10 استراتژی عملی توسعه برندینگ | به فکر توسعه برند خود باشید!

10 استراتژی عملی توسعه برندینگ
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

برند شما شاید ارزشمندترین چیز در کسب و کار شما باشد. با توجه به همین موضوع، توسعه برند و ایجاد یک برند قوی‌تر مهم‌ترین وظیفه شما برای موفقیت یک کسب و کار است. برند یک ویژگی یا مجموعه‌ای از ویژگی‌هاست که یک سازمان را از دیگری متمایز می‌کند. یک برند معمولاً از یک نام، شعار، لوگو، طراحی، صدای برند و … تشکیل شده است.

برند همچنین به تجربه کلی یک مخاطب در تعامل با یک کسب و کار اشاره می‌کند؛ این مخاطب می‌تواند مشتری، فالوئر شبکه اجتماعی یا یک خواننده مجله شما باشد.

اما برندینگ به چه چیزی اشاره می‌کند؟ برندینگ فرآیند تحقیق، توسعه و ایجاد یک یا چند ویژگی مشخص در کسب و کار شماست تا مخاطب شروع به تعامل با برند، محصولات و خدمات شما کند و در نهایت تبدیل به مشتری شما شود.

برندینگ یک فرآیند همیشگی است و نیازمند این است که شما قلب مخاطب و نیز سازمان خود را لمس کنید و آن را به خوبی بشناسید.

توسعه برند

توسعه برندینگ یا همان توسعه برند چیست؟

توسعه برند فرآیند ایجاد و افزایش قدرت برند شماست. این فرآیند سه مرحله یا فاز مهم دارد:

شناخت دقیق از آگاهی از برند

  • اولین مرحله توسعه یک استراتژی درست و منظم در جهت اهداف کسب و کار شماست.
  • دومین مرحله توسعه ابزارهایی است که شما برای برقراری ارتباط برند نیاز دارید مانند لوگو، شعار (Tagline) و وبسایت
  • در نهایت مرحله تقویت برند جدید یا بروزرسانی برند

استراتژی توسعه برند شما در واقع چگونگی انجام مراحل بالاست. برای سادگی انجام این مراحل، در این جا 10 استراتژی عملی توسعه برندینگ را در راستای اجرای این سه مرحله به شما معرفی خواهیم کرد.

استراتژی توسعه برند

 

10 استراتژی عملی توسعه برند

1- استراتژی کلی کسب و کار خود را تعیین کنید

یک برند قدرتمند و متمایز، پیشرفت و رشد کسب و کار شما را سریع‌تر می‌کند. اما شما دقیقاً چه کسب و کاری می‌خواهید؟ دوست دارید این کسب و کار چگونه رشد کند، به صورت طبیعی یا سریع؟ استراتژی کلی کسب و کار شما سنگ بنای استراتژی توسعه برند شما خواهد بود. اگر برای شما مشخص باشد که کسب و کار شما چه اهدافی دارد و به کجا می‌خواهد برسد، برند شما کمک خواهد کرد که زودتر به اهداف خود برسید. برای این منظور می توانید از خدمات مشاوره کسب و کار دکتر ویز نیز بهره ببرید.

شاید بتوان گفت تعیین استراتژی کلی کسب وکار مهم ترین مرحله در طراحی و ساخت برند است. یا توجه به این موضوع لازم است در این مرحله نیازهای مخاطب را به خوبی بشناسید و براساس ان استراتژی کلی برند خود را کامل کنید.

شناخت نیاز مخاطب در این مرحله تاثیر زیادی در گسترس کسب و کار شما و همچنین جلب توجه مخاطب دارد، پس بهتر است با دقت و توجه کامل این مرحله را طی کنید.

2- مخاطبان هدف خود را مشخص کنید

چه کسانی کاربران و مخاطبان هدف شما هستند؟ اگر جواب شما “همه افراد” است، اشتباه بسیار بزرگی را مرتکب می‌شوید. تحقیقات مختلف نشان داده است که رشد سریع و سود بالا زمانی به دست می‌آید که شما مخاطبان هدف خود را به طور دقیق مشخص کرده باشید. هر چقدر شما تمرکز دقیق‌تری بر روی شناخت مخاطبان خود داشته باشید، رشد سریع‌تری خواهید داشت.

هر چقدر مخاطبان شما متنوع‌تر و گسترده‌تر باشند، بازاریابی شما سطحی‌تر و بی‌نتیجه‌تر خواهد بود.

در ادامه توضیح انواع توسعه برند می­توان گفت، شما با شناخت مخاطب هدف این فرصت را دارید که به بهترین شکل نظر انها را جلب کنید. شناخت مخاطب این شانس را به شما میدهد که پیشرفت چشمگیری در کسب و کار خود داشته باشید.

اما چگونه باید مخاطب هدف درست‌تری را انتخاب کنیم؟ در گام بعدی این موضوع را بیان می‌کنیم.

 توسعه برندینگ

3- بر روی مخاطبان هدف خود حسابی تحقیق کنید

کسب و کارها و بیزنس‌هایی که یک تحقیق سیستماتیک برای شناخت مخاطبان و مشتریان خود انجام می‌دهند رشد بسیار سریع‌تری خواهند داشت و سودهای سرشارتری را کسب خواهند کرد.

همچنین کسب و کارهایی که به دفعات بیشتر و به طور منظم این کار را انجام می‌دهند باز هم سریع‌تر رشد خواهند کرد. طبق تحقیقاتی که به تازگی توسط وبسایت بازاریابی هینگ (Hingemarketing) انجام شده است، بیزنس‌هایی که به طور مداوم مخاطب هدف خود را مطالعه می‌‌کنند، نسبت به کسب و کارهایی که اصلاً این کار را انجام نمی‌دهند، رشدی 12 برابری و سودی 2 برابری را به دست خواهند آورد.

مطالعه بر روی مخاطبان به شما کمک می‌کند تا نگرش، دیدگاه و اولویت‌های آن‌ها را بهتر درک کنید، نیازهای آن‌ها را به صورت دقیق‌تری برطرف کنید و زبان پیام‌های خود را برای ارتباط بهتر با آن‌ها به خوبی مشخص کنید. این کار همچنین به شما خواهد گفت که دیدگاه کنونی آن‌ها نسبت به برند شما چگونه است و قدرت شما را چگونه ارزیابی می‌‌کنند.

اما مهم‌ترین دستاوردی که با انجام این کار به دست خواهید آورد، این است که شما ریسک بازاریابی خود را کاهش می‌دهید و در نتیجه هزینه کمتری را در راه توسعه برندینگ خود متحمل خواهید شد.

4- ارزش‌ها، کیفیت و مزایای متمایز و منحصر به فرد خود را تعریف کنید

به احتمال زیاد کسب و کارهای زیادی در حوزه فعالیت و صنعت کسب و کار شما وجود دارند. تمرکز بر روی رقابت با آن‌ها بسیار ساده است و با تحلیل رقبا می‌توانید این کار را انجام دهید، اما اجازه دهید ابتدا بر روی کسب و کار خودتان تمرکز کنیم.

توسعه برند چیست

کسب و کار شما چه چیزی دارد که بقیه ندارند یا نمی‌توانند داشته باشند؟ بله، برند شما!

به همین دلیل شما باید اطمینان حاصل کنید که برند شما المان‌هایی دارد که تنها مختص شماست: ارزش‌های شما، مزیت‌های شما و کیفیتی که کسب و کار شما را منحصر بفرد می‌کند. زمانی را به تهیه یک لیست از مشخصاتی اختصاص دهید که برند شما را از برندهای رقیب متمایز می‌کند.

در اینجا در مورد ویژگی‌های محصولات یا خدمات مثل شکل ظاهری، قابلیت‌ها یا قیمت صحبت نمی‌کنیم، بلکه منظور ما این است که چگونه سرویس یا محصول شما زندگی مخاطب را بهبود می‌دهد و در رسیدن به هدفش به او کمک می‌کند.

تعیین موقعیت برند در این راستا بسیار مهم است. اعلامیه موقعیت برند از سه تا پنج جمله تشکیل شده است که اساس برند شما را تعیین می‌کند، موقعیت شما را نسبت به رقبا مشخص کرده و شما را از آن‌ها متمایز می‌کند. اعلامیه موقعیت برند باید مبتنی بر واقعیت و الهام‌بخش باشد.

توسعه برند های جهانی

5- استراتژی پیام‌های خود را مشخص کنید

قدم بعدی شما تعیین یک استراتژی پیام است که موقعیت برند شما را برای مخاطبان هدف مختلف ترجمه کند. مخاطبان هدف شما معمولاً مشتریان احتمالی و بالقوه، کارکنان بالقوه، شرکای تجاری بالقوه و یا کسب و کارهای مختلف هستند که با هر کدام از آن‌ها باید با زبان متفاوتی صحبت کزد؛ به گونه‌ای که در جهت استراتژی و موقعیت برند شما باشد.

در حالی که موقعیت برند شما باید برای تمام مخاطبین یکسان باشد، هر مخاطب به جنبه‌های متفاوتی از آن علاقه‌مند است. زبان پیام‌های شما به هر مخاطب مرتبط‌ترین و جذاب‌ترین جنبه‌های اعلامیه موقعیت برند را در بر می‌گیرد. همچنین هر مخاطب نگرانی‌های خاص خود را دارد که باید در نظر گرفته شوند، مخاطب باید مطمئن شود که به این نگرانی‌ها پاسخ داده می‌‌شود.

انواع توسعه برند

6- اسم، لوگو و شعار خود را مشخص کنید

برای بسیاری از شرکت‌ها، تغییر نام یک امر ضروری است. اما اگر شما یک کسب و کار جدید دارید، با شرکتی دیگر ادغام شده‌اید و یا نامی دارید که دیگر مناسب کسب و کار شما نیست، انتخاب نام جدید یا تغییر نام برند از اولویت‌های شما خواهد بود. حتی اگر نام خود را هم نتوانید تغییر دهید، تغییر لوگو و شعار به صورتی که با موقعیت برند شما همخوانی داشته باشد، لازم است.

به این موضوع نیز توجه داشته باشید که اسم، لوگو و شعار شما یکی از مهم­ترین مولفه های رشد و پیشرفت شما است که می­توانید از توسعه برند pdf نیز استفاده کنید. در ادامه میتوان گفت برای جلب توجه بیشتر مخاطب نیاز است که در طراحی برند و انتخاب اسم لوگو باید نیاز های مخاطب را در نظر بگیرید.

درنظر گفتن نیازمخاطب باعث می­شود که توجه بیشتری به برند شما داشته باشد و در طولانی مدت به گسترش کسب و کار شما کمک زیادی کند.

دقت کنید که نام، لوگو و شعار شما، برند شما محسوب نمی‌شوند بلکه بخشی از هویت برند شما هستند، ابزارهایی برای برقراری ارتباط و متمایز کردن برند شما. به یک نکته باید به طور ویژه دقت کنید:

این اشتباه را نکنید که لوگوی خود را به همه کارمندان خود نشان دهید تا همه با آن موافقت کنند. نام، لوگو و شعار برند برای شما نیست بلکه برای بازار هدف و مخاطبان شماست تا در مورد آن‌ها و شیوه ارتباط برقرار کردن با آن‌ها نظر دهند یا از آن خوششان بیاید.

7- استراتژی بازاریابی محتوای خود را مشخص کنید

ما می‌توانستیم نام این مرحله را به صورت “استراتژی بازاریابی خود را مشخص کنید” انتخاب کنیم اما این کار را نکردیم و بجای آن گفتیم استراتژی بازاریابی محتوای خود را مشخص کنید. اما چرا؟

تعریف توسعه برند

بازاریابی محتوا یکی از مهم‌ترین ارکان موفقیت یک کسب و کار در عصر اینترنت و ارتباطات است. بازاریابی محتوا تمام کارهایی که بازاریابی سنتی انجام می‌دهد را می‌تواند انجام دهد اما با کارایی و بازدهی بیشتر. این نوع بازاریابی محتوای آموزشی و با ارزشی تولید می‌کند که می‌تواند مخاطبان را جذب کند، پرورش دهد و تبدیل به مشتریان وفاداری کند.

بازاریابی محتوا را دست کم نگیرید، سعی کنید در جهت شناخت برند خود محتوای مفیدی تولید کنید. تولید محتوای مفید پلی است از شما به مخاطب. درواقع با تولید محتوای مناسب به مخاطب این اگاهی را می­دهید که به نیاز های او توجه می­کنید و در راستای نیاز های او قدم برمی­دارید.

درنهایت می­توان گفت تولید محتوای مناسب شما را چند پله از سایر رقیبان جلو می­اندازد.

قدرت برند شما به وسیله دیدگاه مثبت مخاطبان نسبت به شما و همچنین میزان دیده شدن شما ایجاد می‌‌شود. افزایش میزان دیده شدن یا Visibility بدون تقویت دیدگاه مخاطبان نسبت به شما یا Reputation به ندرت با موفقیت همراه می‌‌شود. به همین دلیل است که تبلیغات سنتی و اسپانسر شدن صرف برای افزایش آگاهی از برند عمدتاً به ناامیدی ختم می‌‌شود.

از سوی دیگر بازاریابی محتوا میزان دیده شدن شما را افزایش می‌دهد و همزمان باعث ایجاد دیدگاهی مثبت از سوی مخاطب خواهد شد.

بازاریابی محتوا همچنین روشی کامل برای ایجاد ارتباط با مخاطبان هدف شماست.

8- وبسایت خود را توسعه دهید

برای هر نوع استراتژی بازاریابی و توسعه برند، وبسایت شما یک پایگاه مهم خواهد بود. وبسیات شما جایگاهی است که محتوای با ارزش و مفید شما در آن قرار می‌گیرد.برای آشنایی با انواع استراتژی مطالعه مقاله “انواع استراتژی های رقابتی” را پیشنهاد می کنیم.

محتوای شما نقطه تمرکز حضور شما در موتورهای جست و جو و سئو (بهینه سازی موتورهای جست و جو) است. جایی که مخاطبان، مشتریان احتمالی، کارکنان احتمالی آینده و شرکای تجاری، شما را می‌بینند و می‌شناسند. محتوای آنلاین مرکز و نقطه ثقلی برای هرگونه استراتژی توسعه برند مدرن است.

وبسایت شما دو وظیفه اساسی را در توسعه برند شما انجام می‌دهد. اول این که وبسایت شما داستان شما را بازگو می‌کند، این که که هستید، چه خدماتی ارائه می‌دهید و چگونه آن خدمات را انجام می‌‌دهید. در یک کلام پیام برند شما را به گوش مخاطبان می‌رساند. وظیفه دوم وبسایت، جذب مخاطبان جدید و حفظ مخاطبان و مشتریان کنونی است.

برنامه توسعه برند

9- استراتژی بازاریابی خود را مشخص کنید

اکنون که مخاطبان هدف خود را می‌شناسید و اهداف و استراتژی کسب و کار خود را به درستی مشخص کرده‌اید، باید مشخص کنید که از طریق چه کانال‌هایی می‌خواهید بازاریابی را انجام دهید. مخاطبان هدف شما در چه کانال‌هایی حضور دارند و چه شیوه‌هایی از بازاریابی سنتی یا دیجیتال می‌تواند مخاطبان بیشتر و مرتبط‌تری را جذب کنند.

در این راه نباید بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، اس ام اس مارکتینگ و به طور کلی بازاریابی دیجیتال را فراموش کتید.

10- اجرا کنید، نظارت کنید و بهینه‌سازی کنید

این مرحله از فرآیند توسعه برندینگ شاید یکی از مهم‌ترین آن‌ها باشد. واضح است که یک استراتژی توسعه برند موفق اگر اجرا نشود هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. اما تعجب خواهید کرد اگر بگوییم بیشتر استراتژی‌های توسعه برندینگ به همین سرنوشت دچار می‌‌شوند.

کسب و کار با آرزوها و اهداف بزرگ، یک استراتژی قوی توسعه برند طراحی می‌کند و شروع به اجرای آن می‌کند، اما زمانی که با واقعیت روبرو می‌‌شود، با مشکلاتی روبرو می‌‌شود و شروع به ارتباط با مشتریان می‌کند، استراتژی کنار گذاشته می‌‌شود و سپس فراموش می‌‌شود.

با توجه به این موضوع بهتر است تمام تلاش خود را برای نهایی کردن طراحی برند انجام دهید. به این موضوع توجه داشته باشید که مخاطب به خوبی تفاوت برندهای مختلف را متوجه می­شود. اگر محصول مناسب با برند مناسب به مخاطب ارائه دهید، در نهایت مطمئن باشید در بازه زمانی مشخص به رشد و پیشرفت مناسبی در کسب و کار خود می­رسید.

به همین دلیل است که نظارت بر اجرای دقیق استراتژی اهمیت پیدا می‌کند. شما باید هم نحوه اجرا و هم نتایج به دست آمده را به شدت نظارت کنید و آن را ارزیابی کنید.

آیا استراتژی شما مطابق برنامه اجرا می‌‌شود؟ اجرای برنامه چه تأثیری بر روی ترافیک موتورهای جست و جو و بازدیدکنندگان وبسایت دارد؟ چند لید و مشتری احتمالی، چه میزان فروش و چند قرارداد کاری بر اثر اجرای آن ایجاد شده است؟ تنها با اندازه‌گیری و نظارت بر فرآیند اجرای استراتژی است که شما می‌توانید درستی آن را تشخیص دهید و در صورت لزوم آن را بهینه‌سازی کنید.

در اخر نیز به این موضوع توجه داشته باشید که صداقت مهم­ترین اصل در هر کسب وکاری است. با مخاطب ضادق باشید و نیاز های او را به خوبی درک کنید. از مسیر رسیدن به کسب و کارتان بگویید. با افراد ارتباط صمیمی و نزدیک بگیرید.

در ادامه می­توانید از چالش­هایی که در مسیر دستیابی به موقعیت فعلی خود داشته اید بگویید. مخاطب به روایت کسب و کار شما علاقمند است و با توجه به این موضوع ارتباط صمیمی و سالمی با او برقرار می­کنید و در نهایت به گسترش کسب و کار خود در اینده کمک زیادی می­کنید.

توسعه برند pdf

سخن آخر

در این مقاله ما توسعه برند را تعریف کردیم و 10 استراتژی توسعه برندینگ را معرفی کردیم که در عصر ارتباطات و بازاریابی مدرن مورد استفاده برندهای بزرگ قرار گرفته‌اند. اگر این مقاله را تا انتها خوانده‌اید پس عزمی جذم برای توسعه برند خود دارید و باید به شما تبریک گفت. اما باید یادآور شویم که توسعه برند و تدوین یک استراتژی توسعه برند موفق نیاز به مطالعه و کار مداوم دارد.

در ادامه این موضوع میتوان گفت برای افزایش عملکرد خود نیاز به درک درستی از تعریف توسعه برند و توسعه برند های جهانی دارید. با توجه به مواردی که در این مقاله به ان اشاره شد، میتوان گفت باید زمان و انرژی زیادی در راستای جذب مخاطب بذارید.

در ادامه و برای توضیح برنامه توسعه برند سعی کنید به رقیبان در این مسیر نیز توجه داشته باشید. با توجه به برندهای مختلفی که در بازار وجود دارند بهتر است محصولی ارائه دهید که در قدم اول برای مخاطب مفید و کاربردی باشد و نیاز اساسی را از او برطرف کند که در مراجل به میزان زیادی باعث رشد و پیشرفت شما شود.

”]

بنابراین وقت را هدر ندهید و سریع دست به کار شوید، همان قدر که برنامه‌ریزی و تفکر در مورد راه پیش روی کسب و کار اهمیت دارد، دقت و سرعت در اجرای استراتژی و برنامه‌ها و تلاش و کوشش در جهت اجرای صحیح آن هم اهمیت دارد. برای توضیح بیش‌تر می‌توانید مقاله “چرا رنگ برند خیلی مهمه ؟! + راهنمای انتخاب برند متناسب با کسب و کار شما” را مطالعه نمایید.

امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم در مسیر رشد کسب و کار، کمکی هر چند کوچک به شما کرده باشیم. نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید. آیا تاکنون تجربه توسعه برندینگ داشته‌اید؟ چقدر در اجرای آن موفق بوده‌اید؟ و اگر موفق نبوده‌اید دلیل آن را چه می‌دانید؟

برخی از سوالات رایج:

1. مراحل توسعه برند چیست؟

1. توسعه استراتژی درست و منظم در جهت کسب و کار خود
2. فراهم کردن ابزارهای مورد نیاز در جهت هدف کسب و کار
3. بروز رسانی برند

2. استراتژی های مهم در جهت توسعه برند چیست؟

1. استرانژی کلی کسب و کار را مشخص کنید.
2. نیاز مخاطب را بشناسید.
3. مخاطب هدف خود را مشخص کنید.

3. استراتژی بازاریابی محتوایی به چه معناست؟

این نوع از تولید محتوا مطالب جدید و جذابی تولید می کند که هم نیاز مخاطب را به نمایش می گذارد و هم به فروش محصول کمک می کند.

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان