0 تا 100 کسب درآمد از پادکست (podcast) + میانگین درآمد

کسب درآمد از پادکست (podcast)
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

در طول مقاله‌های قبلی برای شما به طور مفصل توضیح دادیم که «پادکست چیست» اما در طول این مقاله از دکتر ویز قرار است تا به شما بگوییم چگونه باید مراحل کسب درآمد از پادکست را آغاز کنیم. باید به شما بگوییم که راه‌های زیاد و متنوعی برای کسب درآمد از طریق پادکست وجود دارد.

چه در این صنعت تازه کار باشید و یا چه فردی جا افتاده باشید که تاکنون مخاطبان زیادی از این طریق به دست آورده است، حتماً تا کنون متوجه شده‌اید که فعالیت در این زمینه می‌تواند درآمد خوبی برای شما به همراه آورد.

در خصوص درآمدزایی از پادکست باید به شما بگوییم که این امر طبیعی است که هرچه سابقه شما در این عرصه بیشتر باشد درآمد بیشتری نیز از این راه کسب کنید. همان‌طور که قبلاً برای شما توضیح دادیم پادکست یک فایل صوتی است که شما پس از بارگیری آن هر زمان که اقدام کنید می‌توانید آن را در گوشی و یا کامپیوتر خود گوش دهید.

آشنایی با پادکست (podcast)

در واقع گوش دادن به پادکست همانند خواندن یک مقاله است و اطلاعات مشابهی را می‌تواند به شما منتقل کند اما اینکار را با اندکی تفاوت عملکردی نسبت به مقاله انجام می‌دهد. طبق آخرین آمارهای گزارش شده به ما هر سال پادکست بین ۱۰ تا ۲۰ درصد در حال رشد کردن و محبوب شدن میان مردم است. استفاده از پادکست مزایای زیادی دارد از جمله:

  1. ایجاد رابطه عمیق‌تر با شنوندگان
  2. دنبال کنندگان می‌توانند در هر مکانی به شما گوش دهند حالش هنگام رانندگی ورزش یا انجام کارهای روزمره خانگی
  3. مردم بیشتر به گوش دادن پادکست تمایل دارند تا تولید محتوا (Content creation)
  4. در این زمینه هر چه شما سابقه تجربه بیشتری داشته باشید بیشتر به سود شما خواهد بود
  5. رقبای کمتری نسبت به سایر زمینه‌های تبلیغاتی دارد
  6. تولید آن بسیار کم هزینه است
  7. کمک به اعمال تأثیر مثبت بر زندگی مردم
  8. شنوندگان نسبت به پیگیری این نوع مطالب وفادارترند

با توجه به محبوبیت و درآمدزا بودن این صنعت ما تصمیم داریم تا در ادامه به شما کسب درآمد از پادکست را به شیوه‌هایی مختلف آموزش دهیم.

وسایل مورد نیاز جهت کسب درآمد از podcast

شما به منظور آغاز روند کسب درامد از پادکست به لوازم زیر احتیاج پیدا خواهید کرد.

  1. میکروفن (الزامی).
  2. کنترل پنل صوتی و رابط صوتی.
  3. فیلتر پاپ (اختیاری).
  4. هدفون (اختیاری)
  5. نرم‌افزار ویرایش صوتی و نرم‌افزار ویرایش صدا مانند Audacity (رایگان).
  6. استعداد صدا

وسایل مورد نیاز جهت کسب درآمد از podcast

کسب درآمد از پادکست به این دلیل کاملاً به صرفه است زیرا هزینه اولیه سنگینی برای تهیه وسایل ندارد. همچنین انجام این کار خیلی حرفه‌ای و دشواری نیست شما حتی می‌توانید با هزینه‌ای بسیار ارزان کار ضبط پادکست خود را به بیرون و مراکز مرتبط بسپارید تا برای شما انجام دهند.

برای مثال شما می‌توانید شخصی خوش صدا را استخدام کنید تا برای شما پادکست ضبط کند و یک نویسنده را نیز استخدام نمایید تا متنی زیبا و مفهومی به منظور قرائت پادکست برایتان بنویسد. همچنین می‌توانید از شخص دیگری به منظور انجام کارهای هنری برای تهیه جلد پادکست استفاده کنید. در مورد مقوله درآمدزایی بیشتر بدانید.

چگونگی کسب درآمد از پادکست

بسیاری از افراد به دلیل علاقه‌مند بودن به موضوعی خاص و یا تخصص داشتن در آن زمینه دوست دارند که بتوانند اطلاعات مفید خود را با علاقمندان به اشتراک بگذارند که همین امر می‌تواند آغاز شروع ضبط پادکست برای آنان باشد. بسیاری از پادکستر‌ها توانسته‌اند با هدف قرار دادن همین موضوع به یک جریان درآمد مناسب از طریق ضبط پادکست برسند و این کار را به نوعی شغل دوم و یا شغل تمام وقت خود تبدیل کنند.

در واقع استفاده از پادکست به منظور کسب درآمد می‌تواند تکنیک‌ها و راه حل‌های متفاوتی داشته باشد. برخی از افراد در حرفه پادکستری خود تنها به یک روش بسنده می‌کنند در صورتی که افراد دیگر ترکیبی از چندین روش مختلف و پولساز را به منظور ضبط پادکست به کار می‌برند. در ادامه این مقاله ما شما را با چند تا از پردرآمدترین روش‌های ساخت پادکست آشنا خواهیم کرد.

  • کسب درآمد از طریق تبلیغات

اگر شما توانستید در طول زمان از طریق ضبط پادکست مخاطبان زیادی به دست آورید، باید بدانید که از این مرحله بعد کسب درآمد برای شما بسیار ساده‌تر از پیش خواهد شد زیرا شما می‌توانید با پرداختن به تبلیغات کالا یا تبلیغات خدمات در طول پادکست‌هایتان مخاطبین خود را ترغیب به خرید این محصولات کنید و از طرفی از مدیر و یا صاحبین این مشاغل که برایشان تبلیغات انجام داده‌اید هزینه قابل توجهی را دریافت نمایید.

حتماً تا به حال شنیده‌اید که عده‌ای از افراد هستند که تنها از طریق تعداد کلیک، تماشا، استریم و فعالیت‌هایی از این قبیل به راحتی می‌توانند در پلتفرم‌ توییچ کسب درآمد کنند.

شما می‌توانید ابتدا مخاطبین خود را در اینگونه پلتفرم‌ها بالا ببرید و سپس اقدام به پخش تبلیغات و یا کسب درآمد از طریق کلیک و یا تعداد بازدید از پادکستتان نمایید. البته لازم است به شما بگویم که متداولترین نوع تبلیغات در پادکست‌ها تبلیغاتی هستند که قبل از شروع به پش پادکست به نمایش در می‌آیند.

کسب درآمد از طریق پادکست به کمک تبلیغات

  • بازاریابی وابسته

صدها هزار محصول و یا وب‌سایت وجود دارند که فرصت‌های بازاریابی شبکه وابسته را برای شما فراهم می‌سازند. شما به عنوان یک پادکستر می‌توانید از پادکست به عنوان یک نوع بازاریابی وابسته استفاده ‌کنند تا مخاطبین را مستقیماً با محصولات یک وب‌سایت آشنا سازید و از این طریق اقدام به فروش این نوع محصولات کنید.

البته در ازای انجام اینکار شما می‌توانید درصد قابل توجهی را از صاحب آن تجارت یا وب‌سایت دریافت کنید. شما می‌توانید پس از ساختن یک پادکست برای چنین فروشگاه‌هایی اقدام به دریافت درصد و میزان خاصی از هر فروش کنید که به واسطه پادکست شما به فروش می‌رسد. کمیسیون این کار به طور کلی 20 تا ۵۰ درصد است اما در برخی از بازاریابی‌های وابسته تا ۷۰ الی ۸۰ درصد نیز محاسبه شده است.

همان‌طور که برایتان گفتیم یکی از بارزترین مثال‌های بازاریابی وابسته استفاده از پادکست است و در این روش مخاطبین از طریق یک پیوند به وب‌سایت یک شرکت خاص ارجاع داده می‌شوند. در واقع از طریق این راه می‌توان به کسب درآمد از پادکست مشغول شد.  مطالعه مقاله «بهترین پادکست های فارسی» می‌تواند مفید باشد.

  • خلق محصول

برخی از پادکستر‌ها در طی اقدامی هوشمندانه از طریق تولید و فروش محصولاتی مانند کتاب‌های الکترونیکی اقدام به کسب درآمد از پادکست می‌کنند. شما به عنوان یک پادکستر می‌توانید در مورد یک موضوع خاص به صورت تخصصی کتاب الکترونیکی و یا گویا تهیه کنید و از طریق لینک آنلاین در سایت‌های مخصوص به پادکست آن را به فروش برسانید.

البته کتاب الکترونیکی و یا گویا امروزه دیگر بیشتر از کتاب‌های سنتی و قدیمی مورد استقبال قرار می‌گیرد و اگر شما بتوانید چنین محصولاتی تهیه کنید مطمئن باشید که با قیمت خوبی می‌توانید آن‌ها را به فروش برسانید.

  • ارائه خدمات مشاوره‌ای و آموزشی

پادکسترها اصولاً با ارائه مشاوره شخصی و یا خدمات مربیگری تخصصی خود در قالب پادکست می‌توانند به کسب درآمد از پادکست بپردازند. پادکسترها می‌توانند با ارسال خدمات و کتاب‌های گویای خود به سایت‌های پادکستی و یا تبلیغ خدماتشان از طریق پادکست‌هایی که می‌سازند به کسب درآمد بپردازند. البته ارائه چنین خدماتی از طریق پادکست معمولاً توسط شرکت‌های مشاور حقوقی و یا تجاری صورت می‌گیرد.

ارائه خدمات مشاوره‌ای و آموزشی به کمک پادکست

  • کمک‌های مالی

یک روش دیگر به منظور کسب درآمد از پادکست این است که به سادگی از مخاطبین خود بخواهید از طریق کمک‌های مالیشان از پادکست شما پشتیبانی کنند. پادکسترهایی که از این شیوه کسب درآمد استفاده می‌کنند دو دسته‌اند. دسته اول پادکسترهایی هستند که به صورت کاملاً مستقیم از مخاطبینشان درخواست کمک مالی می‌کنند اما دسته دوم این اشخاص از طریق سایتی که دارند از مخاطبین خود می‌خواهند تا به منظور حمایت از هنرمندان و خالقین اثر هزینه‌ای را بپردازند.

  • اسپانسر جذب کنید

شاید بتوان گفت این شیوه کسب درآمد از پادکست محبوب‌ترین نوع آن باشد. توجه کنید برای اینکه بتوانید یک اسپانسر خوب برای پادکست‌هایتان جذب نمایید ابتدا باید محتوای متنی قوی داشته باشید و سپس بر روی مهارت‌ها و استراتژ‌ی‌های ضبط پادکست خود تمرکز کنید، البته لازم به ذکر است تا به شما بگوییم که رسایی و شیوایی کلام و صدای شما نیز در این راستا بسیار تاثیرگذار است.

شما می‌توانید به عنوان پادکستر با استفاده از یکی از پنج روشی که در بالا برایتان ذکر کرده‌ایم به کسب درآمد از پادکست مشغول شوید اما به طور کلی باید به شما بگویم که به منظور کسب درآمد از پادکست شما به هزاران شنونده نیاز ندارید و تنها کاری که باید انجام دهید تمرکز کردن بر روی استراتژی مناسب با نوع مخاطبینتان است.

کسب درآمد از castbox

اگر شما نیز یکی از میلیون‌ها طرفدار گوش دادن به پادکست‌ها هستید باید تا کنون با برنامه castbox آشنا شده باشید. برنامه castbox در واقع یک پلتفرم پخش پادکست است که فعالیت خود را در هنگ‌کنگ آغاز کرده است. این برنامه علاوه بر اینکه از پادکست‌های متنوع مردم در سرتاسر دنیا استقبال می‌کند بلکه خودش نیز به تولید این نوع پادکست‌ها مشغول است.

این برنامه کاربردی پخش پادکست بسیار در بین مردم ایران محبوبیت یافته است اما متأسفانه مانند هزاران برنامه معروف دیگر در سطح دنیا در ایران از سال ۹۸ تا کنون مسدود شده است. در واقع بر اساس مصاحبه‌های صورت گرفته با مدیران این پلتفرم معروف گفته شده است که قطع و مسدودیت این برنامه در ایران به خاطر تغییر عملکرد‌های مرتبط با اینترنت در کشور ایران است.

بدون شک در صورت عدم مسدودیت این برنامه در ایران می‌توانست برای پادکسترهای ایرانی یک روش مناسب برای درآمدزایی از پادکست باشد. اما به‌طورکلی این برنامه تا کنون در گوشی‌های اندرویدی ۱۰ میلیون بار دانلود داشته است و توانسته برنده جایزه بهترین اپلیکیشن در گوگل پلی گردد.

برخی از افراد می‌گویند که کسب درآمد از castbox از طریق بلاک‌چین صورت می‌گیرد. اما متاسفانه همانطور که برایتان گفتیم از سال ۹۸ تاکنون این برنامه در ایران مسدود شده است. جهت آشنایی بیشتر با بلاک چین مقاله «کسب درآمد از بلاک چین » را مطالعه نمایید.

کسب درآمد از پادکست

نتیجه‌گیری

تولید پادکست یکی از راه های کسب درامد با گوشی بدون سرمایه است. در خصوص کسب درآمد از پادکست در طول این مقاله از دکتر ویز به شما راهکارهای مختلفی ارائه دادیم که به واسطه پیروی از آن‌ها می‌توانید به راحتی از طریق پادکست کسب درآمد کنید. همچنین در ابتدای مقاله چند تا از مزیت‌های استفاده از پادکست را برای شما ذکر کردیم که دانستن آن‌ها برای شما به عنوان یک پادکستر به هیچ وجه خالی از لطف نیست.

همان‌طور که به شما گفتیم محتوای یک پادکست و یک مقاله می‌توانند مشابه هم‌دیگر باشد و محتوای یکسانی داشته باشد اما چیزی که این دو را از یکدیگر متفاوت می‌سازد استراتژی کسب درآمد از طریق آن‌هاست. همانطور که به شما گفتیم امروزه پادکست به یکی از از عادات و علاقمندی‌های جامعه بشری تبدیل شده است که میزان محبوبیت آن روز به روز در حال افزایش است پس این موضوع امری طبیعی است که عده‌ای از بازاریابان و صاحبین مشاغل به فکر کسب درآمد از طریق آن بیافتند.

از آن‌جایی که ضبط یک پادکست هزینه اولیه آن‌چنانی ندارد می‌تواند یک راه پر سود برای کسب درآمد محسوب شود. شما می‌توانید به کمک « اپلیکیشن ساخت پادکست» کار خود را شروع کنید و در آن به موفقیت برسید. امیدواریم تا مطالب ارائه شده در این مقاله در خصوص کسب درآمد از podcast مورد توجه شما دوستان عزیز قرار گیرد.

برخی از سؤالات رایج

چگونه از پادکست کسب درامد کنیم؟

به منظور کسب درامد از پادکست می‌توان به شیوه‌های زیر عمل کرد:

  1. کسب درآمد از طریق تبلیغات
  2. بازاریابی وابسته
  3. خلق محصول
  4. ارائه خدمات مشاوره‌ای و آموزشی
  5. کمک‌های مالی
  6. جذب اسپانسر

وسایل اولیه مورد نیاز جهت کسب درآمد از پادکست چیست؟

شما به منظور آغاز روند کسب درامد از پادکست به لوازم زیر احتیاج پیدا خواهید کرد.

  1. میکروفن
  2. کنترل پنل صوتی و رابط صوتی.
  3. پاپ فیلتر
  4. هدفون
  5. نرم افزار ویرایش صوتی و نرم افزار ویرایش صدا مانند Audacity (رایگان).
  6. استعداد صدا

مزایای استفاده از پادکست چیست؟

  1. ایجاد رابطه عمیق‌تر با شنوندگان
  2. دنبال کنندگان می‌توانند در هر مکانی به شما گوش دهند
  3. رقبای کمتری نسبت به سایر زمینه‌های تبلیغاتی دارد
  4. تولید آن بسیار کم هزینه است
  5. کمک به اعمال تاثیر مثبت بر زندگی مردم

شنوندگان نسبت به پیگیری این نوع مطالب وفادارترند.

 

 

 

دیدگاه‌های شما

11 دیدگاه دربارهٔ «0 تا 100 کسب درآمد از پادکست (podcast) + میانگین درآمد»

    1. تیم نویسندگان دکتر ویز

      دوست عزیز بستگی به کانسپت و موضوعی که انتخاب می کنید و تعداد دانلود و تعداد سابسکرایپ و قدرت چونه زنی شما با اسپانسرهاتون داره.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان