بازاریابی اینترنتی چیست؟ + 7 استراتژی بازاریابی اینترنتی

بازاریابی اینترنتی و ورود به دنیای دیجیتال
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

این روزها بازاریابی اینترنتی یکی از مهم‌ترین شاخه‌های بازاریابی است که پیچیدگی‌های زیادی دارد اما برای ورود به دنیای دیجیتال به صورت ‍صد در صد نیاز به بازاریابی اینترنتی دارید. این نوع بازاریابی ریزه‌کاری‌های زیادی دارد و شاید به همین راحتی‌ها نتوان بر آن مسلط شد. معمولا برای موفقیت در بازاریابی اینترنتی نیاز به دانش بازاریابی دارد اما باید در نظر داشته باشید که نیازی به دانستن تمامی مباحث بازاریابی سنتی نیست.

برای این که بتوانید اطلاعات بیش‌تری در مورد بازاریابی اینترنتی به دست بیاورید می‌توانید از مقالات ذکر شده زیر استفاده کنید.

۱ـ بازاریابی اینترنتی چگونه به استارت آپ‌ها کمک می‌کند؟

۲ـ مراحل تحقیق و توسعه چه تاثیری بر بازاریابی اینترنتی دارد؟

۳ـ رابطه فروش و بازاریابی اینترنتی چیست؟

۴ـ مراحل بازاریابی چیست؟

همچنین در نظر داشته باشید که برای ورود به بازاریابی اینترنتی می‌توانید از راهکارهای متخصصان و مشاور کسب و کار دکتر ویز استفاده کنید تا در کمترین زمان و با کمترین هزینه به هدف خود برسید.

منابع مهم برای آموختن بازاریابی

منابع مهم برای آموختن بازاریابی اینترنتی

برای آموختن بازاریابی کتاب‌ها و مراجع زیادی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید اما مهم‌ترین عامل یادگیری شما در بازاریابی تمرین و پشتکار خودتان است. برای شروع یادگیری بازاریابی اینترنتی می‌توانید از مقالات رایگان سایت‌های داخلی و خارجی استفاده کنید. همچنین می‌توانید یک سایت برای خودتان راه‌اندازی کنید و مبانی بازاریابی آن را انجام دهید تا کم‌کم به این حوزه را یاد بگیرید. کتاب‌های زیادی نیز در این حوزه نوشته شده‌اند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید تا به نتیجه دلخواه‌تان برسید. کتاب بازاریابی فیلیپ کاتلر را حتما بخوانید چرا که این کتاب اساس و پایه بازاریابی است و مطالعه آن می‌تواند کمک زیادی به شما داشته باشد.

بازاریابی اینترنتی ۷ زیرشاخه اصلی را شامل می‌شود؛ این ۷ زیرشاخه به صورت زیر است:

۱ـ سئو یا همان بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌وجو

۲ـ بازاریابی موتورهای جست‌وجو

۳ـ بازاریابی محتوایی

۴ـ بازاریابی سوشال یا همان شبکه‌های اجتماعی

۵ـ تبلیغات کلیکی یا CPC

۶ـ بازاریابی وابسته یا همان همکاری در فروش (Affiliate Marketing)

۷ـ بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ

تفاوت اینترنت مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ

تفاوت اینترنت مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ به معنای استفاده کردن از ابزارها و پلتفرم‌های دیجیتال صورت آنلاین است که برای تهیه و انتقال پیام بازاریابی است. در حقیقت بازاریابی اینترنتی جزیی از دیجیتال مارکتینگ است. برای مثال فرض کنید شما از یک نرم افزار برای بازاریابی استفاده می‌کنید اما برای استفاده از آن نیازی به اینترنت ندارید. در این صورت فعالیت شما جزیی از دیجیتال مارکتینگ است و بازاریابی اینترنتی محسوب نمی‌شود. این روزها در فضای رقابتی مهم‌ترین نکته بالابردن نرخ تبدیل یا همان CR است. اگر شما یک ایده خلاقانه را در یک کانال بازاریابی اجرا کرده باشید می‌توانید همان ایده را با کمی بهینه‌سازی در یک کانال دیگر هم پیاده‌سازی کنید.

۱ـ سئو (SEO) یا همان بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌وجو

سئو یکی از قدرت‌مندترین کانال‌های بازاریابی آنلاین است که کمک می‌کند در صفحه اول نتایج قرار بگیرید. سئو به کمک کلیدواژه‌های مشخصی سایت شما را در نتایج اول قرار می‌دهد. تحقیقات اخیر نشان داده است که ۷۱ درصد از تجربیات آنلاین از موتورهای جست‌وجو شروع می‌شوند. این نکته را هم در نظر بگیرید که تقریبا ۸۵ درصد افراد به صحت نتایج جست‌وجو اطمینان دارند.

تخصیص ۷۴ درصد از سهم بازار باعث شده است تا سهم بزرگی از بازار در اختیار موتورهای جست‌وجو باشد. اگر در بازارهای ریز و درشت فعالیت کرده باشید می‌دانید که ۷۴ درصد سهم بازار عدد بسیار بزرگی است. موتورهای جست‌وجو از الگوریتم‌های بسیار پیشرفته‌ای استفاده می‌کنند که این فاکتورها در حدود ۲۰۰ مورد هستند. بک‌لینک‌ها، چگالی کلمات کلیدی، ساختار و لینک‌های داخلی، بهینه‌سازی تایتل‌ها و توضیحات متا و سرعت بارگذاری مناسب، در کنار تولید محتوای مفید، مهم‌ترین فاکتورهای موتورهای جست‌وجو است.

 

سئو یا همان بهینه سازی برای موتورهای جستجو

۲ـ بازاریابی موتورهای جست‌ و جو یا همان SEM

ساده‌ترین تعریف SEM نسخه پولی و غیررایگان SEO است که در آن می‌توان نتایج اول جست‌وجو را خرید. یکی از مهم‌ترین نام‌ها در بازاریابی موتورهای جست‌وجو، گوگل ادورز است. همه ما معمولا گوگل ادورز را به عنوان تبلیغات گوگل می‌شناسیم. در این تبلیغات گوگل به شما این امکان را می‌دهد که با پرداخت پول به ازای هر کلیک، وب‌سایت‌تان در نتایج نخست نمایش داده شود.

این ابزار گوگل باید برای هر کسب و کاری در بهینه‌ترین حالت باشد و در غیر این صورت برند شما را دچار هزینه‌های زیادی می‌کند. رتبه‌های اول و دوم نتایج گوگل حدود نیمی از تمام کلیک‌ها را به خود اختصاص می‌دهند، این موضوع باعث شده است تا بسیاری از وب سایت‌ها به سمت خرید نتایج اول بروند. قیمت خرید نتایج اول گوگل عدد مشخصی نیست و متناسب با سختی آن کلمه است. قیمت خرید هر کلیک در برخی از موارد به ۵۰۰ دلار هم می‌رسد پس باید در نظر داشته باشید که کنترل زیادی روی هزینه‌های خرید هر کلیک داشته باشید.

۳ـ بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی یکی از قدیمی‌ترین فعالیت‌های حوزه دیجیتال است. بیل‌گیتس در حدود ۲۵ سال قبل گفته بود که محتوا پادشاه است. این موضوع حتی امروز هم در بسیاری از موارد صدق می‌کند و بسیاری از شرکت به کمک محتوای خوب و ارزشمند توانسته‌اند به نتایج درخشانی برسند. بازاریابی محتوایی یک رویکرد استراتژیک بازاریابی و زمان‌بر است. پس بعد از انتشار یک مقاله انتظار نداشته باشید که به نتیجه دلخواه‌تان برسید. بازاریابی محتوایی یکی از بهترین و کم‌ هزینه‌ترین کارهایی است که می‌توانید برای وب سایت و بلاگ‌تان انجام دهید.

بازاریابی محتوا فقط تولید محتوای مرتبط با بلاگ‌تان نیست بلکه برای گرفتن بهترین نتیجه نیاز به داشتن تقویم محتوایی و استراتژی مشخص است. معمولا تقویم محتوایی و کارهای مربوط به حوزه کانتنت توسط یک مدیر محتوا مشخص می‌شود اما متناسب با بودجه‌تان می‌توانید یک تیم محتوا مشخص کنید.

۴ـ بازاریابی سوشال یا همان شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی نیز یکی از ابزارهای دیگر یک وب سایت است که باید برنامه مدون و مشخصی برای آن وجود داشته باشد. در بسیاری از شرکت‌ها و کسب و کارها، تیم سوشال زیرمجوعه‌ای از تیم کانتنت است اما به صورت کلی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یک زیرشاخه مجزا تعریف می‌شود. در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی خلاقیت یکی از مهم‌ترین عناصر برای موفقیت است. یکی از بهترین شبکه‌های اجتماعی مربوط به برند کمدا است که خلاقیت زیادی در اینستاگرام‌شان دارند.

 

بازاریابی سوشال یا همان شبکه های اجتماعی

۵ـ تبلیغات کلیکی یا CPC

بازاریابی کلیکی یا همان پرداخت به ازای هر کلیک نوعی تبلیغات است که در آن‌ ابتدا تبلیغ مورد نظر طراحی می‌شود و سپس به کمک یک پلتفرم تبلیغاتی آن را معرفی می‌کنند. این تبلیغات بازده نسبتا خوبی دارند اما برای حاصل شدن بهترین نتیجه نیاز به بهینه‌سازی‌های زیادی دارد. برای مثال اگر شما در یک وب سایت ورزشی تبلیغ یک فروشگاه لباس ورزشی را انجام دهید احتمالا بازده خوبی می‌گیرید اما اگر در همان سایت ورزشی تبلیغ یک محصول آموزش کنکور را انجام دهید احتمالا بازده خوبی نخواهید داشت. یکتانت یکی از شرکت‌های پیشگام تبلیغات کلیکی در ایران است که خدمات خوبی ارائه می‌دهد.

۶ـ‌ بازاریابی وابسته یا همان همکاری در فروش (Affiliate Marketing)

سیستم همکاری در فروش یکی از جدیدترین مدل‌های بازاریابی است که در ایران هم چند سالی است شروع شده است و شما می‌توانید بدون داشتن یک فروشگاه، فروش داشته باشید. در این مدل شما محصولات یک فروشگاه اینترنتی را تبلیغ می‌کنید و درصدی از هر فروش به شما داده می‌شود. در بین فروشگاه‌های ایرانی، دیجی کالا چند سالی است که سیستم همکاری در فروش را راه‌اندازی کرده است.

۷ـ بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ

بازاریابی ایمیلی یکی از قدیمی‌ترین روش‌های بازاریابی است و به کمک ارسال ایمیل سعی می‌کند تا مخاطبان را ترغیب کند. در سال‌های اخیر نرخ باز شدن تبلیغات ایمیلی بسیار کاهش یافته است اما این به معنای منسوخ شدن این روش نیست. اگر مخاطبان هدف‌تان را به درستی انتخاب کنید می‌توانید از این روش هم استفاده کنید تا به نتیجه دلخواه‌تان برسید.

 

بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ

در قسمت‌های بالا تمامی ۷ روش بازاریابی اینترنتی را بررسی کردیم و هر کدام را توضیح دادیم، اما این روش‌ها در کنار هم نتیجه می‌دهند و استفاده از یک یا چند مورد آن‌ها به‌تنهایی کافی نیست. همچنین در نظر داشته باشید که برای ورود به بازاریابی اینترنتی می‌توانید از راهکارهای متخصصان دکتر ویز استفاده کنید تا در کمترین زمان و با کمترین هزینه به هدف خود برسید. پیشنهاد می شود مقاله بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) را مطالعه کنید.

دیدگاه‌های شما

2 دیدگاه دربارهٔ «بازاریابی اینترنتی چیست؟ + 7 استراتژی بازاریابی اینترنتی»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان