آموزش “صفر تا صد بورس” در شرایط بحران! +17 راز بورس

صفر تا صد بورس
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

سرمایه‌گذاری در بورس، یکی از بهترین راه‌ های سرمایه‌ گذاری برای افراد یک جامعه است. خوشبختانه در کشور ما نیز بازار بورس پررونقی وجود دارد که می ‌توان از آن برای خرید و فروش سهام انواع شرکت‌ های بزرگ و مطرح کشور استفاده کرد. بهترین مزیت‌ بازارهای بورس به نسبت سایر بازارهای مالی، امکان سرمایه ‌گذاری با مقدار سرمایه اندک است.

اما ورود به بورس با خطراتی نیز همراه است. به همین خاطر توصیه می‌ شود هرکس قبل از ورود به بازار بورس، آموزش صفر تا صد بورس را بگذراند و با مفاهیم پایه این بازار آشنا شود. در این مطلب به ‌صورت کلی به بررسی تمام موارد موردنیاز قبل از ورود به بورس می‌پردازیم. لطفاً تا انتها همراه ما بمانید.

صفر تا صد بورس ورود هوشمند به بازار بورس

بورس به چه معناست؟

بورس یک بازار مانند تمام بازارهای دیگری است که می‌شناسیم  و در آن‌ها به خرید و فروش مشغول می‌شویم. اما بین بازار بورس و سایر بازارهای موجود، تفاوت‌ های عمده‌ ای وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به تفاوت موارد معاملاتی اشاره کرد.

ما در بازارهای آزاد، هر کالای فیزیکی یا غیرفیزیکی را خریداری می‌کنیم. برای مثال، در بازار مرکزی شهر خود، می‌توانیم لوازم خانگی، خوراک، پوشاک و ….. خریداری کنیم یا خود یکی از فروشندگان این اجناس باشیم. همچنین از طریق بازارهای آنلاین (سایت‌های فروشگاهی) می‌توانیم اقلام موردنیاز خود را سفارش دهیم.

البته ما می‌توانیم اجناس غیرفیزیکی مانند فایل‌های آموزشی، فیلم و …. را نیز خریداری کنیم. بازارهای املاک، ماشین، تجهیزات پزشکی، لوازم یدکی و …. از دیگر بازارهایی هستند که ما در طول زندگی خود وارد آن‌ها می‌شویم.

اما در بازار بورس، به جای این موارد (لوازم موردنیاز زندگی)، سهام شرکت‌ها و سازمان‌های کشور مورد معامله قرار می‌گیرند. به طوری که ارزش یک شرکت تقسیم‌بندی شده و به واحدهای کوچک‌تری به نام «سهم» تقسیم می‌شود.

افراد می‌توانند با ورود به بورس، و سرمایه ‌گذاری در بازار بورس سهام شرکت‌ ها را خریداری کرده و در سود و زیان آن‌ها شریک شوند. البته بورس صفر تا صد را می‌توان عامل اصلی اتصال شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران دانست. در واقع ما به کمک بازار بورس است که می‌توانیم وجوه خود را در شرکت‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنیم، بدون اینکه نگران وجود یا عدم وجود و قانونی بودن یا نبودن آن‌ شرکت‌ها باشیم.

تاریخچه بورس در ایران و جهان

ایجاد بازار بورس در جهان به قرن پانزدهم میلادی برمی‌گردد. گفته می‌شود در آن زمان در شهر بروژ کشور بلژیک، مردم جلوی درب خانه یک فرد اشراف‌زاده به نام «واندر بورس» جمع می‌شدند و به داد و ستد می‌پرداختند. البته در آن زمان، خبری از سهام شرکتی نبود و مردم از شیر گنجشگ تا چرم مار و خرس را معامله می‌کردند.

از آن پس، به تقلید از این بازار عجیب، بازارهای مشابه دیگری در سایر شهرها و کشورها به وجود آمدند و کم‌کم ساختار منظم و مشخصی پیدا کردند. نهایتاً در قرن هفدهم، اولین بازارهای بورس رسمی با ارائه سهام شرکتی در جهان ایجاد شدند. اولین نمونه بورس در شهر آمستردام کشور هلند بوجود آمد و از آن پس دیگر کشورهای جهان نیز صاحب بازارهای بورس شدند.

بورس ملی ایران نیز، تحت عنوان «بازار بورس تهران» با وبسایت http://www.tsetmc.com/ از سال 1346 به‌صورت رسمی شروع به فعالیت کرده است. بورس ایران حدود 50 سال است که فعال شده و مشکلات و بحران‌های زیادی را از سر گذرانده است. در حال حاضر سهام ده‌ها شرکت معتبر در بورس تهران معامله می‌شود.

سرمایه‌گذاری در بازار بورس

آیا همه می‌توانند در بورس سرمایه‌گذاری کنند؟

هر فرد حقیقی یا حقوقی می‌تواند در خرید و فروش سهام بورس کشورش حضور پیدا کند. حتی شما هم می‌توانید اولین سرمایه‌گذاری خود را با حداقل نرخ 500 هزار تومان در بورس تهران آغاز کنید. برای ورود به این بازار کافیست به یکی از شعب کارگزاری‌های بورس موجود در شهرتان مراجعه کنید تا با دریافت کد بورسی، مجاز به سرمایه‌گذاری در این بازار شوید.

با توجه به اینکه خرید سهام در بورس با سرمایه‌های کم نیز امکان‌پذیر است، والدین می‌توانند علی‌رغم سرمایه‌گذاری‌های شخصی، برای آتیه فرزندان خود نیز، روی بورس حساب کنند. چرا که ورود به بورس محدودیت سنی هم ندارد. حتی نوجوانان هم می‌توانند صفر تا صد بورس را به‌راحتی فرا بگیرند و از آن سود ببرند. برای آشنایی با بهترین کارگزرای های بورس می توانید مقاله ” بهترین کارگزاری بورس : مقایسه +15 کارگزاری در ایران! ” را مطالعه نمایید.

چطور می‌توانیم وارد بازار بورس شویم؟

هرکسی برای ورود به بازار بورس تهران، باید یک سری مراحل مشخص را طی کند که این مراحل به قرار زیر هستند:

  • احراز هویت در سامانه «سجام»

سجام مخفف عبارت‌ «سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان» است که برای ورود به آن می‌توانید به آدرس «www.sejam.ir» مراجعه کنید. در این سامانه باید کلیه اطلاعات شخصی خود، اعم از اطلاعات موجود در شناسنامه، اطلاعات بانکی و شغلی خود را وارد کنید. پس از تایید اطلاعات شما در این سامانه، یک کد 10 رقمی به شماره همراه‌تان ارسال می‌شود که آن شماره برای باز کردن پنل بورسی در کارگزاری ضروری است.

  • مراجعه به کارگزاری

پس از دریافت کد 10 رقمی، باید به یکی از شعب کارگزاری‌های کشور که در شهرتان هست مراجعه کنید. آن‌گاه با پر کردن فرم‌های کارگزاری مربوطه، می‌توانید اطلاعات پنل کاربری خود مانند «نام کاربری» و «رمز عبور» را دریافت کنید. پس از رفتن به کارگزاری، اصل و کپی شناسنامه، کارت ملی، یکی از قبوض آب، برق یا تلفن (جهت آگاهی از کد پستی حقیقی افراد) و چند قطعه عکس 3*4 به همراه داشته باشید. کارگزاری‌های «آگاه»، «مفید»، «مبین سرمایه»، «بانگ پاسارگاد»، «بانک ملت» و ….. جزو کارگزاری‌های فعال حال حاضر کشور هستند.

نحوه ورود به بازار بورس

  • تایید اطلاعات

معمولاً پس از دریافت اطلاعات کاربری، باید چند ساعت یا چند روز صبر کنید تا پنل شما تایید شود و اجازه معامله شما صادر شود.

  • شروع معامله

پس از تایید اطلاعات پنل می‌توانید از طریق پنل کاربری خود، اولین معاملات خود را استارت بزنید. البته قبل از آن باید بهترین آموزش بورس را دیده باشید.

نکاتی که باید قبل از ورود به بورس رعایت کنیم، کدامند؟

مهم‌ترین نکته‌ای که قبل از ورود به بورس باید رعایت کنید، دریافت اطلاعات درست از صفر تا صد بورس هست. بزرگترین عامل ضرر کرد افراد مبتدی در بورس، همین نداشتن اطلاعات درست در مورد این بازار است. بیشتر افراد وقتی کسی را می‌بینند که از بورس سود خوبی کسب کرده، فکر می‌کنند که آن‌ها هم به محض به ورود به بورس می‌توانند چینن سودهایی بدست بیاورند.

اما این تصور اشتباهی است؛ چرا که هر موفقیتی در بورس به تلاش و آموزش صفر تا صد بورس نیاز دارد. برخی‌ها نیز فکر می‌کند که معامله در بورس و کسب سود از آن، تنها به شانس و اقبال بستگی دارد که این مورد نیز صحیح نیست. چون کسب سود از بورس به دانش بستگی دارد.

بنابراین باید قبل از ورود به بورس یک آموزش صفر تا صد بورس را بگذرانید، با تمام زوایای معامله در آن شوید و سپس با باورها و انتطاراتی منطقی، معاملات خود را شروع کنید. هرگز بدون داشتن دانش اولیه از بورس، وارد این بازار نشوید.

نکات مهم قبل از ورود به بورس

10 اصطلاح بورسی که باید با آن ‌ها آشنایی داشته باشید؟

هر محیط کاری اصطلاحات خاصی دارد که افراد حاضر در آن محیط از آن اصطلاحات برای بیان وضعیت خود استفاده می‌کنند. در بازار بورس نیز اصطلاحات خاصی وجود دارد که آگاهی از آن‌ها جزو اولین گزینه آموزش صفر تا صد بورس است. این اصطلاحات به قرار زیر هستند:

  • شاخص کل

    شاخص کل بیانگر سطح عمومی قیمت‌ها و سود شرکت‌های موجود در بورس است.

  • پرتفوی

    پرتفولیو چیست؟ پرتفوی یا «Portfolio» به سبد مجموعه دارایی‌های یک سرمایه‌گذار در بورس گفته می‌شود (اگر شما سهام چند شرکت را خریداری کرده باشید، به مجموع آن سهام، پرتفوی گفته می‌شود).

  • نماد

    نماد، همان کد یا نام اختصاری شرکت‌ها در بازار بورس است. مثلاً شرکت ملی مس ایران با نماد معاملاتی «فملی» و فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش با نماد «افق» در بورس تهران حضور دارند.

  • تحلیل تکنیکال

    تحلیل تکنیکال یا «Technical Analysis» به تحلیل قیمت‌ها و پیش‌بینی قیمت‌های یک سهم از روی اطلاعات نموداری و آماری گفته می‌شود (تحلیل‌گران تکنیکال معتقدند که می‌توانند از روند حرکت گذشته یک سهم، نوسانات آینده آن سهم را پیش‌بینی کنند).

  • تحلیل بنیادی

    تحلیل بنیادی یا «Fundamental Analysis» دقیق‌تر و پیچیده‌تر از تحلیل تکنیکال است. به‌طوری که در آن تمام اطلاعات یک شرکت بررسی می‌شود تا ارزش ذاتی سهام آن شرکت محاسبه شود.

  • عرضه اولیه

    وقتی یک شرکت برای اولین‌بار از فیلترهای سازمان بورس و اوراق بهادار کشور عبور می‌ کند و سهام خود را در این بازار عرضه می‌کند، اولین سهام ارائه شده، تحت عنوان عرضه‌ های اولیه در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرند.

  • ارزش ذاتی

    ارزش ذاتی به ارزش حقیقی یک سهم در بورس گفته می‌شود (ممکن است گاهی در بورس، قیمت یک سهم بالاتر یا پایین‌تر از ارزش ذاتی آن قرار بگیرد).

  • بازار گاوی

    تقاضای زیاد و عرضه کم دوره افزایش قیمت‌ها

  • بازار خرسی

    بازاری که در آن قیمت ‌ها کاهش پیدا می‌کند و بازار دچار ترس و تردید می‌شود.

  • صندوق ‌های سرمایه ‌گذاری

    مجموعه ‌ای از سهام شرکت‌ های بزرگ که با هم و تحت یک نماد بورسی عرضه می‌شوند. در این‌صورت اگر یکی از شرکت‌های صندوق دچار ضرر شود، باقی شرکت‌های صندوق آن ضرر را جبران می‌کنند.

راز موفقیت در بورس

17 راز موفقیت در بورس

هرکاری راز و رمزهای مخصوصی دارد. بورس هم رازهای زیادی دارد که آگاهی از این رازها، می‌تواند در کسب سود بیشتر و موفقیت شما سهم بزرگی داشته باشد. تعدادی از این رازها که می‌توانند از صفر تا صد بورس وجود داشته باشند، به قرار زیر هستند:

  • از معامله کردن نترسید.
  • هرگز برای خرید یک سهم، قرض یا وام نگیرید.
  • با مبالغ کم شروع کنید.
  • سهم‌های در حال رشد را خریداری کنید.
  • همیشه درصد کمی از سودتان را برای خود نگه‌دارید (آن را برای خود خرج کنید).
  • به‌ جای خرج کردن تمام سودتان، بیشتر آن را دوباره وارد سرمایه‌گذاری کنید.
  • به دنبال استاندارهای معاملاتی خود باشید و از سایر افراد تقلید نکنید.
  • هربار دانش خود را بالاتر ببرید و در یک سطح نمانید.
  • از صفر تا صد بورس را بشناسید.
  • به سیگنال‌های معاملاتی وابسته نباشید و خودتان تحلیل کنید.
  • دید بلندمدت نسبت به بورس داشته باشید.
  • اگر یک معامله با ریسک بالایی همراه است، آن معامله را به اتمام برسانید (حتی با ضرر).
  • در هنگام صعود یا نزول بازار، هیجان زده نشوید و منطقی عمل کنید.
  • آرامش فکری داشته باشید.
  • از ارزش ذاتی سهم‌ها آگاه باشید.
  • از افراد حرفه‌ای مشورت بگیرید.
  • یادتان باشد، بازار مثبت زمان فروش سهم و بازار منفی زمان خرید سهم است.

سخن پایانی

بازار بورس تهران از ساعت 9 تا 12 روزهای شنبه تا چهارشنبه فعال است. شما می‌توانید با کسب آموزش صفر تا صد بورس، با اطمینان وارد این بازار شوید و در مدت‌زمان معقولی، سرمایه خود را چند برابر کنید.

خوشبختانه در حال حاضر به‌ راحتی می ‌توان بهترین آموزش بورس را پیدا کنید و از آن بهره ببرید. همچنین ویدیو آموزش بورس در سطح وب وجود دارد که برای یادگیری مفاهیم اولیه و تحلیل‌ ها می ‌توانند به شما کمک کنند.

همین که این مطلب را تا انتها مطالعه کرده ‌اید، نشان می‌دهد که راه شما از سرمایه‌گذاران عادی جدا است. اگر نمیدانید صفر تا صد سرمایه گذاری در بورس کجاست و به دنبال سرمایه گذاری پرسود هستید بازار بورس با توجه به نکات بالا می تواند برای شما انتخاب مناسبی باشد. شما می‌ توانید این آموزش‌ بورس از صفر را ادامه دهید و به موفقیت ‌های بالایی در این بازار دست یابید. پس با همین مطلب صفر تا صد بورس خود را آغاز کنید! همچنین برای اطمینان بیشتر در مورد سرمایه گذاری و مقدار سرمایه گذرای در بورس می توانید از خدمات مشاوره کسب و کار و مشاوره فردی دکتر ویز برای برنامه ریزی دقیق سرمایه گذرای و بودجه خود استفاده کنید.

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان