کد بورس چیست؟ چک لیست 8 قدم اخذ کد بورسی غیرحضوری + حضوری

چک لیست اخذ کد بورسی
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

در آغاز سرمایه گذاری در بازار بورس نخستین گام دریافت کد بورسی است اما کد بورسی چیست؟ کد بورس یک شماره یکتا و مخصوص به شما است به این معنا که مانند کدملی برای هر شخصی منحصربه‌فرد است. کد بورس همان شناسه کاربری است که مشتریان در بازار سهام با آن شناخته می­شوند و به وسیله آن معاملات بورسی خود را انجام می­دهند.

کد سهام‌داری یا همان کد بورسی شما از سه حرف الفبا و پنج رقم تشکیل شده است. حروف الفبا سه حرف از نام خانوادگی شما است و ترکیب این حروف با پنج عدد دیگر از آن یک کد منحصربه‌فرد تولید می­کند. برای مثال کد بورس شخصی با نام‌خانوادگی قادری به این صورت است : ق ا د 45168

برای وارد شدن به بازار بورس و سرمایه ‌گذاری در بازار بورس و انجام معاملات در بورس دریافت کد بورس ضروری است. در آغاز به کار بازار بورس همه افراد حقیقی و حقوقی(صاحبان شرکت­ها) باید به صورت حضوری به دفاتر کارگزاری مراجعه و کد بورسی دریافت می­کردند.

اما در چند دهه اخیر به دلیل افزایش بازده بالای بازار بورس کاربران بورس افزایش یافته است و دیگر مانند گذشته لازم نیست حتما به صورت حضوری نسبت به دریافت کد بورسی اقدام کنید. در این مقاله نحوه دریافت کد بورسی به‌صورت غیرحضوری برای شما توضیح داده شده است.

اخذ کد بورسی

8 قدم برای اخذ کد بورسی غیر حضوری

  1. برای فعال سازی کد بورس ابتدا یک کارگزاری را انتخاب ­کنید. در مقاله ای جداگانه به بهترین کارگزاری بورس پرداخته ایم می توانید به کمک آن یکی از بهترین ها را انتخاب نمایید. سپس نام کارگزاری مورد نظر را جست‌وجو کنید. در صفحه نخست، کدملی و شماره همراه خود را وارد کنید و کد امنیتی موجود در تصویر را در کادر امنیتی آن وارد کنید و گزینه فعال سازی کد را انتخاب کنید.
  2. پس از تکمیل مراحل صفحه نخست در این مرحله یک کد امنیتی برای شما ارسال خواهد شد، کد دریافتی را در قسمت مربوطه وارد و گزینه ارسال را انتخاب کنید.(اگر به هر دلیلی کد ارسالی را دریافت نکرده‌اید گزینه دریافت نشده را انتخاب کنید.)
  3. در این بخش باید مشخصات فردی شامل نام، نام‌خانوادگی، کدملی و … را وارد کنید سپس گزینه ادامه را انتخاب کنید.
  4. در این بخش اطلاعاتی مانند محل سکونت، کد پستی، شماره تلفن و … را وارد نماید پس از پرکردن مشخصات ارتباطی گزینه ادامه اطلاعات شغلی را انتخاب کنید.
  5. در این بخش اطلاعات شغلی درخواست شده را وارد نمایید، اگر شاغل نیستید اطلاعات محل سکونت خود را دوباره وارد کنید سپس گزینه ادامه اطلاعات بانکی را انتخاب کنید.
  6. در این قسمت اطلاعات بانکی و شماره حساب را وارد ­کنید. در پرکردن این قسمت دقت لازم را داشته باشید زیرا توسط این شماره حساب شما معاملات بورسی را انجام می­دهید یا سود حاصل از سرمایه گذاری خود را بر روی این حساب دریافت خواهید کرد تغییر این شماره حساب کار آسانی نیست پس دقت لازم را در هنگام وارد کردن این اطلاعات داشته باشید.
  7. پس از طی مراحل بالا، این مرحله، مرحله آزمون دانش مالی و اطلاعات مربوط به میزان آشنایی کاربر با بازار بورس است پس از طی‌کردن این آزمون گزینه بارگذاری مدارک را انتخاب کنید.
  8. در مرحله آخر می­توانید به صورت اختیاری تصویر شناسنامه و کارت‌ملی را اسکن کنید و سپس گزینه پایان را انتخاب کنید. پس از طی این مراحل و تکمیل فرایند ثبت‌نام پیغامی از طرف سایت به شما ارسال می­شود مبنی بر تکمیل ثبت‌نام.

همه این مراحل در صورتی امکان‌پذیر است که کارگزاری شما امکان ثبت‌نام به صورت آنلاین را داشته باشد. در غیر این صورت شما باید حضوری به کارگزاری مورد نظر مراجعه کنید و فرم­های ثبت نام وهمچنین فرم­های سجام را تکمیل کنید و احراز هویت انجام دهید.

(سامانه سجام برای این به وجود آمده که شما برای ورود به بازارهای مختلف سرمایه فقط یک بار احراز هویت انجام دهید.) باید حتما اطلاعات خود را به درستی وارد کنید تا در ادامه فرایند تکمیل ثبت‌نام در سامانه سجام دچار مشکل نشوید. بعد از ثبت نام در کارگزاری مورد نظر و دریافت کد بورس نوبت به ثبت‌نام در سجام و احراز هویت می­رسد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در سامانه سجام و احراز هویت

  • اسکن شناسنامه از صفحه اول و صفحه توضیحات
  • اصل و تصویر کارت‌ملی پشت و رو
  • شماره حسباب بانکی و شبای آن
  • تکمیل فرم مشخصات
  • آخرین مدرک تحصیلی

شروع معاملات در بازار بورس به کمک گرفتن کد بورسی

پس از دریافت کد بورسی چه کنیم؟

دریافت کد بورسی یکی از مهم‌ترین مراحل برای انجام معاملات بورسی است اما بعد از دریافت کد بورسی چه کنیم؟ پس از تکمیل مراحل بالا و دریافت کد بورس برای انجام دادن معاملات لازم است که مراحل بعدی را انجام دهید و در سامانه سجام ثبت‌نام کنید تا اطلاعات شما به ­عنوان سهام‌دار در بانک اطلاعاتی ثبت شوند.

برای ثبت‌نام در سامانه سجام و احراز هویت می­توانید به دو روش حضوری و غیر حضوری عمل کنید. در روش غیر حضوری با ثبت‌نام در کارگزاری و پس از دریافت کد بورسی و انجام معامله ثبت‌نام در سجام برای شما فعال می­شود با انتخاب این گزینه اطلاعات و اسکن شناسنامه وکارت‌ملی ثبت نام شما در سجام نیز انجام می­شود.

اما فقط تعدادی از کارگزاری­ها این ویژگی را دارند و درغیر این صورت شما جهت ثبت نام در سجام و احراز هویت باید به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنید.

پس از طی این مراحل شما نام کاربری و رمز عبور خود جهت انجام معاملات را دریافت می­کنید. انتخاب هر یک از این کارگزاری­ها فقط برای وارد شدن شما به بازار بورس است و بر معاملات شما تاثیری ندارد، تنها تفاوت این کارگزاری­ها در خدمات ارائه شده و کارمزدی است که جهت انجام معاملات از شما کسر می­کنند.

در نتیجه انتخاب هر کدام از این کارگزاری­ها برای ورود شما به دنیای بورس و انجام معاملات بورسی است و تفاوتی در این مورد ندارند. اگر شما کد بورس دریافت کرده باشید اما مراحل احراز هویت در سجام را طی نکرده باشید کد بورس شما پس از مدتی مسدود خواهد شد.

شرایط سنی و تحصیلی برای دریافت کد بورسی

لازم است بدانید که شرایط حداقل سن و تحصیلات برای دریافت کد بورس به این صورت است که برای انجام معاملات آنلاین دارا بودن حداقل دیپلم و حداقل سن برای دریافت کد بورسی 18 سال است.

شما به وسیله کد بورسی می­توانید از طریق نرم افزار معاملات آنلاین یا آفلاین به خرید و فروش سهام بپردازید. شما با کد بورسی دریافتی می­توانید در بازار بورس و اوراق بهادار و بازار بورس معامله انجام دهید اما برای ورود به بورس کالا و بورس انرژی نیاز به دریافت کد بورس مجزا دارید.

روش­های استعلام و بازیابی کد بورسی

افراد زیادی در بازار بورس سرمایه گذاری دارند در این میان تعدادی از این کاربران مدتی به هر دلیلی از بازار بورس فاصله می­گیرند و پس از بازگشت به این بازار ممکن است کد بورسی و اطلاعات پنل کاربری خود را فراموش کنند. اگر شما به هر دلیلی کد بورس خود را فراموش کرده‌اید روش­های بازیابی آن را در ادامه مطلب بخوانید.

استعلام و بازیابی کد بورسی

  1. روش اول: استعلام کد بورس به صورت آنلاین است. در این روش شما با جستجو استعلام کد بورسی و واردکردن کدملی، شماره شناسنامه و شماره تلفن می­توانید کد بورسی خود را بازیابی کنید.
  2. روش دوم: در این روش شما باید به صورت حضوری به مراکز دفتر کارگذاری و یا شعب پیشخوان دولت در محل زندگی‌تان مراجعه کنید و کد بورسی خود را بازیابی کنید.

استعلام و بازیابی کد بورسی جهت انجام معاملات

نحوه دریافت کد بورسی آگاه

فعالان وعلاقه‌مندان به بازار بورس می­توانند با صرف چند دقیقه وقت با نحوه دریافت کد بورسی آگاه آشنا شوند و با مراجه به سایت کارگزاری آگاه و به افتتاح حساب و دریافت کد بورس بپردازند. کارگزاری آگاه داری برخی خدمات منحصربه‌فرد است از جمله این که:

  • دارای نرم افزار معاملاتی آنلاین برای ویندوز، اندروید و ios است.
  • دارای ابزار تحلیل تکنیکال کامل و تحت وب است
  • اعتبار رایگان و انواع بسته های اعتباری
  • انواع کلاسهای آموزش بورس با مدرک معتبر
  • اشتراک سایت های هم‌فکران و آواگلد
  • مسابقه ماهانه با جوایز نقدی

توجه کنید، قبل از اقدام به دریافت کد بورس کارگزاری آگاه، اسکن شناسنامه و کارت‌ملی خود را داشته باشید زیرا پس از ورود به سامانه آگاه و اقدام به ثبت‌نام شما 30 دقیقه فرصت دارید تا اطلاعات خود را تکمیل کنید.

چنان‌چه مایل به احراز هویت غیر حضوری در آگاه هستید پس از طی مراحل ثبت‌نام و انتخاب گزینه احراز هویت غیر حضوری اگر اطلاعات مندرج در تکمیل فرم صحیح باشند کارشناسان آگاه ظرف مدت 48 ساعت کاری در تهران و حداکثر تا یک هفته در دیگر شهرها با متقاضی تماس می‌گیرند در تماس صورت گرفته محلی برای احراز هویت و حضور نماینده کارگزاری در محلی که مورد نظر متقاضی است تنظیم خواهد شد.

در صورتی که احراز هویت حضوری را انتخاب کنید متقاضی می­تواند در ساعات کاری به شعبه کارگزاری مراجعه و پس از انجام احراز هویت در شعبه کد معاملاتی بورس حداکثر طی 2 روز کاری صادر شده و به شماره موبایل و ایمیل شخص ارسال می‌گردد.

همه این مراحل و ورود به دنیای بورس شاید چند ساعت از وقت شما را بگیرد، اما شما با طی این مراحل قادر به ورود به دنیای بزرگ بورس و انجام معاملات در آن می­شوید و می­توانید از این طریق به سودهای عالی دست پیدا کنید. اگر بدنبال سرمایه گذاری پرسود هستید بازار بورس میتواند برای شما مناسب باشد.

مادامی که شما تصمیم به سرمایه گذاری در بورس گرفته‌اید تا زمانی که مراحل دریافت کد بورسی و احراز هویت را انجام ندهید قادر به سرمایه گذاری و خرید اوراق بهادار به صورت مستقیم نخواهید بود. اما با تکمیل مراحل بالا امکان ارسال سفارشات خرید و فروش برای شما فعال می­شود.

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان