چگونه محتوای تخصصی تولید کنیم؟

انواع تولید محتوا تخصصی چیست
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

در دنیای امروزی، تولید محتوا به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی ما انسان‌ها شده است. از ضبط یک فیلم آموزش آشپزی برای غذای مازندرانی گرفته تا نوشتن یک مقاله در مورد زندگی فلامینگوها. در این میان اما نوشتن تولید محتوا تخصصی موضوعی است که شاید برای خیلی از افراد ناشناخته باشد. به همین دلیل ما در این مقاله دکتر ویز قصد داریم تا به موضوع تولید محتوا تخصصی چیست

و چگونه تولید محتوای تخصصی کنیم بپردازیم. پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

تولید محتوا تخصصی چیست؟

امروزه بیشتر کسب‌وکارها نیاز به بخش‌های حرفه‌ای و تخصصی دارند تا آن‌ها را به کاربران و مخاطبان خود معرفی کنند. زیرا استفاده از این بخش‌های تخصصی به آن‌ها کمک می‌کند تا وجه تمایز خود را نسبت به رقبای خود شرح دهند.

بنابراین، صاحبان کسب‌وکارها عموماً برای معرفی محصولات خود به‌صورت حرفه‌ای و تخصصی، محتوای تخصصی تولید می‌کنند. برای تولید محتوای تخصصی باید به نکات و موارد متعددی توجه کنید. این موارد معتبر برای هر نوع کسب‌وکار و محتوایی که قصد تولید آن را دارید، مهم و ضروری است.

در واقع، اگر خدمات یا کالاهای ارائه شده توسط شما به‌نوعی خاص و نوآورانه باشند و یا مخاطبان این محصولات و خدمات، افراد خاص و ویژه باشند، تولید محتوای تخصصی باید بر اساس سلیقه و نیازمندی‌های مخاطبان صورت گیرد. در این حالت، تولید محتوای عمومی هیچ سودی برای شما و کاربرانتان را نداشته و باعث کاهش توجه و حتی دل‌زدگی آنها از خدمات و محصولاتتان می‌شود.

انواع محتوای تخصصی چیست؟

محتوای تخصصی مانند هر نوع تولید محتوایی، انواع متفاوتی دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

مقاله سفید (White paper)

مقاله‌ سفید شامل اطلاعات جامع و دقیق درباره یک موضوع خاص است که به‌صورت رسمی توسط یک شرکت یا مجموعه‌ای تولید می‌شود. هدف از این نوع تولید محتوای تخصصی، راهنمایی دیگران در آشنایی با یک موضوع خاص یا حل مسائل است.

کتاب الکترونیک (E-book) ‌

کتاب‌های الکترونیکی نیز زیر دسته‌ای از محتواها هستند که شامل محتواهای آموزشی و تخصصی در مورد یک موضوع می‌شوند. کتاب‌های الکترونیکی در قالب فایل‌های دانلودی عرضه می‌شوند و می‌توانند به دلایلی مانند آموزش مورداستفاده قرار گیرند.

مطالب وبلاگ (Blog posts)

پست‌های وبلاگ، آشناترین نوع محتواهای تخصصی هستند که شامل مقالات کوتاه و ارزشمند در مورد یک موضوع خاص می‌شوند. این نوع محتواها در وبلاگ‌ها با آموزش مخاطبین باعث جذب کاربران به خدمات و محصولات سایت می‌شود.

ویدئوهای آموزشی (Tutorial videos)

ویدئوهایی که در آنها مفاهیم و مهارت‌های مختلف به‌صورت گام‌به‌گام توضیح داده می‌شود و یا در مورد یک موضوع تخصصی ساده مانند درست‌کردن پیچ شکسته کشوی لباس نیز شامل محتوای تخصصی می‌شوند.

تصاویر و اینفوگرافیک‌ها (Images and graphics)

استفاده از تصاویر، نمودارها و اینفوگرافیک‌ها برای ارائه مطالب تخصصی به‌صورت تصویر نیز زیرمجموعه‌ای از محتواهای تخصصی هستند.

پادکست (Podcasts)

پادکست‌ها و فایل‌های صوتی که در آنها درباره موضوعات خاصی صحبت می‌شود و برای ارتباط برقرارکردن با مخاطبین و به اشتراک گذاشتن ایده‌ها و اطلاعات مورداستفاده قرار می‌گیرند نیز از انواع تولید محتوای تخصصی هستند.

محتوای اجتماعی (Social media content)

انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، توییتر و اینستاگرام که در مورد موضوعی خاص و برای مخاطبانی ویژه ‌نگارش شده باشد نیز از انواع تولید محتوای تخصصی است. در مجموع، استفاده از هر بهترین منابع برای تولید محتوا اگر بر اساس نیازها و هدف‌های کسب‌وکار و جذب مخاطبان  خاصی صورت گیرد، می‌تواند از انواع تولید محتوای تخصصی باشد.

محتوای تخصصی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

زمانی که درباره اهمیت محتوای تخصصی و تولید آن در کسب‌وکارهای امروزی صحبت می‌کنیم، باید به چند نکته توجه کنیم تا محتوای شما مناسب باشد. در غیر این صورت، محتوای تولید شده نمی‌تواند توجه مخاطبان را جلب کند و شما را در رسیدن به هدفتان دچار مشکل خواهد کرد.

یکی از نکات اولیه درباره تولید محتوای تخصصی، شناخت مخاطبان است. شما باید مشخص کنید که مخاطبان یک محتوای تخصصی چه کسانی هستند و هدف اصلی این تولید محتوا چیست. در واقع، باید بفهمید، با تولید محتوا می‌خواهید چه نوع مخاطبی را جذب کنید و چه نوع محتوایی موردعلاقه آنهاست.

نکته دوم در مورد تولید محتوای تخصصی، تمرکز بر محتوای هدفمند است. به این معنی که برای تولید محتوا باید هدف خود را مشخص کنید و تلاش کنید تا محتوای تولید شده، نیازهای مخاطب را در آن زمینه خاص برآورده کند.

هنگامی که مخاطب تصمیم می‌گیرد از محتوای ارائه شده توسط شما استفاده کند، در واقع تصمیم می‌گیرند وقت و زمان خود را برای آن محتوا صرف کند؛ بنابراین، محتوای تولید شده باید به‌گونه‌ای باشد که در نهایت، مخاطب را بابت صرف زمان و تلاشش، راضی نگاه دارد.

محتوای یونیک در واقع همان محتوای معتبر و دست‌اول است. یکی از ویژگی‌های اصلی محتوای خوب، اصالت آن است. به این معنی که محتوا نباید کپی شده باشد. وقتی شما از محتواهای دیگران استفاده کرده و در واقع آنها را کپی کنید، به اعتبار خود آسیب می‌زنید.

در چک‌ لیست تولید محتوا، موضوع خلاقیت همواره نقش اساسی دارد. وقتی که مخاطب با محتوای تخصصی خلاقانه روبرو می‌شود، به‌سرعت جذب آن می‌شود؛ بنابراین، باید تمام تلاش خود را برای تولید محتواهایی که در هر زمینه و هدفی نوشته می‌شوند، متمرکز بر خلاقیت و نوآوری انجام دهید.

چگونه تولید محتوای تخصصی کنیم؟

کاربرد تولید محتوای تخصصی چیست؟

تولید محتوای تخصصی دارای کاربردهای متعددی است. در ادامه به برخی از کاربردهای اصلی آن اشاره می‌کنیم:

ارائه اطلاعات تخصصی

شما می‌توانید با تولید محتوای تخصصی، به خوانندگان اطلاعات دقیق و عمیق در زمینه‌های خاصی ارائه دهید. این نوع محتوا ممکن است برای افرادی که به دنبال اطلاعات خاص و به‌روزی هستند، بسیار ارزشمند باشد.

جذب مخاطبان هدفمند

 با تولید محتواهای تخصصی، جمعیت مخاطبان هدفتان بهتر شناسایی می‌شوند و مخاطبانی را که در حوزه خاص محتوایتان علاقه‌مند هستند را به‌عنوان کاربران وفادار بهتر نگاه می‌دارید.

متخصص‌شدن در زمینه خاص

بله کاملاً درست است! تا اینجای کار، شما با کاربرد تولید محتوای تخصصی برای کاربران آشنا شدید؛ اما خوب است که بدانید کاربرد اصلی این نوع محتوا برای تولیدکننده آن است. زیرا با تولید و انتشار محتوای تخصصی می‌توانید خود را به‌عنوان یک فرد خبره و متخصص در آن حوزه نشان دهید.

جذب کاربران بیشتر

 محتوای تخصصی می‌تواند به‌عنوان یک روش ارتباطی قوی بین صاحب محتوا و کاربران عمل کند. با ارائه محتوایی پربار و مفید در زمینه‌های تخصصی، می‌توانید ارتباط نزدیک‌تری با مشتریان خود برقرار کنید و آنها را به سمت خرید و همکاری با شما بیشتر جذب کنید.

به‌طورکلی، تولید محتوای تخصصی به شما کمک می‌کند تا در صنعت خود پیشرو بوده و رابطه نزدیک‌تری با مخاطبان، مشتریان و جامعه خود برقرار کنید.

انواع استراتژی‌ های تولید محتوای تخصصی چیست؟

فرقی ندارد که قصد تولید محتوای تخصصی داشته باشید و یا به دنبال سؤال استراتژی محتوا چیست آمده باشید، در هر دو صورت جواب‌های شما یکسان است. در ادامه چند نوع استراتژی محتوا را بررسی می‌کنیم:

استراتژی فروش

 شما می‌توانید برای دستیابی به فروش مستقیم، استراتژی محتوا را به‌گونه‌ای تدوین کنید که به جذب مخاطبان جدید کمک نماید و درعین‌حال باعث شود تا مخاطبان علاقه‌مند مشتری شما شوند.

استراتژی آگاهی‌بخشی

در این نوع استراتژی محتوا، به برند‌سازی شما و جذب تعداد بیشتری بازدیدکننده تمرکز دارد. هدف از این نوع استراتژی آگاهی‌بخشی است و نه فروش مستقیم. با ارائه محتواهای آموزشی و ساخت آگاهی از برند، می‌توانید توجه بیشتری را جلب خود کنید و نام برند خود را به گوش همگان برسانید.

استراتژی تفکرات رهبری

 اگر در یک حوزه خاصی متخصص هستید و تجربیات زیادی در آن دارید، می‌توانید به‌عنوان رهبر در حوزه خود شناخته شوید. با ارائه محتواهایی که به‌صورت گام‌به‌گام فرایندها را توضیح داده و درباره آینده حوزه کسب‌وکار پیش‌بینی می‌کنند، می‌توانید تخصص و توانایی خود را نشان دهید و محتوای شما توسط دیگر کانال‌ها توزیع پخش شود.

انواع تولید محتوای تخصصی

خدمات تولید محتوای تخصصی چیست؟

تولید محتوای تخصصی اهمیت بسیاری در جذب مشتریان دارد و برای برندها و سازمان‌ها از مزایای زیادی برخوردار است. به همین دلیل، سپردن تولید محتوای تخصصی به شرکت‌های متخصص که دارای تیم‌هایی با دانش و تجربه فراوان هستند، اهمیت زیادی دارد. زیرا آنها با درک عمیق از موضوعات تخصصی و دانش فنی، قادرند محتواهایی را ایجاد کنند که نه‌تنها به خوانندگان تخصصی و حرفه‌ای جذابیت می‌بخشد، بلکه با جامعه مورد هدف رابطه قوی‌تری را برقرار می‌کند.

ازآنجایی‌که تولید محتوای تخصصی نیازمند کیفیت بالا و انتشار به‌موقع است؛ شرکت‌های متخصص در این زمینه دارای روند منظمی هستند که برای تضمین کیفیت محتوا و رعایت نظم زمان‌بندی انتشار طراحی شده‌اند. این کیفیت و انتشار به‌موقع باعث ایجاد اعتماد بیشتر در مخاطبان و مشتریان می‌شود و سبب رشد و توسعه برند شما خواهد شد.

در آخر، سپردن تولید محتوا به یک شرکت متخصص می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین نتیجه را در جذب و حفظ مشتریان هدف خود بدست آورید و رتبه برندتان را در بازار افزایش دهید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد تولید محتوای تخصصی با همکاران ما در دکتر ویز تماس بگیرید تا راهنمایی های لازم را در زمینه تولید محتوا چیست، استراتژی محتوا چیست و در نهایت سفارش تولید محتوا به شما ارائه دهند.

سوالات متداول


یک شرکت تولید محتوای تخصصی، کسب‌وکاری است که خدمات تولید محتوا را به سایر مشاغل ارائه می‌دهد که معمولاً به صنایع و حوزه‌های خاص خدمات می‌دهد.

تولید محتوا برای کسب‌وکارها مهم است؛ زیرا به ایجاد آگاهی از برند، ایجاد اقتدار در صنعت و هدایت ترافیک به وب‌سایت از جمله مزایای دیگر کمک می‌کند.

از مزایای محتوا تخصصی می‌توان به تخصص و تجربه در این صنعت، راه‌حل‌های مقرون‌به‌صرفه، فرصت‌های صرفه‌جویی در زمان، افزایش آگاهی و اقتدار برند و در نهایت فروش بیشتر یا همان جواب اصلی کانتنت مارکتینگ چیست، اشاره کرد.

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان