برنامه “پیشرفت در کار” در سال 1402 [کاملا عملی]

پیشرفت در کسب و کار و پیشرفت شغلی
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

رازهای پیشرفت در کار

راه های پیشرفت در کار چیست ؟ راهکارهای پیشرفت در کار چه هستند؟فرقی نمی‌کند کارمند باشید یا کارآفرین؛ همه‌ی افراد به‌دنبال پیشرفت شغلی هستند. پیشرفت در کسب و کار می‌تواند زندگی شخصی و حرفه‌ای شما را وارد دنیای جدیدی کند. بیش‌تر کارآفرینان برتر دنیا دائم به فکر پیشرفت و ترقی در کسب و کار و جایگاه شغلی‌شان بوده‌اند. آن‌ها پس از مدت زمانی مشخص با استفاده از آموزش‌های مربوط به حوزه‌ی کسب و کارشان توانسته‌اند پیشرفت شغلی چشم‌گیری را تجربه کنند.

البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که پیشرفت در کار به هیچ عنوان اتفاقی نیست و الگوی کاملا مشخصی دارد. این الگو، زنجیری کاملا مشخص از چند نمونه کار مختلف است که هر کسی آن‌ها را انجام دهد می‌تواند پیشرفت بسیار خوبی را در زندگی‌ کاری و  حرفه‌ای خود تجربه کند. رازهای پیشرفت در کار، همان کارهای کوچک اما تاثیر گذاری هستند که شاید اهمیت چندانی به آن‌ها ندهید اما در حقیقت تاثیر بسیار زیادی برای پیشرفت شغلیشما خواهند داشت.

دارن هاردی در کتاب اثر مرکب می‌گوید که ساختن زندگی کاری حرفه‌ای و پیشرفت شغلی، کار سختی نیست اما موضوع آن است که بسیاری افراد، مجموعه کارهای ساده را چندان مهم نمی‌دانند و در بسیاری موارد به آن بی‌‌توجه هستند.

در حقیقت اگر در همین ابتدای مقاله به شما بگوییم که یکی از رازهای پیشرفت در کار، آموزش دیدن و منظم بودن در هدف‌گذاری‌های روزانه است ممکن است این حرف را چندان جدی نگیرید و به همین خاطر در مقالات علمی دانشگاهی نتایج بسیاری از این روش‌ها منتشر می‌شود تا بتوانید با اطمینان بیشتری تغییر در زندگی کاری و حرفه‌ای خود را آغاز کنید.

این نکته را در نظر داشته باشید که رازهای پیشرفت در کسب و کار فقط مخصوص افراد کسب و کاری و مدیران مجموعه‌های بزرگ نیست و شما و همه‌ی افراد از جمله کسانی که کسب و کار سنتی دارند و حتی ورزشکاران می‌توانند از این روش‌ها بهره بگیرند و در کار خود پیشرفت کنند. راهکارهای پیشرفت در کار چه هستند؟

اگر از جمله افرادی هستید که عاشق کار خود هستید، این روش‌ها به ‌سرعت برای پیشرفت شغلی شما نتیجه‌ی مثبت می‌دهد، اما اگر از جمله افرادی هستید که کار خود را دوست ندارید و هر روز از داشتن این کار غر می‌زنید مطمئن باشید چنین روش‌هایی فقط باعث می‌شود که شما بیشتر از قبل، از کارتان خسته شوید.

رازهای پیشرفت در کار و پیشرفت شغلی

متاسفانه طبق تحقیقات انجام شده درصد زیادی از افراد دنیا به کار دلخواه‌شان مشغول نیستند و همین موضوع سبب شده است که موارد روان‌شناسی و توصیه‌های علمی به هیچ وجه روی این افراد تاثیر نداشته باشد. اگر در ابتدای مسیر شغلی‌تان هستید و احساس می‌کنید کاری که انجام می‌دهید به اندازه کافی برای شما لذت‌بخش‌ نیست، بهتر است کمی در مورد آینده‌ی کسب و کارتان فکر کنید.

حتی اگر لازم است سعی کنید به‌دنبال یک کار جدید بروید. استیو جابز کارآفرین سریالی و یکی از بنیان‌گذاران شرکت اپل در مورد یکی از رازهای پیشرفت کار می‌گوید:

”جسارت اجرایی کردن رویاها و ایده‌های‌تان را داشته باشید چراکه دنیا پر است از ترسو‌های خوش‌ فکر.”

اگر کمی به این جمله دقت کنید متوجه می‌شوید که استیو جابز می‌گوید که در دنیای امروزی افراد خوش فکر زیادی وجود دارند که به اندازه‌ی کافی جسور نیستند و همین عامل باعث شده است تا این افراد به جایگاه واقعی‌شان نرسند و نتوانند در دنیای کسب و کار حرفی برای گفتن داشته باشند.

مقاله ” شغل دوم ” را مطالعه کنید.

در ادامه‌ی این مطلب ۵ گام و الگوی مناسب برای پیشرفت شما در کسب و کار مطرح شده است که باید همه‌ی این ۵ مورد را در کنار هم انجام دهید تا بتوانید به پیشرفت در کسب و کارتان برسید. یکی از رازهای پیشرفت شغلی همین نکته است که شما باید سعی کنید چندین کار مختلف برای پیشرفت در کار انجام دهید و انجام یک یا چند کار، صرفا نمی‌تواند کمک بزرگی در پیشرفت شغلی‌ داشته باشد.

راه های موفقیت در کسب و کار

نکته مهم در کسب و کار‌های سنتی این است که بعضی از آن‌ها اصلا قابل پیشرفت نیستند و ابتدا باید پتانسیل پیشرفت در کسب و کار را در شغل خود به‌وجود بیاورید و سپس سعی کنید با استفاده از این ۵ گام به پیشرفت مورد نظر خود برسید. برای مثال فرض کنید که شما یک مغازه‌ی نانوایی دارید که روزانه می‌توانید ۵۰۰ قرص نان را پخت دهید.

حالا اگر بخواهید پخت روزانه‌تان را افزایش دهید اما هیچ دستگاهی یا نیروی انسانی اضافه نکنید، نمی‌توانید به پیشرفت مناسبی برسید. برای این کار ابتدا می‌بایست پتانسیل و ظرفیت کاری را در مغازه‌ی ایجاد کنید و سپس سعی کنید مقدار پخت نان را افزایش دهید. کارآفرینان بزرگ دنیا بر این نکته بسیار تاکید دارند که بعد از گسترش و توسعه کسب و کار و افزایش تولید، باید فیدبک یا بازخوردهای مثبت و منفی را در کنار هم قرار دهید و سعی کنید از آن‌ها برای گام بعدی پیشرفت در کسب و کار استفاده کنید.

برای مثال سعی کنید در قضیه افزایش پخت نان، غیر از آن‌که تعداد نان تولیدی در هر روز را افزایش می‌دهید فکری هم برای فروش آ‌ن‌ها داشته باشید. به این نکته هم توجه داشته باشید که تعداد نان پخته شده در هر روز را از ۵۰۰ به ۷۵۰ افزایش دهید اما نتوانید آن‌ها بفروشید قطعا ضرر بزرگی خواهید کرد که ادامه‌دار شدن آن ممکن است موجب مشکلات مالی بزرگی برای شما شود.

پس به این نکته دقت داشته باشید که در کنار پیشرفت شغلی، راهی هم برای افزایش فروش‌تان پیدا کنید؛ البته این افزایش فروش کار چندان آسانی نیست و ممکن است به‌راحتی به‌دست نیاید اما به کمک مشورت با مشاور کسب و کار دکتر ویز می‌توانید فروش‌ کسب و کار خود را نیز افزایش دهید و به نتایج قابل توجهی برسید.

در بسیاری موارد از شرکت‌های تولیدی، زمانی‌که پیشرفت کاری‌شان به نقطه‌ی قابل قبولی می‌رسد هزینه‌های تولیدی آن‌ها به‌ازای هر محصول کاهش می‌یابد برای مثال ممکن است یک شرکت ساخت میز و صندلی در ماه توانایی ساخت ۱۰۰ میز و صندلی را دارد. حالا فرض کنید این شرکت با به‌کارگیری نکات ۵ گانه پیشرفت در کسب و کار تولیدات خود را به ۱۵۰ عدد میز و صندلی در طول یک ماه می‌رساند.

خب قطعا بعد رسیدن به چنین عددی، مزد کارگر و بسیاری از هزینه‌های جاری دیگر مانند اجاره‌ی کارگاه به ازای هر میز و صندلی کاهش چشم‌گیری پیدا می‌کند و می‌توانند قیمت رقابتی‌تر و کمتری نسبت به رقیب‌شان ارائه کنند. راه پیشرفت در کار چیست ؟

چگونه در کار خود پیشرفت کنیم؟

 

  • به‌دست آوردن مهارت در شغل‌تان

یکی از راز‌های موفقیت در کسب و کارتان به‌دست آوردن مهارت لازم در آن شغل است. نگاهی به افراد موفق هر رشته‌ی شغلی که بیاندازید متوجه این نکته می‌شوید که آن افراد از بهترین‌های شغلی در رشته‌ی خود هستند برای مثال نگاهی به بهترین ورزش‌کاران بیاندازید. افرادی مانند رونالدو، مسی، مایکل جردن، مایکل فیلیپس و… همگی افرادی بوده‌اند که در شغل خود بالاترین مهارت را داشته‌اند.

شاید فکر کنید که کسب مهارت در این شغل‌ها کار سختی است و یا یک اتفاق شانسی بوده است اما اگر به تلاش شبانه روزی این افراد دقت کنید و از آن‌ها در مورد تلاشی که کرده‌اند سوال کنید متوجه می‌شوید که این افراد به کمک تلاش و پشت‌کارشان به این میزان پیشرفت شغلی رسیده‌اند.

اگر می‌خواهید درشغل‌تان مهارت به‌دست آورید می‌بایست هزینه‌های زیادی را بابت آموزش خودتان صرف کنید و البته این نکته را هم باور داشته باشید که هزینه‌های آموزش شما، اتلاف هزینه نیستند بلکه سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند.

اگر شما فردی باشید که دارای مهارت است امکان ندارد شغل و کسب و کارتان با مشکل مواجه شود. فرقی نمی‌کند که کارمند هستید یا کارآفرین؛ داشتن مهارت در هر پوزیشن شغلی می‌تواند یک سند اعتبار برای شما باشد و حتی اگر کارمند هستید می‌توانید در نوع خود بهترین کارمند باشید و کاری کنید که صاحبان شرکت‌ها و مشاغل هزینه‌های زیادی را برای به‌دست آوردن شما انجام دهند.

تکنیکهای موفقیت در کار

  • اضافه کاری داوطلبانه و به‌دست آوردن اعتبار

اگر در شرکت‌تان سعی کنید پروژه‌های نیمه کاره را انجام دهید و یا کارهایی را قبول کنید که دشوار هستند اما مطمئن باشید که در آن‌ها تجربه و مهارت‌آموزی نهفته است قطعا می‌توانید خیلی زود به پیشرفت در کسب و کار برسید. سعی کنید در طول زمان از پروژ‌ه‌های خوابیده‌ی شرکت تحربه کسب کنید و از آن‌ها مانند پلی استفاده کنید که راه پیشرفت شغلی را برای شما هموار می‌کنند.

یکی از رازهای پیشرفت در کسب و کار این است که شما به جنگ سختی‌ها بروید و سعی کنید تک‌تک آن‌ها شکست دهید. اگر سعی کنید پرو‌ژه‌های شرکت را به‌صورت هوشمندانه انتخاب کنید و آن‌ها را انجام دهید شاید بتوانید خیلی زود به سراغ کارهای بزرگ‌تری بروید. اگر در ابتدای مسیر شغلی‌ خود بیشتر از دیگران کار می‌کنید و زمان بیشتری را صرف پروژ‌ه‌ها و کارهای شرکت می‌کنید مطمئن باشید که شما به‌زودی پیشرفت خواهید کرد.

  • ارتباط خوب و موثر با کارفرما و مدیر مجموعه

اشتباه نکنید؛ این موضوع یک مشکل نیست و یکی از رازهای پیشرفت در کسب و کار است. اگر شما بتوانید ارتباط خوب و موثری را با کارفرما و مدیر یک پروژه یا مجوعه داشته باشید، مطمئن باشید که به ‌‌زودی استعداد شما توسط کارفرما کشف می‌شود و در پرو‌ژه‌های بزرگ‌تر از شما استفاده می‌کند. شاید برای‌تان جالب باشد.

البته بسیاری از کارفرماها پس از این‌که ببینند نیروی کارشان به‌خوبی و باعلاقه کار می‌کند و از استرس شغلی به دور است از او درقسمت‌های دیگر کار هم استفاده می‌کنند و در بسیاری موارد سعی می‌کنند در پروژه‌های خارج از شرکت هم با کارمندشان همکاری کنند. شما باید ارتباط خوب و منظمی با کارفرما داشته باشید و بتوانید از بازخوردهای او در کارتان استفاده کنید.

اگر کارفرما متوجه شود که شما اهل یادگیری و پیشرفت شغلی هستید مطمئن باشید که خیلی زود به جایگاه بهتری در شغل و کسب و کارتان می‌رسید. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که نباید بیش‌از اندازه با نظرات کارفرما مخالفت کنید چراکه معمولا آن‌ها از کارمندانی که دائم انتقاد می‌کنند خوششان نمی‌آید.

گزارش‌های هفتگی و ماهیانه متناسب با وضعیت پروژه می‌تواند کارفرما را بسیار خوشحال کند چراکه آن‌ها همیشه دوست دارند بازخوردهای منظمی از کارمندان‌شان داشته باشند و عملکرد آن‌ها را بررسی و پایش کنند. همچنین ممکن است شما یا کارفرما به فکر شراکت با هم‌دیگر نیز باشید که در این‌صورت باید موارد زیادی را کنترل کنید تا شراکت شما، شراکت موفقی باشد.

همچنین ویژگی‌های شخصیتی شما و شریک کاری‌تان باید. به هم نزدیک باشد تا بتوانید یک کسب و کار موفق راه‌اندازی کنید. به همین‌خاطر در مقاله‌ی شراکت در کسب و کار دکتر ویز به توضیح مفصل این موضوع پرداخته‌ایم که می‌توانید آن‌ را مطالعه کنید.

پیشرفت شغلی

  • ارتباط مناسب با همکاران‌تان

اگر می‌خواهید در کسب و کارتان به موفقیت چشم‌گیری برسید باید سعی کنید ارتباط خوب و موثری با دیگر همکاران‌تان داشته باشید. این نکته را هم در نظر داشته باشید که همکاران، دوست‌تان شما هستند و به آن‌ها به چشم رقیب نگاه نکنید. قطعا اگر با همکاران‌تان به‌خوبی ارتباط داشته باشید می‌توانید پیشرفت‌های چشم‌گیری را در کسب و کارتان تجربه کنید. شما و همکاران‌تان همگی یک تیم هستید و باید ویژگی‌های یک تیم موفق را بدانید که یکی از راههای پیشرفت در کار است.

دانستن ویژگی‌های یک تیم موفق می‌تواند عملکرد همه‌ی افراد تیم و شرکت را به شکل بی‌نظیری بهبود دهد. البته تیم دکتر ویز تمامی موضوعات مرتبط با تیم را در یک مقاله‌ی جدا به‌طور مفصل توضیح داده است که می‌توانید آن‌ را مطالعه کنید.

  • برنامه ریزی برای پیشرفت شغلی

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند به پیشرفت شغلی شما در کار منجر شود برنامه ریزی درست و اصولی است. در این قسمت هم فرقی نمی‌کند که کارمند هستید یا کارآفرین بلکه این نکته مهم است که زمانی مشخص برای رسیدن به اهداف‌تان داشته باشید و سعی کنید در زمان‌های مختلف این موضوع را بررسی کنید. بسیاری از کارمندان موفق توانسته‌اند کسب و کار شخصی خودشان را راه‌اندازی کنند و به یک کارآفرین تبدیل شوند.

طبق تحقیقات انجام شده بیشتری کارمندانی که به یک کارآفرین موفق و نمونه تبدیل شده‌اند در بازه‌های زمانی مختلف هدف و برنامه‌ ریزی کاملا مشخصی برای کسب و کارشان داشته‌اند. این افراد با در پس اهداف شرکت، هدف‌های خود را مشخص کرده‌اند و در حال کار بر روی انجام آن‌ها هستند.

برنامه “پیشرفت شغلی” در سال 1400

اگر مشغول به شغلی می باشید که در آن امکان پیشرفت شغلی شما توسط رئیس یا کارفرمایتان وجود دارد، ما در این مقاله به شما راهکارهایی ارائه می کنیم تا هرچه زودتر به این پیشرفت شغلی دست پیدا کنید:

  • از رئیس خود پروژه های چالش برانگیز بیشتری بخواهید. با انجام این کار می توانید تمایلتان را برای دستیابی به سطح شغلی بالاتر به او نشان دهید و به واسطه ی آن فرصتی کسب کنید تا بتوانید توانایی های خود را به رئیستان ثابت کنید.
  • خوب است که به صورت منظم موقعیت های سطح بالاتررا که امکان دسترسی به انها را در آینده ای نزدیک دارید بررسی کنید و آنها را در نظر داشته باشید. خوب است که بتوانید هنگام ارزیابی توانایی های خود با خود صادق باشید، چراکه برخی از افراد تمایل دارند که صلاحیت ها و توانایی های خود را دست کم بگیرند در حالی که دیگران تمایل به بیش از حد در نظر گرفتن صلاحیت های خود دارند.
  • در اتمام پروژه های پیچیده به همکاران و حتی رئیس خود پیشنهاد کمک بدهید، با این کار می توانید نشان دهید که شما یک متخصص حرفه ای در زمینه کاری تان هستید و مایلید در مواقع لزوم برای کمک به همه گام بردارید.
  • در مورد پیشرفت شغلی از شخصی با تجربه بیشتر، به عنوان مثال از مربی و یا رئیستان راهنمایی بخواهید.آنها می تواند به شما راهکارهای مفیدی ارائه بدهند. اگر مربی و یا رئیس و هر انکه ممکن است در این زمینه بدردبخور باشد را نمی شناسید پس بهتر است از همین الان به دنبالشان باشید.
  • ببینید که چه نوع آموزش ها و گواهی هایی می تواند به شما کمک کند تا در حرفه خود پیشرفت کنید و سپس در صورت امکان آنها را دنبال کنید.

پیشرفت شغلی و ارتقای درجه شغلی
پیشرفت شغلی به چه معناست:

پیشرفت شغلی یک روند ثابت است که تنها با داشتن یک برنامه منظم دستیابی به آن امکان پذیر است. دلیل اینکه بسیاری از افراد در پیشرفت شغلی مشکل دارند این است که در تصمیم گیریهای خود مردد هستند زیرا هدف نهایی مشخصی در ذهنشان ندارند.

شما با تشریح هر آنچه دقیقاً از حرفه خود می خواهید می توانید در زمینه ی پیشرفت شغلی کمک شایاینی به خود کنید. اگر به تازگی از دانشگاه فارغ التحصیل شده اید، ممکن در انتخاب مناسبترین شغل برای خود دچار تردید و دوگانگی شوید  ولی زیاد به خود سخت نگیرید. فقط در نظر بگیرید که دوست دارید دقیقا چه کاری را انجام دهید و چگونه می توانید سریعتر به هرآنچه که می خواهید برسید.

اگر در در سطحی ابتدایی در کار خود قرار دارید، فکر به این فکر کنید که برای پیشرفت کردن در زمینه ی کاریتان باید دقیقا چه کارهایی را انجام دهید و برای برداشتن گام بعدی خود برنامه ریزی کنید.

پیشرفت در کار آزاد:

ما پنج کاری که می توانید برای پیشرفت در کار آزاد خود انجام دهید را به شما می گوییم با توجه به این نکات خود را در موقعیت خوبی برای حرکت به جلو قرار دهید توجه کنید که انجام این نکات می تواند حتی برای پیشرفت شغلی در ایران نیز بسیار تاثیر گذار باشد:

  • پیدا کردن یک مربی یا یک فرد با تجربه:

مربیان می توانند به شما کمک کنند مهارت های لازم برای پیشرفت و موفقیت در کار آزاد را شناسایی کنید و به طور جدی رو این قضیه کار کنید. در صورت داشتن هرگونه مشکل شما ار در این راه راهنمایی خواهند کرد.

  • کار ها و استعدادهای خود را ارزیابی کنید:

بازخوردهایتان به شما کمک می کند تا به درستی بفهمید چه کارهایی را می توانید به خوبی انجام می دهید و چه مواردی را باید بهبود دهید. انجام اینکار همچنین فرصتی برای تعیین، پیگیری اهداف و پیشرفت در کار آزادتان محسوب می شود.

عوامل پیشرفت کاری

  • برنامه ریزی داشته باشید:

پس از شناسایی برخی از اهداف، مراحل برنامه ریزی را شروع کنید که می تواند به شما در رسیدن به هر آنچه می خواهید کمک کند.

  • صنعت خود را بشناسید:

آخرید اخبار روز رو در زمینه ی صنعت و با تجارت خود بشناسید و از انها اگاه باشید.

  • تعیین اهداف:

ایجاد اهداف برای خودتان به شما کمک می کند تا سریعتر به هر آنچه می خواهید برسید اطلاعات کافی راجب اینکه دقیقا چه می خواهید داشته باشید.

  • اصول پیشرفت در کار:

شاید بتوان با قطعیت گفت که داشتن یک هدف اساسی ترین اصول پیشرفت در کار محسوب می شود. در اینجا ما اصلی ترین اصول پیشرفت در کار را برای شما بررسی می کنیم تا مطمئن شویم که در مسیر درست پیشرفت شغلی  قرار گرفته اید و به به درستی در مسیر اهداف شغلی خود پیش می روید.

  • داشتن جلساتی منظم را به مدیریا رئیس خود پیشنهاد دهید:

اگر قبلاً چنین کاری را انجام نداده اید می توانید  از مدیر یا رئیس خود بپرسید که آیا می توانید جلسات منظمی داشته باشید تا در مورد پیشرفت خود، و نگرانی هایتان در این زمینه با او صحبت کنید. اگر جنبه هایی وجود دارد که با آن دست و پنجه نرم می کنید، برگذاری منظم این جلسات می تواند راهی برای دریافت کمک لازم قبل از شروع کار شما باشد.

  • درباره فرصت های موجود بحث کنید:

اگر در مورد خالی شدن شغل مورد نظرتون در محل کارتان اطلاع دارید چرا مدیر داخلی یا رئییس خود را در جریان نمیگذارید و به او نمیگویید که خواهان آن کار هستید؟ این رویکرد صادقانه به همه اجازه می دهد تا بدانند شما خواهان پیشرفت شغلی هستید. 

این عمل نشان می دهد که شما بلند پرواز و متعهد می باشید. این کار باعث می شود تا مدیر بخش شما را بسنجد و به همین ترتیب می تواند گزینه های بیشتر دیگری را به شما پیشنهاد دهد که ممکن است به شما در رسیدن به جایگاهی که می خواهید کمک کند.

پیشرفت در کار و کسب و کار

  • از فرصت های موجود آموزشی استفاده کنید:

بسیاری از کارفرمایان، که علاقه مند به پرورش هرچه بهتر نیروی کار خود هستند ، فرصت هایی را برای شما فراهم می کنند تا در دوره های آموزشی و کارگاهی شرکت کنید که به شما کمک می کند مهارت های جدیدی کسب کنید. اگر از این اموزش ها ارائه می شود، نباید به هیچ وجه این فرصت را از دست بدهید و هر آنچه در آنجا می آموزید می تواند دانشی حیاتی برای ادامه کارتان باشد.

  • اشتیاق خود را نشان دهید:

شما می تونانید اشتیاقتان را در محل کار با انجام دادن کارهایی داوطلبانه یا ارائه ایده منحصر به فردی به همه نشان دهید. ابتکار عمل را در دست بگیرید  و فراتر از آنچه از شما خواسته شده است پیش بروید مطمئن باشی تلاش های شما به نتیجه ی مورد نطرتان ختم خواهد شد. انجام تمامی این نکات می تواند از عوامل پیشرفت کاری شما در آینده باشد.

تکنیکهای موفقیت در کار:

رازهای موفقیت در کار چه هستند ؟ همه بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه و پیدا کردن یک شغل، نگرانی اصلیشان این است که چگونه در محیط کار پیشرفت کنیم. از آنجا که امروزه روند کار در دنیا بسیار رقابتی شده است، شما با انجام درست وظیفه تان قدمی رو به جلو در زمینه ی پیشرفت شغلی بر می دارید. پیشرفت و شناخت شغلی در لیست اهداف هر حرفه ای وجود دارد. اما چه چیزی متخصصان استثنایی را از هم متمایز می کند؟

پاسخ به این سوال بسیار ساده است، میزان تمایل تلاش شدید برای داشتن عملکردی خوب شما را از سایرین متمایز می کند. هنگامی که تمایل و ذهنیت صحیحی داشته باشید، می توانید پله های ترقی پیشرفت شغلی را طی کنید.

ما در اینجا چندتا از تکنیکهای موفقیت در کار آورده ایم و به شما می گوییم که چگونه در محیط کار پیشرفت کنیم:

  • داشتن ابتکار عمل:

در فضای شغلی رقابتی امروز، کارفرمایان به دنبال افرادی هستند که بتوانند ایده های تازه را به شرکت ارائه دهند و ابتکار عمل داشته باشند، بتوانند همیشه پروژه های جدیدی را شروع کنند، راه حل های جدید ارائه دهند و فرصت های جدیدی برای تجارت آنها ایجاد کنند.

داشتن ابتکار عمل برای پیشرفت شغلی و کسب و کار

  • آماده یادگیری باشید:

برای کسب مقام برتری در حرفه خود، باید همیشه مایل به یادگیری باشید. فارغ از اینکه از چه دانشگاهی فارغ التحصیل شده اید یا چه نمره هایی کسب کرده اید، زندگی حرفه ای با دانشگاه بسیار متفاوت خواهد بود. آماده باشید تا هر روز یک میلیون سوال در مورد کاری که انجام می دهید برایتان پدیدار شود.

ممکن است روزها طول بکشد تا وظایف خود را در شغل جدید بتوانید به دلخواه و با مهارت انجام دهید، بنابراین به مدیریت نشان دهید که خود را با شرایط وفق می دهید و به همه نکات توجه می کنید، همچنین همیشه مایل به یادگیری چیزهای جدید هستید.

  • به خوبی ارتباط برقرار کنید:

داشتن ارتباطات گسترده کلید موفقیت یک کارمند و یک سازمان است. همچنین این امکان وجود دارد که به واسطه ی یکی از همین ارتباطات خود بتوانید کاری بهتر با مزایای بالاتر پیدا کنید.

  • مهارت خود را در عمل نشان دهید:

ارزش عمل بسیار بیشتر از بلف زدن با کلمات است. از این موضوع به عنوان یکی از تکنیکهای موفقیت در کار استفاده کنید. به جای اینکه در مورد همه کارهایی که می توانید انجام دهید، لاف بزنید و هرگز آن را انجام ندهید، باید هرانچه را که در انجامش تبحر دارید را به مدیریت نشان دهید.

  • اعتماد دیگران را جلب کنید:

این یکی از مهمترین نکات کسب موفقیت در کار کسب اعتماد است. به این روش فکر کنید: هرچه زودتر اعتماد رئیس خود را جلب کنید و او شما را قابل اعتماد بداند  رئیستان وظایف بزرگتری را به شما محول می کند. برای کسب اعتماد باید خوش قول باشید و به قول های خود عمل کنید.این موضوع در کسب اعتماد بسیار مهم است، خصوصاً در اوایل شروع کار و رابطه با رئیس خود هر تعهدی که می دهید در رابطه با کار آن را درست انجام دهید، مهم نیست که چقدر دشوار به نظر برسد.

پیشرفت در کار آزاد

  • همیشه یک راه حل جدید ایجاد کنید:

همه می توانند مشکلات خود را به مشکلات مدیر خود تبدیل کنند. یکی از راه های موفقیت در کسب و کاراین است که بتوانید مشکل گشا باشید، نه ایجاد کننده مشکل. کارمندان عالی همیشه با ارائه ی راه حل های جدید مشکلات را حل می کنند. حتی اگر شما  صلاحیت صدور حکم نهایی در مورد حل مشکلی را که مربوط به کار یا اداره تان است را ندارید، پس مطمئن شوید که راه حل هایی برای حل این مشکل به رئیس خود ارائه می دهید.

  • مهربان باشد:

یک کارمند خوب نیاز به  درک این نکته دارد که مدیر و همه همکاران  تمام  تلاش خود را در به خوبی انجام دادن وظایفشان می کنند. سر و صدا کردن و دعوا ره انداختن درد هیچکس را دوا نمیکند و باعث پیشرفت و ترقی شما نخواهد شد. در پایان روز، همه  کارمندان در حال انجام سهم خود از کارهایی هستند که برای آنها پول دریافت می کنند.

بسیاری از این صفات و رفتارهایی که می توانند برای شما کمک کننده باشند تا در حرفه خود سرآمد باشید قبلا توسط رهبران بزرگ نیز انجام شده اند. همچنین می توانید از اصول روانشناسی کسب و کار کمک بگیرید. با در ذهن داشتن این پند راز موفقیت شغلی  و عوامل پیشرفت کاری، می توانید خود را در مسیر عظمت واقعی قرار داده و به اهداف نهایی شغلی خود برسید. پیشنهاد می کنیم مقاله روانشناسی کار چیست؟ را در دکتر ویز بخوانید.

پیشرفت در محیط کار

 

همانطور که در فسمت‌های بالا نیز اشاره شد قطعاً هرکسی که در شغل خاصی مشغول به کار می‌شود، دوست دارد که در آن کار به پیشرفت‌ شغلی خوبی برسد، حتی اگر علاقه چندانی به آن نداشته باشد. پیشرفت در کار را می‌توان با پیشرفت در زندگی مقایسه کرد؛ چراکه هرچقدر در کار خود موفق‌تر باشیم، می‌توانیم امکانات بیشتری برای رفاه زندگی‌مان فراهم کرده و در نتیجه، زندگی بهتری داشته باشیم.

اما پیشرفت در کار هم به برنامه‌ی منظمی نیاز دارد که غافل شدن از این برنامه‌ی منظم، ما را از هدف اصلی‌مان دور خواهد کرد. پس در ادامه نیز با ما همراه باشید تا با ارائه‌ی یک نقشه‌ی قدم به قدم، شما را برای تجربه‌ی یک پیشرفت جانانه در کارتان آماده کنیم.

آیا در هر شغلی که باشیم، می‌توانیم پیشرفت کاری را تجربه کنیم؟

در جهانی که ما زندگی می‌کنیم، هزاران کسب و کار وجود دارد که هریک دارای ویژگی‌ها، مراحل، مشتریان، کارکنان و خدمت‌رسانی خاصی هستند. اما اگر بخواهیم دو دسته‌بندی کلی انجام دهیم، می‌توانیم مشاغل مختلف را به دو دسته‌ی «مشاغل کارمندی و حقوق‌بگیری» و «مشاغل آزاد و خویش‌فرمایی» تقسیم کنیم.

شاید در نگاه اول اینگونه به نظر برسد که مشاغل گروه دوم از شانس و پتانسیل بالاتری برای ارتقا و پیشرفت برخوردارند، اما اینگونه نیست و علاوه بر مشاغل آزاد، مشاغل گروه کارمندی هم می‌توانند در مسیر پیشرفت کاری قرار بگیرند.

یک کارمند نمونه که به نسبت دیگر کارمندان یک شرکت از مهارت‌های بالاتری برخوردار است و به شیوه‌ای کارآمدتر فعالیت می‌کند، حتماً امتیازات بسیار بیشتری هم نسبت به بقیه کارکنان خواهد داشت و حتی ممکن است به ارتقای شغلی و پُست‌های بالاتری در سازمان خود برسد.

بنابراین کسی که بخواهد در کل زندگی خود پیشرفت کند، در هر موقعیت شغلی و اجتماعی که قرار داشته باشد، به سمت بهتر شدن پیش می‌رود. کسی که کارمند دون‌پایه‌ی یک اداره است، می‌تواند برای گرفتن ترفیع و افزایش حقوق تلاش کند، کسی هم که کارمند بالامقام یک سازمان است، می‌تواند برای انجام بهتر پروژه‌های کاری و خدمت‌رسانی بیشتر تلاش کند. البته هرکدام از این گروه‌ها نیز می‌توانند فعالیت‌های خود را طوری سازمان دهند تا کم‌کم از زندگی کارمندی فاصله گرفته و به سمت کارآفرین شدن، هدایت شوند.

چگونه در شغلی که به آن علاقه نداریم به پیشرفت برسیم؟

قطعاً وقتی کاری را با علاقه تمام انجام می‌دهیم، اصول و آیین پیشرفت در کار را نیز با دقت بیشتری پیگیری می‌کنیم تا در نهایت به اهداف شغلی موردنظرمان دست یابیم. اما وقتی به کاری علاقه نداریم و از روی ناچاری، مشکلات مالی یا ….. آن را انجام می‌دهیم، اجرای دستورالعمل‌های پیشرفت در چنین مشاغلی، بسیار سخت به نظر می‌رسد.

اما خبر خوب این است که حتی پیشرفت در کارهایی که به آن‌ها هیچ علاقه‌ای هم نداریم، امکان‌پذیر است، به شرطی که اهداف و چشم‌انداز مشخصی برای خود تعیین کنیم. در ادامه، 10 مرحله‌ی یک نقشه یا برنامه جامع را بررسی می‌کنیم که در مسیر آن خواهیم توانست به سمت زندگی کاری بهتر حرکت کرده و آرامش بیشتری را در زندگی‌مان تجربه کنیم.

نقشه‌ی 10 مرحله‌ای پیشرفت در کار

پیشرفت کاری در سال 1400 به دانش، آگاهی، مهارت و خلاقیت بسیار بیشتری نسبت به سال‌های قبل نیاز دارد. همانطور که می‌دانید مشاغل سنتی نیز باید به سمت مدرن شدن و استفاده از رسانه‌های اجتماعی روی بیاورند تا بتوانند مخاطبین هدف خود را حفظ کرده و مشتریان تازه‌ای پیدا کنند. مراحل 10گانه‌ی زیر باید به‌صورت ترتیبی روی کسب‌وکار شما پیاده شوند، چراکه اگر ترتیب رعایت نشود، ممکن است نتیجه دلخواه بدست نیاید. این 10 مرحله‌ی سلسله مراتبی به قرار زیر هستند:

  • تعیین هدف پیشرفت کاری

طبیعتاً هرکسی که بخواهد پیشرفت در کار را تجربه کند، اهداف مشخصی در سر دارد. البته گاهی این اهداف بسیار مبهم هستند و باعث می‌شود تا افراد در مسیر پیشرفت کاری خود دلسرد شوند، زیرا هدف روشنی ندارند که به آن‌ها انگیزه بدهد. بنابراین تعیین یک یا چند هدف کاملاً واضح و شفاف از هدف پیشرفت خود داشته باشید.

برای مثال، یک کارمند ممکن است با کسب مهارت‌های لازم در زمینه شغلی خود، به فکر خروج از کارمندی و بنا نهادن کسب و کار مستقل خود باشد، اما کارمند دیگر بخواهد پُست سازمانی بالاتری را دریافت کند. پس تنها پس از تعیین هدف کلی خود می‌توانید دیگر مراحل پیشرفت کار را دنبال کنید.

  • تعیین بازه زمانی پیشرفت کاری

هدفی که تعیین کرده‌اید به چه مقدار زمان نیاز دارد تا محقق شود؟ یک ماه، سه ماه، شش ماه، یک سال، دوسال یا چند سال؟ تعیین یک زمان نسبتاً معقول برای رسیدن به پیشرفت کاری، به شما کمک می‌کند تا طبق همان زمان برای فعالیت‌های خود برنامه‌ریزی کنید.

  • پرورش باورهای مثبت

قبل از هرگونه اقدام عملی برای پیشرفت در کار، باید ببینید چه باورهای مثبت و منفی نسبت به برنامه‌ی پیشرفت خود دارید. اگر شما در ذهن‌تان پیشرفت کاری را امری بیهوده بدانید، هرچقدر هم که تلاش کنید، پیشرفتی حاصل نخواهد شد. اگر شما با خود فکر کنید که در اوضاع نابسامان اقتصادی کشور، هیچ راهی برای ارتقای کاری وجود ندارد، باز هم نتیجه‌ای بدست نمی‌آید.

پس قبل از شروع به تلاش کردن، حتماً باورهای منفی خود را به باورهای مثبت و سازنده در مورد پیشرفت خود تبدیل کنید. برای تغییر این باور می‌توانید روزانه الگوهای موفق (افرادی که در کار خود پیشرفت کرده‌اند) را بررسی کرده یا بیوگرافی انسان‌های موفق را مطالعه فرمایید. راه‌های بسیار بیشتری هم برای ساختن باورهای مثبت وجود دارد که با مشاوره و مطالعه می‌توانید از آن‌ها آگاه شوید.

  • مدیریت زمان

معمولاً هر فردی در طول شبانه‌روز 24 ساعت وقت دارد که 8 ساعت آن را در خواب به سر می‌برد تا انرژی خود را بازیافته و قدرت انجام کارها را داشته باشد. بنابراین 16 ساعت می‌ماند که هر فرد می‌تواند فعالیت‌های کاری و شخصی خود را در همین بازه سازماندهی کند. باید طوری برنامه‌ی خود را تنظیم کنید که هم از وظایف شخصی و کاری‌تان غافل نشوید و هم وقت کافی برای برنامه پیشرفت در کار را هم داشته باشید.

  • کسب مهارت‌های لازم

با توجه به زمانی که برای پیشرفت خود چیده‌اید، حالا باید نوع مهارت‌های لازم برای دستیابی به اهداف خود را تعیین کرده و برای آموزش‌ آن‌ها دست به کار شوید. مثلاً اگر شما برای رسیدن به پیشرفت کاری، به مهارت بازاریابی و فروش، کار با رسانه‌های اجتماعی، ایجاد سایت، تایپ ده انگشتی، کار با یک نرم‌افزار خاص یا کار با یک دستگاه خاص نیاز داشته باشید، باید حداقل یک تا دو ساعت به‌صورت روزانه برای یادگیری آن وقت بگذارید.

  • مشورت گرفتن از افراد باتجربه

اگر نمی‌دانید برای رسیدن به هدف خود، دقیقاً به چه مهارت‌ها و ابزارهایی نیاز دارید، می‌توانید از افراد باتجربه (در همان حوزه کاری) مشورت دریافت کنید. این افراد می‌توانند راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه کنند. اگر شخص خاصی را نمی‌شناسید که در زمینه‌ی کاری شما به موفقیت رسیده باشد، می‌توانید از کارشناسان دکتر ویز کمک بگیرید.

  • پرورش خلاقیت

گفتیم که پیشرفت در کار سال 1400 به خلاقیت هم نیاز دارد. اگر تابحال هیچ کار خلاقانه‌ای نکرده‌اید، باید از خلاقیت‌های بسیار کوچک آغاز کنید. مطمئناً هر انسانی در وجود خود، شیره و عصاره‌ی خلاقیت‌های خاصی را دارد که به مرور باید از آن‌ها بهره بگیرد. پس فکر نکنید که نمی‌توانید خلاق باشید، چون حتماً می‌توانید.

  • پرورش مهارت‌های ارتباطی

شاید باورتان نشود، اما طبق تحقیقات صورت گرفته، بیش از 80 ٪ درآمد افراد از طریق ارتباطات بدست می‌آید نه تخصص! برای رسیدن به هر پیشرفت کاری، علی‌رغم مهارت‌هایی که برای پیشبرد یا راه‌اندازی یک کار نیاز داریم، به مهارت‌هایی هم نیاز داریم تا بتوانیم به کمک آن‌ها با دیگران ارتباط بهتری برقرار کنیم. ممکن است شما انسان درون‌گرا و گوشه‌گیری باشید که تمایل چندانی به برقراری ارتباط با انسان‌های جدید ندارد، اما اگر حقیقتاً خواستار پیشرفت در کارتان هستید، باید از دایره امن خود خارج شده و مهارت‌های ارتباطی مؤثر و ارتباط غیرکلامی را فرابگیرید.

  • دسته‌بندی فعالیت‌های روزانه

اگر برای هر روز خود برنامه‌ی مشخصی تعیین نکنید، دیر  یا زود از برنامه پیشرفت در کار خود عقب می‌مانید. تنها فعالیت مستمر و روزانه است که در نهایت می‌تواند شما را به چشم‌انداز موردنظرتان برساند. حتی اگر شده روزی نیم ساعت را به پیشرفت کارتان اختصاص دهید، اما هرگز حتی یک روز از انجام آن غافل نشوید. شب‌ها قبل از خواب، برنامه فردای خود را تعیین کنید و سپس براساس آن کارهای خود را به پیش ببرید. (بهتر است در برنامه‌تان فقط 3 تا 5 کار اصلی وجود داشته باشد تا بتوانید آن‌ها را انجام دهید، در غیر اینصورت زمان کافی برای انجام تمام کارها را نخواهید داشت!)

پیشرفت در کار و زندگی شخصی

  • بررسی بازخوردها و بهبود عملکرد

پس از اینکه یک یا دو هفته بر اساس برنامه روزانه خود عمل کردید، پیشرفت خود را ازیابی کنید و ببینید اگر با همین فرمان پیش بروید، آیا در زمانی که تعیین کرده‌اید، به هدف خود خواهید رسید یا خیر؟! اگر برنامه‌تان خوب اجرا شده، همان را ادامه دهید، اما اگر فکر می‌کنید برنامه‌تان به اندازه کافی کاربردی‌ نیست، آن را تغییر دهید. آنقدر این تغییر را ادامه دهید تا در نهایت به یک برنامه‌ی تخصصی برسید که هر روز شما را به هدفتان نزدیکتر کند.

پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص “مصاحبه کاری ” و ” تغییر شغل” مقاله اختصاصی آن را مطالعه نمایید .

نحوه کنترل میزان پیشرفت شغلی

اینکه مسیر پیشرفت شغلی خودتان را بررسی کنید و بتوانید آن را کنترل کنید، یکی از موثرترین راه‌های پیشرفت در کار است، در واقع با دانستن این امر که پیشرفت شغلی چیست و چه مسیرهایی را باید برای رسیدن به موفقیت شغلی طی کرد، می‌توان در هر کاری موفق شد. محقق شدن این امر نیز تنها با وجود مشاوره پیشرفت شغلی امکان پذیر می‌باشد.

پس از رسیدن به پیشرفت لازم و موفقیت، حال لازم است که بتوانید به خوبی آن را کنترل کنید. مدیران برای اینکه به توسعه کارمندان خود کمک کنند باید سرمایه‌های انسانی و منابع انسانی خود را اولویت بندی نمایند. در ادامه به چند روش برای تسلط بهتر کارمندان بر حرفه خود اشاره خواهیم کرد. این روش‌ها می‌تواند برای شما به عنوان راهکارهای پیشرفت در کار تلقی شود:

  1. آنچه را که شما را با آن ارزیابی می‌کنند، درک کنید. این بدین معنی است که در ابتدا موقعیت شغلی خود را در آن شرکت و یا سازمان مشخص نمایید و همچنین معیارهای موفقیت و اهداف شغلی خود را نیز تعیین کنید. راه پیشرفت در کار این است که بتوانید نقاط مثبت خود را به مدیرتان نشان دهید و در مسیر درستی قدم بگذارید.
  2. پیدا کردن یک راه حل مناسب برای رفع نقاط ضعف خود می‌تواند یکی از راهکارهای پیشرفت در کار باشد که در مشاوره پیشرفت شغلی بدان اشاره می‌شود. همیشه نقطه ضعف‌ها مانع رسیدن افراد به موفقیت می‌شوند، بنابراین باید ابتدا نقاط ضعف خود را شناخته و برای رفع و حل آن‌ها چاره ای بیندیشید. همین باعث بهبود در عملکرد شما خواهد شد.
  3. کد گذاری آموخته‌هایتان می‌تواند شما را در مسیر موفقیت شغلی یاری کند. بدین معنی که تمام آموخته‌ها و بازخوردهای خود را در جایی یادداشت نمایید. همچنین فهرستی از مهارت‌های خود را تهیه نموده و هر مورد را ارزیابی نمایید. به عنوان مثال، چنانچه شما بازاریاب تجاری هستید، شاید در بخش توسعه تبلیغات به مهارت خود نمره A را اختصاص بدهید و در علم فروش نمره C و همچنین در قیمت گذاری‌ها نمره B را به خود بدهید. این امر موجب می‌شود تا مهارت‌هایی که نمره کمتری دریافت کردند را بهبود بخشیده و تمرکز خود را به آن بخش‌ها اختصاص بدهید تا به گفته مشاوره پیشرفت شغلی بتوانید موفق عمل کنید.
  4. در تیررس رده‌های بالا باشید. یکی از راه‌های پیشرفت شغلی این است که خودتان را در معرض دید رهبران ارشد قرار دهید. برای این کار می‌توانید به صورت داوطلبانه در رویدادهای مختلف شرکت کنید. این کار بسیار ساده بوده و می‌تواند منجر به ارتباط صمیمی میان شما و رهبر ارشد شما شود. این گونه او شما را در عمل می‌بیند و همچنین متوجه کمک‌های شما و توانایی‌های شما می‌شود. این یک راه پیشرفت در کار بوده که اغلب نادیده گرفته می‌شود.
  5. تخصص پیدا کردن در روند رشد سازمان یکی دیگر از راهکارهای پیشرفت در کار است که می‌تواند شما را به موفقیت نزدیک‌تر نماید. ممکن است شرکتی که در آن مشغول به کار هستید در قسمت‌هایی مانند بخش تکنولوژی و یا هوش مصنوعی دچار اختلال شود و یا ضعف داشته باشد. شما باید آن بخش از شرکت که دچار ضعف است را بتوانید پوشش دهید. مشاوره پیشرفت شغلی به شما می‌گوید که همیشه کاری را انجام دهید که بسیاری از افراد از پس آن برنمی‌آیند، این منجر به موفقیت شما در هر شغلی که دارید خواهد شد. پس بهتر است در مسیر پیشرفت شغلی خود، مهارت‌ها و تخصص‌های خودتان را افزایش دهید.
  6. یک مشاوره پیشرفت شغلی خوب می‌تواند اشتباهات شما را گوشزد کرده و به شما روش‌های درست رسیدن به موفقیت را یادآور شود. پس اگر نمی‌دانید برای پیشرفت در کار چه باید کرد، بهتر است دست به دامان یک مشاور خوب شوید.رسیدن به پیشرفت شغلی مناسب

مشاوره شغلی چیست؟

رشد یافتن در شغلی که بدان علاقه دارید و همسو کردن اهداف و ارزش‌هایتان می‌تواند شما را در رسیدن به موفقیت و پیشرفت یاری دهد. اما ممکن است تشخیص فرصت‌های مناسب و انتخاب آن‌ها برای شما کمی چالش برانگیز باشد. به همین دلیل بسیاری از افراد مشاوره پیشرفت شغلی را انتخاب می‌کنند تا به اهداف حرفه ای خود دست پیدا کنند. اگر در مورد این اهداف مطمئن نیستید می‌توانید از چنین فردی کمک بگیرید، حال بهتر است بدانیم که مشاوره شغلی چیست و چه کمکی می‌تواند در مسیر پیشرفت شغلی به شما کند.


در واقع مشاور شغلی به شما می‌گوید که پیشرفت شغلی چیست و شما چگونه می‌توانید برای شغل خودتان برنامه ریز کنید تا همه اهدافی که دارید برایتان محقق شود. مشاوران معمولا سعی می‌کنند تا روش‌های موفقیت و راه‌های پیشرفت در کار را به شما آموزش دهند. این افراد می‌توانند در ادارات دولتی، سازمان‌های مختلف اجتماعی، دفاتر حرفه ای و مدارس وجود داشته باشند و شما از آن‌ها در مسیر پیشرفت شغلی خود کمک بگیرید.

مزایای بهره بردن از مشاوره پیشرفت شغلی

مشاوران شغلی خدمات متعددی را برای افراد ارائه می‌دهند و می‌توانند در بخش‌های مختلف شغلی به شما کمک کنند. صحبت و مشورت با این افراد مزیت‌هایی را به همراه دارد که در این بخش به آن‌ها می‌پردازیم:

  • یک مشاوره پیشرفت شغلی در ابتدا آزمون‌هایی را از شما می‌گیرد و مهارت‌های شما را از این طریق ارزیابی می‌کند. آن‌ها از این طریق می‌توانند زمینه‌های شغلی که برای شما مناسب است را به شما معرفی کنند و در این صورت شما درمی‌یابید که شغلی که در حال حاضر در آن مشغول به کار هستید با مهارت‌های شما مطابقت دارد یا خیر.
  • مشاوره شغلی خوب علاوه بر اینکه به طور واضح به شما می‌گوید که برای پیشرفت در کار چه باید کرد، نگاهی دقیق به گزینه‌های شغلی شما نیز می اندازد و مطمئن می‌شود که مهارت‌های شما با آن شغل تناسب دارد . در واقع مشاوره شغلی به شما کمک می‌کند تا همه گزینه‌های شغلی خود را مورد بررسی قرار دهید و از میان آن‌ها آنچه که مناسب‌تر است را انتخاب نمایید.
  • تدوین برنامه شغلی خوب یکی دیگر از راهکارهای پیشرفت در کار است که به وسیله مشاوره شغلی برای شما انجام می‌شود. اگر مطمئن نیستید که چه مسیری را می‌خواهید طی کنید، مشاوره شغلی می‌تواند شما را در رسیدن به یک شغل مناسب یاری دهد.
  • تمرین برای مصاحبه یکی دیگر از مزایای مشورت با یک فرد متخصص است. او می‌تواند برای شما مصاحبه‌های مختلفی را ترتیب دهد تا در دنیای واقعی با آن روبرو شده و دیگر در حین مصاحبه خسته و عصبی نشوید.
  • از مهم‌ترین مزایای استفاده از یک مشاوره پیشرفت شغلی این است که به شما کمک می‌کند تا بر موانعی که پیش رویتان است غلبه کنید. به عنوان مثال اگر دچار افسردگی شدید و یا اضطراب دارید و همین عوامل مانعی در مسیر پیشرفت شغلی شما هستند مشاوره می‌تواند با برگذاری جلسات روان درمانی به سلامت روان شما کمک کند و این مانع را از پیش روی شما بردارد.
  • بخش مهمی از مسیر پیشرفت شغلی را شبکه شغلی تشکیل داده است. شبکه سازی به راحتی می‌تواند شما را در پیدا کردن مشاغل نو و همچنین پیشرفت در آن یاری دهد. باید بیاموزید که روابط خود را با دیگران بالاخص همکارانتان توسعه دهید تا به خوبی از فرصت‌هایتان استفاده نمایید. یک مشاوره پیشرفت شغلی خوب می‌تواند شما را در این مسیر به خوبی یاری دهد.

چه افرادی به مشاوره شغلی نیاز دارند؟

شاید از خودتان بپرسید که آیا شما هم جزء آن دسته از افراد هستید که در راه پیشرفت در کار خود نیاز به مشاوره دارید؟ طبیعتا مشاوره یک امر مثبت است که اغلب برای همه افراد برای پیشبرد کارها و تصمیم گیری بهتر در کارها توصیه می‌شود. با این حال ما به شما می‌گوییم که چه کسانی در مسیر پیشرفت شغلی خود نیاز به مشاوره شغلی دارند؟
اگر در مراحل اولیه انتخاب شغل هستید، اگر بعد از گذراندن مرخصی و یا حتی اخراج شدن، نیاز به ورود مجدد به کار دارید، مشاوره شغلی می‌تواند در این مسیر شما را یاری دهد و راهکارهای پیشرفت در کار جدید را به شما ارائه دهد. مسلما موفقیت و پیشرفت در هر شغلی، نکات مخصوص به خود را دارد و مشاوره با توجه به آن شغل و همچنین ارزیابی استعدادها و مهارت‌های شما می‌تواند شما را در این زمینه یاری دهد.
توجه داشته باشید که در این راه از افرادی مشاوره بگیرید که حرفه خاصی را دنبال کرده اند، چرا که انتخاب شغل یکی از مهم‌ترین کارهایی است که هر فرد در زندگی خود انجام می‌دهد، این راه چندان دشوار را همه افراد باید بروند، به همین دلیل اهمیت مشاوره شغلی می‌تواند در اینجا بسیار پررنگ باشد و افراد به این سمت سوق دهد. پیش از آنکه در مورد ایجاد یک شغل دائمی تصمیم بگیرید، ابتدا راه‌های پیشرفت در کار را بررسی نموده و سپس با مشاوره پیشرفت شغلی صحبت کنید. در این صورت شما با یک برنامه دقیق پیش رفته و قطعا پیروز میدان خواهید بود.

پیشرفت در زندگی و شغل

ویژگی‌های یک مشاوره شغلی خوب

جستجوی یک مشاوره عالی ممکن است برای افراد دلهره آور باشد، اینکه بدانید به چه کسی به عنوان یک مشاور قوی اعتماد کنید نیز کمی سخت است. اما با دانستن ویژگی‌های یک مشاوره پیشرفت شغلی خوب می‌توانید به چنین فردی اعتماد نمایید:

  • برای اینکه یک مشاوره حرفه ای باشد باید دارای مدرک فوق لیسانی روانشناسی مشاوره، آموزش مشاوره، مشاوره توابخشی و یا مدارک مرتبط با آن باشد.
  • به دنبال فردی باشید که از تمام زمینه‌های شغلی و آینده‌های شغلی اطلاعات کامل و جامعی داشته باشد.
  • یک فرد متخصص باید منابع ارجاعی را فراهم کند تا بتوانید به آن‌ها تکیه کنید.
  • آن فرد باید نسبت به اعتبار و تجربه شغلی شما آگاه باشد و در زمینه پیشرفت‌های شغلی آموزش های لازم را دیده باشد.

دلایل عدم پیشرفت شغلی

بسیاری از افراد دلشان می‌خواد که در کارشان پیشرفت کنند و به جایگاهی که لیافت آن را دارند برسند اما به واقع هرگز برای رسیدن به آن تلاشی نمی‌کنند. آن‌ها اغلب منتظر می‌نشینند تا دیگران به جایگاه‌های مناسب برسند و حسرت بخورند. اگر تاکنون در شغل خود پیشرفت نداشتید باید علت آن را در مباحث زیر جستجو نمایید:

  • خواستن پاداش در قبال کاری که انجام نداده اید: بسیاری از افراد تنها با انجام دادن کارهای روزمره خود توقع پیشرفت دارند. آن‌ها بدون آنکه ذره ای خلاقیت و یا توانایی از خودشان نشان بدهند انتظار دارند که پاداشی به آن‌ها تعلق بگیرد. با انجام ندادن تلاش متفاوت نباید انتظار پیشرفت در زمینه‌های شغلی را داشت.
  • جلب نکردن حمایت افراد. برای اینکه در سازمان و یا شرکت به مراتب بالاتری دست یابید باید با افراد زیادی در ارتباط باشید و حمایت‌های آن‌ها را به نحوی دریافت کنید. تلاش فردی بدون یاری دیگران پیشرفتی را برای شما ایجاد نمی‌کند.
  • نشناختن فضای کاری. یکی دیگر از دلایل عدم پیشرفت افراد، نشناختن محیط کاری و یا همان فضای کاری خود است. برای اینکه بتوانید به ارتقای شغلی دست یابید لازم است که ویژگی‌های اخلاقی مدیران و رهبران ارشد خود را بشناسید و متناسب با آن‌ها عمل نمایید.
  • محدود کردن خود. یک علتی که افراد به به پیشرفت دست پیدا نمی‌کنند این است که خود را محدود به همان شرکت کرده و تصور می‌کنند که تنها باید بر دانش فعلی خودشان تمرکز کنند. در صورتی که در مشاوره پیشرفت شغلی به شما می‌گویند برای ارتقای شغلی باید همواره دانش و تخصص خود را افزایش داد.

نتیجه گیری:

اینکه از صمیم قلب خواهان پیشرفت شغلی می باشید بسیار مورد تحسین است اما شاید برای برخی این سوال مطرح شود که بعضی از افراد از ماندن در جایی که هستند خوشحالند و شاید برایشان سوال باشد که آیا داشتن این حس و حال باعث ایجاد مشکل در آنها می شود و ممکن است آنها را تنبل و بی انگیزه کند؟. پاسخ این سوال این است که خیر اصلا و ابدا، ممکن است شما در موقعیت های فعلیان حتی سخت تر از موقعیت های بالاتر کار کنید و زحمت بکشید.

کمتر است که با اولین برنامه‌ریزی پیشرفت در کار خود به موفقیت رسیده باشد! معمولاً افراد موفق بارها برنامه‌ی خود را تنظیم کرده‌اند تا در نهایت یک مسیر هموار برای پیشرفت خود ساخته‌اند. پس انتظار نداشته باشید برنامه‌ی ابتدایی شما یک برنامه‌ی کامل باشد. کاملگرایی را به کلی کنار بگذارید و به پیشرفت‌های بسیار کوچک خود هم احترام بگذرید. وقتی شما با برنامه‌ی فوق به پیش می‌روید، اولین و سخت‌ترین قدم‌های پیشرفت در کار را برداشته‌اید. مابقی مسیر، تنها با اصلاح و بازنگری تکمیل خواهد شد. پس به هیچ وجه به خود سخت نگیرید و تا رسیدن به هدف‌تان متوقف نشوید.

با این حال لازم است که بدانید عدم تمایل به پیشرفت شغلی لزوما به این معنی نیست که هرگز از کار فعلی خود خسته نخواهید شد.اما اگر این اتفاق هم برایتان  افتاد می توانید در سازمان و شرکتی که کار می کنید یک جابجایی شغلی دریافت کنید که شامل انتقال از یک موقعیت به موقعیت دیگر با وظایف مختلف اما یک سطح مسئولیت مشابه است.اما این نکته را هم بدانید که این نوع انتقال ها احتمالاً با افزایش حقوق همراه نخواهد بود. 

برخی از سوالات رایج

پیشرفت شغلی به چه معناست؟

پیشرفت شغلی یک روند ثابت است که تنها با داشتن یک برنامه منظم دستیابی به آن امکان پذیر است. دلیل اینکه بسیاری از افراد در پیشرفت شغلی مشکل دارند این است که در تصمیم گیریهای خود مردد هستند زیرا هدف نهایی مشخصی در ذهنشان ندارند.

چگونه در شغل خود پیشرفت کنیم؟

  1. به‌دست آوردن مهارت در شغل‌تان
  2. اضافه کاری داوطلبانه و به‌دست آوردن اعتبار
  3.  ارتباط خوب و موثر با کارفرما و مدیر مجموعه
  4.  ارتباط مناسب با همکاران‌تان
  5.  برنامه ریزی برای پیشرفت شغلی

چگونه در شغل آزاد پیشرفت کنیم؟

پیدا کردن یک مربی یا یک فرد با تجربه
کار ها و استعدادهای خود را ارزیابی کنید
برنامه ریزی داشته باشید
صنعت خود را بشناسید
تعیین اهداف

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان