کانتنت مارکتینگ (content marketing) چیست؟ بازاریابی محتوا به زبان ساده

بازاریابی محتوایی
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

آیا می‌توانید بنویسید؟ بازاریابی محتوا چیست؟ پس حتماً می‌توانید به یک بازاریاب محتوایی هم تبدیل شوید. بهتر است بدانید که بازاریابی محتوا یا Content Marketing یکی از بهترین گزینه‌های انتخابی در دیجیتال مارکتینگ است که می‌تواند بخش بزرگی از مخاطبین هدف‌تان را به سمت شما هدایت کند.

این نوع از بازاریابی توانسته است بهترین جایگزین برای بازاریابی سنتی مبتنی بر تبلیغات باشد. با توجه به پیشرفت‌های روز افزون تکنولوژی و افزایش آگاهی مردم، تکیه بر روش‌های قدیمی فروش محصول و خدمات جوابگوی نیازهای جامعه نبوده و کسب‌وکارها را به وادی نابودی می‌کشاند.

بازاریابی در عصر حاضر باید متناسب با نیازهای مخاطبین هدف هر کسب‌وکار باشد. بازاریابی محتوایی یا کانتنت مارکتینگ می‌تواند بازدیدکنندگان شما را به مشتریان وفادارتان تبدیل کند. با ما همراه باشید تا بیشتر به موضوع کانتنت مارکتنیگ، ویژگی‌ها و شیوه انجام آن بپردازیم.

بازاریابی محتوایی یا مارکتینگ موفق

بازاریابی محتوایی یا کانتنت مارکتینگ چیست؟

content marketing چیست ؟ مخاطبین شما چه کسانی هستند و به چه اطلاعاتی نیاز دارند؟! شما چگونه می‌توانید اطلاعات موردنیاز آن‌ها را در اختیارشان قرار دهید؟! برای انتشار این اطلاعات به چه چیزهایی نیاز دارید؟! از کجا باید شروع کرد؟!

پاسخ به این سوالات اساس کار بازاریابی محتوایی است. در واقع اگر شما بتوانید اطلاعات مورد نیاز مخاطبین خود را در قالبی جذاب، ساده، قابل فهم و کاربردی ارائه دهید، خواهید توانست موجبات رضایت ایشان را فراهم کنید. اگر محتوای شما مورد توجه مخاطبان شما قرار بگیرد آن‌ها ترغیب می‌شوند شما را دنبال کرده و به مشتریان وفادارتان تبدیل شوند.

در این روش بازاریابی محتوایی هیچ اجبار یا بمباران تبلیغاتی وجود ندارد؛ چراکه کاربران با اختیار خود محتوای شما را مطالعه می‌کنند و سپس تصمیم می‌گیرند تا شما را برای دنبال کردن انتخاب کنند. تنها کاری که لازم است انجام دهید، ارزش دادن به مشتری با استفاده از نوشتن مطالب کاربردی برای آن‌هاست.

هر چیزی که شما در صفحات خود به کاربران ارائه دهید محتوا محسوب می‌شود. بنابراین باید در هر چیز جدید با هر قالبی که به صفحه مجازی یا سایت خود اضافه می‌کنید باید منافع و نیازهای مخاطبین‌تان را در نظر بگیرید؛ تنها در این صورت است که می‌توانید بازاریابی محتوایی را به درستی اجرا کنید.

بازاریابی محتوایی چیست

چرا باید از بازاریابی محتوایی استفاده کنیم؟

برای درک چرایی استفاده از بازاریابی محتوایی تصور کنید خودتان یک کاربر اینترنت هستید و در گوگل به جستجوی روش‌های تناسب اندام می‌پردازید. در نتیجه جستجوی خود وبسایت‌های زیادی را مشاهده خواهید کرد که در مورد تناسب اندام نوشته‌اند و شما تعدادی از محتوای آن‌ها را مطالعه می‌کنید.

در بین آن‌ها کدام محتوا شما را راضی می‌کند؟ محتوایی که تنها تعاریف کلی را در قالب یک متن طولانی ارائه کرده است یا محتوایی که با استفاده از متن، تصویر و ویدئو در کنار توضیحات موردنیاز، تمارین عملی را نیز برای‌تان در نظر گرفته‌ است؟

محتوایی که به نیازهای شما توجه داشته و به غیر از متن از تصویر و ویدئو هم بهره گرفته و تمارینی را هم ارائه داده، این حس را در شما ایجاد می‌کند که کسی که آن را نوشته یک فرد کاملاً متخصص است و برای تمام سوالات شما ارزش قائل بوده و تمام راه‌حل‌ها را در اختیاراتان قرار داده است.

شما مایل خواهید بود تا این صفحه را دنبال کنید و بیشتر از مطالب آن بهره برده و در صورت وجود محصول آن را خریداری کنید. حالا مخاطبین هدف خود را تصور کنید و ببینید شما در چه صورتی می‌توانید آن‌ها را با محتوای خود مجاب کنید. اگر شما نیز از این روش‌ها استفاده کنید می‌توانید ایده کسب‌وکار اینترنتی خود را به‌صورت شگفت‌انگیزی توسعه دهید و شاهد خیل کامنت‌های تحسین‌برانگیز مخاطبین‌تان باشید.

دلیل استفاده از بازاریابی محتوایی

انواع فرمت‌های بازاریابی محتوایی یا کانتنت مارکتینگ

بهتر است در بازاریابی محتوایی خود از انواع فرمت‌های محتوایی استفاده کنید. در اینجا رایج‌ترین و بهترین فرمت‌های مورد استفاده در محتوای اینترنتی را بررسی می‌کنیم:

  • متن

متونی که در صفحات مجازی و وبسایت‌ها وجود دارند می‌توانند شامل انواع موضوعات مختلف مانند موضوعات پزشکی، سفرنامه، علمی، فنی، هنری و تحقیقی باشند که در جهت فروش محصول یا ارائه خدمات و دوره‌های آنلاین نوشته می‌شوند.

  • تصویر

استفاده از تصاویر در کنار یا در بین نوشته‌های یک متن ضروری است. تصاویر می‌توانند شامل عکس‌های مرتبط با متن باشند. همچنین می‌توان از تصاویری استفاده کرد که جملات مهم محتوا روی آن‌ها نیز نوشته شده باشد.

بهره بردن از تصاویر اینفوگرافیک نیز خوانایی و محبوبیت محتوای شما را می‌تواند بسیار ارتقا دهد. اینفوگرافیک‌ها می‌توانند کل محتوای متن شما را به‌صورت کلی در یک تصویر به مخاطبین ارائه کنند. با قرار دادن لوگو یا آدرس سایت و صفحات مجازی خود روی اینفوگرافیک‌ها می‌توانید آن‌ها را برای خود اختصاصی کنید تا در صورت اشتراک گذاری ترافیک بیشتری برای شما ایجاد کنند.

  • ویدئو

ویدئو مارکتینگ جزو پرطرفدارترین محتواهای وب هستند که استفاده از آن‌ها می‌تواند به محتوای شما اعتبار ویژه‌ای ببخشد. به‌خصوص اگر ویدئو توسط خودتان تولید شده باشد می‌تواند این اعتبار را دوچندان کند. اگر محتوای شما آموزشی است، بهتر است قسمتی از آموزش خود را به‌صورت ویدئو ضبط کنید و در وسط یا انتهای متن محتوای خود قرار دهید.

لازم نیست ویدئوهای شما حرفه‌ای باشند. می‌توانید با فیلمبرداری از دسکتاپ خود در آموزش‌های آنلاین و یا با استفاده از دوربین تلفن همراه اسمارت خود فیلم‌های مناسبی برای محتوای‌تان تولید کنید.

استفاده از کانتنت مارکتینگ جهت پیشرفت

  • پادکست

اگر وقت کافی برای پرداختن به فرمت‌های محتوایی را ندارید، می‌توانید برای تولید پادکست یا فایل‌های صوتی خود از ویدئوهای‌تان کمک بگیرید. نرم‌افزارهای تولید پادکست زیادی وجود دارند که می‌توانند صوت ویدئوها را به‌صورت جداگانه در اختیار شما قرار دهند. بهتر است برای آن دسته از مخاطبان که وقت کافی برای مطالعه متن یا تماشای ویدئو ندارد، این پادکست‌ها را قرار دهید تا بتوانند آن را در ماشین یا مسافرت گوش بدهند. پیشنهاد میکنیم برای آشنایی بیشتر برای کسب درآمد در این زمینه مقاله ” کسب درآمد از podcast ” را مطالعه نمایید.

  • جدول و چارت

جدول، نمودار یا چارت نیز با دسته‌بندی کردن موضوعات، سرتیترها یا گزینه‌های محتوای می‌تواند دید کلی‌تری نسبت به موضوع ارائه شده در متن داشته باشد که برای مخاطبین خوشایند خواهد بود. بنابراین استفاده از جدول، نمودار و چارت در یک محتوا می‌تواند اثربخشی آن را بیشتر کند.

با قرار دادن انواع فرمت‌ها در محتوای خود می‌توانید طیف گسترده‌تری از مخاطبین هدف را پوشش دهید. دلیل این موضوع سلیقه متفاوت کاربران اینترنتی است.

بعضی از این کاربران برای بدست آوردن اطلاعات موردنیاز خود تنها به ویدئو‌ها مراجعه می‌کنند؛ بنابراین اگر محتوای شما ویدئو داشته باشد، این دسته از کاربران را جذب خواهید کرد.

همچینن افراد دیگری ممکن است تنها به خواندن متن یا گوش کردن فایل صوتی علاقه داشته باشند. محتوایی که دارای انواع فرمت‌ها باشد، اگر چه ممکن است زمان بیشتری بطلبد اما مخاطبین بیشتری را در فرآیند بازاریابی محتوایی برای شما فراهم می‌کند.

بازاریابی محتوایی به کمک پادکست

آموزش بازاریابی محتوایی یا کانتنت مارکتینگ

حالا که با انواع فرمت‌های محتوا آشنا شدیم، می‌خواهیم بدانیم برای آموزش کانتنت مارکتینگ یا بازاریابی محتوایی از کجا باید شروع کنیم؟!  در پاسخ به این سوال باید ابتدا سه اصل را مورد توجه قرار دهیم. این سه اصل به قرار زیر هستند:

  • شناخت مخاطبین

لازم است قبل از هر چیز به مخاطبین هدف خود فکر کنیم؛ اینکه چه کسانی قرار است از محتوای ما بهره ببرند. شناخت پرسونای مخاطبین اولین گزینه در آموزش بازاریابی محتوایی خواهد بود. یادتان باشد به‌صورت دلبخواهی نمی‌توان محتوا تولید کرد. برای پی بردن به این اصل باید به سوالات زیر پاسخ دهیم:

  • تخصص ما در چه زمنیه‌ای است و چه کسانی مایلند از تخصص ما استفاده کنند؟
  • مخاطبین هدف ما در چه گروه سنی قرار دارند؟ (کودک – نوجوان – جوان – میانسال – سالخورده)
  • مخاطبین هدف ما بیشتر در کدام بسترهای اینترنتی فعالیت دارند؟ (وبسایت‌ها – شبکه‌های اجتماعی)
  • مخاطبین هدف ما بیشتر از کدام فرمت‌های محتوایی استفاده می‌کنند؟ (متن – تصویر – وید‌سو – پادکست – ….)

پاسخ به این سوالات در راس آموزش کانتنت مارکتینگ یا بازاریابی محتوایی ما قرار خواهد داشت. بنابراین با صبر، حوصله و تحقیات درست سعی کنید پاسخ‌های صحیحی برای آن‌ها پیدا کنید.

  • پرداختن به محتوا

پس از اینکه مخاطبین هدف خود را شناختیم، آن‌گاه باید تلاش کنیم تا تخصص خود را به موضوعات قابل انتقال به آن‌ها دسته‌بندی کنیم. سپس درباره هر موضوع بنویسیم. نوشتن ما باید ساده و قابل فهم باشد؛ به‌ طوری که هرکس با مطالعه آن بتواند حتی اگر ذاتاً تخصص ما پیچیده و کار سختی است، بتوانند آن را بفهمند.

استفاده از تیتر، جدول، بولت و شماره‌بندی باعث می‌شود تا بتوان محتوا را قابل فهم‌تر کرد. بولد کردن یا ضخیم کردن یا رنگی کردن  قسمتی از متن نیز می‌تواند باعث خوانایی بیشتر آن شود. در بین سوالاتی که در قسمت شناخت مخاطبین پاسخ دادیم می‌توانیم محتوای مورد علاقه مخاطبان خود را بشناسیم و بیشتر به آن توجه نشان دهیم.

مثلاً اگر طرفداران تخصص ما بیشتر نوجوانان و جوانان هستند بهتر است از لحن گفتگوی صممیمی‌تر و ویدئوهای بیشتر استفاده کنیم. توجه داشته باشید که این نوع از تولید محتوای برای نوجوانان و جوانان جذاب است اما برای میانسالان یا افراد با سن و سال بیشتر ممکن است جالب نباشد. بنابراین توجه به فرمت‌های مورد علاقه هر گروه از اهمیت بالایی برخوردار است.

شناختن مخاطبین به کمک بازاریابی محتوایی

  • انتشار محتوا

در جواب‌هایی که به سوالات شناخت مخاطبین دادیم به بسترهای مورد علاقه مخاطبین خود نیز پی بردیم. اگر طرفداران ما بیشتر در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و توییتر حضور داشته باشند باید بتوانیم محتوای خود یا تصاویرمان را برای نمایش در این رسانه‌ها نیز بهینه کنیم.

مثلاً تصور کنید ما یک محتوای 2000 کلمه‌ای برای وبسایت‌مان نوشته‌ایم و دو ویدئو یک دقیقه‌ای به همراه تعدادی عکس‌های مرتبط با متن و یک تصویر اینفورگافیک کلی که خلاصه متن در آن باشد را قرار داده‌ایم. حالا برای به اشتراک گذاری آن در شبکه‌های اجتماعی موردعلاقه مخاطبین‌مان باید از قسمت‌هایی از محتوای خود استفاده کنیم تا آن‌ها را جذب کنیم.

مثلاً یکی از دو ویدئوی تاثیرگذار خود را در صفحه اینستاگراممان منتشر کنیم و تصویر انفوگرافیک خود را نیز در توییتر آپلود کنیم و تاثیرگذارترین جمله متن را در کنار تصویر قرار دهیم، چراکه توییتر محدودیت متنی دارد و نمی‌توان بیشتر از 280 کاراکتر در هر توییت آن تایپ کرد.

با گذر از این سه مرحله خواهیم توانست محتوای خود را در جهت بازاریابی محتوایی گسترش دهیم و تخصص خود را به افراد مشتاق آموزش دهیم. اگر تخصص ما در فروش یک محصول خاص است، باز هم می‌توانیم آن  محصول را به دست کسانی برسانیم که حقیقتاً خواهان آن هستند.

شگردهایی که باید در بازاریابی محتوا به کار ببریم

به غیر از تولید محتوا در انواع فرمت‌ها می‌توانیم با استفاده از شگردها و ترفندهای دیگری محتوای خود را بیش از پیش برای کاربران و مخاطبین‌مان جذاب کنیم. تعدادی از این ترفندها به شرح زیر هستند:

شگردهایی که باید در بازاریابی محتوا به کار ببریم

  • آمار خیره کننده

ما می‌توانیم با ارائه آمار جهانی و کشوری خیره‌کننده در مورد محصول یا خدمت خود، جذابیت بیشتری به محتوای خود ببخشیم. مثلاً می‌توانیم برای موضوع فروش یا معرفی پارچه و لباس به ارائه آمار تولید و فروش لباس در سطح جهان یا کشورمان فکر کنیم.

  • نقل‌‌قول

اگر بتوانیم در جاهایی از متن خود نقل‌قول مرتبط با آن را از بزرگان و مشاهیر جهانی و ملی در محتوای خود بگذاریم و آن را در یک تکست‌باکس نیز قرار دهیم، هم خوانایی متن بالا می‌رود و هم جذابیت آن بیشتر می‌شود. همچنین با قرار دادن جملات بزرگان به تخصص خود نیز اعتبار می‌بخشیم.

  • بروزرسانی

بهتر است هرچند گاهی محتوای قدیمی‌تر خود را به‌روز کنیم. اگر از اصطلاحات قدیمی استفاده کرده‌ایم می‌توانیم آن‌ها را با اصطلاحات جدید جایگرین کنیم یا تیترهای بیشتری به محتوای قدیمی خود اضافه کنیم. برای این کار می‌توانیم از سرویس گوگل‌ترندز استفاده کنیم. این سرویس کمک می‌کند تا بفهمیم چه کلمات کلیدی مرتبط با محتوای ما بیشتر مورد جستجو قرار گرفته‌اند تا آن‌ها را جایگزین کلمات کلیدی خود کنیم.

  • نتیجه تحقیقات

تحقیقات بسیار جالب توجهی در سطح جهان و دانشگاه‌های بزرگ برای اثبات علوم خاصی انجام شده است. ما می‌توانیم با تحقیق و بررسی آن تحقیقاتی که مرتبط با حرفه ما هستند را در محتوای خود عنوان کنیم. این کار همانند استفاده از نقل‌قول جذابیت و اعتبار محتوای ما را افزایش می‌دهد.

  • خلاصه

گذاشتن خلاصه موضوعات خود به‌صورت یکی از فرمت‌ها می‌توانیم رضایت بیشتر مخاطبان را جذب کنیم. ممکن است کسی نخواهد تمام متن ما را مطالعه کند یا ویدئوهای ما را تماشا کند. در این‌صورت می‌توانیم با ارائه یک خلاصه کوتاه تمام آن‌چه نیاز دارد را به او انتقال دهیم. این خلاصه می‌تواند به صورت یک فایل PDF یا یک پاراگراف از متن باشد. در صورت لزوم می‌توانیم از ویدئو یا پادکست هم برای خلاصه استفاده کنیم.

  • راهنما

    در فروش محصول فیزیکی یا آنلاین و ارائه خدمت بهتر است یک راهنمای دیجیتالی ایجاد کنیم و شیوه استفاده از محصولاتمان را به مخاطبان آموزش دهیم. مانند دفترچه‌های راهنمایی که همراه با بعضی از وسایل الکتریکی عرضه می‌شود؛ با این تفاوت که راهنمای ما باید به‌صورت الکترونیکی (پی‌دی‌اف یا فیلم) باشد.

  • افعال مثبت

استفاده از فعل‌ها و جملات منفی در متن می‌تواند ذهن عاطفی مخاطبین را آزار دهد. بنابراین تا جاییکه می‌توانید از جملات، عبارات و افعال مثبت در محتوای خود استفاده کنید.

  • ایمیل مارکتینگ

پس از انتشار هر محتوای جدید، بهتر است خلاصه آن را به ایمیل مخاطبین‌تان ارسال کنید. استفاده از ایمیل مارکتینگ موجب می شود آن‌ها برای مطالعه کامل محتوا به وبسایت شما مراجعه کنند. البته باید از قبل آدرس ایمیل‌ها را به شیوه‌های رایج از مخاطبان گرفته باشید.

  • مثال‌های تصویری یا ویدئویی

برای قسمت‌های خاصی از محتوای‌تان می‌توانید از ویدئو‌های مشهور یوتیوب یا تصاویر واقعی که در شبکه‌های مجازی در مورد آن موضوع پخش شده‌اند استفاده کنید و به منبع آن ویدئو یا عکس هم اشاره کنید.

شگردهای تولید محتوا

نمونه های موفق بازاریابی محتوا

نمونه‌های بازاریابی محتوایی زیادی هم در سطح جهان و هم در کشورمان وجود دارند که با استفاده از تولید محتوای ارزشمند توانسته‌اند به موفقیت‌های چشم‌گیری دست پیدا کنند. در اینجا قصد داریم تا دو نمونه بازاریابی محتوای جهانی و ایرانی موفق را به شما معرفی کنیم:

  • توشیبا Toshiba

شرکت مشهور صوتی و تصویری توشیبا در سال 2011 با راه‌اندازی کمپینی تحت عنوان « Smart Community» در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر اطلاعات جامعی را در اختیار مخاطبان خود قرار داد. آن‌ها با بهینه کردن محتوا و بکارگیری کلمات کلیدی مناسب توانستند ترافیک خوبی برای سایت خود جذب کنند. همچنین این کمپانی در کمپین «Toshiba Medical» خود نیز با بهره‌گیری از دانش یک اقتصاددان مشهور توانست اطلاعات افزوده بیشتری در اختیار مخاطبانش بگذارد و از رقیبان خود پیشی بگیرد.

  • دیجی‌کالا مگ

دیجی‌کالا مگ از وبسایت‌های جانبی دیجی‌کالا است که با ارائه به‌روزترین اخبار در زمینه‌های تکنولوژی و محصولات جدید توانسته است به یک منبع غنی برای طرفداران تکنولوژی‌های جدید تبدیل شود. این سایت به معرفی آخرین دستاوردهای دیجیتال، نقد و بررسی بازی‌های کامیپوتری، اپلیکیشن‌ها و موسیقی می‌پردازد. شما می‌توانید با تماشای محتوای بازاریابی محتوایی این وبسایت موفق برای کار خود الگوبرداری کنید.

به دنیای بازاریابی محتوا خوش‌آمدید

دیجیتال مارکتینگ که این روزها توانسته سر و صدای زیادی به پا کند، باعث شده که با توجه به پیشرفت بسیار خاص و عمیق تکنولوژی دیگر روش‌های سنتی کم کم از دایره خارج شوند. همچنین مردم می توانند برای بهبود هرچه بیشتر سبک زندگی به دیجیتال مارکتینگ روی بیاورند؛ چراکه شما با مشاهده انواع تبلیغات در فضای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به راحتی می‌توانید محصول مورد نظر خود را خریداری نمایید. همچنین می‌توانید بدون این که به اتلاف وقت و یا مسیر سخت رفت‌وآمد در بازار بیاندیشد، بهترین محصول را با قیمت مناسب خریداری کنید. در این میان بازاریابی محتوایی چیست سوال بسیاری از افراد است و ما به زبان ساده قصد داریم برای شما شرح دهیم. بازایابی محتوایی در هر کسب و کاری این قدرت را دارد که به بهترین و مقرون به‌صرفه‌ترین شکل ممکن به هر نوع کسب و کاری جهت ببخشد. با ما در این مقاله همراه باشید تا با تاریخچه بازاریابی محتوایی آشنا شوید.

تاریخچه بازاریابی محتوایی

در مورد تاریخچه بازاریابی محتوایی شما می‌توانید به مجله نیویورک سان در سال ۱۸۳۵ و یا کتاب راهنمایی میشلن سال ۱۹۰۰ توجه کنید . در این مجله‌ها بازاریابی محتوایی به بهترین شکل ممکن توضیح داده شده است. البته این دو نمونه از نمونه‌های بسیار کوچک بازاریابی محتوایی به شمار می‌رود. اما با توجه به این سوال که بازاریابی محتوایی چیست بهتر است از همین ابتدای ماجرا به شما این نکته را به‌صورت واضح بیان کنیم که این نوع مسیر بازاریابی از جمله مسیرهایی است که شما در آن می‌توانید به بهترین شکل ممکن آنچه که مد نظر شماست را به دیگران نیز نشان دهید. این کار می‌تواند به واسطه یک متن، عکس و یا حتی صدا صورت بگیرد.

این نکته کلیدی را از یاد نبرید که خلاقیت و ابتکار عمل در این نوع بازاریابی بیشتر از هرچیزی می‌تواند مؤثر واقع شود و به صرفه‌ترین کار ایده پردازی و خلق ایده‌های ناب است. اصولا در بازاریابی محتوایی شما با یک روند تکراری به وسیله خلاقیت روبه‌رو نمی‌شوید و به همین خاطر، در این نوع بازاریابی از قالب‌های بسیار خاص و کاملا برنامه‌ریزی شده استفاده می‌شود. شما با توجه به نوع محتوا و خدماتی که باید ارائه شود می‌توانید از قالب‌ها و فرمت‌های خاصی استفاده کنید.

بازاریابی محتوا چیست؟ دیگر با این حجم بالای خدمات نمی‌تواند سؤال جدی برای افراد به حساب آید؛ چرا که همه با دنیای بازاریابی و کسب و کار آنلاین آشنا هستند.

نمونه های موفق بازاریابی محتوا

اهمیت متن و تصویری در بازاریابی محتوا

با توجه به فرمت‌های خاص بازاریابی محتوایی جواب این سوال که بازاریابی محتوا چیست؟  به واسطه انواع فرمت‌ها بسیار آسان پاسخ داده می‌شود و شما قادر هستید به بهترین شکل ممکن تمامی موضوعات مد نظر خود را به شکل کاملا خاص و اصولی به مشتری ارائه دهید. اولین فرمتی که بسیاری از ما در بازاریابی محتوای با آن آشنا هستیم را شاید بتوان به فرمت متن اختصاص داد؛ چرا که شما با خواندن یک متن می‌توانید تشخیص دهید که دقیقا برای چه محصول و خدماتی به خواندن متن مشغول هستید. بسیاری از موضوعات مختلف در فضای مجازی و یا حتی صفحات مرورگر در گروه بندی‌های مشخص برای معرفی یک محصول به صورت متنی و کاملا جذاب می‌تواند اطلاعات کاربردی مناسبی را ارائه دهد.

توجه داشته باشید که بعد از متن شما باید به واسطه تصویر در بازاریابی محتوایی به ساختار یک محصول و یا برند آشنا شوید؛ چرا که با توجه به سوال بازاریابی محتوا چیست؟ شما اگر یک متن را در کنار تصویر مرتبط آن در نظر بگیرید به خوبی خواهید توانست از نظر مفهومی متوجه شوید که برای چه چیزی دقیقا مطالعه متن مشغول هستید و دنبال چه محصولی هستید.

بدین صورت نویسنده از عکس و متن استفاده می‌کند تا به وسیله قدرت تصویر و متنی کاملا حساب شده بتواند شما را نسبت به خرید ترغیب کند.

چنانچه شما محتوا را در متن به درستی متوجه نشوید به واسطه تصویر خواهید توانست نوع محصول و خدماتی که ارائه می‌شود را متوجه شوید و به خرید محصول فکر کنید. عموما در این روزها اگر مشغول خواندن متنی در بسیاری از سایت‌ها و یا شبکه‌های مجازی باشید صددرصد با وجود تصویر راحت‌تر خواهید توانست با مفهوم بازاریابی محتوا چیست؟ آشنا شوید.

جایگاه فرمت ویدئو در بازاریابی محتوا

اما تنها متن و تصویر نمی‌تواند پاسخ مناسبی را برای این سوال که بازاریابی محتوا چیست؟ ارائه دهد؛ چراکه برخی از افراد به واسطه ساخت انواع ویدیو و کلیپ می توانند به‌بهترین شکل ممکن شما را با خدمات یک محصول آشنا کنند و به همین دلیل، ما به شما توصیه می‌کنیم انواع ویدیو و کلیپ را سعی کنید به عنوان یک محتوای صحیح آموزشی در نظر بگیرید؛ چرا که شاید متن و حتی تصویر قدرت آن‌چنانی نداشته باشند که بخواهند شما را با ساختار و خدمات یک محصول به نحو احسن آشنا کنند. در این بین، ویدئو این قدرت را دارد که به شما نشان دهد چگونه و به چه صورت قادر هستید از خدمات یک محصول به نحو احسن استفاده کنید. ساختار اصلی محصول به صورت دقیق و اصولی در ویدئو بیان می‌شود و با توجه به هدف ساخت ویدئو در بازاریابی محتوا شما راحت‌تر خواهید توانست با مفهوم بازاریابی محتوا چیست؟ آشنا شوید.

قدرت صدا را بازاریابی محتوا نادیده نگیرید

با توجه به این که اغلب مردم متاسفانه نمی‌توانند زمان زیادی را به خواندن و مطالعه اختصاص دهند، یکی از بهترین راهکارها در بازاریابی محتوایی ساخت انواع پادکست است. شما با توجه به بازاریابی محتوا می‌توانید این گزینه را در نظر بگیرید، که به جای نوشتن یک متن و قرار دادن تصویر و یا حتی استفاده از ویدیوهای خاص شما هر آنچه که قرار است در متن، تصویر و ویدیو به نمایش بگذارید می‌توانید به صورت کاملا خاص و ماهرانه در قالب صدا و صوت ارائه دهید.

چرا که به راحتی می‌توان در مسیرهای اتوبو‌س‌های بین شهری، تاکسی و یا حتی در مسیرهایی که ترافیک نیز افراد از تبلیغ محصول شما بهره‌مند شوند. در این هنگام به مخاطبین خود در مورد مزایا، نحوه استفاده و ماهیت اصلی محصول توضحیات کاملا کاربردی را ارائه دهید و به شکلی زیبا با سخن گفتن نظر کاربران به محصول مورد نظر جلب نمود. در هر صورت هرکدام از فرمت‌های بازاریابی محتوا در جایگاه خود بسیار خاص و کاربردی هستند؛ اما شما باید به تمام جوانب و شرایط فکر کنید تا بتوانید ار بهترین فرمت در بازاریابی محتوا استفاده کنید. این چنین با مفهوم اصلی و کلیدی بازاریابی محتوا چیست؟ آشنا شوید.

دسته بندی محصولات ساده ترین روش بر ای تفکیک موضوعات در بازاریابی محتوا

سعی کنید همیشه خلاق و متفاوت باشید. به گونه‌ای که تنها قرار دادن یک متن، پادکست، تصویر و یا ویدئو به تنهایی نمی‌تواند خدمات را به شکل صحیح و مناسب به مشتریان معرفی کند و باعث تمایل آنها به تهیه و خرید شود. شما چنانچه از انواع جدول و یا چارت استفاده کنید، به راحتی متوجه خواهید شد که از چه طبقه‌بندی و دسته‌ای طرفداران بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد؛ چرا که با توجه به تنوع بسیار بالای موضوعات و سلیقه افراد در انتخاب انواع محصولات جدول و چارت بهترین و مفیدترین راهکاری است که نباید به آن بی توجه بود. شما می‌توانید به بهترین شکل ممکن به مخاطب خود کمک کنید و هر آنچه را که به آن نیاز دارید در یک دسته‌بندی و طبقه‌بندی خاص به اون عرضه کنید.

این چنین مسیر بازاریابی محتوایی شما به شکل هدفمندتر و منظم‌تری طی خواهد شد. بهتر است برای پاسخ به سؤال بازاریابی محتوا چیست؟ تنها به دنبال انواع متن، تصویری و پادکست نباشید؛ چرا که حتی به واسطه دسته‌بندی اصولی تمامی خدمات می‌توان بازاریابی محتوا را به شکل هدفمندتری ارائه داد. بدین ترتیب به واسطه شناخت سلیقه مشتری روی ساختاری خاص به نحو احسن فکر کرد و خدمات را ارائه داد.

به این نوع بازاریابی ملحق شوید؛ چرا که یکی از کم‌هزینه‌ترین، بی دردسرترین و کاربردی‌ترین مسیرهای بازاریابی را به نوع محتوایی آن مرتبط می‌دانند.

قبل از هر چیزی ما به شما توصیه می‌کنیم سعی کنید کاربران و مخاطبین خود را بشناسید؛ چراکه به این صورت شما این قدرت را دارید که بتوانید با توجه به سلیقه، سن، نوع انتخاب افراد در هر سنی محصولات خود را برای یک گروه سنی خاص به شکل کاملا مطمئن و پر بازده تبلیغ کنید. سعی کنید زمانی که با موضوع بازاریابی محتوا چیست؟ آشنا شدید هدفی را برای خود در نظر بگیرید. به این خاطر که مهارت، استعداد و تخصص شما در هر زمینه‌ای باعث می‌شود که بهترین نتیجه را به دست آورید. به همین خاطر، پیشنهاد ما این است از همان ابتدای کار به تخصص خود بی اعتنا نباشید و آن را به بهترین شکل ممکن مورد استفاده قرار دهید.

به هر سن و انتخابی احترام بگذارید

اما موضوع سن مقوله بسیار مهمی است که به هیچ عنوان نباید آن را نادیده گرفت؛ چرا که جوانان، کودکان سالخوردگان و یا رده‌های دیگر سنی هر کدام نیازهای متفاوتی دارند که شما با توجه به تخصص خود که به فروش یک محصول می‌پردازید باید بدانید کدام محصول برای چه گروه سنی چه مزایایی دارد. اگر شما با مفهوم بازاریابی محتوا به شکل کاملا هدفمند آشنا شده باشید متوجه خواهید شد که از چه ساختار اینترنتی باید به نحو احسن استفاده کنید؛ چرا که در برخی از شرایط شاهد تبلیغات در فضای مجازی بیشتر بازخورد خود را نشان بدهد تا صفحات مرورگر.

با توجه به این نکات شناخت شما از دنیای مجازی و همچنین قابلیت‌ها و امکانات منحصر‌به‌فرد بستر اینترنتی این اختیار را دارید که محلی مناسب را برای بازدهی بالا در نظر بگیرید. البته با توجه به شناخت کاربر می‌توانید از متن، ویدئو، پادکست و بسیاری از فرمت‌های دیگر به نحو احسن استفاده کنید؛ چرا که به عنوان مثال جوانان بیشتر علاقه دارند ویدئو و پادکست را دنبال کنند. میانسالان شاید با مطالعه بیشتر به دنبال شناخت محصول مورد نیاز خود باشند به همین دلیل است، که ما به شما شناخت کاربر را از همان ابتدای کار با توجه به مقوله بازاریابی محتوا چیست؟ پیشنهاد می‌کنیم.

شگردهای بازاریابی محتوا

به زیبایی متن توجه کنید

در مورد بازاریابی محتوا چیست؟ به شما توصیه می‌کنیم که برای این نوع بازاریابی سعی کنید از هرنوع پیچیدگی و تخصصی عمل کردن بی‌جا دوری نمایید؛ چراکه متن شما باید کاملا قابل فهم و کاربردی باشد و باید به‌گونه‌ای در مورد محصول سخن بگویید و بنویسید که کاربر احساس کند که بهترین انتخاب را داشته است. قدرت متن و نویسندگی را نباید به هیچ عنوان نادیده گرفت؛ چراکه می‌توان به صورت تخصصی نوشت اما همان نوشتن را کاملا قابل فهم ارائه داد. شما می‌توانید از انواع جدول برای زیبایی متن، بولد نویسی برای بسیاری از قسمت‌های مهمم متن، رنگی کردن برخی از قسمت‌ها در انواع محتوا به راحتی برای محتوای متنی خود استفاده کنید.

اگر قصد تولید محتوا را دارید صددرصد باید از لحنی کاملا محترمانه استفاده کنید. ولی برای نوجوانان و یا حتی جوانان شما این اختیار را دارید که لحن خود را تغییر داده و مقداری صمیمانه تر با این رده سنی صحبت کنید. چیزی که مهم است شناخت کاربر است تا شاید به واسطه آن بتوانید نوع متن خود را به خوبی مشخص کرده و بعد از شناخت کاربرد به نوشتن متن بپردازید.

بسیاری از افراد زمانی که به انواع فرمت توجه می‌کنند سعی دارند در نوع نوشتن خود از اعداد و ارقام نیز استفاده کنند؛ چرا که بسیاری از مشتریان و مخاطبین به واسطه اعتماد به اعداد و ارقام می‌توانند به صورت مناسب‌تر و مطمئن‌تری به بازاریابی محتوای شما اعتماد کنند. پس در مقوله بازاریابی محتوا چیست؟ سعی کنید این تکنیک کاربردی را از یاد نبرید.

سخن پایانی

بازاریابی محتوا و سئو جزو گزینه‌هایی هستند که می‌توانند در گسترش کسب‌وکار شما در جهت ارائه بهترین اطلاعات به مخاطبین هدف شما موثر باشند. بنابراین با پرداختن به‌صورت تخصصی به موضوع بازاریابی محتوایی می‌توانید محتوای موردنظر طرفداران خود را تولید کرده و با سئو نیز امکان در دسترس قرارگیری این اطلاعات را برای آن‌ها آسانتر کنید. تبلیغات به نسبت کانتنت مارکتینگ یا بازاریابی محتوا زودبازده‌تر است اما ماندگاری کمی دارد.

اگر شما روی بهینه ساختن وبسایت و سایر محتوای شبکه‌های اجتماعی خود کار کنید، موفقیت شما ماندگار خواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم برای استفاده از جدیدترین روش‌های دیجیتال مارکتینگ هر روز اطلاعات خود را به‌روز کنید تا بتوانید همواره در رأس نتیجه‌های جستجوی گوگل برای تخصص خود قرار بگیرید.

یادتان باشد تا زمانی‌که براساس آخرین تکنولوژی‌ها پیش بروید موفق خواهید بود. هرگاه احساس کردید همه چیز را می‌دانید و دیگر به سرویس جدیدی برای بهبود کارتان نیاز ندارید، آن روز برای همیشه متوقف خواهید شد.در حال حاضر با بهره‌گیری درست از تکنیک‌های بازاریابی محتوایی خواهید توانست در کار خود هر روز شاهد پیشرفت بیشتری باشید. بنابراین از آن بهره کافی را ببرید.

باید در نظر داشته باشید که بازاریابی محتوا در ایران از مهم‌ترین شاخصه‌های رشد کسب و کار شما است و شما باید بتوانید تمامی اصول بازاریابی محتوایی را پیاده‌سازی کنید تا بهترین پاسخ را از کسب‌وکارتان دریافت کنید. در این مطلب سعی شد تا پاسخ کاملی به سوال «کانتنت مارکتینگ چیست؟» بدهیم اما اگر هنوز سوالی برای شما باقی مانده است می‌توانید سوال خود را برای ما کامنت کنید. پیشنهاد می شود مقاله ویدیو مارکتینگ را مطالعه نمایید.

برخی از سوالات رایج

بازاریابی محتوایی یا کانتنت مارکتینگ چیست؟

مخاطبین شما چه کسانی هستند و به چه اطلاعاتی نیاز دارند؟! شما چگونه می‌توانید اطلاعات موردنیاز آن‌ها را در اختیارشان قرار دهید؟! برای انتشار این اطلاعات به چه چیزهایی نیاز دارید؟! از کجا باید شروع کرد؟!

پاسخ به این سوالات اساس کار بازاریابی محتوایی است.

چرا باید از بازاریابی محتوایی استفاده کنیم؟
در حقیقت بازاریابی محتوا، مکمل استراتژی های تجاری شما خواهد بود و باعث می‌شود تا بازدیدهای هدفمند به سمت وب سایت شما ارسال شود .
انواع فرمت‌های بازاریابی محتوایی یا کانتنت مارکتینگ کدامند؟

متن

تصویر

ویدئو

پادکست

جدول و چارت

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان