روانشناسی پول ؛ از تعریف تا کاربرد آن در زندگی روزمره

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

پول چیزی که همه مردم هر روزه با آن سر و کار دارند؛‌ اما به نظر می‌رسد مفهوم پول برای اکثر مردم امری کاملاً ناشناخته است. همه ما دوست داریم پولدار شویم، اما چرا؟

آیا می‌خواهیم با پول بیشتر وسایل رفاهی بیشتری را در زندگی خود فراهم کنیم؟ می‌خواهیم بیشتر لذت ببریم یا ….؟!  در این مطلب می‌خواهیم با بررسی روانشناسی پول به علت عطش خود برای داشتن آن پی ببریم.

مطمئناً با شناخت پول و روانشناسی پول می‌توانیم مقدار بیشتری از آن را نیز کسب کنیم. پس با ما همراه باشید تا بفهمیم چگونه می‌توانیم در کنار تقویت آگاهی خود نسبت به پول، در نهایت پولدارتر شویم.

پول چیست؟

پول همه چیز است؛ موافقید؟!

ممکن است بعضی از افراد موافقت کامل خود را با این جمله اعلام کنند و برخی نیز به شدت در برابر آن جبهه بگیرند. در کشور ما دو دیدگاه کاملاً متفاوت در مورد پول وجود دارد. دیدگاه اول مربوط به کسانی است که پول را چرک کف دست می‌دانند و هیچ توجهی به آن ندارند. این افراد اگرچه رفع تمام نیازهای زندگی‌شان در گرو پرداخت پول است، اما همچنان اصرار دارند که پول چیز بی‌ارزشی است.

ریشه این باور بیشتر به اعتقادات مذهبی جامعه ما باز می‌گردد که در آن پولدار بودن به معنی دور شدن از معنویات و اخلاق شناخته شده است. دیدگاه دوم مربوط به افرادی است که پول را برابر با همه چیز زندگی‌شان می‌دانند. این افراد احترام ویژه‌ای برای پول قائلند و آن را برتر از هرچیز دیگری در زندگی‌شان می‌دانند. شما جزو طرفداران کدام دیدگاه هستید؟

روانشناسی پول

ممکن است بگویید: «هیچدام! من میانه‌رو هستم. برای پول احترام قائلم، اما آن را همه چیز زندگیم نمی‌دانم؛ چرا که چیزهای با ارزش دیگری نیز در زندگیم دارم. مانند رابطه خوب، سلامتی و …..» این دیدگاه نیز علاوه بر دو دیدگاه دیگر در جامعه ما نسبت به پول وجود دارد اما افرادی که چنین دیدگاهی دارند، در اقلیت قرار دارند.

بنظرتان کدام‌یک از طرز فکرهای فوق در مورد پول بهتر از دیگری است؟ کدام یک می‌تواند پول بیشتری در زندگی ما جاری کند؟ آیا طرز فکر نسبت به پول در روند بدست آوردن آن توسط ما نقش دارد؟

ممکن است بگویید دیدگاه سوم بهتر است. اما ممکن است افرادی با داشتن چنین دیدگاهی، همچنان از نداشتن پول رنج ببرند. این در حالی است که افراد زیادی در جامعه وجود دارند که پول را علف خرس می‌دانند، اما جزو ثروتمندترین زنان جهان نیز هستند.

برعکس این مورد هم وجود دارد. بنابراین ماهیت تعریف پول برای هرکسی متفاوت بوده و این تعریف نحوه وارد شدن پول به زندگی فرد، نحوه خرج کردن آن و احساس آن فرد نسبت به پول را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

چرا پول مهم است؟

تصور کنید هیچ گونه پولی در جهان وجود نداشته باشد. هیچگونه معامله پولی هم صورت نگیرد. در این صورت مردم مجبور می‌شوند دوباره به مبادله کالا به کالا برگردند. پول یک معیار ارزشمند برای خرید، فروش و فعالیت‌های اقتصادی کوچک و بزرگی است که در دنیای انسان‌ها صورت می‌گیرد.

بدون این واحد مشخص، اقتصاد نمی‌تواند پایه محکمی داشته باشد. به همین خاطر لازم است اهمیت پول در زندگی‌مان را درک کنیم. چرا وقتی رفع تمام نیازهای ما به این معیار وابسته است، باید آن را بی‌ارزش بدانیم؟!  اگرچه فرهنگ حاکم بر جامعه ما، این مدل از تفکر را در مورد پول می‌پسندد، اما آموزه‌های اصولی دینی ما اشاره‌ای به بد بدون پول نداشته‌اند.

حالا که به اهمیت پول پی بردیم، بهتر است از این به بعد سعی کنیم همیشه به هر نوع پولی، حتی پول‌های کوچک هم احترام بگذاریم. هرچیزی که زندگی ما را راحت‌تر کند، باید به آن احترام بگذاریم.

داشتن پول چه مزیت‌هایی دارد؟

اگر بخواهیم مزیت‌های پول در آوردن آسان و بی دغدغه را در چند مورد خاص و اساسی خلاصه کنیم، می‌توانیم بگوییم که به‌وسیله پول می‌توانیم مزیت‌های زیر را کسب کنیم:

  • قدرت

وقتی پول داشته باشید، دیگران بیشتر روی شما حساب می‌کنند؛ چون می‌دانند اگر نیاز داشته باشند، می‌توانند روی قرض گرفتن یا وام گرفتن از شما حساب کنند. البته قدرت تنها به این موارد بستگی ندارد و گزینه‌های بسیاری بیشتری را شامل می‌شود.

  • اعتبار

وقتی پول دارید، نزد دیگران اعتبار دارید. آن‌ها می‌دانند که هر خدمتی به شما بکنند، دستمزد خود را از شما دریافت خواهند کرد. به همین خاطر هرکاری که بخواهیم، دیگران با کمای میل حاضرند آن را برای ما انجام دهند.

  • آزادی انتخاب

بسیاری از مواقع به دلیل کمبود بودجه، اجناس ارزانتر را برای خرید انتخاب می‌کنیم که اصلاً هم مورد علاقه ما نیستند. وقتی پول به اندازه کافی داشته باشیم، می‌توانیم هر چیزی که می‌پسندیم را خریداری نماییم و به‌صورت کامل از آزادی انتخاب برخوردار باشیم.

آزادی انتخاب به کمک داشتن پول

  • شاد کردن دیگران

وقتی در رفع نیازهای اساسی خود مانده‌ باشیم، نمی‌توانیم به خوشحال کردن دیگران فکر کنیم. اما اگر پول زیادی داشته باشیم، می‌توانیم برای عزیزان خود هدیه بخریم و آن‌ها را خوشحال کنیم یا به انسان‌های نیازمند کمک کنیم.

  • اعتماد به نفس بالاتر

وقتی به هر جایی مراجعه می‌کنیم، بدانیم به مقدار کافی پول داریم، اعتماد به نفس ما نیز بالاتر خواهد بود. قرار گرفتن در موقعیت‌های بالاتر مالی، خود به خود اعتماد به نفس افراد را تا حد زیادی بالاتر می‌برد.

  • انجام کارهای موردعلاقه

وقتی پول نداریم، مجبوریم برای امرارمعاش به کارهایی مشغول شویم که مورد علاقه ما نیستند. اما اگر پول داشته باشیم، مجبور به انجام هیچ کار اجباری نیستیم. بنابراین می‌توانیم صرفاً به فعالیت‌های موردعلاقه خود مشغول شویم.

مزایای پولدار بودن بینهایت هستند، اما موارد فوق جزو اولین امتیازاتی هستند که در قبال پولدار شدن بدست خواهیم آورد. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که تحقق موارد فوق به شخصیت انسان‌ها وابسته است.

ممکن است شخصی پولدار هم باشد اما نه به کار موردعلاقه خود مشغول شود، نه هدیه بدهد و نه آزادی انتخاب داشته باشد. موضوع پول و پولدار شدن براساس شخصیت هر فرد فلسفه متفاوتی دارد. اما بهرحال از یک فرد متعادل ثروتمند انتظار می‌رود که تمام این مزایا را کسب کند.

پس چرا می‌گویند پول شادی نمی‌آورد؟

گفتیم که یکی از مزایای پول داشتن، شاد کردن دیگران است. اگر ما از ته دل دیگران را شاد کنیم و شاد کردن عزیزان جزو ارزش‌های برتر زندگی ما باشد، شادی درونی خودمان نیز یکی از مزایای دیگر پولدار بودن خواهد شد.

براساس آخرین تحقیقات صورت گرفته، اگر یک فرد ثروتمند، پول خود را از راه درستی به دست آورده باشد و از ارزش‌های معنوی بالایی نیز برخوردار باشد، پول باعث شادی بیشتر در زندگی او می‌شود.

بنابراین اعتبار این جمله قدیمی که: «پول شادی نمی‌آورد!» زیر سوال می‌رود. در واقع شاد بودن یا نبودن یک نفر به اعتقادات شخصی وی وابسته است.

اگر باورهای مناسبی در مورد پول داشته باشید، وجود آن می‌تواند شادی بیشتر را وارد زندگی‌تان کند. اما اگر باورهای محدود کننده‌ای داشته باشید، نه تنها پول، بلکه هیچ چیز دیگری نمی‌تواند شادی درونی شما را تضمین کند.

آشنایی با روانشناسی پول

روانشناسی پول دقیقاً چیست؟

روانشناسی پول بحثی کاملاً علمی و جهانی در مورد پول است که مطالعه آن می‌تواند باعث شود دیدگاه بسیار عمیقی در مورد آن بدست بیاوریم. در روانشناسی پول همه چیز به طرز فکر انسان‌ها و رابطه ایشان با جنبه‌های مختلف زندگی‌شان مربوط می‌شود.

براساس تحقیقات 75 ساله‌ای که روی دلیل شادی در زندگی افراد صورت گرفته است، نتیجه حاکی از آن است که اصلی‌ترین دلیل شادی یک انسان، در روابط درست وی نهفته است. در واقع این کیفیت روابط ما هستند که خوشبختی و رضایت حقیقی را برای ما رقم می‌زنند.

رابطه با خدا، رابطه با خانواده، رابطه با دوستان، رابطه با همکاران، رابطه با شغل، رابطه با جامعه و رابطه با پول جزو روابطی هستند که هر انسانی در زندگی خود تجربه می‌کند.

معمولاً افراد به کیفیت چند رابطه خود اهمیت داده و از تقویت سایر روابط خود در زندگی غافل می‌شوند. رابطه با پول یکی از مواردی است که مورد غفلت بسیاری از افراد قرار می‌گیرد.

علم روانشناسی پول در حقیقت به بررسی رابطه انسان با پول می‌پردازد. نوع این رابطه است که تعیین می‌کند شما چقدر می‌توانید از مزیت‌های پول در زندگی خود بهره‌مند شوید. وقتی رابطه درستی با مسائل مالی، میزان درآمد و پول‌هایی که در زندگی کسب می‌کنید، داشته باشید، زندگی مالی کاملاً متعادلی را سپری خواهید کرد.

این در حالی است که اگر از نظر روانشناسی پول رابطه آن با خود را نادیده بگیرید، تمام باورهای رایج اشتباه جامعه در مورد پول، زندگی و میزان درآمد و رفاه شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

اگرچه روانشناسی پول به صورت گسترده بر روی تقویت این رابطه تاکید دارد، اما بررسی بیماریها روانی در مورد پول، رابطه جنسیت با پول، رابطه پول و قدرت یا پول و موفقیت نیز جزو مواردی هستند که در علم روانشناسی پول مورد مطالعه و تحقیق گسترده قرار می‌گیرند.

6  باور منفی و اشتباه در مورد پول

مهم‌ترین باورهای اشتباهی که هم در جامعه ما و هم در سایر جوامع در مورد پول وجود دارد به قرار زیر هستند:

  • باور اشتباه اول) پول انسان را از خداوند دور می‌کند.
  • باور اشتباه دوم) پول به راحتی به‌دست نمی‌آید.
  • باور اشتباه سوم) پولدارها انسان‌های بدی هستند.
  • باور اشتباه چهارم) ثروتمندان نمی‌توانند وارد بهشت شوند.
  • باور اشتباه پنجم) پول فقط با تلاش سخت به‌دست می‌آید.
  • باور اشتباه ششم) از طریق کارهای درست و حلال نمی‌توان پول قابل توجهی به‌دست آورد.

این شش باور اشتباه باعث شده تا اکثر مردم تحت تاثیر آن‌ها قرار گرفته و دیدگاه منفی نسبت به پول داشته باشند. روانشناسی پول به افراد کمک می‌کند تا بتوانند یک دیدگاه منطقی و متعادل نسبت به پول داشته و از دام باوهای اشتباه پولی خلاص شوند.

می‌توان گفت روانشناسی پول تنها به جنبه‌های درونی و روانی افراد نسبت به مسائل مالی، به‌خصوص پول می‌پردازد. همانطور که قبلاً هم گفتیم، شاد بودن یا نبودن، بهتر شدن یا نشدن زندگی به وسیله پولدار شدن، تنها به باور و طرز فکر درونی انسان‌ها نسبت به آن مربوط می‌شود. بنابراین دانش روانشناسی پول با بررسی این مورد خطیر، توانسته است به ‌درک بهتر انسان‌ها از پول کمک بزرگی کند.

کاربرد پول در زندگی روزمره

کاربرد پول در زندگی روزمره چیست؟

پول در زندگی روزمره انسان‌ها کاربردهای بسیار زیادی دارد. می‌توان گفت که پول یک نقش اساسی در زندگی روزانه همه ما دارد؛ چراکه تهیه هرچیزی به پرداخت آن وابسته است.

از جمله کاربردهای هر روز پول می‌توان به پرداخت پول بابت تهیه خوراک، لوازم بهداشتی، وسایل و فایل‌های آموزشی، تربیت و تحصیل فرزندان، زیبایی و ….. اشاره کرد.

با یک بازنگری کلی در مورد خرج‌های روزانه خود، می‌توانید به جایگاه و کاربردهای آن در زندگی شخصی خودتان پی ببرید. در واقع کاربرد پول بسته به شرایط و سبک زندگی هرکسی می‌تواند جایگاه متفاوت‌تری داشته باشد.

نظر 10 نفر از بزرگان جهان در مورد پول

همه انسان‌های بزرگ و تاثیرگذار جهان در مورد پول بسیار قابل تأمل است. به نظر می‌رسد این افراد از مدت‌ها قبل از فلسفه و روانشناسی پول آگاه بوده‌اند. مهم‌ترین و تاثیرگذارترین این سخنان به قرار زیر هستند:

  • «درآمد سالانه 20 پوند، خرج سالانه 19 پوند برابر است با خوشبختی. درآمد سالانه 20 پوند، خرج سالانه 26 پوند برابر است با بیچارگی!»
    چارلز دیکنز (Charles Dickens) – نویسنده رمان‌های مشهور
  • «چیزی که ما می‌خواهیم انجام دهیم، کاری است که برای آن ساخته شده‌ایم. وقتی ما کاری که باید، را انجام دهیم، پول به سمت ما می‌آید، درها باز می‌شود، احساس مفید بودن می‌کنیم و کاری که انجام می‌دهیم مانند یک بازی و تفریح برای ماست!»
    جولیا کامرون (Julia Cameron) – نویسنده، شاعر، نمایشنامه‌نویس، فیلمساز و آهنگساز آمریکایی
  • «بسیاری از مردم مراقب پول‌شان نیستند، تا اینکه به پایان آن نزدیک می‌شود. بقیه نیز دقیقا همین کار را با زمان‌شان می‌کنند!»
    یوهان ولفگانگ فون گوته (Johann Wolfgang von Goethe) – نویسنده و شاعر برجسته آلمانی
  • «تعلیم رسمی فقط باعث می‌شود مخارج زندگی‌تان فراهم شود؛ خودآموزی برایتان ثروت می‌سازد!»
    جیم ران (Jim Rohn) – بزرگترین استاد موفقیت جهان
  • «پول با زبانی صحبت می‌کند که همه دنیا آن را درک می‌کنند!»
    افرا بهن (APHRA BEHN)
  • «کسی که پول از دست می‌دهد چیز زیادی از دست داده است؛ کسی که دوستی را از دست می‌دهد، چیز بیشتری از دست داده است؛ کسی که ایمان و باور را از دست دهد، همه‌چیز را از دست داده است!»
    النور روزولت (Eleanor Roosevelt) – سیاستمدار آمریکایی
  • «ثروت یعنی توانایی تجربه کامل زندگی!»
    هنری دیوید تورو (Henry David Thoreau)
  • «ثروتمندان تلویزیون‌های کوچک و کتابخانه‌های بزرگ دارند ولی مردم فقیر کتابخانه‌های کوچک و تلویزیون‌های بزرگ دارند!»
    زیگ زیگلار (Zig Ziglar)
  • «وقتی جوانتر بودم تصور می‌کردم پول در زندگی همه چیز است. اما الآن که پیر شدم فهمیدم که پول در زندگی یعنی همه چیز!»
    اسکار وایلد – داستان‌نویس و شاعر ایرلندی
  • «کسی که گفته پول خوشبختی نمی‌آورد نمی‌دانسته برای خرید کجا برود !»
    بو درک (Bo Derek)

جملات فوق و هزاران جمله تاثیرگذار دیگر از بزرگان جهان‌مان می‌تواند راهنمای خوبی برای درک مفهوم پول و روانشناسی پول در زندگی ما باشد. امید است روزی فرا برسد تا همه ما به درکی درست و حقیقی از پول برسیم و بتوانیم به شیوه‌ای صحیح از آن استفاده کنیم.

کسب پول بیشتر در کسب و کار

چطور می‌توان پول بیشتری بدست آورد؟

با نگاه به ثروتمند ترین افراد ایران می توان دید راه‌های بسیار زیادی برای ثروتمند شدن وجود دارد. در واقع ثروتمند شدن مانند مبحث روانشناسی پول به شخصیت، طرز فکر، دیدگاه، باورها و شخصیت هر فرد مربوط می‌شود.

نمی‌توان نسخه‌ای را برای ثروتمند شدن پیچید و آن را برای تمام انسان‌ها تجویز کرد. اما لازم است به این نکته توجه داشته باشیم که اکثر ثروتمندان دنیا، عادت‌های کاری و رفتاری مشابهی دارند. در صورتی که علاقمند هستید در این زمینه بیشتر بدانید توصیه میکنیم مقاله “25 راز سر به مهر میلیاردر شدن که احتمالا نمی دانید” را مطالعه نمایید.

به نظر می‌رسد با الگوبرداری از رفتار و کردار این افراد، انسان‌های دیگر هم می‌توانند به ثروتمند شدن نزدیک شده یا در نهایت آن را به دست آورند. این الگوهای مشترک به قرار زیر هستند:

  • رویاها و خواسته‌های حقیقی خود را پیدا کنید

ببینید که دقیقاً از زندگی چه می‌خواهید. تا زمانی‌که ندانید چه می‌خواهید، نمی‌توانید به حس آرامش یا رضایت برسید. برای پولدار شدن هم باید دلیل محکمی داشته باشید.

سعی کنید علاوه بر تحقق مسائل مادی خود، به فکر تقویت معنویت و کارهای انسان‌دوستانه به کمک ثروت خود نیز باشید. تمام ثروتمندان جهان از چیزی که حقیقتاً از زندگی می‌خواسته‌اند، کاملاً آگاه بوده‌اند یا به مرور در طول تلا‌ش‌های خود در مورد آن‌ها به وضوح رسیده‌اند.

  • در هرجایی کار می‌کنید، بهترین باشید

بسیاری از انسان‌ها هستند که وقتی در جایی کارمند می‌شوند، چون آن کار را متعلق به خود نمی‌دانند، فعالیت مفید خود را در حد یک کارمند هم نگه‌می‌دارند؛ اما رفتار انسانی‌‌تر و درست‌تر آن است که حتی اگر کارمند هم هستید، طوری فعالیت کنید که انگار شما صاحب تمام امتیازات آن شغل هستید. امکان ندارد شما اینگونه کار کنید و به درجات فوق‌العاده شغلی نرسید. این کاری است که بالغ بر 90 درصد ثروتمندان جهان روی آن توافق نظر دارند.

  • همیشه در حال یادگیری باشید

تنها شاگردان مادام‌العمر هستند که می‌توانند قله‌های ثروت را از آن خود کنند. هرگاه احساس کردید همه چیز را می‌دانید و دیگر لازم نیست چیز جدیدی یاد بگیرید، آن زمان کاملاً متوقف شده‌اید. تمام انسان‌های ثروتمند و موفق جهان شاگردانی همیشگی هستند که هرلحظه در پی فراگریری چیزهای تازه‌ کمین کرده‌اند.

  • به استقبال چالش‌ها بروید

از روبرو شدن با مشکلات و چالش‌های زندگی نترسید؛ چراکه هر چالش تازه شما را به سطح بالاتری از زندگی می‌کشاند. ثروتمندان برتر جهان هیچ ابایی از روبرو شدن با مشکلات ندارند. بسیاری از آنان نیز در پی حل مشکلات سنگین خود به موفقیت دست یافته‌اند.

  • از زمان و امکانات درست استفاده کنید

در دنیای امروز ابزار و امکانات زیادی در دسترس‌مان قرار گرفته‌اند که وقت زیادی از ما می‌گیرند. اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و گوشی‌های هوشمند از جمله این امکانات هستند. اگر بتوانید به‌جای تلف کردن وقت، از این ابزارها در جهت محقق کردن رویاهای خود استفاده کنید، دیر یا زود به موفقیت‌های مالی چشمگیری دست پیدا خواهید کرد.

سخن پایانی

خوشبختانه در عصر حاضر کمتر کسی پیدا می‌شود که پول را چرک کف دست بداند. انسان‌هایی که در عصر حاضر زندگی می‌کنند، می‌دانند که باید برای ابزارها، امکانات و معیارهای ارزشمند زندگی‌شان ارزش قائل باشند. به نظر می‌رسد آرامش تنها زمانی اتفاق بیفتد که بتوانیم بین تمام روابط خود در زندگی که قبلاً عنوان شد، تعادل درستی برقرار کنیم و همه را به یک اندازه ارتقا دهیم.

 

برخی از سوالات رایج:

1. اهمیت پول را به اختصار توضیح دهید؟

نمی توان اهمیت پول را در زندگی روزمره نادیده گرفت. پول یکی از مهم ترین ابزارهای زندگی است که زندگی بدون آن تقریبا غیرممکن است.

 

2. چند مزیت پول را نام ببرید؟
1. قدرت
2. اعتبار
3. آزادی انتخاب
4. شادکردن دیگران
5. اعتماد به نفس بالاتر

 

3. روانشناسی پول چیست؟
یکی از مباحث مهم در علم روانشناسی موضوع روانشناسی پول است که این علم به چگونگی ارتباط انسان با پول و البته روش هایی که می توان از پول برای زندگی بهتر و شادتر استفاده کرد بررسی می کند.

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان