برند لوکس (Luxury Brand) چیست؟ 22 مشاوره عالی ساخت برند لاکچری

۷گام طلایی برای ساخت یک برند لوکس
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند


شاید برای شما هم سوال پیش آماده است که برند لوکس چیست و چراباید به فکر ساخت برند لوکس برای حوزه خود باشیم؟ یکی از موضوعاتی که بعضی شرکت‌ها را موفق و بعضی را شکست خورده می‌کند وجود یا عدم وجود برند لوکس در پس آن بیزنس است.

در نظر داشته باشید که برند سازی حرفه‌ای، یکی از مهم‌ترین اصول اولیه و پایه‌ای هر کسب و کاری است. این اصول در واقع استراتژی‌ها و جزییات خاص خود را دارد که اطلاع از این اصول، برای صاحبان هر کار و بیزنسی الزامی است.

متاسفانه در سال‌های اخیر هر شخصی متناسب با حال و هوای کسب و کار شخصی خود تعریف برندسازی و برند لوکس را تغییر داده است. البته همه‌ی تعریف‌ها در نهایت به این جمله ختم می‌شوند که یک برند در اصل شخصیت کسب و کار شما از نظر مشتریان است.پس سعی کنید تا شخصیت کسب و کار خود را در ذهن مشتری به شکلی ترسیم کنی دکه برند شما جایگاهی ویژه در ذهن مخاطب داشته باشد.

ساخت برند لوکس

چرا ساخت برند لوکس اهمیت دارد؟

در واقع کارشناسان زیادی اعتقاد دارند که صنعت غذایی ایران نسبت به بسیاری از رقبای خود در کشور‌های دیگر، سطح بالاتر و قابل قبولی دارد. این در حالی است که بسیاری از صنایع ایران نسبت به کشورهای رقیب ضعیف‌تر است. براساس آخرین آمار در کشور ایران چند ده هزار واحد صنعتی ـ غذایی و ده‌هاهزار واحد صنفی در صنعت غذایی ایران مشغول به فعالیت هستند. اما جالب است که اگر از هر شهروند ایرانی بپرسید که معروف‌ ترین برندهای غذایی ایرانی کدام است، در بیشتر موارد نام برندهایی همچون کاله، پگاه، میهن و نهایت دو سه برند دیگر را بر زبان می‌آورد.

به نظر شما علت چیست؟ چرا بین تعداد زیادی برند غذایی داخلی برند کاله بین مردم معروف شده است؟شناخته شدن یک برند، زمینه ساز ارزشی مضاعف برای تولیدات آن شرکت می‌شود. همچنین موقع خرید تا حد زیادی پول آن برند را پرداخت می‌کنیم تا پول محصول خریداری شده را.

جالب است بدانید که تحقیقات دانشگاهی انجام شده در زمینه برند لوکس حاکی از آن است که بیشتر مردم در هنگام خرید حاضرند برای خرید یک محصول از برند لوکس، تا ۴۰ درصد هزینه‌ی بیشتری بپردازند.

اهمیت برند سازی لوکس

البته همان‌طور که می‌دانید برندهای لوکس و مطرح ایران و جهان یک شبه و یا اتفاقی به جایگاه کنونی خود نرسیده‌اند. تمامی این برند‌ها مسیری پیچیده و طاقت‌فرسا و گاهی چند ده ساله را طی کرده‌اند که گاهی لازم است به بسیاری از موضوعات ریز و درشت دقت کرد.

در دل یک برند لوکس موضوعات خیلی ریز نهفته است. از نام آن برند گرفته تا ویژگی‌های ریز و درشت آن برند. دقت داشته باشد که زمانی که نام یک برند را می‌شنوید فقط به زمینه‌ی کاری آن‌ها دقت نمی‌کنید و حتی احساسی خاص یا مفهومی جالب در ذهن شما تداعی می‌شود مانند زنگ تلفن نوکیا یا آیفون اپل. این دقیقا همان قدرت برند لوکس است.

”]

در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ میلادی برند نوکیا معروف‌ترین برند تلفن‌های همراه بود این برند در ذهن بیشتر مردم دنیا به کیفیت بالا و دوام زیاد معروف بود تاجایی که بسیاری از کاریکاتوریست‌های معروف، گوشی‌های نوکیا را به شکل چکش طراحی می‌کردند و در نمایشگاه‌های خود به معرض دید عموم قرار می‌دادند. این کار نشانگر جان سخت بودن و کیفیت بالای تولیدات شرکت نوکیا بود.

همه‌ی این موضوعات اهمیت نیاز ساخت یک برند لوکس در زمینه‌ی کاری و تخصصی شما است. اگر تا کنون به سراغ ساخت برند لوکس خودتان در زمینه‌ی تخصصی خودتان نرفته‌اید با مطالعه این مقاله می‌توانید برند رویایی و خاص خودتان را بسازید و از پادشاهی کسب و کارتان لذت ببرید.

برند لاکچری
وقتی به دنبال ساخت یک برند خاص و لوکس هستید حتما یک ایده‌ی عالی و یا یک تخصصی دارید که می‌خواهید آن را به یک برند لوکس و رویایی تبدیل کنید. در قسمت زیر برای سهولت مطالعه تمامی مراحل ساخت یک برند لوکس در ۷ بند مجزا، به‌صورت کامل نوشته شده است که می‌توانید در ادامه آن را مطالعه کنید و برند لوکس خود را پایه گذاری کنید.

۷ مرحله برای ساخت برند لوکس

  • کیفیت محصول‌ یا خدمت‌تان باید فوق‌العاده باشد

هنگام ساخت یک برند لوکس می‌بایست محصول یا خدمتی با کیفیت و منحصر به‌ فرد برای ارائه داشته باشید. کیفیت رمز موفقیت شما در تبدیل شدن به برند لوکس است. این موضوع دقیقا مصداق ضرب‌المثل خشت اول گر نهد معمار کج، تا ثریا می‌رود دیوار کج است. پس در نظر داشته باشید در محصول یا خدمتی که ارائه می‌دهید وسواس به‌خرج دهید تا بعدا قدرت مانور کافی روی آن را داشته باشید.

اهمیت کیفیت محصول‌ یا خدمت‌ در ساخت یک برند لوکس

  • تحقیقات در مورد رقبا، صنعت، محصول و مخاطب‌تان

این تحقیقات اطلاعات بسیار مفیدی در مورد رقیبان، صنعت مورد فعالیت، محصول، برند و مخاطبان(مشتری‌ها) به شما ارائه می‌کند. به کمک این اطلاعات می‌توان هر موضوعی را جداگانه بررسی کرد. در همه‌ی مراحل ساخت یک برند لوکس در نظر داشته باشید که تحقیقات، به مشخص کردن مخاطبان هدف(نهایی) و ویژگی‌های آماری آن‌ها کمک‌ شایانی می‌کند.

به کمک این اطلاعات آماری می‌توانیم پیشنهادها و اهداف تبلیغاتی خود را بر اساس مشتری‌های خاص‌ خود و در جهت معرفی محصول طراحی و اجرا کنیم. اگر نمی‌دانید تحقیقات بازارو محصول خود را از کجا آغاز کنید و به‌طور کلی برای تحقیقات خود به کمک نیاز دارید، تیم مشاوره کسب و کار دکتر ویز آمادگی دارد که در تمامی این مرحل شما را راهنمایی کرده و شما بتوانید در کمترین زمان ممکن و با حداقل هزینه برند لوکس خود را پایه گذاری کنید.

  • ساخت جایگاه محصول و ویژگی‌های آن در بازار

بعد از طراحی محصول یا خدمت باکیفیت و انجام تحقیقات مرحله‌ی قبل می‌بایست برای محصول یا خدمت مورد نظرتان یک ویژگی خاص و منحصر به فرد آماده کنید. شما در ارائه محصول خود به چه ویژگی‌ای معروف هستید؟

  1. سریع‌ ترین هستید؟
  2. ارزان‌ ترین هستید؟
  3. لوکس‌ ترین هستید؟
  4. اولین هستید؟

این ویژگی در طی سال‌ها قرار است پرچم برند لوکس شما را بالا نگه دارد. پس ارزشش را دارد که وقت و هزینه‌ی زیادی بر روی این ویژگی(ها) صرف شود. تمایز و ویژگی خاص محصول شما باید دقیقا چیزی باشد که به‌راحتی و در طی مدت زمان کم قابل کپی برداری نباشد. چراکه درصورت کپی شدن ویژگی خاص برند، شما دیگر نمی‌توانید بر آن تکیه کنید.

همچنین هرچقدر تمایز و ویژگی محصول شما خاص‌تر و جذاب‌تر باشد، برند شما را در ذهن مشتری تقویت می‌کند. سعی کنید بر وجه تمایز خود تمرکز کنید و آن را به‌صورت مداوم بین کارکنان و مشتریان تقویت کنید. تمایز شما می‌بایست در همه‌ی مراحل مدیریت ارتباط با مشتری خودنمایی کند.

بسته بندی، حال و هوای دفتر یا فروشگاه‌تان، انواع استراتژی، طراحی محصول و بسیاری از قسمت‌های دیگر باید وجه تمایز برند شما را به نمایش درآورند. مهم‌ترین نکته‌ی این قسمت که بسیاری از صاحبان کسب و کار و حتی برندهای معروف گاهی از آن غافل می‌شوند، تداوم نداشتن تمرکز، بر ویژگی خاص و منحصر به فرد آن برند است. پیام برند شما باید به‌طور مداوم در ذهن مشتری جریان داشته باشد درست مانند جریان همیشگی آب در رودخانه.

ساخت جایگاه محصول در برند لوکس

  • تصویر سازی برند لوکس

آن ویژگی که قرار است از برند خود بسازید می‌بایست تصویری و شفاهی باشد. شناسه‌ی بسیاری از برند‌های لوکس مانند اپل، گوگل، کاله و میهن لوگوی آنان است. تأثیر داشتن یک لوگوی بصری جذاب بسیار زیاد است تا جایی که برند‌های لوکس در برخی اوقات صدها هزار دلار برای این طراحی لوگو صرف می‌کنند.

موضوع بعدی استفاده از روان‌شناسی رنگ‌ها در برند کسب و کار شماست. استفاده از رنگ مناسب در ماندگاری برند در ذهن مخاطب نقش ویژه‌ای دارد. برای مثال در استارت آپ‌های ایرانی دیجی کالا رنگ قرمز را برای برند خود برگزیده. علت برگزیدن رنگ قرمز در دیجی کالا افزایش هیجان در بین مشتری‌هاست. رنگ قرمز در روان‌شناسی رنگ‌ها، به منظور افزایش هیجان و برانگیختن احساسات مشتریان است.

همچنین شعار تبلیغاتی یک برند لوکس بسیار حائز اهمیت است. شعار تبلیغاتی می‌تواند سال‌ها در ذهن مخاطبتان جا خوش کند پس در انتخاب آن دقت کنید. شعار تبلیغاتی تا حد ممکن باید کوتاه و اثرگذار باشد. نوشتن شعار تبلیغاتی کار هر کسی نیست و برای انجام این کار نیاز به شخصی با مهارت کپی رایتینگ دارید. حتما به یاد دارید که شعار برند نوکیا Connecting People و به معنای وصل کردن مردم به یکدیگر بود. این شعار از بهترین شعارهای خلق شده در بین برندهای لوکس و مطرح جهان است.

  • بازاریابی تصویر برند لوکس

این مرحله نیازمند آن است که تمامی مراحل قبل با دقت انجام شده باشد. به نمایش گذاشتن تصویر برند و همچنین بازاریابی آن نیازمند آن است که طی چندین سال مداومت وجود داشته باشد. این مداومت باید در کل سازمان(شرکت) نهادینه شود.

برای مثال در چندین دهه قبل، با پایه گذاری کفش ملی، هیچ یک از کارکنان این شرکت اجازه پوشیدن کفش‌ از برند‌های دیگر را نداشتند.جالب ‌تر آن‌ که بین کارمندان نیز اگر کسی از کفشی با برندی غیر کفش ملی استفاده می‌کرد، آن شخص به‌شدت مورد نکوهش دیگران قرار می‌گرفت چون کفش ملی بسیار باکیفیت و دارای قیمتی مناسب بود. البته چنین اقدامی می‌طلبد که کیفیت محصول شما آن‌چنان خوب باشد که حتی نمونه‌های خارجی هم توان رقابت با آن را نداشته باشند.

همچنین برای بازاریابی برند لوکس خود می‌توانید از موارد زیر کمک بگیرید:

  • قبول اسپانسرینگ همایش‌های مرتبط با کسب و کار و صنعت شما
  • ارتباط و تعامل با اینفلونسرها و سرمایه گذاران حوزه مورد فعالیت
  • وبلاگ به روز با تولید محتوای جذاب مرتبط با صنعت یا خدمت برند شما
  • دعوت متخصصان حوزه شما به شرکت و دفتر
  • فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و تولید محتوای به‌روز و مرتبط با حوزه مورد فعالیت

مراحل مورد نیاز برای ساختن برند لوکس

  • میزان اهمیت پیام و هدف نهایی برند

برای تبدیل شدن به برند لوکس در صنعت خودتان،می‌بایست تعهدات و قول‌های خود را به بازار انتقال دهید. فرقی ندارد که این انتقال، تصویر برند، جایگاه برند و یا پیشنهاد فروش محصول یا خدمت باشد. در تمامی مراحل ساخت یک برند لوکس به‌خاطر داشته باشید که برند شما در نهایت با تعهداتش سنجیده می‌شود. انتقال این تعهدات به ذهن مشتریان کمک می‌کند تا برند شما جایگاهی دائمی در ذهن مخاطب داشته باشد.

این تعهدات باید در بین تمامی کارمندان و مدیران یک شرکت نهادینه شود تا در نهایت به ذهن مشتری و مخاطب برسد. مهم‌ترین قسمت در این موضوع، کارمندانی است که به‌صورت مستقیم در شرکت شما با مشتریان در ارتباط هستند. تفاوتی ندارد که این ارتباط به‌صورت تلفنی(مجازی) باشد و یا حضوری. تجربه‌ خرید مشتری از شما باید دقیقا طبق تعهدات سازمانی شما و یا حتی خیلی بهتر از آن باشد.

دقت داشته باشید زمانی‌که به یکی از شعبه‌های اکبر جوجه می‌رویم، انتظار طعمی یکسان و مشابه با دیگر شعبه‌های اکبر جوجه را داریم.

اگر حتی در یکی از شعبه‌های رستوران اکبرجوجه ساختار رفتاری یا کیفیتی برند اکبر جوجه حفظ نشود ممکن است شما دیگر از رستوران‌های اکبر جوجه استفاده نکنید و ذهنیت این برند برای همیشه در ذهن شما خراب شود. پس لازم است تمامی کارمندان یک شرکت، نوع رفتار با مشتری را درک کنند و توجیه شده باشند.

  • سنجش هویت برند رقبا و آنالیز آن

همان‌طور که گفته شد مداومت در خلق برند لوکس تأثیر به‌سزایی دارد. اما ممکن است برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که پس از گذشت زمانی خاص از کجا بفهمیم که موفق بوده‌ایم یا خیر.

سنجیدن برند شما در برابر دیگر رقیبان‌تان، تنها راه برای سنجش و درک موفقیت یا عدم موفقیت شما در یک بازه زمانی است. مقایسه و ارزیابی برندتان در برابر رقبا را می‌توانید به کمک تحقیقات بازار، مطالعه‌های میدانی و آنالیز قیمت خدمت(یا محصول) بررسی کنید.

برای ساخت یک برند لوکس پایدار می‌بایست مانند یک رود همواره در جریان باشید و اتفاقات بازار را موشکافانه رصد کنید. دقت داشته باشید در عصری زندگی می‌کنیم که ارزش‌های جوامع به سرعت تغییر می‌کند. تغییر فرهنگ و معاشرت مردم به کمک رسانه‌ها و اینترنت به سریع‌ترین میزان خود رسیده است.

برای لوکس نگه داشتن برندتان در گذر زمان می‌بایست به‌ طور مداوم این ارزش‌ها را بررسی کنید و آن‌ها را به تک تک کارمندان‌تان نیز انتقال دهید.

برند لوکس دقیقا (Luxury Brand) چیست؟ 

ایجاد برند لوکس یا لاکچری یکی از نیازهای کسب‌وکارهای کنونی و حتی کسب و کارهای خانگی و پولساز است. در واقع پیش‌بینی می‌شود در چند سال آینده تمام کسب‌وکارهای بدون برند (کسب‌وکارهای کوچک) مجبور می‌شوند کار خود را تعطیل کنند. اگر برند خود را بسازید باید بتوانید آن را به درستی هدایت کنید. شرکت نوکیا زمانی محبوب‌ترین شرکت تلفن‌همراه در بین مردم جهان بود؛ اما امروزه این شرکت از پایین‌ترین محبوبیت برخوردار است.

دلیل این موضوع به عدم هدایت درست شرکت پس از تولید گوشی‌های هوشمند مربوط می‌شود. بنابراین در برندسازی لوکس کسب‌وکارها باید جوانب زیادی را در نظر گرفت که در بین آن‌ها تثبیت جایگاه نیز وجود دارد. در ادامه این متن می‌خواهیم به دلایل ایجاد برند لوکس و چگونگی ایجاد آن بپردازیم. پیش رفتن با آخرین متد تکنولوژی هم مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

برند لوکس (Luxury Brand)

چرا باید برند لاکچری خود را هرچه زودتر بسازیم؟

همانطور که گفتیم پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در سال‌های آینده کسب‌‌وکارهای بدون برند باید تعطیل شوند. از همین حالا هم می‌توان مسیر پیش‌بینی شده را مشاهده کرد. اگر توجه کرده باشید در سال‌های اخیر در تمام شهرهای کشورمان فروشگاه‌های زنجیره‌ای و هایپرمارکت‌های بزرگی ایجاد شده‌اند که هریک محصولات خود را با تخفیفات ویژه‌ای ارائه می‌کنند.

در واقع امروزه در هر محله چند هایپرمارکت بزرگ قرار دارد که تمام مایحتاج خانگی افراد را در یکجا فراهم آورده‌اند. تصور کنید این روند ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای همچنان ادامه پیدا کند؛ در این‌صورت دیگر بقالی‌ها و سوپرمارکت‌های کوچک نمی‌توانند با چنین فروشگاه‌های بزرگی توان رقابت داشته باشند، پس مجبور می‌شوند یا به یکی از شعبه‌های این فروشگاه‌ها تبدیل شوند یا کلاً کار خود را تعطیل کنند. مردم در عصر حاضر به دنبال محصولات لوکس و برند هستند؛ ایشان در اثر پیشرفت هر روزه تکنولوژی علاقه‌ای به استفاده از محصولات ناشناخته و گمنام ندارند.

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که: «چطور امکان دارد تمام کسب‌وکارها تبدیل به برند لوکس شوند؟» یا «اگر همه محصولات و خدمات لوکس و دارای برندهای لاکچری باشند، چطور می‌توان کسب‌وکارها را از هم متمایز کرد؟» در ادامه این مطلب به پاسخ این سوالات خواهیم رسید. جایگاه و مفهوم برند لوکس هر روز بیشتر در جامعه مطرح می‌شود. از همین نشانه‌ها شروع کنید و قبل از اینکه دیر شود برند خودتان را ایجاد کنید.

ساخت برند لوکس و قبیله‌سازی

ساخت برند لوکس و قبیله‌سازی

هر برند طرفداران خاص خود را دارد. در کتابهای بازاریابی مدرن، طرفداران یک برند خاص را به یک قبیله تشبیه می‌کنند؛ هرچقدر قبیله یک برند لوکس بزرگتر باشد، آن برند از بقیه پیشی خواهد گرفت و فروش بیشتری را تجربه خواهد کرد.

حتماً در بازارهای محلی شاهد مشتریان اصلی یک کسب‌وکار خاص بوده‌اید. مثلاً یک مغازه پوشاک‌فروشی که همیشه یک سری مشتری‌های خاص به آن رجوع می‌کنند یا یک اتوگالری که فقط افرادی خاص از آن ماشین تهیه می‌کنند.

کسب‌وکارهای امروزه که اکثراً بر پایه شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند، با مشتریان اصلی خود همواره در تعامل هستند. این تعامل باعث می‌شود تا نیازهای مشتریان خاص یک برند لوکس برطرف شود.

وقتی تعداد مشتریان زیاد می‌شود، تفاوت‌ها و انتظارات نیز بیشتر می‌شود؛ در نتیجه هرچقدر طرفداران یک برند از قشر خاصی بوده و نیازهای مشابهی داشته باشند، برند لوکس موردنظرشان بهتر می‌تواند نیازهایشان را پوشش دهد.

این تخصصی شدن باعث می‌شود که تمام کسب‌وکارها بتوانند برای افراد خاصی از جامعه خدمات تخصصی ارائه دهند و در برابر این خدمات فروش و درآمد عالی کسب کنند. بنابراین بهتر است که شما نیز کسب‌وکار خود را در هر زمینه‌ای که هست تبدیل به یک برند لوکس کنید و توسعه برند را جدی بگیرید تا بتوانید قبیله تخصصی خود را تشکیل دهید.

چگونه برند لوکس خود را بسازیم؟

حالا که اهمیت برندسازی لاکچری را بررسی کردیم، بهتر است به چگونگی ایجاد آن بپردازیم. در واقع برای اینکه یک برند لوکس ایجاد شود باید جنبه‌های مختلفی بررسی شوند؛ مانند کیفیت، نام، معنا و ….. هریک از این جنبه‌ها باید به‌صورت تخصصی بررسی شده و در نهایت پتانسیل تبدیل شدن به برند لوکس را داشته باشند.

برای این کار لازم است تا در تمام زمینه‌های مشاوره تخصصی دریافت کنیم. یک نام یا یک لوگو به تنهایی نمی‌تواند برای ایجاد برند لاکچری ما کافی باشد. بنابراین بهتر است تمام جنبه‌های ممکن برای ایجاد برند شخصی و تخصصی خود را به‌صورت اصولی ایجاد کنیم. آن‌گاه به کمک افراد متخصص در این زمینه می‌توانیم برند و قبیله خود را ایجاد کنیم و کسب‌وکار مدرن خود را مدیریت کنیم.

نحوه ساخت برند لوکس

10 مشاوره عالی برای ساخت برند لاکچری

بهتر است برای ساخت برند لوکس خود در زمینه‌های زیر مشاوره تخصصی دریافت کنیم. افراد زیادی می‌توانند در تمام این زمینه‌ها راهنمای ما باشند. بنابراین به بررسی هریک از این مشاوره‌ها خواهیم پرداخت:

  • مشاوره هویت برند

هویت برند لوکس شما به عوامل زیادی بستگی دارد: اما بهتر است برای ایجاد هویت برندینگ خود، به یک سوال به صورت مفصل پاسخ دهید: «می‌خواهم برند من چه چیزی را در ذهن مردم تداعی کند؟» در واقع هویتی که شما به برند خود می‌دهید، به نامی‌که انتخاب می‌کنید، پالت رنگی که برای آن در نظر می‌گیرید و تمام چیزهایی که مردم از برند شما می‌بینند بستگی دارد.

  • مشاوره نام برند

نام برند یکی از آیتم‌های اصلی برندینگ شخصی است؛ در واقع برای انتخاب یک نام مناسب باید فاکتورهای زیادی را در نظر بگیریم. برای مثال یک نام برند مناسب باید جذاب و گیرا باشد، متناسب با شخصیت و شأن برند ما باشد، به‌خاطر سپردن آن برای عموم مردم آسان باشد، معنای خوب و مثبتی داشته باشد، منحصر به فرد باشد، متمایز باشد، راحت تلفظ شود، قابل ثبت باشد و بتوان جلوه‌های بصری زیبایی به کمک حروف آن خلق کرد.

ممکن است تصور کنید هیچ نامی وجود ندارد که بتواند تمام این خصوصیات را در کنار هم داشته باشد. بخاطر همین تصور است که باید برای انتخاب نام برند لوکس خود مشاوره تخصصی دریافت کنید. در جهان تحقیقات گسترده‌ای در زمینه تاثیر نام بر محبوبیت برندهای مشهور شده است.

مشاوره در انتخاب نام برند برای ساخت برند لاکچری

محققان دریافتند که واکنش افراد در برابر نام‌های تکرار شونده مانند کوکاکولا یا جلی‌بلی و …. حس مثبت‌تری در مردم ایجاد می‌کنند. نام‌های برند تکرار شونده مانند چین‌چین یا مزمز نیز در کشور ما از محبوبیت بسیاری برخوردار هستند اما در حقیقت مردم نه تنها به نام‌های تکرار شونده، بلکه به هر نامی که بتواند خصوصیات فوق را در بر داشته باشد، حس خوبی پیدا می‌کنند.

  • مشاوره لوگو برند

لوگو حاوی پیام‌های بسیاری درباره برند لوکس شماست. لوگو همیشه در جلوی دید طرفدارن شما قرار خواهد داشت؛ بنابراین ایجاد و طراحی یک لوگوی متناسب با نام برندتان از کارهای اساسی است که باید در مسیر برندینگ خود انجام دهید. انتخاب فونت و رنگ مناسب برای لوگو از اهمیت بسزایی برخوردار است. بهتر است رنگی که برای لوگو یا آیکن برندتان انتخاب می‌‌کنید براساس روانشناسی رنگ باشد.

برای مثال، رنگ قرمز ایجاد هیجان، رنگ آبی ایجاد آرامش، رنگ سبز ایجاد سلامتی و رنگ زرد ایجاد نشاط می‌کند. اگر کسب‌وکار شما در زمینه تولید اسباب‌بازی است، بهتر است از رنگ‌های زرد و نارنجی در لوگوی خود استفاده کنید. اگر هم کسب‌وکار شما در حیطه فروش محصولات ارگانیک است، بهتر است از رنگ سبز در لوگوی خود استفاده کرده باشید. فونتی که برای لوگو در نظر می‌گیرید هم باید هم زیبا و هم خوانا باشد.

اگر توجه کنید متوجه می‌شوید که فونت لوگوی دیجی‌کالا در نهایت سادگی، بسیار زیبا و خوانا است. پالت رنگ ایرانسل زرد و پالت رنگی همراه اول هم ترکیبی از رنگ آبی و نارنجی است که هریک حاوی پیام خاصی هستند.

  • مشاوره معنا برند

معنای نام یا لوگوی یک برند نیز از دیگر گزینه‌هایی است که باید با دقت و وسواس فراوان انتخاب شود. اگر به نام نوشابه‌های انرژی‌زا توجه کرده باشید، می‌بیند که نام آ‌ن‌ها بیانگر شیوه کار نوشابه‌های انرژی‌زا را می‌رساند. (Monster (هیولا)،  RedBull (گاو قرمز)، RockStar (ستاره راک)، Burn (سوختن)، big bear (خرس بزرگ))؛ معمولاً نام برندها دارای معانی هستند که شیوه کار آن برند را می‌رساند که البته هریک به شیوه‌ای متفاوت انتخاب می‌شوند.

مثلاً عنوان شرکت مایکروسافت یا اینتل برگرفته از شیوه کار آن‌هاست اما عنوان و معنای شرکت اپل بسیار ساده و به دور از شیوه کار برند آن است. چنین استثناهایی هم وجود دارند اما براساس قوائد برندینگ، معنای یک برند لوکس بهتر است متناسب با حوزه فعالیت و چشم‌انداز آن برند باشد.

انتخاب لوگو در ساخت برند لاکچری

  • مشاوره کیفیت برند

به اولین برندهای اتومبیل، چرم، ساعت، موتورسیکلت و ….. فکر کنید؛ آیا آن‌ها از کیفیت پایین یا متوسطی برخوردار بودند؟ جواب به این سوال، یقیناً «خیر» خواهد بود. آن‌ها از نهایت کیفیت برخوردار بوده و هنوز هم هستند. ماشین‌های بنز و فراری هنوز هم جزو بهترین اتومبیل‌های تولید شده در جهان هستند.

اگرچه امروزه رقیب‌های جدی برای آن‌ها پیدا شده اما همچنان در صدر محبوبیت جهانی قرار دارند. بنابراین کیفیت یکی از فاکتورهای اصلی برندسازی است. محصولات خود را در بهترین کیفیت ممکن تولید کنید. اگر کسب‌وکار شما مبتنی بر ارائه خدمات است، حتماً این خدمات را با بالاترین کیفیت ممکن ارائه دهید.

  • مشاوره تداوم برند

ممکن است برند لوکس شما در ابتدای کار با استقبالی که انتظار دارید همراه نباشد، اما به شما اطمینان می‌دهم اگر تمام اصول برندینگ را به درستی رعایت کنید و برای تمام جنبه‌های آن از مشاوران متخصص کمک بگرید، حتماً قبیله‌ای قدتمند تشکیل خواهید داد که در نهایت باعث شهرت و ثروت برند شما خواهند شد. اما وقتی طرفداران به شما اعتماد کردند، باید هر روز با آن‌ها در تعامل باشید.

سرویس‌دهی به افراد قبیله‌تان جزو مسئولیت‌های کاری شما خواهد بود. بهتر است از ابتدا این مورد را در نظر داشته باشید که در صورت برندسازی در برابر عده زیادی از افراد جامعه مسئول خواهید بود؛ بنابراین باید در کار خود به درستی تداوم داشته باشید که البته آن هم تخصص خاص خود را می‌طلبد.

  • مشاوره طرفداران برند

اینکه چه کسانی قرار است از محصولات لاکچری شما بهره ببرند باید مشخص باشد. آیا محصول شما برای کارمندان مناسب است یا افرادی که شغل آزاد دارند؟ برای خانم‌ها است یا آقایان؟ برای جوانان است با برای میانسالان؟ برای یک کشور خاص است یا در سطح جهانی قرار می‌گیرد؟ و …..

پاسخ دادن به چنین سوالاتی باعث می‌شود تا در تولید محصولات لاکچری و ارائه خدمات برتر خود بیشتر دقت داشته باشید و تخصصی‌تر عمل کنید. یادتان باشد هرچقدر حیطه کاری شما تخصصی‌تر باشد، کلاس آن بالاتر خواهد بود. بنابراین شناخت طرفداران، نحوه تعامل با آن‌ها و ایجاد محصولات موردنظر آن‌ها از گزینه‌های ضروری برندینگ است.

مشاوره مناسب در ساخت برند لاکچری

  • مشاوره تمایز برند

محصولات و خدمات لاکچری شما باید وجه تمایز بزرگی با سایر محصولات و خدمات مشابه داشته باشد. برای ایجاد این تمایز باید با افراد خبره‌ای مشورت کنید و خود نیز در این باره بسیار وسواسی و حساس عمل کنید. برای اینکه برند شما در ابتدای فعالیت جای خود را در بین مردم باز کند، باید منحصر به فرد باشد. این منحصر به فرد بودن یکی از قطعه‌های اصلی پازل برندینگ است.

  • مشاوره مدیریت برند

پس از اینکه طرفداران جذب برند لوکس شما شدند، باید بتوانید آن‌ها را به درستی مدیریت کنید. بسیار پیش آمده که کسب‌وکارها با پیدا کردن طرفداران زیاد، حساب کار از دستشان خارج شده و نتوانسته‌اند نیاز تمام طرفداران خود را به درستی برطرف کنند. برای اینکه چنین مشکلی ایجاد نشود، بهتر است جهت مدیریت برند لاکچری خود آموزش‌های کافی ببینید و برای روبه‌رو شدن با هر تعداد طرفدار از آمادگی کافی برخوردار باشید.

  • مشاوره تثبیت برند

ممکن است در نیمه های فعالیت شما برندهای مشابهی بتوانند با توجه بیشتر به مخاطبین و دادن امتیازات برتر، از شما پیشی بگیرند. در این‌صورت باید بتوانید جایگاه خود را طوری در بازار و در بین طرفداران خود تثبیت کنید که چنین اتفاقی به راحتی رخ ندهد و هر برند دیگری نتواند شما را به راحتی از میدان بیرون کند. برای رسیدن به چنین جایگاه برتری باید در جهت تثبیت برند خود تلاش‌های لازم را انجام دهید.

مشاوره تثبیت برند
برندهای لوکس چطور با مشتریان خود تعامل می‌کنند؟

موضوع تعامل با مشتریان و طرفداران برند از اهمیت زیادی برخوردار است و باعث ایجاد سوالات زیادی در بین برندسازها شده است. تعامل می‌تواند به‌صورت گروهی اتفاق بیفتد. یعنی اینکه با یک نظرسنجی گروهی به علایق مشترک طرفدارن پی ببرید و آن را در تولیدات بعدی خود لحاظ کنید. در این‌صورت خیل عظیمی از طرفداران خود را راضی کرده‌اید.

می‌توانید با در نظر گرفتن نمایندگانی به‌صورت مستقیم با هریک از مشتریان خود ارتباط برقرار کرده و در مورد رضایت از محصول‌تان از آن‌ها سوال بپرسید. ایجاد تیم‌های تحقیق و بررسی برای دریافت اطلاعات در تمام زمینه‌های برندینگ و طرفداران شما نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. کارهایی زیادی می‌توان برای ایجاد تعامل با طرفداران انجام داد؛ اما مهم‌ترین موضوع در راضی کردن افراد قبیله برندتان، تولید باکیفیت خواهد بود. هرچقدر در راستای نیازهای جدید و مدرن آن‌ها قدم بردارید، موجبات رضایت ایشان را بیشتر فراهم خواهید کرد.

چگونه قبیله ایجاد کنیم؟

برای ایجاد قبیله خود، باید یک گوشه از بازار را هدف بگیرید. یک گوشه سودآور. معمولاً برندهای لوکس برای مشتریان ثروتمند ارائه می‌شوند. اما پیش‌بینی می‌شود که در آینده اکثر مردم از برندها حمایت خواهند کرد. بنابراین برای ایجاد قبیله بهتر است بر گروه خاصی از مشتریان متمرکز شوید و سعی در برآوردن انتظارات آن‌ها با تولیدات باکیفیت داشته باشید.

ایجاد ارتباط، آموزش به مشتریان، ایجاد نوستالژی یا ایجاد سرگرمی در ایجاد قبیله موثر خواهند بود. یادتان باشد افراد قبیله به شما و برند شما وفادار خواهند بود و بزرگترین بازاریابان شما در سطح جهان (به‌وسیله اینترنت) خواهند بود.

قول برندهای لاکچری

قول برندهای لاکچری

قول برند همان چشم‌اندازی است که برندهای لوکس برای طرفداران خود در نظر می‌گیرند. این چشم‌انداز در نهایت رفع شدن نیازهای لاکچری طرفداران را در بر می‌گیرد. یک برند لوکس باید توانایی عمل به قول‌برندی خود را داشته باشد.

برند جورجیو آرمانی یک برند لوکس در زمینه طراحی و تولید لباس مردانه است. قول این برند تحت عبارت « the Armani jeans» قرار شده تماماً در جهت اهداف جوانان علاقه‌مند به مد (در محصولات جین) فعالیت کند. این قول تا زمانی محقق خواهد شد که جورجیو آرمانی محصولات، تبلیغات، طراحی و همه چیز خود را در راستای علایق جوانان علاقه‌مند به مد پیش ببرد. البته این برند لوکس تا به امروز در انجام قول‌برند خود موفق عمل کرده است.

حرکت در جهت تکنولوژی

با توجه به اینکه تکنولوژی به سرعت نور در حال پیشرفت است، جا ماندن از این موج عظیم به معنی نابودی و شکست استارت آپ‌ها و کسب و کارهای نوپا ست (حتی کسب‌وکارهای محبوبی مثل نوکیا). بنابراین لازمه ماندن در جایگاه برتر و لوکس، توجه به آخرین متدهای تکنولوژی و پیش رفتن پای‌به‌پای آخرین تحقیقات است. بهتر است پس از برندسازی و قرارگیری در جایگاه برتر، یک تیم برای تحقیقات تکنولوژی اختصاص دهید و با هر پیشرفت جدید، محصولات خود را با آن سازگار کنید. با انجام این کار همیشه در صدر باقی خواهید ماند.

حرکت در جهت تکنولوژی جهت ساخت برند لوکس

 

مفهوم برند لوکس چیست؟

در طول تاریخ مفهوم لوکس بودن همواره به شکل‌های مختلفی در جامعه وجود داشته است. همچنین نقش و تاثیر این ویژگی در جوامع مدرن و در امپراطوری های باستانی غربی و شرقی بسیار چشمگیر بوده است. این واژه به تنهایی تفاوت‌های موجود در سبک زندگی طبقات اجتماعی و افراد معمولی را نشان می‌داده است و مصرف تجهیزات با کیفیت و گران تنها محدود به طبقات غنی جامعه می‌گشته است.

در طول تاریخ مفهوم تجمل گرایی بر اساس زیرساخت‌های اجتماعی، بودجه و عوامل سیاسی تغییر و تحولات ویژه‌ای کرده ‌است. با این وجود دستورالعمل اصلی آنچه که عمدتا لوکس نامیده می‌شود اغلب کاربردی غیرضروری و غالبا اغراق آمیز دارد. حال اگر بخواهیم برند لوکس را برای شما ریشه شناسی کنیم باید بگوییم که اصطلاح لوکس از لکسوس لندوساندلوکسوریا گرفته شده است که اشاره به  انحراف از اندازه طبیعی یک چیز دارد.

حال به طور کلی همانطور که در ابتدای مقاله نیز به شما اشاراتی در این خصوص کردیم برند لوکس را می‌توان اعتباری دانست که باعث تمایز یک محصول از سایرین می‌گردد.

اغلب برندهای لوکس دارای قیمت بالا، کیفیت خوب و تعدادی محدود هستند. از جمله برندهای لوکسی که توانسته‌اند اعتبار خود را در طول تاریخ حفظ کنند می‌توان به گوچی و باربری اشاره کرد. حال علاوه بر این ویژگی‌ها می‌توان گفت که دلیل اصلی انتخاب یک برند لوکس توسط مشتریان هویت و نام تجاری کاملا شناخته شده آن محصول می‌باشد. نمونه‌هایی از مارک‌هایی که به عنوان مارک‌های لوکس شناخته می‌شوندعبارتند از:

  •  لوئیس ویتون
  • ایو سن لوران
  • کالوین کلاین
  • هرمس
  • پرادا
  • Mulberry
  • شانل
  • بوتگا
  • ونتا
  • باربری
  • گوچی و لوبوتین

تاریخچه برندهای لوکس

خلاقیت، انحصارطلبی، کارهای ساخته شده توسط دست، دقت بالا، کیفیت فوق العاده، نوآوری و قیمت گران از اصلی‌ترین ویژگی‌های یک برند لوکس محسوب می‌شود. هنگامی که یک مصرف کننده کالایی را می‌خرد که چنین ویژگی‌هایی دارد علاوه بر لذت بردن از کیفیت آن نوعی احساس عزت و اعتبار نیز به او دست خواهد داد. در واقع اشخاصی که چنین محصولاتی را خریداری می‌کنند از طیف ثروتمند جامعه هستند که وقت و هزینه خود را صرف خرید چنین لوازمی می‌کنند.

به طور کلی این لوازم لوکس کاملاً جنبه تجملاتی دارند و هیچ نیاز ضروری به داشتن آن‌ها وجود ندارد. در قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم بود که مارک‌هایی مانند شنل، باربری و لوییس ویتون تاسیس شدند.

در این برهه زمانی جامعه توسط سلطنت و اشراف زادگان اداره می‌شد و می‌توان گفت نوعی سیستم سختگیرانه اجتماعی در جامعه حاکم بود که مردم را مجبور می‌ساخت که سعی کنند خود را  با آن معیارها تطابق دهند. در طول این دوران طراحانی مانند کریستین دیور، لوییس ویتون و گوچیو گوچی لباس‌ها، چمدان‌ها و کالاهای چرمی زیبایی را برای اشراف زادگان طراحی می‌کردند.

کار این طراح‌های مشهور هنری بود که تولید آن چندین و چند هفته و گاهی ماه‌ها به طول می‌انجامید و تمامی این فرایندها نشان دهنده تجمع و برند لوکس در آن زمان محسوب می‌شد و به دارنده این کالاها نوعی تجمل و اعتبار می‌بخشید. می‌توان گفت در این بازه زمانی لباس پوشیدن از سر تا پا باید طبق معیارها و هنجارهای اجتماعی صورت می‌گرفت.

اما با ورود به قرن بیست و یکم این داستان شکل دیگری به خود گرفت و نگاه و دیدگاه مردم به برندهای لوکس به دلیل عوامل متعدد و مختلفی تغییر کرد. اولین دلیل نیز این بود که یک طبقه انبوهی از افراد ثروتمند در کل دنیا ظهور کردند. در قرن بیست و یکم طبقه اشراف و مصرف‌کنندگان برند لوکس تنها بخش خیلی کوچکی از جامعه را تشکیل می‌دادند که همگی آن‌ها یک شکل به نظر می‌رسیدند.

دلیل بعدی نیز این است که در قرن بیست و یکم زمینه لازم برای پیدایش اقیانوسی از برندهای لوکس ایجاد گشت و همین امر باعث تغییر ماهیت برند لوکس شد.

برند لوکس رولز رويس

معرفی 15 برند لوکس در سال 2021

در این بخش از مقاله ما قرار است به شما 15 تا از برترین بردن‌های لوکس و لاکچری حال حاضر را معرفی کنیم که احتمالا تا کنون نام اکثر آن‌ها را چنیدن و چند بار شنیده‌اید.

 

رتبه بندی

نام تجاری

دسته بندی

1

گوچی

فشن

2

لویی ویتون

فشن

3

شانل

فشن

4

رولکس

ساعت

5

دیور

فشن

6

بالنسیاگا

فشن

7

آرمانی

فشن

8

ایو سن لوران

فشن

9

تیفانی

جواهرات

10

باربری

فشن

11

هرمس

فشن

12

کارتیه

جواهرات

13

پرادا

فشن

14

فندی

فشن

15

لانکوم

زیبایی

 

سخن نهایی

اتخاذ تصمیمات استراتژیک در خصوص برندسازی نیازمند تخصص در این زمینه است. ساخت برند لوکس و لاکچری کار راحتی نیست؛ در واقع برای ایجاد یک وجهه برتر از کسب‌وکار یا حرفه خود باید همه چیز را در حد اعلا در نظر بگیرید. اگر برای ایجاد یا ارتقا یک کسب‌وکار معمولی تنها دریافت یک مشاوره یک ساعته کفایت می‌کرد، برای ایجاد برند لوکس باید در همه جوانبی که در این مطلب عنوان شد، ساعت‌ها مشاوره تخصصی دریافت کنید.

خوشبختانه افراد زیادی در کشور ما برای ایجاد برند های لوکس آموزش می‌دهند و آموزش‌های آن‌ها در حد بالایی هم قرار دارد. البته امروزه بیشتر برندسازی‌ها به کمک بسترهای اجتماعی مجازی ایجاد می‌شود. فعالیت در یوتیوب، اینستاگرام و توییتر می‌تواند از اصلی‌ترین مسیرهای برندسازی شما باشد. علاوه بر آن وجود یک جایگاه فیزیکی لوکس، یک سایت باکیفیت (سئو شده و پربازدید) و پرنسل مجرب از دیگر ضروریات برندسازی هستند.

در نهایت تشکیل یک تیم حرفه‌ای نیز می‌تواند به روند برندینگ شما سرعت بسیار بیشتری ببخشد. کسب‌وکار خود را ایجاد کنید و کم‌کم در راستای برند سازی لوکس آن دست به اقدام بزنید. دریافت اولین مشاوره‌ها مسیر را برای ادامه کارتان هموارتر خواهد کرد.

برخی از سوالات رایج

مراحل ساخت یک برند لوکس چیست؟

کیفیت محصول‌ یا خدمت‌تان باید فوق‌العاده باشد
تحقیقات در مورد رقبا، صنعت، محصول و مخاطب‌تان
ساخت جایگاه محصول و ویژگی‌های آن در بازار
تصویر سازی برند لوکس
بازاریابی تصویر برند لوکس
میزان اهمیت پیام و هدف نهایی برند
سنجش هویت برند رقبا و آنالیز آن

برند لوکس دقیقا (Luxury Brand) چیست؟

ایجاد برند لوکس یا لاکچری یکی از نیازهای کسب‌وکارهای کنونی و حتی کسب و کارهای خانگی و پولساز است. در واقع پیش‌بینی می‌شود در چند سال آینده تمام کسب‌وکارهای بدون برند (کسب‌وکارهای کوچک) مجبور می‌شوند کار خود را تعطیل کنند.

انواع مشاوره برای ساخت برند لاکچری کدامند؟

مشاوره هویت برند
مشاوره نام برند
مشاوره لوگو برند
مشاوره معنا برند
مشاوره کیفیت برند
مشاوره تداوم برند
مشاوره طرفداران برند
مشاوره تمایز برند
مشاوره مدیریت برند

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان