20 گام موثر برای رسیدن به شادی و نشاط در زندگی

۲۰ گام موثر برای رسیدن به شادی و نشاط در زندگی
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

همه ما به دنبال داشتن یک زندگی شاد هستیم و معمولا بسیاری از کارهایی که انجام می‌دهیم در جهت داشتن همین زندگی شاد است. برای مثال شما هر روز کار می‌کنید تا پول بیش‌تری به دست بیاورید و این موضوع دلیلی ندارد جز رسیدن به شادی و نشاط بیش‌تر در زندگی. اگر به دنبال زندگی شادی هستید می‌توانید از ۲۰ مولفه زیر کمک بگیرید. این ۲۰ مولفه به شما کمک می‌کند تا زندگی شادتری داشته باشید. رعایت تمامی این موارد کمک می‌کند تا بتوانید زندگی شادتری داشته باشید اما اگر فقط چند مورد از موارد را رعایت کنید.

رسیدن به شادی و نشاط

۱ـ داشتن برنامه ریزی

داشتن برنامه ریزی در زندگی کمک زیادی به پیشرفت شما می‌کند. تحقیقات نشان داده است که افراد بابرنامه در زندگی از شادی و نشاط بیش‌تری برخوردار هستند. برنامه ریزی نه تنها باعث رشد شخصی و کاری شما می‌شود بلکه کمک می‌کند تا در کمترین زمان به اهداف مشخص شده‌تان برسید.

برنامه ریزی روش‌های مختلفی دارد اما بهترین نوع برنامه ریزی، برنامه روزانه است. معمولا همه افراد موفق در هر روز برنامه روز آینده‌شان را تدوین می‌کنند. برنامه‌های روزانه شاید ساده به نظر بیایند اما در طول زمان اثر فوق‌العاده‌ای دارد. در نظر داشته باشید که برنامه‌های روزانه و هفتگی کمک می‌کند تا بتوانید با علاقه و پشتکار بیش‌تری اهداف خود را دنبال کنید.

به طور کلی برنامه‌های موفق به سه شکل کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تقسیم می‌شوند. این برنامه‌ها باید به شکل مکتوب نوشته شوند تا بهترین اثرگذاری را داشته باشند. البته ممکن است برنامه کوتاه مدت و بلند مدت از نظر زمانی برای هر شخصی متفاوت باشد اما معمولا برنامه‌های کوتاه مدت برنامه‌هایی کمتر از ۶ ماه و برنامه‌های بلند مدت برنامه‌هایی هستند که بیش‌تر از ۲ سال زمان می‌برند.

۲ـ نقش سفر در شادی و نشاط

سفر رفتن به همراه خانواده و دوستان می‌تواند اثر بسیار خوبی در روحیه شما داشته باشد. سفر و گردش حتی اگر یک روزه هم باشد می‌تواند اثر مثبتی بر حال و هوای شما داشته باشد. اگر نمی‌خواهید هزینه زیادی برای سفرتان داشته باشید می‌توانید شهرهای نزدیک به محل زندگی‌تان را به عنوان مقصد سفرتان انتخاب کنید.

البته سفر رفتن اگر بیش‌تر از حد معمول باشد ممکن است شما را از برنامه شخصی‌تان عقب بیاندازد و مشکلاتی برای شما به وجود بیاورد. معمولا بین ۳ تا ۶ سفر در طول هر سال می‌تواند برای شادی و نشاط زندگی شما کافی باشد. البته آخر هفته‌ها و برخی تعطیلات یک روزه برای گردش‌های یکی دو روزه بسیار مناسب هستند.

اگر کارمند هستید احتمالا برنامه بهتری می‌توانید برای سفرهای‌تان داشته باشید اما مشاغل آزاد مشکلات بیش‌تری برای سفرهای‌شان دارند و معمولا برنامه ریزی مسافرت صاحبان مشاغل آزاد دشوارتر از سایر افراد است.

 

نقش سفر در شادی و نشاط

۳ـ مطالعه

فرقی نمی‌کند که کتاب‌های رمان و داستان‌گونه می‌خوانید یا کتاب‌های مربوط به شغل و حرفه مورد فعالیت‌تان. مطالعه کردن در هر ابعادی که باشد می‌تواند کمک زیادی به پیشرفت شخصیت شما داشته باشد. اگر کتاب‌های مورد مطالعه‌تان در راستای مسیر شغلی‌تان باشد احتمالا به پیشرفت و مهارت زیادی در کسب و کار شخصی‌تان می‌رسید.

این روزها کتاب‌ها دقیقا به همان شکل چاپی نیستند و کتاب‌های الکترونیکی و کتاب‌های صوتی انواع از جدیدترین مدل‌هایی هستند که شما می‌توانید در هر زمان از آن‌ها استفاده کنید. کتاب‌های صوتی و الکترونیکی هنوز به شکل کامل در کشور ما جا نیفتاده‌اند اما این کتاب‌ها بهترین مدل‌ برای کسانی است که هر روز زمان زیادی را در مسیر می‌گذرانند و می‌خواهند به کمک تلفن همراه‌شان مطالعه داشته باشند.

داشتن سیر مطالعاتی بهترین شیوه و مدل برای مطالعه است؛ سیرهای مطالعاتی بستگی به حوزه مورد مطالعه شما دارد و در حقیقت یک نقشه راه جمع و جور است که به شما مسیر مطالعه را نشان می‌دهد.

۴ـ اثر ورزش کردن در شادی و نشاط

کمتر کسی را می‌توانید پیدا کنید که اعتقاد به ورزش نداشته باشد اما معمولا بیش‌تر ما بخاطر تنبلی ورزش کردن را به تاخیر می‌اندازیم. برای مثال حتما افرادی در نزدیکی خود سراغ دارید که در بازه زمانی خاص به باشگاه می‌رفته اما بعد از مدتی باشگاه و ورزش را رها کرده است. ورزش کردن زمانی اثر بخش است که شما به صورت منظم و منسجم برای آن وقت بگذارید.

برای گرفتن نتیجه بهتر از ورزش کردن بهتر است از یک مربی تربیت بدنی استفاده کنید تا به شما برنامه روزانه ارائه دهد. البته برنامه روزانه ورزش زمان زیادی از شما نمی‌گیرد و این برنامه درست متناسب با زمان شما تنظیم می‌شود. این نکته را هم در نظر داشته باشید که ورزش‌های سنگین اگر زیر نظر مربی نباشد می‌تواند مشکلات زیادی برای شما به وجود بیاورد و موجب بروز مصدومیت شود.

۵ـ غذای سالم

تغذیه سالم همواره یکی از مورد تاکیدترین موارد برای رسیدن به شادی و نشاط است. رسیدن به شادی در زندگی رابطه مستقیمی با غذای سالم دارد. البته این روزها اجتناب از فست فودها و غذاهای آماده کمی مشکل است اما با این حال بهتر است سعی کنید از غذاهای سالم خانگی استفاده کنید.

همچنین در نظر داشته باشید که استفاده از کنسروها و غذاهای بسته بندی شده سرد به میزان کم در زندگی روزمره مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کند اما اگر این نوع غذاها به عادت تبدیل شوند مشکلات زیادی برای شما به وجود می‌آورند. معمولا غذاهای کنسرو شده حاوی مقادیر زیادی ماده نگهداره هستند و همین موضوع باعث بروز مشکلات گوارشی و سرطان‌ می‌شود.

معمولا استفاده از این نوع غذاها تا ۳ بار در ماه مشکلی ندارد اما استفاده بیش‌ از حد این غذاها می‌تواند شادی و نشاط را از زندگی شما حذف کند. همچنین غذاهایی که از سوسیس و کالباس تهیه می‌شوند باید به شکل کامل از برنامه غذایی شما حذف شوند چرا که سوسیس و کالباس از مواد غیر استاندار تهیه می‌شوند و استفاده از آن‌ها موجب تشکیل سم در روده شده و بیماری‌های میکروبی و انگلی زیادی را به وجود می‌آورد.

تاثیر دوستان خوب در شادی و نشاط زندگی

۶ـ تاثیر دوستان خوب در شادی و نشاط زندگی

داشتن دوستان خوب در زندگی یکی دیگر از مولفه‌های داشتن یک زندگی شاد است. اگر می‌خواهید شادی و نشاط در زندگی شما به میزان کافی وجود داشته باشد باید دوستان خوبی در کنار خود داشته باشید.

البته قرار نیست شما هر روز یا هر هفته با دوستان‌تان دیدار داشته باشید اما به هر حال داشتن دوستان خوب نه تنها به انسان قوت قلب می‌دهد بلکه باعث ایجاد روابط مفید می‌شود. برای مثال اگر شما در حوزه شغلی‌تان بتوانید دوستان خوبی پیدا کنید می‌توانید کسب و کار خود را گسترش دهید و در نهایت به درآمد بیش‌تری برسید.

۷ـ داشتن هدف

کسانی که هدف دارند صبح‌ها به موقع از خواب بیدار می‌شوند و به طور کلی زندگی منظم‌تری دارند. همین عامل سبب می‌شود تا شما برنامه ریزی مناسبی برای رسیدن به اهداف‌تان داشته باشید و بدانید که در هر هفته قرار است چه کارهایی را انجام دهید. داشتن هدف در زندگی متناسب با علاقه، استعداد و حوزه کاری است و هر شخص باید متناسب با این ۳ پارامتر هدف زندگی خود را مشخص کند.

اگر می‌خواهید در طول زندگی به اهداف خود برسید بهتر است یک دفترچه یادداشت بردارید و مشخص کنید که رسیدن به این هدف چقدر زمان می‌برد. برای مثال اگر زمان رسیدن به این هدف را ۳ سال مشخص می‌کنید می‌توانید این ۳ سال را به ۳ بازه یک ساله تقسیم کنید و مشخص کنید که در هر سال قرار است به چه هدفی برسید.

۸ـ داشتن پس انداز برای رسیدن به شادی و نشاط

نبود شادی و نشاط در زندگی بسیاری از افراد به خاطر مشکلات مالی است. معمولا کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که مشکلات مالی زیادی داشته باشد اما در زندگی شخصی‌اش خوشحال باشد. کسانی که به دنبال داشتن یک زندگی موفق و شاد هستند معمولا پس انداز مالی خوبی دارند. پس انداز کردن کار سختی نیست اما بعضی افراد به هیچ وجه سمت این کار نمی‌آیند.

بهترین کار برای داشتن یک پس انداز این است که درصد خاصی از هر میزان درآمد را در یک حساب جداگانه ذخیره کنید و بعد از جمع شدن مبلغ مشخصی با آن پول یک سرمایه گذاری انجام دهید. برای مثال می‌توانید به ازای هر ۸ میلیون تومان یک سکه بخرید یا همین میزان پول را در بازار بورس پس انداز کنید.

پیشرفت شغلی و بهبود جایگاه اجتماعی

۹ـ پیشرفت شغلی و بهبود جایگاه اجتماعی

قطعا کسانی که برای رسیدن به زندگی شاد تلاش می‌کنند به دنبال پیشرفت در کار و بهبود جایگاه شغلی هم هستند. رسیدن به پیشرفت شغلی در طول چند سال اتفاق می‌افتد و نیاز به صبر زیادی دارد. مطالعه، تمرین و پشتکار سه عاملی هستند که باعث پیشرفت شغلی شما می‌شوند. پس اگر به شادی و نشاط در زندگی توجه دارید بهتر است پیشرفت شغلی را جدی بگیرید و به دنبال ارتقای مهارت خود باشید.

۱۰ـ توجه به علاقه‌مندی‌ها برای رسیدن به شادی و نشاط

همه ما در زندگی به چیزهای خاصی علاقه داریم و معمولا برای رسیدن به آن‌ها تلاش می‌کنیم برای مثال علاقه به رشته پزشکی، علاقه به داشتن ماشین‌های گران قیمت و… از نمونه علاقه‌مندی ما انسان‌ها است. برخی افراد برای رسیدن به این علاقه‌های شخصی تلاش می‌کنند و برخی از اشخاص هم با بهانه‌های مختلف سعی در قانع کردن خود به همین زندگی فعلی هستند.

شما به عنوان یک فرد موفق باید بدانید که در زندگی به چه مواردی علاقه دارید و می‌خواهید به چه مواردی دست پیدا کنید. البته در این موضوع کمی محتاط باشید و در نظر داشته باشید که شاید رسیدن به آن چیز سال‌های سال طول بکشد اما برای رسیدن به آن باید از همین امروز شروع کنید.

۱۱ـ گذراندن وقت با خانواده

استیو جابز مدیر عامل فقید اپل در سال‌های عمر از این که زمان کافی برای خانواده خرج نکرده بود بسیار ناراحت بود تا جایی که این موضوع به یک بیماری تبدیل شده بود. تحقیقات معتبرترین دانشگاه‌های آمریکا و آلمان نشان داده افرادی که وقت مناسبی با خانواده می‌گذرانند از شادی و نشاط بیش‌تری در زندگی برخوردار هستند و به طور کلی افراد موفق‌تری هستند.

البته این تحقیق روی جامعه آماری بزرگی صورت گرفت و قرار نیست تمام افراد موفق حاضر در این تحقیق افرادی باشند که با خانواده وقت می‌گذرانند. سعی کنید حداقل یک روز از هر هفته را به شکل کامل در اختیار خانواده قرار دهید. رفتن به مسافرت، گردش، بازی‌های فکری و.. از جمله مواردی است که می‌تواند شادی و نشاط را در خانواده تقویت کند.

گذراندن وقت با خانواده

۱۲ـ تاثیر نوشتن احساسات مثبت و منفی در رسیدن به شادی و نشاط

یادداشت کردن احساسات مثبت و منفی می‌تواند گام موثری در رسیدن به شادی و نشاط در زندگی باشد. اگر کتاب بنویس تا اتفاق بیافتد را مطالعه کرده باشید متوجه شده‌اید که نوشتن چقدر می‌تواند در زندگی آینده شما تاثیر داشته باشد. بهتر است برگه‌های افکار منفی و مثبت را از هم جدا نگه دارید و هر کدام از این برگه‌ها را تا سال‌ها نگه دارید.

برای مثال اگر الان که این متن را می‌خوانید از درآمد خود ناراضی هستید، این موضوع را روی یک برگه یادداشت کنید و در مکانی خاص نگه دارید. شاید سال آینده که به این برگه مراجعه می‌کنید به امروزتان و دغدغه‌های این روزهای‌تان بخندید. نوشتن احساسات مثبت هم از طرفی نقش زیادی در رسیدن به خودباوری دارد. اگر اعتماد به نفس مناسبی ندارید بهتر است در پایان هر روز احساسات خود را بنویسید. این تمرین تاثیر فوق‌العاده‌ای روی افزایش اعتماد به نفس دارد.

۱۳ـ زندگی در حال

متاسفانه بسیاری از افراد همیشه از گذشته ناراحت‌اند و این موضوع تا جایی ادامه دارد که باعث بروز بیماری‌های فکری می‌شود. انسان در حال زندگی می‌کند و فقط می‌تواند حال را تغییر بدهد.

شما به هیچ وجه نمی‌توانید گذشته‌تان را عوض کنید اما با داشتن برنامه ریزی مناسب می‌توانید به یک زندگی ایده آل در آینده‌ای نه چندان دور برسید. برای مثال بسیاری از دانشجویان هنوز درگیر رتبه کنکور خود هستند و رتبه کنکور را ملاکی برای موفقیت یا عدم موفقیت خود می‌دانند. پس سعی کنید با برنامه ریزی مناسب گذشته را جبران کنید و خودتان را برای یک آینده فوق العاده آماده کنید.

نوشتن اشتباهات سال‌های دور و نزدیک می‌توانید یکی از بهترین کارها برای داشتن آینده‌ای فوق‌العاده باشد. آینده به دست شما ساخته می‌شود و هیچ فردی قادر به ساختن آینده شما نیست. پس همین الان اهداف یک سال آینده خود را یادداشت کنید و برای رسیدن به آن‌ها تلاش کنید. مشاوران دکتر ویز نیز در این مسیر کنار شما هستند تا بتوانید به بهترین آینده ممکن برای خود برسید.

۱۴ـ دوری از افراد منفی‌نگر برای رسیدن به شادی و نشاط

همه ما افراد منفی‌نگری در زندگی‌مان داریم که باعث می‌شوند حال ما حتی برای لحظاتی کوتاه خراب شوند. بعضی افراد دائما غر می‌زنند و از زندگی ناله می‌کنند. حتی بعضی از این افراد موقعیت خانواده، محل تحصیل و بسیاری موضوعات دیگر را عامل زندگی ناموفق خود می‌دانند.

کسانی که دائما از وضعیت خود ناراضی هستند معمولا به موفقیت خاصی در زندگی نمی‌رسند و حتی ممکن است شما را هم از رسیدن به موفقیت بازدارند. پس سعی کنید افراد منفی نگر زندگی خود را حذف کنید و تعامل کمتری با آن‌ها داشته باشید. اگر این مدل افراد ارتباط نزدیکی به شما دارند شاید کار شما سخت‌تر باشد و حذف آن‌ها زمان بیش‌تری لازم داشته باشد. برای مثال اگر یکی از اعضای خانواده شما فردی منفی نگر است شاید حذف آن ممکن نباشد اما شما می‌توانید معاشرت خود را با این فرد محدود کنید.

دوری از افراد منفی‌نگر برای رسیدن به شادی و نشاط

۱۵ـ کمک به دیگران

انسان‌ها ذاتا علاقه به کمک به دیگران دارند و برای همین از کمک کردن به هم نوعان خود لذت می‌برند. کمک کردن به انسان‌ها صرفا به صورت مالی نیست و شاید شما در یک زمان با صحبت کردن بتوانید به یک شخص کمک کنید. سعی کنید در هر رشته و در هر حوزه‌ای که فعالیت می‌کنید زمانی را برای کمک کردن به دیگران اختصاص دهید.

حتی می‌توانید تعدادی افراد علاقه‌مند در حوزه مورد فعالیت‌تان را به صورت رایگان آموزش دهید تا بتوانید به جامعه خدمت کرده باشید. تشخیص این که چه کمکی از دست شما ساخته است برعهده خودتان است اما با کمی تحقیق شاید بتوانید به این موضوع پی ببرید.

۱۶ـ تاثیر خواب کافی در رسیدن به شادی و نشاط

خواب کافی هم یکی از مهم‌ترین موارد رسیدن به شادی و نشاط  در زندگی است. معمولا هر انسانی در طول شبانه روز به مقداری خواب احتیاج دارد و این مقدار برای همه افراد یکسان نیست. استاندارد میزان خواب در طول یک شبانه روز ۸ ساعت است اما برخی افراد روزانه ۶ ساعت بیش‌تر نمی‌خوابند و برخی افراد هم روزانه بیش‌تر از ۱۰ ساعت می‌خوابند. هیچ قانونی وجود ندارد که بگوییم افراد کم خواب موفق می‌شوند و یا افراد پرخواب به موفقیت نمی‌رسند اما باید دقت داشته باشید که از بقیه وقت خود در طول یک روز به درستی استفاده کنید.

داشتن برنامه منظم برای خواب به اندازه میزان خواب اهمیت دارد. اگر شما خواب نامنظمی دارید نباید انتظار داشتن یک زندگی به همراه شادی و نشاط داشته باشید. سعی کنید یک روتین برای خودتان داشته باشید و در همان چهارچوب به خواب بروید تا بهترین بازده را در طول روز داشته باشید.

۱۷ـ خرید درمانی

خرید کردن همیشه برای ما انسان‌ها لذت بخش است و با خرید لباس، خوراکی و… خوشحال می‌شویم. شاید بد نباشد در طول ماه یک روز را برای خود مشخص کنید و در آن روز خریدهای‌تان را انجام دهید. خرید درمانی یکی از راه‌های اثبات شده برای رسیدن به شادی و نشاط در زندگی است و باید توجه ویژه‌‌‌ای به آن داشته باشید. حتی اگر خرید‌های زیادی ندارید بهتر است یک روز در ماه به بازار بروید و نگاهی به وسایل مورد نیازتان بیاندازید.

بی توجهی به اخبار منفی روزانه

۱۸ـ بی توجهی به اخبار منفی روزانه برای رسیدن به شادی و نشاط

اخبار روزانه پر است از اتفاقات بد و ناراحت کننده. اما اگر تا به امروز دنبال کننده اخبار بوده‌اید شاید تصور دنبال نکردن اتفاقات و اخبار روزانه بسیار سخت باشد اما اگر یک هفته اخبار را دنبال نکنید متوجه تاثیر فوق‌العاده آن در زندگی‌تان می‌شوید.

البته پیگری اخباری که متناسب با حوزه شخصی و مورد فعالیت‌تان است نه تنها ضرری ندارد بلکه می‌تواند مفید هم باشد اما برای مثال اگر شما یک فعال بازار سرمایه نیستید، پیگیری اخبار دلار و طلا صرفا شما را درگیر می‌کند و تمرکز شما را کاهش می‌دهد. تمرین کنار گذاشتن یک هفته‌ای اخبار می‌تواند یکی از مهم‌ترین و بهترین تصمیمات شما در ماه جدید باشد.

۱۹ـ سرمایه‌گذاری برای آینده

اگر می‌خواهید از آینده مطمئن باشید و دغدغه مالی نداشته باشید توصیه می‌شود یک سرمایه گذاری مطمئن داشته باشید و برای آینده مالی زندگی‌تان یک برنامه منظم داشته باشید.

در قسمت پس انداز گفتیم که بهتر است هر ماه مقداری از درآمد خود را پس انداز کنید. بعد از یکی دو سال می‌توانید با این پول یک سرمایه گذاری کوچک شروع کنید و اگر می‌خواهید بهترین سرمایه گذاری را داشته باشید می‌توانید با مشاوران دکتر ویز در ارتباط باشید. سرمایه گذاری مطمئن برای آینده باعث اطمینان خاطر شما می‌شود و همین موضوع به بروز شادی و نشاط زندگی شما کمک می‌کند.

۲۰ـ استفاده مشخص از فضای مجازی برای رسیدن به شادی و نشاط

فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی امروزه بسیاری از جوانان را درگیر کرده است و باعث اعتیاد آن‌ها به این فضا شده است. شاید باورش سخت باشد اما دانشمندان دریافته‌اند که اعتیاد جوانان به شبکه‌های اجتماعی دست کمی از اعتیاد به مواد مخدر ندارد و این اعتیاد در طول زمان باعث بروز مشکلات زیادی از جمله زوال عقل می‌شود.

از طرفی دنیای مجازی یک دنیای فانتزی است و با دنیای حقیقی کاملا متفاوت است. پس کسانی که کل زمان خود را در این شبکه‌ها می‌گذرانند نمی‌توانند تصور درستی از دنیای واقعی داشته باشند و در عمل مشکلات زیادی برای آن‌ها به وجود می‌آید.

فضای مجازی برای رسیدن به شادی و نشاط

جمع‌بندی

رسیدن به شادی و نشاط در زندگی بستگی به عوامل زیادی دارد که در این مطلب ۲۰ مورد آن‌ها را بررسی کردیم. این ۲۰ مورد مهم‌ترین عوامل برای رسیدن به یک زندگی شاد و پرنشاط هستند. عمل کردن به مجموعه‌ای از این عوامل باعث رسیدن به شادی در زندگی می‌شود و نباید این طور تصور کرد که صرفا با عمل کردن به چند مورد از این موارد شادی و نشاط به زندگی ما می‌آید. همچنین در نظر داشته باشید که مشاوران دکتر ویز در کنار شما هستند تا به زندگی ایده‌آل خود برسید. برای تماس با مشاوران دکتر ویز کافی است فرم تماس با ما را پر کنید.

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور خودمان را تو دل بقیه جا کنیم؟

30.000 تومان

چطور خودمان را تو دل بقیه جا کنیم؟

تخفیف استثنایی

65.000تومان

30.000 تومان