معرفی + 8 نوع رایج از انواع بازاریابی (Marketing)

معرفی + ۸ نوع رایج از انواع بازاریابی (Marketing)
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

بازاریابی این روزها به عامل بسیار مهمی تبدیل شده است که می‌تواند باعث موفقیت یک تجارت گردد. دیگر تنها داشتن محصولات با کیفیت و یا خدمات حرفه‌ای برای جذب مشتری کافی نیست و بدون داشتن فعالیت‌های بازاریابی کارآمد نام تجاری شما هیچگاه شناخته نمی‌شود و کسب و کارتان آنطور که باید رونق نمی‌گیرد.

البته انواع بازاریابی وجود دارد که شما می‌توانید با توجه به نوع حرفه خود و بودجه‌ای که قرار است به آن اختصاص دهید اقدام به انتخاب یکی از آن‌ها نمایید. از انواع آن همانطور که در مقالات قبل گفته ایم می توان به بازاریابی برونگرا ، بازاریابی چریکی (Guerilla Marketing) و … اشاره کرد.

در واقع بازاریابی را می‌توان مجموعه فعالیت‌هایی دانست که یک فرد و یا سازمان به منظور افزایش فروش خدمات و محصولات خود اقدام به بهره‌وری از آن می‌کند. البته تکنیک های افزایش فروش زیاد می باشند که می توانید در مقاله ” قدم به قدم “افزایش فروش” تا 300% ” آن ها را مطالعه نمایید.

به عبارت دیگر بازاریابی برای یک کسب و کار باعث ایجاد ارتباط موثر، مبادله و در نهایت فروش بیشتر می‌شود. بازاریابی همانند یک رشته تحصیلی همواره در حال پیشرفت کردن است و مفاهیم موجود در آن با توجه به روند اقتصادی و اجتماعی موجود در جامعه تحلیل و بروز رسانی می‌گردد.

انواع بازاریابی موجود در جامعه بر اساس نیازهای مصرف کنندگان همواره در حال تغییر است و تمام تلاش تمامی آن‌ها پاسخگویی به نیازهای چند برابر و روز افزون مشتریان می‌باشد. برخی از انواع بازاریابی عبارتند از:

بازاریابی سبز، بازاریابی الکترونیکی، بازاریابی اجتماعی، بازاریابی شبکه، بازاریابی ویروسی و غیره. در ادامه این مقاله از دکترویز قرار است تا شما را با 8 نوع رایج از انواع بازاریابی آشنا کنیم.

انواع بازاریابی (Marketing)
معرفی انواع بازاریابی

انتخاب نوع صحیحی از بازاریابی برای تجارت شما می‌تواند مانند جادویی باشد که به حقیقت پیوسته است. همانطور که به شما گفتیم امروزه دیگر انواع مختلفی از بازاریابی در دسترس است که شما باید بر اساس نیاز شغلی خود یکی از آن‌ها را انتخاب نمایید. قبل از انتخاب نوع بازاریابی که قرار است آن را در تجارتتان به کار بگیرید بهتر است تا ابتدا جمعیت هدف و مخاطبین خود را در نظر بگیرید و سپس دست به انتخاب بزنید. در این بخش از مقاله شما را با انواع بازاریابی آشنا خواهیم کرد:

  • بازاریابی ویروسی

یکی از انواع بازاریابی رایج در دنیا بازاریابی ویروسی است که یک استراتژی تبلیغاتی است که از قابلیت‌های شبکه‌های اجتماعی به منظور تبلیغ یک محصول استفاده می‌کند.

دلیل انتخاب چنین نامی برای این نوع از بازاریابی این است که به فردی که این نوع از بازاریابی را انتخاب می‌کند نشان دهد که می‌تواند به انتشار اطلاعات مربوط به محصول و یا سایر خدمات در جامعه به وسیله شبکه‌های اجتماعی بپردازد. بازاریابی ویروسی یک نوع انتشار اطلاعات از طریق استراتژی بازاریابی دهان به دهان است اما فناوری‌های مدرن به کار رفته در آن اجازه می‌دهد تا تفسیر ویروسی آن بسیاری از سیستم عامل های مبتنی بر اینترنت را شامل شود.

در این نوع بازاریابی محتوای تبلیغاتی عمیق‌تر است و افراد بیشتری ترغیب می‌شوند تا از این بازاریابی در تجارتشان استفاده کنند. انواع بازاریابی ویروسی عبارتند از:

  1. بازاریابی ویروسی حیاتی
  2. بازاریابی ویروسی مارپیچی
  3. بازاریابی ویروسی ارزشی
  4. بازاریابی ویروسی ناخوشایند
  • بازاریابی اینترنتی

بازاریابی اینترنتی نوعی بازاریابی شبکه ای است که از طریق اینترنت انجام می شود. این نوع از بازاریابی مبتنی بر مجموعه‌ای از روش ها الکترونیکی در فرایند بازاریابی است. بازاریابی اینترنتی را میتوان شاخه‌ای از بازایابی عمومی دانست که به لطف فناوری های مدرنی که اینترنت در اختیار آن قرار می دهد توانسته میان مردم در بازه زمانی که خیلی کوتاهی سریع معروف شود. انواع بازاریابی اینترنتی عبارتند از:

  1. بازاریابی از طریق موتورهای جستجو
  2. بازاریابی محتوا
  3. انواع بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
  4.  بازاریابی کلیکی
  5. بازاریابی ایمیلی
  6. بازاریابی از طریق برنامه‌های تلفن همراه

 

بازاریابی اینترنتی

  • انواع بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه یک مدل تجاری است که برای رشد تجارت به شبکه یزد توزیع کنندگان متکی است. بازاریابی شبکه یک مدل از انواع بازاریابی شبکه است که برای رشد تجارت چه شبکه ای از توزیع کنندگان متکی است.

به طور معمول بازاریابی شبکه ای شامل سه نوع اساسی از استراتژی‌های سیستماتیک به منظور درآمدزایی است که شامل تولید استخدام ساخت و مدیریت می شود. بازاریابی شبکه یکی از روشهای بازاریابی جایگزین برای بازاریابی منظم است و به آن فروش مستقیم یا بازاریابی چند سطحی نیز می گویند و موفقیت در این نوع بازاریابی تنها به خود مشتری بستگی دارد.

انواع بازاریابی شبکه‌ای عبارتند از:

  1. بازاریابی شبکه تک لایه
  2. بازاریابی شبکه دولایه
  3. بازاریابی شبکه چند سطحی
  4. بازاریابی شبکه ترکیبی
  • انواع بازاریابی بانکی

در این نوع از بازاریابی سعی دارند تا بتوانند خدمات و محصولات تولید شده توسط بانک را طی فرایندی جهت یافتن مشتری به بازار ارائه کنند و همچنین این نوع از بازاریابی قصد دارد تا مشتریان را علاوه بر خرید، ترغیب به استفاده از این محصولات کند.

می‌توان گفت که به نوعی ارائه جوایز از جانب بانک‌ها مهمترین مسئله در راستای جذب مشتری از این طریق است. بازاریابی محصولات بانکی از طریق روش‌های مختلفی مانند حساب‌های عملیاتی، پرداخت سفارشات ثابت و فروش ارز انجام می‌شود. همچنین بازاریابی خدمات بانکی شامل روند خدمات درمانی، مالی، مهمان‌نوازی، اجاره اتومبیل، مسافرت‌های هوایی و سایر خدمات حرفه‌ای می‌شود.

  • بازاریابی مستقیم

یکی دیگر از انواع بازاریابی، بازاریابی مستقیم است که در آن با استفاده از طیف وسیعی از دستگاه‌های دیجیتال از جمله رایانه، تلفن‌هوشمند و تبلت‌ها محصولات و خدمات خود را به مشتریان تبلیغ می‌کنند. بسیاری از شرکت‌های هوشمند بازاریابی مستقیم را عامل اصلی موفقیت خود می‌دانند. نام انگلیسی این نوع بازاریابی direct marketing است و در این نوع از بازاریابی تنها با در نظر گرفتن مشتریان بالقوه اقدام به فعالیت می‌کند.

  • بازاریابی قطره‌ای

یکی دیگر از انواع بازاریابی‌ موجود برای انتخاب بازاریابی قطره‌ای است. این نوع از بازاریابی از نوعی استراتژی ارتباطی پیروی می‌کند که با گذشت زمان مجموعه‌ای از پیام‌های پیش نویس شده را برای مشتریان یا خریداران احتمالی شما ارسال می‌نماید. این پیام‌ها اغلب از طریق ایمیل به مشتریان ارسال می‌گردند. انواع بازاریابی قطره‌ای عبارتند از:

  1. بازاریابی قطره‌ای رقابتی
  2. بازاریابی قطره‌ای دانشی
  3. بازاریابی قطره‌ای اصلی

انواع روش های بازاریابی

  • بازاریابی ابری

بازاریابی ابری تمام تلاش‌های بازاریابی دیجیتال یک کسب و کار است که برای بهبود تجربه خریداران شخصی سازی شده و یکپارچه گشته است. هدف اصلی در این این نوع بازاریابی این است که به خریداران و مشتریان مورد نظر خود برسیم، خواه در شبکه‌های اجتماعی خواه از طریق ایمیل یا هر راه دیگری.

چیست؟ + معایب و مزایا”]

می‌توان گفت که مفهوم بازاریابی ابری به لطف رشد سریع اینترنت تحرک بیشتری پیدا کرده و به نوعی تکامل یافته است. همچنین برخی معتقدند که بازاریابی ابری نوعی تغییر یافته از اشکال سنتی بازاریابی است که از طریق انتشارات چاپی، تبلیغات تلویزیونی و رادیویی انجام می‌شود.

  • بازاریابی معکوس

بازاریابی معکوس یکی از رایج ترین انواع بازاریابی است که هدف آن به جای انجام دادن تبلیغ‌های فعالانه برای یک مارک خاص، محصول و یا خدمات خاص ترقیب نمودن مردم به جستجوی یک کسب و کار و یا محصول به دلخواه خودشان است.

به عبارت دیگر می‌توان گفت که در بازاریابی معکوس چیز خاصی برای خرید وجود ندارد و شاید به همین دلیل اندکی ریاکارانه و گول زننده به نظر برسد. در اقع بازاریابی معکوس یک روش جدید و بهبود یافته از بازاریابی است. این نوع بازاریابی به عنوان بازاریابی ارزش نیز شناخته می‌شود و بر پایه اعتماد سازی بنا نهاده شده است.

نتیجه‌گیری

در این مقاله از دکتر ویز سعی کردیم تا شما را با انواع بازاریابی آشنا سازیم. در ابتدای این مقاله به توضیح مبحث بازاریابی و اهمیت آن برای شما پرداختیم و سپس شروع به معرفی انواع بازاریابی نمودیم که البته با توجه به تعداد بالای انواع بازاریابی موجود در جامعه ذکر و توصیف تمامی آن‌ها کاری اندکی سخت و زمانبر است، اما ما سعی کردیم تا برخی از مهمترین بازاریابی‌های مورد استفاده در جامعه و انواع هر کدام از آن‌ها را به شما معرفی کنیم. برای آشنایی با دیگر انواع بازاریابی، مقاله “آميخته بازاريابي چيست” را مطالعه کنید.

 

برخی از سوالات رایج:

1. بازاریابی اینترنتی چیست؟

نوعی از بازاریابی است که توسط شبکه های اینترنتی و مجازی صورت می گیرد و مبتنی بر روش هایی هست که افراد در ابتدا آن ها را می آموزند.

 

2. چند نمونه از روش های بازاریابی اینترنتی را نام ببرید؟

1. از طریق موتور جستجوگر
2. بازاریابی محتوا
3. بازاریابی شبکه های اجتمایی
4. بازاریابی ایمیلی

 

3. بازاریابی مستقیم چیست؟

با استفاده از دستگاه هایی مثل تلفن تبلت و … محصول خود را تبلیغ می کنند و با در نظر گرفتن مشتریان بالقوه کار خود را انجام می دهند.

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان