چگونه فریلنسر شویم ؟ 14 آموزش فریلنسر شدن + میانگین درآمد

چگونه فریلنسر شویم
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

تبدیل شدن به یک فریلنسر یک راه عالی برای شروع یک کار مستقل است. شما می‌توانید به طور هم‌زمان برای چندین مشتری و کارفرما مشغول به کار شوید و مهارت‌های مختلف را پیدا کنید و کسب‌وکارتان را راه بیاندازید. حتی اگر قبلا به صورت آزاد برای خودتان کار نکرده‌اید و نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید نیازی نیست نگران باشید ما در این مقاله ۱۴ قدم برای فریلنسر شدن را آورده‌ایم که می‌تواند به شما کمک کند. همچنین در ادامه مطلب پاسخ دقیق‌تر و شفاف‌تری به سوال «چگونه فریلنسر شویم» می‌دهیم.

چگونه فریلنسر شویم

۱۴ نکته برای پاسخ به سوال «چگونه فریلنسر شویم»(چگونه یک فریلنسر موفق شویم)

  1. ابتدا مهارت‌های قابل عرضه خود را یادداشت کنید.

تولید محتوا حرفه ای ، عکاسی، طراحی وب سایت، آموزش ریاضی، بازاریابی، تصویرگری، صنایع دستی یا حتی بافتن شال و یا هر توانایی دیگری که برای آن کار آزاد وجود خواهد داشت. از انجام چه کاری لذت بیشتری می‌برید؟ در کدام یک نقاط قوت بیشتری دارید؟ لیستی از هر آنچه که می‌تواند به شما سود برساند تهیه کنید. به یاد داشته باشید که هرچیزی را در لیست جا یادداشت نکنید و تنها مهارت‌هایی که واقعا در آن خوب هستید را بنویسید چرا که مهارت شما می‌تواند شغلی جدید در آینده شما باشد.

  1. بازارکار را در نظر بگیرید.

اکثر مهارت‌ها بازار خود را در جامعه پیدا می‎‌کنند و به سود دهی می‌رسند با این حال ممکن است شما در ابتدا به فکر سودهای بیشتر باشید و دوست داشته باشید به‌صورت تمام‌وقت به کار بپردازید.

ولی ابتدا باید کار و مهارتی را رشد دهید که مردم بیشتر خواهان آن هستند و برای آن هزینه میکنند. پس قبل از شروع فعالیت در حوزه مهارت خود، کمی تحقیق انجام دهید. به ‌عنوان مثال شخصی که به‌صورت آکادمیک مهارت نویسندگی و تولید محتوا را پشت سر گذاشته باشد به راحتی کار پیدا می‌کند.

  1. لوازم مورد نیاز را تهیه کنید.

لوازم مورد نیاز خود را ابتدا تهیه کنید تا بعدا در کارتان دچار مشکل نشوید. برای مثال اگر برنامه نویس هستید به یک لپ‌تاپ مناسب احتیاج دارید، اگر عکاس هستید نیاز به دوربین عکاسی دارید، اگر نقشه‌بردار هستید باید لوازم رایج این رشته را خریداری کنید و انتظار نداشته باشید که بدون وسایل موفق شوید.

شما باید در تجارت و حرفه خود سرمایه گذاری کنید و این جمله را همیشه به‌ خاطر بسپارید که “پول، پول می آورد” بدین معنی که اگر در کار خود سرمایه گذاری کنید به مرور زمان درآمد شما نیز بالا خواهد رفت.

  1. برنامه ریزی کنید.

یک برنامه‌ریزی صحیح برای ساعت کاری خود تعیین کنید. هر چه تجربه بیشتری به‌دست بیاورید ساعت‌های کاری نیز پربازده‌تر خواهد بود. برای نظم دادن به کارتان تصمیم بگیرید که در هفته چند ساعت نیاز به کار دارید، فراموش نکنید که برای تقویت روحیه خود حتما زمان‌هایی را به‌عنوان اوقات فراغت نیز در برنامه خود درنظر بگیرید. پس اگر به دنبال پاسخ سوال «چگونه فریلنسر شویم» هستید حتما برنامع ریزی را در اولویت خود قرار دهید.

  1. یک مربی و مشاور پیدا کنید.

بهترین راه برای یک شروع موفق و ایده‌آل، صحبت‌کردن با کسانی است که قبلا در آن حرفه بوده‌اند. شما می‌توانید از طرق مختلف با راه‌کارهای مربی و مشاور آشنا شوید همچنین می‌توانید از نظرات خانواده، دوستان و همکارهای خود هم استفاده کنید.

صحبت‌کردن با یم فریلنسر هم می‌تواند اطلاعات دقیقی از کاری که می‌خواهید انجام دهید را در اختیار شما می‌گذارد. استفاده از مربی علاوه‌بر دریافت اطلاعات کافی از بازارکار و راه‌های موفقیت در آن به شما می‌شاموزد که چگونه با مشتری‌های سخت‌گیر چگونه برخورد کنید این‌که چه نوع پروژه‌هایی وقت‌گیر هستند و قبول‌نکردن آن‌ها بهتر از پذیرفتن‌شان است.

  1. برای خود برند سازی کنید.

فراموش نکنید که به‌عنوان یک فریلنسر این مهارت شما است که به فروش گذاشته می‌شود پس به این فکر کنید که چه چیزی شما را از رقبا متمایز می‌کند. سابقه آموزش چشمگیری دارید؟ در کار خود منحصربه‌فرد هستید؟ در روند کار شوخ‌طبعی همراه با شما است؟ سر وقت کارتان را تحویل می‌دهید؟ هرچه صفات خوب دارید از آن‌ها به نفع خود استفاده کنید.

برند تجاری شما باید درمورد رزومه کاری، تعهد و وظیفه‌شناسی نسبت به حقوق مشتریان روشن باشد و از برند تجاری خود روی کارت ویزیت، بنر یا هر پروفایل دیجیتالی بهره ببرید. اگر به دنبال پاسخ سوال «چگونه فریلنسر شویم» هستید حتما یک برند قوی برای خودتان در نظر بگیرید.

آموزش فریلنسر شدن

  1. فرصت ها را قبول کنید.

وقتی برای اولین بار شروع به کار می‌کنید حتما رزومه و نمونه‌کارهای زیادی از خود نخواهید داشت. پس در خاک‌خوری‌های اول کار سعی کنید برای خود مشتری پیدا کنید و به آن‌ها تخفیفات چشمگیری ارائه دهید. حتی ممکن است نیاز پیدا کنید تا پروژه‌ای را به‌صورت رایگان برای برخی از مشتریان انجام دهید تا بتوانید پروژه‌های بیش‌تری دریافت کنید.

اگر نویسنده باشید که می‌توانید چند مقاله در موضوع‌های متفاوت بنویسید و برای مشتری‌های خود ارسال کنید، اگر تصویرگر باشید می‌توانید با ذوق هنری‌تان نمونه‌کارهای متفاوتی را آماده کنید و اگر طراح سایت هستید می‌توانید دست به طراحی انواع سایت‌های مختلف بزنید تا محصولی برای عرضه به مشتری به‌عنوان نمونه‌کار داشته باشید. اگر می‌خواهید بدانید که «چگونه فریلنسر شویم» باید فرصت‌های پیش روی‌تان را قدر بدانید.

  1. کسب و کار خود را آنلاین کنید.

برای کار و حرفه خود وب سایت، اکانت لینکدین، توئیتر، وبلاگ، فیسبوک، اینستاگرام و هر آن‎چه که می‌تواند به درآمدزایی و شناسایی برند شما کمک کند بسازید. برای مثال وقتی در لینکدین مشتری به‌دنبال شخصی با توانایی‌های شما است می‌تواند شما را پیدا کند و از طریق شماره تماس، ایمیل یا لینک‌های دیگر شبکه‌های موجود با شما ارتباط برقرار کند.

همچنین دیگر نیازی به توضیح نمونه‌کارها نخواهد بود زیرا شما فیلد مربوط به رزومه را در صفحات پرکرده‌اید. به همین‌دلیل امروزه استفاده از فضای آنلاین بسیار مهم است از همین رو باید از هر فرصتی که در دنیای اینترنت و شبکه‌های مختلف گیرتان می‌آید بهره ببرید.

  1. برای شغل، باید جنگید.

در دنیای فریلنسرها رقابت بسیاری وجود دارد چرا که فریلنسرها باهوش، خلاق، متمرکز و انسان‌هایی با تفکر بالاتر هستند. وقتی برای برند خود یک وب سایت راه‌اندازی کردید نباید فکر کنید مشتریان به سمت شما هجوم می‌آورند پس باید برای گرفتن پروژه و پول در ابتدا خیلی مصمم و جدی شروع به کار کنید.

به‌عنوان مثال اگر یک طراح گرافیک فریلنسر هستید، به کافه‌های مختلف بروید و درخواست کنید تا تابلوها و آثار هنری‌تان را در کافه به مدت یک هفته به نمایش بگذارند، این‌گونه هم کار شما دیده می‌شود و ممکن است سفارش گرفته و کارهای هنری‌تان به فروش برسد. نکته مهم دیگر در پاسخ به سوال «چگونه فریلنسر شویم» این است که شما در ابتدای مسیر خودتان باید به دنبال پیدا کردن پروژه‌های مختلف بروید.

راه های نبدیل شدن به فریلنسر موفق

  1. اولین پروژه را محلی یا آنلاین پیدا کنید.

وقتی بعد از مدتی برای اولین مشتری خود مشغول به انجام کار هستید، دلسرد و نا امید نشوید زیرا برای داشتن یک رزومه قوی و رسیدن به درآمد بالا نیاز به کسب تجربه و انجام پروژه‌های مختلف دارید.

با مشاغل محلی در تماس باشید و به آن‌ها توضیح دهید که چگونه شما می‌توانید برای آن‌ها سودآوری داشته باشید و از فضای سایت و صفحات خود برای نشان‌ دادن مهارت خود به کاربران استفاده کنید تا بتوانید به پروژه برسید. قدرت دنیای اینترنت را دست کم نگیرید، از وب سایت‌هایی که به‌دنبال فریلنسر هستند چشم‌پوشی نکنید و در آن‌ها اقدام به نام‌نویسی کنید. از سایت‌های فریلنسر، پونیشا، من کار تو، دیوار، جاب اینجا و کلی سایت دیگر غافل نشوید.

  1. ارزش کارهای کوچک را درک کنید.

وقتی حرفه خود را به‌عنوان یک فریلنسر شروع می‌کنید، کارهای کوچک با در آمدهای پائین می‌توانند بهترین بخت‌آزمایی شما باشند. فریلنسرهای قدیمی و باتجربه این مشاغل را نادیده می‌گیرند پس بهترین فرصت برای شما است که این کارهای کوچک را قبول کنید.

مهم نیست چقدر کوچک هستند، همین‌ها برای شما نمونه‌کار می‌شوند و تجربه شما را بالاتر می‌برند. به‌عنوان مثال بازسازی طراحی یک سایت قدیمی، طراحی تک صفحه‌ای برای معرفی یک شرکت، ادمین یک وب سایت فروشگاهی و درج قیمت‌ها و.. می‌توانند تجربه شما را بالا ببرند و با چالش‌های مختلفی روبه‌رو شوید. اگر «چگونه فریلنسر شویم» سوال شما هم هست بهتر است به ۳ مورد بعدی نیز دقت زیادی داشته باشید.

  1. خودتان را مشغول کار کنید، حتی وقتی پروژه‌ای ندارید.

با انجام پروژه‌های مختلف نشان دهید که قادر به انجام چه کارهایی هستید یا مهارت‌های خود را بالا ببرید. کم‌ کارکردن یا دیر تحویل دادن پروژه‌ها مهارت و مسئولیت‌پذیری شما را زیر سوال می‌برد پس بهتر است با پشتکار و انرژی بالا کارهایی را که دریافت کرده‌اید را به‌موقع تحویل دهید.

به‌عنوان مثال بین دو پروژه وقتی زمان دو هفته‌ای برای شما خالی می‌شود بهتر است به‌جای رفتن به سفر یادگیری یک زبان جدید، زبان برنامه نویسی یا حتی کسب اطلاعات کافی برای پروژه بعدی را در دستور کار خود (چک لیست) قرار دهید. پس دقت داشته باشید که نکته مهم دیگر در پاسخ به سوال «چگونه فریلنسر شویم» و «چگونه به یک فریلنسر تبدیل شویم»  این است که همیشه خودتان را به نوعی مشغول کنید تا به یک فریلنسر موفق تبدیل شوید.

تبدیل شدن به یک فریلنسر موفق

  1. برنامه ایجاد کنید

کار به‌صورت فریلنسری به شما این امکان را می‌دهد که زمان‌های خالی زیادی برای استراحت داشته باشید اما زیاد شدن این امر می‌تواند خطرناک باشد پس طبق برنامه خود عمل کنید و از آن دور نشوید. نکته خوب این قضیه این‌جا است که می‌توانید برنامه‌ای متناسب با سبک کار شخصی خود طراحی کنید و هرقدر که نیاز است وقت‌تان را به استراحت اختصاص دهید تا بتوانید با تمرکز و انرژی بیش‌تری کار کنید.

در نتیجه در کار فریلنسری همه این استراحت‌ها و کارکردن‌ها دست خودتان است. اطمینان حاصل کنید بعد از تحویل پروژه، زمان لازم را برای ایجاد ویرایش و بازنگری ها از سمت مشتری را داشته باشید. همچنین داشتن برنامه به شما کمک میکند با زمان بندی درست، نتایج با کیفیت تری نیز عرضه کنید که اگر برنامه نداشته باشید تحویل پروژه در 24 ساعت زمان باعث کاهش کیفیت پروژه خواهد شد. پس برای اینکه بدانید «چگونه فریلنسر شویم» حتما زمان‌بندی درستی را در نظر بگیرید.

  1. انتقاد ها را با آغوش باز بپذیرید.

فریلنسرها عموما برای کارفرمایان مختلفی کار می‌کنند و مجبوراند با سبک‌های کاری متفاوتی خود را وفق دهند. وقتی کارفرما به شما بازخوردی را ارائه می‌دهد سعی کنید آن‌ را به یاد داشته باشید. به هر حال در  تمامی پروژه‌ها جلب رضایت مشتری هدف فریلنسرها خواهد بود.

گرچه برخی از مشتری‌ها و کارفرمایان بدون تخصص کافی به فرآیند انجام کارها اظهارات نابه‌جا می‌کنند با این حال سعی داشته باشید خونسرد بمانید و به آن‌ها توضیح دهید که اشتباه می‌کنند و  قضیه جور دیگری است. پس به انتقادات و حرف‌ها لبخند بزنید تا از فریلنسری لذت ببرید. اگر به دنبال پاسخ سوال «چگونه فریلنسر شویم» هستید بهتر است به این نکته هم به عنوان نکته آخر توجه کنید.

چرا باید فریلنسر شویم؟

  1. ساعات کار غیرثابت

یکی از بدترین موارد درباره یک شغل این است که شما باید بهترین بخش از روزتان را برایش بگذارید و حداقل زمانی وجود دارد که بتوانید کار دیگری انجام دهید. اما اگر شما یک فریلنسر هستید، خودتان تصمیم می‌گیرید چه زمانی کار کنید.

علاوه‌بر این، در صورتی که شما از خواسته‌های یک مشتری راضی نیستید یا ارتباطات همواری با او ندارید، می‎توانید درخواست‌اش را برای همکاری رد کنید، به همین راحتی! بنابراین همین آزادی در انتخاب ساعات کاری می‌تواند شغل فریلنسری را برای شما لذت‌بخش کند. پیشنهاد مبکنبم جهت بهبود روابط خودتان با مشتری از  سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) استفاده نمایید این سیستم پیشرفت خوبی را در کارتان ایجاد میکند.

ارتباط با مشتری در شغل فریلنسری

  1. همان قدری که می‌خواهید کار می‌کنید

اگر احساس خستگی می‌کنید، استراحت کنید. کار خود را برای پربارترین زمان ممکن تنظیم کرده و آن را سریع‌تر انجام دهید. البته یک فریلنسر موفق به خوبی می‌داند به همان اندازه‌ای که کار بیشتری بگیرد، درآمد بیشتری هم خواهد داشت. در نتیجه فریلنسرها همواره در انتظار مقاله بعدی، قرارداد بعدی و مشتری بعدی هستند.

  1. استقلال مکانی دارید

شما به‌عنوان یک فریلنسر موفق می‌توانید به‌راحتی در خانه خود کار کنید. در این شرایط شما طبق قوانین خود عمل می‌کنید. علاوه‌بر این، هیچ محیط کار دور از دسترس و یا غیردوستانه‌ای وجود ندارد اما این همه ماجرا نیست.

اگر شما ماجراجو هستید، می‌توانید به هر جایی که می‌خواهید بروید زیرا مکان، دیگر مسئله نیست. شما از راه دور کار می‌کنید و حتی می‌توانید در حین کسب درآمد و انجام کاری که عاشق‌اش هستید، به سرتاسر جهان سفر کنید. پس تنها چیزی که می‌ماند این است که شما وقت‌تان را تنظیم کنید و به یک فریلنسر تبدیل شوید.

  1. شما می توانید مقایسه کنید

یک شغل معمولی مانند یک زندان است، شما نمی‌توانید روی پروژه‌های جدیدی کار کنید که آن را دوست ندارید، نمی‌توانید استعداد خود را نمایش دهید و همچنین زمانی که ایده‌های خلاقانه‌ای دارید نمی‌توانید حرفی به میان بیاورید. اما هنگامی که برای خودتان کار می‌کنید، فرصت کافی دارید تا مهارت‌های خود را به یک سه کسب و کار موفق در ایران تبدیل کنید.

این اتفاق زمان‌بر است و قاعدتا یک روش جامع با اشتباهات اولیه برای به نتیجه رسیدن، زمان می‌برد اما هنگامی که اغلب فریلنسرها زندگی کنونی خود را پس از گذشت چند سال با زندگی گذشته مقایسه می‌کنند خود را در میان دنیای جدیدی از امکانات می‎یابند که با کارکردن برای دیگران امکان نداشت به آن دست پیدا کنند.

امیدواریم با مطالعه این مقاله متوجه شده باشید که «چگونه فریلنسر میلیونی شویم» و به چگونه بتوانید در این عرصه فعالیت داشته باشید. اگر علاقمند هستید با این شغل پر طرفدار بیشتر آشنا شوید پیشنهاد میکنیم مقاله ” فریلنسر (Freelancer) کیست؟ ” را مطالعه نمایید.

برخی از سوالات رایج

چگونه یک فریلنسر شویم؟

تبدیل به یک فریلنسر شدن یک راه عالی برای شروع کار برای خودتان است. شما می‌توانید به طور همزمان برای چندین مشتری و کارفرما مشغول به کار شوید. مهارت ها را پیدا کنید و به اندازه همان مشغول به کار شوید

گام‌های اصلی برای فریلنسر شدن کدامند؟

  • ابتدا مهارت های قابل عرضه خود را یادداشت کنید
  • بازار کار را در نظر بگیرید
  • سخت افزار مورد نیاز را جمع کنید
  • برنامه ریزی کنید
  • یک مربی و مشاور پیدا کنید
  • برای خود برند سازی کنید
  • کسب و کار خود را آنلاین کنید

بهترین مزایای فریلنسر بودن در چیست؟

  1. ساعات کار غیرثابت
  2. همان قدری که می خواهید کار می کنید
  3. استقلال مکانی دارید
  4. شما می توانید مقایسه کنید

دیدگاه‌های شما

3 دیدگاه دربارهٔ «چگونه فریلنسر شویم ؟ 14 آموزش فریلنسر شدن + میانگین درآمد»

  1. سلام به نظرم لازم نیست آدم فوق حرفه ای باشه من مترجمم توی سایت دوری جاب و پونیشا و..سفارش ترجمه انگلیسی به فارسی که برای دانشجوها بود میگرفتم و به مرور زبانم هم قوی تر شد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان