فریلنسر کیست؟ +7 ویژگی Freelancer (درآمد، وظایف و …)

فریلنسر (Freelancer) کیست
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

هجوم وبسایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی در جهان، منجر شد تا کسب‌وکارهای جدیدی کشف شود که فریلنسری یکی از همان کسب‌وکارهای جدید دنیای امروزی است. اگر به 20 یا 30 سال پیش برگردیم، می‌بینیم که این واژه هیچ مفهومی برای افراد نداشت – حداقل در کشور ما – البته فریلنسری در خارج از کشورمان نیز سابقه چندان طولانی ندارد و حتی معنی آن نیز در دهه‌های اخیر به لغت‌نامه‌ی آکسفورد اضافه شده است.

با این وجود، فریلنسرینگ در عصر حاضر جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده، به همین خاطر می‌خواهیم در این مطلب به معرفی این شغل، ویژگی‌ها و دیگر جنبه‌های آن بپردازیم و در کل بدانیم فریلنسر کیست. پس اگر شما هم می‌خواهید بدانید فریلنسری چیست و دقیقاً چه‌کاری می‌کند، در ادامه با ما همراه باشید.

فریلنسر (Freelancer) کیست

معنى freelance و فریلنسریگ چیست؟

فریلنسر کیست؟ می‌توان گفت فریلنسر یک فرد شاغل است! در واقع فریلنسری یک شغل است که هرکسی می‌تواند آن را انتخاب کند. اگر فریلنسر یا «Freelancer» را از نظر لغوی بررسی کنیم، «Free» به معنی «آزاد» و «Lancer» به معنی «نیزه‌دار» یا «نیزه‌انداز» است. با این وجود، به‌ صورت تحت‌اللفظی می‌توان فریلنسر را معادل یک نیزه‌انداز آزاد و مستقل در نظر گرفت.

اما مگر ما قرار است نیزه‌انداز و جنگنده شویم؟ خیر، در حال حاضر قرار نیست وارد جنگ شویم، اما در گذشته این‌چنین بوده؛ برای اولین بار در یکی از رمان‌های مشهور اروپایی، نویسنده از واژه‌ی «Freelancer» در توصیف جنگویان مستقلی که عضو هیچ گارد سلطنتی نیستند، استفاده کرده بود. اما امروزه از این واژه برای اشاره به مشاغلی استفاده می‌کنیم که در آن‌ها، کارمند یا حقوق‌بگیر سازمان خاصی نباشیم.

در تعریفی دیگر کلمه فریلنسر به معنی آزاد کار یا برونسپار است. فریلنسر به فردی گفته می‌شود که خود اشتغال باشد و در ضمن دارای تعهدی بلند مدت به مجموعه خاصی نباشد. فریلنسر، قرارداد‌‌های مجزایی با شرکت‌ها یا افراد می‌بندد و برحسب تخصص خود در زمان‌های معینی روی آن قرارداد‌ها کارمی‌کند. برخی از حرفه‌هایی که می‌توانند به صورت فریلنسری فعالیت کنند عبارتند از: فناوری اطلاعات، نویسندگی، توسعه نرم افزار، برنامه نویسی کامپیوتر، ویراستاری، تصویرگری، طراحی وب، بازاریابی، مترجمی، تولیدفیلم، تولیدمحتوا، تبلیغات وموسیقی. بعضی ازفریلنسر‌ها به طورمستقل ازطریق وب سایت‌های معتبرمشغول به کارهستندامابرخی ازآنان بوسیله مراکزدیگری به افراد، معرفی می‌شوند.

در حال حاضر  فریلنسرهای را معادل «آزادکار» می‌دانند. پس می‌توان یک آزادکار را همان «آقای خود و نوکر خود» نیز در نظر گرفت. آزادکارها به شیوه‌های متفاوتی کار می‌کنند که برخی از آن‌ها دورکار (انجام فعالیت‌های کاری بدون خارج شدن از منزل) هم محسوب می‌شود. می‌دانم هنوز هم برای اینکه کامل بدانیم فریلنسر کیست، خیلی زود است، پس می‌رویم تا انواع روش‌های فریلنسری را بررسی کنیم.

چگونه فریلنسر شویم؟

فریلنسرها چگونه کار می‌کنند؟

یک فریلنسر یا آزادکار با استفاده از مهارت‌ها یا دانشی که دارد، می‌تواند به روش‌های مختلفی استفاده کنند. مثلاً برخی از فریلنسرها از یک یا چند کارفرما پروژه‌هایی را دریافت می‌کنند. مدت‌زمان تحویل پروژه و شرایط انجام آن نیز بین کارفرما و فریلنسر با توجه به شرایط هریک از آن‌ها تعیین می‌شود؛ مانند پروژه تدوین یک سری فیلم‌های آموزشی یا پروژه تحویل یک سری نقشه‌های صنعتی خاص.

برخی دیگر از فریلنسرها نیز به صورت روزانه یا دوره‌ای با شرکت‌ها یا سازمان‌ها قرارداد کاری‌ می‌بندند. البته این مدل نیز شبیه به پروژه است، اما فعالیت‌ها به صورت روزانه انجام می‌شوند؛ مانند کار روی یک وبسایت یا مدیریت رسانه. بهرحال یک آزادکار می‌تواند شرایط کاری خود را تعیین کند و در انتخاب یا عدم انتخاب یک پروژه، کاملاً مختار است.

فریلنسرها همچنین می‌توانند با کارفرمای خود قرارداد رسمی ببندند. البته برخی از آن‌ها نیز با قیمت‌هایی پایین‌تر از رقیبان خود کار می‌کنند تا پروژه‌های بیشتری دریافت کنند. برخی نیز به دانش بالای خود تکیه کرده‌اند و تنها با شرایط خاص و دستمزدهای بالا کار می‌کنند.

نحوه کار فریلنسر

دستمزد فریلنسرها چگونه پرداخت می‌شود؟

معمولاً دستمزد یک فریلنسر پس از انجام صحیح کار و پس از تحویل پروژه پرداخت می‌شود. شرایط تسویه وجود هم مانند شرایط انجام کار می‌تواند بین کارفرما و آزادکار به صورت توافقی تعیین شود. بهرحال کارفرما و فریلنسر قبل از هرگونه همکاری در مورد تمام وجوه آن با هم گفتگو می‌کنند. به همین خاطر تسویه کاری آزادکاران می‌تواند به صورت ساعتی، روزانه و ماهانه نیز باشد. برخی از آزادکارها می‌توانند قبل از انجام کار، مبلغی را نیز به عنوان بیعانه دریافت کنند. با این توصیفات، حالا بهتر می‌توانیم بفهمیم فریلنسر کیست!

چگونه فریلنسر شویم؟

حالا که تقریباً می‌دانیم فریلنسر کیست و چگونه کار می‌کند، اگر بخواهیم ما نیز به عنوان یک آزادکار مشغول به فعالیت شویم، باید چکار کنیم؟! مطمئناً انجام هرکاری به مهارت‌های خاصی نیاز دارد. اگر ما بخواهیم در شرکت یا سازمان دولتی یا خصوصی کار کنیم، باید مهارت‌هایی که در آن سازمان به آن نیاز داریم را کسب کنیم یا از قبل مدرک لازم برای ارائه آن مهارت را داشته باشیم. در مقاله ای جداگانه به بررسی این که چگونه فریلنسر شویم پرداخته ایم پیشنهاد میکنیم آن را مطالعه نمایید.

اما در فریلنسرینگ به این صورت نیست. در واقع ما از هر مهارتی که داشته باشیم، می‌توانیم در این شغل استفاده کنیم. شما چه مهارت‌های خاصی را در خود سراغ دارید؟

نحوه تولید محتوا در اینستاگرام، تدوین، تدریس، طراحی سایت، عکاسی، نویسندگی، بازاریابی، گویندگی، مترجمی، نقشه‌کشی، مدیریت شبکه‌های اجتماعی، آموزش یک کار خاص یا …… هر مهارتی که داشته باشید را می‌توانید به عنوان یک آزادکار ارائه دهید. اما در حالت کلی، برخی از زمینه‌ها برای فریلنسری بازار کار گسترده‌تری دارند.

فریلنسر سایت

در چه زمینه‌هایی فریلنسر شویم؟

همانطور که گفتیم، وجود هر مهارتی می‌تواند به آزادکار شدن منجر شود، اما در میان تمام شگرهای کاری موجود، گزینه‌های زیر برای فریلنسر شدن، ایده‌آل‌تر از سایر موارد هستند؟

  • فریلنسر سایت

    یک آزادکار سایت می‌تواند در زمینه طراحی، مدیریت، سئو و بروزرسانی وبسایت‌ها فعالیت کند. این افراد همچنین با تکیه بر مهارت‌های برنامه‌نویسی خود می‌توانند در زمینه تولید، مدیریت و بروزرسانی اپلیکیشن نیز فعالیت کنند. اگر بدنبال روش های مناسب برای ایجاد درآمد از برنامه نویسی می باشید مقاله ” 35 روش کسب درآمد از برنامه نویسی [در سال 1399] ” را مطالعه نمایید.

  • فریلنسر گرافیک

    آزادکاران گرافیک با برخورداری از دانش و مهارت کار با نرم‌افزارهای برتر گرافیکی می‌توانند در زمینه ویرایش تصاویر، طراحی پوستر، لوگو‌، کاتالوگ‌های آنلاین، تولید اینفوگرافیگ، تبلیغات و ….. فعالیت کنند.

  • فریلنسر معماری

    دانش معماری و طراحی نقشه‌های سازه یکی از پرطرفدارترین گزینه‌ها برای آزاکاری در بین فارغ‌التحصیلان این رشته است. این افراد می‌توانند با اخذ پروژه‌های ساده کار خود را شروع کنند و سپس با انجام صحیح آن‌ها برای خود یک رزومه عالی بسازند.

  • فریلنسر انیمیشن

    دنیای جذاب انیمیشن‌ها امروزه بسیار بیشتر از قبل مورد توجه افراد قرار گرفته است. در حال حاضر به غیر از استفاده سرگرمی از انیمیشن، از آن‌ها در آموزش و بازاریابی نیز استفاده می‌شود. افرادی که دانش تولید انیمیشن را داشته باشند، می‌توانند پروژه‌های خوبی را به انجام برسانند.

  • فریلنسر مترجم

    با توجه به کمبود منابع اطلاعات غنی در کشور، افراد سعی می‌کنند از منابع غنی جهانی استفاده کنند و این منابع به ترجمه نیاز دارند. بنابراین آزاد کارانی که در زمینه ترجمه متون، فیلم‌ها و پادکست‌ها فعالیت می‌کنند، بازار کار خوبی دارند.

  • فریلنسر تایپیست

    تایپ کردن هم یکی از موضوعات پرطرفدار برای آزادکاری و فریلنسرینگ است. اگر به مهارت تایپ 10 انگشتی مسلط هستید، کار برای تایپ همیشه وجود دارد.

    البته اگر هم این مهارت را ندارید، به‌راحتی در عرض دو هفته می‌توانید آن را یاد بگیرید. ممکن است بیشتر اوقات با پرسیدن اینکه فریلنسر کیست، با این پاسخ روبرو شوید که: «فریلنسر همان تایپیست است!» این جواب بخاطر بازار گسترده آزدکاری تایپ داده می‌شود. اما ما هرگز چنین جوابی نخواهیم داد، چون دقیقاً می‌دانیم فریلنسر کیست و چه وظایفی دارد.

  • فریلنسر تولید محتوا

    تولید محتوا به مهارت نویسندگی و آشنایی با اصول سئو نیاز دارد. بنابراین اگر خوب می‌نویسید، یک فریلنسر تولید محتوا حرفه ای شوید. امروزه بازاریابی آنلاین بر تولید محتوا تاکید دارد، بنابراین بازار کار خوبی هم برای آن ایجاد شده است.

  • فریلنسر بازاریابی

    اگر توانایی فروش دارید و با مراحل بازاریابی آشنا هستید، آزادکاری در این زمینه برای شما مناسب‌تر است. به غیر از گزینه‌های عنوان شده، هر مهارت دیگری هم که داشته باشید، می‌توانید با یک رزومه‌سازی قوی، بازار کاری خود را پیدا کنید.

فریلنسر گرافیک

7 ویژگی فریلنسرهای موفق

کسی که شغل آزادکاری را انتخاب می‌کند، باید بتواند با شرایط خاص آن کنار بیاید. حقیقتاً در آزادکاری، امتیازات کارمندی وجود ندارد، اما آزادی انتخاب کار و آزادی زمانی و مکانی از مهم‌ترین مزیت‌های آن هستند. با وجود این شرایط، اگر همچنان فریلنسری را به کارمندی ترجیح می‌دهید، آگاهی از ویژگی‌های زیر برای شما ضروری است:

  • برنامه‌ریزی

با روش های برنامه ریزی درست، باید از ویژگی‌های اصلی یک آزادکار موفق باشد. اگرچه فریلنسرها خود پروژه‌ها و کارفرماها را انتخاب می‌کنند، اما گاهی پیش می‌آيد که چند پروژه را با هم استارت بزنند و همین باعث می‌شود استرس کاری بالایی را تجربه کنند. به همین خاطر تنها داشتن یک برنامه دقیق است که می‌تواند فریلنسر را برای انجام صحیح و به‌موقع پروژه‌ها یاری کند.

  • مدیریت زمان

اگرچه مدیریت زمان وابسته به برنامه‌ریزی دقیق است، اما خود این موضوع به حدی اهمیت دارد که ترجیح دادیم به عنوان یک ویژگی مجزا، آن را مطرح کنیم. وقتی شما موظف هستید روزانه کارهای متفاوتی را انجام دهید، باید بتوانید به شیوه‌ای صحیح زمانبدی کنید تا هم به کارتان برسید و هم از دیگر کارهای شخصی خود غافل نشوید.

متاسفانه در بین فریلنسرها، غافل شدن از کارهای شخصی و خانوادگی به دلیل درگیری کاری بیش از حد، بسیار دیده می‌شود. پس برای تبدیل شدن به یک آزادکار موفق، باید برنامه‌ریزی دقیق و البته مدیریت زمان خوبی داشته باشید. برای مدیریت زمان درست می توانید با یک مشاور کسب و کار مجرب مشورت کنید.

  • بروز بودن

معمولاً‌ از فریلنسرها انتظار می‌رود بتوانند براساس آخرین متدهای حرفه‌ی خود، پروژه‌شان را تحویل دهند. چراکه این افراد آنقدر به خود توانایی دارند که ترجیح می‌دهند خود تمام شرایط کاری‌شان را انتخاب کنند، پس باید کار را در حد بالایی به انجام برسانند. آپدیت بودن نیز دیگر ویژگی یک فریلنسر موفق است.

  • سرعت

برخی از کارفرماها حاضرند هزینه بیشتری را متقبل شوند، اما پروژه‌های خود را سریعتر تحویل بگیرند. اگر یک آزادکار سرعت‌عمل بالایی داشته باشد، می‌تواند همیشه بهترین فعالیت‌ها را ازآن خود کند. در غیر این‌صورت همیشه ته پروژه‌ها برایش باقی می‌ماند. پس سرعت بالا هم یک ویژگی برای آزادکاران سطح بالا و موفق به حساب می‌آید.

  • انعطاف‌پذیری

یک فریلنسر بی چون و چرا باید انعطاف‌پذیر باشد تا بتواند خود را هم با کارفرماهای مختلف و هم با پروژه‌های کاری مختلف وفق دهد. اگر یک آزادکار انعطاف‌پذیر نباشد، نمی‌تواند با شرایط کاری متفاوتی که برایش ایجاد می‌شود، کنار بیاید و خیلی زود از این کار دلسرد می‌شود.

  • مهارت‌ ارتباطی بالا

توسعه مهارت ارتباطی موجب می‌شود تا یک آزادکار بتواند با افراد زیادی که سلایق، اخلاق، ایده‌ها، انتظارات و شرایط متفاوتی دارند صحبت کرده و ارتباط مؤثری برقرار کند تا از آن‌ها پروژه بگیرد و در مورد شیوه انجام کار با آن‌ها به توافق برسد. اگر نمی دانید مهارت های ارتباطی چیست و در زندگی چه کاربردی دارد مطالعه مقاله “مهارت ارتباطی چیست” می تواند مفید باشد.

  • پرزنت

تصور کنید یک فریلنسر نتواند به درستی خود را پرزنت کند، در این‌صورت قطعاً به اندازه استحقاق و توانایی خود پروژه نمی‌گیرد. بنابراین برای اینکه افراد بتوانند شما را بشناسند و به شما اعتماد کرده و کارشان را به دستتان بسپارند، باید خود را به شیوه‌ای درست و اصولی معرفی و پرزنت کنید.

فریلنسر معماری

مزایا و معایب Freelancer که لازم است بدانید و بررسی کنید

فریلنسر‌ها دارای ویژگی‌های بسیاری هستند که به مهم‌ترین آنها اشاره می‌شود:

1-آزاد بودن در انتخاب کارفرما:

 فریلنسر‌ها یا رییس خود ‌هستند و برای خودشان کارمی‌کنند و یا درانتخاب کارفرما، آزاد هستند.

2-آزادی در انتخاب زمان و محل کار:

 فریلنسر‌ها درانتخاب زمان ومحل کارخود آزاد هستند. آنان می‌توانند هر وقت بخواهند مشغول به کار شده و یا دست از کار بکشند. همچنین می‌توانند در هر مکانی به کار بپردازند. به طور مثال در منزل، در پارک و سایر مکان‌های دیگر و حتی درهنگامی که به سفر می‌روند.

3-پایین بودن امنیت شغلی:

  فریلنسر‌ها به طور معمول از امنیت شغلی کمی برخوردارند. درآمد فریلنسر‌ها در نوسان است. حتی وقتی که به طور مداوم درگیر کار هستند و پروژه ‌های مختلفی را به انجام می‌رسانند در مورد آینده شغلی خود نگرانند.  فریلنسر‌ها تضمینی برای داشتن درآمد ثابت ندارند زیرا اگرکاری برای انجام دادن وجود نداشته باشد آنان نیز درآمدی نخواهند داشت.

4-عدم برخورداری از مزایای کارمندی:

 فریلنسر‌ها از بیمه، بازنشستگی و مزایای دیگری که شامل کارکنان تمام وقت و یا کارمندان می‌شود، برخوردار نیستند.

5-آزاد بودن درانتخاب زمینه کاری:

 فریلنسر‌ها آزادند که به دنبال علاقه‌های خود بروند. آنان می‌توانند در زمینه حرفه‌ای که در آن تخصص دارند یا به آن علاقه مند هستند، فعالیت کنند.‌ بنابراین رشد حرفه‌ای وکاری آنها به خودشان بستگی دارد. درحقیقت خود آنها پیشرفت کارشان را تضمین می‌کنند.

6-ارتقای شرایط مالی:

گاهی اوقات میزان درآمدی که از کار‌های فریلنسری حاصل می‌شود بیشتر از حقوق ثابت یک کارمند است. از سوی دیگر یک فریلنسر از پرداخت مالیات معاف است. بنابراین در این شرایط او می‌تواند از لحاظ مالی به رشد و ارتقا برسد.

7-عدم نیاز به حضور در مکان مشخص ودر زمان خاص:

 فریلنسر‌ها فقط باید پروژه خود را در موعد مقررتحویل دهند. آنان مجبور به حضور در محل کار و پوشیدن لباس خاصی نیستند.

از مزیت‌های دیگری که برای کار فریلنسری وجود دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: فریلنسر‌ها دارای وقت آزاد بیشتری هستند. آنان دستمزد خود را به موقع دریافت می‌کنند. چون انجام کار به عهده خود آنها است به راحتی می‌توانند بین کار خود و زندگی‌شان تعادل برقرار کنند. همچنین فریلنسر‌ها پس از تمام شدن کار خود و دریافت دستمزد، دیگرنسبت به کارفرما یا سفارش دهنده کار، تعهدی ندارند. آنان اگر مایل باشند می‌توانند به طورهمزمان روی چند پروژه کار کنند.

یک فریلنسر باید همواره سخت کوش بوده و کار‌هایی را که به عهده اوست کامل ودر زمان مقرر انجام دهد.

انتخاب فریلنسر برای کارفرمایان نیز دارای مزایایی است که به دوتا ازمهم ‌ترین آنها اشاره می‌شود.

 اول اینکه دیگر کارفرمایان مجبور به استخدام کارمندان زیاد و پرداخت حقوق ثابت ماهیانه نیستند. به دلیل اینکه بین فریلنسر‌ها رقابت بسیاری وجود دارد بنابراین آنها می‌توانند با بررسی معیار‌‌ها و بودجه مورد نظر خود از بین فریلنسر‌های فراوان، مورد مناسب را انتخاب کنند. در نتیجه امکان اینکه کار سفارش داده شده با هزینه کمتر به انجام برسد وجود دارد.

مزیت دوم گزینش فریلنسر برای کارفرمایان آن است که آنان درصورت برخورداری از فریلنسر امکان پیدا می‌کنندکه انجام امور فرعی را به یک یا چند فرد متخصص بسپارند. دراین صورت آنها می‌توانند برکار‌های اصلی‌تری تمرکز کنند و در اداره امور شرکت یا موسسه خود موفق‌تر باشند.

البته کارفرمایان باید در انتخاب فریلنسر‌ها و بستن قرارداد با آنها دقت کافی به عمل آورند. به دلیل اینکه عدم انجام این موضوع می‌تواند مشکلات بسیاری را برای آنان بوجود بیاورد.

بسترهای ایرانی پروژه‌های فریلنسری کدامند؟

در ایران چندین سایت معتبر وجود دارند که کارفرماها و فریلنسرهای مختلف را به هم وصل می‌کنند و در این بین خود نیز کارمزد کمی از طرفین دریافت می‌کنند. از جمله سایت‌های برتر فریلنسری ایرانی می‌توان موارد زیر را نام برد:

شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت‌های فوق، با محیط کار فریلسنری آشنا شوید و سپس اولین پروژه‌های خود را دریافت کنید. البته نحوه پروژه‌گیری در این سایت‌ها نیز شرایط خاصی دارد که در ادامه به بررسی آن نیز خواهیم پرداخت.

فریلنسر انیمیشن

چگونه می‌توان با سایت‌های فریلنسری ایرانی همکاری کرد؟

اگر قصد دارید از طریق سایت‌های آزادکاری ایرانی فعالیت خود را شروع کنید، باید ابتدا در این سایت‌ها عضو شوید و یک پروفایل کاربری برای خود بسازید. در این پروفایل می‌توانید سابقه کاری، نمونه کار، قیمت‌های پیشنهادی و …. را قرار دهید.

آن‌گاه کارفرمایان برای انجام پروژه‌ها به شما پیام خصوصی از طریق سایت ارسال می‌کنند. گاهی هم پروژه‌ها به ‌صورت مناقصه واگذار می‌شوند. در این حالت، کارفرما پروژه خود را اعلام می‌کند و فریلنسرها هزینه و زمان پیشنهادی خود را اعلام می‌کنند. هر کس که هزینه به صرفه‌تر و زمان سریع‌تری را به کارفرما پیشنهاد دهد، پروژه به وی واگذار می‌شود.

بسترهای خارجی پروژه‌های فریلنسری کدامند؟

در جهان سایت‌های فریلنسری معتبر فراوانی وجود دارد که در صورت آشنایی داشتن با زبان انگلیسی، می‌توانید از آن سایت‌ها پروژه بگیرید و کسب درآمد دلاری داشته باشید. البته لازمه کار کردن در سایت‌های آزادکاری خارجی، آشنایی با قوانین پرداخت آن‌ها و مهیا کردن بسترهای لازم برای تسویه حساب ایرانی در شرایط تحریم است. اگر بتوانید از این فیلترها عبور کنید، گزینه‌های زیر برای همکاری وجود دارد:

Upwork یکی از بزرگترین سایت‌های فریلسنرینگ در سطح جهان است. هرکس با هر تخصصی می‌تواند در این سایت کار مناسب خود را به صورت پروژه‌های بلندمدت، ‌کوتاه‌مدت، تخصصی، عمومی و …. پیدا کرده و تحویل بگیرد.

در سایت Peopleperhour نیز هر فریلنسر می‌تواند از موضوعات تکنولوژی طراحی وبسایت و اپلیکیشن تا پروژه‌های فروش و ترجمه را دریافت کند.

یکی از اولین و بهترین سایت‌های آزادکاری در جهان، همین سایت Freelancer است که حدود چند میلیون مشتری دارد. افراد از سراسر جهان می‌توانند یا عضویت در این سایت، پروژه‌های مختلفی را دریافت کنند.

Fiverr یک سایت متفاوت فریلنسرینگ است که در آن هر آزادکار می‌تواند دستمزد خود را قبل از انجام پروژه اعلام کند و بگوید مثلاً من با 10 یا 20 دلار چه کاری می‌توانم انجام دهم! آن‌گاه هر مشتریان در بین پیشنهادها، فریلنسری که بتواند کار او را انجام دهد را انتخاب می‌کند و پیشنهاد کاری‌اش را برای وی ارسال می‌کند.

  • لینکدین 

مطمئناً Linkedln بزرگترین شبکه اجتماعی مخصوص کسب‌وکار در جهان است که حدود میلیون‌ها شغل در آن وجود دارد. افراد هر روزه پست‌های کاری زیادی در این رسانه منتشر می‌کنند. بنابراین شما نیز می‌توانید ضمن فعالیت در آن، درآمد خوبی کسب کنید.

یک سایت که مخصوص فریلنسرهای نویسندگی و محتوایی است، سایت iWriter است که در آن می‌توانید برای هر موضوعی مقاله بنویسید و محتوا تولید کنید.

فریلنسر کیست

چگونه می‌توان با سایت‌های فریلنسری خارجی همکاری کرد؟

همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم، برای فریلنسر جهانی شدن، باید با زبان‌ انگلیسی یا سایر زبان‌های رسمی دنیا آشنایی داشته باشید. در این‌صورت می‌توانید دنبال پروژه‌های متناسب با مهارت خود در سایت‌های خارجی بگردید.

معمولاً در نمونه‌های فریلنسری خارجی، شیوه کار سایت‌ها با هم تفاوت دارد. برخی امکان ایجاد رزومه را برای کاربران فراهم می‌کنند و برخی نیز فضایی شبیه به رسانه‌های اجتماعی ایجاد می‌کنند تا بتوان پروژه‌ها یا دیگر گزینه‌های مربوط به کار را به‌صورت پُست در آن‌ها منتشر کرد.

همچنین برای تسویه وجوه نیز باید حساب بین‌المللی یا پی‌پال داشته باشید. البته اگر سایتی را پیدا کنید که امکان تسویه با ارز دیجیتال مانند بیت‌کوین یا دیگر ارزها را داشته باشد، دیگر نیازی به دردسرهای باز کردن حساب بین‌المللی نخواهید داشت.

برای فریلنسر شدن به چه چیزهایی نیاز داریم؟

با اینکه می‌دانیم فریلنسر کیست و چه شرایط شغلی و ویژگی‌هایی دارد، اما از همه اینها گذشته، برای آزادکار شدن به چه چیزهای دیگری نیاز داریم؟ آیا همین‌که مهارتی داشته باشیم و ویژگی‌های آزادکاری را نیز در خود ایجاد کنیم، کافیست؟

قطعاً کافی نیست! در واقع وقتی شما در پی این هستید که از ماهیت آزادکاری سر دربیاورید و بدانید یک فریلنسر کیست و دقیقاً چه وظیفه‌ای دارد،ِ باید به فکر ابزارهای کاری آن نیز باشید.

تصور کنید شما یک ادیتور باشید و در یکی از سایت‌ها معتبر فریلنسری عضور هستید. حالا یک پروژه‌ی بسیار قوی و خوب به شما پیشنهاد می‌شود که به‌خوبی هم از پس آن برمی‌آیید. اما پس از قبول پروژه متوجه می‌شوید که سخت‌افزار لازم برای انجام بخشی از پروژه را در اختیار ندارید. به‌نظرتان در این مرحله چه اتفاقی می‌اُفتند؟

شما مجبور می‌شوید پروژه را پس دهید؛ اگر کارفرما فرد اخلاق‌مداری نباشد، ممکن است از شما خسارت یا چیزهایی از این نمونه را بگیرد. خودتان هم اعتماد به نفستان را از دست خواهید داد.

اما با دانستن اینکه دقیقاً به چه ابزارهایی برای فریلنسر شدن نیاز دارید، دیگر هرگز مجبور نیستید به چنین جریانات ناگواری فکر کنید. بنابراین قبل از دریافت هر پروژه،‌تمام امکانات لازم برای انجام آن را بسنجید و درصورت کمبود امکانات، پروژه را قبول نکنید و به دنبال پروژه‌های کوچک‌تر باشید. البته مشاوره گرفتن از فریلنسرهای برتر هم می‌تواند در ایجاد آمادگی برای قبول پروژه تاثیر فراوانی داشته باشد.

سخن نهایی

مطمئنم حالا دیگر به کلی معنى freelance و چه افرادی می‌توانند فریلنسری را انتخاب کنند، را میدانید. خود شما اگر فرد ماجراجویی هستید که همیشه در پی تجربه‌های تازه است، آزادکاری بهترین گزینه شغلی برای شماست. درآمد این کار بسته به مهارت‌های هرکس تفاوت دارد، اما اگر خوب کار کنید، حتماً درآمد خوبی هم از فریلنسری خواهید داشت.

از این به بعد هرکس بخواهد بداند فریلنسر چیست، شما می‌توانید تمام جنبه‌های کاری آن را به وی بگویید و حتی خودتان را به عنوان یک آزادکار معرفی کنید. یادتان باشد، برخورداری از ویژگی‌های یک آزادکار، مهمترین معیار برای انتخاب این شغل است.

اما در ابتدا نمی‌توان تمام این ویژگی‌ها را به یک‌باره در خود ایجاد کرد. پس باید وارد میدان شوید تا سختی کار را درک کنید. تنها چیزی که باید در حال حاضر روی آن کار کنید، تعهد است. وقتی متعهد به انجام کاری باشید، تمام راه‌های انجام آن را پیدا خواهید کرد.

دیدگاه‌های شما

2 دیدگاه دربارهٔ «فریلنسر کیست؟ +7 ویژگی Freelancer (درآمد، وظایف و …)»

  1. برای کسب درآمد به روش فریلنسری وب سایت پارس‌ فریلنسر فارسی و برای حرفه‌ای ها پارس‌فریلنسر انگلیسی را پیشنهاد می دهم.

    با سپاس از مقاله خوب شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان