شناخت دقیق از آگاهی از برند (Brand awareness) + چند روش سنجش از مشتریان

شناخت دقیق از آگاهی از برند
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

آیا تاکنون توجه کرده‌اید که عده‌ای خودشان را “اپلی” یا “سامسونگی” می‌نامند؟ این کاری است که آگاهی از برند می‌تواند برای یک برند انجام دهد؛ جایگاه خودش را در سبک زندگی و عادت‌های خرید مشتری تثبیت می‌کند، بنابراین مشتری برای خرید مجدد از آن برند فکر هم نخواهد کرد و بارها و بارها از آن برند خرید می‌کند.

این مقاله به شما برای شناخت دقیق آگاهی از برند یاری می‌کند و راه‌هایی را برای سنجش میزان آگاهی از برند به شما معرفی خواهد کرد.

آگاهی از برند چیست؟

آگاهی از برند مشخص می‌کند که مخاطبان هدف شما تا چه اندازه با برند شما آشنا هستند و آن را با چه ویژگی‌هایی می شناسند. برندهایی که آگاهی از برند یا (Brand Awareness) بالایی دارند به عنوان برندهایی پرمخاطب یا پرطرفدار شناخته می‌‌شوند.

افزایش آگاهی از برند وقتی اهمیت پیدا می‌کند که شما بخواهید برای شرکت یا محصول خود بازاریابی انجام داده و آن را معرفی کنید، به خصوص زمانی که در مراحل اولیه کسب و کار خود هستید.

مفهموم آگاهی برند کمی مبهم و گیج کننده است. برای کسب و کارهایی که صاحبان آن‌ها موفقیت را تنها با اعداد و ارقام ارزیابی می‌‌کنند، آگاهی از برند مفهومی آزاردهنده است.

اما تنها به دلیل این ‌که این مفهوم به طور کامل قابل‌ اندازه‌گیری نیست به معنی بی ارزش بودن و کم اهمیت بودن آن نیست. برند اَوِرنِس به شدت برای موفقیت یک کسب و کار و دست‌یابی به اهداف بازاریابی آن اهمیت دارد.

اما چرا؟ در ادامه به دلایل اهمیت این مفهوم اساسی خواهیم پرداخت. همچنین برای مطالعه بهتر مبحث برند توصیه می‌شود مقاله «برند یا نام تجاری چیست؟ + 6 ویژگی حیاتی اسم برند» را مطالعه کنید.

آگاهی از برند

چرا آگاهی از برند تا این اندازه اهمیت دارد؟

با وجود تنوع بسیار زیاد در محصولات و رقبایی که محصولات خود را ارائه می‌دهند، داشتن یک پیام متفاوت و نیز مخاطبی که برند شما را از رقبا تشخیص دهد بسیار حیاتی است. این می‌تواند به معنای تفاوت بین موفقیت یا شکست یک شرکت باشد.

تمام کمپین‌های بازاریابی می‌توانند بر اساس ارتقا و افزایش برند اورنس ساخته شوند. گسترش آگاهی از برند و توسعه برند به خصوص در سال‌های ابتدایی تأسیس یک شرکت بسیار مهم است، زمانی که شرکت‌ها می‌خواهند در کوتاه‌ترین زمان ممکن نامی برای خود دست و پا کنند.

در ادامه به مهم‌ترین دلایلی خواهیم پرداخت که تا این حد از اهمیت آگاهی از برند و راه‌های سنجش و ارتقای آن صحبت می‌‌شود.

 

  • آگاهی از برند باعث افزایش اعتماد به برند می‌‌شود

در دنیایی که مشتریان قبل از خرید به شدت تحقیق می‌‌کنند و نظرات سایر کاربران را جویا می‌‌شوند، میزان اعتماد به برند همه چیز است. آگاهی از برند باعث ایجاد یک شخصیت صادق برای برند شما و همچنین دریافت بازخوردهای مثبت از سوی مشتریان خواهد شد.

برند اورنس یکی از موضوعات مهم و حیاتی در گسترش کسب و کارتان است. با توجه به این موضوع توجه داشته شما برای جذب مخاطب و افزایش اگاهی او از کسب و کارتان لازم است که در مرحله اول برندی مناسب با محصولی که ارائه می­دهید، تولید کنید.

در نگاه کلی تر می­توان گفت برند ماهیت کلی یک محصول را به مخاطب ارائه میدهد و درنهایت باعث جذب مخاطب و افزایش درامد در طولانی مدت می­شود.

این دو مورد همان‌هایی هستند که باعث می‌‌شوند ما به عنوان یک انسان به دیگری اعتماد کنیم. ارتباط افراد با برند نیز بر همین قاعده استوار است.

  • آگاهی از برند باعث ایجاد حس تعلق و مشارکت می‌‌شود

وقتی شما با یک سؤال دشوار روبرو می‌شوید آن را گوگل می‌کنید. هنگامی که فرزند شما به دنیا می‌آید او را مای‌بیبی می‌کنید و هنگامی که قصد برگزاری مهمانی دارید کوکا می‌خرید. به لغاتی که برجسته (بولد) شده‌اند دقت کنید. این کلمات فعل یا اسمی کلی نیستند بلکه برند هستند.

ما پیش از ایجاد این برندها چیزی به عنوان گوگل کردن نداشتیم، کسی را مای‌بیبی نمی‌کردیم و برای اشاره به یک نوع کلی از نوشیدنی به آن کوکا، پپسی یا کانادا نمی‌گفتیم.

در حالت عادی باید بگوییم جست و جو کردن، پوشک کردن و خریدن نوشابه! اما این برندها آن قدر مشهور هستند و با زندگی ما آمیخته شده‌اند که ما از آن‌ها برای اشاره کردن به انجام کاری خاص یا یک محصول استفاده می‌کنیم.

برای پاسخ به سوال آگاهی از برند چیست؟ در ابتدا باید به این موضوع توجه داشته باشید که هدف خود از کسب و کار و ارائه خدمات به مخاطب چیست؟

اگر برای این سوال جواب منطقی و درستی پیدا کنید در نهایت شما موفق می­شوید که برندی مطابق با خواسته و نیاز مشتری تهیه کنید. در جهت افزایش آگاهی برند باید به این نکته توجه داشته باشید، برندی که طراحی می­کنید اطلاعات درست و کاملی از محصول شما به مخاطب دهد، درواقع برند شما توضیحی کامل از فعالیت های شما باشد و با مخاطب ارتباط درست و منطقی برقرار کند.

به این موضوع توجه داشته باشید که برند شما هویت کسب و کار شما است.

برای مطالعه دقیق‌تر این مبحث مقاله «صدای برند چیست و آن را چگونه ایجاد کنیم؟ + 10 نمونه واقعی در برندهای ایرانی» را مطالعه کنید.

شاخص اگاهی برند

این همان کاری است که آگاهی از برند انجام می‌دهد، برخی کارها و محصولات را به برندی خاص مرتبط می‌کند و ما را تشویق می‌کند که بجای استفاده از لغات معمولی برای اشاره به آن‌ها از اصطلاحات برندسازی ‌شده استفاده کنیم. و بدون این که حتی خودمان متوجه باشیم، جست و جو کردن و خرید یک نوشابه برای ما بازاریابی خواهند کرد.

ایجاد حس تعلق و مشارکت با برند درنهایت باعث جذب مخاطب میشود. برای این کار نیز بهتر است قبل از شروع فرایند طراحی برند نیاز مخاطب را بشناسید با شناخت نیاز مخاطب با او ارتباط بیشتری برقرار میکنید و در نهایت باعث ایجاد حس تعلق و مشارکت در افراد میشود.

با رعایت این مسئله کسب و کار شما در طولانی مدت رونق چشم گیری پیدا میکند و به رشد و پیشرفت مناسبی می­رسید.

  • باعث ایجاد ارزش ویژه برند می‌‌شود

ارزش ویژه برند در واقع ارزش واقعی یک برند را بیان می‌کند و تجربیات کلی مشتری و درک کلی مشتری از برند را مشخص می‌کند. تجربیات مثبت مشتری و نوع درک آن از برند باعث افزایش ارزش ویژه برند و تجربیات منفی باعث کاهش آن می‌‌شود.

پرسشنامه اگاهی برند

”]

اما این موارد چه ارتباطی با ارزش برند دارند؟ باید بدانیم که وقتی ما ارزش ویژه برند خوبی داشته باشیم نتایج زیر را در بر دارد:

  • قیمت‌های بیشتر محصولات و ارزش بالاتر آن‌ها از دید مشتری
  • قیمت بیشتر سهام شرکت‌ها در بورس‌های داخلی و جهانی به دلیل تقاضای بیشتر برای خرید سهام
  • توانایی بیشتر برای توسعه کسب و کار و ارائه خدمات یا محصولات جدید
  • تأثیر اجتماعی گستره‌تر از طریق ارزش نام برند

چگونه یک برند می‌تواند ارزش ویژه برند خود را افزایش دهد؟ پاسخ ساده است، با افزایش آگاهی از برند و ایجاد تجربه مثبت مشتریان از یک برند. در واقع آگاهی از برند شالوده و اساس ارزش ویژه برند است.

وقتی یک مشتری از یک برند آگاه باشد، بدون نیاز به راهنمایی شروع به شناخت برند می‌کند، به دنبال راهی برای انجام خرید خواهد بود، شروع به ترجیح دادن آن به سایر برندها می‌کند،  نسبت به برند احساس وفاداری می‌کند و آن را به دوستان و آشنایان خود پیشنهاد خواهد کرد. مشتری تمام این کارها را بدون نیاز به صرف وقت از سوی شما انجام خواهد داد.

به همین دلایل است که آگاهی از برند اهمیت بسیار بسیار زیادی دارد. Brand Awareness باعث ایجاد حس اعتماد در مشتری می‌‌شود، حس تعلق ایجاد می‌کند و ارزش ویژه برند شما را افزایش می‌دهد و کاری می‌کند که برند شما بر سر زبان‌ها بیفتد و به یک اصطلاح رایج در بین مردم تبدیل شود.

سنچش اگاهی برند

روش‌های سنجش آگاهی از برند چیست؟

چگونه بدانیم اقدامات ما برای افزایش آگاهی از برند واقعاً تأثیر دارند؟ چگونه بدانیم که نیاز به تغییر جهت، تلاش بیشتر طبق برنامه قبلی و یا آگاهی از برند ما دچار بحران شده شده است؟ مانند تمام معیارهای دیگر بازاریابی، شما باید میزان آگاهی از برند خود را اندازه‌گیری کنید.

آگاهی از برند چیست

حتماً برای شما نیز سؤال پیش آمده که چرا در اول مقاله گفتیم این معیار قابل اندازه‌گیری نیست؟ حق با شماست، آگاهی از برند نمی‌تواند با مفهموم سنتی اندازه‌گیری شود. با این وجود شما می‌توانید فعالیت‌ها و معیارهایی را بررسی کنید که به شما می‌کند موقعیت برند خود را از نظر محبوبیت و آگاهی مشتریان از آن، ارزیابی کنید.

در این جا روش‌هایی را برای سنجش آگاهی از برند (در واقع ارزیابی آن) معرفی می‌کنیم:

معیارهای کمی آگاهی از برند

این اعداد می‌توانند به شما کمک کنند تا تصویری کلی از برند اورنس خود ترسیم کنید. برای سنجش کمی آگاهی از برند، معیارهای زیر را بررسی کنید:

به اعداد اعتماد کنید یکی از ابزارهایی که به واسطه آن می­توانید کسب و کارتان را رونق ببخشید اعداد هستند. با توجه به این موضوع شما می­توانید از طریق اعداد هدف خود از ایجاد کسب و کارتان را به او اطلاع دهید و در مراحل بعدی باعث حلب توجه مخاطب و گسترش کسب و کارتان شوید

  • ترافیک مستقیم (Direct Traffic):

منظور از ترافیک مستقیم یا دایرکت تعداد افرادی است که برای مشاهده وبسایت شما مستقیماٌ URL شما را وارد می‌‌کنند. ترافیک مستقیم به شما خواهد گفت که بازاریابی شما تا چه میزان مردم را ترغیب می‌کند تا وبسایت شما را مشاهده کنند.

این یک شاخص آگاهی برند مهم است و نشان می‌دهد مشتریانی که مستقیم از سایت شما بازدید می‌‌کنند قبلاً از برند شما آگاه بوده‌اند.

  • ترافیک کلی وبسایت:

این معیار ترافیک کل سایت شما را نشان می‌دهد و به شما می‌گوید که چند کاربر آنلاین محتوای شما را چک می‌‌کنند و زمان خود را صرف برند شما می‌‌کنند.

این معیار به طور دقیق به شما نمی‌گوید که کاربران از چه طریقی به سایت شما آمده‌اند ولی این موضوع اهمیتی ندارد. زیرا این افراد به اندازه کافی از برند شما آگاهی دارند که آن را چک می‌‌کنند.

  • تعامل در شبکه‌های اجتماعی (نرخ تعامل یا Engagement Rate):

نرخ تعامل به تعداد فالوئرها، لایک‌ها، کامنت‌ها، ریتوئیت‌ها و … اشاره می‌کند. این شاخص آگاهی از برند، بازتابی است از این که مردم تا چه اندازه از برند شما آگاهی دارند و با آن ارتباط برقرار می‌‌کنند، همچنین نشان می‌دهد که محتوای شما تا چه میزان تأثیرگذار است. برای این منظور باید همواره با ابزارهایی، شبکه‌های اجتماعی خود را بررسی کنید و محتوای آن را زیر نظر داشته باشید.

اثر تعامل در شبکه های اجتمایی را دست کم نگیرید با توجه به این موضوع هرچه برند شما مطابق با نیاز مشتری طراحی شده باشد و بیشتر توجه او را جلب کرده باشد، میزان تعاملش در شبکه های اجتمایی بیشتر می­شود.

افزایش آگاهی برند

معیارهای کیفی آگاهی از برند

این مرحله جایی است که میزان دقیق آگاهی از برند شما کمی مبهم می‌‌شود زیرا این شاخص‌های آگاهی از برند با عدد خاصی مشخص نمی‌شوند. برای بررسی کیفی آگاهی از برند کارهای زیر را امتحان کنید:

  • سرچ کردن گوگل و تنظیم Google Alerts:

انجام این کار به شما کمک می‌کند تا بدانید مردم تا چه حد در مورد شما به صورت آنلاین صحبت می‌‌کنند. تنظیم Google Alert به شما این امکان را می‌دهد که در صورتی که در اخبار یا رسانه‌های آنلاین از برند شما یاد شود، سریعاٌ متوجه شوید. هر چقدر با سرعت بیشتری از شما نام برده شود، یعنی آگاهی از برند بهتری دارید.

  • گوش دادن اجتماعی:

گوش دادن اجتماعی به معنی استفاده از ابزارهای بررسی شبکه‌های اجتماعی برای یافتن منشن‌ها و تعامل ارگانیک در این شبکه‌ها است. چه کسانی برند شما را تگ کرده‌اند، آن را در کامنت‌ها منشن کرده‌اند و از هشتگ شما در پست هایشان استفاده کرده‌اند؟ این شاخص آگاهی از برند یعنی گوش دادن اجتماعی به شما کمک می‌کند پاسخ این پرسش‌ها را بیابید.

هر چقدر مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی بیشتر در مورد برند شما بحث و تبادل نظر کنند، بیشتر از برند شما آگاه هستند.

  • اجرای پرسشنامه آگاهی از برند:

این فرآیند شامل دریافت بازخورد مستقیم از مشتریان و مخاطبان شماست. این کار می‌تواند به طرز شگفت‌آوری به شما کمک کند تا بدانید چه کسانی از برند شما آگاه هستند و درباره آن چه فکری می‌‌کنند.

برای مطالعه دقیق‌تر این مبحث مقاله « داستان سرایی برند (Brand Story) چیست؟ +5 نمونه داستان برند» را مطالعه کنید.

شما می‌توانید از ابزارهایی مانند Google Survy، SurveyMonkey و یا Typeform استفاده کنید، نظرسنجی را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید و یا آن را مستقیماً به مشتریان خود بدهید. با یک جست و جو در اینترنت می‌توانید راه‌های ایجاد پرسشنامه اگاهی برند و بررسی آن را بیاموزید.

این معیارهای کمی و کیفی به شما کمک می‌کند تا آگاهی از برند شما در میان مخاطبان و عموم مردم را بسنجید. این معیارها عدد دقیقی در مورد میزان Brand Awareness به شما نمی‌دهند اما سنجش اگاهی برند کمک می‌کند تا کمپین‌های بازاریابی خود را ارتقا دهید و با مخاطبان خود همواره در ارتباط بمانید.

شاخص های آگاهی از برند

سخن پایانی:

آگاهی از برند یک مفهوم قدرتمند است که می‌تواند تأثیرات بزرگی بر بازاریابی شما، رضایت مشتریان و در نهایت سود اقتصادی برند شما داشته باشد.

راه های افزایش آگاهی از برند نیز مورد مهمی است که شما باید به ان توجه داشته باشید. در جهت افزایش آگاهی از برند به این موضوع توجه داشته باشید که در ابتدا باید نیاز مخاطب را بشناسید. بعد از شناخت مخاطب تاثیرات تبلیغات را دست کم نگیرید.

شما با شناخت نیاز مخاطب و در مرحله بعدی، تبلیغات مناسب می­توانید برند خود را به دیگران بشناسانید. سعی کنید در طراحی برند یک محصول نیاز مخاطب را در نظر بگیرید و ان را در برند خود داشته باشید.

با توجه به موارد گفته در نهایت شاخص های آگاهی از برند شما افزایش میابد و در طولانی مدت به گسترش و دیده شدن کسب و کار خود کمک بزرگی می­کنید.

در نهایت نیز به این موضوع توجه داشته باشید که برای رقابت در این مارکت بهتر است، علم و اگاهب خود را افزایش دهید و نیاز مخاطب را بهتر بشناسید.

از راه‌های گفته شده در این مقاله استفاده کنید تا بتوانید بهترین راه را برای ایجاد و افزایش آگاهی از برند خود انتخاب کنید. شاید با تلاش در این جهت بتوانید وفاداری مخاطبان خود را افزایش دهید، مخاطبانی که برند شما را در میان رقبا بشناسند، بارها و بارها محصول یا خدمات شما را انتخاب کنند و آن را به دوستان، فامیل و آشناهای خود معرفی کنند.

اگر می‌خواهید هر مشتری را به یک صدای رسا تبدیل کنید که همه جا کیفیت شما را یادآور شود، این مفهوم را هیچ گاه دست کم نگیرید. همچنین برای مطالعه بیش‌تر این بحث مقاله «چطور برندسازی مجدد و قوی را شروع کنیم؟ | 10 راهکار هوشمندانه برای برند سازی مجدد» را مطالعه کنید.

برخی از سوالات رایج:

1. آگاهی از برند را مختصر توضیح دهید؟

این اصطلاح درواقع به شناخت و آگاهی مشتریان می پردازد وبه این موضوع اشاره دارد که مشتریان با چه ویژگی و عنوانی شما را می شناسند.

2. دلایل توجه به آگاهی از برند چیست؟
1. ایجاد حس تعلق و مشارکت
2. افزایش اعتماد به برند

3. معیارهای کمی آگاهی از برند چیست؟
1. ترافیک مستقیم
2. ترافیک وبسایت
3. تعامل در شبکه های اجتمایی

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان