دوپامین چیست؟ +28 نکته افزایش دوپامین و طب سنتی، دارویی و …

دوپامین چیست؟ +۲۸ نکته افزایش دوپامین و طب سنتی، دارویی و …
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

dopamine چیست؟ دوپامین نوعی انتقال ‌دهنده عصبی که در درون بدن تولید می‌شود و سیستم عصبی از آن استفاده می‌کند تا پیام‌ها را بین سلول‌های عصبی ارسال کند. به همین دلیل است که به عنوان پیام‌ رسان شیمیایی نیز شناخته می ‌شود. دوپامين چيست؟ داروی افزایش دوپامین چه هستند ؟

دوپامین چیست ؟ دوپامین نقشی اساسی در احساس لذت ما و همچنین توانایی‌های انسانی ما از جمله تفکر و مدیریت زمان دارد. هورمون دوپامین به ما کمک می‌کند تا تمرکز کنیم، به برخی چیزها علاقه نشان دهیم و برای رسیدن به آن‌ها تلاش کنیم.

پیام رسان‌های عصبی عبارتند از مولکول‌هایی که پیام‌های عصبی را از هر نورون به نورون مجاور آن منتقل می کنند. یکی از این پیام رسان‌های عصبی، دوپامین نام دارد. دوپامین نقش بسیارمهمی در بدن انسان ایفا می‌کند. از مهم‌ترین تاثیر‌های دوپامین در بدن می‌توان به کمک کردن در بهبود خواب، تاثیر گذاشتن در کنترل توجه، کمک به عملکرد بهتر ماهیچه‌های بدن، افزایش حافظه، بهبود خلق و خوی انسان و …اشاره کرد.

بدن ما دوپامین را از طریق 4 مسیر عمده در مغز منتشر می‌کند. مانند سایر سیستم‌های بدن، ما متوجه حضور دوپامین نخواهیم شد مگر این ‌که مشکلی به وجود بیاید. مقدار خیلی کم یا خیلی زیاد دوپامین می‌تواند باعث مشکلات سلامتی بسیاری در بدن شود، برخی از این مشکلات بسیار جدی هستند مانند بیماری پارکینسون یا کمبود انگیزه.

این هورمون از طریق یک فرآیند دو مرحله‌ای در مغز (ناحیه VTA) تولید می‌‌شود. ابتدا آمینواسید تیروزین به ماده‌ای به نام دوپا تبدیل شده و سپس دوپامین ساخته می‌‌شود.

کارکردهای دوپامین در بدن:(دوپامین چیست)

  • نقش دوپامین دربدن

همانطور که اشاره شد دوپامین، نقش بسیار مهمی در بدن انسان ایفا می کند و کارایی فراوانی برای مغز دارد اما اصلی ترین کار دوپامین، مربوط به تاثیر شگرفی است که این ماده حیاتی بر مراکز پاداش و لذت در مغز باقی می گذارد. دوپامین، انرژی لازم را برای انجام کار و فعالیت برای ما فراهم می کند و توانایی ما را  دو چندان می کند. باید تاکید کرد که نقش دوپامین در بدن بسیار، حیاتی تر از این ها است به گونه ای که کمبود این ماده، خستگی و بی حوصلگی را برای افراد به ارمغان می آورد و در ایجاد هراس و وحشت نیز نقش بسیار مهمی ایفا می کند.

  • نقش دوپامین در حرکت

ترشح دوپامین در مغز چه اثری دارد ؟دوپامین از کجا ترشح میشود ؟ بخشی از مغز به نام عقده‌های قاعده‌ای (Basal ganglia) حرکت بدن را کنترل می‌کند. این بخش به مقدار مشخصی از دوپامین نیاز دارد تا حداکثر کارایی ممکن را داشته باشد.

دوپامین چه زمانی ترشح میشود ؟ زمانی که در مغز کمبود دوپامین وجود داشته باشد ممکن است حرکات ما تأخیر داشته و ناهماهنگ باشند. بالعکس اگر مغز دارای مقادیر بیش از حد دوپامین باشد، ممکن است حرکاتی غیر ضروری مانند تیک‌های تکراری و عصبی اتفاق بیفتد.(علائم کمبود دوپامین)

کارکرد دوپامین در مغز

  • نقش دوپامین در لذت

دوپامین چیست؟ دوپامین یک ماده شیمیایی است که باعث ایجاد احساس لذت در مغز می‌‌شود. دوپامین در موقعیت‌های لذت‌بخش آزاد می‌‌شود. فعالیت‌هایی مانند خوردن غذا، گوش دادن به موسیقی، رابطه جنسی و … باعث آزاد شدن دوپامین می‌‌شود، برخی از مواد مخدر نیز باعث شبیه‌سازی این فرآیند می‌‌شوند.

  • دوپامین و اعتیاد

کوکائین و آمفتامین مانع از جذب دوپامین می‌‌شوند. کوکائین یک مسدودکننده انتقال دوپامین است و کاملاً مانع از باز جدب دوپامین می‌‌شود و حضور آن در بدن را افزایش می‌دهد. آمفتامین نیز مانع از تجمع دوپامین در شکاف سیناپسی می‌‌شود ولی مکانیزم عمل آن با کوکائین متفاوت است.

آمفتامین ساختاری مشابه دوپامین دارد و و می‌تواند از طریق انتقال‌دهنده‌های دوپامین وارد نورون‌های سیناپسی شود. با ورود به این ناحیه، آمفتامین مولوکول‌های دوپامین را از محل ذخیره خود بیرون می‌راند و حضور آن را افزایش می‌دهد. همین افزایش حضور دوپامین باعث احساس لذت بیشتر و در نتیجه اعتیاد می‌‌شود.

  • نقش دوپامین در حافظه

مقادیری از دوپامین در مغز به خصوص در ناحیه جلوی پیشانی وجود دارد که باعث تقویت حافظه می‌‌شود. این مقدار دارای تعادل خاصی است و افزایش یا کاهش غیرطبیعی آن باعث به وجود آمدت مشکلاتی در حافظه می‌‌شود.

  • نقش دوپامین دربدن

همانطور که اشاره شد دوپامین، نقش بسیار مهمی در بدن انسان ایفا می کند و کارایی فراوانی برای مغز دارد اما اصلی ترین کار دوپامین، مربوط به تاثیر شگرفی است که این ماده حیاتی بر مراکز پاداش و لذت در مغز باقی می گذارد. دوپامین، انرژی لازم را برای انجام کار و فعالیت برای ما فراهم می کند و توانایی ما را  دو چندان می کند. باید تاکید کرد که نقش دوپامین در بدن بسیار، حیاتی تر از این ها است به گونه ای که کمبود این ماده، خستگی و بی حوصلگی را برای افراد به ارمغان می آورد و در ایجاد هراس و وحشت نیز نقش بسیار مهمی ایفا می کند.

  • نقش دوپامین در تمرکز ، توجه و ادراک

دوپامین به بهبود تمرکز و توجه ما کمک می‌کند. بینایی ما باعث پاسخ (ترشح) دوپامین در مغز می‌‌شود و این به نوبه خود به ما کمک می‌کند تا تمرکز کرده و توجه خود را روی یک شیء قرار دهیم. دوپامین همچنین احتمالاً مسئول حافظه کوتاه مدت است و کاهش حضور آن در ناحیه جلوی پیشانی مغز باعث اختلال کمبود توجه خواهد شد.

دوپامین در بخش قدامی مغز جریان اطلاعات از سایر نقاط مغز را کنترل می‌کند. مقادیر غیرطبیعی دوپامین در این ناحیه باعث کاهش کارکردهای عصب شناختی مانند حافظه، تمرکز و قدرت حل مسئله خواهد شد.

نقش دوپامین در تمرکز

  • نقش دوپامین در ترشح پرولاکتین

هورمون دوپامین مهارکننده اصلی ترشح پرولاکتین از غذه هیپوفیز است. دوپامینی که در هسته قوسی هیپوتالاموس تولید می‌‌شود، در رگ‌های خونی تأمین‌کننده مواد مورد نیاز هیپوفیز، آزاد می‌‌شود. این دوپامین‌ها مانع از ترشح پرولاکتین می‌‌شوند زیرا پرولاکتین تنها زمانی تولید می‌‌شود که دوپامین حضور نداشته باشد.

  • نقش دوپامین در عملکرد اجتماعی

به نظر می‌رسد که برخی انواع شیزوفرنی منفی با سطوح پایین دوپامین در قسمت‌های خاصی از مغز مرتبط باشند. از طرف دیگر، افرادی که دارای اختلال دوقطبی هستند در حالت شیدایی، دچار بیش فعالی اجتماعی و جنسی می‌‌شوند. این حالت با افزایش سطح دوپامین در ارتباط است. شیدایی را می‌توان با داروهای مسدودکننده دوپامین کاهش داد.

28 راه افزایش هورمون دوپامین در بدن(قرص افزایش دوپامین – افزایش دوپامین با طب سنتی)

افزایش دوپامین باعث چه میشود؟

با اینکه دوپامین، خواص بسیار زیادی دارد و وجود آن برای بدن به منزله ماده ای حیاتی محسوب می‌شود اما باید توجه کرد که افزایش دوپامین، مشکلات فراوانی به بار می آورد که گاه می تواند خطرناک باشد.برای اینکه پی ببریم که افزایش دوپامین باعث چه می‌شود به این نکته اشاره می کنیم که چون تولید دوپامین در مغز و توسط نورون‌های مغزی  صورت می گیرد بنابراین هرگونه کاهش یا افزایش دوپامین، ابتدا برمغز و فعالیت‌های آن تاثیر گذار خواهد بود. به عنوان مثال، افزایش بیش از حد دوپامین موجب بوجود آمدن آشفتگی در مغز، پدید آمدن پارانویید، ایجاد اضطراب و بروز بیش فعالی و… شود.

با توجه به اینکه در سال‌های اخیر، طب سنتی بسیار مورد توجه قرار گرفته و استقبال فراوانی از آن می‌شود بهتر است به رابطه بین افزایش دو پامین و طب سنتی اشاره شود.در طب سنتی که به استفاده از داروها و گیاهان طبیعی تاکید می کند، ریشه ی سنبل الطیب، مرزنجوش، چای سبز و دارو‌های دیگری را برای افزایش دوپامین تجویز می کنند. در ضمن به استفاده از موز، تخم مرغ، هندوانه، چغندر و … تاکید می‌شود.

  • بهترین قرص افزایش دوپامین

قرص دوپاویت ویتا بیوتیکس به عنوان بهترین قرص افزایش دوپامین و از دارو‌های مهمی است که  برای بیمارانی که دارای پارکینسون هستند تجویز می‌شود. این دارو باعث می‌شود که عملکرد ماهیچه‌های بدن در افراد یاد شده به حالت طبیعی برگردد.

  • مقادیر زیادی پروتئین بخورید

پروتئین‌ها از ذرات تشکیل‌دهنده کوچکی به نام آمینواسیدها تشکیل شده‌اند. 23 نوع مختلف از آمینواسیدها وجود دارند، برخی از آن‌ها در بدن تولید می‌‌شوند و برخی باید از طریق غذا خوردن وارد بدن شوند.

آمینواسیدی به نام تیروزین نقشی اساسی در تولید دوپامین ایفا می‌کند. برخی آنزیم‌ها در بدن شما می‌توانند تیروزین را تبدیل به دوپامین کنند، بنابراین مقدار مشخصی از تیروزین در تولید دوپامین اهمیت زیادی دارد.

تیروزین می‌تواند از آمینواسید دیگری به نام فنیلالانین (Phenylalanine) نیز ساخته شود. هر دو آمینواسید تیروزین و فنیلالانین به طور طبیعی در غذاهای سرشار از پروتئین مانند گوشت مرغ، گوشت گاو، تخم مرغ، لبنیات و سویا وجود دارند.

تحقیقات نشان داده است که افزایش تیروزین و فنیلالانین در برنامه غذایی می‌تواند سطح دوپامین را در مغز بالا ببرد و باعث بهبود تفکر عمیق و نیز حافظه شود.

  • چربی اشباع کمتری مصرف کنید

برخی تحقیقات نشان داده است که چربی های اشباع شده مانند چربی حیوانی، کره، لبنبات پرچرب، روغن پالم، روغن نارگیل و … هنگامی که به مقدار زیاد مصرف شوند می‌توانند تولید دوپامین توسط مغز را را با اختلال مواجه کنند.

افزایش هورمون دوپامین با کاهش مصرف چربی

یک پژوهش نشان داده است که موش‌هایی که 50 درصد کالری کمتری از چربی‌های اشباه دریافت می‌‌کنند، دوپامین کمتری در نواحی مربوط به پاداش مغز تولید می‌‌کنند. این تغییرات حتی بدون افزایش وزن، افزایش چربی بدن و قند خون نیز اتفاق خواهند افتاد.

تحقیقات همچنین نشان داده‌اند که دریافت زیاد چربی اشباع شده با ضعف حافظه و کارکردهای شناختی انسان در ارتباطند.

  • پروبیوتیک مصرف کنید

در سال‌های اخیر دانشمندان کشف کرده‌اند که مغز و روده ارتباط نزدیکی با هم دارند. در واقع روده گاهی اوقات مغز دوم نامیده می‌‌شود زیرا از تعداد زیادی سلول عصبی ساخته شده است که مولکول‌های انتقال‌دهنده عصبی از جمله دوپامین را تولید می‌کنند.

امروزه روشن شده است که گونه‌هایی از باکتری که در روده زندگی می‌‌کنند نیز می‌توانند هورمون دوپامین را تولید کنند که به نوبه خود می‌تواند حالت روحی و رفتار ما را بهبود دهد. برخی از این باکتری‌ها می‌توانند احساس خشم و استرس را کاهش دهند.

از جمله این باکتری ها پروبیوتیک‌ها هستند که ارتباط آن‌ها با روده و احساسات ما قطعی شده است اما هنوز به خوبی درک نشده است.

  • لوبیای مخملی (بنفش) بخورید

لوبیای مخملی یا بنفش به طور طبیعی دارای مقادیر بالایی از ال-دوپا (L-Dopa) است که می‌تواند به دوپامین تبدیل شود. مطالعات نشان می‌دهد که خوردن این نوع لوبیا می‌تواند به طور طبیعی سطح دوپامین را افزایش دهد، به خصوص در بیماران مبتلا به پارکیسنوسون (نوعی اختلال حرکتی که بر اثر سطح پایین دوپامین ایجاد می‌شود).

مصرف 250 گرم لوبیای مخملی پخته شده می‌تواند سطح دوپامین را تا حدی بالا ببرد که علائم این بیماری تا دو ساعت پس از مصرف نیز کاهش یابد.

نکته: مصرف مقادیر زیادی ار لوبیای بنفش باعث سمی شدن بدن می‌‌شود و باید در مصرف آن حد اعتدال رعایت شود.

لوبیای مخملی (بنفش) بخورید

  • ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید

دوپامین چه زمانی ترشح میشود؟ ورزش کردن باعث افزایش سطح هورمون اندورفین می‌‌شود که حالت روحی ما را بهبود می‌دهد. تنها پس از 10 دقیقه تمرین هوازی (ایروبیک) بدن ما شروع به تولید این هورمون می‌کند و پس از 20 دقیقه به حداکثر مقدار خود می‌رسد. با وجود این که این تأثیر مثبت الزاماً به دلیل افزایش سطح دوپامین ایجاد نمی‌شود اما ورزش کردن می‌تواند تولید دوپامین را در مغز افزایش دهد و سبب تاثیر مثبت در بدن شود.

نشان داده شده است که در موش‌ها، هنگام دویدن بر روی تردمیل هورمون دوپامین ترشح می‌‌شود و گیرنده‌های دوپامین نیز در نواحی مربوط به پاداش مغز افزایش پیدا می‌‌کنند.

  • خواب کافی داشته باشید

آزاد شدن دوپامین در مغز باعث ایجاد احساس هشدار و بیداری در آن می‌‌شود. وقتی هنگام مناسب برای بیدار شدن فرا برسد سطح دوپامین به طور طبیعی افزایش پیدا می‌کند و موقع مناسب برای خواب این مقدار کاهش پیدا می‌کند. نداشتن خواب کافی باعث می‌‌شود که این روند طبیعی دچار اختلال شود.

وقتی افراد شب هنگام خود را مجبور به بیدار ماندن می‌‌کنند گیرنده‌های دوپامین در مغز به طرز محسوسی در صبح روز بعد کاهش پیدا می‌‌کنند. به دلیل این که دوپامین باعث افزایش هشیاری و بیدار ماندن می‌‌شود، کاهش حساسیت و تعداد گیرنده‌های دوپامین  به احتمال زیاد باعث خواب آلودگی می‌‌شوند، به خصوص بعد از یک شب بی‌خوابی. این کمبود دوپامین همچنین سبب می‌‌شود که تمرکز و تعادل شما مختل شود.

بنابراین چند توصیه را در مورد خواب حتماً رعایت کنید

  • خواب منظم و باکیفیتی داشته باشید تا بدن شما بهترین عملکرد را داشته باشد
  • بین 7 تا 9 ساعت در شب بخوابید
  • سعی کنید در یک ساعت مشخص بخوابید و بیدار شوید
  • سر و صدای اتاق خواب خود را کاهش دهید و از مصرف کافئین در شب خودداری کنید

تاثیر خواب منظم در ترشح دوپامین

  • به موسیقی گوش دهید

گوش دادن به موسیقی یک راه جذاب برای افزایش ترشح دوپامین در مغز است. تحقیقات مختلف در زمینه تصویربرداری از مغز نشان می‌دهد که گوش دادن به موسیقی فعالیت نواحی مرتبط با لذت و پاداش مغز را بالا می‌برد، مناطقی که سرشار از گیرنده‌های دوپامین هستند. ترشح دوپامین چیست؟

گوش دادن به موسیقی بی‌کلام سطح دوپامین در مغز را تا 9 درصد افزایش می‌دهد. البته تحقیقات فقط در مورد موسیقی بی کلام انجام شده است، پس هر نوع موسیقی الزاماً سطح دوپامین را افزایش نخواهد داد.

  • مدیتیشن را امتحان کنید

مدیتیشن راهی برای پاک کردن ذهن و تمرکز بر بدن خود است و به افکار ما اجازه می‌دهد تا بدون قضاوت و مزاحمت عوامل بیرونی جریان پیدا کنند. این کار می‌تواند به صورت نشسته، ایستاده و حتی در حال قدم زدن نیز انجام شود. مدیتیشن صوتی منظم سلامت فیزیکی و ذهنی ما را بهبود می‌دهد.

پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند که این کار باعث افزایش سطح دوپامین در مغز می‌‌شود. آزمایشاتی که بر روی هشت مربی مدیتیشن با تجربه انجام شد، نشان می‌دهد که تولید دوپامین در آن‌ها پس از یک ساعت مدیتیشن، 64 درصد افزایش یافته است.

  • به اندازه کافی نور خورشید دریافت کنید

اختلال عاطفی فصلی یا SAD شرایطی است که فرد در فصل زمستان دچار ناراحتی و افسردگی می‌‌شود زیرا زیاد در معرض نور آفتاب قرار نمی‌گیرد. امروزه می‌دانیم که عدم دریافت کافی نور خورشید منجر به کاهش انتقال‌دهنده‌های عصبی بهبوددهنده حالت روانی می‌‌شود. از جمله این انتقال‌دهنده‌های عصبی دوپامین است که نور خورشید می‌تواند تولید آن را افزایش دهد.

تحقیقی که بر روی 68 فرد بزرگسال سالم انجام شد، نشان داد که کسانی که در سی روز گذشته بیشترین نور خورشید را دریافت کرده‌اند، دارای بالاترین چگالی گیرنده‌های دوپامین در بخش‌های مربوط به حرکت و پاداش در مغز هستند.

نکته: قرار گرفتن بیش از حد در برابر نور خورشید می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان پوست و آسیب دیدن پوست و چشم را افزایش دهد.

تاثیر نور خورشید در دوپامین

  • در صورت نیاز از مکمل‌های غذایی استفاده کنید

بدن شما به چندین نوع از ویتامین و مواد معدنی برای ساخت دوپامین نیاز دارد که از جمله آن‌ها می توان به آهن، نیاسین، فولات و ویتامین B6 اشاره کرد. اگر بدن شما در هر یک از این موارد دچار کمبود باشد ممکن است در تولید دوپامین مشکل داشته باشد.

برای تأمین سریع کمبود هر کدام از آن‌ها می‌توانید از مکمل‌های غذایی استفاده کنید. البته تعداد دیگری از ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز با تولید دوپامین مرتبط دانسته می‌‌شوند اما هنوز تحقیقات اندکی در مورد آن‌ها انجام شده است.

  • از گیاه جینکو بیلوبا (کهن‌دار) استفاده کنید

جینکو بیلوبا یک گیاه محلی چینی است که صدها سال است که به عنوان یک دارو برای بیماری‌های مختلف استفاده می‌‌شود. این گیاه عملکرد ذهنی، کارایی مغز و شرایط روحی را بهبود می‌دهد. تحقیقات نشان داده است که موش‌هایی که جینکو مصرف کرده‌اند سطح دوپامین بیشتری دارند که باعث بهبود عملکردهای شناختی، حافظه و حرکات آن‌ها می‌‌شود.

  • زردچوبه بخورید

کورکومین یک ماده فعال در زردچوبه است. به نظر می‌رسد که این ماده دارای خواص ضدافسردگی است و می‌تواند سطح دوپامین را در مغز افزایش دهد. برخی تحقیقات نشان داده‌اند که یک گرم از کورکومین می‌تواند تأثیری مشابه داروهای ضد افسردگی داشته باشد. البته هنوز در مورد نقش زردچوبه در افزایش دوپامین و مکانیزم آن اطلاعات دقیقی در دست نیست.

  • روغن آویشن مصرف کنید

روغن آویشن دارای خواص آنتی اکسیدان و آنتی باکتریال متنوعی است که به احتمال زیاد به دلیل وجود ماده کارواکرول در آن است. این روغن تولید دوپامین را افزایش می‌دهد و خواص ضدافسردگی دارد.

  • از مواد غذایی دارای منیزیم استفاده کنید

منیزیم نقشی اساسی و مهم در سلامت نگه داشتن ذهن و بدن ما ایفا می‌کند. خاصیت ضدافسردگی منیزیم هنوز به درستی درک نشده است اما شواهد محکمی وجود دارد که نشان می‌دهد کمبود این ماده معدنی با کاهش سطح دوپامین و افزایش ریسک افسردگی ارتباط دارد.

همچنین آزمایشات نشان داده است که استفاده از منیزیم سطوح دوپامین را افزایش و علائم افسردگی را کاهش داده است. اگر شما نمی‌توانید در رژیم غذایی خود به اندازه کافی منیزیم دریافت کنید سعی کنید ار مکمل‌های غذایی استفاده کنید.

مواد غذایی دارای منیزیم

  • چای سبز بنوشید

چای سبز دارای آمینواسید ال‌تیانین است که مستقیماً بر روی مغز شما اثر می‌گذارد. این آمینواسید می‌تواند انتقال‌دهنده‌های عصبی از جمله دوپامین را در مغز شما افزایش دهد.

  • ویتامین D مصرف کنید

این ویتامین نقش‌های گوناگونی در بدن دارد که یکی از آن‌ها افزایش انتقال‌دهنده‌های عصبی از جمله دوپامین است.

  • روغن ماهی بخورید

مشخص شده است که اسیدهای چرب امگا 3 موجود در روغن ماهی تأثیرات مثبتی روی سلامتی روانی ما دارد و دارای خواص ضدافسردگی است. این خواص ممکن است با افزایش سطح دوپامین در ارتباط باشند اما هنوز تحقیقات بیشتری برای اثبات این موضوع مورد نیاز است.

  • کافئین را فراموش نکنید

کافئین باعث بهبود عملکرد شناختی مغز و نیز کارایی آن می‌‌شود و می‌تواند ترشح انتقال‌دهنده‌های عصبی مانند دوپامین را افزایش دهد. در خوردن این ماده حد اعتدال را رعایت کنید و از مصرف آن قبل از خواب خودداری کنید.

دوپامین یا «Dopamine» که اختصاراً به آن «DA» هم گفته می‌شود، یکی از مواد حیاتی بدن انسان و سایر موجودات است. دوپامین در بدن جانوران و گیاهان نیز سنتز می‌شود و بر عملکرد طبیعی آن‌ها نیز تأثیر می‌گذارد. به خاطر خاصیت لذت‌بخشی که دوپامین دارد، معمولاً از داروهای حاوی دوپامین سوء استفاده می‌شود.

اما همانطور که قبلاً هم عنوان کردیم، کاربردهای دوپامین بسیار بیشتر از این موارد است. افراد زیادی هستند که می‌خواهند بدانند هورمون دوپامین چیست و همچنین می‌خواهند از نقش دوپامین در بدن آگاه شوند، به همین خاطر ضمن ارائه راهکارهای افزایش این ماده، چگونگی رژیم غذایی حاوی دوپامین و دیگر نکات لازم برای درک این ماده را نیز مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد. افزایش دوپامین و طب سنتی نیز رابطه تنگاتنگی با هم دارند که آن را نیز بررسی خواهیم کرد.

  • شربت دوپامین

بسیاری از شربت‌هایی که برای بیماری‌های مختلف تهیه شده دارای دوپامین هستند اما دو شربت دوپامین گیاهی وجود دارند که که از گیاهان جینکو بیلوبا و اسکوتلاریا درست شده وتنها به منظورافزایش دوپامین مغز تجویز می شوند.

  • خوردن غذا در زمان‌های تعیین شده

بسیار پیش می‌آید که در طول روز سرگرم کار و دیگر برنامه‌های خود می‌شویم و وعده‌های خود را به صورت نامرتب و در زمان‌های نامشخصی صرف می‌کنیم. این نوع تغذیه باعث تغییر ناگهانی مقدار هورمون‌هایی مانند دوپامین در بدن می‌شوند و یک روش تغذیه‌ای نامناسب است.

بنابراین بهتر است هرکاری که داشتید، سر وعده‌های غذا حاضر شده، غذا را با آرامش میل کرده و سپس به ادامه فعالیت‌ها و برنامه‌های خود بپردازید. صرف وعده‌های مرتب در زمان‌های مشخص، اولین قدم برای ایجاد یک سبک غذایی دوپامینی سالم است.

  • صبحانه با پروتئین فراوان

صبحانه یک وعده بسیار مهم برای انسان است و مصرف مواد سالم در وعده صبحانه، بر انرژی کل روز ما تأثیر دارد. به همین خاطر بهتر است برای صبحانه از مواردی مانند آجیل، دانه‌های خشک، میوه، تخم‌مرغ و همچنین ماست پروتئینی استفاده شود. این مواد چربی پایین و پروتئین کافی دوپامین‌دار را به بدن شما می‌رسانند.

  • استفاده از چربی‌های سالم

متأسفانه مصرف چربی‌های ناسالم در رژیم‌های غذایی عادی ما نهادینه شده‌اند و اگر کسی بخواهد از چربی‌های سالم استفاده کند، معمولاً با یک برنامه ترک عادت طرف خواهد بود. بهتر است چربی‌هایی مانند روغن کنجد، روغن زیتون و دیگر چربی‌های سالم را مورد استفاده قرار داده و مصرف سایر انواع چربی را به حداقل برسانید تا دوپامین کافی دریافت کرده و دیگر مواد مضر را نیز از خود دور کنید. البته روغن‌های زیتون و کنجد نیز با روش‌های گوناگونی تهیه می‌شوند و برخی از آن‌ها از سلامت کافی برخوردار نیستند. بنابراین در زمان خرید این روغن‌ها، از کیفیت و سالم بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

  • مصرف 5 وعده غذا در روز

معمولاً افراد در طول روز، 3 وعده غذایی را به‌صورت صبحانه، نهار و شام صرف می‌کنند. البته گاهی عصرانه هم به این وعده‌ها اضافه می‌شود. اما یک رژیم درست غذایی، باید حاوی وعده‌های زیاد با مقدار کمتر خوراکی باشد تا تدابیر افزایش دوپامین و طب سنتی در آن به درستی رعایت شده باشد.

بنابراین این 5 وعده را می‌توانید به صورت «صبحانه – میان‌وعده قبل از نهار – نهار – عصرانه – شام» قرار دهید تا در طول روز دوپامین کافی (نه کم و نه زیاد، بلکه متعادل) را دریافت کرده و در جهت یک رژیم غذایی متعادل و سالم گام بردارید. البته مصرف غذا به‌صورت اندک در وعده‌های پی‌در‌پی، چاقی را نیز کاملاً از شما دور می‌کند که دیگر مزیت داشتن سبک غذایی سالم است.

  • کاهش مصرف غذاهای آماده و فست‌فودها

ممکن است در طول هفته، چند وعده غذایی خود را در فست‌فودها بگذرانیم یا در خانه غذاهای فرآوری شده بخوریم که بشدت در کاهش و نامرتبی ترشح دوپامین در بدن ما نقش دارند. درست است که به دلیل مشغله‌های کاری و زندگی شخصی، درست کردن غذای خانگی و سالم برای تمام وعده‌ها، کار سخت و زمانبری است، اما همه چیز به عادت‌های ما بستگی دارد.

پس می‌توانیم عادت غذایی خود را نیز تغییر دهیم. اگر سلامتی‌مان برای‌مان مهم است، باید بتوانیم یک برنامه غذایی خوب برای خود داشته باشیم که افزایش دوپامین و طب سنتی در آن لحاظ شده باشد. مطمئناً در چنین برنامه‌ای، جایی برای غذاهای فرآوری شده وجود ندارد.

  • مصرف دمنوش‌های دوپامینی

مصرف دمنوش‌های آرامش‌دهنده، می‌توانند نقش مهمی در تعادل دوپامین در بدن داشته باشند. بنابراین به‌جای مصرف قهوه، نسکافه و نوشابه‌های انرژی‌زا، از این دمنوش‌ها استفاده کنید که افزایش دوپامین و طب سنتی را در برنامه شما ایجاد می‌کند. چراکه افزایش دوپامین و طب سنتی رابطه تنگاتنگی با هم دارند و دمنوش‌ها نیز بخشی از طب سنتی هستند.

اگر به هر دلیلی نتوانستید بر طبق دیگر نکاتی که عنوان کردیم، رژیم غذایی خود را تنظیم کنید، در هر حال از مصرف دمنوش‌ها غافل نشوید. چراکه علاوه بر موضوع افزایش دوپامین و طب سنتی، برای آرامش اعصاب و رهایی از بسیاری از بیمارها به شما کمک می‌کنند. همچنین برای مصرف دمنوش محدودیت مکانی ندارید و می‌توانید حتی در محیط کار هم به ‌جای قهوه، دمنوش میل کنید.

  • داروی گیاهی افزایش دوپامین

با اینکه داروهای شیمیایی فراوانی برای افزایش دوپامین کشف شده و در دسترس قرار دارند اما هنوز هم داروی گیاهی افزایش دوپامین بسیار مورد توجه است. واقعیت امر این است که به طور کلی همه دارو‌های افزایش دوپامین بر رفتارها و هیجان‌های انسان، تاثیر گذار بوده و باعث تعادل در آن ها می شوند.

چه داروهایی در درمان بیماری‌های ناشی از کمبود دوپامین نقش دارند؟

داروهای افزایش دهنده دوپامین مغز چه هستند ؟ برخی از عوارض جسمی هستند که در اثر مصرف غذایی نامناسب و کمبود دوپامین در بدن ایجاد می‌شوند. اما خوشبختانه در طب سنتی، داروهای طبیعی بسیاری برای مهار این عارضه‌ها وجود دارد.

افزایش دوپامین و طب سنتی به هم گره خورده‌اند و می‌توانند بسیاری از بیماری‌های زمینه‌ای دیگر را نیز در انسان مهار کرده یا به کلی درمان کنند. اما مهم‌ترین داورهای طبیعی که در افزایش دوپامین و طب سنتی استفاده می‌شوند، شامل موارد زیر هستند:

  • زیتون از نوع «Olea europaea»
  • سرشاخه‌های گلدار یا خشک شده گیاه «راعی»
  • کپسول، قرص یا شربت گیاه «جینکوبیلوبا» (افزایش دوپامین با قرص)
  • شربت گیاه «اسکوتلاریا»
  • عصاره شبدر قرمز
  • دانه سویا
  • میوه و گیاه عناب
  • مغز بادام درختی
  • گل مغربی
  • جوانه‌های گندم، جو و حبوبات
  • انجیر خیس شده
  • تخم کدو تنبل
  • ادویه‌هایی مانند گلپر، زیره و آویشن

این لیست را می‌توان همچنان ادامه داد، چراکه گیاهان و مواد طبیعی حاوی دوپامین برای درمان بیمارهای ناشی از کمبود آن بسیار زیاد هستند. البته اگر توجه کنید، می‌بینید که بیشتر این مواد روزانه در دسترس ما قرار دارند و با مصرف آن‌ها می‌توانیم از ابتلا به بیماری‌ها در خود جلوگیری کنیم.

از قدیم گفته‌اند: «پیشگیری بهتر از درمان است!» پس بهتر است قبل از ابتلا به یک عارضه جسمی، سبک غذایی خود را تغییر دهیم تا لازم نباشد با کمبود دوپامین یا هیچ عارضه دیگری روبه‌رو شویم.

  • دوپامین و افزایش فشار خون

اگر چه دوپامین دارای فایده‌های فراوانی است اما مثل هر ماده دیگری، کم و زیاد شدن آن می تواند دارای عوارضی باشد. از نکات بسیار مهمی که باید به آن توجه فراوان نشان داد رابطه دوپامین و افزایش فشار خون است. افزایش فشار خون از نتایج ازدیاد دوپامین در بدن است.

سخن پایانی

حالا که می‌دانید دوپامین چیست (Dopamine چیست) و چه نقش حیاتی در سلامت ما دارد، بهتر است رژیم غذایی خود را به یک رژیم دوپامینی تغییر دهید که در این مطلب آن را بررسی کردیم. همچین انواع داروی گیاهی افزایش دوپامین را نیز نام بردیم.

وقتی گیاهان و دمنوش‌ها می‌توانند درمان طبیعی عوارض جسمی ما باشند، با مصرف نکردن آن‌ها، ظلم بزرگی را در حق خود مرتکب می‌شویم. مصرف زیاد میوه‌ها و سبزیجات و همچنین مصرف متعادل خشکبار، دانه‌ها، حبوبات و دمنوش‌های گیاهی، به ما کمک می‌کند تا گام بزرگی را در راستای سلامت جسم و روان خود برداریم. پس از شمایی که این مطلب را مطالعه می‌کنید، خواستاریم تا وقت کافی را به تغییر رژیم و سبک غذایی خود اختصاص دهید تا بتوانید تمام طول عمر خود را در صحت و سلامت بگذرانید.

در این مقاله گفتیم دوپامين چيست و 28 راه افزایش دوپامین را توضیح دادیم. داروهای گیاهی افزایش دهنده دوپامین را معرفی کردیم. نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

 

 

برخی از سوالات رایج

دوپامین چیست؟

دوپامین نوعی انتقال‌دهنده عصبی که در درون بدن تولید می‌شود و سیستم عصبی از آن استفاده می‌کند تا پیام‌ها را بین سلول‌های عصبی ارسال کند. به همین دلیل است که به عنوان پیام‌ رسان شیمیایی نیز شناخته می‌شود.

دوپامین در بدن چه نقشی دارد؟

1. نقش در حرکت 2. نقش در لذت 3. نقش در اعتیاد 4. نقش در حافظه 5. نقش در تمرکز ، توجه و ادراک 6. نقش در ترشح پرولاکتین 7. نقش در عملکرد اجتماعی

علائم کمبود دوپامین چیست؟

زمانی که در مغز کمبود دوپامین وجود داشته باشد ممکن است حرکات ما تأخیر داشته و ناهماهنگ باشند. بالعکس اگر مغز دارای مقادیر بیش از حد دوپامین باشد، ممکن است حرکاتی غیر ضروری مانند تیک‌های تکراری و عصبی اتفاق بیفتد.

راههای افزایش هورمون دوپامین در بدن کدامند؟

1. مقادیر زیادی پروتئین بخورید 2. چربی اشباع کمتری مصرف کنید 3. پروبیوتیک مصرف کنید 4. لوبیای مخملی (بنفش) بخورید 5. ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید 6. خواب کافی داشته باشید. پیشنهاد می شود مقاله ” قانون مورفی ” را بخوانید.

دیدگاه‌های شما

3 دیدگاه دربارهٔ «دوپامین چیست؟ +28 نکته افزایش دوپامین و طب سنتی، دارویی و …»

  1. سلام مطالب بسیار آموزنده بود وقصد دارم دوستانم را به سایت شما معرفی کنم تا آنها هم اطلاعات کافی در مورد دوپامین پیدا کنند

  2. سلام آقای دکتر…من 24 ساله هستم و از کودکی در درس ها مشکل توجه و تمرکز داشتم…البته در دوران دانشگاه بیشتر به این مسئله پرداختم و به روانپزشک مراجعه کردم و داروی ریتالین تجویز کردن…لذا علائمی از بیش فعالی هم دارم… در دوز های اولیه ریتالین خوب بود ولی فقط در مطالعه ولی مثلا موقع امتحان اضطراب و سرد کمی شدید می‌گرفتم و بعد از مدتی ریتالین جوابگو نبود و دوز بیشتری مصرف میکردم که باعث استرس بیشتر در من شد…و الان بعد از چند ماه کنار گذاشتم…لذا میخواستم ببینم من کمبود دوپامین دارم یا بیش از اندازه دارم…همچنین علائمی از افسردگی و تنبلی سال ها دارم.. همچنین تست هوش iq 118 دارم و همچنین حافظه بلند مدت و کوتاه مدت خیلی قوی و با ب خاطر داشتن ریزترین جزئیات…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور خودمان را تو دل بقیه جا کنیم؟

30.000 تومان

چطور خودمان را تو دل بقیه جا کنیم؟

تخفیف استثنایی

65.000تومان

30.000 تومان