ارزش چیست؟ | تعریف ارزش در کسب وکار

ارزش در کسب و کار
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

آیا تا به حال شده تا از خود بپرسید که معنای دقیق کلمه ارزش چیست ؟ دقیقاً چه معنی دارد؟ اصلا از آن در کجاها استفاده می‌شود؟. در پاسخ به این سوالات باید بگویم که سوال ارزش چیست یکی از سوالات متداولی است که بسیاری از مردم خواهان دانستن آن هستند، زیرا حتی اگر کسی معنای دقیق ارزش را هم نداند باز به این موضع واقف است که داشتن ارزش‌های والا و اخلاقیات از مهمترین ویژگی‌های یک فرد از نظر زندگی اجتماعی محسوب می‌شوند و همچنین همه قوانین آسمانی نیز به آن تاکید دارند.

می‌توان گفت فردی که برای خود و کارهایش ارزش قائل است و زندگی خود را طبق این ارزش‌ها به پیش می‌برد شخصی محبوب محسوب می‌شود که مردم بسیار او را دوست دارند.

در واقع شخصی که در زندگی طبق ارزش‌های خاص خود زندگی کند (حال این ارزش‌ها، ارزش کسب و کار باشد و یا ارزش‌های شخصی و یا ارزش‌های دینی) راحتتر مورد قبول جامعه خود قرار می‌گیرد. همانطور که گفتیم ارزش‌ها می‌توانند در زمینه‌های مختلفی وجود داشته باشند برای مثال؛ ارزش یک ملت، ارزش قیمتی، ثبات، دوام، یکپارچگی، اعتدال و غیره . به طور کلی می‌توان گفت نزدیکترین معنای موجود به ارزش،  ثبات، دوام و پایداری است.

حال با توجه به اهمیت این مسئله ما تصمیم گرفتیم تا در ادامه این مقاله به توضیح اینکه دقیقا ارزش چیست و اینکه ارزش در بوم کسب و کار چگونه سنجیده می‌شود بپردازیم.

ارزش چیست

ارزش چیست؟

تاکنون تعاریف و پاسخ‌های متعددی برای سوال ارزش چیست ارائه شده است. در این بخش از مقاله تعدادی از این تعاریف عنوان شده برای پاسخ به این سوال را برایتان مطرح خواهیم کرد. در واقع محققین معتقدند که از ارزش به عنوان نشان دادن اهمیت بالای یک موضوع استفاده می‌شود.

به طور متعارف ارزش به عنوان مجموعه‌ای از خصوصیات اخلاقی تعریف می‌شود که در آن‌ها انسان به واسطه داشتن این ارزش‌ها از سایر انسان‌های دیگر متمایز می‌گردد و همچنین زندگی اجتماعی یک فرد را بنا می‌سازد. گاه ارزش می‌تواند با استفاده از کلمات و اعمال یک فرد بیان شود و همچنین به عنوان مجموعه‌ای از اخلاق‌ها و فضیلت‌ها شناخته شود که به طور کلی به آموزش و پرورش یک فرد متکی است.

به طور کلی ارزش از این نظر اهمیت دارد که:

  • منجر به تغییر رفتار بد و تبدیل آن به یک رفتار خوب در انسان می‌شود.
  • به عنوان یک ابزار برای پیشرفت جامعه بشری به حساب می‌آید.
  • اراده انسان را تقویت می‌کند و مردم را به پایبندی و ثبات در رفتار سوق می‌دهد.

معنای ارزش در کسب و کار چیست؟

در واقع همانند زندگی یک انسان که دارای ارزش‌های متعددی است، کسب و کار نیز برای خود ارزش‌های مشخصی دارد که در این بخش از مقاله قرار است آن را کاملتر برای شما توضیح دهیم .

در واقع تعدادی از عناصر ملموس و ناملموس در ارزش کسب و کار دخیل هستند که نمونه‌هایی از عناصر ملموس عبارتند از؛ دارایی‌های پولی، ارزش سهامداران، سهام و میزان سودمندی شما از آن تجارت. از جمله عناصر ناملموس نیز می‌توان به مارک تجاری، شناخت، حسن نیت، منافع عمومی و علائم تجاری اشاره کرد.

در واقع هر یک از این عناصر ملموس و ناملموس تاثیر زیادی بر ارزش کل کسب و کار و تجارت شما می گذارند. به زبانی ساده‌تر هر دو ارزش ذکر شده حال چه پولی و چه غیرپولی میزان اهمیت و ارزش یک شرکت را نشان می‌دهد که به واسطه یک مدیریت کارآمد می‌توان آن‌ها را به گونه‌ای بهینه دستکاری کرد.

در واقع همه سازمان‌ها به منظور دستیابی به ارزشی بالاتر در کسب و کار خود فعالیت‌هایی هدفمند انجام می‌دهند. مفهوم کلی ارزش کسب و کار یک مفهوم ذهنی است و به نوع نیازهای سازمان و تجارت شما بستگی دارد، برای مثال ارزش کسب و کار برای یک سرمایه گذار که صرفا دستیابی به منافع مالی را هدف اصلی خود قرار داده است متفاوت است با یک کارآفرین که آرزو دارد اهداف شخصی خود را دنبال کند.

معنای ارزش در کسب و کار

ارزش کسب و کار را چگونه میتوانیم بسنجیم؟

حال که به شما توضیح دادیم ارزش در کسب و کار چیست و چه معنایی دارد در ادامه این بخش از مقاله به شما می‌گوییم که چگونه می‌توانید ارزش در بوم کسب و کار خود را بسنجید.

پس از اینکه درک کردید معنای صحیح ارزش چیست ممکن است که ماهیت ذهنی و پویایی ارزش شما را به سمت این سوال سوق دهد که آیا می‌توان ارزش کسب و کار را سنجید یا خیر؟ پاسخ به این سوال مثبت است عواملی که در زیر ذکر می‌کنیم می‌توانند به شما در تعیین ارزش کسب و کارتان کمک کنند.

  • میزان درآمد
  • سودآوری
  • سهم بازار
  • تشخیص مارک
  • میزان وفاداری مشتری
  • حفظ مشتری
  • سهم کیف پول
  • نسبت فروش متقابل
  • میزان پاسخ کمپین
  • میزان رضایت مشتری

پس از شناخت عوامل تاثیرگذار در سنجش میزان ارزش تجارتتان دیگر زمان آن رسیده است تا به شما بگوییم که چگونه می‌توانید برای کار خود ارزش بسازید.

همانطور که در بالاتر برایتان به وضوح توضیح دادیم دیگر می‌دانید که یک کسب و کار باید ارزش‌های خاص خود را داشته باشد و از آن‌ها پیروی کند. حال به منظور این که بتوانید در تجارت و کسب و کارتان ارزش‌های خاص خود را داشته باشید ما به شما راه‌حل‌هایی را آموزش خواهیم داد که به واسطه عمل کردن به آن‌ها می‌توانید برای کسب و کارتان ارزش بسازید و یا این که ارزش‌های قبلی خود را تقویت کنید. به منظور انجام اینکار تنها کافیست تا:

  • در ابتدا باید برای تجارتتان هدف مشخصی داشته باشد.
  • باید با اهداف تجاری خود همسو شود.
  • باید از حمایت سهامداران برخوردار باشید.

ارزش‌های مهم در کسب و کار

نمونه‌هایی از ارزش‌های مهم در کسب و کار

در واقع در دنیای تجارت ارزش‌ها معیارهای رفتاری هستند که آن شرکت می‌خواهد هر یک از اعضای آن سازمان از آن‌ها تبعیت کند. همچنین بهره‌مندی از یک شیوه مدیریتی عالی برای کسب و کار باعث ایجاد فرهنگ و ارزش در کسب و کار شما می‌شود. ارزش‌ها از طریق الگویی که مدیران آن را ارائه می‌کنند و از طریق دورهای آموزشی به کارمندان القا می‌شوند. حال در این قسمت از مقاله قرار است تا برای شما چندین نمونه از ارزش‌های مهم در یک کسب و کار را ذکر کنیم.

  1. سخاوت

در واقع  سخاوت را می‌توان یکی از مواردی دانست که در یک شرکت یا سازمان باعث می‌شود تا کارمندان بهتر و تاثیرگذارتر به انجام کارهای مربوط به خود بپردازند. سخاوت می‌تواند به معنای پرداخت مداوم دستمزدی بالاتر از حد متوسط و استاندارد به کارمندان باشد که به آن‌ها این انگیزه را می‌دهد تا از تمام توان خود برای انجام کارشان مایه بگذارند. کارفرماهایی که از این اصل پیروی می‌کنند به راحتی کارمندان خود را به کسب و کارشان وفادار می‌سازند.

  1. انصاف

رعایت انصاف یکی دیگر از میاحث و ارزش‌هایی است که می‌تواند به تنهایی یک توضیح کامل برای پاسخ به سوال ارزش چیست باشد. قرارگیری در یک وضعیت منصفانه و یا به اصطلاح برد برد چیزی‌ است که هر مدیر و کارفرمایی به دنبال رسیدن و دستیابی به آن است.

در واقع برای رسیدن به چنین حالتی هر دو طرف یک معامله تجاری باید احساس کنند که با آن‌ها به طور عادلانه‌ای رفتار شده است. برای مثال؛ اگر شرکت شما معروف به رعایت انصاف در معاملات تجاری خود باشد قطعاً می‌تواند به واسطه این ارزش سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان زیادی را به سمت خود جلب نماید.

  1. پیگیری

پیگیری یکی از ارزشمندترین صفاتی است که یک شرکت می‌تواند به واسطه رعایت آن باعث بهبود محصولات و خدمات خود و بهبود رضایت دائمی مشتری گردد. در واقع تاکید بر این ارزش تا حدودی می‌تواند تحت تاثیر ماهیت رقابتی نوع کسب و کار شما قرار گیرد. شرکت‌هایی که به طور دائم پیگیر بهبود وضعیت کلی خود نیستند و در این راستا اصلاً تلاش نمی‌کنند معمولاً سهم بازار خود را به رقبایشان می‌بازند.

ارزش‌های مهم در کسب و کار

  1. مشارکت‌های خیرخواهانه

هر نوع کسب و کاری که دارید حتماً تا کنون باید متوجه این موضوع شده باشید که اکثر شرکت‌ها علاوه بر اینکه به دنبال دستیابی به سود بیشتر و موفقیت هستند به موضوعاتی مانند مشارکت فعال داشتن در زمینه بهبود کیفیت زندگی برای مردم خود و یا کل جامعه بشری نیز اهمیت می‌دهند و دوست دارند در این زمینه‌ها فعالیت‌های بشر دوستانه‌ای انجام دهند.

برخی از شرکت‌های بزرگ نیز هر ساله میزان بودجه‌ای مشخص برای فعالیت در زمینه مسائل خیرخواهانه کنار می‌گذارند و از پیشنهادات خوب کارمندانشان در این زمینه‌ها استقبال می‌کنند. انجام چنین فعالیت هایی برای یک شرکت می‌تواند نشان دهنده ارزش کسب و کار آنها باشد.

  1. نوآوری

اگر شما نیز از خود می‌پرسید که در یک کسب و کار نقش نوآوری در ارزش چیست باید به شما بگویم که افراد مبتکر و نوآور در یک کسب و کار همواره به دنبال یافتن نیازهای جدید مشتریان هستند و بهترین راه‌حل‌های ممکن را برای رفع این نیازها طراحی می‌کنند.

حال این نوآوری این امکان را به شرکت شما می‌دهد تا کیفیت زندگی مشتریان خود را بهبود بخشید. همچنین پیروی از نوآوری به عنوان یک ارزش اصلی در شرکت به تجارت شما کمک می‌کند تا بتوانید از رقبای خود در بازار پیشی بگیرد.

  1. نگرانی برای رفاه کارمندان

اهمیت دادن به رفاه کارمندان یکی دیگر از ارزش‌های یک کسب و کار موفق است. کارمندان شما به شغل خود تنها به چشم یک ابزار برای کسب حقوق نگاه نمی‌کنند و می‌خواهند برای شرکتی کار کنند که واقعاً به آن‌ها اهمیت می‌دهد. به همین منظور کارمندان همواره از سرپرستان خود می‌خواهند تا نگرانی و عقاید آن‌ها را بشنوند و بدانند که آیا جایی که در آن کار می‌کنند برایشان زمینه پیشرفتی مهیا می‌کند یا خیر.

در واقع کارمندان همواره به دنبال یافتن یک محیط کار دلپذیر و ایمن هستند و از مدیران خودد می‌خواهند تا منابع مورد نیاز از جمله فناوری، منابع انسانی و بودجه مورد نیاز را برای آن‌ها تامین کنند.

با توجه به هر آن‌چه تا کنون در خصوص ارزش کسب و کار به شما گفتیم،  شما دیگر می‌توانید به عنوان مدیر و یا صاحب یک کسب و کار با رعایت موارد ذکر شده در این بخش از مقاله ارزش کسب و کار خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهید.

میزان اهمیت ارزش در کسب وکار

نتیجه‌گیری

در طول این مقاله از دکتر ویز سعی کردیم تا برای شما به صورت کامل توضیح دهیم که ارزش چیست و دقیقا چه معنایی دارد. همچنین برای شما توضیح دادیم که ارزش در زمینه‌های مختلف زندگی مورد استفاده قرار می‌گیرد، مانند زندگی شخصی و کسب و کار.

در ادامه سعی کردیم تا به شما بگویم که چگونه می‌توانید ارزش را در کسب و کار خود بسنجید و همچنین نمونه‌هایی از ارزش‌های مهم در کسب و کار را به شما معرفی نمودیم. شما می ‌توانید با مطالعه این مقاله از مطالب ارائه شده در آن در خصوص ارزش و اهمیت آن در کسب و کار آگاه شوید.

برخی از سوالات رایج

1. ارزش چیست؟

ارزش به عنوان مجموعه ‌ای از خصوصیات اخلاقی تعریف می ‌شود که در آن‌ ها انسان به واسطه داشتن این ارزش‌ها از سایر انسان‌های دیگر متمایز می‌ گردد و همچنین زندگی اجتماعی یک فرد را بنا می‌ سازد.

2. معنای ارزش در کسب و کار چیست؟

  1. میزان درآمد
  2. سودآوری
  3. سهم بازار
  4. تشخیص مارک
  5. میزان وفاداری مشتری
  6. حفظ مشتری
  7. سهم کیف پول
  8. نسبت فروش متقابل
  9. میزان پاسخ کمپین
  10. میزان رضایت مشتری

3. عناصر تاثیر گذار در ارزش یک کسب و کار چیست؟

عناصر ملموس و ناملموسی در ارزش کسب و کار دخیل هستند که نمونه‌هایی از عناصر ملموس عبارتند از؛ دارایی‌های پولی، ارزش سهامداران، سهام و میزان سودمندی شما از یک تجارت و از جمله عناصر ناملموس نیز می‌توان به مارک تجاری، شناخت، حسن نیت، منافع عمومی و علائم تجاری اشاره کرد.

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان