احراز هویت سجام در سال 1402 (غیرحضوری + حضوری)

احراز هویت سجام آنلاین
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

با رشد شاخص کل بورس در سال جاری، تب بورس در کشور بالا رفته و سرمایه گذاری در آن طرفداران زیادی پیدا کرده است؛ به طوری که در بیش ‌تر محافل، صحبت از سهام‌ های معروف و سیگنال خرید و فروش آن‌ ها است. علاقه‌ مندان به سرمایه گذاری در بازار‌های بورس و فرابورس می‌ توانند با ثبت نام در سامانه سجام و احراز هویت خود، فعالیت خود را در این بازار آغاز کرده و با دانش و آگاهی کامل به سرمایه گذاری کرده به سود خوبی برسند.

احراز هویت سجام غیر حضوری

سامانه سجام

با افزایش حضور روز افزون افراد در بازار بورس و سرمایه و با پیشرفت تکنولوژی و جایگزین شدن روش ‌های قدیمی با روش‌ های جدید و آنلاین، معاملات حضوری در بورس جای خود را به معاملات آنلاین داده و روش جدیدی برای انجام معاملات بدون نیاز به حضور سرمایه گذاران در بازار بورس، به وجود آورده است.

سرمایه‌گذاری در بورس، یکی از بهترین راه‌های سرمایه‌گذاری برای افراد یک جامعه است برای اینکه بورس را یاد بگیرید مقاله ” آموزش صفر تا صد بورس” را بخوانید

بنابراین سجام یک سامانه آنلاین جهت مدیریت اطلاعات سرمایه ‌گذاران بورس است که با بزرگ شدن جامعه بورس به وجود آمد و هدف آن یک ‌پارچه سازی اطلاعات و ارائه خدمات سریع ‌تر به سرمایه ‌گذاران بورس است. تمام افراد حقیقی و حقوقی برای فعالیت در بازار سرمایه باید در قدم اول در سامانه سجام اطلاعات خود را ثبت کرده و احراز هویت سجام غیر حضوری را انجام دهند. سجام مخفف “سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان” است که در سال 1384 پس از تصوریب مقررات بازارها و نهاد‌های مالی در مجلس شورای اسلامی، توسط شرکت مرکزی سپرده ‌گذاری اوراق بهادار به جود آمد.

مزایای سامانه سجام

سامانه سجام را می‌ توان یکی از زیرساخت ‌های بازار سرمایه دانست که هدف آن ثبت اطلاعات مشتریان به بهترین شکل بوده و هیچ تجاری سازی و کسب درآمدی به وسیله آن صورت نمی ‌گیرد. از جمله مزایای سامانه سجام عبارت‌اند از:

ثبت نام آسان در کارگزاری ‌ها

در سامانه سجام به دلیل ثبت شدن اطلاعات به صورت یک‌ پارچه و طبقه ‌بندی شده، دسترسی به این اطلاعات، هم برای مشتریان و هم برای کارگذاری‌ ها بسیار راحت شده که روند ثبت نام را برای سرمایه ‌گذاران، آسان ‌تر می ‌کند. در گذشته افراد برای ورود به بازار سرمایه مجبور بودند به صورت حضوری و با پر کردن تعداد زیادی فرم اطلاعات شخصی و مالی، وقت بسیاری را صرف ثبت نام در کارگزاری‌ ها کنند. اما امروزه به لطف سامانه سجام این کار در چند دقیقه و به صورت آنلاین انجام می ‌شود.

امنیت اطلاعاتی

پس از ثبت نام و احراز هویت سجام، اطلاعات شخصی و مالی فرستاده شده از دست سوء استفاده گران محفوظ و امنیت اطلاعات شما تضمین شده است. در این سامانه 1470 نفر دیده ‌بان جهت پیش ‌گیری از وقوع جرم به کار گرفته شده تا تمام معاملات سرمایه ‌گذاران در کمال اطمینان انجام شود.

مدارک احراز هویت سجام

دریافت سود به صورت مستقیم

قبل از به وجود آمدن سامانه سجام، سرمایه ‌گذاران برای دریافت سود خود باید در یک تاریخ مشخص به بانک معرفی شده از طرف کارگزار خود مراجعه کرده و با ارائه کارت ملی و کد بورسی، سود خود را از بانک دریافت می ‌کردند. این فرایند هزینه‌ های مالی و زمانی بسیاری برای سرمایه ‌گذاران بورس به همراه داشت که باعث نارضایتی‌ های زیادی شده بود. با راه اندازی سامانه سجام، شرکت ‌های بورسی سود سهام مشتریان را از طریق شماره شبایی که در سامانه سجام معرفی شده، به صورت مستقیم و بدون نیاز به مراجعه به بانک به حساب‌ شان واریز می ‌کند.

مبارزه با پولشویی و تامین مالی غیر مجاز

سامانه سجام مبتنی بر هشدار‌های مشکوک به پولشویی طراحی شده که روزانه توسط کارشناسان مربوطه رصد می ‌شود. در صورتی که فعالی ت‌های یک کاربر منطبق با شاخص ‌های معاملات مشکوک به پول‌شویی باشد، پرونده مشکوک به مرکز مبارزه با پولشویی وزارت اقتصاد و دارایی ارسال می‌شود.

ثبت نام در سامانه سجام

مرحله اول، ورود به سامانه سجام

در ابتدا برای ثبت نام در سامانه سجام، شما باید به سایت sejam.ir مراجعه کرده و وارد قسمت “ثبت نام در سجام” شوید. بهتر است به محض ورود به سایت، آدرس سایت را چک کرده و مطمئن شوید اطلاعات خود را در یک سایت جعلی وارد نمی‌کنید. به عنوان مثال آدرس این سامانه با //:https آغاز شده و هر سایت دیگری که آدرس آن مانند آدرس سایت سجام است اما اول آن با //:http آغاز شده یک سایت جعلی می‌باشد. سایت‌های جعلی با دریافت اطلاعات شخصی شما، از هویت شما سوء استفاده کرده و مشکلات بزرگی را برای شما به وجود می‌آورند.

پس از اطمینان از آدرس سایت، وارد قسمت “ثبت نام در سامانه سجام” شوید. در این قسمت از شما یک کد ملی و شماره موبایل درخواست می ‌شود که با وارد کردن آن یک کد تایید از طریق پیامک به گوشی شما ارسال می ‌شود. کد تایید را در قسمت مربوطه وارد کرده و به مرحله بعد بروید. دقت داشته باشید که صاحب شماره موبایل و کد ملی باید یک شخص باشد؛ در غیر این صورت سامانه شماره تلفن همراه شما را قبول نمی‌کند.

مرحله دوم، انتخاب اصیل یا نماینده قانونی

در این مرحله شما می ‌توانید نماینده قانونی خود را به سامانه سجام معرفی کنید. نماینده قانونی کسی است که وقتی شما در شرایط مناسبی برای پیگیری سرمایه خود ندارید، می ‌تواند به جای شما در بازار بورس به فعالیت بپردازد. دقت داشته باشید که یک فرد مورد اعتماد را معرفی کنید زیرا فرد مورد نظر به اطلاعات مالی شما دسترسی دارد.

احراز هویت سجام در منزل

مرحله سوم، پرداخت هزینه ثبت نام در سامانه سجام

هزینه ثبت نام در سامانه سجام 10 هزار تومان است که شما می‌توانید از طریق درگاه‌ بانکی در این مرحله، اقدام به پرداخت آن کرده تا به مرحله بعد راه پیدا کنید.

مرحله چهارم، تکمیل فرم‌های ثبت نامی

مهم‌ترین ترین مرحله قبل از انجام احراز هویت سجام، تکمیل فرم‌های ثبت نامی است. این مرحله دارای بنج فرم است که هر کدام را باید با دقت پر کنید.

در فرم اول شما باید اطلاعات هویتی خود مانند نام، نام پدر، شماره شناسنامه، سریال شناسنامه و محل صدور را وارد کرده تا به فرم بعدی راه پیدا کنید. در فرم دوم اطلاعات ارتباطی خود مانند آدرس و تلفن منزل و کد پستی را وارد می‌ کنید.

فرم سوم که فرم درج کد سهام ‌داری است، مختص کسانی است که در گذشته در بورس فعالیت داشته اما در سجام ثبت نام نکرده بوند. اگر عضو این دسته هستید، کد سهام ‌داری را وارد کنید؛ اما اگر برای بار اول می‌ خواهید وارد بورس شوید هیچ چیزی وارد نکرده و به فرم بعدی مراجعه کنید.

در فرم چهارم شما باید اطلاعات شغلی خود مانند: آدرس، تلفن و کد پستی محل کار را وارد کرده و به فرم آخر ثبت نامی مراجعه کنید.

فرم پنجم و یا فرم آخر ثبت نامی قبل از احراز هویت سجام، فرم اطلاعات حساب بانکی است. در این فرم شما می ‌بایست اطلاعات حسابی را که می‌خواهید با آن در بورس فعالیت کنید را به سجام معرفی کنید. توجه داشته باشید که برای ثبت اطلاعات بانکی خود نیاز به شماره شبا حساب خود دارید.

پس از اتمام این مراحل شما باید تعهد داده که تمامی قوانین مالی و بورسی سامانه برای مبارزه با پولشویی را رعایت کرده و آن را پذیرفته اید.

پس از تایید تعهدات، ثبت نام اولیه شما در سامانه سجام به پایان می ‌رسد. حال به مدت 24 ساعت باید منتظر پیامک حاوی کد پیگیری ثبت نام خود باشید. پس از آن که کد پیگیری به شماره تلفن همراه شما ارسال شد، باید برای احراز هویت سجام به یکی از مراکز احراز هویت سجام مراجعه کرده و یا با استفاده از احراز هویت غیر حضوری، ثبت نام خود را نهایی کنید.

احراز هویت سجام آنلاین

در آغاز سرمایه گذاری در بازار بورس نخستین گام دریافت کد بورسی است در مقاله “کد بورس چیست؟“نکاتی را در مورد دیافت حضوری و غیر حضوری بهتون گفتیم که حتما مطالعه کنید.

احراز هویت سجام

احراز هویت سجام به معنی تصدیق اطلاعات ارسال شده توسط فرم‌های ثبت نام با ارائه مدارک شناسایی است؛ یعنی ثبت نام کننده با مدارک شناسایی خود صحت اطلاعات خود را تایید می‌کند. تا وقتی که احراز هویت سجام توسط کاربر انجام نشود، کد بورسی او فعال نشده و برای او ارسال نمی‌کردد. احراز هویت سجام به دو صورت حضوری و غیر حضوری انجام می‌شود که با توجه به شرایط کرونا، انجام احراز هویت سجام در منزل از اهمیت بیش‌تری برخوردار است.

احراز هویت غیر حضوری

به منظور کاهش تجمع افراد مراجعه ‌کننده در مراکز احراز هویت سجام، احراز هویت سجام آنلاین راه اندازی شد تا هم از هزینه و وقت مراجعه‌ کنندگان کاسته شده و هم از شیوع بیش ‌تر بیماری کرونا کاسته شود. احراز هویت غیر حضوری فقط با استفاده از اپلیکیشن ‌های پیشنهادی سامانه سجام امکان پذیر است.

پس از نصب یکی از اپلیکیشن ‌های احراز هویت سجام، در مرحله اول باید کد ملی و کد پیگیری خود را وارد کرده و آن را تایید کنید. سپس باید مبلغ 10 هزار تومان برای احراز هویت سجام با استفاده از درگاه بانکی موجود در سایت، پرداخت کنید تا به مرحله بعدی راه پیدا کنید. دقت داشته باشید که در صورت ناموفق بودن احراز هویت سجام، این مبلغ به شما باز نمی ‌گردد؛ پس تمامی مراحل را با دقت و ظرافت تمام انجام دهید.

در مراحل بعد یک تصویر از چهره خود به صورت سلفی و یک عکس از امضای خود روی یک کاغذ سفید در همان لحظه از شما درخواست می‌شود. سعی کنید عکس خود را در روشنایی کامل و بدون لرزش و تاری بگیرید تا مشکلی در فرایند احراز هویت پیش نیاید. علاوه بر عکس، شما باید یک متن کوتاه که برای شما نمایش داده شده را با صدای بلند خوانده صدای خود را ضبط کرده و در سامانه آپلود کنید. در آخر تمامی اطلاعاتی که توسط شما برای بازبینی نمایش داده می‌شود تا در صورت وجود اشتباه، آن را تصحیح کنید.

احراز هویت حضوری

با مراجعه بخش احراز هویت سایت سامانه سجام، با وارد کردن اطلاعات مکانی خود می‌توانید نزدیک ‌ترین مراکز احراز هویت سجام را شناسایی کرده و برای احراز هویت سجام به آن ‌ها مراجعه کنید.  مدارک احراز هویت سجام به صورت حضوری فقط کارت ملی و کد رهگیری است. همچنین احراز هویت در دفاتر پیشخوان دولت برای شخص اصیل 11 هزار تومان و برای نماینده قانونی حدود 13 هزار تومان می باشد.

در ایران تعداد تقریباً زیادی کارگزاری بورس وجود دارد که اگر شما قصد دارید سرمایه‌ گذاری در بورس را شروع کنید و وارد بازار بورس شوید، ابتدا باید با ثبت ‌نام در یکی از این کارگزاریهای بورس کد بورسی خود را تحویل بگیرید که در مقاله “بهترین کارگزاری بورس” 15 تا از کارگزاری ها را با هم مقایسه کردیم که حتما مطالعه کنید.

برخی از سوالات رایج:

1. مزایای سامانه سجام چیست؟

1. ثبت نام آسان در کارگزاری ها
2. امنیت اطلاعاتی
3. دریافت سود به صورت مستقیم
4. مبارزه با پولشویی و امنیت مالی

2. مراحل ثبت نام در سجام چیست؟

1. ورود به سامانه سجام
2. انتخاب اصیل یا نماینده قانونی
3. پرداخت هزینه ثبت نام در سامانه سجام
4. تکمیل فرم‌های ثبت نامی

3. به چه روش هایی می توان از سامانه سجام احراز هویت کرد؟

1. احراز هویت غیر حضوری
2. احراز هویت حضوری

دیدگاه‌های شما

1 دیدگاه دربارهٔ «احراز هویت سجام در سال 1402 (غیرحضوری + حضوری)»

  1. سلام جهت ثبت نام سجام بصورت آنلاین 10000 تومان پرداخت نمودم و لیلکن برای احراز هویت 36000 دیگر توسط پیشخوان اخذ شد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان