0 تا 100 بوم کسب و کار عکاسی [مناسب ایران]

بوم کسب و کار عکاسی
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

بوم کسب و کار چیست؟ برای یک کسب و کار عکاسی چگونه کنواس کسب و کار طراحی کنیم؟ بوم کسب و کار عکاسی یکی از اصلی ‌ترین کلید‌های موفقیت برای آتلیه ها و عکاسان است که در این مقاله به بررسی کامل آن پرداخته ‌ایم. در مقاله قبلی بررسی کردیم که هر کسب و کاری برای رسیدن به موفقیت نیاز به تدوین یک بوم کسب و کار دارد.

بوم کسب و کار در حقیقت سند جزییات یک کسب و کار است که المان‌ های کسب و کار را در قسمت‌های مختلفی شرح می‌دهد. تجربه نشان داده است که کسب و کارهایی که از بوم مدل کسب و کار استفاده می ‌کنند نتایج بهتری می ‌گیرند.

بوم مدل کسب و کار می‌ تواند یک ویژن کلی از هر کسب و کاری به شما ارائه کند. یکی از مزیت‌ های بوم کسب و کار این است که در کم ‌ترین زمان می ‌توان جزییات کسب و کار را متوجه شد. بهتر است قبل از تدوین بوم مدل کسب و کار به سراغ مشاور کسب و کار یا استارت آپ بروید تا با دقت بیش ‌تری این بوم را تدوین کنید.

بوم مدل کسب و کار قابل آپدیت و به‌ روزرسانی است به این معنا که قرار نیست از ابتدای شروع کسب و کار تا انتها، شما فقط یک بوم کسب و کار آتلیه داشته باشید.

 بوم کسب و کار عکاسی

همان طور که در بالا اشاره شد بوم کسب و کار قسمت‌های مختلفی دارد و این قسمت‌های مختلف در طول زمان دچار تغییراتی می ‌شوند برای مثال در همین موضوع مقاله یعنی بوم کسب و کار عکاسی فرض کنید که ابتدا مشتریان شما صرفا عروس و دامادهایی هستند که می‌ خواهند شما از آن‌ ها عکس کسب و کار بگیرید اما رفته رفته کار خود را گسترش می ‌دهید و آتلیه کودک هم راه‌ اندازی می ‌کنید پس می ‌توان فهمید که با گذشت زمان قسمت ‌های مختلف کسب و کار شما به روز می ‌شوند.

البته ممکن است برخی از بخش ‌های کسب و کارتان نیز هیچ تغییری نکنند و یا تغییرات‌ شان بسیار کم باشد مثلا فرض کنید که یک استارت آپ در حوزه چاپ عکس فعالیت می ‌کند و از طریق چاپ هزینه دریافت می‌ کند، حال ممکن است که این کسب و کار برای زمان زیادی فقط همین مدل درآمد را داشته باشد اما در قسمت‌ های دیگر بوم کسب و کارش تغییراتی داشته باشد.

بوم مدل کسب و کار متاسفانه در بین استارت آپ‌ های ایرانی جدی گرفته نمی‌ شود و بسیاری از مشکلات و سردرگمی و در نهایت شکست تیم‌های استارت آپی نوپا نیز به ‌خاطر نبود بوم کسب و کار است.

توصیه می ‌شود بوم کسب و کار را در ابتدای مسیر تدوین کنید تا مشکلات شما به حداقل برسد. یکی دیگر از مزیت‌های داشتن بوم کسب و کار برای هر شغلی از جمله عکاسی این است که شما به کمک بوم می ‌دانید که هزینه ‌ها‌یتان چقدر است، چه هدفی دارید، مشتریان شما چه کسانی هستند و به طور کلی می ‌دانید که قرار است به چه چیزی برسید اما نبود همین بوم باعث می‌ شود تا سردرگمی ‌های زیادی برای شما و تیم‌تان وجود داشته باشد.

تدوین اصولی بوم کسب و کار ممکن است زمان زیادی از شما بگیرد اما ارزش این وقت ‌گذاری را دارد چرا که جوهره کسب و کار شما را مشخص می‌ کند و مسیر رسیدن شما به اهداف‌ تان را سریع ‌تر می‌کند.

بخش مشتریان در بوم کسب و کار عکاسی

در بوم مدل کسب و کار عکاسی قطعا بازه مشتریان شما محدود نیست و با طیف گسترده ‌ای از مخاطبان مواجه هستید که از شما درخواست عکاسی دارند. اما شاید بتوان مهم‌ ترین مشتریان را عروس و دامادها، کودکان، اشخاص (کسانی که به دنبال عکس پرسنلی هستند) تقسیم کرد. در ادامه مطلب هر کدام از این مشتریان را به شکل جداگانه ‌ای بررسی می ‌کنیم.

به عنوان یک تکنیک در نظر داشته باشید که بسیاری از کسب و کار در برخی از خدمات ‌شان سود بسیار کمی دریافت می‌کنند و این موضوع را در موارد دیگری جبران می‌کنند. برای مثال شرکت پرینتر اچ پی همه پرینترهای خود را با سود بسیار کم و حتی در برخی موارد با ضرر می ‌فروشد اما برای شارژ جوهر پرینترها و تعویض کاتریج این ضرر را جبران می‌کند. پس سعی کنید سیاست ‌های قیمت‌ گذاری را به صورت هوشمندانه تعریف کنید.

مشتریان در بوم کسب و کار عکاسی

ارتباط با مشتریان در بوم کسب و کار عکاسی

شیوه ارتباط شما با مشتریان کار نسبتا سختی به نظر می‌آید مخصوصا در شروع کارتان. باید دقت داشته باشید که تا حد امکان مشتریان اولیه را از بین دوستان و آشنایان‌تان انتخاب کنید. این کار کمک می‌کند تا زمان و هزینه کمتری بابت جذب اولین مشتری‌ها داشته باشید.

کانال توزیع در بوم کسب و کار عکاسی

کانال‌های توزیع مناسب می ‌تواند برگ برنده شما در بین رقبا باشد. معمولا برای عکاسی در ایران این موضوع تا حد زیادی بستگی به شخص عکاس دارد، برای مثال بسیاری از عکاس ‌ها برای عکس گرفتن به مکان مشتری (تالارها، طبیعت و…) می‌روند اما از طرفی در بسیاری از موارد هم مشتری به سمت کسب و کار آتلیه عکاسی می ‌آید.

داشتن انعطاف در این قضیه موجب بالا رفتن رضایت مشتری و پیدا کردن مشتریان بیش‌تر می‌ شود. توصیه می‌ شود در ابتدا چند کانال توزیع برای کسب و کار خود مشخص کنید و در ادامه اگر صلاح بود این کانال‌ ها را بازرسی کنید و میزان سود/ضرر هر کانال را به شیوه دقیقی بررسی کنید.

 

بوم کسب و کار عکاسی

ارزش پیشنهادی یکتا در بوم کسب و کار عکاسی

چرا مشتری باید شما را به عنوان یک عکاس انتخاب کند؟ قطعا عکاس ‌ها و آتلیه ‌های زیادی در سطح شهر شما وجود دارند اما شما باید یک ارزش خاص برای مشتری ایجاد کنید تا مشتری به سمت شما بیاید. بوم مدل کسب و کار عکاسی چیست؟

ارزش پیشنهادی یکتا باید تا حد امکان غیر قابل کپی برداری باشد، برای مثال اگر شما به ازای هر ۱۰ عکس پرسنلی یک عکس رایگان هم به مشتری بدهید تضمینی وجود ندارد که رقبا این کار را از شما کپی نکنند اما اگر کیفیت عکس‌ های خود را بالا ببرید قطعا کاری انجام داده ‌اید که به سادگی قابل کپی کردن نیست.

البته وجود مجموعه ‌ای ارزش ‌ها هم می‌ تواند به شما کمک کند تا مشتریان زیادی جذب کنید، برای مثال قیمت مناسب در کنار کیفیت بالا می ‌تواند یکی از بهترین تکنیک ‌ها برای جذب مشتری در آتلیه شما باشد.

اشراف و تسلط بر فعالیت‌ های اصلی کسب و کار کمک می‌ کند تا اهداف خود را به شیوه بهتری بشناسید و دقیقا بر همان‌ ها متمرکز شوید. بسیاری از کسب و کار به شکل همز‌مان روی چند شاخه فعالیت می ‌کنند که این عامل باعث می ‌شود متمرکز بودن روی فعالیت اصلی‌ شان را از دست بدهند و دیرتر به هدف خود برسند.

برای مثال یکی از آتلیه‌ های مرکز تهران همیشه مملو از جمعیت بود اما نه به خاطر این که از مشتریان از خدمات عکاسی این شرکت استفاده کنند بلکه بدین خاطر که این آتلیه در نزدیکی یک ارگان دولتی قرار داشت و مردم برای کپی گرفتن مدارک دائما به این آتلیه می ‌آمدند و باعث می ‌شد مشتری‌ های اصلی آتلیه زمان زیادی معطل بشوند و حتی در بسیاری از موارد از دریافت خدمات دل‌سرد شوند و به دنبال مرکز دیگری بروند. پس سعی کنید درست در هدفی که دارید خدمات ارائه دهید و از ارائه خدمات متفرقه بپرهیزید حتی اگر این خدمات برای شما سود دارند.

فعالیت‌های اصلی در بوم کسب و کار

منابع اصلی در بوم کسب و کار عکاسی

منابع اصلی در بوم کسب و کار عکاسی قطعا وسایل و دوربین‌های عکاسی، منابع انسانی و دستگاه ‌های چاپ عکس است. این منابع ممکن است در ابتدای راه اندازی کسب و کار بسیار محدود باشند اما رفته رفته افزایش پیدا می‌ کنند و می ‌توان انتظار داشت که با افزایش درآمد آتلیه منابع هم بیش ‌تر شوند این موضوع یکی از نمونه‌ هایی آپدیت بوم مدل کسب و کار عکاسی است که در ابتدای متن به آن اشاره شد.

شرکای کلیدی شما در بوم کسب و کار عکاسی

شرکای کلیدی در بوم کسب کار عکاسی می ‌توانند شرکت ‌های طرف قرارداد با آتلیه شما باشند. معمولا در ابتدا، بوم کسب و کار عکاسی شرکای کلیدی ندارد اما رفته رفته با محبوبیت بیش‌تر آتلیه شما شرکت ‌ها و ارگان ‌های زیادی درخواست همکاری با شما می ‌دهند.

جریان درآمد در بوم کسب و کار عکاسی

جریان درآمد در بوم کسب و کار عکاسی

در بسیاری از کسب و کارها جریان درآمدی شفافیت زیادی ندارد اما در عکاسی جریان درآمدی کاملا مشخص است، شما با فروش فایل عکس ‌ها یا چاپ آن‌ ها می‌توانید کسب درآمد کنید. البته فیلم‌برداری مراسمات عروسی و… هم می ‌تواند یکی دیگر از جریان ‌های درآمدی کسب و کار شما باشد. بوم مدل کسب و کار عکاسی چیست؟

ساختار هزینه در بوم کسب و کار عکاسی

هزینه‌های یک کسب و کار که در زمینه عکاسی فعالیت می ‌کند تا حد زیادی بستگی به وسعت آن کسب و کار دارد، برای مثال فرض کنید یک عکاس هیچ آتلیه ‌ای ندارد و به صورت فریلنسر عکس کسب و کار می ‌گیرد؛ در چنین حالتی هزینه ‌های این شخص محدود به هزینه تعمیر دوربین، لنز و باقی تجهیزات می ‌شود. حال یک آتلیه را فرض کنید که باید هزینه نیروی انسانی، هزینه نگهداری تجهیزات، هزینه اجاره آتلیه و…. بپردازد.

ساختار هزینه در بوم کسب و کار عکاسی

جمع بندی

در این مقاله سعی شد تا صفر تا صد بوم کسب و کار عکاسی بیان شود. بوم کسب و کار عکاسی هم مانند دیگر بوم ‌های مدل کسب و کار ۹ قسمت اصلی دارد که باید به همه آن‌ها توجه شود. بوم عکاسی می ‌تواند برای شروع بسیار ساده باشد اما توصیه می‌شود حتما از آن استفاده کنید. داشتن بوم کسب و کار می ‌تواند مسیر پیشرفت شما را فراهم کند و تا حد زیادی اهداف را مشخص کند.

برای تدوین یک بوم کسب و کار عکاسی توصیه می‌ شود از متخصصان کسب و کاری و مشاوره کارآفرینی دکتر ویز کمک بگیرید تا کسب‌ و کارتان بر اساس یک مدل درست چیده شود. مدت زمان لازم برای تدوین این بوم بستگی به وسعت کسب و کار دارد اما به طور کلی بین یک روز تا دو هفته زمان می‌برد.

برخی از سوالات رایج

اصلی ترین کلید موفقیت عکاسان چیست؟

بوم کسب و کار عکاسی یکی از اصلی ‌ترین کلید‌های موفقیت برای آتلیه ها و عکاسان است.

اصلی ترین مزیت بوم کسب و کار چیست؟

یکی از مزیت ‌های بوم کسب و کار این است که در کم‌ترین زمان می‌ توان جزییات کسب و کار را متوجه شد.

آیا بوم کسب و کار قابلیت آپدیت و به روزرسانی را دارد؟

بله. بوم مدل کسب و کار قابل آپدیت و به‌ روزرسانی است به این معنا که قرار نیست از ابتدای شروع کسب و کار تا انتها، شما فقط یک بوم کسب و کار داشته باشید.

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان