آشنایی با انواع سرمایه گذاری کوتاه مدت در ایران

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

سرمایه‌گذاری به این معناست که بخشی از سرمایه خود را در جایی به کار بگیرید که بعد از مدتی علاوه‌بر پول اصلی، بتوانید از آن کسب سود هم داشته باشید. افراد زیادی هستند که برای حفظ ارزش پول خود به‌خصوص با توجه به شرایط تورمی کشور و کسب درآمد به سرمایه‌گذاری روی می‌آورند. این سرمایه‌گذاری‌ها می‌تواند کوتاه مدت یا بلندمدت باشد. در بحث سرمایه‌گذاری به اولین چیزی که باید فکر کنید و برای آن برنامه‌ریزی نمایید، تعیین مدت زمان است. بهترین سرمایه گذاری کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت چیست؟

از عوامل مهم در سرمایه‌گذاری، مشخص کردن اهداف و استراتژی در سرمایه‌گذاری است. در این مورد نیز باید زمان در استراتژی تعیین شود. با توجه به هدف و استراتژی تعیین شده، سرمایه‌گذاری می‌تواند به دو نوع کلی تقسیم شود: سرمایه‌گذاری بلندمدت و کوتاه مدت. در این مقاله قصد داریم که به سرمایه‌گذاری کوتاه مدت در ایران بپردازیم و انواع آن را بررسی نماییم.

همان طور که از اسم آن مشخص است، سرمایه‌گذاری که در مدتی کوتاه به سودآوری برسد را سرمایه‌گذاری کوتاه مدت می‌نامند. مدت سرمایه‌گذاری کوتاه مدت از یک هفته تا دو ماه تعیین شده است. براساس نوع و میزان سرمایه‌ای که به کار گرفته می‌شود، این زمان می‌تواند متفاوت باشد.

سرمایه‌گذاری در ایران با توجه به نوسانات قیمت دلار و عواملی که در آینده سرمایه‌گذاری تأثیرگذار است، با یک مشاوره کسب و کار درست می‌تواند هم سودآور باشد و هم پرریسک، به همین دلیل باید با علم و آگاهی نسبت به آن اقدام نمود. باید در ابتدا راه‌ های سرمایه‌ گذاری کوتاه مدت را شناخت بعد اقدام کرد.

سرمایه‌گذاری کوتاه مدت چیست؟

به اموال و دارایی‌هایی که مدت نگهداری آن‌ها کمتر از یک سال می‌باشد در اصطلاح سرمایه‌گذاری کوتاه مدت گفته می‌شود. البته این امر را نیز نباید از نظر دور داشت که سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت به دلیل این‌که نوسانات بیشتری را در مدت زمانی که در جریان بازار سرمایه قرار می‌گیرند، تجربه می‌کنند، ثبات کمتری نسبت به سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت دارند. بهترین سرمایه‌ گذاری کوتاه مدت باید براساس میزان سرمایه و دانش فرد انتخاب شود. یکی از ویژگی‌های مهم و جذاب سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت این است که خیلی زود و راحت می‌توان آن‌ها را نقد کرد و به پول رسید.

بهترین راه سرمایه‌ گذاری همیشه کم ریسک‌ترین آن‌هاست. با توجه به میزان سرمایه اولیه و دانش و آگاهی صاحبان سرمایه، باید اول با همه راه‌ های سرمایه‌ گذاری کوتاه مدت آشنا شد و بعد اقدام لازم را مبنی بر به جریان انداختن سرمایه در بازار برای کسب سود، انجام داد.

در ادامه به بررسی انواع و روش ‌های سرمایه‌ گذاری کوتاه مدت می‌پردازیم تا بیشتر آشنا شوید.

سرمایه گذاری کوتاه مدت چیست؟

انواع سرمایه‌گذاری کوتاه مدت در ایران

برای افراد دارای سرمایه همیشه این سؤال مطرح می‌شود که: «کجا سرمایه‌ گذاری کنیم؟»

با توجه به میزان سرمایه اولیه و مدت زمانی که برای به سود رسیدن و هدفی که برای خود تعیین می‌کنید، نوع سرمایه‌گذاری متفاوت خواهد بود. سرمایه‌گذاری چه بلندمدت باشد و چه کوتاه مدت نیازمند داشتن دانش در همان زمینه است؛ زیرا بدون آگاهی نمی‌توان قدم در راه گذاشت. هر چند همیشه در هر نوع از سرمایه‌گذاری درصدی از ریسک وجود دارد، اما وقتی با علم و آگاهی شروع می‌کنید قطعاً درصد ریسک را نیز می‌توانید کاهش دهید.

بهترین سرمایه ‌گذاری کوتاه مدت را باید از نوع هدف و مدت زمانی که برای خود مشخص می‌کنید، انتخاب نمایید. در زیر انواع سرمایه‌گذاری کوتاه مدت در ایران را نام می‌بریم و در ادامه به تفصیل در مورد هر کدام توضیحاتی را ارائه خواهیم کرد تا شما بهترین استراتژی سرمایه ‌گذاری کوتاه مدت را برگزینید.

انواع سرمایه‌گذاری کوتاه مدت عبارت‌اند از:

  • بازار طلا
  • بازار ملک و املاک
  • سپرده‌های بانکی
  • بورس
  • خرید ارز

حال هر کدام را شرح می‌دهیم تا بهترین سرمایه ‌گذاری کوتاه مدت از دیدگاه خود را انتخاب کنید.

انواع سرمایه گذاری کوتاه مدت در ایران

سرمایه‌گذاری کوتاه مدت در بازار طلا

اگر بگوییم بازار طلا یکی از محبوب‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری است اغراق نکرده‌ایم. این فلز گرانبها و شناخته شده در جهان به دلیل ریسک کمتری که در سرمایه‌گذاری آن وجود دارد، در رده سرمایه‌گذاری چه بلندمدت و چه کوتاه مدت رایج در دنیا شناخته شده است.

طلا در مدل‌های مختلفی در بازار وجود دارد که برای سرمایه‌گذاری در ابتدا باید بدانیم که کدام یک از آن‌ها مناسب‌تر خواهند بود. طلا در دو نوع کلی طلای فیزیکی و طلا در بازار بورس وجود دارد. طلای فیزیک را می‌توان به 5 دسته کلی طلا در بازار تقسیم کرد: طلای نو و زینتی، طلای دست دوم، طلای آب شده، سکه و شمش طلا، که هر کدام مزیت‌های خود را دارند. طلای موجود در بورس از نوع سکه و شمش است.

در نگاه کلی به دلیل کم بودن معادن طلا و تقاضای بالا برای این فلز باارزش، می‌توان آن را جزو سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت کم ریسک و محبوب به شمار آورد. خاصیت نقدشوندگی طلا نیز از دیگر عوامل محبوبیت آن در سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید.

سرمایه‌گذاری کوتاه مدت در بازار ملک و املاک

سرمایه‌گذاری در بخش املاک همیشه جزو سرمایه‌گذاری‌های سودآور، چه سرمایه‌گذاری بلندمدت و چه کوتاه مدت، به شمار رفته است؛ زیرا قیمت زمین و ملک همیشه در حال افزایش است و رضایت سرمایه‌گذار را جلب می‌نماید. در کنار سودآوری این بخش نباید این موضوع را از نظر دور داشت که هر سرمایه‌گذاری از هر نوعی که باشد بدون ریسک نخواهد بود و ملک و املاک نیز از این قاعده مستثنی نیست.

سرمایه‌گذاری در بخش املاک مدل‌های مختلفی دارد، اما اگر تازه می‌خواهید شروع کنید و سرمایه دارید، برای این‌که زودتر و راحت‌تر و با دردسر کمتری به سود برسید فقط کافی‌ست که یک ملک بخرید و منتظر بمانید تا قیمت آن افزایش یابد و بعد آن را به فروش برسانید در این حالت بدون صرف وقت و انرژی به سود خوبی از سرمایه می‌رسید.

سرمایه‌گذاری کوتاه مدت در بانک

از بهترین سرمایه‌ گذاری کوتاه مدت که می‌تواند سود همیشگی برای شما به همراه داشته باشد، باید به سپرده‌های بانکی اشاره کرد. شاید بتوان گفت که سپرده در بانک از کم ریسک‌ترین نوع سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

در این نوع سرمایه‌گذاری، شما می‌توانید پول خود را در بانک به سپرده بگذارید و خود بانک از طرف شما وکالت کسب می‌کند تا سرمایه شما را در بازارهای معاملاتی به کار بگیرید و سود حاصل از معاملات را بعد از کسر کارمزد خود به شما بدهد. در این مدل شما به طور غیرمستقیم به سرمایه‌گذاری می‌پردازید و سود خود را نیز دریافت می‌کنید.

بانک یکی از روش ‌های سرمایه‌ گذاری کوتاه مدت در ایران است که افراد زیادی این نوع سرمایه گذاری را انجام می‌دهند. البته درصد سرمایه گذاری به این روش، با توجه به موج‌های تورمی اخیر، نسبت به گذشته، کاهش یافته است.

سرمایه گذاری کوتاه مدت در بورس

سرمایه‌گذاری کوتاه مدت در بورس

سرمایه‌گذاری در بورس از راه‌های بیشتر شناخته شده اما پرخطر است؛ به دلیل نوسانات بالای بازار و تغییر در قیمت‌ها، ریسک بالایی دارد و ممکن است به از دست رفتن همه سرمایه فرد سرمایه‌گذار بیانجامد. این نوع سرمایه‌ گذاری نیازمند دانش کافی و رصد کردن اخبارها و سیگنال‌ها است و همان‌طور که طی دو سه سال اخیر شاهد، متضرر شدن افرادی بوده‌ایم که بدون اطلاعات کافی وارد این بازار شدند؛ بهتر است در صورت تصمیم برای سرمایه گذاری در این زمینه، ابتدا در مورد آن تحقیق کنید.

این نوع از سرمایه‌گذاری پرریسک است و بیشتر به درد افرادی می‌خورد که خطر کردن را دوست دارند و می‌توانند با شرایط پرخطر بهتر کنار بیایند؛ بنابراین برای سرمایه‌گذاری در بورس باید با علم و آگاهی نسبت به بازارهای معاملاتی وارد شوید و مدت زمان زیادی از روز را به بررسی سیگنال‌های بازار بورس اختصاص دهید تا بتوانید بهترین سرمایه ‌گذاری کوتاه مدت را داشته باشید.

سرمایه‌گذاری کوتاه مدت با خرید ارز

ابا توجه به شرایط تورمی موجود در کشور، یکی از راه‌های سرمایه گذاری در راستای حفظ ارزش پول، خرید ارزهای رایجی چون دلار و یورو است. این نوع سرمایه گذاری برای افرادی که قصد دارند سرمایه‌ی خود را در موج‌های شدید تورمی از دست ندهند، مناسب است.

سرمایه‌گذاری کوتاه مدت با خرید ارز دیجیتال

امروزه با روی کار آمدن رمز ارزهای دیجیتال، ذهن خیلی از افراد معطوف آن شده است. این نوع از سرمایه‌گذاری از پرطرفدارترین نوع سرمایه‌گذاری در سال‌های اخیر شناخته شده، اما گام برداشتن بدون دانش و آگاهی در آن خطرات زیادی را در پی خواهد داشت. رمز ارز یکی از راه ‌های سرمایه‌ گذاری کوتاه مدت است.

 با توجه به محبوب شدن ارزهای دیجیتال در دنیا، آموزش‌های تخصصی در این مورد شکل گرفت که باید قبل از شروع سرمایه‌گذاری حتماً آن‌ها را یاد بگیرید تا با ریسک کمتری آغاز به کار کنید.

در دنیای رمز ارزها به دو شکل بلندمدت و کوتاه مدت می‌توان سرمایه‌گذاری انجام داد. به طور کلی عقیده افراد حرفه‌ای در این بازار این است که باید 60 تا 70 درصد از سرمایه خود را برای سرمایه‌گذاری بلندمدت در نظر بگیرید و مابقی را برای رسیدن به سود زودهنگام در بخش سرمایه‌گذاری کوتاه مدت به کار ببرید.

افرادی که در بازار ارزهای دیجیتال به فعالیت می‌پردازند برای سرمایه‌گذاری در این زمینه 2 دسته شده‌اند:

– عده‌ای عقیده دارند که این بازار قرار است در آینده بشر جایگاه مخصوصی برای خود داشته باشد و همه خواه ناخواه با آن درگیر خواهیم شد؛ بنابراین سرمایه‌گذاری الان بر روی آن درواقع سرمایه‌گذاری برای آینده خودمان است.

– بعضی دیگر که به سرمایه‌گذاری کوتاه مدت در بازار ارزهای دیجیتال معتقد هستند، این بازار را موقتی می‌دانند و بر این باورند که عمر آن کوتاه است و نباید به ارزهای دیجیتال به چشم یک سرمایه‌گذاری بلندمدت نگاه کرد؛ زیرا هر لحظه ممکن است که از بین برود. به همین دلیل با سرمایه‌گذاری کوتاه مدت در ارز موافق هستند.

با تمام این مسائل می‌توانیم ارزهای دیجیتال را در حال حاضر یکی از منابع سرمایه‌گذاری کوتاه مدت به شمار بیاوریم. البته در این مورد نیز باید خطر از دست رفتن سرمایه را بپذیریم و خود را برای ریسک آماده کنیم.

 

استراتژی انتخاب بهترین سرمایه گذاری کوتاه مدت

استراتژی انتخاب بهترین سرمایه گذاری کوتاه مدت

استراتژی به مجموعه‌ای از اصول گفته می‌شود که با عمل به آن‌ها می‌توان به موفقیت رسید. در بخش سرمایه‌گذاری، پیروی از مجموع اصولی که فرد را به بیشترین سود با کمترین درصد خطر می‌رساند، استراتژی سرمایه‌گذاری می‌گویند.

استراتژی سرمایه‌ گذاری کوتاه مدت روند اقتصادی و تورم را مدنظر قرار می‌دهد و با بررسی شرایط بازار، بهترین و کم ریسک‌ترین سرمایه‌گذاری را پیش پای کسانی که می‌خواهند در مدت کوتاه به سود برسند، قرار می‌دهد.

جمع‌بندی

همیشه به دست آوردن سود برای افراد از اهمیت به سزایی برخوردار بوده است؛ به همین دلیل همواره به دنبال راه‌هایی بوده است که در کمترین زمان ممکن به بیشترین سود دست پیدا کند. در امر سرمایه‌گذاری، داشتن سرمایه اولیه مهم است، اما به کارگیری آن اهمیت بیشتری دارد. اگر روش ‌های سرمایه‌گذاری کوتاه مدت را بشناسید، قطعاً می‌توانید با توجه به میزان سرمایه‌ای که دارید بهترین راه را انتخاب کنید.

در این مقاله سعی کردیم تا انواع سرمایه‌گذاری کوتاه مدت در ایران را به شما معرفی نماییم. با بررسی انواع مختلف سرمایه‌گذاری‌ها در ایران شما را با بهترین سرمایه‌ گذاری کوتاه مدت آشنا کنیم تا بهترین و کم خطرترین سرمایه‌گذاری را تجربه نمایید. پول درآوردن بدون سرمایه شاید غیرممکن به نظر برسد؛ اما با توجه به نکاتی که گفته شد دیدید که بدون سرمایه اولیه زیاد هم می‌توان به سود رسید و کم کم آن را به سرمایه واقعی تبدیل کرد. با فراگیری استراتژی سرمایه ‌گذاری کوتاه مدت به بهترین انتخاب دست بزنید.

سوالا متداول


خیر، در هر سرمایه‌گذاری، چه طلا و دلار و ارز چه هر روش معمول و سودده دیگر، باید به عوامل دیگری غیر از بازدهی فکر کرد. اولین عامل مؤثر مدت زمان و ماندگاری به سود رسیدن است.

قطعاً خیر، برای کسب سود و از دست نرفتن سرمایه در وهله اول برای شروع بهتر است از مبالغ پایین شروع کرد و در ادامه به دست آوردن آگاهی و دانش در مورد زمینه سرمایه‌گذاری مورد نظر حتماً باید تحقیق کرد و آموزش دید.

خیر، با توجه به بازارهای سرمایه که در ایران در حال فعالیت هستند، با پول کم هم می‌توان سرمایه‌گذاری انجام داد، به خصوص برای کسانی که در ابتدای راه هستند این امر پیشنهاد می‌شود.

 

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان