگاهی، جدیت در شروع کلاس پاسخ بهتری می­دهد.

متن سخنرانی کوتاه معارفه

شروع سخنرانی؛ تضمین نگهداری مخاطب

زمانی که قرار است برای سخنرانی آماده شوید، را به دو قسمت تقسیم کنید. در بخش اول، باید متن سخنرانی خود را انتخاب کنید. موضوع هر چه که هست، مهمترین بخش، شروع سخنرانی است.

برای آن که بایک شروع خوب، بتوانید شنونده را با خود همراه کنید، از متن سخنرانی کوتاه آغازین استفاده کنید. در این متن بخشی به معرفی شما و بخشی به ایجاد انگیزه به کمک جملات بزرگان، داستان‌‌ها و  تکه‌‌هایی از آثار ادبی تأمین می‌‌شود. مطالعه مقاله «چگونه سخنران انگیزشی شویم» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

در این مقاله سعی بر آن شد تا در مورد متن شروع سخنرانی در جلسات اداری، متن سخنرانی مدیریتی، متن آماده سخنرانی، متن سخنرانی سه دقیقه‌ای صحبت شود.

متن شروع سخنرانی در جلسات با متن شروع کلاس مجازی و سخنرانی در محافل ادبی و غیره متفاوت است. بنابراین مخاطبان خود را بشناسید و برای موقعیت مناسب متن سخنرانی تهیه کنید.

کلام آخر:

سخنوری مهارتی است که با رعایت نکات و تکنیک‌هایی و البته کمی استعداد می‌تواند شما را در هر جمعی بدرخشاند. این مقاله با استفاده از تکنیک‌های به‌روز دنیا می‌تواند به شما در متن سخنرانی کوتاه کمک زیادی کند. امیدواریم در این مقاله اطلاعات خوبی ارائه داده باشیم و شما توانسته باشید نیاز خود را در مورد تهیه متن کوتاه برای سخنرانی رفع کنید.

دیدگاه‌های شما

4 دیدگاه دربارهٔ «15 نکته برای متن سخنرانی کوتاه و تاثیر گذار»

  1. عباسعلی آخوندی

    بسیار عالی. مختصر، مفید و کربردی. من که خیلی از این مطالب استفاده کردم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور خودمان را تو دل بقیه جا کنیم؟

30.000 تومان

چطور خودمان را تو دل بقیه جا کنیم؟

تخفیف استثنایی

65.000تومان

30.000 تومان