شغل‌هایی که در ایران نیست با نمونه خارجی موفق

شغل هایی که در ایران نیست
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

شغل هایی که در ایران نیست و در برخی کشورهای خارجی، اهمیت بسیاری دارند و جز کسب‌وکارهای پردرآمد محسوب می‌شود. در حال حاضر، شغل‌های زیادی وجود دارند که هم در ایران و هم در کشورهای خارجی وجود دارد(توجه داشته باشیدکه کار و شغل متفاوت هستند که در مطلب تعریف شغل و معرفی انواع شغل به آن پرداختیم). اما در همین حین، برخی از مشاغل و کسب‌وکارها در خارج از کشور بازار خوبی داشته و جز شغل‌های پردرآمد محسوب می‌شوند. متأسفانه برخی از این مشاغل در ایران وجود ندارد. اگر شما هم می‌خواهید از مشاغل خارجی که در ایران نیست اطلاع داشته باشید، تا پایان همراه ما باشید.

شغل هایی که در ایران نیست

در این مقاله از دکتر ویز می‌خواهیم درباره تعدادی از مشاغلی که در ایران نیست و متاسفانه هنوز به دلیل عدم پیشرفت تکنولوژی، بستر لازم برای کار در این شغل‌ها فراهم نشده است صحبت کنیم. توجه داشته باشید که برخی از آن‌ها ممکن است به صورت محدود در ایران هم وجود داشته باشند؛ اما یا در دست نیروهای نظامی هستند و هر شخصی به صورت آزاد نمی‌تواند این مشاغل را به عنوان شغل خود برگزیند، یا برخی دیگر در یک محیط آزمایشگاهی و کوچک در حال توسعه و پیشرفت هستند، ولی هنوز به عنوان یک شغل رایج که بتوانیم از آن کسب رآمد داشته باشیم، در جامعه مطرح نیستند. با ما همراه باشید.

1. جراحی پزشکی از راه دور

همان‌طور که می‌دانید، پزشکی و کارهای مربوط به جراحی سال‌های زیادی است که در ایران هم وجود دارد. افراد زیادی بعد از خواندن درس‌های پزشکی و پیراپزشکی، در این حوزه مشغول به کار می‌شوند. اما یکی از شغل هایی که در ایران نیست و مربوط به‌ همین رشته است، جراحی پزشک از راه دور است. این کار، با استفاده از فناوری‌ها رباتیک انجام می‌شود. پزشکان از هرجای دنیا هم که باشند، به کمک این فناوری می‌توانند بیماران زیادی را درمان کنند. این شغل در کشورهای آمریکایی و اروپایی بسیار پرطرفدار است.

شغل هایی که در ایران نیست

این نوع جراحی به کمک بازوهای رباتیک، تمام حرکات دست پزشک جراح را به‌دقت به بدن بیمار منتقل کرده و جراحی می‌کند. مهم‌ترین چیزی که در این کار از اهمیت بالایی برخوردار است، داشتن اینترنت پرسرعت و قوی است. این نوع کار، فقط برای کسانی که از پزشک خود دور هستند، به کار نمی‌آید. از آنجا که این نوع جراحی باعث کاهش لرزش دست پزشک هم می‌شود، حتی در فاصله‌های نزدیک و چند متری هم از این نوع جراحی استفاده می‌کنند. این رشته جز مشاغلی که در ایران نیست، محسوب می‌شود. اما در یکی از پردرآمدترین شغل‌ها هم دسته‌بندی می‌شود. با پردرآمدترین شغل های ایران آشنا شوید.

2. خلبان هواپیمای بدون سرنشین

در عصر حاضر که شاهد پیشرفت تکنولوژی بسیاری بوده‌ایم، هواپیمای بدون سرنشین در کشورهای پیشرفته جهان ساخته شده است. اگر کسی بتواند خلبان این هواپیماهای بدون سرنشین باشد، از درآمد بسیار بالایی برخوردار است. این تکولوژی به صورت وسیع در بین نیروهای نظامی در ایران راه پیدا کرده است. اما هنوز بستری برای بهره‌برداری تجاری از آن در سطح جامعه فراهم نشده است. بنابراین می‌توانیم این شغل را در کنار مشاغل دیگری که در ایران نیست قرار دهیم. امیدواریم شاهد توسعه تجاری هرچه سریع‌تر این شغل در ایران باشیم.

شغلی که در ایران نیست

3. تکنسین بیومکانیک

یکی دیگر از مهم‌ترین شغل‌هایی که در ایران نیست اما درآمد بسیار خوبی دارد، تکنسین بیومکانیک است. در این نوع شغل، فرد متخصص می‌تواند اندام بیومکانیکی را در جای‌ جای بدن قرار دهد و کمبود یا نبود یکی از اعضا را جبران کند. منظور ما از این اندام‌ها، چشم بیومکانیکی، حلزونی گوش یا حتی لوزالمعده مصنوعی است که در بدن فرد بیمار قرار می‌گیرد. تخصص در این رشته کاری بسیار پردرآمد است.

در ایران نیز هم‌اکنون یکی از گرایش‌های کارشناسی‌ارشد رشته مهندسی پزشکی، مهندسی بیومکانیک است. و در مواردی به صورت محدود نیز این خدمات به بیماران داده می‌شود. به طور مثال مانند تعویض حلزونی گوش. اما خوب باید بگوییم که هنوز هم با وجود رشته دانشگاهی این شغل در ایران رایج نیست و اکثر فارغ التحصیلان این رشته برای کار کردن مجبور می‌شوند مهاجرت را انتخاب کنند.

4. تخصص در نوستالژی

شاید زیباترین کارهایی که در خارج از کشور رونق دارد اما در ایران نیست، متخصص نوستالژی یا نوستالوژیست است. کسی که در این کار تخصص دارد، خاطرات قدیمی و خوب افراد سالمند را برای آن‌ها یادآوری می‌کند. این یادآوری‌ها باعث می‌شوند که روند زوال عقل در آن‌ها دیرتر انجام شود.

متخصصان نوستالژی با استفاده از روان‌شناسی، خانه‌های این افراد را مثل سال‌های گذشته آن‌ها طراحی می‌کنند. به کمک این کار، اکثر خاطرات خوب این افراد در ذهن آن‌ها تداعی می‌شود. به یاد داشته باشید که متخصص نوستالژی می‌تواند در زمینه‌های مختلفی از جمله روانشناسی، جامعه‌شناسی، تاریخ، فرهنگ و بازاریابی فعالیت کند.

5. تست کننده سرسره آبی

یکی از جالب‌ترین شغل هایی که در ایران نیست و طرفداران زیادی دارد، تست‌کننده سرسره آبی است. هرساله سرسره‌های آبی زیادی ساخته می‌شود که افراد خاصی را استخدام می‌کنند تا برای اولین بار، روی این سرسره‌ها حرکت کنند. به‌این‌ترتیب، آن‌ها می‌توانند نقاط قوت و ضعف این سرسره‌ها را بیان کنند و به مسئولان مرتبط گزارش دهند. بعد هم مسئولان به نقاط ضعف سرسره آبی رسیدگی و آن را رفع می‌کنند.

6. مکانیکی خودروهای بدون راننده

در حال حاضر و با پیشرفت علم و تکنولوژی، برخی خودروها وجود دارند که بدون نیاز به راننده و به‌صورت خودران، به حرکت درمی‌آیند. امروزه متخصص و مکانیک این خودروهای هوشمند، یکی دیگر از شغل هایی که در ایران نیست محسوب می‌شود. این شغل در کشورهای پیشرفته دنیا از درآمد بسیار خوبی برخوردار است.

مکانیکی خودروهای بدون راننده

7. مشاوره برای بهینه‌سازی حافظه

شاید یکی از جالب‌ترین کسب و کارهایی که در ایران نیست و در کشورهای خارجی طرفداران بسیاری دارد، مشاور برای بهینه‌سازی حافظه است. تقویت و بهینه‌سازی رابطه، یکی از مهم‌ترین کارهایی است که ذهن همه افراد را درگیر خود کرده است. کسی که این کار را برعهده دارد، قبل از زوال عقل و فراموشی برای بهینه‌سازی حافظه افراد اقدام می‌کند. این شخص، با استفاده از تجربیات خود و حافظه سالمندان، در دنیای مجازی نوعی شبیه‌سازی واقع‌بینانه برای بهینه‌سازی حافظه آن‌ها ایجاد می‌کند.

8. مشاوره برای ایمنی مزارع کشاورزی

یکی دیگر از شغل های جدید در خارج از کشور که درآمد بالایی دارد، مشاور ایمنی مزارع کشاورزی می‌باشد. فردی که در این کار تخصص دارد، برای محافظت و مراقبت از مزارع کشاورزی، برنامه‌ریزی‌های دقیقی انجام می‌دهد. این محافظت در مقابل آسیب‌های زیست‌محیطی مثل سیل و طوفان است. علاوه بر مسائل زیست‌محیطی، این متخصص برای دفاع از مزارع در برابر هجوم حشرات و آفت‌های کشاورزی برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام می‌دهد.

9. معماری ساختمان‌های هوشمند

یکی از مهم‌ترین و پردرآمدترین مشاغلی که در ایران نیست و در کشورهای خارجی از اهمیت بالایی برخوردار است، معماری ساختمان‌های هوشمند شناخته می‌شود. این کار با استفاده از فناوری‌های جدیدی در شبکه و امنیت انجام می‌گیرد. کار متخصص این شغل، این است که علاوه بر راحتی ساکنین، مصرف انرژی را به پایین‌ترین حد خود بیاورد. این شغل، فعلاً در ایران نیست و یا اگر هم باشد هنوز آنقدر رواج نیافته و در زمره انواع کسب و کار تجاری قرار نگرفته است که بتوان از آن کسب درآمد بالایی کرد.

10. استعدادیابی ورزشی

یکی از بهترین شغل هایی که در ایران نیست و موردعلاقه نوجوانان و کودکان زیادی است، کارشناسی در استعدادیابی ورزشی است. این کارشناس، توانایی‌ها و استعدادهای هر کودک یا نوجوان را ارزیابی و شناسایی می‌کند. این استعدادیابی‌ها در سنین 3 تا 8 سالگی برای کودکان و سنین 9 تا 15 سالگی برای نوجوانان انجام می‌شود.

11. کارآگاهی سایبری

کارآگاهی سایبری، جزو شغل هایی که در ایران نیست محسوب می‌شود. این شغل با فردی که مسئول امنیت سایبری است تفاوت دارد. متخصص سایبری، از دیتابیس‌ها محافظت می‌کند، درحالی‌که یک کارآگاه سایبری، افراد مهاجم به این دیتابیس‌ها را شناسایی می‌کند تا بداند که این افراد از چه طریقی وارد دیتابیس‌ها شده‌اند.

جمع‌بندی

شغل هایی که در ایران نیست و در کشورهای خارجی از اهمیت بالایی برخوردار هستند، به دلیل نوآور بودن و کمبود متخصص، غالباً درآمدهای بالایی دارند. این شغل‌ها بیشتر در کشورهای پیشرفته وجود دارند که افراد زیادی برای استخدام در این مشاغل درس می‌خوانند.

به امید اینکه به‌زودی این مشاغل پردرآمد در ایران هم رونق یابند. اگر شما نیز به دنبال کسب و کار جدیدی و یا شغل دوم هستید، می‌توانید با مشاورین ما با دکتر ویز تماس بگیرید تا با هر سرمایه‌ای بتوانید شغل جدیدی برای خود ایجاد کنید.

سوالات متداول


دلایل مختلفی برای این موضوع وجود دارد. از جمله این دلایل می توان به موارد زیر اشاره کرد:عوامل اقتصادی و اجتماعی: برخی از شغل ها به دلیل عوامل اقتصادی و اجتماعی در یک کشور وجود ندارد. به عنوان مثال، در ایران به دلیل وجود تحریم ها و شرایط اقتصادی نامناسب، برخی از صنایع و شرکت های خارجی در این کشور فعالیت نمی کنند. بنابراین، مشاغل مرتبط با این صنایع و شرکت ها نیز در ایران وجود ندارد.
عوامل فرهنگی: برخی از شغل ها به دلیل عوامل فرهنگی در یک کشور وجود ندارد. به عنوان مثال، در ایران به دلیل فرهنگ سنتی حاکم، برخی از مشاغلی که در کشورهای غربی رایج هستند، مانند مدلینگ، بازیگری و مشاغل مرتبط با صنعت سرگرمی، در ایران وجود ندارد.
عوامل قانونی: برخی از شغل ها به دلیل عوامل قانونی در یک کشور وجود ندارد. به عنوان مثال، در ایران به دلیل قوانین سختگیرانه، برخی از مشاغلی که در کشورهای غربی رایج هستند، مانند مشاغل مرتبط با قمار و مواد مخدر، در ایران وجود ندارد.

در حال حاضر، لیست دقیقی از شغل هایی که در ایران وجود ندارد، در دسترس نیست. با این حال، می توان با بررسی مشاغلی که در کشورهای پیشرفته رایج هستند، برخی از شغل هایی را که در ایران وجود ندارد، شناسایی کرد. برخی از این شغل ها عبارتند از:
متخصص مکانیک اتومبیل خودران
خلبان هواپیمای بدون سرنشین
مهندس مراقبت های بهداشتی از راه دور
تکنسین بیومکانیک
کارآگاه سایبری
متخصص واقعیت افزوده و مجازی
متخصص توسعه نرم افزار برای اینترنت اشیا
متخصص هوش مصنوعی

بله، احتمال ورود برخی از شغل های خارجی به ایران در آینده وجود دارد. با پیشرفت تکنولوژی و تغییر شرایط اقتصادی و اجتماعی ایران، ممکن است برخی از صنایع و شرکت های خارجی در این کشور فعالیت خود را آغاز کنند. در نتیجه، مشاغل مرتبط با این صنایع و شرکت ها نیز در ایران ایجاد خواهد شد.
علاوه بر این، با افزایش آگاهی مردم ایران از مشاغل جدید و ظهور نسل جدیدی از جوانان تحصیلکرده و مشتاق به کار، احتمال ایجاد مشاغل جدید در ایران نیز وجود دارد. البته، این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله شرایط سیاسی و اقتصادی ایران، وضعیت فناوری در ایران و میزان استقبال مردم ایران از مشاغل جدید.

 

دیدگاه‌های شما

8 دیدگاه دربارهٔ «شغل‌هایی که در ایران نیست با نمونه خارجی موفق»

  1. سلام ، بسیار هم عاااااااااااااااااااااااالی 👌
    اگه امکانش هست ، درباره مشاغلی که با درآمد کم یا متوسط بشه، در ایران روشون سرمایه‌گذاری کرد و افراد زیادی بهشون ورود نکردن؛ چند مورد رو بفرمایید.

  2. حسین طبرزدی

    عالی بود و آموزنده ، ای کاش این مشاغل در ایران رواج داشت و از بیکاری جوانان و میانسالانی همچون خود بنده کم میکرد ، بشخصه علاقه زیادی به شغل خلبانی پهپادها دارم، با تشکر

    1. تیم نویسندگان دکتر ویز(با مدریت دکتر پدرام شهدوست)

      خوشحالیم که براتون مفید بوده

  3. سلام. ممنون میشم درباره این شغل‌ها اگه دوره‌ی آموزشی برگزار میشه معرفی کنید.

    1. تیم نویسندگان دکتر ویز(با مدیریت دکتر پدرام)

      بله. توسط مجموعه های مختلف برگزار میشه.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان