معرفی انواع کسب و کار

انواع کسب و کار
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

راه‌اندازی کسب و کار رویایی است که اغلب افراد آن را در ذهن خود پرورش می‌دهند؛ اما در وهله اول خود را با موانع و چالش‌های روبه‌رو می‌بینند که از عملی کردن آن منصرف می‌شوند. دسته بندی کسب و کارها بسیار متنوع است و هر کدام به نحوی بر رشد و توسعه اقتصادی یک کشور تاثیر گذارند. با راه‌ اندازی کسب و کار شما این امکان را خواهید داشت تا به درآمدی دلخواه و تحت برنامه ریزی خود دست یابید. در نظر داشته باشید؛ راه‌اندازی کسب و کار به معنای کارآفرینی شما نیز هست و به واسطه آن می‌توانید افراد دیگر را نیز در این شغل استخدام کنید. هر فردی باید با توجه به توانایی و علایق شخصی خود بیزینستان را تاسیس کنید.

کسب و کار چیست؟

کسب و کار یا بیزینس چیست؟ در جامعه امروزی، کسب و کار تعریف معین و دقیقی ندارد؛ اما به صورت کلی کسب و کار مجموعه‌ای از فعالیت‌ها را در بر می‌گیرد که بر اساس توانایی و خلاقیت یک فرد راه‌اندازی ‌می‌شوند. درنتیجه، زمینه‌ای را برای اشتغال زایی، تولید و فروش محصولات مورد نیاز جامعه و بازاریابی فراهم می‌کند.  انواع کسب و کار هدف واحدی دارند، آن هم رسیدن به سود و رشد مالی قابل قبول است. 

انواع کسب و کارها

ویژگی های مهم کسب و کار چیست؟

انواع حوزه های کسب و کار بسیار متنوع هستند اما ویژگی‌هایی دارند که بین همه آن‌های مشترک است. در واقع در زیر ویژگی‌های مهمی مورد بررسی قرار گرفته است که لازمه به توسعه رسیدن یک کسب و کار است.

  • برقراری ارتباط موثر با مشتری: یک کسب و کار موفق بدون شک ارتباط موثر و مفیدی با مشتری خود برقرار می‌کند به گونه‌ای که آن شخص بتواند برای دفعات بعد، کسب و کار شما را در گزینه‌های انتخابی خود به منظور رفع نیاز کالایی قرار دهد.
  • نوآوری در کسب و کار: یکی از ویژگی‌های بارز هر کسب و کاری نوآوری است. هنگامی ایده، ابتکار، نوآوری و خلاقیت در کسب و کار بیشتر در معرض توجه قرار گیرد؛ در بازار عملکرد بهتری نسبت به رقبا خواهید داشت. این نوآوری می‌تواند در نحوه بسته بندی محصولات یا خدمات مشابه به مشتری باشد.
  • رشد پایدار: رشد پایدار به شما کمک می‌کند تا در طول زمان به عملکرد بهتری دست پیدا کنید و بر ابعاد مختلف کسب و کار مانند سودآوری، افزایش درآمد ماهانه و سالیانه و افزایش تعداد شعب کاری تاثیر مستقیم دارد.
  • حضور در عرصه رقابت: حوزه فعالیت کسب و کار شما باید به گونه‌ای باشد تا بتوانید در عرصه رقابت قرار بگیرید و مزیت رقابتی ایجاد کنید. این عمل باعث می‌شود تا به منظور رسیدن به سطح رقبای خود متقابلا کیفیت محصولات خود را بالا ببرید و در نهایت باعث جذب مشتری شوید.
  • کادر مجرب و حرفه‌ای: وجود هر تیم مجرب و کاربلد با تعهد کاری می‌تواند موجب توسعه و رشد انواع کسب و کار شود. کارهای گروهی انگیزه تیم را بالا می‌برد و محیطی حرفه‌ای برای کارکنان ایجاد می‌کند تا بتوانند با ذهنی باز به نوآوری و ایجاد ایده‌های خلاق بپردازند.

مهم ترین اهداف کسب و کار چیست؟

هر کسب و کاری با توجه به موقعیتی که در جامعه و بازار دارد، دارای اهداف مختلفی است. انواع کسب و کار در تلاش هستند تا بتواند خدمات مفید و ارزشمندی را به جامعه ارائه دهند و به وسیله آن به سودآوری مناسبی دست پیدا کنند. از جمله اهداف کسب و کار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سودآوری

سودآوری یکی از اهداف مهم کسب و کار است که هر فردی در تلاش بوده تا بتواند به آن دست یابد. محصول کسب و کار اگر باکیفیت باشد متقابلا باعث سودآوری شده و به افزایش سرمایه، رشد و توسعه کاری شما کمک می‌کند.

رشد و گسترش

رشد و توسعه کسب و کارها در طول زمان اتفاق می‌افتد. این اتفاق زمانی رخ خواهد داد که به افزایش تولید و فروش محصولات، افزایش شعب، ایجاد فرصت شغلی برای دیگران و استفاده از تکنولوژی‌های بروز دنیا بپردازید.

کارآفرین و اشتغالزایی

هر کسب و کاری با ایجاد شغل برای دیگران می‌تواند به کارآفرینی و اشتغالزایی که یکی از اهداف مهم مشاغل است بپردازد. این اقدام می‌تواند به نرخ بیکاری را کاهش دهد و به رشد و توسعه اقتصاد کمک کند. هنگام راه‌اندازی هر بیزینسی سعی در استخدام و کارآفرینی دیگر افراد داشته باشید.

ارائه محصولات و خدمات باکیفیت

از جمله اهداف قابل اهمیت انواع حوزه های کسب و کار که باید به آن توجه کنید، ارائه محصولات و خدمات با کیفیت به مشتریان است تا به واسطه آن بتوانید به ارتباط موثر و مفیدی با دیگران در حوزه‌های مختلف کسب و کار دست یابید. این امر به جذب مشتری، رشد و افزایش سودآوری شما کمک بسزایی می‌کند.

ارزش آفرینی برای جامعه

در اقدامی هوشمندانه ارزش‌ آفرینی در کسب و کار، برای جامعه هم ایجاد ارزش و آن را تقویت می‌کند. شاید از خود بپرسید که ای اتفاق به چه صورت رخ خواهد داد؟ کافی است تا موارد مختلفی مانند مشارکت در پروژه‌های اجتماعی و خیریه، کمک به حفظ محیط زیست و حمایت از کسب و کارهایی که به هر دلیلی آسیب دیده‌اند بپردازید. این اقدام ارزشمند شما به بهبود اقتصاد جامعه کمک چشمگیری می‌کند.

انواع دسته بندی کسب و کارها بر اساس حرفه

انواع دسته بندی کسب و کارها طیف وسیعی را شامل می‌شوند و در صنایع مختلف مشغول به فعالیت هستند. در زیر از پیچیده‌ترین کسب و کار تا ساده‌ترین آن مورد بررسی قرار گرفته است.

انواع کسب و کار

انواع کسب و کارهای خدماتی

کسب و کارهای خدماتی همانطور که از نامشان پیداست، به ارائه خدمات مختلف به مشتریان می‌پردازند. 

خدمات حمل و نقل

یکی از نیازهای مهم جامعه، نقل و انتقال افراد است. به همین منظور کسب و کارهایی وجود دارند که خدمات حمل و نقل را به عموم افراد جامعه اراده می‌دهند. افرادی که در این حوزه فعالیت دارند ممکن است این نوع خدمات را در به صورت عمومی، بین المللی، دریایی، زمینی و ریلی انجام دهند که هر کدام ویژگی خود را دارد. شرکت‌های در سطح جامعه وجود دارند که به نقل و انتقال افراد، بسته‌های پستی، انتقال کالاهای بزرگ و مشابه آن می‌پردازند.

خدمات بازرگانی

شرکت‌هایی که در حوزه خدمات بازرگانی فعالیت دارند، در انجام امور تجاری، صادرات و واردات فعالیت دارند. از جمله خدماتی که ارائه می‌دهند، بازاریابی قانونی، ترخیص کالا از گمرک کشور، سرمایه‌گذاری و مشارکت در مزایده و مناقصه است. نوع راه‌اندازی این نوع کسب و کار به این صورت است که چندین شخص با رعایت قوانین کشور به توافق می‌رسند تا شرکتی را تاسیس و در این حوزه به فعالیت بپردازند.

خدمات مشاوره و مدیریت

افرادی که در خدمات مشاوره و مدیریت مانند مشاوره کسب و کار فعالیت دارند با دانش تخصصی خود به ارائه راهکار، استراتژی، ارزیابی عملکرد، برنامه ریزی استراتژیک و مشابه آن می‌پردازند تا به بهبود کسب و کار و عملکرد اشخاص در زمینه‌های مختلف کمک کنند. افرادی که این نوع خدمات را ارائه می‌دهند باید دارای تخصص کافی باشند.

خدمات آموزشی

از جمله مهمترین کسب و کارهای خدماتی، خدمات آموزشی است که توسط مراکز مختلف در این حوزه به عموم مردم در سطح جامعه ارائه می‌شوند. اگر به این حیطه کاری علاقه‌مند هستید باید دارای توانایی و سطح دانشی قابل قبول برای آموزش باشید تا بتوانید فعالیت خود را در این حوزه آغاز کنید. از انواع کسب و کار در حیطه آموزش می‌توان به آموزشگاه‌های موسیقی، آموزشگاه تحصیلی، مدارس،آموزش در حوزه فناوری اطلاعات و مشابه آن اشاره کرد.

خدمات گردشگری

خدمات گردشگری به منظور راحتی و رضایت بیشتر افرادی که قصد سفر به مناطق مختلف را دارند ارائه می‌شوند و هدف آن ایجاد تجربه‌ای خوب و خاطره‌انگیز برای آن‌های است. این خدمات می‌توانند توسط آژانس‌های مسافرتی، هتل‌ها، رستوران‌ها، شرکت‌های حمل و نقل، راهنمایان گردشگری و سایر اشخاص و شرکت‌ها به این افراد ارائه شود.

خدمات مهاجرتی

مهاجرت به کشورهای دیگر امری طبیعی است که امروزه افراد بر اساس نیاز خود این اقدام مهم را انجام می‌دهند. خدمات مهاجرتی به این اشخاص کمک می‌کند تا فراین ویزا، پذیرش، اپلای و اقداماتی مشابه آن را با دقت و تحت نظارت خود انجام دهند. کارشناسان این حوزه در زمینه مهاجرت تخصص و دانش کافی داشته و در تمام طول پروسه مهاجرت در کنار این افراد خواهند بود.

خدمات مربوط به حوزه زیبایی

خدمات زیبایی به منظور بهبود ظاهر، افزایش سلامت پوست و رفع نواقص ظاهری صورت می‌گیرد. در جامعه امروزی افراد زیادی به منظور افزایش زیبایی خود به مراکز و کلینیک‌های زیبایی مراجعه می‌کنند تا از خدمات مختلف آن برخوردار شوند. افرادی که قصد فعالیت در این کسب و کار را دارند باید دارای دانش و تخصص کافی باشند.

خدمات سلامتی و پزشکی

خدمات سلامتی و پزشکی در دسته بندی کسب و کارهای مهم و ضروری جامعه قرار می‌گیرد که شامل مراکز درمانی، مطب خصوصی و کلینیک‌های مختلف مانند کلینیک زیبایی، روانشناسی و انواع آن می‌شود. اگر در این حوزه تخصص، مدرک و علم کافی داشته باشید می‌توانید با سرمایه‌ای قابل قبول در حوزه خدمات سلامتی و پزشکی فعالیت کنید.

خدمات حقوقی

خدمات حقوقی به کسب و کارها این امکان را می‌دهد تا در فرایندهای مختلف کاری از مشاوره و راهنمایی تخصصی افراد حقوقی بهره‌مند شوند و بر حسب نیاز مشکلات خود را در این حیطه حل کنند. این اقدام مهم باعث می‌شود کسب و کارها از بروز اشتباه در امان بوده و در عقد قراردادهای مهم تجاری که بسیار حساس و حائز اهمیت هستند به مشکلی بر بخورند.

خدمات مالی مانند بانک ها و موسسات مالی

خدمات مالی شامل فعالیت موسسات مالی، بانک‌ها، موسسات اعتباری و غیر اعتباری است. این نوع خدمات، اقتصادی محسوب می‌شوند و مواردی مانند امور مالیاتی، تهیه، ارزیابی و تنظیم گزارش‌ها و غیره را در بر می‌گیرد و در این راستا به افراد مختلف خدمات متنوعی ارائه می‌دهند.  بالفرض بانک‌ها به افزایش سرمایه مردم از طریق وام کمک بسزایی می‌کنند همچنین این امکان را به افراد می‌دهد تا بتوانند سرمایه خود را در آنجا پس انداز کنند.

معرفی انواع کسب و کار

خدمات حسابداری

خدمات حسابداری به دانش ریاضی بالایی نیاز داشته و تاثیر چشمگیری در انواع کسب و کار تجاری دارد. خدماتی که در این نوع کسب و کار ارائه می‌شود شامل تحلیل، ارزیابی و کنترل حساب‌ها، تهیه صورت‌ حساب‌های مالی و ترازنامه است که نظم خاصی به حساب‌های مالی یک شرکت داده و از بروز خطا در گردش مالی آن جلوگیری به عمل می‌آورد.

خدمات تعمیراتی

شرکت‌هایی که در زمینه خدمات تعمیراتی فعالیت دارند، به نگهداری و تعمیر ماشین‌آلات، دستگاه‌های خانگی و صنعتی، و تجهیزات کارخانه‌ای می‌پردازند. خدمات تعمیراتی نقش بسیار موثری در جامعه داشته و به صرفه جویی افراد در هزینه‌ها کمک شایانی می‌کند. یکی از پیچیده‌ترین کسب و کار مربوط تعمیر و نگهداری وسایل مختلف است که مهارت تجربی بالایی را می‌طلبد.

خدمات اقامتی

کسب و کارهایی که در حیطه خدمات اقامتی فعالیت دارند به تامین محل اسکان برای مهمانان و مسافران می‌پردازد. به همین منظور هنگام مسافرت دغدغه محل اقامت را نخواهید داشت. محل اسکان می‌تواند شامل ویلا، خانه‌های شهری، هتل‌ها و هر نوع مکانی که بتوان در آن اسکان گزید می‌شود.

خدمات بیمه

خدمات بیمه ارائه دهنده انواع خدمات مالی، خدمات بیمه‌ای، مالیاتی و حسابرسی شخصی به افراد و شرکت‌ ‌های مختلف بوده و شامل پوشش خسارت‌های مالی ناشی از حوادث مختلف، بیمه خودرو، بیمه درمانی و مانند آن است. خدمات بیمه این امکان را به افراد می‌دهد تا در رخدادهای ناگوار، دچار ضرر مالی کمتری شوند.

خدمات خرید و فروش املاک

یکی از موارد مهم در جامعه، پیدا کردن محل سکونت برای هر فرد و خانواده‌ای است که به این منظور کسب و کارهایی در حوزه خدمات خرید و فروش املاک نیاز جامعه را در این زمینه رفع می‌کنند. افراد مختلف با راه‌اندازی بنگاه‌های ملکی یا شرکت‌هایی در این خصوص به اشخاصی که به دنبال اجاره محلی برای اسکان به خرید و فروش آن هستند کمک می‌کنند تا به هدف خود در این راستا برسند. سیستم کاری آن‌ها به این صورت است که پس از تنظیم قرارداد بین خریدار و فروشنده یا مالک و مستاجر، درصدی را به عنوان هزینه در اختیار می‌گیرد.

انواع کسب و کار های بازرگانی

کسب و کارهای بازرگانی نوعی بیزینس در حوزه خرید عمده و غیر عمده محصولات متنوع است. در واقع کالا را با قیمت عمده خریداری و با هزینه‌ای بالاتر به فروش می‌رسانند که اصطلاحا به آن خرده فروشی گفته می‌شود.

کسب و کارهای عمده فروشی

فعالیت کسب و کارهای عمده فروشی به این صورت است که حجم زیادی از یک محصول را خریداری می‌کنند. سپس، در حجم کمتری آن را به خرده فروشان، می‌فروشند. این نوع کسب و کار به دلیل سودی که دارد در سطح جهان بسیار محبوب و مورد توجه قرار گرفته است.

کسب و کارهای خرده فروشی

خرده فروشان محصول را از عمده فروشان تهیه می‌کنند و آن را به صورت محصول نهایی به مشتریان ارائه می‌دهند. به عنوان مثال یک سوپرمارکت حجم وسیعی روغن مایع را خریداری می‌کند و آن را بسته به نیاز افراد در تعداد مختلف به آن‌ها می‌فروشد.

کسب و کارهای بازرگانی بین الملل صادرات و واردات

کسب و کار بازرگانی بین المللی شامل فعالیت‌هایی مانند تجارت، جابه‌جایی کالاهای متنوع، صادرات و واردات بین کشورهای مختلف به منظور رفع نیاز و به دست آوردن سود می‌شود. کسب و کار بازرگانی در حوزه صادرات شامل فروش عمده کالا و محصولات به کشورهای خارجی و در حوزه واردات شامل خریداری اجناس کمیاب و مهم به کشور است.

انواع کسب و کارهای تولیدی

در جهان امروز نرخ بیکاری با سرعت غیر قابل باوری روبه رشد است و مشاغل دولتی به سختی افراد را به استخدام خود درمی‌آورند. به همین جهت باید به دنبال ایده‌ای جذاب و خلاق برای درآمدزایی بود. کسب و کار تولیدی انواع مختلفی دارند  که اگر با استفاده از توانایی‌های فردی انتخاب شوند، بهترین نتیجه را خواهند داشت.

تولید در صنایع غذایی

غذا جزئی جدانشدنی از زندگی مردم در سراسر جهان است که با راه‌اندازی کسب و کاری در این حیطه می‌توانید به سود و بازدهی خوبی برسید. اکنون که زندگی‌های کارمندی افزایش یافته‌اند غذاهای آماده می‌توانند گزینه مناسبی برای فروش باشند. همچنین، سبزیجات آماده، کنسرو میوه و مانند آن نیزه ایده‌های جذابی برای فعالیت در صنعت غذایی است.

کسب و کار آشپژی

تولید در صنایع پوشاک

در هر شرایطی پوشاک نیاز اولیه افراد یک جامعه محسوب می‌شود که با تغییر فصل نوع آن نیز تغییر می‌کند. رقابت در این کسب و کار بسیار زیاد است و وارد شدن به آن نیز تفکری هوشمند می‌خواهد. صنعت پوشاک در گذر زمان همیشه مورد توجه بوده و با پیشرفت مد متقابلا رشد کرده است.

تولید در صنایع چوب و مبلمان

محصولات چوبی طرفداران بسیاری در بین عموم مردم دارند و همچنین، مبلمان به طور معمول در منازل ومحیط‌های کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد که با راه‌اندازی کسب و کاری در این زمینه می‌توان ایده‌های خلاقانه‌ای برای تولید این دسته از محصولات به کار برد و به سود قابل قبولی رسید. از جمله تولیداتی که در این حوزه صورت می‌گیرد می‌توان به تولید لوازم دکوری، ظروف چوبی جذاب، کتابخانه و مشابه آن اشاره کرد.

تولید در صنایع فلزی و فولاد

یکی از سنگین و پرفشار ترین صنایع در سطح بین المللی، صنعت فلزی و فولاد است که مراحل مختلفی را شامل می‌شود تاکانی‌های فلزی را استخراج و محصول نهایی را از آن‌ تولید کنند. فلزات و فولاد در موارد متنوعی مانند تولیدات خودرو، قطعات کارخانه‌ای و ساختمان سازی نقش دارند. تولید در صنایع فلزی و فولاد جزء پیچیده ‌ترین کسب و کارها قرار می‌گیرد که به مهارت و قدرت بدنی بالا نیاز دارد.

تولید در صنایع شیمیایی

تولید در صنایع شیمیای فرایندی پیچیده است که باید مواد شیمیایی مورد نیاز صنایع و افراد را تولید کند. افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند باید دارای دانش شیمی و آزمایشگاهی باشند. تولید در صنایع شیمیایی به دلیل پیچیدگی فرآیندها، نگاه دقیق به جزئیات و رعایت استانداردهای بین‌المللی از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین، رعایت اصول ایمنی، بهداشت و حفاظت از محیط زیست نیز بخش جدای‌ناپذیر از فعالیت‌های تولید در صنایع شیمیایی است که اگر قصد ورود به آن را دارید رعایت کنید.

تولید در صنایع پتروشیمی و نفت

صنایع پتروشیمی و نفت در دسته صنایع شیمیایی قرار می‌گیرد که می‌توان محصولات مختلفی مانند مواد اولیه پلاستیک، کودهای شیمیایی، اوره به واسطه آن تولید و روانه بازار کرد. صنعت پتروشیمی در جهان محبوبیت بسیاری داشته و بر اقتصاد کشور تاثیر شایانی دارد که با ورود به این حوزه می‌توان به سوددهی مناسبی دست پیدا کرد.

تولید در صنایع دارویی

صنایع دارویی یکی از پیچیده ترین کسب و کارها است که به دانش بسیار بالایی در زمینه شیمی نیاز دارد. صنعت دارویی در جهان دارای قدرت استراتژیک است و در حوزه درمان نقش بسزایی دارد. در این نوع کسب و کار انتخاب  و تهیه مواد اولیه، فرآیند تولید و کنترل کیفی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید با دقت بسیار بالایی صورت گیرند زیرا در مقابل این حرفه سلامت جامعه قرار دارد.

انواع کسب و کار تجاری

تولید در صنایع خودروسازی

خودرو وسیله حمل و نقل عمومی و خصوصی است که در سراسر جهان اهمیت دارد. تولید در صنایع خودروسازی نیاز به استفاده از فناوری‌های پیشرفته، رعایت استانداردهای ایمنی و کاری، بهبود مستمر فرآیندها و کنترل کیفیت دارد. نحوه کار این صنعت به این صورت است که قطعات مختلف جمع‌آوری و به هم متصل شده تا خودرو نهایی تولید شود. این فرآیند شامل جوشکاری، رنگ‌آمیزی، نصب قطعات الکترونیکی، آزمایش و کنترل کیفیت است.

انواع کسب و کار های مختلط

منظور از کسب و کارهای مختلط، کسب و کارهایی هستند که در یک زمان واحد می‌توان آن‌ها را در سه دسته تولید، بازرگانی و خدماتی جای داد. مانند رستوران ها که هم به تولید غذا می پردازند. هم بعضی مواد غذایی را مانند یک کسب و کار بازرگانی می‌فروشند و هم در بعضی قسمت های کسب و کارشان به مشتریان خدمات ارائه می دهند. در واقع تولید غذا و و توزیع آن به بیرون دو دسته تولیو بازرگانی را شامل می‌شود. از طرفی، کارکنان، نیروهای آشپزخانه و گارسون کارهای خدماتی رستوران را بر عهده دارند. به اینگونه کسب و کارها، کسب و کار مختلط گفته می‌شود.

انواع کسب و کارهای اینترنتی

جهان روز به روز در حال پیشرفت بوده و به تکنولوژی وابسته‌تر می‌شود . بسیاری از کسب و کارها بر مبنای اینترنت و رشد تکنولوژی مدیریت می‌شوند تا راحت تر به رشد و توسعه کاری برسند. کسب و کار اینترنتی انواع بسیار مختلفی دارد که در زیر مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

فروش آنلاین محصولات و خدمات

یکی از انواع مدل های کسب و کار اینترنتی، فروش محصولات به صورت آنلاین است. این مدل از مشاغل پیشرفت زیادی در سطح جامعه داشته‌اند زیرا مزایای متعددی به مشتریان خود مانند صرفه‌جویی در وقت ارائه می‌دهند. محصول فروش می‌تواند شامل پوشاک، لوازم التحریر، لوازم خانگی و انواع آن باشد. در این مسیر مهارت بازاریابی از اهمیت بالایی برخوردار است تا بتوانید محصول خود را به فروش برسانید.

بازار یابی و تبلیغات اینترنتی

بازاریابی بر اساس تبلیغات اینترنتی یکی از متداول‌ترین روش‌های کسب درآمدزایی از طریق اینترنت است که با خلاقیت و ایده پردازی باید بتوانید محصول مورد نظر را به گونه‌ای معرفی کنید تا مشتری جذب آن شود. اینگونه فعالیت‌ها اغلب در بستر اینستاگرام صورت می‌گیرد به این صورت که صاحبان کسب و کار به شما مبلغی را پرداخت و درقبال آن درخواست تبلیغ کسب و کار خود را دارند. بازدهی پیج و مخاطب آن در موفق بودن این نوع تبلیغات بسیار حائز اهمیت است.

طراحی وبسایت

در دنیای امروز همه چیز به سمت اینترنتی شدن پیش می‌رود. در واقع، هر چه در دنیای نرم‌افزار، طراحی سایت و مواردی مانند آن تبحر داشته باشید به راحتی می‌توانید به درآمد و موفقیت قالب توجه‌ای دست یابید. بسیاری از کسب و کارها به سایت اختصاصی برای فروش خود نیازمند هستند تا مشتری به راحتی کالای مورد نظر خود را در آنجا انتخاب و خریداری کند. با دانش طراحی سایت و دارا بودن مهارت‌هایی مانند وردپرس، کدنویسی، طراحی رابط کاربری و غیره و می‌توانید در زمینه طراحی سایت فعالیت ثمربخشی داشته باشید.

انواع آموزش به صورت آنلاین

صرفه جویی در وقت یکی از دغدغه‌های افراد است تا بتوانند حتی در خانه به کسب مهارت‌های گوناگون بپردازند. اگر مهارتی دارید که می‌توان آن را آموزش داد این بهترین  فرصت است تا بتوانید از طریق آموزش آنلاین هم به درآمد معقولی برسید و هم مهارت خود را در اختیار دیگران قرار دهید. تدریس زبان انگلیسی و دروس کنکوری یکی از پرطرفدارترین نوع آموزش آنلاین است.

تولید محتوا

تولید محتوا در اینترنت در دسته‌های مختلفی قرار می‌گیرد. مانند تولید محتوای متنی، تبلیغاتی و مانند آن. اگر از آن دسته افرادی هستید که به نوشتن علاقه زیادی دارید با یادگیری اصول سئو این امکان را خواهید داشت تا از این طریق به درآمد قابل قبولی در اینترنت برسید.

معرفی انواع کسب و کار کوچک در ایران

یوتیوبر شدن

یوتیوب یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌ها در سطح بین المللی است که بسیاری از افراد از طریق آن معروف شده و به درآمد دلاری دست پیدا کرده‌اند. یوتیوب برخلاف اینستاگرام و دیگر پلتفرم‌ها کاملا ویدئو محور است و توانایی شما در این زمینه باید به گونه‌ای باشد تا دیگران جذب ویدیوهای شما شوند و در مقابل بازدید یوتیوب شما بالا رود. کسب درآمد از یوتیوب به صرف وقت و مهارت بالا نیاز دارد.

ادمین پیج اینستاگرام

فعالیت در شبکه اجتماعی اینستاگرام نیز در دسته کسب و کارهای اینترنتی قرار می‌گیرد. پیج‌هایی که دارای مخاطبین زیادی هستند در پاسخگویی به فالورهای خود گاها دچار مشکل می‌شوند. به همین منظور، افرادی را استخدام می‌کنند تا در زمینه پاسخگویی به دایرکت، گرافیک آن، قرار دادن استوری، پست و … به فعالیت بپردازند.

انواع مشاوره به صورت آنلاین

مشاوره آنلاین در حیطه روانشناسی، تحصیلی، شغلی و مشابه آن این امکان را می‌دهد تا افراد بتوانند حتی در منزل و بدون حضور در دفتر و مطب‌های روانشناسی و مشاوره از راهنمایی آن‌ها برخوردار شوید. افرادی که دارای تخصص کافی در این زمینه هستند می‌توانند در پلتفرمی مانند اینستاگرام فعالیت داشته باشند و دانش خود را در اختیار دیگران قرار دهند.

ساخت پادکست

تا به حال شده است در پشت ترافیک پادکستی را پلی و به آن گوش بسپارید؟ تولید پادکست و کسب درآمد از پادکست نیز یکی از روش‌های کسب و کار اینترنتی است که باید موضوعات جالب و جذابی را برای آن انتخاب کنید تا مخاطب به آن گوش بسپارد. موضوعات آن می‌تواند داستانی، آموزشی، روانشناسی و از این قبیل باشد.

انواع کسب و کار های خانگی

اگر بتوانید کاری راه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بیاندازید که اعضای خانواده همگی بتوانند به رشد آن کمک کنند بسیار موفق‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر خواهید بود و می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید زودتر به نتیجه دلخواه برسید. به این ترتیب بدون آن که هزینه اضافی برای استخدام صرف کنید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید کار خود را توسعه دهید. البته استثنا نیز وجود دارد و در تمام خانواده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها همفکری وجود ندارد. با این حال اگر همفکر و هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌عقیده هستید، فرصت مناسبی در دست دارید که می‌توانید از آن نهایت استفاده را ببرید. مقاله کارهای ساده و پردرآمد خانگی را مطالعه کنید.

تولید و فروش صنایع دستی

صنایع دستی که می‌توانید از طریق آن به درآمد خوبی برسید شامل موج بافی، ترمه بافی، تکه دوزی، ابریشم دوزی، ماشته بافی، لایه دوزی، حصیر بافی، معرق کاری، خراطی، ساخت زیورآلات دستی و مواردی مشابه آن است. اینگونه مهارت‌ها را می‌توانید از طریق مراکز فنی حرفه‌ای، آموزش آنلاین و کلاس‌های خصوصی یاد بگیرید.

طراحی و دوخت لباس

طراحی و دوخت لباس را می‌توان به دو صورت آکادمیک و تجربی یاد گرفت و از طریق آن به درآمد زایی رسید. بسیاری از افراد لباس دلخواه خود را در بازار پیدا نمی‌کنند و به همین منظور خواهان دوخت لباس به سلیقه شخصی خود هستند.

آشپزی، پخت شیرینی و کیک

شیرینی و کیک خانگی طعمی متفاوت‌تر از نسخه بازاری خود دارند. با پخت انواع شیرینی در منزل و جذب مشتری این امکان را خواهید داشت تا به فروش مناسبی از آن برسید. با یک انتخاب هوشمندانه نیز می‌توانید پیجی در اینستاگرام راه‌اندازی و به صورت حرفه آموزش آن را در اختیار دیگران قرار دهید.

پرورش قارچ

یکی از انواع کسب و کار خانگی که دارای بازدهی بالایی است، پرورش قارچ است که در وهله اول سرمایه چندانی نمی‌خواهد. قبل از این کار لازم است تا آموزش‌های لازم در این خصوص را دیده باشید تا در روند کار با اطمینان بیشتری پیش روید. این نوع حرفه را نمی‌توانید در سطح وسیعی در خانه به کار ببرید؛ اما امری کاملا امکان پذیر است. با توجه به اینکه مصرف قارچ بسیار محبوب است، پرورش آن می‌تواند انتخابی هوشمندانه باشد.

ساخت برند با راه اندازی کسب و کار

ساختن جعبه ی کادو

انواع حوزه های کسب و کار در خانه بسیار متنوع هستند که ساختن جعبه‌ی کادو یکی از ساده‌ترین آن‌ها است. یوتیوب و گوگل پر از ایده‌های جذاب برای ساخت جعبه کادو هستند که حتی برای آموزش دیدن آن‌ها نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای ندارید. به مرور و با پیشرفت کاری می‌توانید دوره‌های مختلف را در این خصوص خریداری و به تولید این محصول بپردازید و از طریق اینترنت به فروش برسانید.

تولید عروسک بافتنی و پارچه ای

عروسک‌های بافتنی جذابیت‌های عالی دارند که افراد در سنین مختلف جذب آن می‌شوند. با خلاقیت و ایده پردازی می‌توانید عروسک‌های با برند خو تولید و به صورت فیزیکی یا اینترنتی به فروش برسانی. افراد متخصص بسیاری هستند که نحوه ساخت آن را در فنی حرفه‌ای یا فضای مجازی آموزش می‌دهند که می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید.

تولید زیورآلات دست ساز

برای تولید زیورآلات دست ساز به حداقل سرمایه‌ای نیاز دارید تا بتوانید حرفه خود را در این خصوص شروع کنید. ساخت جواهرات یکی از انواع کسب و کار است که همیشه جالب توجه در سطح جهانی بوده است. برای ورود به این حرفه لازم است تا آموزش‌های لازم را ببینید و بعد اقدام کنید. زیورآلاتی که تولید می‌کنید را می‌توانید در اینترنت و فروشکاه‌های حضوری بفروشید. این کار بستگی به نوع بازاریابی و جذابیت جواهرات دست ساز شما دارد.

انواع کسب و کار روستایی

کسب و کارهای روستایی انواع مختلفی دارند که در زیر برای ایده گرفتن و آشنایی شما مورد بررسی قرار گرفته است.

کسب و کارهای کشاورزی

کشاورزی نیز یکی از انواع کسب و کار است که رشد آن بستگی به وقت و هزینه‌ای دارد که به آن اختصاص می‌دهید. محصولات کشاورزی که تولید می‌کنید باید مورد نیاز مردم منطقه باشد تا بتوانید به فروش خوبی برسید. در برخی موارد ممکن است شرایط آب و هوایی به گونه‌ای باشد که برداشت خوبی از کاشت خود نداشته باشید. به همین دلیل، باید با آگاهی کامل در این حوزه فعالیت کنید.

صنایع دستی

مناطق روستایی غالباً تاریخ منحصر به فرد و صنایع دستی زیبایی دارند تا بتوانند با آن زندگی کنند. بنابراین می‌توانید یک منطقه تجاری محلی را برای این صنایع دستی جستجو کنید و سپس آن کالاها را بصورت آنلاین یا حضوری بفروشید.

انواع کسب و کار روستایی

پرورش دام و طیور

پرورش دام و طیور یکی از راه‌های درآمد روستایی است که با پرورش حیوانات مختلف می‌توانید علاوه بر فروش گوشت، تخم مرغ، پشم و شیر آن را نیز به فروش برسانید. در نظر داشته باشید که علاوه بر موارد بالا می‌توانید از طریق شیر حیواناتی مانند گاو و گوسفند، محصولات لبنی دیگر مانند کره و پنیر را تولید کنید تا در کنار محصولات دیگر به فروش برسانید.

ایجاد محیط های گردشگری

گردشگری در دسته انواع کسب و کار پرسود قرار می‌گیرد که  که با ساخت مکان‌های تفریحی و گردشگری در روستاها امکان موفقیت شما در این حرفه به درصد بالایی می‌رسد. اغلب افراد سعی در گذراندن تعطیلات آخر هفته خود در مکان‌های تفریحی را دارند که هرچه محیط گردشگری تمییز، زیبا و جذاب باشد افراد بیشتری جذب آن خواهند شد.

مزرعه دار

مطمئناً زندگی در یک منطقه روستایی این امکان را برای شما فراهم می‌کند که از طریق پرورش گیاهان یا حیوانات امرار معاش کنید. بسیاری از ایده‌های مختلف تجارت کشاورزی وجود دارد که شما می‌توانید در نظر بگیرید.

انواع کسب و کارهای اجتماعی و غیرانتفاعی

کسب و کارهای اجتماعی سعی در رفع مسائل اجتماعی مانند مشکلات محیط زیستی، فقر، مشکلات فرهنگی، اعتیاد و مواردی از قبیل دارد.

سازمان های غیرانتفاعی

سازمان غیر انتفاعی که با نام ناسودبر نیز شناخته می‌شود در زمینه‌های مختلفی مانند فعالیت‌های بشر دوستانه، محیط زیستی، ورزش و غیره فعالیت دارد. این نوع سازمان‌ها رسمی بوده و بدون تفکر و مقاصد تجاری به فعالیت‌های مختلف می‌پردازند.

کسب و کار اینترنتی

خدمات اجتماعی

احتمالا بارها به افرادی برخورده‌اید که اقدامی را بدون دریافت هزینه، صرفا بر اساس نیت قلبی خود انجام می‌دهند و خدمات تجاری به معنای انجام فعالیت‌های مختلف بدون دستمزد است. البته در نظر داشته باشید؛ برخی از این خدمات اجتماعی تحت شرایطی به اجبار صورت می‌گیرند که می‌تواند تحریم عدالت کیفری باشد.

موسسات خیریه

حوزه فعالیت کسب و کار موسسات خیریه در جهت رفع نیاز  و برطرف کردن مشکلات مردم است. این مراکز اغلب نهادهای مردمی هستند که فعالیتی غیرانتفاعی دارند.

انجمن ها

انجمن شامل گروهی از مردم است که با هماهنگی‌های لازم در مکانی گرد هم آمده و به همفکری، هم اندیشی و یافتن راه‌حلی برای رفع مشکلات می‌پردازند. افرادی که در این انجمن‌ها حضور دارند همگی باید دارای انگیزه‌ای همسان باشند.

انواع کسب و کارها در بازار مالی

بازار مالی یکی از مناسب‌ترین بسترها برای سرمایه گذاری است که روز به روز شاهد پیشرفت و افزایش استقبال افراد به منظور ورود به آن هستید. در زیر برخی از کسب و کارها که در حوزه مالی و سرمایه گذاری فعالیت دارند مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

سرمایه گذاری در بازار ارزهای د یجیتال

سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال، روشی جدید است که ریسک بسیاری دارد. در این بازار سرمایه، ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین بر اساس فناوری بلاکچین تبادل می‌شود. سرمایه گذاران با تحقیق و آموزش مناسب، ممکن است در بازار ارز دیجیتال به سود بالقوه دست پیدا کنند.

سرمایه گذاری در بازار بورس

سرمایه گذاری در بازار بورس یکی از روش‌های محبوب اما  پر ریسک برای سرمایه گذاری است. در این روش، سرمایه گذاران می‌توانند از طریق خرید و فروش اوراق بهادار و سهام شرکت‌ها در بازار بورس، به منظور کسب سود و بازدهی مالی، سرمایه خود را افزایش دهند. سرمایه گذاری در بازار بورس یکی از پیچیده ترین کسب و کارها است که می‌تواند یک روش موثر برای کسب سود و افزایش سرمایه باشد، اما نیاز به دانش و تجربه کافی دارد تا به صورت موفقانه انجام شود.

سرمایه گذاری در بازار فارکس

سرمایه‌گذاری در بازار فارکس یکی از انواع کسب و کار در حوزه مالی است که می‌توان از طریق آن سرمایه را افزایش داد. این حوزه مالی به دانش معامله‌گری نیاز دارد تا بتوانید به طور موثر در آن فعالیت کنید.

هودل کردن ارزهای دیجیتال

هودل کردن ارزهای دیجیتال به معنای نگهداری ارزهای دیجیتال برای مدت طولانی به جای فروش آن‌ها در مواجهه با نوسانات قیمت است. این اقدام تا زمانی صورت می‌گیرد که قیمت ارزهای دیجیتال به سطح مطلوبی برسد.

شناسایی انواع کسب و کار سودآور

فعالیت در متاورس

متاروس پلتفرمی تجاری الکترونیکی است که به عنوان یک پروژه فراجهانی به دنیا معرفی شده است. با فعالیت در متاروس می‌توانید محصولات خود را بدون فضای فیزیکی به مشتریان ارائه دهید. همچنین امکان این را خواهید داشت تا به آموزش مجازی در این فضا پرداخته و به درآمد برسید.

انجام بازی های بلاک چینی

یکی از راه های کسب درآمد از بلاک چین، بازی‌های بلاک چین بر پایه توکن‌های دیجیتالی است که نوعی واحد ارزی محسوب می‌شود. ارزهای که در این بازی در اختیار بازیکنان قرار می‌گیرد قابل استفاده در داخل بازی و قابل فروش و معامله در در بازارهای مستقل مالی است.

تولید و مبادله NFT

تولید و مبادله NFT یا توکن‌های غیرقابل جایگزین (Non-Fungible Tokens) که به واسطه پلتفرم‌های با سورس باز تنظیم می‌شوند. این نوع توکن‌ها دارای ایمنی بوده و به صورت رمز ارز در شبکه بلاکچین مبادله می‌شود.

انواع کسب و کار بر حسب مالکیت

همه کسب و کارها به راحتی انواع کارهاییی نیستند که معمولاً در اینستاگرام به آن‌ها برمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خوریم. بسیاری از کارها به شکلی هستند که جنبه حقوقی پیدا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و نیاز است درمورد مالکیت آن اطلاعات کافی داشته باشید.

کسب و کار های تک مالکیتی

ساده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین شکلی یک کسب و کار از نظر حقوقی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند داشته باشد این است که یک نفر مالکیت آن را به عهده داشته باشد. در این صورت تمام مسئولیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آن با همان یک نفر است. نکته جالب این است که هیچ نیازی به اعلام آن به مراجع حقوقی ندارید، مگر آن که به دلایلی نیاز به یک مجوز خاص داشته باشید. درواقع ثبت آن مشمول قانون خاصی نیست.

کسب و کار های شراکتی

کسب و کار شراکتی یک نوع تعامل تجاری است که در آن دو یا چند شخص یا شرکت به صورت مشترک به تشکیل و مدیریت یک واحد تجاری می‌پردازند. این افراد یا شرکت‌ها به نام شرکای تجاری شناخته می‌شوند و هر یک از آن‌ها مسئولیت‌ها، سود و زیان‌های کسب و کار را به نسبت سهم خود در شرکت تجاری پذیرفته و برای آن تلاش کنند. این نوع از کسب و کارها ممکن است به صورت شراکت‌های عمومی (مانند شراکت‌های عمومی، شرکت‌های سهامی عام) یا شراکت‌های خصوصی (مانند شراکت‌های محدود مسئولیت که در زیر به آن اشاره شده است) تشکیل شوند.

کسب و کارهای سهامی

می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانید که حضور در بازار بورس و جذب سهامدار روشی برای گسترش صنایع و کسب و کارها است. بنابراین اگر چند سهامدار شرکت شما را برپا کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند یا این که قصد گسترش کار خود را دارید، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید از روش سهامی استفاده کنید. البته ورود به بازار بورس، ساده نیست و نیاز به اثبات برخی توانایی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و اقدامات قانونی دارد.

رشد در کسب و کار

کسب و کارهای با مسئولیت های محدود (LLC)

این روش بسیار شبیه به روش سهامی است. در این نوع کسب و کارها، به جای سهامدار اعضای هیئت مدیره شرکت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی با مسئولیت محدود هستند. در این روش، مالیات و ضرر و سود متوجه تمامی اعضا شرکت است، اما شرکت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های با سهامی محدود به عنوان یک نهاد مجزا مشمول مالیات نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. مزیت این روش نسبت به روش سهامی کاغذ بازی کمتر است. همچنین این روش برای کسب و کارهای کوچک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر که توانایی ورود به بازار بورس را ندارند راحت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر است.

کسب و کارهای تعاونی

حتماً شنیده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اید که اصناف مختلف برای خود تعاونی دارند. تعاونی به این صورت عمل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند که عایدی خود را به اعضای تعاونی که در جهت اهداف آن تلاش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند اهدا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. چنین سازمانی باید اعضایی داشته باشد و برای عضویت اعضا و انواع کارهای درون سازمانی خود آیین نامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای مشخص داشته باشد.

انواع کسب و کار بر حسب اندازه

انواع کسب و کار بر حسب اندازه از یکدیگر جدا می‌شوند. در واقع این اندازه تعیین‌کننده ویژگی‌ها آن‌ها است که در زیر مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

کسب و کارهای کوچک

امروزه دیگر با توجه به پیشرفت علم و انواع کار های موجود در جامعه هر کس می‌تواند با توجه به بودجه، علاقه و بسیاری از عوامل دیگر کسب و کار مخصوص به خود را راه بیندازد. بر اساس تحقیقات انجام شده ۹۹.۷ درصد شرکت‌های موجود در ایالت متحده کسب و کارهای کوچک هستند.

لازم است بدانید که این نوع از کسب و کار گاها می‌تواند به سختی سودآور باشد و به صاحبان و کارمندان خود سود ناچیزی می‌رساند. کسب و کارها و شرکت‌های کوچک توانایی جذب سرمایه‌گذاری‌های کلان را ندارند زیرا غالباً توسط دوستان یا خانواده و یا وام‌های مشاغل کوچک تامین و تاسیس می‌شوند. نمونه‌هایی از کسب‌وکارهای کوچک مانند فروشگاه‌های کوچک، فروشگاه‌های مواد غذایی، آرایشگاه‌ها، مشاوران و صنعتگران خود اشتغال زاست.

اهداف انواع کسب و کار

کسب و کارهای متوسط

در این شکل از انواع کسب و کار مشاغل معتقدند که چشم انداز و ایده‌های آن‌ها می‌تواند جهان را تغییر دهد و در راه موفقیت بسیار خطر پذیر عمل می‌کنند. این مدل از کسب و کارها به دنبال یافتن یک مدل تجاری هستند که بتواند مداوم مقیاس بندی و تکرار شود. لازم است بدانید که این نوع از کسب و کارها به سرمایه‌ها و بودجه‌های بیشتری نسبت به سایرین نیاز دارند.

این مدل کسب و کار به علت داشتن ریسک بالا درصد کمی از دنیای تجارت را تشکیل می‌دهد.اگر بخواهیم چند مدل از این کسب و کار را به شما معرفی کنیم بهترین مثال های موجود از آنها شرکت‌هایی چون فیسبوک و اینستاگرام است.

کسب و کارهای بزرگ

این نوع از کسب و کارها نیز همواره محصولات جدیدی را حول محصول اصلی خود تولید می‌کنند. هدف اصلی این مدل از کسب و کار تعیین نیازهای متغیر مصرف کنندگان و تطبیق محصولات خود با پیشرفت‌های تکنولوژی است. بهترین مثال برای چنین کسب و کارهایی شرکت‌هایی چون سامسونگ، مایکروسافت، گوگل و غیره است.

نتیجه گیری

در مسیر خود ممکن است با مشکلات بسیاری روبرو شوید، که شما را وادار به شروع دوباره کنند. این یک اتفاق طبیعی است و نباید نگران شوید. آیا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید انواع کسب و کار را نام ببرید که تا به حال با شکست مواجه نشده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند؟ قطعاً پاسخ منفی است. تنها کاری که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید انجام دهید این است که از این شکست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها درس بگیرید و از آن چه رقبا انجام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند، برای به حداقل رساندن آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها استفاده کنید. درس گرفتن از اشتباهات و شکست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها شعار نیست. خلاقیت راه چاره آن است. وقتی درمورد رصد رقبا صحبت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم، منظورمان کپی برداری نیست، بلکه هدف این است که پیشگام بودن را بیاموزیم. شما می‌توانید برای مشاوره کسب و کار از مجموعه دکتر ویز کمک بگیرید.

سوالات متداول

فروش یا انتقال کالاها و خدمت‌ برای به‌دست آوردن ارزش معامله‌ی محصولات و خدمات تکرار معاملات به‌دست آوردن سود فعالیت‌های همراه با ریسک
کسب و کار عبارت است از مدلی از فعالیت، که در آن تولید و خرید کالاها و خدمات با هدف فروش و کسب و سود انجام می‌گیرد. به‌عبارت دیگر هر فعالیتی که منجر به فروش و افزایش سود منجر شود را یک کسب و کار می نامند
اگر به شما بگویند که به چه علت کار می‌کنید قطعا یکی از دلایل آن را به‌دست آوردن پول عنوان می‌کنید. اما اگر بخواهیم به‌صورت حرفه‌ای و دقیق‌تر به این موضوع نگاه کنیم می‌توانیم به این نکته اشاره کنیم که کسب و کارهای بزرگ برای خلق ارزش کار می‌کنند.

 

دیدگاه‌های شما

2 دیدگاه دربارهٔ «معرفی انواع کسب و کار»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان