بوم مدل کسب و کار فروشگاه اینترنتی از Snapp تا دیجی کالا

بوم مدل کسب و کار فروشگاه اینترنتی
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

بوم مدل کسب و کار فروشگاه اینترنتی یکی از اصلی‌ترین جزییات یک فروشگاه اینترنتی است که در آن کلیات آن کسب و کار به وضوح دیده می‌شود. فروشگاه‌های اینترنتی برخلاف دیگر کسب و کارها نیاز بیش‌ تری به بوم مدل کسب و کار دارند چرا که حساسیت بیش‌ تری دارند و لازم است با دقت بیش‌تری جلو بروند.

بوم کسب و کار فروشگاه اینترنتی زمان نسبتا زیادی برای تدوین می‌خواهد اما با توجه به اهمیتی که دارد لازم است که با دقت زیادی تدوین شود. بوم مدل کسب و کار کلیت کسب و کار را به شکل خلاصه و در یک نگاه نشان می‌دهد و هر کسی در مواجهه با این بوم متوجه رسالت کسب و کار شما می‌شود.

جالب است بدانید که یکی از موارد مهم برای جلب نظر سرمایه‌گذاران خطرپذیر نیز همین بوم مدل کسب و کار است که در نگاه اول اگر نظر آن‌ها را جذب کند می‌تواند باعث ترغیب آن‌ها به سرمایه‌گذاری شود.

بوم کسب و کار از ۹ قسمت تشکیل شده است که این قسمت جزییات مختلف کسب و کار را برای شما مشخص می‌کنند. معمولا کسب و کارهای موفق اهمیت زیادی به هر کدام از این ۹ قسمت می‌دهند چرا که هر کدام از این بخش‌ها اهمیت زیادی دارد.

بوم کسب و کار در بازه‌های زمانی مختلف نیاز به آپدیت و به روزرسانی دارد، برای مثال فرض کنید فروشگاه اینترنتی شما در حوزه کیف و کوله پشتی فعالیت دارد و شما هم بوم مدل کسب و کار را تدوین کرده‌اید، حال اگر بعد از یک سال تصمیم به فروش اکسسوری‌جات هم کنید قطعا باید بوم مدل کسب و کار را آپدیت کنید چرا که هم مشتریان جدیدی به شما اضافه شده‌اند و هم جریان درآمدی جدیدی برای شما به وجود آمده است.

معمولا کسب و کارهای بزرگ و موفق در بازه‌های زمانی خاصی بوم مدل کسب و کار خود را به روز می‌کنند تا جدیدترین اهداف و تارگت‌های‌شان برای همه اعضای تیم مشخص شود. البته قرار نیست همه قسمت‌های بوم مدل کسب و کار فروشگاه اینترنتی شما در بازه‌های زمانی مشخصی تغییر کند بلکه ممکن است تعدادی از آن‌ها تغییر کنند. برای ثبت هر تغییر در بوم مدل کسب و کار باید به صورت محتاط عمل کنید چرا که استفاده از استراتژی‌ های کسب و کار غلط می‌تواند موجب بروز مشکلات مالی در کسب و کارتان شود.

بوم کسب و کار فروشگاه اینترنتی

بخش مشتریان در بوم کسب و کار فروشگاه اینترنتی

بخش مشتریان در بوم کسب و کار فروشگاه اینترنتی مانند بوم کسب کار رستوران از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که این قسمت هسته اصلی یک فروشگاه اینترنتی را تشکیل می‌دهد. مشتریان یک فروشگاه اینترنتی بازه بسیار گسترده‌ای دارند و بخش‌بندی آن‌ها کار بسیار سختی است مخصوصا اگر آن فروشگاه یک محصول عمومی را به فروش برساند.

 پس باید بخش‌بندی هوشمندانه‌ای داشته باشید تا بتوانید نیاز عمده مشتریان خود را برطرف کنید اما به هر حال این بخش‌بندی به زمان و انرژی زیادی نیاز دارد و ممکن است تا یک سال اول فعالیت وضعیت مشخصی نداشته باشد. توجه درست و اصولی به بخش مشتریان کسب و کار فروشگاه اینترنتی می‌تواند باعث افزایش فروش شود پس سعی کنید دقت زیادی به این موضوع داشته باشید.

مشتریان در بوم کسب و کار فروشگاه اینترنتی

ارتباط با مشتریان در بوم کسب و کار فروشگاه اینترنتی

ارتباط مناسب با مشتریان و رفع درست نیازهای آن‌ها می‌تواند یکی دیگر از مهم‌ترین موارد بوم کسب و کار فروشگاه اینترنتی باشد. ارتباط با مشتریان باعث شناسایی دغدغه‌ها و مشکلات آن‌ها می‌شود اما قطعا این ارتباط نمی‌تواند یک طرفه باشد. ارتباط مناسب با مشتری ارتباطی است که دوسویه باشد و هر دو طرف به شکل مناسبی با یکدیگر تعامل داشته باشند.

کانال توزیع در بوم کسب و کار فروشگاه اینترنتی(بوم کسب و کار دیجی کالا)

بوم مدل کسب و کار دیجی کالا چیست؟ کانال‌های توزیع یک فروشگاه اینترنتی تا حد زیادی مشخص است چرا که وب سایت به عنوان یکی از مهم‌ترین کانال‌های ارتباطی یک فروشگاه است و درصد زیادی از مخاطبان فقط از طریق همان وب سایت خرید می‌کنند اما قطعا اینستاگرام و برخی شبکه‌های اجتماعی دیگر هم می‌توانند جز کانال‌های توزیع یک فروشگاه اینترنتی باشند. در بوم مدل کسب و کار شرکت دیجی کالا برای بهینه سازی کانال‌ های توزیع می‌تواند نقش بسیار پررنگی روی بهینه کردن هزینه‌های فروشگاه داشته باشد. بیزینس مدل دیجی کالا چیست؟

کانال توزیع در بوم کسب و کار فروشگاه اینترنتی

ارزش پیشنهادی یکتا در بوم کسب و کار فروشگاه اینترنتی

ارزش پیشنهادی یکتار در بوم کسب و کار فروشگاه قطعا یکی از مهم‌ترین قسمت‌های این بوم مدل کسب و کار است که می‌تواند کاربران را به خرید از شما ترغیب کند. فرض کنید شما یک فروشگاه اینترنتی در زمینه کفش دارید که قیمت بیش‌تری نسبت به رقبا دارید و از طرفی هیچ مزیت‌ خاصی هم برای مشتری ندارید!

حال اگر خودتان را جای مشتری بگذارید آیا حاضرید هزینه بیش‌تری پرداخت کنید بابت کفشی که در یک فروشگاه معتبرتر ارزان‌تر است؟ پاسخ شما و هر شخص دیگری به این سوال قطعا خیر است اما باید توجه داشته باشید که صرفا قیمت کمتر مزیت حساب نمی‌شود بلکه بسیاری موارد دیگر هم روی تصمیم کاربر اثر دارد.

ارزش پیشنهادی یک بوم کسب و کار می‌تواند در حالت‌های مختلفی طراحی شود از مشاوره رایگان به مشتری گرفته تا بسیاری موارد دیگر. به هر حال توصیه می‌شود قبل از راه ‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی روی ارزش پیشنهادی‌ کسب و کارتان فکر کنید و زمان زیادی روی آن بگذارید. مزیت رقابتی نباید به سادگی قابل کپی شدن باشد پس ارزشی طراحی کنید که واقعا یکتا باشد.

برای مشاهده ارزش پیشنهادی یکتا توصیه می‌شود بوم کسب و کار فروشگاه‌های مختلف را بررسی کنید تا با ارزش‌های فروشگاه‌های اینترنتی معتبر آشنایی بیش‌تری پیدا کنید.

فعالیت‌های اصلی در بوم کسب و کار فروشگاه اینترنتی

فعالیت‌های اصلی در بوم کسب و کار فروشگاه اینترنتی

فعالیت‌های اصلی شما در بوم مدل کسب و کار فروشگاه اینترنتی درست همان حوزه مورد فعالیت فروشگاه اینترنتی شما است. برای مثال فعالیت اصلی یک فروشگاه اینترنتی لباس، فروش لباس است؛ نه بیش‌تر و نه کمتر. اطلاع از فعالیت اصلی در بوم کسب و کار کمک می‌کند تا تمرکز شما روی کار بیش‌تر شود و شما را از ورود به مسیرهای پرحاشیه دور کند.

فعالیت اصلی بوم کسب و کار فروشگاه اینترنتی (بوم کسب و کار آنلاین) با گذشت زمان می‌تواند تغییر کند چرا که یک فروشگاه آنلاین در صورت موفقیت قطعا حوزه‌های مورد فعالیت خود را افزایش می‌دهد و بیش‌تر فروشگاه‌ها روی یک حوزه خاص متوقف نمی‌شوند. بوم کسب و کار اینترنتی به چه صورتی است؟

منابع اصلی در بوم کسب و کار فروشگاه اینترنتی

منابع اصلی یک فروشگاه اینترنتی شامل نیروی انسانی، وب سایت و کالا یا خدمات ارائه شونده است. مهم‌ترین منبع یک فروشگاه اینترنتی موفق نیروی انسانی آن است و اگر اشخاص مناسبی در فروشگاه استخدام شوند قطعا فروشگاه به رشد خوبی می‌رسد. معمولا برای پایین نگه داشتن هزینه‌های وب سایت، نیروهای انسانی در ابتدا کم هستند و عمده هزینه صرف سئو و بهینه سازی سایت می‌شود اما در هر صورت باید توجه داشت که از یک جایی به بعد باید افراد بیش‌تر و متخصص‌تری جذب کرد.

منابع اصلی در بوم کسب و کار فروشگاه اینترنتی

شرکای کلیدی شما در بوم کسب و کار فروشگاه اینترنتی

در یک فروشگاه اینترنتی شرکای کلیدی همان کسب و کارهایی هستند که شما به صورت مستقیم و غیرمستقیم با آن‌ها همکاری دارید برای مثال اگر شما یک فروشگاه اینترنتی در حوزه کالاهای زود مصرف دارید کارخانه‌جات می‌توانند به عنوان شرکای کلیدی شما شناخته شوند.

یک شریک کلیدی باید ویژگی‌های زیادی داشته باشد تا فروشگاه شما موفق عمل کند، برای مثال اگر نتوانید کالاهای مورد نظرتان را با یک قیمت منطقی خریداری کنید احتمالا کسب و کار شما نمی‌تواند در رقابت باقی بماند و از دور حذف می‌شود. البته قیمت مناسب به تنهایی نمی‌تواند باعث انتخاب یک شریک کلیدی باشد و ویژگی‌های دیگری مانند قابل اعتماد بودن هم برای انتخاب یک شریک کلیدی اهمیت دارد.
برای آشنایی بیشتر با این مبحث پیشنهاد میکنیم مقاله ” مهمترین اصول شراکت در کار ” را مطالعه نمایید.

جریان درآمد در بوم کسب و کار فروشگاه اینترنتی

شما قرار است از چه طریقی کسب درآمد کنید؟! البته با توجه به این که در مورد فروشگاه اینترنتی صحبت می‌کنیم باید توجه داشت که جریان درآمدی اصلی شما فروش محصولات یا خدمات است اما ممکن است روش‌های دیگری هم برای کسب درآمدتان وجود داشته باشد.

معمولا جریان‌های درآمدی یک فروشگاه اینترنتی بسیار مشخص است و همان طور که گفته شد در بیش‌تر کسب و کارهای فروشگاهی در این قسمت «فروش کالا و خدمات» ذکر می‌شود اما با هوشمندی می‌توان روش‌های درآمدی دیگری هم پیدا کرد.

جریان درآمد در بوم کسب و کار فروشگاه اینترنتی

ساختار هزینه در بوم کسب و کار فروشگاه اینترنتی

هزینه‌های یک فروشگاه اینترنتی کم نیست اما عدد دقیقی برای آن نمی‌توان مطرح کرد چرا که یک فروشگاه اینترنتی متناسب با حوزه مورد فعالیت و هزینه‌های بهینه سازی سایت، هزینه‌های متفاوتی دارد اما به طور میانگین حداقل دو ـ سه میلیون تومان برای نگهداری سایت فروشگاهی لازم است که باید تامین شود.

با توجه به اینکه در ماه‌های ابتدایی سایت هیچ گونه درآمدی ندارد انتظار می‌رود به دنبال تامین سرمایه برای ماه‌های ابتدایی خود باشید اما بعد از رسیدن به درآمد تا حد زیادی می‌توانید بابت تامین هزینه‌های سایت مطمئن باشید.

آیا بوم مدل کسب‌‌ و کار صرفا برای موفقیت یک کسب‌وکار کافی است؟

با مطالعه این مطلب شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که آیا صرفا با داشتن یک بوم مدل کسب‌ و کار می‌توان موفقیت یک کسب‌وکار را تضمین کرد یا خیر. در حقیقت این روزها بسیاری از کسب و کارها بوم مدل کسب‌‌وکار مشخصی دارند اما باید بدانید که در کنار بوم مدل کسب‌وکار باید به موارد دیگری هم دقت داشته باشید تا بتوانید به موفقیت برسید. بیزنس مدل و بیزنس پلن از اصلی‌ترین مواردی است که یک کسب‌وکار نوپا باید به آن فکر کند و سعی کند زمان زیادی روی آن بگذارد.

اگر نگاهی به بوم‌های مدل کسب‌وکار برخی شرکت‌های مطرح بیاندازید متوجه می‌شوید که بیش‌تر ان‌ها در طول زمان به پختگی رسیده‌اند و قرار نیست که کسب‌وکار شما از همان ابتدا یک بوم کسب ‌و کار کاملا مناسب و دقیق داشته باشد.  پیوت یا همان چرخش‌های کسب‌ و کاری نیز از دیگر موضوعاتی است که باید دقت زیادی به آن داشته باشید چرا که کسب‌وکار شما درطول زمان می‌تواند پتانسیل تغییرات زیادی داشته باشد.

پیشنهاد می کنیم مقاله بهترین فروشگاه های اینترنتی را در دکتر ویز بخوانید!

برای مثال شرکت سامسونگ در ابتدا صرفا فروشنده صیفی‌جات بود اما رفته‌رفته آنقدر چرخش داشت تا امروزه به یکی از اصلی‌ترین بازیگران صنعت دیجیتال و الکترونیک تبدیل شده است.

آیا خودمان می‌توانیم یک بوم مدل کسب‌ و کار طراحی کنیم؟

طراحی بوم مدل کسب و کار در بیش‌تر موارد توسط صاحبان شرکت انجام می‌شود اما در هرصورت باید بدانید که اگر تخصص زیادی در این امور ندارید بهتر است از یک مشاور کسب و کار کمک بگیرید. مشاوران تخصصی دکتر ویز برای کسب‌ و کارهای زیادی بوم مدل کسب و کار طراحی کرده‌اند و شما نیز برای این کار می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید.

جمع بندی

بوم کسب و کار فروشگاه اینترنتی مانند بوم کسب و کار عکاسی می‌تواند دید بسیار خوبی از چند ماه آینده فروشگاه به شما بدهد. همان طور که در قسمت‌های بالا هم اشاره شد تدوین یک بوم کسب و کار فروشگاهی به شرط اصولی بودن زمان زیادی نیاز دارد و هر کدام از قسمت‌های ۹ گانه آن باید با تفکر بررسی شود.

توصیه می‌شود هر چند ماه یک بار به این بوم سری بزنید و اگر تغییراتی در کسب و کارتان به وجود آمده، بوم را به روز کنید تا مسیر رسیدن به فروش بیش‌تر برای شما مشخص‌تر و روشن‌تر شود. کمک گرفتن از متخصص کسب و کار در مسیر تدوین یک بوم مدل می‌تواند نقش مهمی در موفقیت کسب و کار شما داشته باشد.

برخی از سوالات رایج

بوم کسب و کار چه چیزی را نشان می دهد؟

بوم مدل کسب و کار کلیت کسب و کار را به شکل خلاصه و در یک نگاه نشان می‌دهد و هر کسی در مواجهه با این بوم متوجه رسالت کسب و کار شما می‌شود.

کاربرد کانال توزیع در بوم کسب و کار چیست؟

کانال‌های توزیع یک فروشگاه اینترنتی تا حد زیادی مشخص است چرا که وب سایت به عنوان یکی از مهم‌ترین کانال‌های ارتباطی یک فروشگاه است و درصد زیادی از مخاطبان فقط از طریق همان وب سایت خرید می‌کنند.

مهم ترین بخش بوم کسب و کار یک فروشگاه اینترنتی کدام است؟

ارزش پیشنهادی یکتار در بوم کسب و کار فروشگاه قطعا یکی از مهم‌ترین قسمت‌های این بوم مدل کسب و کار است که می‌تواند کاربران را به خرید از شما ترغیب کند.

دیدگاه‌های شما

3 دیدگاه دربارهٔ «بوم مدل کسب و کار فروشگاه اینترنتی از Snapp تا دیجی کالا»

  1. تیم مشاوران دکتر ویز

    خیلی خوشحالیم که سطح کیفی مطالب بمورد قبولتون بوده و چشم در آپدیت های بعدی محتوا برای این قسمت توضیح بیشتر و مشخص تری داده می شود.

  2. بسیار خوب و عالی توضیح داده شده و باید گفت یکی از مستندات بسیار کامل در این زمینه است .
    یک نکته که برای من جای سوال داشت شرکای کلیدی هستند که کمی نامشخص است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان