هدف (Goal) چیست؟ 6 بهترین راه تعریف هدف و هدف گذاری!

هدف چیست
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

در این مقاله سعی داریم به تعریف جامعی از هدف و هدف‌گذاری برسیم و بگوییم که هدف یعنی چه؟ پس با ما انتهای مطلب همراه باشید تا با تعریف هدف آشنا شوید.

تعریف هر شخص از هدف متفاوت است، هدف چیزی است که امیدوارید به آن دست یابید، مخصوصاً در صورت نیاز برای رسیدن به آن حاضرید وقت و تلاش زیادی صرف کنید. شما برای رسیدن به اهداف باید برنامه‌ای مشخص داشته باشید و هدف گذاری کنید.

6 دلیل برای تعیین اهداف مهم است

هدف چیست؟ موفقیت شخصی چگونه به دست می‌آید؟ این سوال جزء رایج‌ترین سوالاتی که همیشه از ما سوال می‌شود این است که تعیین هدف چرا مهم است؟ یا آیا واقعاً برای تعیین اهداف، هدف گذاری لازم است؟

تعریف هدف

تعریف هدف به گفته یکی از بزرگان به معنی تعیین اولین قدم در تبدیل امر نامرئی به امر مرئی است. در اینجا شش دلیل برای مهم بودن تعیین اهداف ذکر شده‌ بیان می‌کنیم.

  • اهداف، شما را متمرکز می کنند

بدون هدف، تلاش‌هایی که می‌کنیم اغلب، ما را گیج می‌کنند. زمانی که برای انجام هر کاری هدف گذاری می‌کنید باعث می‌شود وظایف خود را با دقت انجام دهید و از هر گونه تلاش بیهوده پرهیز کنید. اگر به دنبال اطلاعات بیشتری درباره تمرکز هستید مطالعه مقاله “افزایش تمرکز با nlp” را پیشنهاد می کنیم.

  • اهداف، به شما کمک می‌ کنند تا پیشرفت کنید

توانایی خود برای رسیدن به یک هدف تنها در صورتی امکان پذیر است که در وهله اول آن را تعیین کنید. توانایی مشخص کردن هدف به شما کمک می‌کند تا تمرکز خود را حفظ کنید، سر خود را بالا نگه دارید و انرژی خود را حفظ کنید. همچنین مانع پایین آمدن تمرکز شما خواهد شد.

گاهی اوقات، هنگام تلاش برای رسیدن به موفقیت در کار ، زود دلسرد می‌شوید؛ زیرا هنوز احساس نمی‌کنید که به مقصد رسیده‌اید. با این حال، هنگامی که پیشرفت را حین کار در جهت رسیدن به یک هدف خاص اندازه‌گیری می‌کنید، خواهید دید که اگرچه ممکن است به جایی که می‌خواهید نرسید باشید، اما در جهت درست حرکت کرده‌اید و وضعیت بسیار بهتری نسبت به محل شروع خود دارید.

  • اهداف، کمک می‌ کنند تا شما با انگیزه بمانید

عقب انداختن کار تا فردایی که هیچ هدفی در آن نیست بسیار آسان است. برای مثال، زندگی یک فرد ورزشکار را در نظر بگیرید. میل آن‌ها برای رسیدن به اهداف‌شان، آن‌ها را در سالن ورزشی نگه می‌دارد در حالی كه در حالت عادی ترجیح می‌دهند از این كار پرهیز كنند. همیشه به همین ترتیب است که داشتن هدف، انگیزه شما را حفظ می‌کند! مطالعه مقاله “راز مدیریت انگیزه” می تواند مفید باشد.

  • اهداف به شما کمک می‌ کنند تا از تاخیر بپرهیزید

به تعویق انداختن هدف چیزی است که همه ما گاه‌به‌گاه با خود مبارزه می‌کنیم تا به این وضع دچار نشویم. با این حال، هنگامی که در زندگی اهداف مشخصی را برای رسیدن به هدف تعیین می‌کنید، به شما کمک می‌کند تا درک کنید که به عقب انداختن انجام کارهای تعیین شده خطرناک است.

زمانی که وقت تلف شد، آن روز دیگر گذشته است و شما را از آن هدف دور می‌کند. «پابلو پیکاسو» می‌گوید: فقط آنچه را که حاضرید بخاطر انجام ندادن آن، بمیرید، تا فردا کنار بگذارید.

  • وقتی هدف گذاری می‌ کنید به بیشتر از آنچه که می‌ خواهید می‌ رسید

هنگامی که هدفی را تعیین می‌کنید و به آن می‌رسید طعم پیروزی به شما لذتی می‌بخشد که شما می‌خواهید دوباره آن را بچشید. مقاله قدرت ذهن در موفقیت را مطالعه نمایید.

معنی آن چیست؟ شما خود را به سمت پله بعدی نردبان را فشار می‌دهید، خود را به چالش می‌کشید که از سقف دیگری عبور کنید، حتی به موفقیت‌های بیشتری نیز دست پیدا می‌کنید. تلاش برای دستیابی به اهداف و اهداف غافلگیرکننده به شما کمک می‌کند تا بیش از آنچه فکر می‌کنید ممکن است به موفقیت برسید.

  • اهداف به شما کمک می‌ کنند تا به آنچه را در زندگی می‌ خواهید برسید

تعیین کردن هدف‌ ها شما را مجبور می‌کند تا به آنچه که واقعاً از زندگی می‌خواهید، برسید. شما می‌خواهید به کجا برسید؟ سطح درآمدی که می‌خواهید داشته باشید چقدر است؟ زندگی راحت شما چگونه است؟ خانه رویایی شما چطور؟ برای رسیدن به آرزوهای خود به چه درآمدزایی نیاز دارید؟

بعد از تعیین این اهداف نهایی، خواسته‌های خود را به اهداف قابل دستیابی و قابل اندازه‌گیری تقسیم می‌کنید. این اهداف کوتاه‌مدت انگیزه شما را حفظ می‌کنند و به شما کمک می‌کنند از به تعویق انداختن کارها جلوگیری کنید. بنابراین، تعیین هدف، دستیابی و پشت سر گذاشتن اهدافی است که بهترین‌ها را برای زندگی شما را ممکن می‌کنند.

قوانین طلایی تعیین هدف

پس از اشنایی با این که هدف چیست؟ همیشه این پنج قانون را برای تنظیم موفقیت خود داشته باشید

1. اهدافی را تعیین کنید که انگیزه‌ دهنده به شما باشند

وقتی برای خود اهدافی تعیین می‌کنید، مهم است که آن‌ها به شما انگیزه دهند: این بدان معنا است که مطمئن شوید این کارها از نظر شما مهم هستند و دستیابی به آن‌ها ارزش دارد. اگر علاقه چندانی به نتیجه هدف گذاری‌تان ندارید، یا با توجه به تصور خودتان از آینده، آنها بی‌ربط هستند، احتمال این که شما برای تحقق آن‌ها تلاش کنید بسیار کم است.

داشتن انگیزه کلید دستیابی به اهداف است. اهدافی را تعیین کنید که مربوط به اولویت‌های بالای زندگی شما باشد. شما با داشتن تمرکز، می‌توانید اهداف بسیار زیادی را به پایان برسانید. دستیابی به هدف نیاز به تعهد دارد، بنابراین برای به حداکثر رساندن احتمال موفقیت، باید نگرش شما به این گونه باشد که: «من باید این کار را انجام دهم».

هدف یعنی چه

وقتی این انگیزه را ندارید، خطراتی را که باید برای تحقق بخشیدن به هدف انجام دهید، عقب می‌اندازید. این به نوبه خود باعث می‌شود که از خود ناامید و ناامیدتر شوید، که این باعث کاهش انگیزه می‌شوند. شما می‌توانید در یک‌ ذهنیت بسیار مخرب: «من نمی‌توانم کاری انجام دهم» یا «نمی‌توانم در هر کاری موفق باشم» خود را غوطه‌ور سازید و به اهداف خود نرسید.

برای اطمینان از انگیزه بخشیدن به هدف خود، بنویسید که چرا این هدف برای شما ارزشمند و مهم است. از خود بپرسید، «اگر من می‌خواستم هدف خود را با دیگران در میان بگذارم، به آنها چه می‌گویم كه آن‌ها را متقاعد كنند كه این هدف ارزشمندی است؟» اگر تردید کردید یا اعتماد به توانایی خود را برای تحقق بخشیدن به هدف از دست دادید، می‌توانید از جملات انگیزشی استفاده کنید.

2. اهدافی هوشمندانه تعیین کنید

احتمالاً قبلاً اصطلاح اهداف هوشمندانه را شنیده‌اید. اما آیا شما همیشه قانون را اعمال می‌کنید؟ واقعیت ساده این است که برای قدرتمند بودن اهداف، باید آن‌ها را هوشمندانه طراحی کرد. اهداف‌تان را مشخص کنید زیرا اگر اهداف مبهم باشند راه رسیدن به آن‌ها را دشوار خواهد بود. به یاد داشته باشید، شما به هدف نیاز دارید تا راه را به شما نشان دهد. با تعیین دقیق این‌که در کجا می‌خواهید به جایی که می‌خواهید بروید، تا جایی که می‌توانید راه هموار و آسان کنید.

اهداف‌تان را قابل اندازه‌گیری تعیین کنید و مبالغ دقیق، تاریخ و موارد دیگر را در اهداف خود بگنجانید تا بتوانید میزان موفقیت خود را بسنجید. اگر هدف شما به سادگی کاهش هزینه‌ها تعریف شود، چگونه می‌دانید که چه زمانی موفق بوده‌اید؟ اگر در یک ماه کاهش 1 درصدی داشته باشید یا در دو سال کاهش 10 درصدی؟

بدون روشی برای اندازه‌گیری موفقیت خود، شما هیچ گاه نمی‌دانید که کی به هدف خود رسیده‌اید. سعی کنید که اهداف محدود به زمان را تعیین کنید زیرا اهداف شما باید مهلت داشته باشند. باز هم، این بدان معنی است که شما می‌دانید چه زمانی می‌توانید موفقیت‌تان را جشن بگیرید. وقتی به صورت ضرب‌الاجل روی هدف‌تان کار می‌کنید، باعث می‌شود که موفقیت خیلی سریع‌تر حاصل گردد.

۳. اهداف‌ تان را بنویسید

عمل فیزیکی نوشتن یک هدف، آن را واقعی و ملموس می‌کند. شما هیچ بهانه‌ای برای فراموش کردن در مورد آن ندارید. همان‌طور که می‌نویسید، از کلمه خواهد به جای «می‌خواهم» یا «ممکن می‌کنم» استفاده کنید. به عنوان مثال، «من امسال هزینه‌های عملیاتی خود را 10 درصد کاهش می‌دهم»، «من می خواهم امسال هزینه‌های عملیاتی خود را 10 درصد کاهش دهم».

بیان هدف اول قدرت دارد و شما می‌توانید اعمال خود را در کاهش هزینه‌ها ببینید، هدف دوم فاقد اشتیاق است و در صورت کنار گذاشته شدن بهانه‌ای به شما می‌دهد. هم چنین مطالعه “معرفی ارزشمندترین کتاب های روانشناسی” می تواند مفید باشد.

اهداف خود را در مکان‌های قابل مشاهده قرار دهید تا هر روز به خود یادآوری کنید که قصد انجام چه کاری را دارید. آن‌ها را به عنوان یک یادآوری ثابت روی دیوارها، میز کار، مانیتور کامپیوتر، آینه‌ها یا یخچال قرار دهید.

۴. یک برنامه عملیاتی تنظیم کنید

این مرحله اغلب در روند تعیین هدف از دست می رود. آنقدر روی نتیجه متمرکز می‌شوید که فراموش می‌کنید تمام مراحل لازم را در طول مسیر برنامه‌ ریزی کنید. با نوشتن مراحل جداگانه و سپس با تکمیل مراحل از روی هرکدام، متوجه خواهید شد که در حال رسیدن به هدف نهایی خود هستید. این بحث مهم به ویژه اگر هدف شما بزرگ یا بلندمدت باشد، بسیار مهم است..

۵. با هدف‌ تان همراه باشید!

به یاد داشته باشید، تعیین هدف یک فعالیت مداوم است، نه فقط وسیله‌ای برای رسیدن به مقصد. برای این که خود را در مسیر خود نگه دارید، یادآوری ایجاد کنید و بازه‌های زمانی منظمی را برای بررسی اهداف خود ایجاد نمایید.

نکات تنظیم هدف

مقصد نهایی شما ممکن است در طولانی مدت کاملاً یکسان باقی بماند، اما برنامه عملیاتی که در این راه برای خود تنظیم کرده‌اید، می‌تواند به میزان قابل توجهی تغییر کند. اطمینان حاصل کنید که ارتباط، ارزش و ضرورت همچنان بالا است.

نکات تنظیم هدف

  1. یک جلسه طوفان فکری انجام دهید. شش دقیقه به خود فرصت دهید تا لیستی از آنچه می‌خواهید در 20 سال آینده بدست آورید، ایجاد کنید، انجام دهید، بدهید یا تجربه کنید. در این زمان هرچه سریع‌تر ریز اهداف‌تان را یادداشت کنید.
  2. اهداف خود را تصفیه کنید. تعیین ضرب‌الاجل برای فرآیند تعیین هدف بسیار مهم است. از لیست خود برگردید و یک، سه، پنج، 10 یا 20 ماه در کنار هر هدف بنویسید تا مشخص کنید که برای دستیابی به هر هدف چه مدت زمان لازم دارید.
  3. لیست خود را مرور کنید. چهار هدف برتر و اصلی یک ساله خود را انتخاب کنید. این‌ها اهدافی هستند که واقعاً شما را به وجد می‌آورند. برای هر هدف چند خط بنویسید و توضیح دهید که چطور طی 12 ماه آینده قرار است کاملاً به این اهداف برسید.
  4. اهداف خود را ارزیابی کنید. آیا اهداف شما مشخص است؟ قابل اندازه‌گیری است؟ قابل دستیابی است؟ واقع‌ بینانه است؟ آیا آن‌ها یک بازه زمانی مشخص دارند؟ این‌ها اجزای یک هدف هوشمندانه هستند. شما اهداف هوشمندانه‌ ای را با هدف و هدف‌گذاری تعیین می‌کنید، و آن‌ها را ملموس‌تر و قابل دسترسی‌تر می‌کنید که به چشم‌تان آن اهداف آسان‌تر بیاید.

نتیجه گیری

ما سعی کردیم در این مقاله بگوییم که هدف یعنی چه؟ دلایلی برای تعیین اهداف مهم، قوانین طلایی تعیین هدف نکات تنظیم هدف بپردازیم. امیدواریم که توانسته باشیم با ارائه این مطلب مفهوم هدف و هدف‌گذاری را به صورت کامل رسانده باشیم.

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور خودمان را تو دل بقیه جا کنیم؟

30.000 تومان

چطور خودمان را تو دل بقیه جا کنیم؟

تخفیف استثنایی

65.000تومان

30.000 تومان