صدای برند چیست و آن را چگونه ایجاد کنیم؟ + 10 نمونه واقعی در برندهای ایرانی

صدای برند
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

امروزه بیشتر از همیشه افراد در جست‌وجوی برند‌های قابل اعتماد هستند. برندهایی که مأموریت (mission)، صدا (voice) و لحن (tone) واضح و ثابت در طول زمان داشته باشند. توسعه این ویژگی‌ها برای یک برند تأثیر زیادی بر دست یافتن و ارتباط با مخاطبانش دارد.

برندها داستان منحصر به‌فرد و روش ویژه‌ای برای ارتباطاتشان دارند که می‌تواند مدت زیادی به کار گرفته شوند. صدای برند نیز یکی از موضوعات مهم در رابطه با همین موضوع است که در ادامه توضیحات بیش‌تری در مورد آن داده‌ایم.

شرکت‌ها مانند افراد اثرگذاری دارند و یک اثرگذاری خوب می‌تواند راه را برای بهبود روابط در کسب ‌و کار هموار کند و در سطوح ذاتی و زیربنایی رفتاری که سازمان‌ها دارند، تفاوت ایجاد کند.

تن و لحن ارتباطی برند با بازار هدف، خصوصاً در اشکال نوشتاری، نقشی کلیدی در اثرگذاری نام تجاری دارند. در این مقاله در مورد اهمیت صدا و لحن برندها چگونگی ایجاد آن‌ها و 10 نمونه واقعی صدای برند ایرانی را توضیح خواهیم داد.

صدای برند چیست؟

صدای برند بخشی از برند شناخته می‌شود. این مفهوم زمانی که قرار است از برند شما تولید محتوا صورت بگیرد بیشتر خود را نشان می‌دهد. درواقع می‌توان گفت که صدای برند تمام المان‌هایی است که مشتری و مخاطب با دیدن آن به یاد نام تجاری شما بیفتد. به طور مثال می‌توان به رنگ یا فونت استفاده شده در بیلبورد‌ها اشاره کرد.

مثال دیگری از صدای برند را می‌توان در گوشی‌های تلفن همراه دید. آهنگ صدای نوکیا (زنگ تلفن) را به یاد داشتیم، داریم و خواهیم داشت. Ringtone این شرکت و سایر شرکت‌های تولید گوشی تلفن همراه دارای آهنگ مخصوص و منحصر به برند خود هستند. اگر در خیابان راه می‌رفتید و این صدا را می‌شنیدید به سرعت نام تجاری نوکیا در ذهنتان نقش می‌بست.

صدای برند

این مفهوم غالباً از دید کسب و کارهای نوپا و یا تازه تأسیس جا می‌ماند و این اتفاق اصلاً خوب نیست. اگر در ابتدای راه برندینگ خود هستید لازم است از همان ابتدا گام‌ها را به درستی بردارید تا در نیمه راه مجبور به اصلاحات و تغییراتی که عموماً باعث ریزش مخاطبان می‌شود، نشوید.

صدای برند به عنوان وجه انسانی نام تجاری شما، با مخاطب و مشتری ارتباط برقرار می‌کند. این مورد به شما کمک می‌کند در فضای تخصصی و حوزه کاری خود، از سایرین متمایز شوید. مثلاً در صنعت دکوراسیون داخلی، می‌دانیم که برند‌های مختلفی مشغول به فعالیتند.

”]

در این بازار برندی می‌تواند موفق عمل کند که توانسته باشد ارتباط بهتری با مشتریان برقرار کرده باشد. همچنین برای مطالعه بهتر مبحث برند توصیه می‌شود مقاله «برند یا نام تجاری چیست؟ + 6 ویژگی حیاتی اسم برند» را مطالعه کنید.

چگونه صدای برند خود را ایجاد کنیم؟

اجرای برندینگ در تمام اقسام بازاریابی، ممکن است ترسناک به نظر برسد استرس‌های زیادی هم با خود به همراه دارد. این ترس و استرس‌ها طبیعیست اما نباید تأثیر بدی روی شما بگذارد. کار پیچیده‌ای نیست و به آسانی می‌توان آن را انجام داد. کافیست ادامه مطلب را بخوانید.

  • شرح رسالت کمپانی خود را بررسی کنید

شخصیت شما باید ارزش‌های شما را منعکس کند و ارزش‌های شما باید شرح رسالت شما را هویدا کند. اگر کمپانی شما دارای ارزش منحصر به‌فردی است، باید یک نقطه شروع خوب برای محاسبه اینکه اقدامات بازاریابی شما چگونه می‌تواند آن ارزش‌ها را به برند شما مرتبط کند، داشته باشد.

  • به پیام رسانی و محتوای کنونی خود رسیدگی کنید

اگر اکنون محتوا و رونوشتی که تهیه کرده‌اید را در اختیار دارید، زمان آن رسیده است که یک بررسی کوچک انجام دهید. دارایی‌های بازاریابی خود را بررسی کنید. این دارایی‌ها می‌توانند موارد زیر باشند:

  1. وب‌سایت
  2. پست وبلاگ
  3. پست شبکه‌های اجتماعی
  4. ویدیو مارکتینگ
  5. وثیقه‌ی چاپی
  6. نشان‌های درون فروشگاهی
  7. برنامه تلویزیونی
  8. تبلیغات رادیویی

سپس هرگونه مضمون و یا نقطه مشترک در پیام و لحن را یادداشت کنید. آیا صدای شما متناسب با ارزش‌ها و اهداف برند شما است؟ اگر نه، چطور می‌توان آن را بهبود بخشید؟

به طور خاص به کارآمدترین بخش‌های خود توجه کنید (پست‎‌‌های وبلاگ، ویدیو، صفحات وب سایت، پست‌های شبکه‌های اجتماعی و یا مطالب دیگر) این موارد می‌توانند درباره چیزی که با مخاطب شما سازگاری دارد، بیشترین اطلاعات را ارائه دهد.

  • نظرسنجی انجام دهید

اگر شما مخاطبینتان در دسترس هستند، یک نظرسنجی ساده برپا کرده و از آن‌ها سؤال‌هایی درمورد برند خود بپرسید. پرسش‌های زیر را در نظرسنجی‌ بیان کنید:

  1. چگونه برند ما را توصیف می‌کنید؟
  2. اگر کمپانی ما یک انسان بود، چه شکلی به نظر می‌رسید؟
  3. آیا فکر می‌کنید لحن ما مناسب است؟

انجام نظرسنجی برای ایجاد صدای برند

نظرسنجی را با استفاده از شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید تا نظر دنبال‌کننده‌های خود را درمورد کمپانی خود بدانید.

  • درمورد مخاطبان خود تحقیق کنید

یک روش ساده برای درک بهتر مخاطب خود، این است که نمونه‌هایی از بهترین مشتریان فعلی خود را در نظر گرفته و درباره آن‌ها تحقیق کنید:

  1. پنج‌ تا از بهترین مشتریان فعلی خود را انتخاب کنید.
  2. نام هر کدام را در گوگل جست‌وجو کنید.
  3. فعالیت شبکه اجتماعی آن‌ها را بررسی کنید تا موارد زیر را بیابید:
  • تمایلات آن‌ها ( به عنوان مثال، آیا آن‌ها به نمایش‌های کمدی علاقه دارند؟ اگر پاسخ مثبت است، ممکن است وجود کمی شوخ‌طبعی در صدای برند شما،مناسب باشد)
  • نحوه نوشتن آن‌ها ( به عنوان مثال آیا رسمی هستند؟ اگر پاسخ مثبت است، صدای برند خود را کمی رسمی‌تر کنید.)
  • منابع مورد علاقه آن‌ها ( به عنوان مثال، آیا به داستان‌های علمی تخیلی علاقه دارند؟ اگر اینطور است، صدای برند خود را به آن نزدیک کنید)

در همین حین فهرستی از کلماتی که به ذهنتان می‌رسد را یادداشت کنید، هنگامی که این فرایند را برای هر فرد انجام دادید،هر فهرست را بررسی کنید و نقاط مشترک را بیابید.

همچنین برای مطالعه بهتر مبحث برند توصیه می‌شود مقاله « چطور برندسازی مجدد و قوی را شروع کنیم؟ | 10 راهکار هوشمندانه برای برند سازی مجدد » را مطالعه کنید.

برای مثال، یک شرکت نرم‌افزاری این روش را پیاده کرده بود و دریافت که:

  • مخاطب هدف آن‌ها غالباً زنانی هستند که به خرید، یوگا، کوهنوردی، تفریحات خارج از منزل (قایق سواری، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری) ورزش‌های کلاسیک مثل بیسبال و به طور کلی، هر چیزی که مد روز باشد علاقه دارند.
  • آن‌ها غذاهای محلی یا بیرونی، شیرینی‌های فانتزی، قهوه، کاپوچینو و همچنین نوشیدنی‌های سرد را ترجیح می‌دهند.
  • در آخر به مطالعه کردن درباره بهبود خود و سبک زندگی تمایل زیادی دارند.

این کار به این دلیل مفید است که صدای برند شما باید احساسی آشنا و مشابه نسبت به مخاطب شما داشته باشد. صدای شما باید با مخاطب همراه شده باشد این امر در ایجاد یک رابطه کارآمد متأثر است.

  • روش (ما این هستیم نه آن )را اجرا کنید.

گاهی اوقات برای فهمیدن اینکه شما چی هستید باید کشف کنید که چی نیستید. سعی کنید جمله زیر را کامل کنید:

ما_________________ هستیم ولی ________________ نیستیم.

چندین با این کار را انجام دهید تا به سه یا چهار جمله برسید که به بهترین نحو، برند شما را توصیف می‌کند. به عنوان مثال:

  • ما مغرور هستیم ولی خیلی جدی نیستیم
  • ما شوخ‌طبع هستیم ولی طعنه‌آمیز نیستیم.
  • ما خودمانی هستیم ولی نادان نیستیم.

داشتن صدای برند از عوامل موفقیت در کسب و کار

  • برای صدای برند خود نمودار ترسیم کنید

چهار کلمه را انتخاب کنید که به بهترین شکل برند شما را نمایش دهند. سپس جدولی را طراحی نمایید و آن را تکمیل کنید و توضیح دهید که چگونه هر ویژگی باید در بازاریابی شما نشان داده شود.

در جدول مشخصات برند خود را بنویسید سپس توضیح مختصری از هر ویژگی بدهید، دریکی از ستون‌ها نحوه استفاده از این ویژگی‌ها را شرح دهید.

  • با دستورالعمل‌های مکتوب و واضح، ثبات و پایداری ایجاد کنید

زمانی که اعضای تیم شما درحال تولید محتوا هستند، فراهم کردن درستورالعمل‌های واضحی که بتوانند به آن رجوع کنند مفید است.

این کار به شما کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کنید که استاندارد‌های برند شما حفظ شده‌اند و هر معامله مستقیم با مشتری که کمپانی شما انجام می‌دهد، به شکل یک برند واحد بنظر می‌رسد (حتی اگر شما اشخاص مختلفی در اختیار داشته باشید که محتوا و رو نوشت تولید می‌کنند)، همچنین این کار در آینده به توسعه برند شما بدون دغدغه کمک خواهد کرد

برای مطالعه دقیق‌تر این مبحث مقاله «شناخت دقیق از آگاهی از برند (Brand awareness)+ چند روش سنجش از مشتریان» را مطالعه کنید.

10 نمونه واقعی در برند‌های ایرانی

در این قسمت چند نمونه از صداهای برندهای ایرانی را مطرح کرده‌ایم. این مجموعه‌ها صدا و لحنی ثابت و واضح در طول زمان داشته‌اندو توانسته‌اند ارتباط خوبی با مخاطبان خود برقرار کنند و اهداف کمپانی خود را سازگار با نیاز، علاقه و درخواست مخاطبان خود تغییر دهند.

  1. دیجی‌کالا

همواره یکی از اولویت‌های دیجی‌کالا، تولید و ارائه محتوای فنی مورد نیاز کاربران با بالاترین استانداردها، برای تسهیل در فرآیند پیش از خرید آن‌هاست.

برای دیجی‌کالا بسیار مهم است که میلیون‌ها کاربر آن، کالای تخصصی مورد نیاز خود را به درستی و با دقت بالا و بیشترین سهولت انتخاب کنند. دیجی‌کالا از هرگونه تلاشی برای بالاتر بردن کیفیت خرید  مشتریان خود دریغ نمی‌کند و همواره تلاش می‌کند تا در طول فرآیند خرید یعنی پیش، حین و پس از خرید، بیشترین ارزش را برای کاربران و مشتریان خود خلق کند.

تولید و ارائه محتوای ویدئویی آموزشی و تخصصی در زمینه معرفی و نقد و بررسی جدیدترین کالا‌های دیجتال و فناوری‌های این حوزه را آغاز کرد.

  1. گاج

مجموعه گاج همواره در تلاش بوده‌است تا پاسخگوی تمام سلیقه‌ها باشد. احتیاج مخاطبان اصلی گاج یعنی طالبان علم و فرهنگ و هنر به لوازم التحریر موجب شد تا کالاهایی مانند مداد، خودکار، دفتر و … نیز به فهرست لوازم قابل خرید گاج اضافه شود.

مجموعه گاج در تلاش هستند تا در آینده‌ای نزدیک در فروشگاه آنلاین تمام نیاز‌های شما مثل لوازم ورزشی، بسته‌های آموزشی و اسباب‌بازی نیز پاسخگو باشید. هدف گاج برقراری عدالت فرهنگی در زمینه کسب علم است.

نمونه واقعی صدای برند

  1. میهن

شرکت میهن به بهبود مداوم و همه جانبه فعالیت تولیدی خود باور دارد و چالشی همیشگی برای بکارگیری بهترین و کارآمدترین روش‌ها در تولیدات خود هست تا از این رهگذر به کیفیت و رضایتمندی هرچه بیشتر مصرف‌کنندگان دست یایند.

  1. ایرانسل

ایرانسل سعی دارد تا در ارائه دنیایی از خدمات دیجیتالی جدید به مخاطبان خود پیشرو باشد. در همین راستا منابع خود را به روشنایی بخشیدن به افق زندگی مشتریان اخصاص داده‌است.

در این راه اهدافی پیش رو دارد که آن‌ها را به ادامه راه امیدوار می‌کند. ارزش‌آفرینی و خلق تجربه‌ای متفاوت برای مشتریانشان، بهبود مشتری مداری بخش‌های خدمات‌رسان و فعالیت براساس اصول و نوآوری در همه امور بخشی از دغدغه‌های آن‌هاست تا بتوانند همیشه بهترین خدمات را به مشتریان ارائه دهند.

  1. اویلا

شعار و هدف مجموعه اویلا ماندگار، نوآور و ارزش‌آفرینی در زنجیره تولید مسئولانه محصولات روغنی در جهت ارتقاء سطح سلامت جامعه است.

  1. تپسی

مجموعه تپسی هدف خود را حفظ امنیت و جلوگیری از اتلاف وقت افراد می‌داند و همواره تلاش دارد تا رضایت افراد را بدست بیاورد و به‌دنبال ارتقا و بروز رسانی خدمات خود است.

ساخت صدای برند

  1. ایران خودرو

ایران خودرو بزرگ‌ترین تولید‌کننده خودرو در ایران همواره می‌گوید ما در پی حفظ آرامش و ایجاد رفاه و راحتی بیشتر مردم کشورمان هستیم.

  1. فرادرس

مجموعه فرادرس اعتقاد دارد که دانش ماندگارترین ابزار تغییر است و می‌خواهد با تمرکز بر گسترش سطوح دانشگاهی، نقش خود را در مسیر تغییر بازی کند.

فرادرس همان دانش دانشگاهی در دسترس همگان است و هدف ما رسیدن به روزی است که دانش دانشگاهی بدون واسطه، در دسترس همگان باشد. این مجموعه آغاز پایان آموزش سنتی در ایران و اولین قدم‌های شروع تعریف آینده از آموزش دانشگاهی می‌داند که این را نه تنها فرادرس بلکه تمام ببیش از 400 هزار دانشجوی دانشگاه آنلاین فرادرس باور دارند.

فرادرس پوست اندازی بزرگی را در قالب یک پروژه جامع آموزش دانشگاهی، تجربه می‌کند که هم زمان است به گسترش این پروژه به خارج از حوزه هوش مصنوعی و افزودن رشته‌های دانشگاهی دیگر.

  1. تبرک

مجموعه تبرک به تولید محصولات متنوعی برای برطرف کردن نیاز‌های و خواسته‌های مردم دست زده است. این مجموعه همواره در تلاش است تا با گسترش شرکت و خط تولید خود افراد بیشتری را به کار مشغول کند.

  1. اسنپ

اسنپ اولین و بزرگترین تاکسی اینترنتی ایران است، پل ارتباطی میان کاربر مسافر و کاربر مسافر است و راهکاری سریع و ساده برای درخواست خودرو و موتور سیکلت به شمار می‌رود. هودف اسنپ سفری ایمن، راحت و مقرون‌به‌صرفه است.

ایجاد صدای برند در برند های ایرانی

نتیجه‌گیری

همانطور که اشاره شد صدای برند شما نشان‌دهنده شخصیت برند شماست و این درحالیست که لحن شما در با توجه به شرایط و محیط ارتباطی شما بهتر است تغییر کند.

اگر دستورالعمل مناسبی برای صدا و لحن برندتان تهیه کنید و همیشه به آن پایبند باشید، برند شما ثابت، استوار و قابل اعتمادتر بنظر خواهد رسید.

همچنین دریافتید که برای موفقیت در حوزه برندینگ باید صدای برند خود را متناسب با ( علاقه، احساسات، خواسته‌ها و نیازهای) مخاطبانتان تغییر دهید. همچنین برای مطالعه بیش‌تر این بحث مقاله «داستان سرایی برند (Brand Story) چیست؟ +5 نمونه داستان برند» را مطالعه کنید.

 

برخی از سوالات رایج:

1. صدای برند را توضیح دهید؟

صدای برند ویژگی است که در تولید محتوا و شناخت یک برند کاربرد فراوان دارد درواقع صدای برند تمام ویژگی هایی ست که وقتی نام برند شما شنیده می شود مخاطب به آن فکر می کند.

 

2. موارد مناسب برای ایجاد صدای برند مناسب چیست؟
1. شرح کارایی کمپانی خود را بررسی کنید
2. به محتوای کنونی و فعالیت های خود توجه کنید
3. نظر مخاطب را راجع به برند خود بدانید.

 

3. نمونه واقعی از برندهای ایرانی را نام ببرید؟
1. دیجی کالا
2. گاج
3. میهن
4. ایرانسل
5. تپسی

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان