شاخص های عملکردی یا kpi های سئو چیست؟

kpi های درست سئو
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

با ارزش‌گذاری بیش از 80 میلیارد دلار ، صنعت سئو همچنان در حال رونق است و رقابت سخت‌تر می‌شود. خدمات سئو روز به روز شفاف و متنوع‌تر از پیش می‌شوند. بنابراین مهم است که به کمک آن‌ها بتوانید عملکرد استراتژی سئوی خود را اندازه‌گیری کنید تا مطمئن شوید که از رقبای خود جلوتر خواهید ماند، اینجاست که kpi های درست سئو یا شاخص‌های کلیدی عملکرد وارد می‌شود. این‌ها شاخص‌هایی هستند که برای کمک به شرکت‌ها در تصمیم‌گیری و تجزیه و تحلیل عملکردشان استفاده می‌شوند.

تعداد زیادی KPI برای تجزیه و تحلیل عملکرد بسیاری از مناطق وجود دارد. در اینجا ما به ویژه به KPI SEO علاقه‌مندیم. هدف این است که بتوانید به سرعت تشخیص دهید که به کدام سمت می‌روید و چه تنظیماتی باید در استراتژی ورودی ارگانیک خود انجام دهید. بسیاری از افراد به درستی بر معیارهای مربوط به برنده شدن تمرکز می‌کنند و بر بهبود آن‌ها تمرکز می‌کنند تا فروش، تبدیل‌ها و سایر معیارهای برنده شدن را افزایش دهند. باید به درستی درک کنید که سئو سایت چیست و تا شاخص ها را بشناسید.

شاخص‌های کلیدی عملکرد مرتبط با شکست نیز در مسیر این شناخت وجود دارد که آن‌ها برای شناسایی حوزه‌های جدید برای دستیابی به موفقیت مفید هستند. بنابراین، این مقاله KPIهای مرتبط با موفقیت و شکست را بررسی می‌کند، کاستی‌های KPIهای محبوب را بررسی می‌کند و KPIهای اضافی را معرفی می‌کند که ممکن است به طور گسترده شناخته شده نباشند.

شاخص های کلیدی عملکردی سئو

شاخص کلیدی عملکرد یا kpi چیست؟

KPI in SEO، شاخص‌های کلیدی عملکرد هستند و از مهم‌ترین معیارهای سئو محسوب می‌شوند که ارتباط نزدیکی با رشد کسب‌وکار دارند. آن‌ها اقداماتی را که انجام می‌دهید تعیین می‌کنند، بنابراین باید KPI‌ها را هوشمندانه انتخاب کنید. تبدیل‌ها اقدامات مهمی هستند که بازدیدکنندگان شما در وب سایت انجام می‌دهند، مانند چک کردن، ثبت‌نام، یا اشتراک در یک سرویس. ردیابی این موارد برای همه منابع ترافیک شما است که اکثر کسب و کارها به کمک مشاوره سئو انجام می‌دهند.

چرا تعیین kpi در سئو مهم است؟

سئو ممکن است زمان زیادی را قبل از رسیدن به نتایج مورد نظر ببرد و تقریباً هرگز نمی‌توانید با اطمینان 100٪ بگویید که فعالیت X نتایج Y را به ارمغان آورده است. با این حال، می‌توانیم مفهوم نگاه به بازگشت سرمایه سئو را از دیدگاه کل وب‌سایت درک کنیم. برای اینکه بتوانیم دقیق شویم، باید دانه‌بندی بیشتری داشته باشیم. ردیابی موفقیت پس از پایان یافتن پیوند، یعنی فرآیند تعیین بک‌لینک‌هایی که می‌خواهید دریافت کنید، آسان‌ می‌شود.

بهی اینکه فقط یک ستون، یادداشت به برگه جستجوی لینک خود اضافه کنید که نشان می‌دهد لینک را دریافت کرده‌اید یا خیر. از قابلیت مشاهده جستجو به عنوان شاخص‌های کلیدی عملکرد در سئو استفاده کنید، زیرا معیاری برتر است. اما از آنجایی که برای ردیابی صحیح کلمات کلیدی به تحقیق مناسب نیاز دارید، رتبه‌بندی کلمات کلیدی موقت می‌تواند به عنوان یک جایگزین موقت تا زمانی که به آنجا برسید، کمک کننده باشد.

مشاهده تعداد صفحات ایندکس شده که با انتشار محتوای جدید به طور پیوسته در حال افزایش است، نشانگر این است که گوگل در خزیدن و فهرست کردن وب سایت شما مشکلی ندارد. اما اکثر وب سایت‌ها در وهله اول این مشکل را ندارند. بنابراین این نکته را به عنوان یک KPI فنی سئو تنها در صورتی در نظر بگیرید که احتمالاً در فهرست بندی به موقع محتوای خود با مشکل مواجه هستید. این مورد معمولاً فقط برای وب سایت های بزرگ و پیچیده صدق می‌کند.

kpi های درست سئو چیست؟

تمام اقدامات ورودی ارگانیکی که انجام می دهید باید حداکثر ترافیک را از موتورهای جستجو به ارمغان بیاورد، یعنی حداکثر کاربران اینترنتی که به وب‌سایت شما مراجعه می‌کنند. بدیهی است که هرچه ترافیک بیشتری در سایت خود داشته باشید، شانس خود را برای ایجاد تبدیل افزایش می‌دهید. ابزار Google Analytics به شما این امکان را می دهد که این ترافیک را اندازه گیری کنید. این یکی از مهم ترین KPIهای سئو برای تجزیه و تحلیل است .

ترافیک ارگانیک

برای دسترسی به این داده ها، به بخش (Acquisitions > All Traffic) بروید و جستجوی خود را با کلیک بر روی “جستجوی ارگانیک” فیلتر کنید تا فقط ترافیک حاصل از اقدامات SEO خود را تجزیه و تحلیل کنید. این ابزار به شما امکان دسترسی به چندین اطلاعات مهم از جمله داده‌های اجتماعی و جمعیت شناختی ترافیک را در اختیارتان می‌گذارد.

به این معنی که سن و جنسیت بازدیدکنندگان خود را بدانید تا استراتژی خود را تطبیق دهید. تعداد بازدیدهای هر کاربر اینترنتی از سایت شما به شما این امکان را می‌دهد که نسبت بازدیدکنندگان جدید و بازدیدکنندگان مکرر را بدانید. اهمیت سئو در دیجیتال مارکتینگ را دست کم نگیرید.

با این ابزار توانایی شناسایی “کانال‌های ورودی” مورد استفاده کاربران اینترنت، برای دسترسی به سایت شما، برای دیدن اینکه بازدیدکنندگان شما از کجا می‌آیند را خواهید داشت. نرخ پرش و میانگین زمان جلسه (session)، پربازدیدترین صفحات سایت، تجزیه و تحلیل رفتار بازدیدکنندگان، تجزیه و تحلیل تبدیل ها و اهداف پیکربندی شده همه را می توانید بررسی کنید.

شاخص های کلیدی عملکرد در سئو

سهم مشاهده در کنسول جستجوی گوگل

کنسول جستجوی گوگل به شما امکان میدهد سهم خود را از دید موتورهای جستجو تجزیه و تحلیل کنید. این امکان به ویژه از طریق 3 شاخص کلیدی ضروری سئو اندازه‌گیری میشود: نمایش (impression)، کلیک (click) و نرخ کلیک (CTR).

تعداد نمایش‌ها

یکی از شاخص‌های کلیدی عملکردی سئو بررسی تعداد نمایش‌ها است. تعداد نمایش تعداد دفعاتی است که شخصی، لینکی مربوط به سایت شما را در Google، Discover یا Google News دیده است .به این معنی که یک نمایش “هر بار که یک عنصر در صفحه نمایش داده می‌شود، چه کاربر روی آن کلیک کند یا نه” شمارش می‌شود.

به عنوان مثال، در تلفن همراه، لینک سایت شما، باید در صفحه نمایش کاربر قابل مشاهده باشد تا تعداد بازدیدها را شمارش کند. برای اینکه بدانید وب‌سایت شما چه تعداد بازدید دارد، می‌توانید از کنسول جستجوی گوگل استفاده کنید. پس از ورود به صفحه اصلی، بر روی تب “عملکرد” ​​کلیک کنید.

تعداد کل کلیک‌ها مربوط به تعداد دفعاتی است که کاربر اینترنت روی یکی از لینک‌ها برای دسترسی به وب‌سایت شما کلیک می‌کن؛مستقیماً با نرخ کلیک مرتبط است که به صورت زیر محاسبه می شود:

فرمول CTR

فرض کنید وب‌سایت شما در یک هفته 23654 بازدید جمع‌آوری کرده است و تعداد کل کلیک ها 947 بوده است، نرخ کلیک به صورت زیر خواهد بود:

نمونه محاسبه CTR

جایگاه در سرپ گوگل

تجزیه و تحلیل موقعیت وب‌سایت شما برای اندازه‌گیری اثربخشی استراتژی SEO شما ضروری است. هرچه موقعیت بهتری در موتورهای جستجو داشته باشید، ترافیک شما و در نتیجه تبدیل شما نیز افزایش می یابد.

تبدیل

ساده‌ترین و موثرترین راه برای سنجش موفقیت استراتژی سئوی شما این است که بدانید به لطف اقدامات سئوی شما چه تعداد تبدیل ایجاد شده است. در زبان ساده، تبدیل، هدفی است که در وب‌سایت شما به دست می‌آید . ما می‌گوییم که هدف زمانی محقق می‌شود که یک کاربر اینترنت به صفحه خاصی در وب سایت شما می‌رود.

به عنوان مثال، او به صفحه “تماس” شما رفت. او به مدت 10 ثانیه در صفحه یک مقاله در وبلاگ شما ماند. تعداد مشخصی از صفحات را بازدید می‌کند. او قبل از بازدید از صفحه “تماس” از 3 صفحه مختلف بازدید کرد. یک اقدام خاص را در وب سایت انجام داد. او در خبرنامه شما عضو شد. kpi های درست سئو این گونه عمل می‌کنند.

بیایید تصور کنیم که شما یک وکیل هستید و هدف شما به دست آوردن هرچه بیشتر سرنخ‌های ممکن است، در این صورت، تبدیل، تماس یا ارسال فرم تماس خواهد بود. برای تجزیه و تحلیل این تبدیل‌ها، باید قبلاً اهدافی را در Google Analytics پیکربندی کرده باشید. برای انجام این کار، کافی است به بخش administration در پایین سمت چپ منوی گوگل آنالیتیکس بروید، سپس بر روی تب objectives کلیک کنید و موارد جدید را ایجاد کنید.

Kpi در سئو چیست؟

نرخ پرش

نرخ پرش یک  kpi سئو مهم است و به شما این امکان را می‌دهد که بدانید آیا کاربران اینترنت، زمانی را در وب سایت شما صرف می کنند یا به سرعت آن را ترک می کنند؟ نرخ پرش بالا می‌تواند نشان دهد که محتوای شما نامربوط، غیرجذاب است که به صورت زیر محاسبه می‌شود:

فرمول نرخ پرش یا بانس ریت

بیایید مثالی بزنیم. اگر از 11000 کاربر که از سایت شما بازدید کرده اند، 6200 کاربر برگشتی داشته باشند، نرخ پرش شما چنین خواهد بود:

نمونه محاسبه بانس ریت یا نرخ پرش

به جای اینکه خودتان محاسبه را انجام دهید، می‌توانید مستقیماً نرخ پرش خود را از طریق جدول خلاصه Google Analytics مشاهده کنید. نرخ پرش گاهی اوقات یک معیار دشوار برای تفسیر و اندازه گیری است.

متوسط زمان لود شدن سایت

زمان بارگذاری در kpi های درست سئو مهم است. در واقع، گوگل همیشه به رابط کاربری یک سایت اهمیت بیشتری می‌دهد. زمان بارگذاری به نوعی اولین چیزی است که کاربر اینترنت از سایت شما می‌بیند. بنابراین زمان بارگذاری کند، می‌تواند شما را به شدت جریمه کند. زمان بارگذاری، از جمله موارد دیگر، تحت تأثیر منابع مورد استفاده در سایت شما قرار دارد.

عملکرد سئوی محلی شما

سئو محلی چیست؟ طبق تعریف سایت cybercite:

زمانی که 86٪ از مصرف کنندگان به دنبال اطلاعات در مورد مشاغل محلی هستند و 25٪ از جستجوهای روزانه گوگل از موقعیت جغرافیایی استفاده می کنند، SEO  محلی یک نکته ضروری برای کار است.

ابزار رایگانی که به شما امکان می دهد عملکرد SEO خود را به صورت محلی اندازه گیری کنید داشبورد Google My Business است.

عملکرد بین کانال‌های مختلف کسب

نکته دیگر برای اندازه گیری موفقیت استراتژی سئوی شما، تجزیه و تحلیل عملکرد بین کانال‌های مختلف جذب ترافیک است، یعنی ابزاری که کاربر اینترنت به وسیله آن به وب‌سایت شما دسترسی پیدا کرده است . برای این کار می‌توانید از ابزار گوگل آنالیتیکس نیز استفاده کنید. این تجزیه و تحلیل مهم است زیرا به شما امکان می‌دهد بدانید کدام کانال‌ها بیشترین تبدیل را برای شما به ارمغان می‌آورند.

KPI in SEO

 جمع‌بندی

اکنون می‌دانید که شاخص‌های کلیدی kpi های درست سئو را که باید برای اندازه‌گیری اثربخشی استراتژی خود در نظر بگیرید. اگر چه ممکن است درک این شاخص‌ها در نگاه اول پیچیده به نظر برسد، اما ابزارهای متعدد برای درک این داده‌ها برای کمک به شما وجود دارد.

اندازه‌گیری اثربخشی SEO شما ضروری است. در واقع، شما باید همیشه به استراتژی خود توجه داشته باشید تا بتوانید در صورت بروز مشکلات وضعیت را اصلاح کنید و در مسیر درست حرکت کنید. ساخت یک وب‌سایت خوب زمان می‌برد و سئو نیز از این قاعده مستثنی نیست. آنالیز سئو با هوش مصنوعی این روزها اسان تر است. کافیست کمی دانش خود را افزایش دهید.

سوالات متداول


سئو ممکن است زمان زیادی را قبل از رسیدن به نتایج مورد نظر ببرد و تقریباً هرگز نمی توانید با اطمینان 100٪ بگویید که فعالیت X نتایج Y را به ارمغان آورده است. با این حال، می‌توانیم مفهوم نگاه به بازگشت سرمایه سئو را از دیدگاه کل وب‌سایت درک کنیم. برای اینکه بتوانیم دقیق شویم، باید دانه بندی بیشتری داشته باشیم. ردیابی موفقیت خود را پس از پایان یافتن پیوند، یعنی فرآیند تعیین بک لینک هایی که می خواهید دریافت کنید، آسان تر نمی شود.

تمام اقدامات ورودی ارگانیکی که انجام می دهید باید حداکثر ترافیک را از موتورهای جستجو به ارمغان بیاورد، یعنی حداکثر کاربران اینترنتی که به وب سایت شما مراجعه می کنند. بدیهی است که هرچه ترافیک بیشتری در سایت خود داشته باشید، شانس خود را برای ایجاد تبدیل افزایش می دهید. ابزار Google Analytics به شما این امکان را می دهد که این ترافیک را اندازه گیری کنید. این یکی از مهم ترین KPIهای سئو برای تجزیه و تحلیل است .

ر زمانی که 86٪ از مصرف کنندگان به دنبال اطلاعات در مورد مشاغل محلی هستند و 25٪ از جستجوهای روزانه گوگل از موقعیت جغرافیایی استفاده می کنندSEO  محلی یک نکته ضروری برای کار است. ابزار رایگانی که به شما امکان می دهد عملکرد SEO خود را به صورت محلی اندازه گیری کنید داشبورد Google My Business است که به عنوانGoogle My Business  نیز شناخته می شود.

 

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان