تولید محتوا (Content creation) چیست؟ 55 نکته تولید کننده محتوا حرفه ای!

تولید محتوا
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

شاید شما هم شنیده باشید که بعضی افراد در مورد تولید محتوا صحبت می‌کنند؛ تولید محتوا یکی از شغل‌های جدید قرن ۲۱ است که توانسته‌ است طرفداران زیادی را از به‌ خود جلب کند. بعضی افراد این‌طور فکر می‌کنند که تولید محتوا صرفا نویسندگی است.

تولید محتوا چیست ؟ و تولید محتوا یعنی چه ؟ تولید محتوا شغلی است که اخیرا به ایران هم وارد شده و بیش‌تر کسب و کارها به‌دنبال جذب شخصی هستند که تولید محتوا انجام می‌دهد. تولید محتوای درست و اصولی می‌تواند یک کسب و کار را از فرش به عرش برساند و بسیاری از کسب و کارهای موفق ایرانی به کمک تولید محتوا به این جایگاه رسیده‌اند.

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید دیجی کالا در ابتدای فعالیت خود یک تیم تولید محتوای بسیار دقیق و حرفه‌ای داشت که کالاهای موجود در سایت را بررسی و نقد می‌کردند. این کار باعث شده بود که بیش‌تر مردم زمانی‌که می‌خواهند یک تلفن همراه یا دوربین عکاسی تهیه کنند به این سایت مراجعه کنند.

جالب این‌جاست که بعد از مدتی، دیجی کالا اعتماد زیادی را از طرف کاربران به‌دست آورد چراکه تمامی نقدها و بررسی‌های صورت گرفته صادقانه بود. به‌عبارت دیگر نقاط ضعف و نقاط قوت محصول به‌درستی بررسی می‌شد. این موضوع باعث شد تا رغبت کاربران دیجی کالا به خرید از این فروشگاه بیش‌تر شود.

این روزها در داخل و خارج ایران سایت‌های زیادی هستند که صرفا تولید محتوا می‌کنند و از این راه کسب درآمد می‌کنند. برای مثال سایت‌هایی مانند زومیت، جی‌اس‌ام و متمم از وب سایت‌های پرطرفداری هستند که هر روزه هزاران هزار کلمه را در خود جای می‌دهند و برای مخاطب‌شان خوراک فکری درست می‌کنند.

البته این سایت‌ها مدل‌های درآمدی مختلفی دارند که بررسی آن‌ها هدف مقاله ما نیست اما برای مثال مدل درآمدی سایت زومیت، تبلیغات کلیکی است و سایت متمم از طریق اشتراک ماهیانه کاربران، کسب درآمد می‌کند. معمولا افرادی که در این حوزه به شکل تخصصی فعالیت می‌کنند این نکته را می‌دانند که تولید محتوا شاخه‌های مختلفی دارد و حرفه‌ای شدن در هر کدام از این شاخه‌ها سال‌ها زمان می‌برد. اما در ادامه مطلب به شما می‌گوییم که هدف از تولید محتوا چیست و چرا تا این اندازه تولید محتوا مهم شده است. اما شاید سوالات زیادی از جمله سوالات زیر در ذهن شما نقش بسته باشد که در ادامه این مطلب به تمامی آن‌ها پاسخ داده‌ایم. پس تا انتهای متن همراه ما باشید.

  • انواع تولید محتوا به چه شکل است؟
  • تولید محتوا یعنی چه؟
  • تولید و محتوا چیست؟
  • اصول تولید محتوا با کیفیت چیست؟
  • سفارش تولید محتوا به چه شکل می باشد؟

تولید محتوا

تولیدمحتواچیست؟

تولید محتوا به معنی ارایه کردن اطلاعاتی است که به منظور یک هدف مشخص به مخاطبان عرضه می‌شود. اطلاعات مورد نظر به شکلی خاص بوده و از طریق یک کانال انجام می‌شود. محتوا دارای قالب‌ها و فرمت‌های مختلفی است.  به طور مثال محتوا می‌تواند ارایه گزارش در مورد یک رویداد یا عبارت از یک مسابقه ورزشی یا حتی موسیقی که به آن گوش می‌کنیم، باشد. به طور کلی آنچه که به آن می اندیشیم ، یک محتوا محسوب می‌شود. شکل‌های متداول تولید محتوا شامل وبلاگ نویسی، ویرایش، عکاسی، فیلمبرداری، نگهداری و به روزرسانی وب سایت، ویرایش و توزیع رسانه‌های دیجیتال و…هستند.

انواع محتوا

برای تولید محتوا از محتوا‌های گوناگونی استفاده می‌شود:

1-محتوای متنی که عبارت است از نوشته‌هایی که درسایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی انتشار پیدا می‌کنند.

2-محتوای صوتی که آن راپادکست نیز می‌نامند شامل محتوا‌هایی است که از طریق صوت منتشر می‌شوند.

3-محتوای تصویری که عبارت است ازتصویر‌هایی که انتشار پیدا می‌کنند. به طورمثال تصویر‌های سایت‌ها، بیلبورد‌ها و غیره.

4- محتوای ویدیویی که درحال حاضر تقاضای بازار برای آن در حال افزایش است.

هزینه‌ها

عوامل بسیاری درمیزان هزینه‌های تولید محتوا تاثیر می‌گذارند. ویژگی‌های هر محتوا هزینه آن را تعیین می‌کنند. شاخص‌هایی که هزینه هر محتوا را مشخص می‌کنند عبارتند از: نوع محتوا، چگونگی کیفیت محتوا، میزان تخصصی بودن محتوا وغیره. درنتیجه نمی‌توان برای تولید محتوا نرخ ثابتی را مدنظر داشت. همچنین شرکت‌های خدماتی که درزمینه تولید محتوا فعالیت می‌کنند هزینه‌های خود را بر مبنای کیفیت یا کمیت محتوا تعیین می‌کنند. شرکت‌هایی که  برکمیت تاکید دارند به طور معمول به ازای هر کلمه بین 20 تا 50 تومان می‌پردازند. شرکت‌هایی که برکیفیت تاکید دارند به دلیل اینکه به صورت تخصصی کار می‌کنند هزینه تولید محتوا را به ازای هر کلمه بین 80 تا 500 تومان پرداخت می‌کنند.

18 نکتهcontent creation حرفه‌ای

برای تولید محتوای تخصصی یا content creation حرفه ای باید به نکته‌های بسیاری توجه کرد که مهم‌ترین آنها عبارتنداز:

  • محتوا باید دارای عنوانی جذاب باشد. به گونه‌ای که بتواند با مخاطبان رابطه خوب و مناسبی برقرار کند. در غیر این صورت حتی اگر محتوا دارای بهترین کیفیت باشد نیز دیده نخواهد شد.
  • باید مخاطبان را شناسایی کرد تا بتوان مطابق خواسته آنان به تولید محتوا پرداخت. دانستن اینکه قرار است بر چه گروهی از مخاطبان تاثیر گذاشته شود اهمیت فراوانی دارد.
  • باید به روز بود و به روز هم ماند. لازم است از جدید‌ترین اخبار در مورد موضوع مورد نظر آگاه شد و همواره به دنبال مطالبی گشت که در مخاطبان تاثیر گذار باشد.
  • برای تولید یک محتوای تخصصی یا content creation حرفه‌ای باید پیوسته به تحقیق پرداخت تا بتوان کیفیت محتوا را بهبود بخشید. این کار باعث می‌شود که مخاطبان آنچه از محتوا انتظار دارند در آن بیابند و اعتماد آنها جلب شود.
  • محتوا باید مقدمه خوبی داشته باشد. مقدمه نمایانگر متن است. برای مطالب کوتاه می‌توان یک یا دو پاراگراف و برای کتاب یک فصل نوشت.
  • باید جمله اول محتوا به صورت مناسبی نوشته شود. به گونه ‌ای که خواندن اولین جمله، مخاطبان را به خواندن ادامه مطلب تشویق کند.
  • هر محتوا باید دارای موضوع، دیدگاه و هدف باشد. در تولید محتوای تخصصی یاcontent creation حرفه‌ای لازم است نقطه نظر‌های جدیدی را ارایه کرد.
  • باید توجه داشت که دو موضوع موجب می‌شود که محتوا به سختی خوانده شود. اول اینکه دارای اطلاعات سطحی باشد و جزئیات در آن به‌خوبی ارایه نشود. دوم اینکه دارای جزئیات فراوانی باشد.
  • باید از نوشتن موضوعاتی که واقعی و دقیق نیستند خودداری کرد. لازم است هدف محتوایی که ارایه می‌شود اطلاع رسانی و آگاهی دادن به مخاطبان باشد. بنابراین اگر از منبعی استفاده می‌شود باید آن را ذکرکرد.
  • باید از به کار بردن کلمات ناجور و عبارات نامناسب خودداری کرد. بهتر است ویژگی‌های یک نویسنده حرفه‌ای رابه کار برد.
  • لازم است سوال‌هایی را در محتوا مطرح کرد. این پرسش‌ها موجب برانگیختن کنجکاوی مخاطبان می‌شوند. به دلیل اینکه وقتی سوالی پرسیده می‌شود آنها آن را در ذهن خود پاسخ می‌دهند. این از اصول بسیار مهم content creation حرفه‌ای یا تولید محتوای تخصصی است.
  • باید در محتوای مورد نظر اطلاعات مهم و با ارزشی ارایه کرد. به گونه‌ای که مخاطبان پس از خواندن آنها احساس رضایت کنند. بعضی از افراد ترجیح می‌دهند یک مطلب طولانی را که اطلاعاتی عمیق دارد مطالعه کنند اما تمایل دارند که متن مورد نظربه شکلی ساده نوشته شده باشد.
  • می‌توان گاهی درمحتوای خود از شوخی و داستان و بیان تجربه‌ها یاری گرفت تا به جذابیت متن اضافه کند.
  • هرچه میزان محتوا‌های نوشته شده بیشتر و با کیفیت‌تر باشد در تعداد مخاطبان تاثیر گذار‌تر خواهد بود.
  • بهتر است در محتوایی که تهیه می‌شود بقیه مقاله‌ها را لینک داد. به دلیل اینکه هم باعث جلب توجه مشتریان می‌شود و هم از نظر گوگل به عنوان امتیازی مثبت ثبت خواهد شد.
  • می‌توان پرسش‌های مخاطبان را به محتوایی با ارزش تبدیل کرد. این کار، نویسنده را در تهیه یک تولید محتوا وcontent creation حرفه‌ای یاری خواهد کرد.
  • باید دانست که ساده نوشتن بهترین شیوه تولید محتوای تخصصی است. به کار بردن پاراگراف‌ها و جمله‌های کوتاه و استفاده از کلمات ساده، مخاطبان به خواندن بیشتر تشویق می‌کنند.
  • باید متن را نه فقط یک بار بلکه چند بار ویرایش کرد. به دلیل اینکه متن ‌های بسیار خوب پس از ویرایش تولید می‌شوند.

هدف اصلی تولید محتوا چیست؟

اگر بخواهیم هدف اصلی بازاریابی محتوایی را بررسی کنیم به این نتیجه می‌رسیم که ما برای مشتری تولید محتوا می‌کنیم و سعی داریم نیازهای وی را برطرف کنیم و مشتری نیز با خریدی که از ما انجام می‌دهد به ما سود می‌رساند. البته همیشه هدف از تولید محتوا فروش بیش‌تر نیست و در بسیاری از موارد هدف اصلی تولید محتوا اعتمادسازی بین مشتریان است.

اگر می‌خواهید در حوزه‌ تولید محتوا حرفه‌ای بشوید باید بعضی از موضوعات بازاریابی را هم بدانید و به آن‌ها مسلط باشید. چراکه هدف نهایی افرادی که تولید محتوا می‌کنند این است که اعتبار و فروش برند را افزایش دهند. بهتر است این نکته را هم بدانید که معمولا شرکت‌های بزرگ یک تیم محتوا دارند و نه یک کارشناس محتوا.

همان‌طور که در قبل اشاره کردیم تولید محتوا صرفا نوشتن یا تولید عکس نوشته نیست، بلکه هر چیزی که برای مخاطبان تولید شود تا اعتبار و فروش برند را افزایش دهد یک محتوا است. شاید برای شما جالب باشد که بدانید وب سایت‌هایی که در سال‌های اخیر موفق بوده‌اند همگی تولید محتوا را یک موضوع جدی فرض کرده‌ بودند و برای آن هزینه‌های زیادی انجام داده بودند. اهمیت تولید محتوا آن‌قدر زیاد است که بیل گیتس در سال ۱۳۷۵ شمسی این‌گونه از آن یاد می‌کند که محتوا پادشاه کسب و کار است.

شاید به همین خاطر، شرکت‌های بزرگ و فروشگاه‌های بزرگ اینترنتی ایران تصمیم گرفتند تا در حوزه تولید محتوا هم وارد شوند. برای مثال دیجی کالا در چند سال قبل، از مجله‌ی خود رونمایی کرد و هر ساله بودجه‌های کلانی را برای توسعه مجله‌اش خرج می‌کند. اگر می‌خواهید وب سایت یا کسب و کار شما به موفقیت برسد بهتر است سعی کنید تولید محتوا را جدی بگیرید چراکه درسال‌های اخیر گوگل نیز به‌شدت به این موضوع علاقه نشان داده است.

البته بسیاری افراد فکر می‌کنند همین‌ که یک سری محتوا تولید کنند و یا از جاهای مختلف محتوا کپی کنند کار تولید محتوا را به‌درستی انجام داده‌اند اما اصلا این‌گونه نیست و گوگل به‌شدت بر کیفیت محتوای تولید شده حساسیت دارد. حساسیت گوگل به کیفیت محتوا آن‌قدر زیاد است که معمولا افراد تولید کننده محتوای حرفه‌ای مجبور شده‌اند که سئوی محتوایی را یاد بگیرند و از ترفندهای آن در محتواهای‌شان استفاده کنند.

چگونه تولید محتوا را شروع کنیم

تولید محتوا برای کسب و کارها چه فایده‌ای دارد؟

شاید برای شما هم سوال شده است که تولید محتوا برای کسب و کار من چه فایده‌ای دارد و آیا اصلا ارزش هزینه کردن دارد یا خیر؟ در واقع جواب این سوال تا حد زیادی به کسب و کار شما هم مربوط است. اما بهتر است بدانید که اگر کسب و کار شما به هر شکلی با اینترنت سر و کار دارد تولید محتوا برای کسب و کارتان از نان شب هم واجب‌تر است.

شما باید برای تولید محتوا از یک متخصص تولید محتوا مشورت بگیرید و ببینید که از چه کانال‌هایی باید تولید محتوا را انجام دهید تا نتیجه‌ی درستی بگیرید. البته برای گرفتن این پاسخ می‌توانید از مشاور کسب و کار دکتر ویز هم کمک بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

فرض کنید که شما یک پیج اینستاگرامی دارید و قرار است در زمینه‌ی فروش کادو فعالیت کنید. حالا باید سعی کنید مطابق با نیازهای کسب و کارتان به تولید محتوا در اینستاگرام بپردازید. جالب است بدانید که هر شبکه‌ اجتماعی پرسونای خاص خودش را دارد و شما نمی‌توانید از همان استراتژی تولید محتوای اینستاگرام، در تلگرام هم استفاده کنید.

استفاده درست از ابزارهایی که در دست دارید کمک می‌کند تا با کمترین هزینه ممکن به بالاترین بازده برسید. اما اگر برای تولید محتوا از یک متخصص استفاده نکنید ممکن است هزینه‌های شما از بین برود و نتیجه مطلوبی برای شما نداشته باشد. این روزها بازاریابی محتوایی و تولید محتوا یکی از زیر شاخه‌های دیجیتال مارکتیگ است و بسیاری کارشناسان از جمله جو پولیتزی اعتقاد دارند که قلب یک کسب و کار، محتوای تولید شده‌ی آن است.

برای تولید محتوای مناسب باید موضوعات زیادی را هم در نظر بگیرید تا بتوانید محتوا را دقیقا مناسب مخاطب‌تان تولید کنید. این کار نه‌تنها باعث صرفه‌ جویی در منابع‌ می‌شود بلکه کمک می‌کند تا مخاطب و مشتریان نیز محتوای شما را بیش‌تر دوست داشته باشند و از آن به‌خوبی استقبال کنند.

اگر بتوانید به‌طور دائم برای مشتریان‌تان تولید محتوای باکیفیت کنید احتمالا اعتماد بین مشتریان‌تان افزایش چشم‌گیری پیدا می‌کند و می‌توانید ارتباط مناسبی با آن‌ها برقرار کنید. البته اگر می‌خواهید مدیریت ارتباط با مشتریان را به‌طور تخصصی بهبود ببخشید می‌توانید از مقاله “مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)” را مطالعه کنید که در آن تمامی نکات لازم برای نحوه‌ی ارتباط صحیح با مشتریان‌تان بیان شده است.

تولید محتوای دیجیتال

امروزه کسب و کارهای زیادی به تولید محتوای دیجیتال مشغول هستند و سعی می‌کنند محتوای کسب و کار مشتریان‌شان را بهبود ببخشند. محتوای دیجیتال را می‌توان در شاخه‌های مختلفی بررسی کرد اما منظور از محتوای دیجیتال، بیش‌تر سه شاخه‌ متن، عکس و فیلم است که متناسب با هر کسب و کاری تولید می‌شود.

این محتواها باید دارای انواع استراتژی های بازاریابی و زمان‌بندی درستی باشند تا بتوانند بیش‌ترین اثرگذاری را داشته باشند. اگر سری به وب سایت‌های تولید محتوای دیجیتال بزنید متوجه خواهید شد که در برخی موارد قیمت تولید این محتواها برای کسب و کار شما اصلا ارزان نیست اما از طرف تیم دکتر ویز به شما اطمینان می‌دهیم که اگر بتوانید استراتژی درستی در نحوه انتشار محتوای‌تان داشته باشید، چند برابر هزینه‌ای که کرده‌اید به شما و کسب و کارتان بازخواهد گشت.

البته تولید محتوای دیجیتال در برخی موارد هم با هدف تبلیغ کسب و کار صورت می‌گیرد که در چنین شرایطی لحن و استراتژی محتوا کاملا تغییر می‌کند. در بین محتواهای دیجیتال معمولا تولید فیلم از انواع دیگر محتوا گران قیمت‌تر است که البته در بسیاری از موارد هم تاثیر بیشتری در ذهن مخاطب دارد. بهتر است در شروع تولید محتوا کاملا قطره چکانی خرج کنید و باتوجه به بازخوردی که می‌گیرید مجددا هزینه کنید.

نمونه تولید محتوا

ویژگی‌های یک تولید کننده محتوای حرفه‌ای

۱ـ شناخت درست مخاطب و پرسونا

درک این نکته که مخاطب شما چه کسی است و چه نیازهایی دارد بسیار مهم است و یک تولید کننده محتوای خوب باید در این موضوع تبحر زیادی داشته باشد. شاید برای شما جالب باشد که حتی زن یا مرد بودن مخاطب هم از دید یک تولید کننده محتوا حرفه‌ای بسیار مهم و ارزشمند است چراکه معمولا خانم‌ها احساسات بیشتری دارند و در متن‌های تبلیغاتی که بانوان مخاطب هدف محتوا هستند، از فعل‌های احساسی‌تر و حتی رنگ‌های خاص استفاده می‌شود.

۲ـ قدرت نویسندگی بالا

اگر بخواهید یک تولید کننده محتوا را بشناسید، از روی نوشته‌های او نیز می‌توانید قضاوت کنید؛ یک تولید کننده محتوا حرفه‌ای باید توانایی نوشتن بالایی داشته باشد به‌طوری که با مطالعه‌ی آن، یک تصویر و الگوی درست در ذهن مخاطب شکل گیرد. به شعارهای تبلیغاتی برندهای مختلف دقت کنید؛ شعارهایی که حتی پس از سال‌ها در ذهن شما مانده‌اند قطعا شعارهای خوبی بوده‌اند که توسط یک تولید کننده محتوای حرفه‌ای نوشته‌ شده‌اند. البته این شعارها در برخی موارد ترکیب تصویر و متن و صوت هستند.(روشن شدن تلفن‌های قدیمی شرکت نوکیا را برای این مثال به‌یاد آورید.)

۳ـ کسب اطلاعات لازم برای تولید محتوای باکیفیت

می‌گویند زمانی‌که دیوید اگیلوی در جستجوی یک شعار تبلیغاتی برای شرکت خودورسازی رولز رویس بوده است در حدود چندین هفته در شرکت رولز رویس رفت و آمد داشته است. او در این مدت ویژگی‌های خودروی جدید این شرکت را از مهندسان کارخانه جویا می‌شده و تک‌تک آن‌ها را یادداشت می‌کرده است.

اگر می‌خواهید یک تولید کننده محتوا حرفه‌ای شوید بهتر است به ویژگی‌های محصول یا خدمتی که قرار است برای آن محتوا بنویسید دقت زیادی داشته باشید. برای گرفتن نتیجه‌ی بهتر حتی می‌توانید در صورت امکان، چندین هفته از آن محصول یا خدمت استفاده کنید تا ویژگی‌های مثبت و منفی آن را بشناسید. سپس با توجه به نقاط قوت و بررسی رقبای آن محصول یا خدمت یک محتوای به‌یادماندنی تولید کنید تا در ذهن مخاطب‌تان ماندگار شود.

کاربرد تولید محتوا

 چه کسانی می‌توانند تولید کننده محتوا باشند؟

پاسخ این سوال کمی سخت و پیچیده است که چرا که تولید کننده محتوا شغلی است که مزایا و معایب خاص خودش را دارد و ممکن است هرکسی نتواند با دنیای واژه‌ها و عکس‌ها و ویدیوها سر و کله بزند. برای این‌که بتوانید به یک تولید کننده محتوا حرفه‌ای تبدیل شوید می‌بایست در حوزه‌های مختلف کانتنت(محتوا) فعالیت کرده باشید و تجربه‌های ریز و درشت زیادی داشته باشید. اوژین شوارتز نویسنده‌ی کتاب پرفروش تبلیغات افسانه‌ای در این مورد می‌گوید:

اولین ویژگی کسی که می‌خواهد در حوزه‌ی تولید محتوا فعالیت کند قوه‌ی تخیل و اشتیاق است. شما نویسنده‌ی داستان رویاهای خود هستید و همچنین شما مشتری آینده‌ی خودتان هستید. پس وظیفه‌ی شما آن است که با همه‌ی جزییات، آینده‌ی ممکن برای آن را ترسیم کنید

پس با این توضیحات اگر به تولید محتوا علاقه دارید و قدرت تخیل خوبی نیز دارید این حوزه مناسب شماست و می‌توانید این شغل را برای خود انتخاب کنید البته یادتان نرود که باید دیوانه‌ی نوشتن باشید تا بتوانید در حوزه‌ی محتوا به درجات رفیعی برسید.

چرا تولید محتوا اهمیت دارد؟

حالا که می‌دانیم تولید محتوا به انواع شیوه‌ها انجام می‌شود، می‌خواهیم بدانیم اهمیت آن در چیست؟ در واقع می‌خواهیم بدانیم که چرا تولید محتوا بهترین جنبه تبلیغات است یا چطور به کمک آن می‌توانیم محصول یا خدمات خود را بفروشیم؟! اگر بخواهیم با تغییرات جوامع شروع کنیم، می‌توانیم گستردگی اینترنت و شبکه‌های اجتماعی را مهم‌ترین عامل اهمیت تولید محتوا بدانیم.

در گذشته برای انتخاب و خرید هر محصول، گزینه‌های محدودی وجود داشتند. اما امروزه گزینه‌های بسیار زیادی وجود داشته و حس رقابت بسیار بالاتر است. در عصر حاضر، تنها محصولات و خدماتی می‌توانند توسط افراد انتخاب شوند که به ‌وسیله تولید محتوا برای مخاطبین شناخته شده و قابل اعتماد باشند. امروزه نمی‌توان تنها روی تبلیغات و تیزرهای تلویزیونی حساب کرد، بلکه باید با مشتری‌ها تعامل ایجاد کرده و حس خوب و احترام به آن‌ها داده شود.

تولید محتوا چیست
وقتی شما فوت و فن‌های اصلی کارتان را صادقانه با مشتریان در میان می‌گذارید و باعث می‌شوید بتوانند بخشی از مشکلات خود را حل کنند، آن‌ها به شما اعتماد کرده و مشتری شما می‌شوند. مثلاً فردی که یک فروشگاه لوازم خانگی دارد، وقتی در صفحه اینستاگرام خود بهترین نکات برای تشخیص جنس اصل از بدل را با مخاطبین خود به اشتراک می‌گذارد، حس خوبی را در ایشان ایجاد کرده و اطلاعات مفیدی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

همین اطلاعات می‌تواند حس اعتماد را در مخاطبین ایجاد کرده و منجر شود برای خرید لوازم آن پیج اقدام کنند. همینطور یک معلم خصوصی می‌تواند بخشی از تدریس خود را به‌صورت رایگان در اختیار مخاطبینش قرار دهد تا این حس اعتماد و تعامل را ایجاد کند. این اطلاعات مفید و رایگان، همان «تولید محتوا» هستند که بسیار بهتر از تبلیغات قدیمی عمل می‌کنند.

چگونه تولید محتوا با کیفیت داشته باشیم؟

اگرچه تمام پست‌هایی که روزانه در شبکه‌های اجتماعی می‌بینید، تولید محتوا محسوب می‌شوند، اما همگی آن‌ها تولید محتوای اصولی یا حرفه‌ای نیستند. محتوا یا Content واقعی، باید اصول خاصی داشته باشد. به همین خاطر می‌توان تولید محتوا یا «Content Creation» را یک تخصص و یک شغل حرفه‌ای در نظر گرفت. در واقع کسانی که میل دارند تولید محتوا کنند، باید ویژگی‌های زیر را داشته باشند:

  • قابلیت و روحیه نویسندگی
  • اعتقاد و پایبندی به کپی‌رایتینگ و تولید محتوای منحصر به فرد
  • آگاهی از اصول طراحی و گرافیک (نه در حد حرفه‌ای)
  • آگاهی از روش‌های سئو و بهینه کردن محتوا
  • وجود خلاقیت به عنوان اصلی‌ترین فاکتور در تولید محتوا
  • آگاهی از اصول بازاریابی و فروش

تولید محتوا درسی

یک تولید کننده محتوای حرفه‌ای باید به این ویژگی‌ها مجهز بوده و بتواند در راستای اهداف مورد نظر خود محتوا تولید کند. هدف افراد مختلف از تولید محتوا بسیار تفاوت دارد. ممکن است کسی برای معرفی محصولات یا فروش آن‌ها محتوا ایجاد کند و فرد دیگری صرفاً برای مخاطبین فعلی خود محتوا قرار دهد تا موجبات رضایت آن‌ها را فراهم کند.

بهرحال یک تولیدکننده محتوا باید فرآیند مشخصی را برای کار خود تعیین کند تا بتواند در مسیر آن حرکت کرده و هدف خود را محقق کند. به‌صورت کلی، تولیدکنندگان محتوا می‌توانند از فرآیند زیر برای این کار استفاده کنند:

  • هدفگذاری (هدف خود از تولید محتوا را کاملاً مشخص کنید)
  • تعیین یک استراتژی مناسب (مانند تولید محتوا تنها به شکل ویديویی یا ترکیبی از تصویر و متن)
  • اقدام
  • اشتراک‌گذاری یا ترویج
  • گرفتن بازخورد
  • اصلاح و به‌روزرسانی محتوا

اگر هنوز می‌پرسید: چگونه تولید محتوا را شروع کنیم ؟ می‌توانم به شما بگویم که فرآیند فوق نقطه ابتدای کار شما خواهد بود. می‌توانید این موارد را به عنوان نقشه راه خود در پیش بگیرید و جلو بروید. شما همچینن می‌توانید نمونه تولید محتوا را در سایت‌های مشهور ایرانی مانند متمم یا وبلاگ نوین ببینید. تولید محتوای صفحات اینستاگرام پرطرفدار هم می‌توانند نمونه‌های خوبی برای الگوبرداری باشند.

آیا تولید محتوا یک شغل مستقل محسوب می‌شود؟

معمولاً صاحبان کسب‌وکارها خود تمایلی به تولید محتوا ندارند و این امر را به افراد دیگری واگذار می‌کنند. تولیدکنندگان محتوا افرادی هستند که به اصول عنوان شده مسلط بوده و می‌توانند هرگونه محتوایی را برای کارفرمایان تولید کنند.

بنابراین می‌توان تولید محتوا را یک شغل مستقبل با پتانسیل بالا در نظر گرفت. این شغل حدود یک دهه است که در جهان ایجاد شده و روز به روز بر اهمیت آن افزوده می‌شود.

البته افرادی هم هستند که محتوای خود را صرفاً در جهت تبلیغات ایجاد می‌کنند و درآمد آن‌ها نیز از طریق تبلیغات تامین می‌شود؛ مانند بلاگرهای اینستاگرامی و یوتیوبی که ویدئوهای سرگرم‌کننده یا فشن تولید می‌کنند. این بلاگرها پس از جذب مخاطبین و فالوورهای زیاد، اقدام به تبلیغات می‌کنند.

تولید محتوا استخدام

درآمد تولید محتوا در ایران چقدر است؟

افراد زیادی در داخل کشورمان اقدام به تولید محتوای آموزشی، تولید محتوا در اینستاگرام و تلگرام و تولید محتوای درسی کرده‌اند. این افراد بسته به مهارت و توانایی خود، در‌آمدهایی بین یک تا سه میلیون تومان از این شغل دارند. البته اگر افراد برای وبسایت یا صفحه شخصی خود تولید محتوا کنند و در کنارش محصول بفروشند، درآمد آن‌ها ماهانه به چندین میلیون تومان هم خواهد رسید.

بهرحال درآمد حاصل از تولید محتوا ثابت نبوده و بسته به پتانسیل موضوع و هدفی که انتخاب کرده‌اید متفاوت است. اگر ما حداقل درآمد حاصل از تولید محتوای ایرانی‌ها را سه میلیون تومان در نظر بگیریم، هر تولیدکننده محتوا در جهان ماهانه حدود پنج هزار دلار از این کار درآمد دارد. بنابراین ایرانیان یک پنجم متوسط جهانی از تولید محتوا درآمد دارند. این یعنی پتانسیل این شغل در کشورمان بسیار بالاست.

شغل تولید محتوا در کشورمان هنوز جای رشد بسیار دارد و جوانان می‌توانند به عنوان کسب و کار خانگی پردرآمد به آن مشغول شوند و درآمد تمام ‌وقت یا پاره‌وقت خوبی را برای خود دست و‌ پا کنند.

55 نکته تولید کننده محتوا حرفه‌ای

اصول تولید محتوا چیست ؟ یک تولیدکننده محتوا حرفه‌ای برای ایجاد محتوای هدفمند باید نکات زیادی را در نظر بگیرد. اگر شما نیز قصد دارید در این حرفه مشغول به کار شوید، 45 مورد از نکات ارزنده تولید محتوای زیر را در نظر بگیرید:

  • مخاطب را در اولویت قرار دهید

امروزه مخاطبین تنها سرتیترهای مطالب را اسکن می‌کنند تا ببینند کدام مطلب می‌تواند موضوع موردنظر آن‌ها را پوشش دهد. بنابراین طوری تولید محتوا کنید که مخاطب می‌پسندد نه خود شما.

  • صادق باشید

ذهن مخاطب هوشمند امروز، صداقت و عدم صداقت محتوای تولید شده را حس می‌کند. خوشبختانه در دنیای تولید محتوا سراسر شایستگی و مهارت حاکم است. بنابراین محتوای شما تنها زمانی مورد توجه افراد قرار می‌گیرد که با صداقت کامل ارائه شده باشد.

  • 30 ثانیه اول مهم است

اگر یک مخاطب محتوای شما را در قالب متن، ویدئو یا صوت نظاره کند، در 30 ثانیه اول در مورد محتوای شما نتیجه‌گیری می‌کند. برای اینکه بتوانید از همان ابتدا روی مخاطب تاثیر بگذارید، باید بر تولید محتوای آسانسوری یا Elevator pitches تسلط داشته باشید.

تولید محتوا چیست؟

  • مدیریت زمان را جدی بگیرید

اگر برای هر محتوا ساعت‌ها و روزها وقت بگذارید، نمی‌توانید مخاطبین زیادی جذب کنید. به همین خاطر بهتر است فرمول‌های مشخصی برای تولید محتوای خود پیدا کنید تا بتوانید در اسرع وقت محتوا تولید کنید. فرمول‌ها پس از  کسب اولین تجربه‌های تولید محتوای شما ایجاد خواهند شد. مثلاً یاد می‌گیرید که در اول کار تمام سرتیترها را مشخص کنید.

  • در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنید

اگر تولید محتوای شما تنها برای مجلات یا سایت‌ها است، بهتر است در فکر تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار مانند اینستاگرام هم باشید. حدود نیمی از مردم کشورمان عضو برنامه‌های اجتماعی هستند؛ بنابراین شبکه‌های اجتماعی بهترین بستر برای تولید محتوای شما هستند.

  • تنها به یک روش بسنده نکنید

بهتر است محتوای خود را تنها به متن یا صوت محدود نکنید، سعی کنید هم به‌صورت تصویری و هم به ‌صورت متنی و ویدئویی محتوا تولید کنید تا بتوانید سطح گسترده‌تری از مخاطبین را پوشش دهید (برخی از مخاطبین تنها به دیدن ویدئو علاقه دارند و برخی تنها می‌خواهند متن بخوانند)

  • کیفیت را جدی بگیرید

ضمن داشتن صداقت در تولید محتوا، بهتر است اطلاعات مفید و کاربردی را در اختیار افراد قرار دهید. هرچقدر محتوای شما باکیفیت‌تر و کاربردی‌تر باشد، موفق‌تر خواهید بود. کاربرد تولید محتوا در اصل برای اعتمادسازی است. بنابراین تنها زمانی می‌توانید این اعتماد را در مخاطبین ایجاد کنید که واقعاً اطلاعات درستی را در اختیار آنان قرار دهید.

  • از سرتیترهای جذاب استفاده کنید

در اسکن کردن اولیه‌ای که توسط مخاطبین در مطالعه محتوای متنی صورت می‌گیرد، تنها سرتیترهای جذاب هستند که می‌توانند آن‌ها را برای خواندن ادامه متن ترغیب کنند.

  • احساسات مخاطبین را تحریک کنید

در محتوای خود باید بتوانید احساسات انسانی مانند حس ترس، آزادی، خشم، مالکیت، محبت و …. را تحریک کنید. وقتی احساسات مخاطبین را هدف بگیرید، آن‌ها بیشتر تحت تاثیر قرار گرفته و بهتر شما را دنبال خواهند کرد. البته هدف قرار دادن احساسات منفی از نظر اخلاقی درست نیست، مثلاً برخی از تولیدکنندگان محتوا به صورت پی‌در‌پی احساس گناه را در مخاطبین خود ایجاد می‌کنند تا برای استفاده از یک محصول خاص ترغیب شوند.

استفاده از ایده خلاق برای تولید محتوا

  • ایده‌هایتان را یادداشت کنید

هر ایده‌ای که به ذهنتان می‌رسد را یادداشت کنید تا وقت‌هایی که ذهنتان بلوکه می‌شود و هیچ خلاقیتی از آن تراوش نمی‌کند، بتوانید از آن‌ها کمک بگیرید. (گاهی بلوکه شدن ذهن و عدم خلاقیت برای تمام تولیدکنندگان محتوا ایجاد می‌شود)

  • قدرت در ساده‌نویسی است

مخاطبین محتوایی را می‌پسدند که به راحتی بتوانند آن را درک کنند. پس به جای استفاده از اصطلاحات پیچیده، به ساده‌ترین شکل ممکن محتوا تولید کنید.

  • داستان‌سرایی کنید

داستان‌سرایی به روش‌های گوناگون در تولید محتوا کاربرد دارد. نکته قابل توجه این است که بتوانید داستان‌های بکری را برای مخاطب تعریف کنید که هم لذت ببرد و هم قانع شود شما را دنبال کند.

  • مزیت‌های محصول خود را به صورت پیام‌مخفی انتقال دهید

هیچ کس دوست ندارد چیزی را به او بفروشید؛ بنابراین سعی کنید مزیت‌ها و نحوه خرید محصولات را به  شکل غیرمستقیم در داستان‌های محتوای خود جای دهید.

  • اقدامات اجرایی داشته باشید

سعی کنید در محتوای خود اقدامات اجرایی قرار دهید و به مخاطبین بگویید که کارهای خاصی را انجام دهند. اقدام به عمل، درگیری بیشتر مخاطب را در پی دارد که می‌تواند منجر به تبدیل شدن آن به مشتری دائمی شود. (مثلاً اگر در زمینه آموزشی تولید محتوا می‌کنید، یک نکته آموزشی عملی را در اختیار مخاطب قرار دهید که مطمئن هستید با انجام آن نتیجه خوبی می‌گیرد)

  • هرروز و هر لحظه مطالعه کنید

وقتی وارد شغل تولید محتوا شوید، با کارفرمایان مختلف روبه‌رو خواهید بود. حوزه فعالیت آن­ها ممکن است طیف گسترده­ای از پزشکی تا علوم انسانی را در بربگیرد. وجود دارند تولیدکنندگان محتوایی که به صورت تخصصی در یک شاخه کار می­کنند، اما در بیشتر مواقع چنین نیست. برای مثال با رشدی که بازار بورس این روزها دارد، تقاضا برای تولید محتوا در این زمینه بسیار بالا است. بنابراین سعی کنید در زمینه ­های مختلف مطالعه داشته­ باشید.

  • کمال وجود ندارد

با شک و تردید، موفقیت محتوای خود را به خطر نیاندازید. چیزی به‌عنوان کمال وجود ندارد و شما نمی­توانید منابع خود را فدای این طرز فکر که «می­توانیم محتوایی بهتر تولید کنم» بکنید.

  • مدیا­های موجود را به خوبی بشناسید

مدیام یا رسانه، بسترهایی است که امروزه افراد باید برای آن تولید محتوا کنند. هر شبکه مجازی با شبکه­ دیگر متفاوت است. برای مثال شما نمی­توانید برای توییتر و اینستاگرام به شکل مشابه متن بنویسید. چراکه جدای از تعداد کاراکترهایی که به شما می­دهند، ماهیت آن­ها نیز متفاوت است. همچنین به دلیل امکان مشارکت بیشتر در شبکه­ های مجازی نسبت به وب­سایت­ها، نحوه تنظیم محتوا از نظر دخالت دادن مخاطب باید متفاوت باشد.

  • کلمه کلیدی مناسب، شانس دیده ­شدن

انتخاب کلمه کلیدی مناسب به شما در دیده­ شدن کمک می­کند. کلمات کلیدی، در محتوای متنی به کلماتی گفته می­شود که ماهیت محتوا را مشخص می­کند و از طرف کاربران جستجو می­شود. برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب، می­توانید از ابزارهایی که گوگل در اختیار شما قرار می­دهد استفاده کنید. این کلمات در شبکه ­های مجازی نیز مهم هستند. برای مثال در اینستاگرام نیز افراد برای جستجو از کلمه ه­ای که نیاز آن­ها را نشان می­دهد استفاده می­کنند.

  • روی مفهوم تمرکز کنید

نویسندگی عالی تنها منوط به چیدن صحیح کلمات پشت­سر هم نیست. شما باید بتوانید از قدرت کلمات برای نفوذ در ذهن مخاطب استفاده کنید. در تولید محتوا کسی موفق است که در یادها بماند. این امر باعث می­شود افراد برای خواندن مطالب دیگر نیز به سمت شما برگردند.

  • سبک خود را داشته ­باشید

هر تولیدکننده محتوای حرفه­ای سبک مخصوص به خود را دارد. همان­طور که به تعداد انسان­ها سبک زندگی وجود دارد. کافی است روشی برای خود ابداع کنید و از آن پس شما به آن شیوه شناخته خواهید شد.

تولید محتوا (Content creation)

  • فقط وقتی حرفی برای گفتن دارید بنویسید

ممکن است شما از افرادی باشید که فقط در سایت خود تولید محتوا می‌کنید. در این­صورت فقط در زمان لزوم بنویسید. فعالیت همیشگی نشانی بر حرفه­ای بودن نیست.

  • به نیاز و زمان مخاطب خود احترام بگذارید

طولانی بودن یک محتوا فقط به این دلیل که موتور جستجو آن را مناسب بداند، گزینه خوبی نیست. اگر مطالبی که می­خواهید بیان کنید بسیار طولانی است، به گونه­ای تولید محتوا کنید که به جای جملات طولانی، نکته­ وار مطالب مرور شوند.

  • فقط برای یک نفر بنویسید!

معنی این جمله، شناخت مخاطب هدف است. شما نمی­تونید همه را راضی کنید و نمی­توانید برای هرموضوع به دنبال مخاطب عام باشید.

  • ارزش خلق کنید

خلق ارزش به معنی اضافه کردن ویژگی­های جذاب به محتوا است. متنی، صوتی یا تصویری، تفاوتی ندارد. محتوا باید به گونه­ای باشد که در کنار ارائه نکات لازم، توانایی ایجاد احساس ارزشمند بودن را به مخاطب خود بدهد.

  • از ایجاد ارتباط با مخاطب نترسید

نگران این­که در آینده مخاطب از شما سؤال خواهد پرسید نباشید. بنابراین در محتوای خود مخاطب را دعوت به تعامل با خود کنید. این کار سبب جلب اعتماد مخاطب به تسلط شما روی محتوایی که منتشر کرده‌اید می‌شود.

  • از نقد شدن نترسید

همیشه آماده دریافت نظرات و انتقاد دیگران به ویژه مخاطبان خود باشید. تولید محتوا در سطح حرفه­ای با رفع اشکالاتی به دست می­ آید که در بیشتر مواقع خود شما قادر به دیدن آن نیستید.

  • با زبان خود سخن بگویید

در بیشتر زمینه­ ها شما ابداع‌کننده نیستید. بنابراین قرار است با تحقیق و مطالعه به نتیجه برسید. این مسئله اهمیت چندانی در معتبر بودن متن شما ندارد. مهم‌ترین مسئله‌ای که در تولید یک محتوای باکیفیت وجود دارد این است که آن محتوا کپی شده از یک محتوای دیگر نباشد و به زبان خود شما نوشته شده باشد.

  • خلاقیت خود را پرورش دهید

تولید محتوا در هر شکلی که باشد نیاز به خلاقیت دارد. اتفاقات روزمره و خاطرات شما می­تواند منبع الهام باشد. خواندن کتاب نیز به شما کمک زیادی خواهد کرد. می­توانید با الهام از هریک داستانی بسازید و محتوای خود را در آن بگنجانید.

  • پیش از شروع سؤال بپرسید

قبل از این شروع به ارئه مطلب درباره موضوع مورد نظرتان کنید این سوالات را از خودتان بپرسید: اگر من به‌دنبال این مطلب بودم جذب چه چیزی می­شدم، و در این محتوا به‌ دنبال چی­چیزی بودم؟ مخاطب به دنبال چه چیزی می­گردد؟ چنان­چه سؤال درستی بپرسید، پاسخ آن، محتوای شما را تشکیل خواهد داد.

  • قابلیت خواندن را افزایش دهید

با انتخاب تیترهای مناسب و تنظیم بخش معرفی، چکیده و نتیجه­ گیری، خواندن برای مخاطب راحت­تر خواهد بود.

  • رنگ­ها را بشناسید

برای تولید محتوای تصویری یا ویدیو مارکتینگ، شناختن رنگ­ها و روانشناسی رنگ بسیار مهم است. درواقع به صرف زیبایی یا علاقه شخصی نمی­توان از هر رنگی استفاده کرد. موضوعی که در آن تولید محتوا می­کنید انتخاب رنگ بسیار مهم است.

  • متن جایگزین را فراموش نکنید

همیشه برای تصاویر محتوای خود متن جایگزین انتخاب کنید. این مورد از نکات فنی و مؤثر در سئو سایت است.

نکات بسیار زیاد دیگری نیز در زمینه تولید محتوای حرفه­ای وجود دارد.

  • توانایی ترجمه را فراموش نکنید، در زمینه ­های نوین بسیار کارآمد است.
  • ابزارهای کارخود را شناسایی کرده و کار با آن­ها را بیاموزید.
  • قواعد جستجو حرفه­ای در گوگل و شبکه ­های مجازی بسیار مهم و کارآمد هستند.
  • تقویم محتوا داشته ­باشید و آن را به شکلی اثربخش تنظیم کنید.
  • به‌روز باشید؛ این مورد می­تواند در بخش مطالعه مستمر نیز جای­بگیرد. به‌روز بودن مربوط به تمام جنبه ­های کار است. برای مثال سئو ممکن است در مدت کوتاه دچار تغییراتی شود.
  • برای آن­ که متن خود را به اندازه مطلوب برسانید، جملات را بی ­دلیل بلند نکنید.
  • به قواعد نگارشی و دستوری زبان اشراف کامل داشته باشید.
  • با وجود این­که بعضی موضوعات در ذات خود پیچیده هستند، سعی کنید روان بنویسید.
  • از شخص دیگری برای ویراستاری و ویرایش محتوا کمک بگیرید.
  • الگوریتم­های سئو و نکات موردنظر گوگل برای یک محتوای خوب را بشناسید.
  • چرای خود را بشناسید. یعنی بدانید چرا وارد این شغل شده­اید و به دنبال چه هدفی هستید. پس از آن مسیر درست تولید محتوا خود را نشان خواهد داد.
  • اگر در حوزه تجارت تولید محتوا می­کنید، خوب است کمی بازاریابی بدانید.
  • تعداد زیاد کلمات کلیدی موفقیت محتوا را تضمین نمی‌کند. بنابراین چگالی مناسبی برای آن درنظر بگیرید.
  • نظرات خود را هوشمندانه در محتوا بگنجانید. فراموش نکنید که شما برای مخاطب می­نویسید نه برای خودتان.

استفاده از اقدامات اجرایی برای تولید محتوای با کیفیت

تا به اینجا نکات کلیدی و اساسی در تولید محتوا را برای شما عنوان کردیم. دیگر نکته‌های تولید محتوا که به‌صورت کلی باید رعایت شوند به قرار زیر هستند:

  • در کنار محتوای متنی از تصاویر جذاب استفاده کنید
  • از تصاویر اینقوگرافیک کمک بگیرید (تصاویر با توضیحات مختصر و مفید)
  • در پایین هر پست لینک‌های اشتراک‌گذاری قرار دهید
  • در تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی از هشتک اماده «#» استفاده کنید.
  • در محتوای خود آمار و ارقام واقعی ارائه دهید
  • از جملات و عبارات مثبت در محتوا متنی استفاده کنید
  • پیام‌های رضایتبخش مشتریان را در محتوای خود جای دهید
  • با زبان معیار بنویسید یا صحبت کنید (زبان غیرتحریری و غیر عامیانه)
  • از مخاطبین خود بازخورد بگیرید و سپس محتوا را اصلاح کنید
  • گاهی مطالب مرتبط خود را به صورت یک کتاب الکترونیکی برای مخاطبین‌تان بفرستید
  • برای تولید محتوا برنامه مشخصی داشته باشید
  • در تولید محتوای ویدئویی، سعی کنید ویدئوهایتان از 10 دقیقه طولانی‌تر نشوند
  • در تولید محتوا صوتی، از ابزارهای ضبط باکیفیت استفاده کنید
  • هر محتوای جدیدی که تولید کردید، از طریق ایمیل به مخاطبین خود خبر دهید
  • از هر اتفاق زندگی خود، یک داستان محتوایی بسازید
  • از تصاویر باکیفیت، واضح و مرتبط با متن استفاده کنید
  • از چند رنگ متنوع در محتوای متنی بهره ببرید (مثلاً تیترها را قرمز یا سبز کنید)
  • کلمات کلیدی را به صورت صحیح در متن بگنجانید
  • در انتهای مقالات متنی، فایل صوتی آن مقاله را نیز قرار دهید
  • محتوای رقیبان خود را چک کنید
  • پس از انتشار هر محتوا، خود را جای مخاطب گذارید و از آن بازدید کنید
  • سعی کنید به صورت عمقی وارد مباحث شوید و سطحی از آن‌ها عبور نکنید
  • تمام جوانب سئو را در تولید محتوای متنی رعایت کنید و محتوای سئو شده تولید کنید
  • برای تولید محتوا در شبکه‌های مجازی مانند توییتر، متون کوتاه و تاثیرگذار بنویسید
  • لینک اصلی‌ترین محتواهای خود را در محتواهای دیگر قرار دهید
  • به صورت مستمر، محتوای خود را مورد بازنگری قرار دهید
  • اطلاعات بیشتری نسبت به مخاطبین خود کسب کنید
  • براساس سلیقه و نیاز مخاطبین اصلی خود محتوا تولید کنید
  • از اصلی‌ترین منابع برای تولید محتوا استفاده کنید و اطلاعات درست بدهید
  • اگر به تنهایی از پس اجرای تمام این نکات برنمی‌آیید، افراد دیگری را برای تولید محتوا استخدام کنید
  • برای عملکرد بهتر، در دوره‌های آموزش تولید محتوا شرکت کنید

سخن نهایی

تولید محتوا یک شغل نسبتاً مدرن و ایده‌آل برای جوانان است که می‌توانند به‌راحتی آن را یاد بگیرند. تمام تکنیک‌هایی که در این مقاله عنوان شد طی چند هفته قابل آموختن هستند. علاقه‌مندان می‌توانند از انواع دوره‌های آموزش تولیدمحتوایی که توسط اساتید زبده طراحی شده‌اند، استفاده کنند.

برخی از تولیدکنندگان محتوای حرفه‌ای در پی دست یافتن به درآمد بیشتر، وارد بازار کار فریلنسری جهانی شده و شروع به تولید محتوا به انگلیسی کرده‌اند تا درآمد دلاری داشته باشند. خوشبختانه اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، تمام مرزهای کسب‌وکار را جا‌به‌جا کرده و شرایط را برای فعالیت و کسب درآمد حتی از تولید محتوا درسی بسیار آسان کرده‌اند. باشد تا روزی که همه جوانان بتوانند از این پتانسیل‌ها برای رسیدن به استقلال مالی و خدمت‌رسانی به جامعه بهره بگیرند.

برخی از سوالات متداول

هدف اصلی تولید محتوا چیست؟

اگر بخواهیم هدف اصلی بازاریابی محتوایی را بررسی کنیم به این نتیجه می‌رسیم که ما برای مشتری تولید محتوا می‌کنیم و سعی داریم نیازهای وی را برطرف کنیم و مشتری نیز با خریدی که از ما انجام می‌دهد به ما سود می‌رساند. البته همیشه هدف از تولید محتوا فروش بیش‌تر نیست و در بسیاری از موارد هدف اصلی تولید محتوا اعتمادسازی بین مشتریان است.

تولید محتوا برای کسب و کارها چه فایده‌ای دارد؟

فرض کنید که شما یک پیج اینستاگرامی دارید و قرار است در زمینه‌ی فروش کادو فعالیت کنید. حالا باید سعی کنید مطابق با نیازهای کسب و کارتان به تولید محتوا در اینستاگرام بپردازید. جالب است بدانید که هر شبکه‌ اجتماعی پرسونای خاص خودش را دارد و شما نمی‌توانید از همان استراتژی تولید محتوای اینستاگرام، در تلگرام هم استفاده کنید.

ویژگی‌های یک تولید کننده محتوای حرفه‌ای چیست؟

۱ـ شناخت درست مخاطب و پرسونا ۲ـ قدرت نویسندگی بالا ۳ـ کسب اطلاعات لازم برای تولید محتوای باکیفیت

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان