ترس از سخنرانی را در 15 روز کنار بگذارید! 0 تا 100 قدم به قدم

ترس از سخنرانی
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

ترس از سخنرانی در جمع را می‌توان یکی از بدترین ترس‌های ممکن دانست. ترس از سخنرانی همواره با علائم مختلفی همراه بوده که باعث می‌شود تا احساس اضطراب و فشار شدید بر روی قفسه سینه خود داشته باشید و افکار منفی به سرعت در ذهن شما به حرکت درآید و همین امر باعث شود تا کلمات بعدی خود را که قبلاً به خوبی آن‌ها را تمرین کرده بودید از ذهنتان پاک شوند و با صدایی ضعیف، آغشته به ترس، سرگردانی و تردید صحبت کنید.

توصیفاتی که برایتان گفتم در واقع از تجربیات شخصی بیان شده که ترس از سخنرانی داشته و اطلاعاتش را با ما در میان گذاشته است و هرچند که برای ما نوشتن و توصیف این حالات و احساسات در قالب کلمات خیلی راحت است اما تاثیر شدید و اثرات طولانی مدت آن را نمی‌توان با کلمات به گونه‌ای توصیف کرد که برخی افراد که از این فوبیا رنج می برند تا کنون آن را حس کرده‌اند. برای مطالعه بهتر این مبحث می‌توانید مقاله «چگونه باکلاس صحبت کنیم؟؟ لیست جملات شیک و باکلاس در حرف زدن…» را هم مطالعه کنید.

ما در ادامه این مقاله به شما کمک خواهیم کرد تا بتوانید بر ترس خود غلبه کنید و ترس از سخنرانی را در طول ۱۵ روز کنار بگذارید. حقیقت کنار گذاشتن این ترس از آنجایی اهمیت پیدا می‌کند که شما در طول زندگیتان حالت در دانشگاه و یا چه در حرفه و یا تجارت خود برایتان در گذر زمان بسیار اهمیت پیدا می‌کند که بتوانید نظر خود را به راحتی بیان کنید و اگر صادق باشیم این احتمال برای همه ما وجود دارد که روزی مجبور شویم در جمع سخنرانی کنیم.

حال چه سخنرانی ما بخواهد حالت رسمی داشته باشد و یا اینکه صرفاً از رئیس خود درخواست ارتقا داشته باشیم مهارتهای حرف زدن برای پیشروی در یک محیط حرف‌های امری کاملاً ضروری است.

درست است که ترس از سخنرانی در جمعیت یک ترس بسیار واقعی و وحشتناک است اما با این حال یکسری روش‌ها وجود دارد که به شما کمک می‌کند بتوانید بر ترس خود غلبه کنید. حتی روش‌هایی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا بتوانید انرژی خود را به روشی مثبت کنترل نمایید. به همین دلیل ما قرار است در ادامه این مقاله به شما نحوه مدیریت ترس از سخنرانی را آموزش دهیم و همچنین داروی ترس از سخنرانی را نیز به شما معرفی نماییم.

مقابله با ترس از سخنرانی

ترس از صحبت در جمع چیست؟

ترس از سخنرانی در مقابل مردم، یک نوع هراس اجتماعی و یکی از مظاهر اضطراب عملکردی محسوب می‌شود که در آن افراد هنگام ایستادن در مقابل تماشاگران احساس آشفتگی زیادی را نسبت به ظاهر خود حس می‌کنند، حال خواه این مخاطبان تعداد کمی داشته باشند و یا یک جمعیت خیلی بزرگ باشد که در مقابل آن‌ها قرار گرفته است.

ترس از سخنرانی در جمعیت نسبت به سایر ترس‌ها و فوبیا‌های دیگر جزو رایج ترین‌ها محسوب می‌گردد؛ زیرا کارشناسان تخمین زدند که چیزی حدود ۷۵ درصد از جمعیت دنیا از این بیماری یا هراس رنج می‌برد. خیلی از مردم ترس از سخنرانی در جمع را حتی بالاتر از ترس از مرگ می‌دانند، ولی حقیقت این است که این ترس می‌تواند به نوعی به زندگی شغلی و شخصی شما آسیب برساند.

از دیگر علائم این ترس این است که هنگام قرار گرفتن در موضع سخنرانی احساس عصبی بودن می‌کنید، کف دستانتان خیس عرق می‌شود، معده‌تان به هم می‌پیچد و از صمیم قلبتان نمی‌خواهید این کار را انجام دهید.

برخی پزشکان معتقدند که : “ترس از سخنرانی در جمع در بیماران جوان بیشتر از دیگران است و حتی این امر ممکن است در زنان شیوع بیشتری داشته باشد. این ترس اغلب در افرادی ایجاد می‌گردد که از اختلال اضطراب اجتماعی رنج می‌برند. این قبیل افراد در تعاملات روزانه خود با اضطراب شدید، ترس و خجالت رو به رو می‌گردند. با این حال باید توجه داشته باشید که همه کسانی که از فوبیا در سخنرانی عمومی رنج می‌برند دچار اختلال اضطراب اجتماعی نیستند.

راه های مقابله با ترس از سخنرانی

دلایل ترس از صحبت در جمع چیست و چرا از آن می‌ترسیم؟

دلایل زیادی وجود دارد که باعث می‌شود مردم از صحبت کردن در مقابل جمع یا مکان‌های عمومی بترسند. اما اگر بخواهم عمده‌ترین دلایل ترس از سخنرانی در جمع را برای شما بیان کنیم، می‌توانیم به دلایل فیزیکی، بیولوژیکی، زیست محیطی و روانی اشاره کنیم.

این عوامل جزو برجسته‌ترین و منطقی‌ترین عواملی هستند که باعث بروز این اختلال در شما می‌شوند. به همین منظور بهتر است قبل از اینکه اقدام به صحبت در برابر جمع کنید با خودمون بارها و بارها سخنرانیمان را تمرین کنیم تا آمادگی لازم نسبت به انجام این کار را در برابر عموم پیدا کنیم.

در واقع افرادی که چنین ترسی دارند همیشه این سوالات را از خود می‌پرسند که، اگر به هنگام سخنرانی مرا رد کنند و به صحبت‌های من توجه نکنند چه می‌شود؟ اگر فکر کنند من کسل‌کننده هستم یا احمق هستم چه می‌شود؟

در واقع این قبیل تفکر همان چیزهایی است که باعث می‌شود شما نسبت به سخنرانی نوعی هراس و دلهره داشته باشید. در واقع اصلی‌ترین دلیل اینکه شما هنگام سخنرانی دست و پایتان میلرزد، عرقتان افزایش می‌یابد، فشار خونتان بالا می‌رود و عضلات شکمتان منقبض می‌گردد این است که در هنگام سخنرانی هیپوتالاموس، غده ی هیپوفیز را در مغز شما تحریک می‌کند تا هورمون آدرنالین ترشح کند که به نوبه خود بتواند غده تیروئید را تحریک نماید، نتیجه این امر این است که آدرنالین در خون شما آزاد می‌شود

و هیجان سطح بدن شما افزایش پیدا می‌کند و همین امر باعث می‌شود که بدنتان شما را برای نبردی فیزیولوژیکی آماده کند که در آن شما هیچ دشمن خاصی ندارید که تهدیدی برای شما محسوب شود و همه این‌ها از تصورات شما منشا می‌گیرد.

می‌توان گفت مانند هر ترس و یا فوبیای دیگر تجربیات و خاطرات قبلی مرتبط با سخنرانی عمومی می‌تواند نقش محوری در تقویت و یا دلسرد شدن شما از سخنرانی داشته باشد. اما شما باید بدانید که ترس از از سخنرانی مانند هر تجربه منفی دیگر که انسان در طی آن‌ها مورد استحضار، تمسخر، قلدری و سایر رفتارهای زننده دیگر قرار گرفته باشد کاملاً قابل درمان و کنترل هستند و شما به راحتی می‌توانید به مدیریت ترس از سخنرانی خود بپردازید.

داروی ترس از سخنرانی چیست و چگونه درمان می‌شود؟

اگر می‌خواهید بدانید که داروی ترس از سخنرانی چیست باید به شما بگویم که مانند همه ترس‌های دیگر درمان ترس از سخنرانی در جمع نیز تنها به چند روش اصلی محدود می‌شود که برجسته‌ترین و رایج ترین این روش‌ها، روش درمان شناختی رفتاری (CBT) است، که نقش اساسی در درمان طیف وسیعی از اختلالات بهداشت روان، اختلالات خواب، اضطراب و افسردگی و استرس شدید دارد.

این شیوه درمانی به بیمار کمک می‌کند تا بتواند به سرعت بر این چالش‌ها غلبه کند و در مدت کوتاهی نسبت به سایر روش‌های درمانی که ممکن است تا به حال بیمار از آن‌ها استفاده کرده باشد عمل نماید.

در این نوع هراس‌های عمومی رفتار درمان شناختی یا (CBT) به شما کمک می‌کند تا بتوانید از تفکر منفی و نادرستی که باعث افزایش ترس شما شده است آگاه شوید و همین موضوع به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید در موقعیت‌های دشواری که در آن احساس ترس می‌کنید بهتر عمل کنید.

مقابله با ترس در سخنرانی

درمان ترس از صحبت در جمع با رعایت 10نکته ساده

در این بخش از مقاله ما به شما چند نکته آموزش می‌دهیم که به واسطه رعایت آن‌ها می‌توانید بر ترس خود نسبت به سخنرانی چیره شوید.

  • تمرین و آماده سازی گسترده

درست است که راه‌های زیادی برای درمان و غلبه بر ترس از سخنرانی وجود دارد اما نباید این نکته را فراموش کنید که گاهی ترس از سخنرانی از این منشا می‌گیرد که شاید شخص مورد نظر آمادگی کافی برای انجام این کار را نداشته باشد، پس همیشه قبل از انجام سخنرانی سعی کنید تا تمرین و آماده سازی را در سطح گسترده انجام دهید.در مقاله “شعر برای شروع سخنرانی” 22 نمونه شعر برای شروع حرفه ایی یک سخنرانی را بیان کرده ایم که مطالعه آن می تواند مفید باشد.

هیچ چیز جای تمرین و آمادگی برای سخنرانی را به منظور جلوگیری از ترس و استرس ناشی از آن نمی‌گیرد. آنقدر خوب برای سخنرانی خود آماده شوید که بتوانید به هر سوالی که قرار است از شما بپرسند پاسخ دهید و هر گونه ترس و استرس را در همین ابتدای کار از بین ببرید. مطالعه مقاله “متن سخنرانی کوتاه” می تواند مفید باشد.

  • از این نترسید که از شما خوششان نیاید

در طول همین مقاله برای شما توضیح دادیم که یکی از سوالاتی که اغلب این قبیل افراد از خود می‌پرسند این است که اگر در طی سخنرانی افراد از من خوششان نیامد چه کنم؟ و همین سوال و فکر منفی باعث بروز استرس در آن‌ها می‌شود. پس بهتر است تا فکر کردن به اینکه اگر مرا رد کنند یا مرا دوست نداشته باشند چه؟ را از سر خود بیرون کنید و تمام ترس خود را از طرد شدن از بین ببرید زیرا مخاطبین به این دلیل آن‌جا هستند که به سخنان شما گوش کنند، پس نترسید و کار خودتان را انجام دهید.

  • خود را در آینه تماشا کنید

یکی از بهترین راه‌های تمرین کردن این است تا در حین تمرین برای سخنرانی خود مدام به آینه نگاه کنید و سخنرانیتان را جلوی آیینه تمرین کنید، گویی که مستقیماً با شخص مورد نظر صحبت می‌کنید. شما با توجه کردن بر روی حالت چهره، حرکت دست‌ها و حرکت بدنتان می‌توانید روی مهارت‌های سخنرانی خود کار کنید.مطالعه مقاله “جملات انگیزشی برای سخنرانی” را پیشنهاد می کنیم.

تمرین های مقابله با ترس در سخنرانی

  • صدای خود را ضبط کنید

سعی کنید تا سخنانتان را روی تلفن و دوربین فیلمبرداری ضبط کنید. سپس روی این صدا و یا فیلم ضبط شده تمرین کنید و نکاتی را یادداشت کنید که می‌تواند به بهبود وضعیت سخنرانی شما کمک کند. البته برخی افراد نیز وجود دارند که علاقه ندارند تا صدای خود را روی نوار و یا به صورت ضبط شده گوش دهند اما باید بدانند که این روش یکی از بهترین راه‌های بهبود مهارت و پیشگیری از استرس‌های احتمالی در طول سخنرانی است.

  • روی نفس کشیدنتان کار کنید

شما با انجام این کار قادر خواهید بود تا طنین صدای خود را بهبود ببخشید و در طول سخنرانی آرام‌تر خواهید بود. قبل از انجام دادن سخنرانی سعی کنید تا با تمرین کردن این کار به یک ریتم ثابت هنگام نفس کشیدن و حرف زدن برسید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا به میزان قابل توجهی استرستان را کاهش دهید.

  • برای شخص دیگری سخنرانی کنید

افراد زیادی هستند که می‌توانید قبل از انجام سخنرانی اصلی با آن‌ها تمرین کنید برای مثال مادر، پدر، دوستان و غیره . به فرد مورد نظر بگویید تا در هنگام سخنرانی از شما انتقاد کند و صادقانه عیب‌هایتان را بگوید. صحبت کردن با شخص دیگر باعث آرامش شما می‌شود و همچنین تجربه دریافت بازخورد دیگران را برای شما بالاتر می‌برد.

  • در کلاس‌های سخنرانی عمومی شرکت کنید

اگر می‌خواهید مشکل ترس از سخنرانیتان را برای همیشه از بین ببرید می‌توانید در کلاس های سخنرانی عمومی ثبت نام کنید و یا یک مربی عالی پیدا کنید تا بتواند در این زمینه به شما کمک کند. شما می‌توانید با عضو شدن در این کلاس‌ها شروع به سخنرانی و صحبت کردن در جمع کنید و قاعدتا با گذر زمان در این زمینه مهارت کافی را پیدا خواهید کرد و ترستان نیز به مرور از بین می‌رود.

  • پاورپوینت تهیه کنید

شاید شما هم تاکنون تجربه استفاده از پاور پوینت هنگام سخنرانی آن هم در کلاس‌های درس  یا دانشگاه را داشته باشید. کسانی که تا به حال در سخنرانی‌هایشان از پاورپوینت استفاده کرده‌اند می‌دانند که داشتن پاورپوینت در طول کنفرانس می‌تواند یک کمک بزرگ به آن‌ها محسوب شود. عکس ها و فیلم‌های پاورپوینت مخاطبین را به خود سرگرم می‌کند و باعث می‌شود تا بیشتر به سخنان شما توجه کنند.همچنین مطالعه مقاله “جملات زیبا برای پایان سخنرانی” را پیشنهاد می کنیم.

  1. قبل از سخنرانی یک جرعه آب گرم بنوشید

آن دسته از عزیزانی که به دنبال پاسخ این سوال هستند که قبل از سخنرانی چه بخوریم باید بدانند که گاهی فشردن مقداری لیمو در آب نسبتاً گرم و نوشیدن آن قبل از سخنرانی می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. سعی کنید قبل از صحبت و سخنرانی از نوشیدنی‌های شیرین پرهیز کنید، این موارد می‌توانند دهن شما را در حین صحبت کردن خشک کنند وعمل سخنرانی را برای شما سخت‌تر نمایند.

  1. روی مطالب تمرکز کنید نه روی مخاطبین

شما با تمرکز کردن روی مطالب قادر خواهید بود تا به راحتی کلمات بعدی خود را به زبان آورید و از بروز هر گونه استرس ناشی از حواس پرتی جلوگیری کنید. همچنین شما گاهی با تمرکز کردن بر روی مخاطبین جملاتتان را فراموش می‌کنید و یا اینکه با دیدن واکنش‌های آن‌ها ممکن است بترسید. پس بهتر است تا در طول کنفرانس یا سخنرانی بیشتر تمرکزتان بر روی مطالب باشد و نگران واکنش‌های مخاطبین نباشید.

افزایش مهارت برای سخنرانی در جمع

نتیجه‌گیری

در طول این مقاله از دکتر ویز سعی کردیم تا به شما آموزش دهیم که چگونه می‌توانید در طول ۱۵ روز ترس از سخنرانی را کنار بگذارید. ما با پرداختن به دلایل و شیوه درمان ترس از سخنرانی سعی کردیم تا شما را با مفهوم اصلی و خاستگاه این نوع استرس آشنا کنیم و سپس ۱۰ نکته به شما معرفی کردیم که علاوه بر اینکه موجب تقویت مهارت کلامی شما میشود بلکه به شما می‌آموزد که چگونه و با انجام چه کارهایی میتوانید این استرس را در طول سخنرانیتان کاهش دهید.امیدوارم که مطالب ارائه شده درباره ترس از سخنرانی در جمع در این مقاله مورد پسند شما دوستان عزیز واقع گردد.

برخی از سوالات رایج:

1. ترس از صحبت در جمع به چه معناست؟

برخی افراد برای صحبت در جمع راحت نیستند . دچار تنش و اضظراب می شوند این افراد ممکن است دچار ذهنیت منفی راجع به خود و بدن خود باشند و همین موضوع به اضطراب آن ها دامن بزند.

 

2. به چه دلیل افراد از سخنرانی می ترسند؟

1. ذهنیت منفی راجع به بدن خود
2. ذهنیت منفی راجع به اطلاعات خود
3. ذهنیت منفی راجه به محیط و افراد

 

3. چگونه می توان ترس از سخنرانی را بهبود بخشید؟

1. تمرین و آماده سازی خود
2. تماشا کردن خود در آینه
3. ضبط کردن صدای خود
4. اجرای سخنرانی برای دیگر افراد

دیدگاه‌های شما

4 دیدگاه دربارهٔ «ترس از سخنرانی را در 15 روز کنار بگذارید! 0 تا 100 قدم به قدم»

  1. زلمی احدی

    سلام وسپارس از مطلب خیلی مهم وتحقیق که دراین مورد انجام داده اید. من این را بالای خود تجربه کرده ونتیجه انر برایتان ارسال می کنم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور خودمان را تو دل بقیه جا کنیم؟

30.000 تومان

چطور خودمان را تو دل بقیه جا کنیم؟

تخفیف استثنایی

65.000تومان

30.000 تومان