همه آنچه درباره قانون کارما باید بدانید!

تعریف کارما (Karma) | کارما چیست؟
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

ممکن است از خود پرسیده باشید، “کارما چیست و چگونه کارما بر زندگی شما تأثیر می‌گذارد؟” همه شما با کارما کم و بیش آشنا هستید و روزانه این واژه را حتی چندین بار می‌شنوید. کارما مفهومی است با چند تعاریف، به ویژه در آیین هندو و بودیسم است. گفته‌های رایج “آنچه می‌گذرد به اطرافتان می‌آید” و “آنچه می‌کارید، همان چیزی است که درو می‌کنید” نمونه‌های عالی از نحوه عملکرد کارما هستند. بیاید بررسی کنیم که علامت کارما چیست و قوانین آن کدامند. اگر مشتاقید که بدانید  Karma چیست با ما همراه باشید.

قانون کارما چیست؟

سوال مهم این است که کارما یعنی چه؟ کارما به زبان ساده به عنوان قانون علت و معلول شناخته می‌شود؛ با کارما، مسیر عمل از خودگذشته یکسان نیست؛ در حالی که اولی به این اصل اشاره دارد که هر علتی دارای اثر مساوی است، دومی مربوط به انجام وظیفه به صورت منفصل است.

رعایت کارما اختیاری نیست، بلکه اجباری است. همه باید این قانون را رعایت کنند. می‌توان گفت که این قانون علت و معلول معادل معنوی قانون حرکت نیوتن است که می‌گوید برای هر عملی، عکس‌العملی برابر و مخالف وجود دارد. کارما از آنجایی که طبیعت جهانی دارد، بی‌طرف است. به نفع یا علیه کسی تعصب ندارد. انواع کارما عبارتند از:

  • کارمای مسدودکننده معرفت یا گیاناورنیا
  • کارمای مسدودکننده ادراک یا دارشاناورنیا
  • کارمای حس آور یا ودانیا
  • کارمای توهم یا مهنیا
  • کارمای تعیین‌کننده طول عمر یا آیو
  • کارمای سازنده بدن یا نعم
  • کارمای تعیین‌کننده موقعیت یا گوترا
  • کارمای مسدود کننده قدرت یا آنتارای

معنی کارما چیست؟

قانون کارما از کجا منشا می گیرد؟

بعد از بررسی اینکه معنی کارما چیست حالا باید بدانیم که از کجا نشات می‌گیرد. کارما که یک کلمه سانسکریت است، به معنای عمل، کار یا کردار است و به مجموع تمام اعمالی اطلاق می‌شود که فرد از طریق ذهن، گفتار یا بدن خود چه در این زندگی و چه در زندگی‌های قبلی انجام داده یا بیان کرده است.

کارما همچنین به اصل معنوی علت و معلول اشاره دارد که بیان می‌کند یک عمل همیشه با پیامدهای خود همراه است. نتیجه یک عمل در ذات خود عمل است. هیچکس نمی‌تواند از آثار اعمال او فرار کند.

نماد کارما اتفاقاتی است که برای شما رخ می‌دهد. هر کار خوب یا بدی که فرد از طریق افکار، کلمات یا حواس خود انجام می‌دهد، پاسخی معادل ایجاد می‌کند که دیر یا زود، به یک شکل دیگر یا همان شکل به او بازمی‌گردد. همانطور که کسی بکارد، درو خواهد کرد. این آموزه که به عنوان چرخه کارمایی شناخته می‌شود، زندگی فرد را برای همیشه اداره می‌کند.

کارما در مکتب هندوئیسم

مردم هندو به ویژه از هند و نپال مفهوم متفاوتی از کارما دارند. در هندوئیسم، کارما به معنای واقعی کلمه به اصل جهانی کنش و واکنش، علت و معلول اشاره دارد و معتقد است که بر تمام آگاهی‌ها حاکم است. بسیاری از مردم هندو معتقدند که این یک اراده آزاد است که سرنوشت خود را بسازیم.

مطابق با وداهای هندو، اگر ما خوبی را پرورش دهیم، در عوض خیر خواهیم گرفت و اگر بد را پرورش دهیم، در عوض شر خواهیم گرفت. وداهای هندو متون بزرگی هستند که از هند باستان سرچشمه می‌گیرند که قدیمی‌ترین لایه ادبیات سانسکریت و قدیمی‌ترین کتاب مقدس هندوئیسم را تشکیل می‌دهند که گفته می‌شود یکی از خدای تثلیث، برهما را خلق کرده است.

کارما در مذهب بودیسم

اساساً دو مفهوم از بودیسم وجود دارد. کارما و کارمافالا؛ این دو مفهوم توضیح می‌دهند که چگونه اعمال و کردار ما را به تولد دوباره در سامسارا متصل نگه می‌دارد، در حالی که مسیر بودایی که در مسیر نجیب هشتگانه توضیح داده شده است، راه خروج از سامسارا را توضیح می‌دهد. سامسارا در لغت به معنای وجود چرخه‌ای یا حرکت مداوم است.

کارما در مکتب سیکسیم

سوال این است که در کتب سیکسیم کارما چیست؟ قوم سیک به طور برجسته در منطقه پنجاب هند یافت می‌شود؛ اما جامعه سیک در همه قاره‌های موجود، به ویژه در کانادا نیز وجود دارند. سیکیسم معتقد است که همه چیز تحت فرماندهی عالی یا هوکام انجام می‌شود. مردم سیک به دو نوع کارما اعتقاد دارند: دوکریت کارما و سوکریت کارما؛ دوکریت کارما به معنای فکر کردن در برابر فرمان برتر و سوکریت کارما به معنای برعکس یا بهتر است بگوییم در هوکام راه رفتن است.

کارما یعنی چه؟ و چگونه عمل می کند؟

کارما در مکتب جینیسم

برخی از مردم هند از آیین جین پیروی می‌کنند که توسط بیست و چهار مروج ایمان که به نام تیرتانکاراس نیز شناخته می‌شوند، تعلیم داده شدند. برخلاف هندوها که کارما را صرفاً به عنوان یک قانون طبیعت می‌دانند، جین‌ها کارما را با اشاره به روح به عنوان خاک رس به گلدان می‌دانند.

کارما در دین اسلام

برداشت کامل از نتایج اعمال همیشه در این زندگی اتفاق نمی‌افتد؛ اما به همین دلیل است که قضاوت الهی پس از مرگ با عدالت کامل وجود دارد. خداوند متعال می‌فرماید: «و هر کس [در زندگی] ذره‌ای نیکی کند، آن را [در روز قیامت] خواهد دید و هر کس ذره‌ای از کار بد کند، آن را خواهد دید.»

اما در دین اسلام این اعمال نیست، بلکه رحمت و عدالت خداوند است که سرنوشت هر فرد را تعیین می‌کند.

اهمیت کارما در روانشناسی چیست؟

بیاید بررسی کنیم که کارما چیست و تاثیرات کارما در روانشناسی را با یک داستان بررسی کنیم تا آن را بهتر درک کنید. “اگر کسی قرار است زندگی من را تجربه کند چرا او من هستم؟

وس نیسکر، کمدین بودایی به شوخی می‌گوید. زمانی که من یک زن جوان بودم، از مفهوم کارما هم شیفته و هم اذیت می‌شدم. همه کسانی که می‌شناختم و زندگی‌های گذشته‌شان را به یاد می‌آوردند، در مقطعی یک شاهزاده خانم در مصر یا یک پادشاه اروپای قرون وسطایی بودند (و هرگز یک زن روستایی در اندونزی یا یک چوپان آمریکای جنوبی نبودند).

وقتی مردم ادعا می‌کردند که در زندگی گذشته‌شان کار وحشتناکی انجام داده‌اند، من را آزار می‌دهد؛ زیرا در حال حاضر رنج می‌بردند. نمی‌توانستند باردار شوند، از مشکلات رابطه‌ای مستمر اذیت می‌شدند یا مبتلا به سرطان یا نوع دیگری از بیماری‌های لاعلاج بودند. اصول عمیق‌تر کارما با من صحبت کرد، اما بیشتر توضیحاتی که می‌شنیدم سطحی و بیش از حد خطی به نظر می‌رسید؛ بنابراین من کاری را انجام دادم که هر دانشجوی روحانی و نویسنده جوان کوشا انجام می‌داد. به هر معلم معنوی یا یوگی که در سفر ملاقات می‌کردم نزدیک شدم و از آنها پرسیدم: کارما چیست؟

اهمیت کارما در اخلاق مداری

از نظر شما یک فرد اخلاق‌مدار کیست؟ با شناختی که از کارما پیدا کردیم، فرض کنید که شما فردی اخلاق‌مدار هستید و به اخلاقیات خود اهمیت می‌دهید. یک فرد خوش‌برخورد با اخلاقی برتر، حال آیا زندگی شما روبه‌رشد و در مسیر رسیدن به آرامش نخواهد بود؟ قطعاً اخلاق‌مداری تاثیر بسزایی در کارمای شما خواهد داشت، فقط کافی است کمی به آن فکر کنید.

انواع مختلف کارما چیست؟

حال که پاسخ قانون کارما چیست را یافتید، باید با انواع آن آشنا شوید. در این قسمت از مقاله به بررسی انواع مختلف کارما خواهیم پرداخت تا با 8 نوع مختلف آن آشنا شوید.

کارمای مسدودکننده‌ معرفت یا گیاناورنیا

در بیان انواع کارما بهتر است با اولین گزینه آشنا شوید. گیان به معنای دانش و آورنیا به معنای لایه‌ای از انسداد است. کارمایی که مانع دانش و قدرت حافظه فرد می‌شود، کارما گناناوارنیا نامیده می‌شود. این کارما به مانند حجابی که جلوی رویت چهره را می‌گیرد مانع شناخت روح می‌شود.

کارمای مسدودکننده‌ ادراک یا دارشاناورنیا

این کارما شناخت ادراک را از انسان می‌گیرد. به عبارتی مانند نگهبانان قلعه‌ای عمل می‌کنند که جلوی مردم را می‌گیرند تا پادشاه خود را نبینند.

کارمای حس آور یا ودانیا

کارمای حس آور یا ودانیا بسیار خطرناک است. این کارما مانند چشیدن طعم شیرین عسل از روی تیغی برنده است. شاید شیرینی عسل را تجربه کنید، اما زبانتان را خواهد برید.

کارمای توهم یا مهنیا

این کارما به عبارتی کارمای جذب نام می‌گیرد و به مانند زنبوری که مجذوب یک گل می‌شود، باعث می‌شود تا دیگران مجذوب شما شوند و در این توهم بمانند.

کارمای تعیین کننده‌ طول عمر یا آیو

مانند زنجیرهایی که یک زندانی را در قفس زندان نگه می‌دارد، این کارما انسان را در یک جهان مانند تولد در این دنیا گرفتار می‌کند.

کارمای سازنده بدن یا نعم

این کارما کمی عجیب به‌نظر می‌رسد. کارمای نعم تعیین کننده این است که هر روح در کدام کالبد یا بدن قرار بگیرد و وارد دنیا شود.

کارمای تعیین کننده موقعیت یا گوترا

تعیین اندازه و ارتفاع سفال بستگی به سفالگر دارد. تعیین کننده جایگاه و مقام انسان هم برعهده کارمای گوترا است که انسان را در چه جایگاهی قرار دهد.

کارمای مسدود کننده قدرت یا آنتارای

وظیفه خزانه‌دار قصر این است که از خرج اضافی یک خزانه جلوگیری کند. کارمای آنتارای قدرت روح را در بند نگه می‌دارد. اگر روح فاقد این کارما باشد، قدرتی بی‌پایان خواهد داشت.

کارما به زبان ساده چیست؟

انواع قوانین کارما چیست؟

همه چیز انرژی هستند از جمله جرم، که انرژی متراکم است. انرژی را نمی‌توان ایجاد کرد یا از بین برد؛ فقط می‌تواند از یک شکل انرژی به شکل دیگر تبدیل شود (E=Mc²). افکار، نیت و عواطف، انرژی در حرکت هستند و از طریق آن انرژی کارما آشکار می‌شود؛ بنابراین زندگی، خوب، بد یا بی‌تفاوت است. در ادامه 16 قانون کارما بیان شده است. همانطور که در معادله انیشتین E=Mc² است، در اینجا نحوه تبدیل منفی (بد) به مثبت (خوب) نوشته شده است.

قانون نیت

قانون بزرگ یا قانون علت و معلول که برخی به آن قانون نیت می‌گویند. طبق این قانون، هر انرژی که از خود بیرون می‌دهید (از طریق نیات، افکار، احساسات، اعمال)، در ادامه دریافت می‌کنید. هر چه بکارید درو می کنید. اگر دوست دارید مهربانی را به زندگی خود جذب کنید، مهربان باشید. این قانون ساده، در عین حال موثر است.

قانون تحسین

اگر می‌خواهید اتفاقی در زندگی‌تان بیفتد باید پس از تحسین، عمل کنید. در حالی که انرژی‌ای که از طریق نیات، افکار و احساسات ایجاد می‌کنید، قدرتمند و ضروری است، اگر این کار را نکنید، کارساز نخواهد بود. رسیدن به یک هدف، علاوه بر نیت خوب، افکار و احساسات، به کار و سرسختی نیاز دارد.

قانون مسئولیت پذیری

این اشتباه توست، کارما چنین می‌گوید. قانون این است که شما باید مالک اتفاقاتی باشید که در زندگی برای شما می‌افتد. در موفقیت‌ها، ذهنیت فرد برای سرزنش دیگران حذف می‌شود. خوب یا بد، همه چیز تقصیر شما و مسئولیت شماست.

قانون کارما چیست

قانون تکرار

گذشته، حال و آینده همه یکی هستند. جایی که در حال حاضر هستید نتیجه همه اقدامات قبلی است. جایی که فردا خواهید بود شامل اقدامات امروز و فردا نیز می‌شود. همه چیز به همه چیز متصل و مکرر است. نحوه رفتار شما با همه به نوبه خود نحوه برخورد با شماست. چه جالب، اغلب، کسی پیوند کارمایی را جز در گذشته نمی‌بیند. با این حال، همیشه وجود دارد.

قانون بخشش

خشاز هر دست بدید، از همان دست می‌گیرید. اگر می‌خواهید در دنیایی بخشنده‌تر زندگی کنید، پس بیشتر بخشنده باشید. اگر می‌خواهید در دنیایی آرام‌تر زندگی کنید، به ایجاد آرامش برای دیگران کمک و زندگی را برای خود و اطرافیانتان آرام‌تر کنید.

قانون رهایی

قانون رهایی را برخی مهم‌ترین قانون کارما می‌دانند. این قانون بیانگر این است که اگر کار مثبتی انجام می‌دهید، به فکر پاداش آن نباشید. کارهای خوب و مفید ما باید در جهت تسکین روح انجام شوند، نه فقط برای رسیدن به پاداش باشند.

قانون اهمیت

هر کمکی که می‌کنید یا نمی‌کنید، چه خوب یا بد، مثبت یا منفی، بر جهان تأثیر می‌گذارد. با درک این موضوع، باید برای یافتن راه‌هایی برای مشارکت مثبت تلاش کرد. به اشتراک گذاشتن این هدیه باعث تحریک کارمای خوب می‌شود.

قانون صبر

کارما گاهی آنی است و اغلب اوقات نیست. فرد باید با استواری به اصول کارمایی نیت خوب، افکار خوب، احساسات خوب و اعمال خوب پایبند باشد. اگر فردی در انرژی خروجی خود (نیت، افکار، احساسات، اعمال) متزلزل باشد، زمان بیشتری طول می‌کشد تا کارما آشکار شود.

قانون تغییر

تاریخ تکرار خواهد شد تا زمانی که شما رییس شد  بگیرید که تکرار را متوقف کرده و تغییر کنید. این نیازمند شناخت حلقه و اقدام برای شکستن آن در جهت ایجاد آینده‌ای جدید و بهتر است.

قانون حضور

اگر در گذشته سکونت داشته باشید، در آن جا زندگی خواهید کرد. در آغوش گرفتن زمان حال به معنای تجربه لحظه است که با تمرکز بر طعم، بینایی، صدا و لامسه به بهترین وجه انجام می‌شود. حواس ما این امکان را می‌دهد که اکنون، تنها وجود واقعی را تجربه کنیم.

قانون تمرکز

روی یک چیز تمرکز کنید. هر چه بیشتر روی چیزی تمرکز کنید، مقدار بیشتری از آن را دریافت خواهید کرد. بر روی ارتعاشات بالا مانند عشق، صلح و هماهنگی تمرکز کنید و بیشتر از آنها دریافت خواهید کرد.

قانون اتفاق

قانون اتفاق بنا بر اسمی که دارد، بیانگر این است که هیچ چیز در این هستی، اتفاقی نیست. این قانون در تلاش است تا از هر رویدادی در زندگی، سرنخی را به ما بدهد. سرنخی برای رسیدن به زندگی بهتر و آرامش روحی که ما به دنبال آن هستیم.

قانون مشارکت

در قانون مشارکت کارما آمده است که اثر دسته جمعی یک کار بیشتر از انجام انفرادی آن است. هرچه تعداد افراد دست‌اندرکا در رویداد بیشتر باشد، انرژی مثبتی که دریافت خواهید کرد،بیشتر خواهد بود.

قانون تواضع

فروتنی یا تواضع، دیدگاه متواضعانه و متعادل نسبت به خود در مقابل احساس هذیانی ناسالم از خودبزرگ‌بینی است. واقعیت فعلی شما نتیجه اعمال گذشته شماست. آیا شما متواضع هستید یا فقط وانمود می‌کنید که هستید؟ اگر باید به موفقیت خود در رسانه‌های اجتماعی افتخار کنید، شاخص فروتنی خود را دوباره بررسی کنید. بهتر است فروتنی خود را افزایش دهید.

قانون اندیشه

این قانون برای شما آشنا بنظر می‌رسد. ذهن جایگاه بزرگی در انسان دارد و به اندیشه و تفکر انسان کمک بسزایی می‌کند؛ اما افراد زیادی از آن بهره نمی‌برند. این قانون بیانگر رخ دادن اتفاقاتی است که شما به آن می‌اندیشید. اگر تفکرات مثبتی در ذهن پرورش دهید، مطمعن باشید اتفاقات مثبتی نیز انتظار شما را می‌کشند.

قانون محبت

بازخورد محبت توسط انسان‌های مهربان قابل کتمان نیست. ابراز محبت به انسان‌ها، حیوانات، گیاهان و… محبت و آرامش قلبی را به زندگی انسان برمی‌گرداند. اگر محبت کنید، محبت خواهید دید و زندگی روشنی خواهید داشت.

انواع قوانین Karma چیست

قوانین کارما چگونه عمل می‌کنند؟

رایج‌ترین تصور غلط این است که «سرنوشت» به همان شیوه کارما عمل می‌کند. به هر حال، این چنین نیست. اگر کار بدی انجام می‌دهید، به این معنی نیست که اتفاق منفی برای شما رخ می‌دهد تا متعادل شود. کارما نیرویی در درون ماست که می‌توانیم از آن برای خوب یا بد استفاده کنیم.

درست مانند جاذبه بر جهان فیزیکی، کارما نیز بر قلمرو الهی حاکم است. نحوه عملکرد کارما از طریق مسئول دانستن ما در قبال اعمال و به طور خاص، برای اهدافمان است. فرآیند کارمایی چیزی بیش از انرژی نیست. این محصول افکار و رفتار عمدی ماست. ما تحت تاثیر انرژی‌ای که در حال حاضر و در آینده تولید می‌کنیم، خواهیم بود. ربطی به پاداش یا تنبیه افراد ندارد. کارما بی‌طرف است و ما بر آن قدرت داریم.

سخن پایانی

در این مقاله معنی کارما مورد بررسی قرار گرفت و حتی تمامی 16 قانون کارما بیان شد تا به شکل کامل با آن آشنا شوید. Karma حتی ممکن است که بر تقویت حافظه کوتاه مدت و اینکه سلف استیم چیست نیز تاثیرگذار باشد و شما را به سمت نیکی هدایت کند. دکتر ویز آماده است تا به سوالات شما پاسخ دهد؛ امیدواریم این مقاله پاسخ دقیقی به سوالات ذهن شما باشد.

سوالات متداول

1- آیا کارما به صورت واقعی کار می‌کند؟

شما مسئول اعمال و عواقب خود هستید. از آنجایی که کارما مبتنی بر قصد است، اتفاقات تصادفی در عدالت کارمایی یا پیامدها به حساب نمی‌آیند.

2- آیا کارما هرگز متوقف خواهد شد؟

شما در چرخه کارما که ما آن را چرخ تولد و مرگ می‌نامیم که هرگز پایان نمی‌یابد، در حال تکامل هستید.

3- کارما چیست؟

جواب‌های متعددی وجود دارد اما قانون Karma را در یک تعریف بسیار ساده می‌توان به قانون «علت و معلول» نسبت دارد. به این ترتیب هر کاری که ما در طول زندگی خود انجام می‌دهیم علت است و معلولی در پی دارد.

4- قانون کارما برای شادی کدام است؟

کنجکاوی و گرایش ما نسبت به هر قانون یا موضوع تاز‌ه‌ای برای دست یافتن به شادی و ثروت بیشتر در زندگی است. که این قانون ها شامل: قانون نیت، قانون تحسین در Karma، قانون رهایی، قانون تغییر، قانون تمرکز در کارما و… میباشد.

5- دیدگاه اسلام درباره قانون کارما چیست؟

  1.  اعتقاد به Karma نقض اراده پرودگار است!
  2. دامن‌ گیر شدن حیات یک جسم در گرو اعمال یک جسم دیگر
  3. توبه کردن در قانون کارما جایی ندارد!
  4. اعتقاد به Karma، اختیار و اراده انسان را زیر سوال می‌برد.

دیدگاه‌های شما

3 دیدگاه دربارهٔ «همه آنچه درباره قانون کارما باید بدانید!»

  1. از نظر من کارما به هیچ وجه وجود نداره حداقل برای کسی که اعتقادی به آن نداره،همانطور که چیزی به اسم عذاب وجدان وجود دارد منتها برای کسی که اعتقاد داره خیلی از کسانی که ظلم میکنند از جمله سواستفاده های مالی ،عاطفی و …. روز به روز موفق .تر شده و شادتر زندگی می کنند. در این دنیا ظالم و مظلوم وجود دارد اما کارما خیر. ما خودمون هستیم که اجازه میدهیم به ما بدی کنند

    1. ممنون از نظرتون. ما هم مفهوم کارما رو در آیین ها و مذاهبی که قبولش دارن بررسی کردیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور خودمان را تو دل بقیه جا کنیم؟

30.000 تومان

چطور خودمان را تو دل بقیه جا کنیم؟

تخفیف استثنایی

65.000تومان

30.000 تومان