قانون مورفی (Murphy’s Law) چیست؟ +8 دروغ قانون مورفی!

قانون مورفی (Murphy’s Law) چیست؟ +8 دروغ قانون مورفی!
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

 اگر برای شما هم این سوال پیش آمده است که قانون مورفی یعنی چه و قانون مورفی چیه ؟ باید در جواب بگوییم قانون مورفی به انگلیسی (murphy’s law) نیز مانند تمام ضرب المثل­ها، تغیر در کلمات و دستور زبان ­ها که ابتدا توسط شخصی به کار برده می­شوند توسط شخصی که اسمش آقای مورفی بود به کار برده شد.

برای پاسخ به سوال قوانين مورفی چيست اجازه بدهید که ابتدا با آقای مورفی بنیانگذار این قانون آشنا شویم و بدانیم مورفی کیست. قانون مورفي چیست؟ جریان از این قرار است که در سال 1949 که آقای مورفی در یک پروژه کاری خطاب به یکی از مهندسان این پروژه که با اشتباه وصل کردن سیم ­های دستگاه باعث کار نکردن دستگاه و همین طور باعث خجالت زدگی آقای مورفی در مقابل کارفرمای خود شده بود پا به عرصه وجود گذاشت.

آقای مورفی خطاب به مهندس خاطی این جمله را به کار برد که اگر فقط یک را وجود داشت برای کار نکردن دستگاه تو همان راه را پیدا و آن کار را انجام می­دادی شاید این جمله چیز عجیب و غریبی نباشد و بسیاری از ما نیز در خیلی از مواقع با بدبینی تمام در مورد مسائل از این قبیل جملات به کار ببریم.

هنگامی که کارفرمایان آقای مورفی در کنفراس مطبوعاتی به شوخی عنوان کردند که با مجموعه کاملی از تمام قوانین مورفی و جلوگیری از آن­ها پروژه به خوبی پیش رفته است باعث گسترش و معروف شدن این سخن عجیب و غریب آقای مورفی شدند.

این حرف ابتدا برای خبرنگاران و حضار عجیب بود اما با پیگیری­های بعدی خبرنگاران مشخص شد که این سخن از کجا پا به عرصه وجود گذاشته است. پس از آن با به کارگیری قانون آقای مورفی در بسیاری از تبلیغات تلوزیونی و نشان دادن بد بینانه ترین اتفاقی که ممکن برای یک محصول بیفتد و محصول همچنان به کار خود ادامه دهد باعث معروفیت این قانون که در آن زمان نانوشته بود شوند.

قانون مورفی

قانون مورفی

قانون مورفی یک زبانزد شایع و معمول است که در فرهنگ  غرب رواج دارد. قانون مورفی به این نکته اشاره می‌کند که «هر خطای ممکن رخ خواهد داد». قانون یاد شده از نظریه ادوارد مورفی گرفته شده است. مورفی یکی از مهندسان نیروی هوایی امریکا و محقق تئوری آشوب یا هرج و مرج است. طبق این نظریه، همه اتفاق ها همواره در بدترین و نامناسب ترین زمان رخ می دهند و باعث خراب شدن کارها می شوند. قانون مورفی از یک قانون طبیعی به نام قانون آنتروپی پشتیبانی می کند. قانون آنتروپی تاکید دارد که هر اشتباهی می تواند اتفاق بیفتد.

معنی قانون مورفی چیست؟

قانون مورفي چيست؟ معنی قانون مورفی این است که انسان ها نمی توانند بر همه چیز کنترل داشته باشند. البته با وجود اینکه عدم توانایی انسان در رویارویی با بسیاری از مسایل، مورد تاکید است اما نمی توان اراده و عزم بشر را در مقابله با شرایط و بحران ها نادیده گرفت. نمونه های فراوانی می توان یافت که چه بسیار افرادی بوده اند که توانسته اند با عزم و اراده ای قوی بر شرایط سخت و بحران ها غلبه کرده و اوضاع را تحت کنترل خود در آورند.

پس از معروف شدن این قوانین با تاثیر پذیری از نام آقای مورفی به نام قوانین مورفی مردم سراسر آمریکا و سپس مردم دنیا  به خوبی با مورفی و قوانین او آشنا شدند و می دانستند مورفی کیست و قوانین عجیب و غریبی را به قوانین وی اضافه کردند. حال که به خوبی می دانید معنی قانون مورفی یعنی چه در ادامه به سراغ ۸ دروغ قانون مورفی می رویم که در ایران کاربرد زیادی دارد از این قرار است:

  • قانون مامان

طبق نظریه مورفی اگر شما چیزی را در مکان بخصوصی جستو جو و پیدا نکنید مادر شما دقیقا در همان مکان همان شیء را پیدا می­کند. این قانون در ایران بسیار معروف و کابردی است حتی به صورت جوک و لطیف نیز درآمده است.

مادر خود من نیز با جابه ­جا کردن مرزهای قوانین مورفی این گونه عنوان می­کند که اگر من در یک اتاق کوچک بنیشینم و تو در همان اتاق دنبال من بگردی مرا پیدا نخواهی کرد! به نظر شما طبق قانون ساد که هر خطای ممکن رخ خواهد داد اینکه من مادر صد و بیست کیلویی خود را در یک اتاق کوچک پیدا نکنم ممکن است؟

البته اینکه مادر بنده از اغراق استفاد می کند درست تر و نباید مرزهای قانون مورفی را با چنین سخنانی جابه­ جا کنیم!!!

  • قانون لکه

این قانون مورفی بیان می­کند که اگر بخواهید یک لکه را از روی شیشه پاک کنید لکه قطعاٌ در سمت دیگر شیشه است. قطعا این قانون برای تمام زنان خانه ­دار و یا هرکسی که حتی برای یک بار اقدام به تمیز کردن یک شیشه کرده است امکان دارد اتفاق افتاده باشد.

این قانون بیشتر به این صورت در ایران رواج دارد که شما هر گاه بخواهید یک فلش را به یک یو اس بی وصل کنید حتما بار اول وصل نخواهد شد و باید فلش را برگردانید حتی در بعضی مواقع بار دوم نیز وصل نخواهد شد و مجدداٌ باید فلش را برگردانید!! شاید بگید که این از اون حرفاست و این غیر ممکنه اما باور کنید برای خود من پیش اومده!

قانون لکه در مورفی

  • قانون تعمیر

این قانون بیان می­کند که شما هنگامی که وسیله خود را برای تعمیر به تعمیرگاه می­ برید ودرست در مقابل تعمیرکار درست کار خواهد کرد.

باورکنید خود بنده چون مدتی برحسب علاقه کار تعمیرات لوازم خانگی را انجام می­دادم بارها شاهد این موضوع بودم که شخصی که وسیله ایی را برای تعمیر به مغازه می ­آورد هنگامی که وسیله را راه ­اندازی می­کرد تا عیب موجود را به من تعمیرکار نشان دهد وسیله به درستی کار می­کرد!

بنده در این مواقع عنوان می­کردم که وسیله شما از من استاد کار ترسیده است و از این به بعد به درستی کار خواهد کرد و شما بابت این ابهت بنده که باعث کارکردن درست وسیله معیوبتان شده هزینه ایی لازم نیست پرداخت کنید

مشتری با یک لبخند زیبا روانه منزل می­شد و چند ساعت بعد برمی­گشت و عنوان می­کرد که وسیله کار نمی­کند و این بار دیگر واقعا وسیله کار نمی­کرد؛حتما ترسش پس از اولین بار ریخته بود!

  • قانون خرید

این قانون بیان می­کند که شما هر چقدر هم دلیل منطقی برای خرید چیزی داشته باشید باز هم کسی در همان نزدیکی وجود دارد که به شما بگوید سرتان را کلاه گذاشته اند. خب همه ما می­دانیم که این قانون مافوق تصور همه دنیا در ایران بسیار کاربرد دارد.

یک بار که در حال خرید در یک فروشگاه بودم دختر خانمی را دیدم که یک عروسک را انتخاب و خرید، قیمت عروسک معقول بود و دختر خانم با گرفتن تخفیف بسیار عروسک را به قیمت بسیار خوبی خرید و مطمئناٌ در هیچ جای دیگری با این قیمت کم این عروسک پیدا نمی­کرد.

هنگامی پرداخت مبلغ مادر پیرش آمد که این را چند خریده­ای و فروشنده به شوخی و با کنایه از تخفیف زیادی که دختر خانم خریدار گرفته بود یک چهارم مبلغ فروش را به مادر خانم پیر عنوان کرد مثلا عروسک بیست هزار تومانی را پنج هزار تومان عنوان کرد و من دیدم که مادر خطاب به دخترش گفت ای داد و ای هوار که این را خیلی گران خریده ایی.

در حقیقت آقای فروشنده سر ما را گلاه می­گذارد اما دختر خانم اصرار کرد که آن را می­خواهد و پنهانی آن را حساب کرد. جدا از نتیجه ­های اخلاقی زیادی که از موضوع گرفتم حتما اگر آن مادر قیمت دقیق آن را می­فهمید که چقد گران تر آن را خریده اند سکته می­کردنند!­

قانون خرید مورفی

  • قانون زمان

همه کارها بیشتر از آنچه تصور می­کنید به طول می­ انجامد. برای من که بسیار این جریان در طول زندگی رخ داده، مثلا برای من زیاد پیش آمده که برای یک روز خود با زحمت و تلاش بسیار برنامه چیده ام و برای هرکاری زمانی برای انجام گذاشته ام حتی بیشتر از حد معمولی که زمان می­برد برای اینکه دقیقا طبق برنامه پیش بروم.

اکثرا وقتی که برای چک کردن فضاهای مجازی می گذارم مثلا نیم ساعت و اگر خیلی عقب بیفتم تا یک ساعت طول ب­کشد یکهو می­بینم که شش ساعت طول کشیده است. به زبان ساده هر کاری پیش از آنچه باید وقت می­برد مگر ساده به نظر برسد در آنصورت بسیار بیشتر وقت می­برد!

وقتی که نیز برای درسی که از آن خوشم نمی­اید یک ساعت در نظر گرفته ام اما بعد از ساعت ها می­بینم پنج دقیقه از آن گذشته است ، با این احوا نظریه آقای انشتین را که زمان نسبیت به خوبی درک می­کنم. برای رفع مشکلات این چنینی پیشنهاد میکنیم از برنامه ریزی روزانه استفاده نمایید.

  • قانون عکاسی

قانون مورفی درباره عکاسی این را بیان می­کند که بهترین لحظه زمانی به وجود می ­آید که شما آماده نیستید! البته چیزی که من به شخصه بسیار با آن مواجه می­شوم این است که همیشه مهم ترین عکس­هایم تار می­شود.

  • قانون کار با مادر

این قانون مورفی بیان می­کند هیچکاه شما نباید به مادر خود بگوید کاری برای انجام دادن ندارید زیرا حتما کاری را برای انجام دادن برای شما پیدا می­کند. همه ما با این مورد مواجه شده ایم در بسیاری از مواقع شخص دیگری جای مادر این زحمت را می­کشد!

  • قانون مو

حالا که به سوال قانون مورفی چیه  و قوانين مورفي چيست پاسخ داده ایم به سراغ یکی از جالبترین قوانین ان یعنی قانون مو می رویم براساس این قانون مورفی وحشتناک این که بدن پر مو داشته باشی و سر بی مو فکر کنم این مورد به تنهایی از تمام قوانین مورفی بدتر باشه.

قوانین مهم مورفی

  • تصمیمات شبانه

نظریه مورفی در این باره بیان می­کند که هر شبی که تصمیم می­گیری که زود بخوابی و فردایش صبح زود بیدار شویی، همان شب از همه شب­ها دیر تر می­خوابی ! البته قانون مورفی اکثراٌ در مورد تصمیم به خواب شبانه درست می­باشد در غیر اینصورت تصمیمات و برنامه ریزی­های شبانه و هنگام خواب بسیار کاربردی می­باشد.

  • قانون زباله در قانون مورفی

  1. وقتی چیزی را دور میریزید که بدون استفاده است، بعد از مدت کوتاهی به آن شی نیاز پیدا میکنید.
  2. از دست دادن شنوایی قطعا برای همه ناخوشایند و ناگوار است اما این اتفاق دقیقا برای آهن ساز مشهوری چون بتهون اتفاق می­افتد.
  3. به شهر دیگری مهاجرت می کنی انگار فقط به این دلیل که با یک همشهری آشنا شوی و با او ازدواج کنی.
  4. هرگاه دنبال چیزی هستید آن را پیدا نخواهید کرد ولی وقتی دیگر دنبال آن چیز نیستید آن را هر بار خواهید دید.

این قوانین از قوانین مورفی بیشترین فراوانی رو در اطراف ما در ایران دارد.

  • قانون جذب مورفی

قانون جذب مورفی نشان می دهد که به طور کلی افراد بشر در اکثر موارد بر نکات و نتایج منفی کارها متمرکز هستند. در زندگی روزمره نیز می بینیم که بیشتر انسان ها سعی می کنند که نتایج و پیامدهای خوب و مثبت را نادیده گرفته و بر نتایج منفی تمرکز داشته باشند. نکته جالب در اینجاست که اگر خوب دقت کنیم پی می بریم که افراد یاد شده همواره در معرض انواع مشکلات و بیماری ها قرار می گیرند. درواقع آنان، چیزهایی را جذب می کنند که بر آن ها توجه نشان داده اند. در قانون جذب مورفی به دو نکته بسیار مهم برخورد می کنیم: اول اینکه انسان بر هر چیز که بیشتر تمرکز کند آن را بیشتر جذب می کند. چه بسیار افرادی را می بینیم که می گویند:« از هر چه می ترسیدم، به سرم آمد». در واقع آنان روی اتفاقی که از آن ترس داشته اند، تمرکز کرده و آن را به سوی خود فرا خوانده اند. به همین دلیل در قانون جذب، نوع نگاه اشخاص دارای اهمیت فراوانی است. دومین نکته مهمی که در قانون جذب مورفی باید مد نظر قرار دهیم این است که انسان نباید به آنچه که بدان تمایل  ندارد فکر کند زیرا برایش اتفاق خواهد افتاد. گرچه هردو نکته ای که ذکر شد به یک موضوع واحد اشاره می کنند اما نتیجه ای که از آن حاصل می شود این است که انسان باید سعی کند بر نکات مثبت، تمرکز و توجه کند تا بتواند به موفقیت و سعادت برسد.

تعریف قانون مورفی چیست؟ و معادل قانون مورفی در کشورهای دیگر چیست؟

قانون مرفی چیست؟ اکنون که با قانون های مورفی آشنا شدید و به خوبی می دانید قوانين مورفی چيست باید ذکر کنیم قانون دیگری هم به نام قانون ساد وجود دارد که مترادف با قانون مورفی طلقی می­شود. قانون­ های مورفی در آمریکا کاربرد دارد و در بسیاری از موارد موجب توسعه فردی نیز می شود؛ در حالی که قوانین ساد در بین انگلیسی­ها رواج دارد.

”]

البته در بحث­های تخصصی بسیاری اصول ساد را وسیع تر از اصول نظریه مورفی می­دانند. بسیاری نیز معتقداند که قوانین ساد بیشتر بر مسئله بخت و اقبال تاکید دارد. قوانید ساد می­گویند بخت خوب یا بد در سرنوشت شخص نوشته شده است. برخی از قوانین ساد به شرح زیر است:

با همه این­ها خود کلمه ساد به دلیل معانی منفور وغیر اخلاقی که داشت در بین مردم منفور بود و بیشتر مردم نظریه مورفی را به جای آن به کار بردند.

  1. اصل پیتر: براساس آن همه مردم در نهایت به سطح ناکارآمدی خود خواهند رسید.
  2. قانون آکتون: قدرت فاسد می کند، قدرت مطلق کاملا فاسد می کند.
  3. قانون فراکلین: کسی خوشبخت است که هیچ انتظاری نداشته باشد، چون هرگز ناامید نخواهد شد.

تعریف قانون مورفی چیست
از نام قانون مورفی در بسیاری از کتاب­ها و وبسایت­ها استفاده شده چندین گروه موسیقی با این نام وجود دارد همچنین از نام مورفی در بسیاری از میخانه ها در ایرلند و سراسر دنیا استفاده شده­ است بسیاری آن را مرتبط با تمرینات nlp نیز می دانند . همچنین  به تازگی فیلمی با این نام در ایران ساخته شده است.

آیا قانون مورفی حقیقت دارد؟

اکنون که به خوبی با قانون مورفی آشنا شدید باید گفت همه قوانین مورفی از منفی نگری و بدبینی نشات گرفته است. قوانین مورفی بیشتر جنبه شوخی دارند. قانون های مورفی از روی بدبینی ­ها و عقاید خرافه مردم در زندگی روزمره ساخته شده است. خیلی از قوانین اتفاقات و رویداد­های عادی زندگی است که ممکن است هر لحظه در زندگی اتفاق بیفتد و واقعا ما کنترلی روی این قضیه نداشته باشیم. مثلا ترافیک، پنچری یا دیر رسیدن و …

خیلی ها از موضوع غافل هستند که کلید خوش­ شانسی یا بدشانسی در افکار، رفتار و برنامه ­های زندگی آدم پنهان است. به عقیده روانشناسان آدم­هایی که به عنوان خوش­ شانس مشهور هستند کسانی هستند که همه چیزها و فرصت­هایی را که در اطرافشان وجود دارد را می­بینند.

به همین دلیل باید مطمئن بود اگر کسی به این قوانین اعتقاد داشته باشد بدون شک بدشانسی­ ها و بدبیاری­ ها برایش اتفاق می ­افتد. این ذهن انسان است که او و زندگی­ اش را می­سازد. به همین خاطر است توصیه می­شود که همیشه باید مثبت بود!

در نتیجه می­ توان از جنبه مثبت به این قوانین نگاه کرد و معنی قانون مورفی را اینگونه تعریف کرد که “براساس این قانون های مورفی، تمام شرایط نامحتمل برای شکست را در نظر بگیرید تا با کمترین خطر به موفقیت برسیم.”

پس شما هم متوجه شده‌اید که ایا قانون مورفی حقیقت دارد و به‌طور کلی معنی قانون مورفی چیست، برای مطالعه بیش‌تر در خصوص قوانین مورفی می‌توانید منتظر آپدیت‌های بعدی این مطلب باشید. همچنین در نظر داشته باشید که قوانین مورفی بسیار اهمیت دارند و برای تسلط بر آن‌ها باید زمان نسبتا زیادی صرف کنید اما مطمئن باشید که این کار ارزش بسیار زیادی دارد.

قانون مورفی
قانون مورفی به انگلیسی (murphy’s law) از تمایل ما به تمرکز کردن روی اتفاقات منفی و نایده گرفتن رویدادهای مثبت ناشی می­ شود. مثلا ما همواره و در اغلب موارد به درستی غذا می­خوریم اما یک بار که غذا به گلویمان می­پرد به آن توجه می­کنیم که چگونه این اتفاق افتاد ولی به دفعات زیادی که درست غذا خوردایم توجه نمی­کنیم. این به دان معنا است این ما هستیم که مشکلات خود را به قانون مورفی ربط می­دهیم.

شاید جالب باشد بدانید که شرنوشت خود آقای مورفی که به وجود آورنده قانون منفی مورفی است چه بوده است؟

آقای مورفی که در یک اتوبان ماشینش دچار نقص فنی می­شود ماشین را کنار نگه می­دارد چون شب است چراغ های ماشین را روشن نگه می­دارد و با لباسی رنگ روشن به طرف دیگر اتوبان می­رود در این هنگام که آقای مورفی در کنار اتوبان منتظر است ماشین که در خلاف جهت اتوبان در حرکت بوده است با آقای مورفی برخورد می­کند و باعث مرگ آقای مورفی می­شود.

این هم سرگذشت پر تناقض و ناخوشایند آقای مورفی خالق قانون مورفی!

پیشنهاد میگردد مطلب ما در خصوص افزایش دوپامین و کارما چیست را مطالعه نمایید.

برخی از سوالات رایج

۸ دروغ قانون مورفی که در ایران کاربرد زیادی دارد کدامند؟

  1. قانون مامان
  2. قانون لکه
  3. قانون تعمیر
  4. قانون خرید
  5. قانون زمان
  6. قانون عکاسی
  7. قانون کار با مادر
  8. قانون مو

آیا قانون مورفی حقیقت دارد؟

تمام قوانین مورفی از منفی نگری و بدبینی نشات گرفته است. قوانین مورفی بیشتر جنبه شوخی دارند. این قوانین از روی بدبینی­ ها و عقاید خرافه مردم در زندگی روزمره ساخته شده است. خیلی از قوانین اتفاقات و رویداد­های عادی زندگی است که ممکن است هر لحظه در زندگی اتفاق بیفتد و واقعا ما کنترلی روی این قضیه نداشته باشیم. مثلا ترافیک، پنچری یا دیر رسیدن و…

معادل قانون مورفی در کشورهای دیگر چیست؟

قانون دیگری هم به نام قانون ساد وجود دارد که مترادف با معنی قانون مورفی به انگلیسی (murphy’s law) طلقی می­شود.  تمام قوانین مورفی در آمریکا کاربرد دارد و در بسیاری از موارد موجب توسعه فردی نیز می شود؛ در حالی که قوانین ساد در بین انگلیسی­ها رواج دارد.

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور خودمان را تو دل بقیه جا کنیم؟

30.000 تومان

چطور خودمان را تو دل بقیه جا کنیم؟

تخفیف استثنایی

65.000تومان

30.000 تومان