نمونه سوالات مصاحبه شغلی و نکات عملی و تعیین کننده در مصاحبه

نمونه مصاحبه شغلی
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

امیدواریم مقاله تعریف شغل و انواع مشاغل را مطالعه کرده باشید و شغل موردنظر خود را پیدا کرده باشید. آیا تا به‌ حال به یک مصاحبه کاری دعوت شده‌اید؟ یا درخواستی برای کسب یک موقعیت شغلی داشته‌اید؟ اگر پاسخ شما مثبت باشد، حتماً می‌دانید که جلسه مصاحبه شغلی برای بیشتر افراد چالش‌برانگیز است. افراد تمایل دارند تا با نشان دادن ویژگی‌های مثبت و تخصص در حرفه مورد علاقه خود، مشغول به‌کار شوند.

در این‌ بین، یک مصاحبه موفقیت‌آمیز، ما را به اهدافان نزدیک‌تر می‌کند. دکتر ویز در این نوشته قصد دارد تا نکات مصاحبه شغلی برای برگزاری یک جلسه قدرتمند و رضایت‌بخش را برای شما بازگو کند.

یکی از کارهای جذابی که می‌توانید انجام دهید این است که قبل از مصاحبه با خود جلسه بگذارید و در این جلسه، سؤالاتی که برای کارفرما اهمیت دارد را از خود بپرسید. این سؤالات باید کاملاً شفاف باشند تا کارفرما بتواند به‌راحتی تصمیم‌گیری کند. در ابتدا لازم است این نکته را یادآوری کنیم که جلسات مصاحبه برای هر دو طرف (مصاحبه‌کننده و مصاحبه‌شونده) به‌عنوان یک تجربه و فرصتی برای شناخت و تصمیم‌گیری می‌باشد. از سوی دیگر، فرد مصاحبه‌شونده باید قبل از شرکت در مصاحبه، به همه موضوعات فکر کند و خود را برای آن آماده نماید.

در ابتدا بهتر است با مدل‌های رایج کسب و کار اینترنتی آشنایی داشته باشید تا در صورت نیاز، از این موارد در مصاحبه خود سخن بگویید. باید سؤالات درستی درباره کسب‌وکار مورد نظر از خود بپرسید. آیا این ساعت کاری برای من مناسب است؟ آیا می­‌توانم در این کار پیشرفت کنم؟ چگونه شغل مورد علاقه خود را پیدا کنیم؟ آیا هم‌راستا با ارزش‌های من است؟ آیا توانایی‌ها و مهارت‌های من برای این شغل کافی است؟

نمونه مصاحبه شغلی

مصاحبه شغلی چیست؟

مصاحبه شغلی به گفت‌وگویی اطلاق می‌شود که بین یک کارفرمای بالقوه و یک متقاضی کار انجام می‌گیرد. کارفرما می‌تواند در طول جلسه شخص متقاضی را تحت‌نظر داشته و شرایط عمومی و ظاهری او را برای شغل موردنظر ارزیابی کند. از طرفی متقاضی هم تلاش می‌کند که در مورد شغل مورد نظر و همچنین کارفرما، اطلاعات بیشتری جمع‌آوری کند تا دریابد که آیا می‌تواند نیازها و علایق آن‌ها را برآورده سازد یا خیر؟

مصاحبه شغلی در واقع مکالمه‌ای بین دو نفر است که هر کس سعی می‌کند اطلاعات بیشتری درمورد طرف مقابل کسب کند. روند مصاحبه کاری مانند یک خیابان دو طرفه است. که هر دو طرف قصد رسیدن به یک هدف را دارند. هدف مصاحبه‌شونده یافتن شغل مناسب شماست. از سوی دیگر، کارفرما هم قصد دارد شخص مناسبی را انتخاب و استخدام کند.

در مصاحبه استخدامی چه سؤالاتی بپرسیم؟

در واقع مصاحبه شغلی را می‌توان نوعی فرصت برای کارگزار دانست که بتواند به‌واسطه آن، کارجوی موردنظر خود را برای ورود به شرکت پیدا کند. از این‌ رو، اگر شما کارگزار هم هستید، در نظر داشته باشید تا سؤالات درست و مناسبی از شخص مصاحبه‌شونده بپرسید. فراموش نکنید که پرسیدن سؤالات مناسب و دقیق در طول مصاحبه کاری از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

ما به‌عنوان یک استخدام‌کننده و کارفرما، باید نحوه مصاحبه شغلی را به طور کامل یاد گرفته باشیم و با مطرح کردن و پرسیدن تعدادی سؤال و پاسخ هایی که می شنویم، به بررسی شخص مقابل بپردازیم و شخص متعهد و مناسب برای شغل را انتخاب کنیم. ما در ادامه این مقاله، تعدادی از بهترین سؤالاتی که می‌توانید از مصاحبه‌شونده بپرسید را گردآوری کرده‌ایم.

۲۶ نمونه سؤال رایج مصاحبه کاری در ایران

  1. سن‌ و سال شما
  2. هدف شما از استخدام
  3. حقوق درخواستی
  4. وضعیت تأهل
  5. وضعیت تحصیلی
  6. وضعیت کارت پایان خدمت
  7. علت معافیت از سربازی
  8. سابقه کار
  9. محل زندگی
  10. نوع شخصیت بر اساس نتایج تست‌های MBTI
  11. مهارت‌ها و تخصص‌ها
  12. میزان علاقه به پیشرفت
  13. معدل تحصیلی
  14. وضعیت شغلی کنونی
  15. شغل ایده‌آل
  16. میزان ریسک
  17. برنامه شما برای چند سال آینده
  18. نقاط قوت شخصی
  19. نقاط ضعف شخصی
  20. علاقه به کار تیمی
  21. علت رها کردن شغل قبلی
  22. میزان اطلاعات شما در خصوص شرکت
  23. روش‌های مدیریت زمان
  24. چالش‌های صنعت موردنظر
  25. چرا باید شما را استخدام کنند
  26. بزرگ‌ترین دستاورد حرفه‌ای

نمونه مصاحبه شغلی با جواب

چگونه مصاحبه کاری موفقی داشته باشیم؟

یک مصاحبه شغلی موفق به عوامل مختلفی بستگی دارد. صرف‌نظر از نوع مصاحبه که ممکن است هر مصاحبه با مصاحبه دیگری متفاوت باشد، می‌توانید برخی از دستورالعمل‌های کلی را دنبال کنید. این دستورالعمل‌ها به شما کمک می‌کنند تا بتوانید کارفرمای خود را بیشتر تحت تأثیر قرار دهید. در این مقاله، برخی نکات مصاحبه شغلی را مرور می‌کنیم که می‌توانند موجب موفقیت شما در طول یک مصاحبه گردند.

  • تکنیک جواب دادن خود را ارتقا دهید

درواقع مصاحبه شغلی به شما فرصتی برای درخشیدن می‌دهد. هرچه شما می‌گویید یا انجام می‌دهید، شما را به مرحله بعدی که استخدام است سوق داده یا کلاً از رقابت حذف می‌کند. پس تلاش کنید که با اطلاع کافی، بهترین مصاحبه را برای خود رقم بزنید.

  • لباس مناسبی تن کنید

همیشه در اولین برخوردی که با شخص جدیدی داریم، به ظاهر و نحوه لباس پوشیدن وی توجه می‌کنیم. به همین دلیل نحوه لباس پوشیدن یکی از نکات مهم در مصاحبه کاری است. اولین برداشتی که یک کارفرما از شما دارد، تفاوت زیادی در نتیجه ایجاد می‌کند.

یک تیپ مناسب برای مصاحبه کاری، می‌تواند به موفقیت شما در این مصاحبه کمک کند. استفاده از لباس مناسب و متناسب با محیط و توجه به زبان بدن در کنار لباس آراسته و اتوکشیده، باعث می‌شود که شما دیگر نتوانید با نقطه‌ضعف خاصی در مصاحبه خود برخورد کنید. یک تیپ مناسب در ابتدای کار آراستگی و نظم شما ا به نمایش می‌گذارد. همچنین آراستگی و لباس مناسب موجب بالا رفتن اعتمادبه‌نفس شما در حین مصاحبه کاری خواهد شد.

  • مهارت‌های مصاحبه‌ای خود را ارتقا دهید

یکی از فاکتورهای مهم در طول یک مصاحبه شغلی این است که بتوانید با مصاحبه‌کننده تعامل خوبی داشته باشید. همچنین بسیار مهم است که بتوانید افکار خود را به‌وضوح بیان کنید. این مهارت، به‌اندازه مهارت‌هایی که در رزومه خود می‌نویسید، مهم هستند. بنابراین، قبل از مصاحبه وقت کافی بگذارید تا مطمئن شوید که مهارت‌های مصاحبه‌ای شما به‌اندازه مهارت‌های موجود در رزومه، آماده و کامل است.

  • استرس مصاحبه را به حداقل برسانید

مصاحبه‌های کاری برای شخص مصاحبه‌شونده استرس‌زا هستند. حتی اگر تا‌ ب ه‌حال در مصاحبه‌های زیادی هم شرکت کرده باشید؛ باز هم نگرانی‌هایی وجود دارد که موجب افزایش استرس در شما می‌شود. شما می‌توانید با استفاده برخی تکنیک‌های کاهش استرس، میزان نگرانی و استرس خود را در حین مصاحبه کاری به حداقل برسانید. در واقع با کنترل استرس، می‌توانید مصاحبه موفقیت‌آمیزی داشته باشید.

  • در ابتدا کارفرما را تحت تأثیر قرار دهید

همان‌طور که پیش‌ازاین هم گفتیم، برداشتی که کارفرما در ابتدا از شما دارد، از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است. همچنین باید به این نکته توجه کنید که در طول یک مصاحبه، وقت زیادی برای ایجاد تأثیر خوب و مثبت نخواهید داشت. از لحظه ورود به محل تا زمان خروج از ساختمان، شما به‌عنوان یک استخدام جدید بالقوه ارزیابی خواهید شد. از این‌ رو، بسیار مهم است که حین ملاقات با سایرین، بهترین رفتار ممکن را داشته باشید تا بتوانید آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهید.

  • طرز رفتار درست افراد درون‌گرا در طول یک مصاحبه کاری

اگر فرد درون‌گرایی برای یک مصاحبه کاری حاضر شود، ممکن است با چالش‌های زیادی روبرو شود. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، می‌توانید با استفاده از برخی روش‌ها، این چالش‌ها را کنترل کنید. برای مثال، یکی از روش‌ها برای افراد درون‌گرا این است که قبل از مصاحبه چندین بار تمرین کرده و جواب‌های خود را آماده کرده باشند.

  • از مصاحبه‌کننده تشکر کنید

از اهمیت تشکر و قدردانی پیش‌ از این هم گفتیم. اگر شما بعد از مصاحبه شغلی از مصاحبه‌شونده تشکر کنید، این نشان‌دهنده آداب معاشرت خوب شما است. همچنین اگر میزان علاقه خود به شغل موردنظر را نشان دهید، ممکن است مصاحبه‌کننده دریابد که انگیزه کافی برای کار موردنظر را دارید.

  • از ارتباطات مشترک خود استفاده کنید

یکی از موارد مهمی که درمصاحبه شغلی اهمیت بالایی دارد، شناختن فردی در کسب‌وکار مورد نظر است. اگر شما این آشنایی و ارتباطات را داشته باشید، با استفاده از آن‌ها می‌توانید اطلاعاتی از داخل شرکت کسب کنید. همچنین می‌توانید بفهمید که در طول مصاحبه ممکن است چه انتظاراتی از شما داشته باشند.

این اطلاعات می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • شرکت را بررسی کنید
  • با لباس مناسب به مصاحبه شغلی بروید
  • چند دقیقه زودتر به محل مصاحبه برسید
  • تلفن همراه خود را خاموش یا بی‌صدا کنید
  • سؤالات اضافه نپرسید
  • با آرامش به سؤالات پاسخ دهید
  • ساعت و حلقه در دست داشته باشید
  • از یک تیپ رسمی استفاده کنید 
  • رنگ لباس‌های روشن یا تیره انتخاب کنید
  • لبخند بزنید

این پرسش‌ها و پرسش‌های مشابه، نمونه‌هایی هستند که معمولاً در اکثر مصاحبه‌های شغلی از داوطلبان پرسیده می‌شود. سپس هر فرد بسته به شخصیت، توانایی، تحصیلات و مهارت خود به آن‌ها پاسخ می‌دهد. در پی همین پاسخ‌ها است که کارفرما تصمیم می‌گیرد فردی که بیشترین تطابق را با معیارهای شرکت دارد، استخدام کند.

برخی از افراد سعی می‌کنند تا توانایی‌ها و مهارت‌های خود را فراتر از حدی که هست، نشان دهند. ممکن است این ترفند گاهی مؤثر واقع شود، اما افرادی که با تظاهر کردن نظر کارگزاران را جلب می‌کنند، پس از استخدام در مسیر کاری خود، دچار مشکلات فراوانی خواهند شد. بنابراین، لازم است تا تنها از نکات و ترفندهایی استفاده کنید که حقیقت وجود شما را آشکار کند، نه اینکه توانایی‌های شما را فراتر از حد تصور نشان دهد.

  • راجع به صنعت و شرکت موردنظر تحقیق کنید

ممکن است مصاحبه­‌کننده از شما بخواهد که اطلاعاتی از رقبای آن‌ها ارائه دهید. به همین دلیل، سعی کنید مدتی قبل از اینکه مصاحبه کاری شروع شود، در مورد زمینه کاری و فعالیت‌های سازمان مربوطه اطلاعات کافی کسب کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا با دید بهتری وارد فضای مصاحبه شوید. علاوه بر این، کسب اطلاعات به شما این آگاهی را می‌دهد که در شغل مورد نظر، چه کاری از شما می‌خواهند.

سوالات مصاحبه شغلی با جواب

  • دلایل شفافی برای انتخاب شغل جدید خود داشته باشید

دلایل خوبی برای انتخاب شغل موردنظر داشته باشید. در مرحله اول این شما هستید که از بین درخواست‌های زیادی که از طرف مشاغل مختلف داده می‌شود، شغل موردنظر خود را انتخاب می‌نمایید. زمان و مهارت‌های شما سرمایه‌های ارزشمندی هستند که بهتر است در جای مناسب از آن‌ها استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم مقاله «تغییر شغل» را برای انتخاب درست شغل، مطالعه نمایید.

  • دلیل اینکه شما بهترین گزینه برای استخدام در این شغل هستید را بیان کنید.

برای آن مثالی هم ارائه دهید. مثلاً «من روابط‌عمومی بالایی دارم».

به مصاحبه‌کننده بگویید که چرا این شغل را انتخاب کرده‌اید و چه چیزی در رابطه‌ با این شغل برای شما جالب و ارزشمند است. اگر مصاحبه­‌کننده فکر کند که شما به این شغل علاقه‌ای ندارید، شما را قبول نخواهد کرد؛ حتی اگر توانایی‌های بسیاری هم داشته باشید.

  • برای سؤالاتی که در مصاحبه از شما می‌پرسند، خود را آماده کنید.

اگر بخواهید با اصول مصاحبه شغلی آشنا شوید، باید به نکات زیادی توجه داشته باشید. سعی کنید از قبل، به سؤالاتی که ممکن است از شما پرسیده شود، خوب فکر کنید. (مثلاً سؤالاتی درباره مدرک تحصیلی، حقوق درخواستی و…) سپس از قبل جواب‌های خود را آماده کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا روان‌تر پاسخ‌های خود را بیان کنید.

  • سؤالات خود را از قبل آماده کنید

سؤالات خود را خیلی شفاف از مصاحبه‌کننده بپرسید. زیرا شما هم به‌عنوان فردی که قصد شروع همکاری با آن کسب‌وکار را دارد، حتماً سؤالات مهمی همچون میزان پیشرفت شغلی خواهید داشت. برای اینکه بتوانید این سؤالات را با شفافیت و کیفیت بهتری بپرسید، بهتر است لیستی از این سؤالات و نکات مدنظر خود را آماده کنید.

پرسیدن سؤالات هوشمندانه، در واقع نشان می‌دهد که شما راجع‌به کسب‌وکار مورد نظر خود، دانش و اطلاعات کافی را دارید. همچنین  این موضوع نشان‌دهنده علاقه شما به این رشته و استخدام در آن است. هنگامی‌که مصاحبه‌کننده از شما می‌­پرسد که آیا سؤالی دارید؟ حتماً یک یا دو سؤال درباره شرکت از او بپرسید. اگر سؤالی نپرسید، مصاحبه‌کننده احساس می­‌کند که شما علاقه‌ای به این کار ندارید. برای مثال، یک سؤال خوب می­‌تواند این سؤال باشد: «از نظر شما یک فرد ایده‌آل برای این سمت، باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟».

  • تمرین، تمرین، تمرین

از قبل تمرین زیادی داشته باشید و خود را برای سؤالات پیچیده آماده کنید. خیلی مهم است که بتوانید با اعتمادبه‌نفس و کاملاً قانع‌کننده، به سؤالات پیچیده پاسخ دهید. برای مثال، یکی از رایج‌ترین سؤالات در این زمینه، سوال «چرا ما باید شما را استخدام کنیم؟» است. اگر شما بتوانید به این سؤال با اعتمادبه‌نفس کامل پاسخ دهید، شانس شما برای دریافت این کار بیشتر خواهد شد.

 بهترین روش تمرین چیست و چگونه می‌توان یک تمرین کاربردی داشت؟ برای اینکه بتوانید یک تمرین درست داشته باشید، می‌توانید با دو نفر از دوستان خود مصاحبه کردن را تمرین کنید. یک نفر به‌عنوان ناظر، یک نفر به‌عنوان مصاحبه‌کننده و یک نفر هم به‌عنوان مصاحبه‌شونده انتخاب کنید. این کار را با عوض کردن نقش‌ها چندین بار تکرار کنید.

راه دیگری که برای تمرین مصاحبه می‌توانید انجام دهید، این است که جواب‌ها را ضبط و برای خود پخش کنید. در ادامه، سعی کنید جواب‌های بهتری آماده کرده و روان‌تر پاسخ دهید. هنگام پاسخ دادن مطمئن شوید که پاسخ‌های خود را با صدایی رسا و شیوا بیان می‌کنید. زیرا به یاد داشته باشید که فقط درست بودن پاسخ‌ها کافی نیست؛ بلکه برای تأثیرگذاری بیشتر، نوع و لحن صدای شما نیز اهمیت بالایی دارد.

  • موفقیت را در پنج دقیقه اول مصاحبه به دست آورید

 تحقیقات نشان می‌­دهند که پنج دقیقه ابتدایی مصاحبه، دقایق طلایی هستند. این دقایق، مشخص می‌کنند که آیا مصاحبه‌کننده تمایل به همکاری با شما را دارد یا خیر؟ با انرژی و انگیزه وارد شده و برای وقتی که به شما اختصاص داده‌اند، کمال تشکر را کنید. همچنین تمایل خود را برای همکاری با مجموعه مصاحبه‎‌کننده ابراز کنید. برای مثال، جمله «خیلی منتظر مصاحبه‌ای برای این فرصت شغلی بودم»، تأثیر بسیار مثبتی بر مصاحبه‌کننده دارد.

  • خونسرد باشید و این حس را به طرف مقابل هم انتقال دهید

یکی از مهم‌ترین موارد در نکات مصاحبه شغلی این است که خونسردی خود را حفظ کنید. بسیاری از افراد، جلسه مصاحبه کاری را مانند یک میدان جنگ می‌­پندارند. سعی کنید با سخنان به‌جا و به‌موقع، فضا را تلطیف نموده و جلسه کاری را به یک رابطه دو سر برد تبدیل کنید. این شیوه باعث می‌شود تا مصاحبه‌کننده هم احساس کند که شما در یک تیم هستید و به شما اعتماد بیشتری داشته باشد.

 همواره به یاد داشته باشید که خود شما در ابتدا این شغل را انتخاب کرده و تصمیم گرفتید که به این مصاحبه کاری بیایید. با خود روراست باشید و سعی کنید این شفافیت را با آرامشی که نشان می‌دهید، ترکیب کنید. سپس این آرامش را به طرف مقابل هم انتقال دهید. در این صورت، می‌توانید هم به هدف خود رسیده و در شغل موردنظر را دریافت کنید و هم تجربه‌ای لذت‌بخش از این مصاحبه خواهید داشت.

  • مسئولیت‌پذیر و جسور باشید

جسارت را با گستاخی و مؤدب بودن را با منفعل بودن اشتباه نگیرید. جسارت و احترام، کاملاً هم‌راستا و هم‌ارزش هستند. معمولاً مصاحبه‌کننده قبل از مصاحبه، تمام رزومه شما را مطالعه کرده است. با این‌ حال، باز هم بهتر است در مصاحبه به‌صورت حضوری، برخی از نقاط قوت خود را بیان کنید تا تأثیر بیشتری بر وی بگذارید.

همان‌طور که می‌دانید، رابطه چشمی تأثیر بیشتری بر فرد می‌گذارد. شما می‌توانید درباره ویژگی‌های شخصیتی و کاربردی خود که ممکن است برای پیشبرد یا بهبود شرکت مربوطه کارآمد باشد هم صحبت کنید.

  • نشان دهید که روحیه تیمی دارید

توانایی خود در کارهای گروهی را نشان دهید. توانایی کار در تیم، یکی از ویژگی‌های مهمی است که برای کارفرمایان اهمیت بسیاری دارد. یک مصاحبه‌کننده تمایل دارد که درباره کارهای تیمی قدیمی و موفقیت تیم شما اطلاعاتی کسب کند. نقش خود در تیم را به‌روشنی توضیح داده و بگویید که شما چه تأثیری بر موفقیت آن داشته‌اید.

  • نشان دهید که دائماً به دنبال یادگیری هستید

نشان دهید همیشه می‌خواهید چیز جدیدی را یاد بگیرید. همچنین کارفرمایان تمایل دارند بدانند که شما در انطباق و یادگیری روش‌های جدید، چگونه عمل می‌کنید. درباره تمایل خود برای یادگیری کار‌های جدید با آن‌ها صحبت کنید. به مصاحبه‌کننده بگویید که دائماً مقالاتی درمورد روش‌های جدید مرتبط با کار موردنظر می‌خوانید و برای مشاوره، با مربیان مخصوصی صحبت می‌کنید.

  • انگیزه خود را نشان دهید

نشان دادن انگیزه و اشتیاق در کار موردنظر، یکی از مهم‌ترین نکات است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. با گفتن اینکه انگیزه کافی برای انجام این کار دارید نکاتی را به طور غیرمستقیم به کارگزار می‌فهمانید. شما قصد کمک به شرکت را دارید تا عملکرد خوبی داشته باشد و شما توانایی این را دارید که یک کارمند مفید باشید.

ترفندهای مصاحبه حضوری

  • داشتن فن بیان قوی در مصاحبه کاری 

معمولاً افراد زیادی وجود دارند که علی‌رغم اینکه شایستگی‌های لازم برای دریافت شغلی را داشتند، اما موفق به دریافت آن نشدند. شاید دلیل این موضوع، نداشتن فن بیان مناسبی در مصاحبه کاری باشد. پس فراموش نکنید به زیبایی سخن بگویید. معرفی خود در مصاحبه شغلی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید با فن بیان بالا و به زیبایی انجام شود.

علاوه بر فن بیان، دست دادن هم می‌تواند تأثیر بسیار مثبتی بر مصاحبه‌کننده داشته باشد و یکی از نکات مصاحبه شغلی شناخته می‌شود. به‌طورکلی، دست دادن محکم، نشان‌دهنده اعتمادبه‌نفس در فرد است. به یاد داشته باشید که دو ویژگی فن بیان و اعتمادبه‌نفس بالا، معیارهایی هستند که هر کارفرمایی خواهان آن است.

داشتن فن بیان مناسب به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید به‌راحتی در انجام کارهای تیمی یا برقراری ارتباط با مشتریان، موفق باشید. البته تنها داشتن فن بیان کافی نیست، بلکه شما باید مهارت‌های گوش دادن، نوشتن و… را نیز در خود تقویت کنید.

  • از پیام مخفی استفاده کنید

گاهی در مصاحبه‌ها سؤالات و مسائلی مطرح می‌شود که در آن‌ها اشاره‌ای به مهارت‌ها یا توانایی‌های بالقوه ما نمی‌کنند. ممکن است کارفرما تنها سابقه کاری یا دلیل استعفا از شغلی قبلی ما را ملاک قرار دهد و تنها بر روی آن‌ها تأکید کند. در چنین شرایطی، بهتر است خودتان دست‌به‌کار شوید و ضمن پاسخگویی به سؤالات ایشان، موارد موردنظر خود را نیز به‌صورت کوتاه بیان کنید.

برای مثال، اگر شما یک صفحه مجازی دارید که در آن به سؤالات و مشکلات افراد در زمینه تخصصی خود رسیدگی می‌کنید، می‌توانید آن را به‌صورت پیام مخفی به این صورت بیان کنید: «از کار قبلی خود استعفا دادم تا فرصت بیشتری برای ارائه توانایی‌های خود داشته باشم. چرا که فکر می‌کنم بیشتر می‌توانم به مردم کمک کنم و در صفحه مجازی خودم هم بارها این کار را انجام داده‌ام».

همچنین می‌توانید بگویید: «بله یکی از دانشجوهای مجازی من قبلاً با این مورد برخورد کرده بود»، و … . البته بیان کردن چنین پیام‌هایی در مصاحبه، به زمینه کاری و خلاقیت شما بستگی دارد. سعی کنید ارتباط درستی بین سؤال و پاسخ مخفی خود ایجاد نمایید.

اگر علاقه‌مند هستید در این زمینه بیشتر اطلاعات کسب نمایید مقاله «استعفا از کار» را مطالعه نمایید.

  • نقاط قوت و ضعف خود را با هم مطرح کنید

گاهی افراد در جلسات مصاحبه‌ای، تنها نقاط قوت خود را بیان می‌کنند و حتی درصورتی‌که مصاحبه‌کننده درباره نقاط ضعف آن‌ها سؤالی می‌پرسد، همچنان از اشاره به نقاط ضعف خود طفره می‌روند. درواقع این افراد، قصد دارند تا وانمود کنند که نقطه‌ضعف خاصی ندارد و سرشار از نقاط قوت هستند. اما با توجه‌ به اینکه هیچ انسانی کامل نیست و همه ما ترکیبی از نقاط قوت و ضعف داریم، بهتر است در این مورد هم صادقانه هر دوی این موارد را مطرح کنیم.

وقتی در برابر پرسش کارفرما، صادقانه نقاط ضعف خود را بیان می‌کنید، حتماً نقاط قوت خود را هم یادآور شوید. در این صورت، نقاط قوت ما بیشتر به چشم می‌آیند. البته اگر خود مصاحبه‌کننده از نقطه‌ضعف شما سؤال نکرد، دلیلی ندارد خود شما به آن اشاره کنید. (اکثر اوقات مصاحبه‌کننده‌ها از داوطلبان می‌خواهند تا نقاط ضعف کار خود را بیان کنند و معمولاً افراد نمی‌دانند چگونه این مورد را بگویند تا به شخصیت آن‌ها خللی وارد نشود!)

راهکارهایی برای داشتن یک مصاحبه کاری ایده‌آل:

  • بهتر است همیشه یک کپی از رزومه خود به همراه داشته باشید.
  • اگر با سؤال «از خودتان بیشتر بگویید»، مواجه شدید، به نحو احسن از آن استفاده کنید. در این‌گونه سؤالات، سعی کنید بیشتر درباره تخصص‌های خود صحبت کنید.
  • از زبان بدن تأثیرگذاری استفاده نمایید. علاوه بر این، لباس مناسب بپوشید، ارتباط چشمی ایجاد کنید، با مصاحبه‌کننده محکم دست دهید، به طرز ایستادن و نشستن خود توجه کنید، واضح صحبت کنید و درنهایت، خوشبو باشید.
  • امیدوار باشید و مأیوس نشوید!

نحوه نشستن در مصاحبه شغلی

نتیجه‌گیری

به‌عنوان یک قاعده کلی، مصاحبه شغلی بخش مهمی از روند درخواست کار است و ممکن است از یک مکالمه غیررسمی گرفته تا بحث جدی با برخی از افراد شاغل در شرکت و به‌صورت رسمی باشد. اگر متقاضی شغل، موفق به اخذ مصاحبه شغلی شود، نشان‌دهنده این است که کارفرما صلاحیت‌‌های لازم در وی را مشاهده کرده و آن شخص را برای کار موردنظر، مناسب دیده است.

به طور معمول، یک متقاضی بعد از اینکه آگهی شغل را می‌بیند، به آن پاسخ داده و رزومه و سایر مطالب درخواستی را به کسب‌وکار موردنظر ارائه می‌دهد. سپس کارفرما درخواست‌های دریافتی را بررسی کرده و تصمیم می‌گیرد که چه کسی باید برای مصاحبه دعوت شود. در برخی موارد، برای صرفه‌جویی در منابع و وقت هر دو طرف، ممکن است حتی مصاحبه از طریق تلفن انجام شود.

در مصاحبه کاری چه بگوییم

البته اگر شما از آن دست افرادی باشید که قبل از رفتن به مصاحبه شغلی دچار استرس می‌شوید، با کسب اطلاعات و خواندن یک نمونه مصاحبه مشاوره شغلی و مشاوره کسب و کار موجود در اینترنت، از میزان استرس خود بکاهید. با رعایت تمامی موارد گفته شده در بالا، می‌توانید یک مصاحبه عالی داشته باشید و به نتیجه دلخواه خود در طول مصاحبه برسید. ما پیشنهاد می‌کنیم که مقاله «شغل های پردرآمد» را مطالعه کنید.

سؤالات متداول

سعی کنید در مصاحبه استخدامی، سؤالاتی بپرسید که اطلاعات دقیقی درباره مهارت و تخصص‌های مصاحبه‌شونده به شما ارائه دهد.
با فن بیان بالا سخن بگویید. داشتن فن بیان، موجب می‌شود اعتماد بیشتری به شما داشته باشند و شما هم بتوانید شغل موردنظر را از آن خود کنید.
وقتی مصاحبه‌کننده درباره نقاط ضعف شما سؤال پرسید، سعی کنید با صداقت به آنها پاسخ دهید. اما درصورتی‌که در این باره از شما سؤالی نشد، شما هم حرفی درباره این موضوع نزنید.

 

دیدگاه‌های شما

1 دیدگاه دربارهٔ «نمونه سوالات مصاحبه شغلی و نکات عملی و تعیین کننده در مصاحبه»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان