15 علت فراموشی در جوانی + درمان فراموشی در جوانی

فراموشی در جوانی
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

علت فراموشی در جوانی یکی از مهم‌ترین نکاتی است که امروز ذهن بسیاری از افراد را به خود درگیر کرده است. احتمالاً شما هم افراد جوان زیادی را مشاهده کرده‌اید که بسیاری از مسائل را فراموش می‌کنند. خوب است بدانید که این موضوع نه‌تنها در ایران، بلکه در اکثر کشورهای جهان وجود دارد. ما در این مقاله، به بررسی علل فراموشی و برخی از راه‌های درمان آن می‌پردازیم. اگر شما یا اطرافیان خود با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنید، هرگز آن را دست‌کم نرفته و برای حل آن اقدام نمایید.

فراموشی چیست؟

شاید برای شما پیش بیاید که وقتی ما از علت فراموشی در جوانی صحبت می‌کنیم، دقیقاً منظور چیست؟ فراموشی به معنی اختلال در به‌یادآوردن اتفاقات و رویدادهاست. این موضوع می‌تواند ناشی از تغییراتی در مغز باشد و شاید هم نشانه پیری یا یک بیماری خاص دیگری است. وقتی فردی دچار فراموشی می‌شود، به‌یادآوردن مسائل یا خاطرات جدید برای او بسیار سخت خواهد شد. فراموشی در جوانی معضلی است که بسیار خطرناک‌تر از فراموشی در کهنسالی می‌باشد.

علت فراموشی در جوانی

15 علت فراموشی در جوانی

در اولین مرحله، باید به دنبال علت فراموشی در جوانی باشید تا بتوانید با آن مقابله کنید. فراموشی علل متفاوتی دارد که در این بخش، به بررسی مهم‌ترین آنها می‌پردازیم. توجه داشته باشید که در بسیاری مواقع، فراموشی در جوانی قابل‌درمان است. اما قبل از درمان، باید به دنبال دلیل آن باشید تا بتوانید به‌خوبی آن را درمان کنید.  مقاله “ لایف استایل چیست” را بخوانید.

کمبود خواب

یکی از اصلی‌ترین علت فراموشی در جوانی این است که افراد به‌اندازه کافی نمی‌خوابند. خواب، فاکتور بسیار مهمی در سلامت فرد از همه جوانب است. بسیاری از محققان و پزشکان، کمبود خواب را یکی از اصلی‌ترین دلایل ضعیف شدن حافظه در جوانی می‌دانند.

مصرف دارو

یکی دیگر از مواردی که باعث فراموشی در سن پایین می‌شود، استفاده از داروهای متفاوت است. شاید برای شما جالب باشد که بدانید، استفاده مداوم از داروهای ضدافسردگی و آرام‌بخش، از مهم‌ترین مواردی است که به‌عنوان علت فراموشی در جوانی در نظر گرفته می‌شود. این داروها با حس بی‌خیالی و گیجی که در فرد ایجاد می‌کنند، بر حافظه تأثیر گذاشته و باعث ازبین‌رفتن آن می‌شوند.

کم‌کاری تیروئید

خوب است بدانید که در بسیاری مواقع، کم‌کاری تیروئید باعث ضعیف شدن حافظه در جوانی می‌شود. حتی این بیماری می‌تواند موجب اختلال در خواب و حالات روحی شما نیز شود. برای اینکه از این بابت مطمئن شوید، می‌توانید به پزشک مراجعه کرده و آزمایش خون بدهید.

مصرف الکل

مصرف بیش ‌از حد الکل بر حافظه فرد تأثیر گذاشته و درواقع علت فراموشی در جوانی می‌شود. حتی بعد از اینکه اثرات الکل هم از بین رفت، نشانه‌های منفی آن در شما باقی می‌ماند. پس سعی کنی میزان مصرف الکل را به پایین‌ترین حد ممکن بیاورید و به‌جای آن، از سایر نوشیدنی‌های سالم استفاده نمایید.

استرس و اضطراب

علت حواس پرتی و فراموشی در جوانی در بسیاری مواقع، به دلیل استرس و اضطراب فراوان می‌باشد. ازآنجاکه استرس باعث درگیری شدید مغز می‌شود، بر حافظه افراد تأثیر بسیار منفی گذاشته و باعث فراموشی حتی در افراد جوان می‌شود. استرس موجب می‌شود که شما بسیاری از خاطرات خود را فراموش و فقط به موضوع استرس فکر کنید. ازاین‌رو، سعی کنید با استفاده از انواع روش‌ها، میزان استرس خود را کاهش دهید.

علت حواس پرتی و فراموشی در جوانی

افسردگی

لازم به ذکر است که علت فراموشی در جوانی می‌تواند افسردگی هم باشد. افسردگی درکل به معنای غم و اندوه شدید، فقدان انگیزه و لذت نبردن از چیزهایی که در گذشته از آنها لذت می‌برده‌اید. در بسیاری مواقع، افسردگی موجب می‌شود حافظه فرد دچار اختلال شده و درنتیجه، باعث فراموشی در جوانی می‌شود. مقاله ما در خصوص ” نقشه ذهنی چیست” را بخوانید.

انجام همزمان چند کار

شاید برای شما جالب باشد که بدانید کار کردن همزمان هم یکی دیگر از مواردی است که باعث اختلال و حتی فراموشی می‌شود. طبق تحقیقاتی که در سال 2017 انجام شد، متوجه شدیم که تنها 2.5% از افراد می‌توانند چند کار را به طور همزمان و با نتیجه مطلوب انجام دهند. وقتی چند کار را پشت‌سرهم انجام بدهید، مغز درگیر استرس و خستگی شدید می‌شود و یکی از علت فراموشی در جوانی محسوب می‌شود.

ضربه یا آسیب به سر

یکی دیگر از علل فراموشی در جوانی، ضربه یا آسیب جزئی به سر است. در بسیاری مواقع که در تصادفی به سر افراد ضربه‌ای وارد شده است، مشاهده کرده‌ایم که بعداً دچار فراموشی شده‌اند. حتی اگر در این سوانح بی‌هوش هم نشوید، همچنان به سر آسیب وارد می‌شود و ممکن است فراموشی رخ دهد.

کمبود ویتامین B12

پزشکان تأیید کردند که کمبود ویتامین B12 هم تا حد زیادی بر مغز و حافظه افراد تأثیر گذاشته و به‌نوعی علت فراموشی در جوانی است. این ویتامین، برای بدن بسیار مهم و حیاتی می‌باشد و باعث سالم نگه داشتن سلول‌های عصبی و گلبول‌های قرمز خون می‌شود. خوب است بدانید که اگر ویتامین B12 به اندازه کافی در بدن شما وجود نداشته باشد، به‌مرور می‌تواند باعث اختلال در حافظه و فراموشی شود.

بیماری‌های مغزی

کی دیگر از مواردی که باعث اختلال در حافظه و ازبین‌رفتن آن می‌شود، انواع بیماری‌های مغزی می‌باشد. این بیماری‌ها می‌تواند شامل تومور مغزی یا عفونت در مغز باشد. این موارد و اختلالات در مغز، باعث بروش مشکلات بسیاری در مغز شده و سپس حافظه زوال پیدا می‌کند.

سکته

مهم‌ترین علت فراموش در جوانی می‌تواند بروز سکته در این افراد باشد. سکته مغزی، تأثیر بسیار بدی بر سلامت ذهن و مغز افراد می‌گذارد. این امر می‌تواند موجب شود که در مغز افراد اختلالاتی ایجاد شود و درنتیجه، باعث فراموشی در افراد جوان هم می‌شود.

بیماری هانتینگتون (بیماری ارثی)

یکی دیگر از مواردی که باعث بروز فراموشی در جوانی می‌شود، وراثت است. در بسیاری مواقع، افرادی که به بیماری هانتینگتون مبتلا بودند، دچار فراموشی حتی در سن کم هم شدند. هانتینگتون، نوعی بیماری ارثی است که باعث ازبین‌رفتن دستگاه عصبی مرکزی شده و مشکلات زیادی در مغز افراد می‌شود.

بیماری پارکینسون

یکی دیگر از بیماری‌هایی که به‌عنوان علت فراموشی در جوانی شناخته می‌شود، بیماری پارکینسون است. در این بیماری، اختلالات عصبی در مغز ایجاد می‌شود که منجر به مرتعش شدن اعضای بدن می‌شود. ازآنجاکه در این بیماری هم مغز دچار مشکل می‌شود، فراموشی رخ داده و فرد بسیاری از مسائل را فراموش می‌کند.

استفاده زیاد از وسایل الکترونیکی

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید استفاده بیش از حد از وسایل الکترونیکی ازجمله گوشی تلفن و رایانه هم می‌تواند علت فراموشی در جوانی باشد. بسیاری از افراد جوان که مدام در فضای مجازی به سر می‌برند، در معرض ابتلا به این بیماری هستند. استفاده زیاد از این تجهیزات، بر مغز تأثیرات بسیار مخربی می‌گذارد.

مصرف غذاهای ناسالم

یکی از رایج‌ترین علت فراموشی در جوانی این است که بسیاری از جوانان، غذاهای ناسالم را بر غذای سالم و خانگی ترجیح می‌دهند. این افراد بادی به یاد داشته باشند که مصرف بیش از حد غذاهای ناسالم می‌تواند منجر به بیماری‌های متفاوتی شود که فراموشی، از مهم‌ترین آنهاست.

ضعیف شدن حافظه در جوانی

درمان فراموشی در جوانی

حالا که با علت فراموشی در جوانی آشنا شدید، نوبت به آن می‌رسد که با راه‌های درمان آن هم آشنا شوید. در کل، بهتر است که قبل از اینکه در سن پایین دچار فراموشی و زوال عقل شوید، از آن پیشگیری کنید. اگر هم دچار این بیماری شدید، می‌توانید با استفاده از برخی راه‌های درمان حافظه ضعیف که در زیر آمده است، آن را تا حد زیادی درمان نمایید.

  • در حین کار چندین بار استراحت کنید تا به مغز شما فشار نیاید،
  • فهرست کارهایی که باید انجام دهید را نوشته و هر بار تنها روی یکی از آنها تمرکز کنید،
  • هر روز برای مدتی خاص، تلفن همراه خود را خاموش کنید،
  • به طور منظم ورزش کنید تا اکسیژن کافی به مغز شما برسد،
  • روزانه بین شش تا هشت ساعت خواب مفید داشته باشید،
  • به طور مداوم جدول یا پازل حل کنید،
  • برای درمان فراموشی در جوانی با خانواده یا دوستان خود وقت بگذرانید،
  • رژیم غذایی سالم و خوبی داشته باشید و بیشتر از میوه و سبزیجات استفاده نمایید.

سخن نهایی

علت فراموشی در جوانی حوزه بسیار گسترده‌ای است که هرکدام بسیار طولانی هستند. ما در این مقاله، برخی از مهم‌ترین و رایج‎ترین دلایل فراموشی در جوانی را بررسی کردیم. اگر شما هم در سن کم با این مسئله دست‌وپنجه نرم می‌کنید، باید حتماً از این مقاله استفاده و راه‌های درمان فراموشی را در نظر بگیرید. اگر فراموشی شما حاد است، حتماً با پزشک متخصص مشورت نمایید.

دیدگاه‌های شما

14 دیدگاه دربارهٔ «15 علت فراموشی در جوانی + درمان فراموشی در جوانی»

  1. من ۱۹ سالمه نمیدونم چرا ی چیزی ی جا میزارم بعد فراموش میکنم کجا گزاشتم یا وقتی میگن قیمت فلان چیز انقدر بود من فراموش میکنم حرف ها از زحتم پاک میشه خستم کرده 😔

    1. تیم نویسندگان دکتر ویز

      تمرین هایی که در این مقاله گفته شده رو انجام بدید امیدواریم که بتواند کمکی به شما باشد.

    2. تیم نویسندگان دکتر ویز

      امیدواریم با انجام تمرین هایی که در این مقاله آمده است کمکی به شما در تمرکز بیشتر بکنیم. این تمرین ها را به روتین تبدیل کنید و انشالا که نتیجه مورد نظر شما حاصل می شود.

  2. سلام خسته نباشی دخترم ۱۶ساله است و هردو یا سه هفته برای چند لحظه فراموش میکنه مثل خونه خاله اش بودم وقتی به خونه‌امون رسیدیم بعد نیم ساعت گفت مامان کی بریم خونمون. نمیدونه که ما خونمون رسیدیم بهش گفتم ماما ما الن خونه ایم فقط من خونه و من نگاه میکنه. اگه میشه راهنمایم کنید چکار کنم ممنون میشم .دکتر هم بردمش دارو بهش داد اصلا فایده نداشت

  3. سلام من همسرم ۳۱ سالشه ولی همه چیز رو فراموش می کنه مثلا یه کار روبهش میگی باید چند بار بهش بگی یا یه چیزیی رو جای میزاره بعدن یادش میره کجاست من خیلی نگرانشم میشه راهنمایم کنید چکار کنم ممنون

  4. سید علی اصغر

    اسم سید علی اصغر هست من زود درس را یاد می گیرم وزود فراموش می کنم با یا گرفتن چیز جدید چیزی کهنه یا مطالب قدیم از یادم می رود تکرا هم زیاد می کنم

    1. تیم نویسندگان دکتر ویز

      توصیه ما به شما انجام تمرین ها و تبدیل آن ها به روتین هر روزه اتون هست.

  5. سلام من خیلی استرس و اضطراب داشتم ب همین خاطر الان هرچی درس میخونم یادم نمیمونع چیکار کنم

  6. سلام همه چیز یادم میره شماره کارتم یه چیزی که جای میزارم فراموش می کنم کجا میزارم تند حرف میزنم اعصبی می شم نمی تونم چی میگم بعضی حرف ها اشتباه میگم

    1. تیم نویسندگان دکتر ویز

      شما می تونید برای رفع مشکلتون تمرین های داخل مقاله انجام بدین و به روتین زندگی تون تبدیل کنید و یا در صورتی که دوست داشتید و تمایل داشتید از مشاوره توسعه فردی دکتر ویز کمک بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور خودمان را تو دل بقیه جا کنیم؟

30.000 تومان

چطور خودمان را تو دل بقیه جا کنیم؟

تخفیف استثنایی

65.000تومان

30.000 تومان