بررسی دقیق خلاصه کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید اثر ناپلئون هیل

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

خواندن کتاب ‌هایی که در زمینه موفقیت نوشته شده ‌اند، می‌تواند یک راه مهم برای افزایش اطلاعات خود در رابطه با راه‌ های رسیدن به موفقیت و آموختن طرز فکر و عملکرد افراد موفق باشد و خلاصه بیندیشید و ثروتمند شوید به شما در این راه کمک بسیاری خواهد کرد.

کتاب‌ های مختلفی در حوزه موفقیت نوشته شده ‌اند که خواندن آن‌ ها خالی از لطف نیست. یکی از این کتاب‌ ها، کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید اثر ناپلئون هیل است. این کتاب، نکات بسیار جالبی را در رابطه با رشد و توسعه فردی برای رسیدن به موفقیت در اختیار خوانندگان قرار می ‌دهد.

در این کتاب، شما خواهید آموخت که چگونه می ‌توان با رشد و توسعه فردی به اهداف و رویاهای خود جامه عمل پوشاند و به ثروت‌های مادی و معنوی دست پیدا کرد. در این مقاله ما به بررسی خلاصه کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید ناپلئون هیل پرداخته ‌ایم و سعی داریم مهم ‌ترین و اصلی ‌ترین نکات موجود در این کتاب را به صورت خلاصه در اختیار شما قرار دهیم. پیش از هرچیزی، بهتر است کمی به معرفی نویسنده این اثر بپردازیم و با شخصیت او آشنا شویم.

خلاصه بیندیشید و ثروتمند شوید

نگاهی به زندگی نامه ناپلئون هیل نویسنده کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید

ناپلئون هیل متولد ۲۶ اکتبر سال ۱۸۸۳ در ایالت ویرجینیای آمریکا است. ناپلئون هیل را می ‌توان شخصی بسیار تاثیرگذار و موفق در عرصه ‌های ادبیات و رشد فردی دانست. شهرت و موفقیت او در این حوزه‌ ها آن ‌قدر زیاد است که بسیاری از سخنرانان و نویسندگان کتاب‌ های انگیزشی موفق از او به عنوان پیشگامی در نویسندگی و ادبیات موفقیت یاد می‌ کنند و علاقمندان را همواره به خواندن کتاب ‌های او دعوت می‌ کنند.

بیشتر موفقیت ناپلئون هیل در حوزه ادبیات موفقیت به اثر بینیدیشید و ثروتمند شوید او باز می ‌گردد. این کتاب یکی از پرفروش‌ ترین آثار در حوزه ایده کسب و کار و کسب موففیت و ثروت در سطح جهانی است. ناپلئون هیل در یک محله بی ‌سواد و مملو از جهل و نادانی به دنیا آمد و بزرگ شد؛ اما توانست دیدگاه خود را از افراد اطرافش متمایز کند و به یک نویسنده معروف و شخصی موفق تبدیل شود.

ناپلئون هیل، فرد خود ساخته ‌ای بود که علی رغم تولد در یک خانواده فقیر و تهی دست هیچ گاه تسلیم نشد و با پیشرفت ‌های مداوم توانست به جایگاه بلندی برسد. برای مثال او علاقه زیادی به کتاب و کتاب خوانی داشت و به سبب همین مطالعات خود موفق شد در سن ۱۳ سالگی کار روزنامه نگاری را آغاز کرده و از همین طریق مخارج مربوط به تحصیلش را بپردازد.

با وجود این که او قصد داشت در رشته حقوق در دانشگاه تحصیل کند؛ اما به علت عدم توانایی مالی کافی برای پرداخت مخارج تحصیل خود مجبور شد از ادامه تحصیل در مقطع دانشگاهی صرف نظر کند و به بازار کار وارد شود. با وجود سختی‌ های زیادی که ناپلئون هیل در دوران کودکی و نوجوانی ‌اش متحمل شد؛ اما هیچ چیزی نتوانست او را از حرکت به سوی موفقیت بازدارد.

او همچنان با تلاش خود در حوزه نویسندگی پیشتاز و موفق بود. توانایی‌های او به نویسندگی محدود نبود و دو سالی هم در سمت مشاور رئیس جمهور آمریکا فرانکلین روزولت فعالیت داشت. در نهایت او در سال ۱۹۷۰ و در سن ۸۷ سالگی از دنیا رفت.

کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید ناپلئون هیل برای چه افرادی مناسب است؟

عامه مردم با شنیدن نام این کتاب تصور می‌کنند که این اثر، تنها کتابی درباره راه‌ های رسیدن به ثروت است. این در حالی است که ناپلئون هیل در این کتاب قصد دارد به خوانندگان کمک کند تا به رویاهای خودشان دست پیدا کنند. حال چه این رویا ثروتمند شدن باشد چه هرچیز دیگری. خواندن این کتاب به خوانندگان کمک می ‌کند تا با جذب انرژی‌ های مثبت و مثبت اندیشیدین موفق به افزایش میزان رشد فردی خود شوند.

آن ‌ها با خواندن این کتاب می ‌آموزند که چگونه می‌توان با طرز فکری متفاوت، اعتماد به نفس، آرامش و خلاقیت زیادی در زندگی به دست آورد و به یک شخصیت عالی و ایده آل تبدیل شد. ناپلئون هیل معتقد بود که ” هر آن ‌چه انسان در ذهن خود به آن باور داشته باشد و بتواند آن را تصور کند، قطعا خواهد توانست به آن دست پیدا کند.”

نکات آموزنده ‌ای از کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید ناپلئون هیل

این کتاب سرشار از نکات آموزنده و درس‌ های ارزشمند است که حول محور تاثیر تفکر بر رسیدن به رویاها و خواسته‌ ها با مخاطبین خود صحبت می ‌کند. در این قسمت با ذکر نکاتی از خلاصه بیندیشید و ثروتمند شوید، به شما خواهیم گفت که از نظر نویسنده، افکار چگونه می ‌توانند ما را به رویاهایمان برسانند. به طور خلاصه بیندیشید و ثروتمند شوید به ما می ‌گوید که همه چیز از افکار ما منشا می‌گیرد و برای رسیدن به رویاهایمان باید ابتدا طرز فکر و اندیشه خودمان را تغییر دهیم.

درس‌ هایی که در مقاله خلاصه بینیدیشد و ثروتمند شوید برای شما آماده کرده ‌ایم، می‌توانند به شما کمک کنند که به یک شخصیت برجسته و مهم در حوزه کاری خودتان تبدیل شوید و کسب و کارتان را متحول کنید.

نکات آموزنده ‌ای از کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید ناپلئون هیل

درس اول: اشتیاق می ‌تواند آغازی برای کسب ثروت و موفقیت باشد

به بخشی از این کتاب که ناپلئون در رابطه با اشتیاق با ما صحبت می ‌کند، توجه کنید: “اشتیاق و علاقه نقطه آغازی برای دست یابی به دستاوردها و موفقیت است. اگر اشتیاق و علاقه شما ضعیف باشد، مسلما نتایج ضعیفی را به دست خواهید آورد. اشتیاق ضعیف شبیه به آتشی کوچک است که تنها می ‌تواند حرارتی کم و ناچیز ایجاد کند.”

چنان‌چه قصد دارید در زندگی خودتان به چیزی دست پیدا کنید، شرط اول تحقق آن ایجاد علاقه و اشتیاق خواهد بود. یک علاقه ذهنی قوی می ‌تواند اصلی ‌ترین شرط برای رسیدن شما به رویاهایتان باشد. اشتیاق به شما کمک می ‌کند تا با سرعتی زیاد و به شکل خستگی ناپذیری به سمت اهداف خود در حرکت باشید.

در خلاصه بیندیشید و ثروتمند شوید ما به شما می‌گوئیم که ناپلئون هیل چقدر برای این اشتیاق ارزش قائل است. او معتقد است که مهم‌ ترین اصل برای رسیدن به یک خواسته، آگاهی ما از اهدافمان و داشتن اشتیاق و میای سوزان برای رسیدن به آن‌ها است. اشتیاق برای انسان، حکم سوخت احساسی و عاطفی را دارد و به او کمک می‌کند تا با سرعت بیشتری به سمت خواسته‌ های خود حرکت کند.

درس دوم: برای دست یابی به موفقیت باید هدف و مقصد مشخصی داشته باشید

برای رسیدن به هر خواسته‌ای، باید آن را برای خودتان به شکل یک هدف دربیاورید. برای دست یابی بهتر به اهداف توصیه می ‌شود آن‌ها را روی کاغذ بنویسید. علاوه‌بر نوشتن خود اهداف بهتر است که ابعاد مختلف لازم برای رسیدن به آن را یادداشت کنید. نوشتن آرزوها و اهداف و مشخص کردن ابعاد مربوط به آن‌ها به افزایش تمرکز شما روی هدف ‌هایتان کمک کرده و از این طریق سرعت رسیدن شما به هدف را بالا می ‌برد.

اگر شما هدف خود را تنها در ذهنتان و به یک شکل نامشخص و نامعلوم نگه دارید، مسلما دست یابی به آن برای شما مشکل خواهد شد؛ زیرا شما نمی‌دانید خواسته دقیق‌تان از این اهداف چیست و به همین علت ممکن است حتی میل و اشتیاق خود را برای حرکت به سوی هدفتان از دست بدهید.

درس سوم: داشتن مقاومت و پایداری در مقابله با سختی‌های راه، به گذر بهتر از آن‌ها کمک می‌کند

در ادامه خلاصه بیندیشید و ثروتمند شوید، به درس مهم سوم این کتاب می ‌رسیم. سومین درس از خلاصه بیندیشید و ثروتمند شوید به ما می ‌گوید که برای دست یابی به رویاهایمان و تحقق بخشیدن به آرزوهای خود باید در راه رسیدن به آن ‌ها استقامت و پایداری داشته باشیم. زیرا در راه رسیدن به رویاهایمان قطعا با موانع و مشکلاتی مواجه خواهیم شد که گاه می ‌توانند بسیار مخرب و آزاردهنده باشند.

اگر در برابر این موانع از خود پایداری و مقاومت نشان ندهیم، قطعا سوخت احساسی ما که همان اشتیاق است تمام خواهد شد و از مسیر رسیدن به آرزوهایمان باز می‌ مانیم. داشتن پشتکار ضروری‌ ترین اصل برای رسیدن به اهداف است و می ‌توان گفت تنها چیزی که در راه رسیدن به رویاهایتان می‌ تواند یاریگر شما باشد، مقاومت و سرسختی در برابر موانع و مشکلات است.

پشتکار به شما کمک خواهد کرد که حتی پس از تمام شدن انگیزه و اشتیاقتان برای رسیدن به آرزوهای خود از حرکت نایستید و ادامه دهید. ناپلئون هیل در کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید در رابطه با پشتکار می‌ گوید که: “یکی از متداول‌ ترین دلایل موفق نشدن افراد، عاداتی است که در زندگی خود دارند. آن‌ ها عادت دارند که پس از متحمل شدن یک شکست کوچک، بازی را ترک کنند.”

درس چهارم: در اغلب مواقع مانعی که شما را از راه رسیدن به ثروت بازمی‌دارد، ترس از انتقادات است

به عنوان یک مطلب بسیار مهم که لازم است در خلاصه بیندیشید و ثروتمند شوید به آن اشاره کنیم، می ‌توان به ترس ‌های مخرب انسان اشاره کرد. ناپلئون هیل می‌گوید که چند دسته از ترس ‌ها وجود دارند که می‌توانند در راه رسیدن افراد به موفقیت بسیار مخرب باشند و آن ‌ها را از دست یابی به اهدافشان دور کنند. این شش ترس که می‌ توانند مانعی میان افراد و ثروتمند شدن آن‌ ها باشند، عبارتند از: ترس از فقر، ترس و وحشت از انتقاد، ترس از بیماری، ترس از دست دادن کسانی که دوستشان داریم، ترس از پیری و ترس از مرگ.

به عنوان یکی از مخرب ‌ترین این ترس ‌ها می ‌توان به ترس از مورد انتقاد قرار گرفتن اشاره کرد. اغلب افراد در راه رسیدن به ثروت و موفقیت از مورد انتقاد قرار گرفتن توسط اطرافیان خود هراس دارند. برای مثال ممکن است فردی بخواهد شغل کارمندی خود را به هدف انجام کاری دیگر و به دست آوردن درآمد بیشتر رها کند؛ اما به دلیل این که از انتقاد و سرزنش ‌های اطرافیان خود می‌ هراسد از این کار اجتناب کند.

ناپلئون هیل می‌ گوید که برای دست یابی به خواسته ‌ها و آرزوهایمان باید در عین این که برای نظر اطرافیان به ویژه اعصای خانواده خود احترام قاعل هستیم، به نظرات منفی که می‌توانند سدی میان ما و خواسته‌ هایمان باشند بی ‌توجهی کنیم. زیرا پس از این که نشانه‌ هایی از موفقیت در کار ما ظاهر شود، همان افرادی که از ما انتقاد می ‌کردند ما را تشویق خواهند کرد. در نتیجه بهتر است در هر مرحله از زندگی، همان کاری را بکنیم که می ‌خواهیم.

خلاصه کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید

درس پنجم: تبدیل اشتیاق به ثروت در شش قدم

یکی از زیباترین جملات نویسنده که در خلاصه بیندیشید و ثروتمند شوید به آن اشاره می‌کنیم، این جمله معروف اوست: “برای ثروتمند شدن، تنها خواستن کافی نیست. اگر شما آرزویی دارید باید آن قدر به آن عشق بورزید تا به یکی از دغدغه‌ های شبانه روزی و نوعی وسواس برای شما تبدیل شود. پس از آن، برنامه ریزی خود را آغاز کرده و ابزارهای مختلفی را در راه کسب ثروت به کار بگیرید.

پس از آن، پشتکار و مقاومت در برابر مشکلات را چاشنی کار خود کنید و پایداری از برنامه ‌هایتان برای کسب موفقیت محافظت کنید. تنها این پشتکار است که می ‌تواند شما را در راه کسب ثروت و موفقیت یاری دهد.”

برای رسیدن به موفقیت و تبدیل شور و اشتیاق خود به ثروت، باید شش گام را طی کنید که در این قسمت از خلاصه بیندیشید و ثروتمند شوید به آن‌ ها اشاره می‌کنیم. این شش گام عبارتند از:

  1. میزان درآمدی که می‌خواهید به آن برسید را تعیین کنید.
  2. تمامی مواردی را که در راه رسیدن به این درآمد می ‌خواهید بدهید، لیست کنید.
  3. حداکثر زمانی که می ‌خواهید پس از آن به این پول برسید را تعیین کنید.
  4. برای رسیدن به هدف خود یک برنامه قاطع تعریف کرده و خود را برای پیروی از آن ملزم کنید. توجه داشته باشید که هیچ گونه عذر و بهانه ‌ای برای خروج از این برنامه وجود نخواهد داشت.
  5. تمامی این مراحل گفته شده را در جایی یادداشت کنید. یادداشت کردن، لازمه محقق شدن اهداف شما است.
  6. متنی را که تهیه کرده‌اید، هر روز دوبار مطالعه کنید. بهتر است این مطالعه یک بار در زمان بیدار شدن شما از خواب و یک بار پیش از به خواب رفتن انجام شود. هنگام مطالعه این متن باید تصور کنید که به هدف تعیین شده دست پیدا کرده ‌اید و هم اکنون آن را در اختیار دارید.

درس ششم: با کمک تلقین می‌توانید به ناخودآگاه خود دست پیدا کنید

در درس پنجم از خلاصه کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید، اشتیاق را به عنوان راهی برای دست یابی به خواسته ‌ها عنوان کردیم. اما در این راه می‌توانید از یک نیروی غیبی دیگر در کنار اشتیاق بهره بگیرید که می ‌تواند در رسیدن شما به خواسته‌ هایتان بسیار موثر باشد. این نیروی غیبی که در خلاصه بیندیشید و ثروتمند شوید به آن اشاره می ‌کنیم، نیروی تلقین است.

در درس پنجم خلاصه بیندیشید و ثروتمند شوید گفتیم که مطالب نوشته شده را هرروز دوبار بخوانید. این کار به این جهت انجام می‌شود که شما با دوبار خواندن این مطالب با بهره‌گیری از قدرت تلقین به ناخودآگاه خود وارد می‌شوید و خواسته خود را به یک هدف ذهنی مهم در زندگی خود تبدیل می‌ کنید. تاثیر این تلقین زمانی بیشتر خواهد شد که شما به کلیه گفته‌ های خود ایمان داشته باشید و آن‌ ها را با نهایت احساس بیان کنید.

ناپلئون هیل در این باره می ‌گوید که: “اندیشه‌ هایی که با ایمان و احساس همراه باشند، به سرعت به معادل فیزیکی خود مبدل می‌ شوند.”

درس هفتم: دانش تخصصی می ‌تواند یک ابزار عالی برای رسیدن شما به ثروت و موفقیت باشد

به کارگیری صحیح و به جای دانش تخصصی می ‌تواند ثروت زیادی را برای شما به ارمغان بیاورد. دانش تخصصی تنها محدود به آموخته‌ هایی که در دانشگاه‌ ها می‌توان فراگرفت نیستند؛ بلکه هرگونه کسب اطلاعات و مهارت در رابطه با علایق را می ‌توان فراگیری دانش تخصصی دانست.

برای کسب دانش تخصصی بهتر است آن را در افراد متخصصی که در آن حوزه فعالیت می ‌کنند، بیاموزید و یاد بگیرید که چگونه می‌ توانید این دانش را به زندگی روزمره خود وارد کنید. زیرا دانش شما با تنهایی نمی ‌تواند با کسب درآمد و دست یابی به موفقیت همراه باشد. شما زمانی می‌توانید از این دانش به موفقیت و ثروت برسید که توانسته باشید آن را به شکل عملی اجرا کنید.

خلاصه کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید ناپلئون هیل

درس هشتم: میل جنسی می ‌تواند بهترین منبع برای انرژی‌های خلاقانه شما باشد

افرادی که می‌توانند امیال و خواسته‌های خود را تحت کنترل دراوردند، یک قدم به خواسته‌ های خود نزدیکتر خواهند شد. استفاده صحیح و به جا از امیال نفسانی می ‌تواند اراده شما را برای رسیدن به اهدافتان تقویت کند. در بخش هشتم از خلاصه بیندیشید و ثروتمند شوید از کنترل امیال به عنوان یک اصل اساسی یاد می ‌کنیم.

به طوری که تمامی افراد موفق به خوبی آموخته‌اند که امیال جنسی خود را تحت کنترل داشته باشند و از آن‌ ها برای رسیدن به هدف‌هایشان استفاده کنند. کنترل امیال درونی می‌تواند به رشد فردی شخصیت افراد کمک کند. اگر این تمایلات به نحوی صحیح به کنترل ما درنیایند، می ‌توانند انرژی‌های ما را هدر بدهند و آتش اشتیاق ما را کم شعله یا خاموش کنند.

درس نهم: تخیل خلاقانه می‌تواند برای شما بسیار الهام بخش باشد

نویسنده در کتاب خود، توجه زیادی به داشتن تفکر خلاقانه نشان داده است. از همین رو ما در خلاصه بیندیشید و ثروتمند شوید، بخشی را به بررسی این موضوع اختصاص داده ‌ایم. داشتن قدرت تخیل و تفکر خلاقانه یک منبع الهام بزرگ برای کارافرینان و سرمایه گذاران است. استفاده از این قدرت می ‌تواند افراد را برای دست یابی سریع ‌تر و راحت ‌تر به موفقیت یاری دهد.

برای فعال سازی قدرت تفکر خلاقانه خود، ما در خلاصه کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید ناپلئون هیل به شما توصیه می ‌کنیم که مطالعاتی در این زمینه داشته باشید. این مطالعات می ‌توانند به فعال سازی خلاقیت‌ های شما و تقویت قدرت تخیلتان کمک زیادی کنند. همچنین شما می ‌توانید از عواطف و احساسات درونی خود مانند: احساس خواستن، حس ایمان، احساس عشق، احساس اشتیاق، حس جنسی، احساس امید و احساسات عاشقانه برای روشن کردن تفکرات خلاقانه وجودی خود بهره بگیرید.

خلاصه مقاله و نتیجه گیری

در این کتاب به بررسی نکات آموزنده ‌ای از سخنان ناپلئون هیل در غالب خلاصه کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید، پرداختیم. نکات گفته شده در خلاصه بیندیشید و ثروتمند شوید، شاید در ظاهر ساده باشند؛ اما به کارگیری آن‌ ها می ‌تواند در مسیر دست یابی به موفقیت برای شما بسیار مفید باشد. اگر می ‌خواهید در زندگی خودتان به خواسته ‌ها و آرزوهای قلبی خود دست پیدا کنید، توصیه می‌ کنیم که مطالعه این کتاب ارزشمند و آموزنده را از دست ندهید.

برخی از سوالات رایج:

1. چند مورد از نکات مثبت کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید را نام ببرید؟

1. اشتیاق می ‌تواند آغازی برای کسب ثروت و موفقیت باشد.
2. برای دست یابی به موفقیت باید هدف و مقصد مشخصی داشته باشید.
3. داشتن مقاومت و پایداری در مقابله با سختی‌های راه، به گذر بهتر از آن‌ها کمک می‌کند.

2. راجع به کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید به اختصار توضیح دهید؟

در این کتاب به رشد فردی انسان پرداخته میشود و توضیح می دهد چگونه به وسیله رشد فردی می توان به ثروت بیشتر و موفقیت در کسب و کار و زندگی رسید.

3. کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید برای چه افرادی مناسب است؟

درواقع این کتاب برای عموم افراد نوشته شده است. افراد با خواندن این کتاب با روش های موفقیت در زندگی و کسب و کار آشنا می شوند و می اموزند تا به خواسته ها و رویاهای خود برسند.

دیدگاه‌های شما