کارشناس دیجیتال مارکتینگ کیست و چه وظایفی دارد؟

کارشناس دیجیتال مارکتینگ کیست
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

در چند سال اخیر، به لطف دنیای وب شغلی در جهان ظهور کرد به نام دیجیتال مارکتینگ؛ این شغل از مشاغل پردرآمد با آینده‌ای روشن  است که افراد زیادی را به سمت خود جذب کرده است. ازآنجایی‌که برندهای کوچک یا بزرگ، می‌خواهند در دنیای پرشتاب امروزی موفق شوند؛ یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ می‌تواند با تخصص خود کاری کند  که محصولات و خدمات آنها به در فضای آنلاین بیشتر دیده شود و در نهایت به فروش بالایی دست یابند.

به همین دلیل ما قصد داریم تا در این مقاله دکتر ویز به سؤال کارشناس دیجیتال مارکتینگ کیست، پاسخ دهیم. پس با ما همراه شوید. اما قبل از آن اجازه دهید که بفهمیم دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی که آن را گاهی نیز بازاریابی آنلاین می‌نامند،  با شروع اینترنت در جهان محبوب شد. در واقع، گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و دستگاه‌های دیجیتالی مختلف، بازاریابی برای برندینگ، افزایش فروش محصولات و ارائه خدمات را برای مشتریان آسان‌تر کرده است. به همین دلیل سازمان‌ها نیز مجبور هستند تا استراتژی‌های فروش خود را تغییر دهند.

در دیجیتال مارکتینگ، از کانال‌های دیجیتالی برای بازاریابی محصولات و خدمات ارائه شده به مشتریان استفاده می‌شود. این روش بازاریابی از طریق وب‌سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، موتورهای جستجو و سایر پلتفرم‌های آنلاین مشابه انجام می‌شود.

کارشناس بازاریابی دیجیتال کیست

اهمیت دیجیتال مارکتینگ در کسب و کار

اهمیت دیجیتال مارکتینگ چیست؟ دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می‌کند تا دقیقاً مخاطبان هدف خود را در فضای آنلاین پیدا کنید، فروش بیشتری داشته باشید، ترافیک بیشتری را به وب‌سایت خود هدایت کنید و درآمد خود را به شکل چشمگیری افزایش دهید.

در واقع، با استفاده از تاکتیک‌هایی مانند بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی محتوا، سئو و PPC، کسب‌وکارها می‌توانند برای تعامل بیشتر، نرخ تبدیل و حفظ مخاطبان هدف خود استفاده کنند.

نقش کارشناس دیجیتال مارکتینگ در توسعه کسب و کار چیست؟

کارشناس دیجیتال مارکتینگ نقش مهمی در توسعه کسب‌وکار ایفا می‌کند. این نقش شامل انجام فعالیت‌های اساسی برای ارتقای حضور کسب‌وکار و جذب مشتریان در فضای آنلاین است. از وظایف یک دیجیتال مارکتر انجام تحلیل بازار و شناخت مخاطبان و رقبا، بررسی تغییرات بازار در دنیای آنلاین، توسعه و اجرای استراتژی‌های برندسازی و شناخت کسب‌وکار است.

به‌طورکلی، کارشناس دیجیتال مارکتینگ با ایجاد و اجرای استراتژی‌های هوشمندانه در فضای دیجیتال به برندینگ، جذب مشتریان و افزایش فروش و سود کسب‌وکار کمک می‌کند.

کارشناس دیجیتال مارکتینگ کیست؟

کارشناس دیجیتال مارکتینگ فردی است که مسئول استفاده از انواع کانال‌های اینترنتی برای تولید سرنخ و ایجاد آگاهی از برند است. این کانال‌ها شامل وب‌سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین، یوتیوب و اینستاگرام، موتورهای جستجو از جمله گوگل و بینگ، بازاریابی ایمیلی، برنامه‌های موبایل مانند TikTok و WhatsApp و غیره می‌شود.

در واقع، یک بازاریاب اینترنتی باید از تجزیه‌وتحلیل‌های قابل‌اندازه‌گیری برای شناسایی نقاط ضعف و یافتن راه‌هایی برای بهبود عملکرد در این کانال‌ها استفاده کند. در این شغل باید مسئولیت تمام جنبه‌های استراتژی آنلاین یک شرکت را بر عهده داشت یا فقط روی یکی تمرکز کرد.

وظایف کارشناس دیجیتال مارکتینگ چیست؟

وظیفه اصلی یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ،  آگاهی از برند و تولید سرنخ از طریق کانال‌های دیجیتال است، در واقع، این بدان معناست که بازاریابان دیجیتال زمان خود را صرف ایجاد، ارسال یا به‌روزرسانی محتواهای مختلف می‌کنند. همچنین نظارت یا مدیریت کمپین‌های مختلف نیز بخشی از خدمات دیجیتال مارکتینگ است.

وظایف دیجیتال مارکتر چیست؟

یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ بی‌توجه به نوع شرکت یا کسب‌وکار باید یک پلن مشخص برای مدیریت کمپین‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، کار بر روی بهینه‌سازی موتور جستجو،  نظارت بر کمپین‌های ایمیل مارکتینگ و غیره می‌شود. در ادامه با برخی از این وظایف بیشتر آشنا می‌شویم.

بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یا سوشیال مارکتینگ، روشی برای دستیابی به مخاطبانی است که از کانال‌های رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، توییتر، لینکدین و غیره استفاده می‌کنند  و این کار نیاز به ایجاد کمپین‌های هوشمندانه و مرتبط دارد.

بازاریابی درون‌گرا

بازاریابی درون‌گرا توانایی جذب، تعامل و تبدیل کاربران را دارد. این روش، شامل پر کردن سایت شما با محتوای جالب و مفید مانند مقالات است. به همین دلیل، این محتواها باید به طور صحیح طراحی و نوشته شوند تا در جست‌وجوی‌های گوگل، رتبه بالایی داشته باشند. علاوه بر این، باید به‌اندازه کافی جذابیت داشته باشند تا مخاطبان شما آنها را از طریق کانال‌های دیگر به اشتراک بگذارند.

بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ

اگر می‌خواهید یک دیجیتال مارکتر شوید، باید یاد بگیرید که چگونه با مشتریان از طریق ایمیل درگیر شوید. زیرا روش بازاریابی ایمیلی، مستقیم‌ترین راه برای تقویت روابط با مشتریان فعلی شما، آگاه نگه‌داشتن آنها نسبت به تغییرات و افزایش سطح تعامل آنها با برندتان خواهد بود.

بازاریابی محتوا

بخشی از بازاریابی درون‌گرا، بازاریابی محتواست که به تولید محتوای باکیفیت و بر اساس یک استراتژی درست اشاره دارد. یک متخصص بازاریابی محتوا در ایجاد محتوای یونیک از جمله مقاله‌ها، ویدئوها، پادکست‌ها، پست‌های رسانه‌های اجتماعی و موارد دیگر تخصص دارد.

تبلیغات پرداخت به‌ازای کلیک (PPC)

پرداخت برای تبلیغات یکی از روش‌های بازاریابی است که تضمین می‌کند تا مشتریان بالقوه بیشتری را برای برند یا وب‌سایت خود به دست آورید. از نظر مفهومی ساده، تبلیغات PPC نیازمند یک استراتژی دقیق است تا تبلیغات شما را فقط در جایی قرار دهد تا بیشترین تأثیر را داشته باشند.

بهینه سازی موتور جستجو (SEO)

سئو هنر افزایش رتبه یک وب‌سایت در گوگل و سایر موتورهای جستجو است که در نهایت منجر به افزایش ترافیک به وب‌سایت شما می‌شود. به عبارت ساده‌تر، کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید در مورد سئو بداند، کلمات کلیدی را پیدا کند و سپس محتوای درست را حول‌وحوش آن پرس‌وجوها بهینه کند.

بازاریابی از طریق رسانه‌ های اجتماعی

بازاریابی رسانه های اجتماعی به معنای هدایت ترافیک و آگاهی از برند با درگیرکردن افراد در فضای آنلاین است. یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی برای آگاهی از برند، محصولات، خدمات و موارد دیگر استفاده کند. باتوجه‌به اینکه میلیاردها نفر روزانه وقت زیادی از خود را در پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنند، تمرکز بر بازاریابی رسانه‌های اجتماعی بسیار ارزشمند است.

محبوب‌ترین پلتفرم‌های دیجیتال برای بازاریابی فیس‌بوک، توییتر و اینستاگرام هستند که لینکدین و یوتیوب از آنها فاصله زیادی ندارند. در نهایت اینکه از کدام پلتفرم‌های رسانه اجتماعی برای کسب‌وکار خود استفاده می‌کنید به اهداف و مخاطبان شما بستگی دارد. برای مثال، اگر می‌خواهید سرنخ‌های جدیدی برای استارت‌آپ فین‌تک خود پیدا کنید، هدف قراردادن مخاطبان خود در لینکدین ایده خوبی است؛ زیرا متخصصان این صنعت در این پلتفرم فعال هستند.

موبایل مارکتینگ

موبایل مارکتینگ یا بازاریابی موبایلی، دانشی است که یک مشاوره دیجیتال مارکتینگ باید داشته باشد. این روش بازاریابی کمک می‌کند تا با مخاطبان هدف در دستگاه‌های تلفن همراه و تبلت‌ها درگیر شوید. موبایل مارکتینگ می‌تواند از طریق پیام‌های SMS و MMS، نوتیف‌های  شبکه‌های اجتماعی  و موارد دیگر باشد.

در مطلب بعدی به مهارت‌هایی که یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید داشته باشد، می‌پردازیم.

کارشناس دیجیتال مارکتینگ چه مهارت هایی باید داشته باشد؟

دیجیتال مارکتینگ حرفه‌ای است که ترکیبی از بازاریابی سنتی، طراحی وب، سئو، سوشیال مارکتینگ، نوشتن محتوا و بسیاری موارد دیگر است، بنابراین ویژگی‌های موردنیاز برای موفقیت در این خدمات دیجیتال مارکتینگ بسیار و متنوع است؛ بنابراین برای متمایزشدن در این حرفه لازم است تا مهارت‌هایی را داشته باشید تا به یک متخصص بازاریابی دیجیتال تبدیل شوید.

تجزیه و تحلیل داده ها

تجزیه‌وتحلیل داده‌ها به استفاده از نرم‌افزارهای مدرن برای جمع‌آوری و پردازش برای بازار هدف شما اشاره دارد. این مهارت آنلاین می‌تواند شامل تراکنش‌های آنلاین، جستجو کاربران و سایر ردپاهای مرتبط با کسب‌وکارها باشد.

خلق محتوا

نبض دیجیتال  مارکتینگ در دستان تولید محتوا می‌تپد؛ زیرا می‌تواند مخاطبان هدف را به سمت برند بکشاند. به همین دلیل نه‌تنها محتوای باید باکیفیت بالا و سئو شده باشد، بلکه باید به فرایند جذب بهتر مخاطبان منجر شود.

مهارت های مورد نیاز یک دیجیتال مارکتر

SEO و SEM

الگوریتم گوگل به طور مداوم در حال آپدیت شدن است و اهمیت استفاده از کلمات کلیدی کاربردی و خاص به‌شدت افزایش‌یافته است؛ بنابراین، بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) به یک مهارت مهم تبدیل شده که هر بازاریاب دیجیتالی باید داشته باشد. البته ناگفته نماند که جنبه فنی سئو باید توسط افراد حرفه‌ای انجام شود. بااین‌حال، داشتن دانش قوی در مورد سئو به‌ همراه‌ داشتن دانش در مورد روش بهینه‌سازی همه اشکال محتوا بسیار مهم است.

مهارت CRM (مدیریت ارتباط با مشتری)

نظارت بر تجربه مشتری به شرکت‌ها کمک می‌کند تا نیازهای مخاطبان هدف خود را بهتر بشناسند. یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید مهارت‌های مدیریت ارتباط با مشتری یا همان CRM را بلد باشد که شامل استراتژی ‌های بازاریابی دیجیتال است  و برای نظارت و به حداکثر رساندن تجربه مشتری استفاده می‌شود.

لازم به ذکر است که ارتباط با مشتریان در سطح نزدیک‌تر  و شخصی‌تر همیشه یک مزیت رقابتی برای برند است؛ زیرا شانس وفاداری مشتری را افزایش می‌دهد. مهارت‌هایی مانند همدلی و ارتباط باید در یک بازاریاب دیجیتال حتماً وجود داشته باشد.

مهارت های ارتباطی

مهارت‌های ارتباطی خوب در یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ شامل مواردی مانند انتشار پیام‌های تأثیرگذار، ایجاد اعتماد و روابط ماندگار است. در واقع، ایجاد یک پیام تأثیرگذار، پیامی واضح، مختصر، جالب و مرتبط است. یک بازاریاب دیجیتال باید توانایی این را داشته باشد که به دنیای اطرافش از منظری متفاوت نگاه کند تا بتواند برای جذب مشتریان، ایده‌های خوبی بگیرد.

مهارت‌های اولیه طراحی

ازآنجایی‌که محتوای بصری امروزه بیشتر از محتوای نوشتاری در معرض دید قرار دارد و ویدئوها باعث افزایش نرخ تبدیل، تعامل و رتبه بالاتر سئو می‌شوند؛ بنابراین یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید دانش اولیه در مورد نرم‌افزارهایی مانند Adobe Creative Suite (فتوشاپ، افتر افکت، illustrator، InDesign و غیره)، Canva، Inkscape داشته باشند که به آنها در ایجاد محتوای بصری کمک کند.

چگونه یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ شویم؟

اگر می‌خواهید یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ شوید، باید سه چیز را در نظر داشته باشید. نکته اول این است که باید یاد بگیرید که چگونه از هر کانال بازاریابی اینترنتی استفاده کنید. در مرحله بعد باید بدانید که دیجیتال مارکتینگ یک صنعت پویا و روبه‌رشد است و یادگیری مداوم از روال روزانه این حرفه است.

نکته دیگر برای دیجیتال مارکتر شدن این است که نیازی به داشتن مدرک دانشگاهی مرتبط ندارید، بنابراین اگر مایل به یادگیری و تلاش مداوم هستید، همین امروز شروع به یادگیری دیجیتال مارکتینگ کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر برای مشاوره کسب‌ و کار یا مشاوره سئو با کارشناسان ما در دکتر ویز تماس بگیرید.

سوالات متداول


هدف دیجیتال مارکتینگ توسعه استراتژی‌های قوی و نوآورانه برای ارتقای برند تجاری، محصولات و خدمات است. از یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ انتظار می‌رود که به طور مؤثر از تمام ابزارها و تکنیک‌های بازاریابی مانند PPC، SEO، SEM، ایمیل، رسانه‌های اجتماعی و تبلیغات نمایشی استفاده کند.

وظایف معمول برای یک بازاریاب دیجیتال شامل ارسال ایمیل، شرکت در جلسات و ایجاد محتوا، نظارت بر استراتژی‌های بازاریابی و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها است.

خیر ازآنجایی‌که دیجیتال مارکتینگ به برخی مهارت‌های فنی مانند دانش ابزارهای تحلیل دیجیتال، بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO)، زبان‌های برنامه‌نویسی و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نیاز دارد؛ بنابراین معمولاً یک شغل در حوزه فناوری اطلاعات در نظر گرفته نمی‌شود.

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان