دیجیتال مارکتینگ [digital marketing] چی نیست؟! 24 آمار و فکت بازاریابی دیجیتال

دیجیتال مارکتینگ
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

تعریف دیجیتال مارکتینگ «digital marketing»یا همان بازاریابی دیجیتال به هر روش غیر سنتی و نوین امروزی گفته می شود و مجموعه ای از فعالیت هایی است که از ابزارها و کانال های دیجیتالی مانند شبکه های اجتماعی (توییتر، اینستاگرام، لینکدین و…) در راستای تبلیغات محصولات و خدمات استفاده می کند و به زبانی ساده تر تمامی تبلیغات در حوزه ی تبلیغات محصول، ارائه خدمات، به زبان ساده برند و برندینگ و… در حوزه ی اینترنت استفاده می شود دیجیتال مارکتینگ گفته می شود.

امروزه با توجه به بالا رفتن تعداد کاربران شبکه های اجتماعی و اینترنت تمامی شرکت ها متوجه این امر شده اند که اگر بخواهند در کسب و کار خود پیشرفت کنند و موفق شوند باید فعالیت خود را در اینترنت و شبکه های اجتماعی نیز وارد کرده و گسترش دهند. اما حضور در بستر اینترنت و فضای مجازی کافی نیست و برای فعالیت در حوزه ی بازاریابی دیجیتال ابتدا باید رفتار مشتری، بیشترین تایمی که بازدید از شبکه های اجتماعی و اینترنت بالاست بررسی شود و تبلیغات در آن زمان منتشر شود تا توسط طیف وسیعی از کاربران مشاهده شود و بهترین بازخورد را دریافت نماید.

آمار و فکت بازاریابی دیجیتال

۱- تعریف بازاریابی دیجیتال

معنی دیجیتال مارکتینگ و یا بازاریابی دیجیتال به تمامی فعالیت هایی که در حوزه ی اینترنت انجام می شوند و با شناسایی و بررسی رفتار مشتری به صورت آنلاین به تبلیغات در زمینه های مختلف می پردازد بازاریابی دیجیتال گفته می شود. همچنین بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ می کوشد تا با تحلیل رفتار مشتری به شناخت علایق و خواسته های او دست یابد و نحوه ی کسب و کار خود را به همان سو سوق دهد.

و به عبارت دیگر در کسب و کار دیجیتال مارکتینگ مشتری همه چیز یک کسب و کار است و هر چقدر یک دیجیتال مارکتر تعداد مشتریان بیشتری جذب نماید در کار و حرفه ی خود موفق تر خواهد بود.

۲- آیا دیجیتال مارکتینگ برای هر کسب و کاری مناسب است؟

در جواب باید بگوییم بله، فرقی نمی کند که شما چه شرکتی دارید، چه محصولی برای فروش دارید یا چه خدماتی ارائه می دهید، دیجیتال مارکتینگ قابلیت اجرا در هر کسب و کاری را دارد و تولید کننده محتوا با شناسایی مخاطب شما و نیازهای مخاطب از طریق تولید محتوای ارزشمند او را به دنبال کردن اهداف شما تشویق و جذب می کند

۳- اهمیت مشتری در دیجیتال مارکتینگ 

همانطور که گفتیم مشتری اولویت اصلی و هدف اصلی در حوزه ی بازاریابی دیجیتال می باشد. از اقدامات مهمی که باید در جلب رضایت مشتری انجام داد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ارتباطی منظم، دقیق همراه با گفتاری مناسب
  2. ارائه تولید محتوای مفید و جذاب برای مخاطب
  3. دادن اطلاعات جامع و دقیق به مشتری
  4. ایجاد راه های ارتباطی مختلف برای دسترسی راحت مخاطب
  5. استفاده از راهکارهای هدفمند در جهت ترغیب مخاطب به استفاده از خرید آنلاین

۴- تفاوت بازاریابی اینترنتی و بازاریابی دیجیتال

برخلاف تصور برخی افراد بازاریابی اینترنتی و دیجیتال با هم متفاوت هستند. در بازاریابی اینترنتی یا همان بازاریابی آنلاین اتصال به اینترنت برای استفاده از خدمات الزامی است، حال آنکه در بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ در عین استفاده از کلیه ابزارهای موجود در فضای مجازی و رسانه های دیجیتال لزوماً اتصال به اینترنت لازم نیست.

به عبارت دیگر مفهوم بازاریابی دیجیتال فراتر از بازاریابی آنلاین است و بازاریابی آنلاین را می توان زیر مجموعه ای از بازاریابی دیجیتال دانست.

۵ـ مهم ترین تکنیک های حوزه ی بازاریابی دیجیتال

وب سایت، کتاب های الکترونیک، وبلاگ سایت، گرافیک، شبکه های اجتماعی، ابزار تعاملی، روزنامه‌ها و مجلات آنلاین،ابزارهای تجاری مثل فونت اختصاصی، لوگو، مقاله سئو شده ، بازاریابی دیجیتال و… تکنیک های لازم برای حوزه ی دیجیتال مارکتینگ می باشند که بهینه سازی موتورهای جست و جو یا همان سئو مهم ترین تکنیک می باشد.

۶- بهینه سازی موتورهای جست و جو یا سئو به چه معناست؟

سئو به بکارگیری اصول و تکنیک برای مدیریت وب سایت می باشد به گونه ای که کاربر با ساده ترین سرچ بتواند از طریق موتورهای جست و جو به وبسایت دسترسی پیدا کند. سایت همکاری در فروش چیست ؟

مزایای بازاریابی دیجیتال

۷- مزایای بازاریابی دیجیتال چیست؟

هنگام استفاده از بازاریابی دیجیتال از مزایای زیر بهره‌مند خواهید شد:

از بین بردن محدودیت های فاصله ای و امکان خرید از شهرهای مختلف

بالا رفتن بازخورد مشتریان

تعامل بیشتر با مشتریان

آشنایی بیشتر با سلیقه مشتریان و پی بردن به محتوای های جذاب تر برای کاربر

عدم محدودیت زمانی در ارائه خدمات به مشتریان

سرفصل‌ های بازاریابی دیجیتال

مهم‌ترین سرفصل های دیجیتال مارکتینگ که مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از:

۹ـ بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوای دیجیتال یا همان تولید محتوا از زیر مجموعه های بازاریابی درونگرا می باشد. به این صورت که از طریق تولید محتوای جذاب با توجه به پرسش های ذهنی و دغدغه های مخاطب و پاسخ دادن به آن ها او را تشویق به دنبال کردن سایت دیجیتال مارکتینگ و خرید محصول یا سایر خدمات میکنیم.

توجه کنید که در بازاریابی محتوایی مشتری از طریق تولید محتوای جذاب و ارزشمند است که راغب به دنبال کردن شما می شود پس کیفیت محتوای تولید شده در تشویق مخاطب تاثیر زیادی دارد.

۱۰ـ  بازاریابی شبکه های اجتماعی

امروزه در عصر تکنولوژی کاربران شبکه های اجتماعی بسیار بالا رفته و بستر گسترده و مناسبی را برای کسب و کارهای حوزه ی مارکتینگ فراهم کرده است و به راحتی می توان با مشتریان بدون محدودیت جغرافیایی و سایر موانع در ارتباط بود و از طریق شبکه های اجتماعی اقدام به فروش و بازاریابی کرد. برای موفقیت در بازاریابی شبکه های اجتماعی باید به سراغ کانال های ارتباطی بروید که بازدید کنندگان بیشتری دارند و عامل تعیین کننده در موفقیت و شکست انتخاب کانال های ارتباطی برای فعالیت می باشد.

۱۱ـ تبلیغات بر اساس کلیک ppc

گونه ی دیگر فعالیت دیجیتال مارکتینگ تبلیغات کلیکی می باشد. در این گونه تبلیغات تا زمانی که مخاطبی بر روی تبلیغ کلیک نکند و بازخورد نداشته باشد هزینه ای از تبلیغ کننده کسر نمی شود. از مشهورترین تبلیغات جهان می توان به خدمات تبلیغات کلیکی گوگل اشاره کرد.

۱۲ـ تبلیغات بنری

از روش های قدیمی در بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ می توان به تبلیغات بنری اشاره کرد. تبلیغات بنری یکی از روش های سنتی در حوزه ی بازاریابی دیجیتال می باشد که با استفاده از تصاویر گرافیکی و معرفی خدمات کمک زیادی به جذب ترافیک هدفمند کرده و مخاطب را به وب سایت شما هدایت می کند.

توجه داشته باشید که قبل از تبلیغات بنری حتماً به مخاطبان، تعداد بازدیدها و رتبه سایتی که میخواهید تبلیغات خود را در آن منتشر کنید توجه کنید.

۱۳ـ ایمیل مارکتینگ

گزینه ی بعدی در حوزه ی تبلیغات رشته دیجیتال مارکتینگ ارسال پیام های تبلیغاتی هدفمند از طریق ایمیل به مخاطبان می باشد. ایمیل های بازاریابی دیجیتال می تواند شامل تخفیفات، ارائه خدمات، پیشنهادات و… باشد. در مورد ایمیل مارکتینگ بیشتر بخوانید.

۱۴ـ بازاریابی موبایلی

بهینه سازی و پشتیبانی وب سایت در تلفن های هوشمند، تبلت ها، لپ تاپ ها و… نیز بسیار حائز اهمیت می باشد که یکی از شاخه های دیجیتال مارکتینگ می باشد. وب سایت شما باید در تمامی وسایل هوشمند به یک شکل دیده شوند و سرعت بالا آمدن سایت بالا باشد زیرا در غیر این صورت کاربرانی که برای سرچ از تلفن های هوشمند خود استفاده می کنند سایت شما را دنبال نخواهند کرد.

بهینه سازی وب سایت برای کاربران تلفن هوشمند یکی از عناصر اصلی بازاریابی موبایلی است. اگر به هر شکل مخاطب را از طریق تلفن همراه به وب سایتتان هدایت کنید اما ابزارهای لازم را در اختیار نداشته باشید، کاربر سایت شما را ترک خواهد کرد.

۱۵ـ تبلیغات پیامکی

با در دست داشتن همه ی افراد به گوشی های هوشمند استفاده از پیامک های تبلیغاتی گزینه ی مناسبی برای فعالیت در حوزه ی دیجیتال مارکتینگ می باشد. به اینصورت که با تهیه لیستی از شماره تلفن و اسامی مشتریان خود و ارسال پیامک مناسب با لحن محتوایی و خطاب قرار دادن مخاطب در زمان مناسب کسب و کار خود را تبلیغ کنید.

بازاریابی ویروسی دیجیتال مارکتینگ

۱۶ـ بازاریابی از طریق همکاری در فروش

در روش بازاریابی از طریق همکاری در فروش یک سایت فروشنده و یک سایت معرف داریم. سایت معرف به معرفی محصولات و خدمات شما می پردازد و در صورت فروش درصدی پورسانت دریافت می کند. این شیوه دیجیتال مارکتینگ در مقایسه با سایر روش ها بسیار متنوع است و به راحتی با توافق درصدی طرفین با کمترین هزینه به شرط انتخاب سایت های مناسب برای همکاری فروش خود را افزایش دهید.

۱۷ـ بازاریابی ویروسی دیجیتال

در روش بازاریابی ویروسی دیجیتال با منتشر کردن یک محتوا و تشویق کاربران به بازنشر آن در قبال تخفیف یا جایزه در بستر فضای اینترنت به تبلیغ کسب و کار خود می پردازند. این روش دیجیتال مارکتینگ کوتاه مدت بوده و تاثیرگذاری و بازخورد آن تا حد زیادی به محتوایی که تولید کردید بستگی دارد.

۱۸ـ بازاریابی درونگرا

بازاریابی درونگرا به هنر شما در جذب مخاطب از طریق پاسخ به سوالات آن ها از طریق محتوای مناسب و کاربر پسند می باشد. شما در این روش مستقیماً کاربر را در معرض تبلیغات قرار نمی دهید بلکه با انتشار محتوای مورد نیاز مشتری اقدام به جذب او می کنید.

۱۹ـ‌ بازاریابی ویدیویی

محتوای تصویری یا ویدیویی نوعی دیگر از بازاریابی دیجیتال می باشد که بسیاری از کسب و کارها به سمت آن روی آوردن اند زیرا بسیاری از مخاطبان علاقه ی بیشتری به دیدن یک محتوا به صورت ویدیویی و تصویری در قالب های مختلف دارند تا خواندن یک محتوای طولانی. اما دیدن ویدیوهای تبلیغاتی نیز به میزان جذابیت و گرافیک آن ها و همچنین ارتباط آن با موضوع کسب و کار شما بستگی دارد. فضای یوتیوب ، آپارات و اینستاگرام بیشترین شبکه های اجتماعی هستند که بازخورد آن بیشتر بوده و مخاطبان زیادی آن ها را دنبال می کنند و کسب و کار شما در این شبکه ها بیشتر مورد بازدید و توجه قرار می گیرند.

۲۰ـ بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو seo

همانطور که گفته شد بهینه سازی موتورهای جست و جو و سئو بودن محتوای شما تعیین کننده جایگاه شما در کسب رتبه سایتتان در گوگل می باشد و رقابت زیادی برای کسب رتبه اول گوگل در کسب و کارهای گوناگون وجود دارد. بنابراین برای پیروز شدن و موفقیت در این رقابت لازم است یک برنامه ی مناسب برای بهینه سازی سئو سایت خود داشته باشید و به طور مستمر آن را پیگیری کنید.

۲۱ـ بازاریابی توسط موتورهای جستجو (sem)

ترفندهای کلاه سفید و کلاه خاکستری نیز یکی دیگر از حوزه های دیجیتال مارکتینگ می باشند که باعث افزایش ترافیک سایت می شوند. بازاریابی توسط موتورهای جست و جو به دو روش PPC و SEO صورت می گیرد.

بالا بردن ترافیک سایت از دو روش ترافیک ارگانیک و خریداری شده صورت می گیرد که ترافیک ارگانیک به دلیل حاصل شدن از روش کلاه سفید به عنوان یکی از بخش های موتورهای جست و جو تاثیرات طولانی مدت دارد اما ترافیک های خریداری شده کوتاه مدت می باشند.

بازاریابی توسط موتورهای جستجو

۲۲ـ  دیجیتال مارکتینگ برای چه کسب و کارهایی مناسب است؟

همانطور که در بالا گفتیم دیجیتال مارکتینگ در تمامی حوزه های کسب و کار جواب می دهد و و موقعیت معرفی برند و خرید اینترنتی را فراهم می کند. آنچه در اینجا حائز اهمیت است تهیه و تنظیم استراتژی مناسب برای هر کسب و کار در حوزه ی دیجیتال مارکتینگ است. هر کدام از روش های گفته شده در بازاریابی دیجیتال را که انتخاب می کنید باید به خوبی تمامی جوانب را در نظر بگیرید.

برای مثال اگر قرار است مخاطب با دیدن یک محتوای ویدیویی جذب کسب و کار شما شود باید محتوای ویدیویی که تولید می کند بسیار قوی و حرفه ای باشد و برای مخاطب راهی جز دنبال کردن شما نگذارد. یا اگر می خواهید با یک محتوای متنی در وبسایت خود مخاطب و بازخورد خود را افزایش دهید باید محتوای خود را به گونه ای بنویسید که تمامی سوالات ذهن کاربر در آن پاسخ داده شود و مطلب ناگفته ای در ذهنش باقی نماند.

همچنین باید عنوان و کلمه کلیدی خود را به گونه ای تعیین کنید که به راحتی توسط موتورهای جست و جو برای کاربر پیدا شود و سایت شما جزو اولین سایت هایی باشد که گوگل به مخاطب نمایش می دهد. همچنین سرعت لود شدن سایت شما باید بسیار زیاد باشد زیرا با کند بودن سرعت لو شدن سایت مخاطب خسته شده و از سایت شما خارج می شود.

به عنوان نکته ی آخر در مورد نحوه اجرای استراتژی دیجیتال مارکتینگ بدانید که موفقیت در این حوزه آنقدرها هم سخت نیست و فقط نیازمند استراتژی های درست می باشد و در سال های اخیر سایت و کسب و کارهای زیادی از این طریق به موفقیت رسیده اند و به کسب و کار خود رونق بخشیده اند.

۲۳ـ چقدر طول می کشد تا کسب و کار دیجیتال مارکتینگ نتیجه دهد؟

بازاریابی به روش دیجیتال مارکتینگ در مقایسه با روش های سنتی گذشته سریعتر به نتیجه می رسند و اگر به خوبی بر روی تولید محتوای مناسب برای سایت خود و سئو و بهینه سازی سایت و محتوای تولید شده وقت بگذارید و کلمات کلیدی خود را به درستی انتخاب کنید می توانید در کوتاه ترین زمان نتایج مطلوبی بدست آورید.

حال اگر برای کسب و کار خود در شبکه های اجتماعی و سایت های معتبر تبلیغات انجام دهید زودتر به نتیجه خواهید رسید و می توان انتظار داشت که حداکثر ظرف مدت 6 ماه نتیجه مطلوبی حاصل شود.

برخی از سوالات رایج

دیجیتال مارکتتینگ چیست؟

به زبانی ساده تمامی تبلیغات در حوزه ی تبلیغات محصول، ارائه خدمات، به زبان ساده برند و برندینگ و… در حوزه ی اینترنت استفاده می شود دیجیتال مارکتینگ گفته می شود.

منظور از بازاریابی دیجیتال چیست؟

به تمامی فعالیت هایی که در حوزه ی اینترنت انجام می شوند و با شناسایی و بررسی رفتار مشتری به صورت آنلاین به تبلیغات در زمینه های مختلف می پردازد بازاریابی دیجیتال گفته می شود.

یکی از مهمترین سر فصل های دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

یکی از مواردی که در دیجیتال مارکتینگ استفاده می شود ppc یا تبلیغات کلیکی می باشد. در این گونه تبلیغات تا زمانی که مخاطبی بر روی تبلیغ کلیک نکند و بازخورد نداشته باشد هزینه ای از تبلیغ کننده کسر نمی شود.

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان