۰ تا 100 رشد فردی چیست؟ | مراحل رشد شخصیت در انسان

۰ تا ۱۰۰ رشد فردی چیست؟ | مراحل رشد شخصیت در انسان
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

رشد شخصی چیست؟ رشد فردی فرآیندی است که طی آن فرد دیگر خود را به خوبی می‌شناسد. او سعی می‌کند تا به صورت مستمر شخصیت خود را نسبت به دیروز پرورش دهد و تمامی پتانسیل‌های وجود خود را کشف کند. در واقع رشد شخصیتی بخش خیلی مهمی از فرآیند رشد، بلوغ، موفقیت و رسیدن به خوشبختی در یک فرد محسوب می‌گردد.

اگر تاکنون به افراد موفق دقت کرده باشید باید متوجه این موضوع شده باشید که این دسته از افراد اهمیت ویژه‌ای به رشد و پرورش شخصیت خود می‌دهند. آن‌ها حتی در اوج کار خود نیز زمانی را اختصاص می‌دهند تا در آن با برنامه ریزی‌های مناسب بتوانند گامی در مسیر پرورش هرچه بیشتر شخصیت خود بردارند.

رشد فردی را می‌توان یک رشد معنوی، جسمی و اجتماعی دانست که فرآیند دستیابی به آن شاید یک عمر طول بکشد. این رشد مستلزم تجربه کردن اتفاقات خوشایند و ناخوشایند زیادی در زندگی شما است. زیبایی رشد فردی و شخصیتی در این است که این علم تقریباً بی‌پایان است و شما می‌توانید سال‌ها در راستای پرورش هرچه بیشتر آن تلاش کنید. یکی از پاسخ‌هایی که می‌توان به سوال رشد شخصی چیست داد باید گفت: رشد شخصیتی یک مسیر خارق العاده و معنی‌دار در زندگی هر فرد محسوب می‌گردد.

نکته‌ای که همه ما در خصوص این رشد می‌دانیم این است که ترس‌ها اصلی‌ترین عواملی هستند که می‌توانند جلوی رشد شخصیتی شما را بگیرند و برعکس جاه طلبی‌ها جزء مواردی هستند که پیشرفت شما را در این راه تضمین می‌کنند. همانند هر برنامه و نرم‌افزاری که پس از مدتی استفاده نیاز به به‌روزرسانی پیدا می‌کند شخصیت ما نیز مانند اکسیژن برای تنفس به به‌روزرسانی نیاز دارد.

با توجه به اهمیت این مسئله ما تصمیم داریم در طول این مقاله از دکتر ویز به توضیح این مسئله بپردازیم که رشد شخصی چیست و چگونه می‌توانیم در این مسیر گام برداریم.پیشنهاد می شود مقاله ” توسعه فردی ” را مطالعه کنید.

رشد فردی در کسب و کار

رشد شخصی چیست؟

شاید در نگاه اول این سوال کلیشه ایی به نظر برسد اما با صرف کمی وقت می­توان به این نتیجه رسید که پاسخ به این سوال دشوار است. درواقع رشد شخصی رسیدن به خودآگاهی در انجام امور و زندگی روزمره است که با سال ها تلاش و تمرین مستمر به دست می آید.

رشد فردی در واقع یک اصطلاح است که از آن برای تعریف تکنیک‌های مختلفی برای بهبود عادت‌ها‌، رفتار، اعمال و واکنش‌های فرد در موقعیت‌های حساس استفاده می‌شود. در این جا چند مثال برای روشن‌تر شدن این اصطلاح آورده‌ایم:

  • یادگیری کنترل خشم
  • یادگیری غلبه بر تعلل
  • یادگیری غلبه بر تنبلی
  • یادگیری رعایت ادب و ملاحظه بیشتر
  • تبدیل شدن به یک فرد مسئول‌تر
  • یادگیری چیزهای جدید و فراگیری مهارت‌های جدید در زندگی
  • تغییر دادن ذهنیت منفی و مثبت‌تر شدن

با توجه به این موارد رشد موفقیت آمیز یک شخصیت به میزان قابل توجهی انگیزه، میل به پیشرفت و تلاش برای ایجاد تغییرات مثبت در زندگی نیاز دارد.

شما همچنین باید تمایل داشته باشید تا از منطقه راحتی خودتان خارج شوید و گاهی کارهایی انجام دهید که ممکن است انجام آنها مطابق با میل شما نباشد؛ اما در نهایت به نفع خودتان است. فراموش نکنید که برای پرورش و رشد فردی در یک شخص داشتن ذهنی باز و تمایل به یادگیری و رشد مهم‌ترین عامل است.

رشد شخصی چیست؟ پاسخ دیگر که به این سوال می‌توان داد این است  که یک روند مداوم است که تمایل به ان در فرد از سنین پایینتر آغاز می‌شود؛ اما بیشتر توسط والدین، ​​معلمان و محیط شکل می‌گیرد. با این حال برای استفاده درست از آن باید از روند کارکرد آن آگاه شوید و دقیقا بدانید که رشد شخصی چیست و در راه رسیدن به آن در راه صحیحی قدم‌ بردارید.

گاهی اوقات مشکلات موجود در زندگی ما همان محرک‌هایی هستند که میل به رشد را در ما بیدار می‌کنند و منجر به ایجاد تغییراتی مثبت در زندگی فردی ما می‌شوند. در سایر مواقع نیز پس از خواندن یک کتاب الهام بخش، تماشای یک فیلم یا خواندن در مورد افرادی که در این راه بسیار موفق بودند به افراد الهام می‌شود که به سمت رشد شخصی گام بردارند.

رشد شخصی چیست؟ یادگیری مراحل رشد شخصی

بسیاری از کتاب‌ها، مقالات، کارگاه‌ها و مربیان هستند که می‌توانند به خوبی فرایند دستیابی به رشد فردی را به شما آموزش دهند؛ اما از طرفی رشد فردی چیزی است که شما خودتان بر اساس تجربیات‌تان به آن دست پیدا کنید. اگر به نظر شما این موضوع جالب است و واقعا در این مسیر می‌خواهید کاری انجام دهید می‌توانید با جست‌وجوی این مطلب در اینترنت تمام اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کنید.

رشد فردی می‌تواند در همه زمینه‌های زندگی به شما کمک کند خصوصا در زمینه‌های کاری. رشد فردی در کسب و کار می‌تواند نگرش شما را نسبت به کار تغییر دهد و متعاقبا فرصت‌های جدیدی برای پیشرفت در شما ایجاد کند.

رشد شخصیتی می‌تواند به رشد عاطفی و ذهنی شما و در مسیر تبدیل شدن به یک فرد با ملاحظه، بامحبت و مثبت کمک‌تان کند. همچنین این رشد می‌تواند به شما کمک کند اشتباهات و عادت‌های منفی خود را ببینید و شما را به سمت اصلاح و تغییر آن‌ها سوق دهد. تکنیک‌های زیادی برای پرورش و ارتقا رشد شخصیتی وجود دارند مانند تجسم خلاق، ایجاد ذهنیتی مثبت در خود و از همه مهمتر یوگا. یک روش بسیار ساده و مفید برای دستیابی به رشد فردی این است که با ذهنی باز و بی طرفانه به رفتار و زندگی خود نگاه کنید.

انجام اینکار به شما نشان می‌دهد که چه تغییراتی باید در خود و زندگی‌تان ایجاد کنید. نگاه به نحوه رفتار افراد نیز می‌تواند به شما در این مسیر کمک کند.  توجه کنید که مردم با یکدیگر متفاوت هستند و آن‌چه برای یک فرد مفید است ممکن است برای دیگری مفید نباشد. این بدان معنی است که شما باید تکنیک‌ها و مراحل رشد شخصی را امتحان کنید تا مناسب‌ترین گزینه را برای خود پیدا نمایید.

 رشد فردی از کجا آغاز می­شود؟

جایی که انسان متوجه می­شود مسیری که طی کرده اشتباه است و درواقع شروع به بیشتر آموختن می­کند و از آموخته های گذشته خود برای ساختن آینده روشن­تر استفاده می­کند، رشد انسان شروع می­­شود.

چگونه رشد فردی و شخصیتی می‌تواند زندگی شما را تغییر دهد؟

اگر بخواهیم به شیوه دیگری به سوال رشد شخصی چیست پاسخ دهیم باید نحوه اثرگذاری رشد فردی در کسب و کار و زندگی را مورد بررسی قرار دهیم. رشد شخصی و فردی می‌تواند در همه زمینه‌های زندگی به ما کمک کند. این نوع رشد می‌تواند در وهله اول طرز فکر شما در مورد کارتان را تغییر دهد و شانس شما را برای پیشبرد اهداف‌تان دو چندان کند.

رشد فردی چیست

رشد فردی می‌تواند از نظر روحی و روانی به شما کمک کند تا به فردی دوست داشتنی، دلسوز و مثبت‌تر تبدیل شوید. همچنین به عنوان یک راهنما به شما کمک می‌کند تا اشتباهات و عادت‌های منفی خود را بشناسید و درصدد اصلاح و تغییر آن برآیید. وقتی شما در زندگی خود تمامی مراحل این روش را طی کنید دیگر می‌توانید جزئیاتی را در زندگی ببینید که پیش از این قادر به دیدن آن‌ها نبودید؛ مثلاً شما می‌توانید متوجه شوید که قادر به انجام چه کارهایی هستید.

دیگر بعد این رشد کارهایی که قبلاً از انجام آن‌ها بیزار بودید و از انجام آن‌ها به هر نحوی طفره می‌رفتید. همچنین شما پس از طی کردن مراحل این رشد دیگر می‌دانید هدف‌تان در زندگی چیست و قرار است به کجا برسید. بنابراین با انگیزه‌تر از قبل می‌توانید در راستای پرورش تمامیت وجودی خود بکوشید و قدم‌هایی آگاهانه بردارید. بعد از این رشد شما دیگر به راحتی می‌توانید میان علایق، کار و خانواده‌تان تعادل برقرار کنید و بفهمید کدام یک از آن‌ها باید در زندگی برای شما مهم‌تر باشند.

توجه کنید که موارد ذکر شده در این بخش تنها جزء کوچکی از دریای مزایا وکاربرد دانستن این است که رشد شخصی چیست و چه کاربردی دارد. این رشد و بلوغ می‌تواند به معنای واقعی تمام دنیای شما را زیر‌‌ و رو کند.

رشد شخصی چیست؟ و چگونه می‌تواند بر عملکرد شما تأثیر بگذارد؟

یکی از مواردی که ما به عنوان یک انسان نمی‌توانیم به هیچ وجه با آن مخالفت کنیم؛ این است که ما همیشه به دنبال رسیدن به اوج موفقیت و پیدا کردن یک شغل خوب با درآمد مناسب هستیم. در کنار تمامی این موارد مایلیم که روابط اجتماعی خود را با اطرافیانمان حفظ کنیم. این موارد به ما نشان می‌دهند که ما انسان‌ها برای خود معیارهایی لحاظ کرده‌ایم که تنها در راستای رسیدن به آن‌ها تلاش می‌کنیم و بعد از دستیابی به این آرزوهای کوچک دیگر متوقف می‌شویم.

اکثر مردم فکر می‌کنند که به دلیل مشغله‌های مداومی که در طول زندگی خود دارند دیگر فرصتی برای پرورش دادن و رسیدن به رشد شخصیتی خود ندارند. اما باید به شما بگوییم که این دیدگاه کاملاً اشتباه است.

در واقع رشد فردی از طریق آموختن از اشتباهاتی که در گذشته خود انجام داده‌ایم و پیدا کردن نوعی آمادگی برای وارد شدن به تجربیاتی جدید شکل می‌گیرد. لحظه‌ای که ما عقاید قدیمی خود را کنار بگذاریم و به دنبال پرورش کلیت وجودی خود باشیم دقیقا در آن زمان می‌‌توانیم فرصت‌های بهتری در تمامی مراحل زندگی خود پیدا کنیم و به یک انسان موفق تبدیل گردیم. حال با توجه به این موارد ما سعی کردیم تا چندتا از تاثیرات چشمگیری که رشد فردی در کسب و کار و زندگی شما می‌تواند لحاظ کند را بررسی کنیم و آن‌ها را به ‌طور خلاصه برای شما  توضیح دهیم.

  • تغییر در رابطه شما با دیگران

تغییر روند روابط شما با دیگران عمدتاً درک شما از این که رشد شخصی چیست؟ مربوط می‌شود. بنابراین هرچه رشد فکری و فردی بیشتری داشته باشید روابط شما نیز با اطرافیان‌تان به حالاتی بدتر یا بهتر تغییر خواهد کرد. بهترین راه برای تقویت رشد شخصی این است که افراد جدیدی را بشناسیم و اطمینان حاصل کنیم که از همه افرادی که با آن‌ها تعامل داریم نکاتی هرچند کوچک را می‌آموزیم. حال این افراد و آموزه‌های‌شان می‌توانند در محل کار شما حضور داشته باشند یا یکی از فامیل‌ها با دوستان‌تان باشند.

  • تغییر در شیوه برقراری ارتباط

بیایید تا این تغییر را از دو جنبه مختلف بررسی کنیم.

جنبه بد:

در این حالت شما ممکن است فاصله انداختن بین خود و دوستان قدیمی‌تان را شروع کنید. اما این روابط قدیمی به طور کامل قطع نمی‌شوند به خصوص این روزها به کمک سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی شما می‌توانید از کوچکترین تحولات زندگی آن‌ها نیز مطلع شوید؛ اما این رابطه مانند گذشته قوی نخواهد بود.

جنبه خوب:

پس از دانستن این که رشد شخصی چیست؟ ممکن است انتخاب کنید که با افراد جدیدی دوست شوید حال چه در محل کار یا چه در اماکنی دیگر. این رشد شما را قادر می‌سازد تا دیگر تمایل داشته باشید افرادی که از نظر فکری با آن‌ها مطابقت دارید پیدا کنید تا شاید به کمک‌شان بتوانید به سمت توسعه مفاهیم جدیدتری در زندگی‌تان هدایت شوید.

مرا حل رشد شخصی

دستیابی به فرصت‌های شغلی جدید

اگر یک کارمند فعال در محل کار خود هستید ممکن است همیشه به دنبال فرصت‌های جدیدی برای کسب مهارت‌هایی باشید. این فرصت‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا در سازمانی که در آن کار می‌کنید بیشتر رشد کنید و یا حتی ارتقا سطح پیدا نمایید. گاهی نیز ترجیح می‌دهید تا مهارت‌های خاصی را به منظور دستیابی به فرصت‌های شغلی بهتر بیاموزید. حال ممکن است این شغل متفاوت از زمینه کاری فعلی شما باشد اما نیازتان به تکامل شما را به این سو می‌کشاند.

بدانید که هرچه مهارت بیشتری کسب کنید به افزایش رشد شخصی خود کمک خواهید کرد. اینکار به شما کمک می‌کند فرصت‌های شغلی بزرگتر و چالش برانگیزتری داشته باشید. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که به منظور دستیابی به بهترین‌ها همواره مشتاق یادگیری چیزهای جدیدتر باشید.

رشد فردی شامل چه زمینه هایی است؟

پاسخ به این سوال بسیار جامع است اما می­توان گفت رشد فردی تمام زمینه های زندگی انسان را تحت تاثیر قرار می­دهد و باعث رشد و پیشرفت انسان در چارچوب زندگی فردی و اجتمائی می­شود به این شکل که وقتی انسان تا حدی به خودآگاهی رسید توانایی تغییر در بسیاری از جنبه های زندگی خود را پیدا می­کند.

برای حفظ رشد فردی و شخصیتی خود می‌توانیم چه  کار کنیم؟

اگر معنای حقیقی رشد فردی را دریافته‌اید و حالا مایل به حفظ و پرورش آن هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما موارد زیر را بخوانید:

  1. مجلات و وبلاگ‌های تخصصی‌تری در زمینه کاری خود بخرید و بخوانید.
  2. در مورد روندهای جدید بازار اطلاعات مناسبی کسب کنید.
  3. سعی کنید تا همیشه کتاب‌های خوبی بخوانید.
  4. در راستای سلامت روان و جسم خود کوشا باشید.
  5. شروع به یادداشت کردن کارهایی کنید که علاقه‌مند به انجام آن‌ها هستید.

بدانید که با رشد فردی دیگر توانایی‌های شما برای دستیابی به موفقیت، بلوغ و ادامه تحصیل افزایش پیدا خواهند کرد. هیچ احساسی بهتر از دستیابی به اهداف در زندگی یک انسان نیست حال خواه این هدف کسب عنوان کارمند نمونه سال باشد یا این که بتوانید نمره 20 را در درس ریاضی کسب کنید .

رشد شخصیتی شما را در موقعیت‌هایی قرار می‌دهد که می‌تواند با تغییراتش شما را تبدیل به واجد شرایط‎‌‌‌‌‌ترین فرد برای رسیدن به آن هدف کند. همچنین پس از عبور از این مرحله تجربیات یا داستان‌های شخصی شما در این راه می‌تواند به اطرافیان نیز کمک کند. به یاد داشته باشید که موفقیت شما با شانس یا با قرار گرفتن در مکان و زمانی مناسب حاصل نمی‌شود بلکه مستلزم سخت کوشی و استفاده از فرصت‌ها در زندگی است.

رشد فردی

مراحل رشد شخصیت در انسان کدامند؟

میل به دست یابی به بهترین‌ها از بدو خلق انسان توسط خدا در ساختارش نهادینه شده و با گذشت زمان نیز بیشتر می‌شود. همانطور که در این مقاله بارها برای‌تان ذکر کردیم که رشد رشد شخصی چیست؟ تکامل شخصیتی یک فرایند تحول آفرین در زندگی انسان است که در آن بهبودهایی در وضعیت جسمی، عاطفی، فکری و معنوی انسان پدیدار می‌گردد. مردم دوست دارند علاوه‌بر زندگی و موقعیت مالی خود شخصیت خود را نیز پرورش دهند.

زمانی می‌توانید مطمئن شوید که به رشد فردی و شخصیتی در زندگی خود رسیده‌اید که هدفی را در زندگی خود شناسایی کنید و در راه رسیدن به آن از تمام وجودتان مایه بگذارید. با وجود تمامی این حقایق ما در این بخش تصمیم داریم تا برای شما مراحل رشد شخصی در انسان را معرفی کنیم تا راحتتر بتوانید وجود آن را در زندگی شخصیتان تشخیص دهید.

  1. دوست داشتن خود

ما انسان‌ها تا قبل از دانستن این که رشد فردی چیست؟ مدام از تمامی مسائلی که به خودمان مربوط می‌شوند گله و شکایت می‌کنیم. اما توجه داشته باشید که زمانی که شروع به دوست داشتن خود کنید و دیگر بی‌دلیل خود را ملامت نکنید از همان زمان شما دیگر بزرگ شده‌اید و به رشد فردی در همه ابعاد رسیده‌اید.

  1. پذیرش اشتباهات خود

هر زمان که دیگر تمایل به فرار از اشتباهاتی که انجام داده‌اید و سرپوش گذاشتن روی آن‌ها نداشتید می‌توانید مطمئن شوید که به این رشد دست یافته‌اید. شخصیت شما نسبت به دیروز تفاوت پیدا کرده است و حالا دیگر قادرید به راحتی اشتباهات خود را گردن بگیرید و درصدد جبران آن برآیید.

  1. همانند خودتان رفتار کنید

شاید  تمایل به تظاهر کردن به آن‌چه که نیستید کاری باشد که بیشتر توسط نوجوان‌ها انجام می‌شود اما هرگاه که از انجام این کار دست برداشته‌اید و به خود حقیقیت‌تان افتخار کردید دقیقا در همان زمان یک قدم به سمت رشد و تکامل شخصیت نزدیک‌تر شده‌اید.

  1. مثبت فکر کنید

همه ما از افرادی که مدام غر میزنند و تنها بخش خالی لیوان را می‌بینند فراری هستیم. حتی اگر امکان رخ دادن یک اتفاق ناگوار در زندگی‌تان وجود دارد سعی کنید روحیه خود را نبازید و بدانید که چه آن اتفاق رخ دهد و یا رخ ندهد، باز هم زندگی ادامه دارد. پس هرگاه که توانستید این مورد را نیز درک کنید قطعاً خودتان متوجه رشد شخصیت‌تان خواهید شد.

نتیجه گیری

ما در این مقاله از دکتر ‌ویز سعی کردیم توضیح دهیم که رشد فردی چیست؟ همچنین مراحل رشد فردی در یک انسان را نیز به سادگی بیان کنیم.

توجه داشته باشید که لازمه‌ی قدم برداشتن در این مسیر این است که ابتدا بدانید اصلاً رشد فردی به چه معناست و چگونه می‌توان به آن رسید. همچنین ما در ادامه این مقاله مواردی را ذکر کرده‌ایم که با پیروی از آن‌ها شما می‌توانید شخصیت خود را بیش از پیش پرورش دهید.

برخی از سوالات رایج:

1. رشد شخصی به چه معناست؟

شاید در نگاه اول این سوال کلیشه ایی به نظر برسد اما با صرف کمی وقت می توان به این نتیجه رسید که پاسخ به این سوال دشوار است. درواقع رشد شخصی رسیدن به خودآگاهی در انجام امور و زندگی روزمره است که با سال ها تلاش و تمرین مستمر به دست می آید.

2. رشد فردی شامل چه زمینه هایی است؟

پاسخ به این سوال بسیار جامع است اما می توان گفت رشد فردی تمام زمینه های زندگی انسان را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث رشد و پیشرفت انسان در چارچوب زندگی فردی و اجتمائی می شود به این شکل که وقتی انسان تا حدی به خودآگاهی رسید توانایی تغییر در بسیاری از جنبه های زندگی خود را پیدا می کند.

3. رشد فردی از کجا آغاز می شود؟

جایی که انسان متوجه می شود مسیری که طی کرده اشتباه است و درواقع شروع به بیشتر آموختن می کند و از آموخته های گذشته خود برای ساختن آینده روشن تر استفاده می کند، رشد انسان شروع می شود.

دیدگاه‌های شما

1 دیدگاه دربارهٔ «۰ تا 100 رشد فردی چیست؟ | مراحل رشد شخصیت در انسان»

  1. کامران طبیب پور

    مرسی ,عالی بود,مفید و کوتاه و آموزنده,درضمن حوصله سر بر نبود این خیلی مهمه(منظورم. این بود که بی محتوا نبود)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور خودمان را تو دل بقیه جا کنیم؟

30.000 تومان

چطور خودمان را تو دل بقیه جا کنیم؟

تخفیف استثنایی

65.000تومان

30.000 تومان