پادکست (podcast) چیست؟ و چگونه به کسب و کار ما کمک می کند

پادکست (podcast) چیست
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

پادکست در طی سال‌های گذشته محبوبیت زیادی بین مردم پیدا کرده است. در واقع با توجه به تغییر جنبه‌های مختلف مشاغل روزمره و تغییر نوع نیازهای مشتریان و تقاضای بازار دیگر استفاده از پادکست به امری حیاتی برای باقی‌ماندن در بازار رقابت تبدیل شده است. اگر به طور خلاصه بخواهید بدانید که پادکست چیست باید به شما بگویم که پادکست مجموعه‌ای از فایل‌های صوتی دیجیتال است که برای دانلود در سایت‌های اینترنتی بارگذاری می‌شوند.

امروزه مشاغل مختلف به طور فزاینده‌ای از پادکست‌ها برای بهبود چشم‌انداز کلی تجارت خود استفاده می‌کنند. همچنین علاوه بر سرگرمی، این فعالیت به یک ابزار قدرتمند در مراحل اصلی بازاریابی نیز تبدیل شده است.

همچنین می‌توان افزایش رونق استفاده از تلفن‌های‌همراه را آغاز محبوبیت چشمگیر پادکست‌ها دانست. حال با توجه به محبوبیت این مسئله ما تصمیم گرفتیم تا در طول این مقاله از دکتر ویز برای شما توضیح دهیم که پادکست چیست و چگونه پادکست بسازیم؟ همچنین به شما آموزش خواهیم داد که چگونه از پادکست استفاده کنیم.

البته در مقدمه این مقاله نیز توضیحات مختصری راجع به اینکه پادکست چیست به شما دادیم، اما در ادامه این مقاله سعی می‌کنیم تا تخصصی‌تر این مسئله را بررسی نماییم.

تولید پادکست چیست

تولید پادکست چیست

اگر بخواهیم برای شما توضیح دهیم که پادکست چیست اینگونه تعریف می‌کنیم که در واقع فایلی که از آن به‌عنوان پادکست یاد می‌شود یک محتوای صوتی ایجاد شده در سطح اینترنت است که با رادیو تفاوت‌های زیادی دارد و شاید تفاوت اصلی آن این باشد که شما با دانلود کردن یک پادکست، دیگر گوش دادن شما تنها محدود به هنگام پخش مستقیم آن از رادیو نمی‌شود بلکه زمان و هر لحظه که خواستید می‌توانید به آن گوش دهید.

همچنین لازم است که بگویم پادکست می‌تواند در قالب‌های صوتی و یا تصویری نیز ظاهر شود و شما می‌توانید به هنگام رانندگی، مسافرت و حتی در حین انجام فعالیت‌های مختلف خود در طول روز مانند؛ کار یا ورزش به آن‌ها گوش دهید. همانطور که گفتیم پادکست علاوه بر این که می‌تواند در زمینه‌های بازاریابی و تبلیغات به کار رود می‌تواند به عنوان یک سرگرمی نیز قلمداد شود.

این محتوای صوتی اصولاً در کانال‌ها و یا سایت‌های اینترنتی در طی فواصل زمانی مشخص و در طی قسمت‌های متوالی منتشر می‌شود. در طول یک پادکست می‌توان یک و یا چند گوینده داشت و یا اینکه در هر قسمت از آن از یک مهمان جدید دعوت نمود و راجب به موضوعی خاص به بحث با آن‌ها پرداخت این موضوعات مختلف می‌توانند شامل؛ کارآفرینی، بازاریابی و مسائل اجتماعی و غیره باشند.

ایده تولید پادکست چگونه شکل گرفت؟

اولین بار ایده ساخت پادکست در سال ۲۰۰۷ توسط اپل به منظور ساخت یک روش نسبتا مدرن برای انتقال اطلاعات ایجاد شد. شاید در ابتدای آن سال کسی حدس نمی‌زد که پادکست قرار است این قدر در میان مردم محبوب شود. به طور کلی می‌توان گفت که درصد استفاده از پادکست در میان مردم تقریباً یک چهارم از کل جمعیت است و با این حال این عدد هنوز هم در حال رشد است. می توانید مقاله بهترین پادکست های فارسی را مطالعه کنید و از آن ها ایده بگیرید.

چگونه از پادکست استفاده کنیم؟

استفاده کردن از پادکست دیگر با کمک برنامه‌های مختلفی که برای سیستم عامل‌های ios و اندروید ساخته شده، کاری بسیار آسان است. علاوه بر برنامه‌های خارجی محبوب پادکست مانند اپل پادکست و گوگل پادکست، ما در ایران نیز برنامه‌های متعدد گوش دادن به پادکست داریم که می‌توانید با مراجعه به بازار و یا گوگل پلی آن‌ها را دانلود کنید و از محتویات صوتی فوق‌العاده آن‌ها لذت ببرید.

اساس کار در تمامی برنامه‌های پادکست به این صورت است که شما علاوه بر اینکه می‌توانید یک پادکست را به صورت آنلاین گوش دهید همچنین می‌توانید قسمت‌های مورد نظر خود را نیز بارگیری نمایید تا به هنگام آفلاین بودن آن‌ها را گوش کنید.

چگونگی استفاده از پادکست

البته لازم به ذکر است که شما بگویم که علاوه بر برنامه‌های موجود و مختص برای گوش دادن به انواع پادکست شما می‌توانید از طریق یک سرچ کوچک در اینترنت نیز پادکست مورد علاقه خود را پیدا کرده و سپس دانلود نمایید.

همچنین یکی از مزیت‌های پادکست این است که شما به هنگام انجام فعالیت‌های روتینتان در طول روز می‌توانید همزمان مانند یک موسیقی به پادکست نیز گوش کنید زیرا؛ پادکست یک محتوای صوتی است و گوش دادن به آن نیازی به تمرکز بالا ندارد و به همین دلیل شما می‌توانید همزمان با گوش دادن به آن کار خود را نیز انجام دهید.

استفاده از پادکست چگونه به کسب و کار ما کمک می‌کند

پیشرفته علم و گذشت زمان باعث پیدا شدن نیازهای جدید و همچنین طراحی محصولات مختلف در زمینه فناوری به منظور بهبود روند شغلی افراد شده است. پادکست یکی دیگر از این نوع فناوری‌ها است که دیگر وجود آن در زمینه تبلیغات و یا سرگرمی به امری ضروری تبدیل شده است. با توجه به اهمیت پادکست در زمینه‌های ذکر شده تصمیم گرفتیم تا در این بخش از مقاله برای شما توضیح دهیم که استفاده از این تکنولوژی چگونه می‌تواند به بهبود کسب و کار ما کمک کند.

  1. پادکست جایگزینی برای ویدیو است

دیگر همه این را می‌دانند که بازاریابی ویدیویی و ساخت تبلیغات ویدیویی برای مشاغل بسیار مهم و حائز اهمیت است. با این حال گاهاً عواملی دست به دست هم می‌دهند تا باعث شوند که ساخت یک ویدیو به منظور تبلیغ به امری سخت و دشوار تبدیل گردد و در نتیجه در همچین مواقعی استفاده از فیلم‌ها و ویدیو‌های نامناسب می‌تواند به اعتبار شما و تجارتتان ضربه بزند.

همچنین گذشته از موارد ذکر شده ممکن است که برخی از مشاغل کوچک و یا نو پا تجهیزات مناسب جهت فیلمبرداری برای تهیه یک تبلیغ ویدیویی را نداشته باشد و در همچین مواقعی است که پادکست می‌توانند برای شما بسیار مفید واقع شود.

  1. افزایش تولید ترافیک

استفاده از پادکست به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید مخاطبان جدید کسب و کار خود را به واسطه این پادکست‌ها کاملا در اختیار داشته باشید. پادکست‌ها می‌توانند به شما در ایجاد آشنایی با طیف گسترده‌ای از مخاطبین کمک کنند. شنوندگان شما با گرفتن اشتراک مجموعه شما و گوش دادن به پادکست‌های تهیه شده در آن می‌توانند به کسب و کار شما کمک نمایند و میزان بازدیدهایتان را بالا ببرند.

همچنین شما می‌توانید مخاطبین خود را با ساخت ادامه این پادکست‌ها همچنان مشتری ثابت خود نگه دارید، اما توجه داشته باشید که به منظور موفقیت در این زمینه کیفیت پادکست‌های شما همیشه حرف اول را می‌زنند. همچنین مخاطبین شما ممکن است که پادکست‌هایتان را به سایر دوستان و آشنایان خود معرفی کنند که در نتیجه باعث می‌شود میزان استریم یا بازدیدهای شما به طرز چشمگیری بالا رود و منجر به بهبود سریع ایجاد ترافیک گردد. توصیه میکنیم جهت آشنایی با استریم مقاله ” استریم چیست؟ ” را مطالعه نمایید.

آشنایی با ساخت پادکست

  1. کمک به ایجاد روابط بهتر با مخاطبان

حتی اگر پادکست را یک رسانه یک‌طرفه تلقی کنیم باز هم نمی‌توان میزان تاثیر چشمگیر آن در برقراری روابط موثر بین شما و شوندگانتان را نادیده گرفت. در واقع پادکست‌ها از این طریق باعث ایجاد رابطه حسنه بین شما و مخاطبینتان می‌شوند و به شنوندگان این حس را القا می‌کنند که کسی را که در پادکست صحبت می‌کند را به خوبی می‌شناسند.

یکی از دلایل دیگری که مردم به پادکست گوش می‌دهند این است که آن‌ها فرد گوینده را به نوعی رهبر و یا بلندگویی می‌دانند که به بیان دردهای مشترک آن‌ها می‌پردازد و آن را با صدایی گرم و در قالب کلماتی زیبا بیان می‌کند. پادکست‌ها منجر به ایجاد رابطه‌ای صمیمی بین شما و مخاطبینتان می‌شود و شنوندگان را به برقراری ارتباط با نام تجاری شما ترغیب می‌سازد زیرا مردم ترجیح میدهند از کسانی خرید کنند که بیشتر آن‌ها را می‌شناسند.

  1. روند تولید آسان

شما برای ساخت یک پادکست قرار نیست که مراحل فنی سخت زیادی را پشت سر بگذارید و همچنین وسایلی که جهت ساخت یک پادکست به آن‌ها نیاز پیدا خواهید کرد قیمت بسیار مناسبی دارند و در دسترس هستند.

به منظور تولید یک پادکست شما تنها به یک میکروفون و یک هدفون با کیفیت خوب نیاز پیدا می‌کنید. همچنین باید از یک نرم افزار ویرایش صدا نیز استفاده کنید که می‌توانید یکی از نرم‌افزارهای که در مقاله “اپلیکیشن ساخت پادکست” گفته ایم مورد استفاده قرار دهید. همچنین در انتها به یک اینترنت و یا اتصال وای‌فای نیاز خواهید داشت تا بتوانید پادکست تولید شده‌تان را از طریق ایمیل و یا هر راه ارتباط از راه دور دیگر ارسال نمایید.

  1. پادکست ‌ها برای مخاطبین بسیار جذاب هستند

همانطور که می‌دانید امروزه دیگر سرتاسر اینترنت پر از مطالب و محتواهای نوشتاری شده است. شما به عنوان یک صاحب کسب و کار می‌توانید با استفاده از پادکست‌ یا همان فایل‌های صوتی می‌توانید تعداد بیشتری از مخاطبین را به تجارت خود جذب نمایید و تجارت خود را به این طریق از یکنواختی نوشتاری خارج کنید.

همچنین به واسطه استفاده از این فایل‌های صوتی شما راحتتر می‌توانید پیام مورد نظرتان را به مخاطبین انتقال دهید و بیشتر از یک محتوای نوشتاری آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهید.

پادکست چیست

پادکست چیست و چگونه پادکست بسازیم؟

با توجه به توانایی پادکست‌ها در جذب و نگه‌داشتن مخاطبین دیگر جای تعجب ندارد که صاحبین مشاغل و کارآفرینان تصمیم به استفاده از محبوبیت این رسانه بگیرند. همچنین شما از طریق ساخت یک پادکست زیبا می‌توانید مشتریان را ترغیب کنید تا از محصولات و خدمات شما استفاده کنند و یا اینکه در زمینه‌کاری شما سرمایه‌گذاری نماید و شما را به سایر همکاران خود معرفی کنند، شما تمامی این کارها را با پرداخت هزینه اندکی می‌توانید انجام دهید.

بهتر است تا به ضبط پادکست به چشم یک سرمایه‌گذاری مالی نگاه کنید. به همین منظور ما در این بخش از مقاله به شما توضیح خواهیم داد که چگونه می‌توانید به شیوه‌ای صحیح و موثر پادکست بسازید.در ادامه برای شما نکاتی را توضیح خواهیم داد که از اشتباهات شما به عنوان یک تازه‌کار در این عرصه ممانعت به عمل می‌آورد.

  • موضوع تان را انتخاب کنید

اولین قدم در راه ساخت یک پادکست این است که تصمیم بگیرید تمرکز عمده پادکست شما در چه زمینه‌ای باشد. شما باید موضوعی را انتخاب کنید که به اندازه کافی گسترده باشد تا بتوانید از جنبه‌های مختلف آن را مورد بررسی قرار دهید و همچنین موضوعات آن باید به اندازه کافی جالب باشد تا بتواند مخاطبین را به خود جذب کند. شما با تهیه محتوایی با کیفیت برای گروه خاصی از افراد می‌توانید صدای خود را به گوش آن‌ها برسانید و تجارت و کسب و کار خود را تبلیغ نمایید.

همچنین اگر صنعت شما در دنیای پادکست کمرنگ باشد، به احتمال خیلی قوی شنوندگان زیادی پیدا خواهید کرد که تشنه اطلاعات شما هستند و به طور فعال در آینده کارهای شما را دنبال خواهند کرد.

  • یک اسم مناسب انتخاب کنید

در حقیقت نامی که قرار است برای پادکست خود انتخاب کنید باید بتواند به مخاطبانتان توصیفی ارائه دهد که مناسب با محتوای آن باشد و همچنین بتواند در عین حال تجارت شما نیز معرفی کند. نامی که شما برای پادکست انتخاب می‌کنید باید بلافاصله برای شنوندگانی که به دنبال اطلاعات مربوط به آن هستند قابل تشخیص و شناسایی باشد. با اینکه بسیار وسوسه انگیز است اما سعی کنید تا از درج نام خود در عنوان جلوگیری کنید.

ساخت قالب محتوایی برای پادکست

  • یک قالب انتخاب کنید

درمیان انواع مختلف قالب‌های پادکستی که وجود دارد، رایج‌ترین‌ آن‌ها شامل نمایش‌های انفرادی، میزبان مشترک و مصاحبه است. در نمایش انفرادی یک پاکستر مستقیماً با مخاطبین صحبت می‌کند. در نمایش مشترک نیز میکروفون بین یک یا چند مجری به اشتراک گذاشته می‌شود و در نوع مصاحبه شما با  میهمان مصاحبه خواهید کرد که می‌تواند به صورت انفرادی یا با مجری انجام شود.

  • داشتن تجهیزات لازم

قبل از شروع فرایند ضبط پادکست بهتر است و دقیقاً بدانید که پادکست چیست و برای چه این کار را انجام می‌دهید. پس از دانستن این موارد و همچنین رعایت هر آن‌چه تاکنون در خصوص ساخت پادکست به شما گفته‌ایم دیگر نوبت به تهیه تجهیزات مناسب برای ساخت پادکست می‌رسد.

شما برای ساخت یک پادکست به نرم افزارهای ادیت صدا، میکروفون، هدفون و یک برنامه به منظور قرار دادن پادکست‌هایتان در آن نیاز پیدا خواهید کرد. شما میتوانید از نرم افزار Adobe audition به منظور ضبط و ویرایش فایل‌های خود استفاده نمایید.

لازم است بگویم که کار کردن با این نرم‌‌افزار ممکن است در ابتدا اندکی سخت باشد اما شما می‌توانید آموزش کار کردن با آن را در یوتیوب و یا آپارات مشاهده کنید. دقت کنید که استفاده از یک میکروفون بی‌کیفیت ممکن است منجر به عدم وضوح فایل صوتی شما گردد و شما را آماتور جلوه دهد، پس سعی کنید از میکروفون مناسب جهت تهیه پادکست استفاده کنید.

ساخت پادکست

نتیجه‌گیری

در طول این مقاله از دکتر ویز سعی کردیم تا به شما توضیح دهیم پادکست چیست و چگونه می تواند استفاده از آن به کسب و کار ما را رونق بخشد. همچنین در ادامه به شما یاد دادیم که چگونه پادکست بسازیم و مراحل مهمی را که قبل از شروع به ضبط باید در نظر بگیرید را به شما گوشزد کردیم. امیدواریم تا این مقاله بتواند به خوبی در زمینه ساخت پادکست به شما کمک نمایند.

برخی از سوالات رایج

 پادکست چیست؟

پادکست مجموعه‌ای از فایل‌های صوتی دیجیتال است که برای دانلود در سایت‌های اینترنتی بارگذاری می‌شوند.امره پادکست به یک ابزار قدرتمند در بازاریابی تبدیل شده است.

ایده تولید پادکست چگونه شکل گرفت؟

اولین بار ایده ساخت پادکست در سال ۲۰۰۷ توسط اپل به منظور ساخت یک روش نسبتا مدرن برای انتقال اطلاعات ایجاد شد. شاید در ابتدای آن سال کسی حدس نمی‌زد که پادکست قرار است این قدر در میان مردم محبوب شود.

چگونه پادکست بسازیم؟

  1. موضوعتان را انتخاب کنید
  2. یک اسم مناسب انتخاب کنید
  3. یک قالب انتخاب کنید
  4. داشتن تجهیزات لازم

 

 

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان