لیست بهترین شغل‌های آزاد پردرآمد در ایران

لیست انواع شغل های آزاد
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

قبلا در مطلب تعریف شغل و انواع مشاغل به شغل های آزاد گریزی زدیم. در دنیای امروز، با پیشرفت تکنولوژی و افزایش رقابت، افراد زیادی به دنبال کسب درآمد به روش‌های جدید هستند. یکی از این روش ها، شغل های آزاد است. شغل آزاد شغلی است که فرد با استفاده از سرمایه یا توانایی خود، محصولات و خدمات مختلفی را به سایرین عرضه می کند و درآمد او از این طریق تامین می شود. افراد شاغل در شغل آزاد، معمولا به صورت مستقل کار کرده و هیچ کارفرمایی ندارند.

در این مقاله ما در مورد رایج‌ترین شغل‌های آزاد در ایران و مزایای انواع شغل آزاد برای شما صحبت خواهیم کرد. همچنین به شما در پیداکردن جواب بهترین شغل آزاد در ایران چیست نیز کمک می‌کنیم.

دریافت پیشنهاد ویژه ⬅️

شغل آزاد چیست؟

در پاسخ به سؤال مشاغل آزاد چیست باید بگوییم اصطلاح شغل آزاد یا کار آزاد به حرفه‌ای گفته می‌شود که فرد در آن نوعی خود اشتغالی دارد، این کلمه به این معنی است که شخص برای خودش کار می‌کند و محصولات یا خدمات خود را به مشتری ارائه می‌دهد. در این گونه شغل‌ها دیگر نیازی به برقراری روابط کاری طولانی مدت وجود ندارد.

نکته مثبت دیگر که در مورد شغل آزاد وجود دارد این است که این حرفه تنها محدود به تعداد معینی از مشاغل نمی‌شود و تنوع کاری بالاتری نسبت به انواع مشاغل دارد. به علاوه کار آزاد یک شغل بسیار انعطاف پذیر است، به این معنی که شما با شروع فعالیت خود در این حرفه دیگر با برخی محدودیت‌هایی که در شغل‌های دولتی یا سنتی وجود دارد مواجه نمی‌شوید، محدودیت‌هایی مانند کشور، محل اقامت، مسائل مربوط به ویزا و سایر شرایطی که معمولاً هنگام انتخاب یک شغل سنتی ممکن است با آن روبرو ‌شوید.

لیست انواع مغازه شغل آزاد

انواع شغل آزاد

شغل‌های آزاد را می‌توان بر اساس عوامل مختلفی دسته‌بندی کرد. یکی از این عوامل، نوع محصول یا خدماتی است که توسط فرد ارائه می‌شود. بر این اساس، شغل‌های آزاد را می‌توان به دو دسته زیر تقسیم کرد:

  • شغل‌های آزاد مرتبط با محصولات
  • شغل‌های آزاد مرتبط با خدمات

شغل‌های آزاد مرتبط با محصولات

در شغل‌های آزاد مرتبط با محصولات، فرد محصولات مختلفی را تولید یا وارد کرده و آن‌ها را به فروش می‌رساند. از جمله رایج‌ترین شغل‌های آزاد مرتبط با محصولات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فروشگاه‌های مواد غذایی
  • فروشگاه‌های پوشاک
  • فروشگاه‌های لوازم خانگی
  • فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی
  • فروشگاه‌های کتاب و لوازم تحریر
  • فروشگاه‌های لوازم الکتریکی

شغل‌های آزاد مرتبط با خدمات

در شغل‌های آزاد مرتبط با خدمات، فرد خدمات مختلفی را به مشتریان ارائه می‌دهد. از جمله رایج‌ترین شغل‌های آزاد مرتبط با خدمات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خدمات فنی و مهندسی
  • خدمات آموزشی
  • خدمات درمانی
  • خدمات مشاوره‌ای
  • خدمات هنری و فرهنگی
  • خدمات گردشگری

بهترین مشاغل آزاد در ایران

لیست رایج ترین شغل های آزاد در ایران

 قبل از پرداختن به لیست انواع شغل ها ازاد پردرآمد باید بگوییم با توجه به شرایط اقتصادی فعلی ایران دیگر نمی‌توان با قطعیت گفت که انواع شغل های آزاد درآمد بیشتری از فرم دولتی آن دارند. در واقع این کسب و کارها علاوه بر این که می‌توانند برای یک شخص بسیار پر سود و درآمد‌زا باشند، می‌توانند برای برخی دیگر شغلی بسیار متزلزل و بدون هیچ گونه درآمد ثابتی باشند که حتی درآمد حاصل از آن کفاف گذراندن یک ماه زندگی یک خانواده را نمی‌دهد.

البته موفقیت شما چه در این شغل‌ها و یا در شغل‌های دولتی تنها در گرو تلاش و پشتکار خود شما است و هیچگونه عامل داخلی یا خارجی دیگری روی آن تأثیر ندارد. در ادامه این مقاله قرار است برای شما چند تا بهترین مشاغل آزاد در ایران را معرفی کنیم.

1- مربیگری

مربیگری یکی از انواع شغل های آزاد است که جدیداً در ایران بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. این حرفه جز یکی از مشاغل آینده‌داری است که خیلی‌ها معتقدند قرار است تا در سال‌های آینده پیشرفت زیادی را تجربه کند.

2- مشاور املاک

داشتن یک بنگاه‌ املاک و یا کار کردن در آن یکی از پردرآمدترین شغل های آزاد ایران محسوب می‌شود. اشخاص مشغول به فعالیت در این حرفه به مردم در خرید و اجاره املاک کمک می‌کنند.

3- آرایشگاه

آرایشگاه را می‌توان یکی از انواع مشاغل آزاد دانست که  از بهترین شغل های آزاد در ایران محسوب می شود و در تمام نقاط جهان تقریباً درآمد خوبی دارد و هیچگاه بی‌مشتری نمی‌ماند. خصوصاً در ایران، آرایشگاه یکی از مشاغلی است که تقریباً درآمد خیلی خوبی دارد هم برای آقایان و هم برای بانوان دارد. همچنین شما می توانید برای درآمد بیشتر از طریق راه‌اندازی آرایشگاه با تبلیغات آن را به افراد مختلف بشناسانید. در مقاله چگونه برای آرایشگاه تبلیغ کنیم؟ ۱۲ راه  برای تبلیغ آرایشگاه را به صورت مفصل بیان کردیم.

پردرآمدترین شغل آزاد در ایران

4- مترجمی

مترجمی یکی دیگر از پر درامد ترین شغل های ازاد است که مهارتی بسیار ارزشمند محسوب می‌شود. مترجمی نیز جز آن دسته از شغل‌هایی است که می‌توانید با استفاده از آن حتی در کشورهای دیگر نیز به کسب درآمد دلاری مشغول شوید. پس اگر به زبان دومی تسلط دارید می‌توانید به واسطه آن کسب درآمد کنید. پیش‌بینی شده است که این شغل در دهه آینده بیش از ۴۲ درصد رشد خواهد کرد.

5- عکاسی

همانطور که می‌دانید عکاسی یک مهارت ساده است که به دانش فنی پیچیده و خاصی نیاز ندارد و یکی از بهترین شغل های آزاد در ایران محسوب می شود و اگر شما عاشق عکاسی هستید می‌توانید با گذراندن دوره‌های آموزش مربوط به آن، این حرفه را به طور جدی آغاز کنید. همچنین می‌توانید به عنوان فیلمبردار حرفه ای در جشن‌ها و رویدادها مشغول به فیلمبرداری شوید و از این راه کسب درآمد نمایید.

6- فروشنده صنایع دستی

این نوع کسب و کار که در لیست مشاغل آزاد موجود در ایران نیز ثبت شده است بیشتر برای دانشجویان دختر مناسب است؛ زیرا مهارت گلدوزی، طراحی جواهر و یا ساخت دکوراسیون منزل امری ساده است و به ظرافت و مهارت نیاز دارد که دخترها قادرند تا به خوبی از پس آن برآیند و یادگیری این گونه مشاغل از طریق اینترنت امکان پذیر است. علاقه‌مندان به این شغل پس از یاد گرفتن این حرفه و ساخت چند نمونه کار می‌توانند با تشکیل یک صفحه در رسانه‌های اجتماعی مانند؛ اینستاگرام و فیسبوک محصولات خود را به نمایش بگذارند و از فروش آن‌ها کسب درآمد کنند.

7- معلم خصوصی

اگر شما جز آن دسته از افرادی هستید که به موضوعات تحقیقی علاقه‌مندید و استعدادی در زمینه ساده‌سازی و توضیح آن به دیگران دارید، می‌توانید به عنوان یک معلم خصوصی مشغول به کار شوید و به دانش آموزان خود به طور خصوصی به درک و فهم ساده تر برخی دروس مانند ریاضیات، علوم … کمک کنید.

8- جراحان و پزشکان

از دیگر انواع شغل آزاد می توان به جراحی اشاره کرد. جراحی و پزشکی به دلیل ماهیت حیاتی که دارند جز شغل های پردرآمد آزاد در سرتاسر دنیا محسوب می‌شوند. همچنین این مشاغل دارای ریسک بالایی هستند و نیاز به دانش گسترده و تجربه بالا دارند.

پردرآمدترین شغل های آزاد در ایران

9- موبایل فروشی و تعمیرات موبایل

با توجه به تورم‌ها و گرانی‌های بی‌سابقه جدید که در ایران شاهد آن هستیم، شاهد گران شدن قیمت انواع گوشی‌های هوشمند بوده‌ایم. با توجه به گران شدن قیمت اولیه این گوشی‌ها، قیمت خدمات تعمیراتی و فروش لوازم جانبی آن‌ها نیز افزایش یافته است. در حال حاضر شغل فروش موبایل و تعمیرات موبایل یکی از پولسازترین مشاغل از بین شغل های آزاد فنی در ایران محسوب می‌شود.

10- وکالت

اگر وکالت بهترین شغل آزاد در ایران نباشد، قطعاً یکی از بهترین‌های آن محسوب می‌شود. این شغل درآمد خوب و قابل توجهی در ایران دارد و علاوه بر سختی‌هایی که دارد یک شغل هیجانی نیز محسوب می‌شود.

11- راه اندازی فروشگاه آنلاین

یکی از مشاغل آزاد پردرآمد مرتبط با دیجیتال مارکتینگ، راه اندازی فروشگاه آنلاین یک شغل آزاد با سرمایه کم است. در صورت علاقمندی به ایجاد فروشگاه اینترنتی می توانید مقاله «ایده برای آنلاین شاپ» را مطالعه نمایید.

12- تأسیس یک آشپزخانه یا بیرون بر غذا

 می توان گفت تأسیس یک آشپزخانه و یا بیرون‌بر یکی دیگر از پردرآمدترین شغل های آزاد ایران محسوب می‌شود. همچنین اگر شما در این حرفه از کیفیت غذا و سرویس‌دهی تقریباً مناسبی برخوردار باشید، می‌توانید در مدت زمان کمی بسیار محبوب شوید و به فروش خوبی دست پیدا کنید.

پر درامد ترین شغل ازاد

معرفی شغل های آزاد با سرمایه کم در ایران

در معرفی شغل آزاد پردرآمد در ایران باید بگوییم امروز دیگر برخلاف گذشته با پیشرفت علم، پیدا کردن یک شغل آزاد و سودآور که نیاز به سرمایه اولیه کمی هم داشته باشد برای همه امکان پذیر است. در ادامه این مقاله قرار است شما را با تعدادی از این شغل‌ها در ایران آشنا کنیم.

انجام کارهای فریلنسری و کارهایی که در خانه به واسطه اینترنت انجام می‌شوند یکی از انواع شغل های آزاد با سرمایه کم است که هرکس می‌تواند از عهده انجام آن بربیاید. به طور کلی کارهایی که به واسطه اینترنت و از طریق دورکاری انجام می‌شوند به دلیل اینکه شخص هزینه‌ای را صرف رفت و آمد و یا اجاره یک مکان به عنوان شرکت نمی‌کند، می‌توان گفت که سرمایه اولیه اندکی نیاز دارند.

در ادامه شما را با 3 نوع از این مشاغل پرطرفدار و کم‌هزینه آشنا می‌کنیم:

1- تولید محتوا

در واقع شخصی که تولید محتوا می‌کند با هدف جذب مخاطب به صورت مستقیم یا غیر مستقیم برای تبلیغ یک محصول یا خدمات خاص اقدام به تولید محتوا می‌نماید. محتوا نیز به صورت اشکال مختلفی ارائه می‌شود که از طریق اینترنت و رسانه‌های اجتماعی برای همگان قابل خواندن و یا شنیدن است. در واقع یک تولیدکننده محتوا در کار خود به جستجوی طولانی مدت موضوعات مختلف، تنظیم مجدد آن‌ها و ارائه آن‌ها به روشی کاملا جدید و متفاوت به مخاطبین می‌پردازد.

2- اینفلوئنسری

این روزها با محبوبیت یافتن هرچه بیشتر شبکه‌های اجتماعی شغلی تحت عنوان اینفلوئنسر خصوصاً در اینستاگرام بسیار محبوب و معروف شده است. این شغل درآمد اولیه بسیار اندکی نیاز دارد اما یک شخص باید قادر باشد تا بتواند به خوبی با مخاطبین خود ارتباط برقرار کنند و فالوورهای خود را بالا برده و با دریافت تبلیغات از شرکت‌های مختلف به کسب درآمد مشغول شود. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله اینفلوئنسر چیست را مطالعه کنید.

3- ادمین شبکه های اجتماعی

با توجه به محبوب‌شدن هرچه بیشتر فروشگاه‌های آنلاین و پر رنگ شدن نقش شبکه‌های اجتماعی در خرید و فروش محصولات و به دلیل حجم بالای تقاضای کاربران برای خرید، گاهی صاحبان این مشاغل نمی‌تواند به تنهایی از عهده پاسخگویی به تمامی کاربران خود بر‌بیایند به همین جهت اقدام به استخدام ادمین شبکه‌های اجتماعی می‌کنند. این کار شغلی با سرمایه اولیه بسیار اندک است و جز مشاغل راحت و در دسته بهترین کارهای آزاد قرار می گیرد.

شغل دولتی بهتر است یا آزاد؟

اکنون که به خوبی با لیست مشاغل آزاد موجود در ایران آشنا شده‌اید بهتر است به سؤال شغل های غیر دولتی یا دولتی بپردازیم و بگوییم همواره جوانان پس از اتمام دانشگاه این سوال را در ذهن خود دارند که شغل آزاد بهتر است یا دولتی؟  البته هر یک از این دو نوع شغل مزایا و معایب خاص خود را دارند اما در ایران اکثر مردم ترجیح می‌دهند تا در یکی از مشاغل دولتی مشغول به کار شوند، زیرا معتقدند مزایا آن خیلی بیشتر از معایبش است و تمام تلاش خود را صرف این موضوع می‌کنند تا در آزمون‌های دولتی شرکت کنند و پذیرفته شوند.

برخی‌ها نیز شغل آزاد را به این دلیل انتخاب می‌کنند که دیگر به اصطلاح آقای بالا سر نداشته باشند و خودشان رئیس خودشان باشند، همچنین این دسته از افراد معتقدند که مشاغل آزاد دارای درآمد بسیار بیشتری نسبت به مشاغل دولتی هستند.

بین این ادعاها هیچ‌کس نمی‌تواند به طور قطعی اعلام کند که کدام شغل نسبت به دیگری برتری دارد، اما چیزی که مشخص است این است که هر فرد باید بر اساس شرایط استعداد و عوامل دیگر اقدام به انتخاب یکی از این دو دسته شغل موجود کند.

قطعاً برای کسانی که قصد دارند تا با سرعت بسیار زیادی پولدار شوند و راه صد ساله را در یک شب طی کنند، انتخاب یکی از انواع شغل های آزاد می ‌تواند گزینه‌ای منطقی‌تر نسبت به مشاغل دولتی باشد، اما آن‌ها باید تمام جوانب را در نظر بگیرند و بدانند که موفق شدن در این عرصه نیازمند خلاقیت و ایده‌های کاملاً نو است.

مشاغل دولتی نیز مناسب آن دسته از افرادی است که ترجیح می‌دهند در برابر زمان کاری مشخصی که کار می‌کنند حقوق ثابت ماهیانه دریافت نمایند. این دسته از افراد شاید در دسته آدم‌های ریسک‌پذیر نباشند و ترجیح می‌دهند تا یک شغل آرام و ساده به دور از هرگونه هیجان داشته باشند. در واقع طرفداران مشاغل دولتی به علت امنیت شغلی این کار آن را انتخاب کرده‌اند. دلیل دیگر این انتخاب ممکن است مزایای بعد از بازنشستگی باشد که بتواند در آینده نیز آن‌ها را تامین کند

البته در حال حاضر در ایران به دلیل تقاضای حجم زیادی از مردم برای استخدام در ادارات و سازمان‌های دولتی، آزمون‌های آن را اندکی دشوارتر از قدیم کرده‌اند و امکان استخدام در این قبیل شغل‌ها خیلی کم و محدود شده است.

پردرآمدترین شغل های آزاد جهاننتیجه‌گیری

در این مقاله سعی کردیم برای سوال شغل ازاد چی خوبه پاسخ مناسبی به شما ارائه دهیم و لیست تمام شغل های ازاد و رایج در ایران را شرح دهیم . همچنین به  معرفی مشاغل آزاد و مقایسه شغل دولتی و آزاد پرداختیم و در انتها چند تا شغل آزاد با سرمایه کم در ایران را را به شما معرفی نمودیم. امیدواریم تا مطالب ارائه شده در این مقاله مورد توجه شما دوستان در واقع گردد.

سوالات متداول


هر شغل و کسب و کاری که فرد با سرمایه و توانایی خود، قادر به عرضه محصول یا خدمات به صورت مستقل است و از این راه کسب درآمد می کند و کارفرمایی وجود ندارد شغل آزاد محسوب می شود.

قدرت خلاقیت بیشتر
استقلال
رضایت شغلی بیشتر
انعطاف پذیری زمانی و مکانی
عدم محدودیت در درآمد ماهانه
عدم یکنواختی و تنوع در فعالیت ها

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان