اهمال کاری چیست؟ + انواع اهمال کاری و درمان

معرفی انواع اهمال کاری
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

شاید برای همه شما این سؤال به وجود آمده باشد که اهمال‌کاری چیست و برای درمان آن چه باید کرد. حتماً برای شما هم این اتفاق افتاده است که از انجام کار یا کارهایی، هرچند مهم و ضروری خودداری کنید و در عوض به کارهایی بپردازید که برای شما خوشی و لذت بیشتری به دنبال دارد. همه ما علی‌رغم این که تا چه حد در قبال وظایف خود مسئول هستیم، گاهی تمایل داریم که انجام این وظایف را به تعویق انداخته و به انجام کارهای دلخواه خود بپردازیم.

انواع اهمال کاری

این یک امر طبیعی و عادی است و در اصطلاح روان‌شناسی به آن اهمال‌کاری می‌ گویند. پس گفتیم که اهمال‌کاری برای همه افراد پیش می‌آید، برخی از افراد، فقط گاهی مواقع دست به اهمال‌کاری می‌‌زنند که این به‌خودی‌خود مشکل بزرگی به وجود نمی‌‌آورد. اما درمقابل، برخی از افراد دائماً درحال اهمال‌کاری هستند و کارهای مهم و ضروری خود را آخر از همه انجام می‌دهند. همان‌طور که مشخص است، دسته دوم در زندگی خود به مشکلات زیادی برخواهند خورد. در ادامه، به بررسی اهمال‌کاری و انواع آن می‌پردازیم.

انواع اهمال کاری تحصیلی

اهمال کاری چیست؟

حالا می‌خواهیم بگوییم که اهمال کاری چیست و دقیقاً چه معنی دارد. «اهمال کردن» در لغت، به معنای به تعویق انداختن، با تأخیر انجام‌ دادن، کنار گذاشتن و طفره رفتن می‌باشد. کلمه اهمال‌کاری (به انگلیسی procrastinate) از دو بخش لاتین ترکیب شده است. بخش اول یعنی pro به معنی محول کردن است و crastinus به معنی تعلق به فردا می‌باشد. پس کل این کلمه درنهایت، محول کردن به فردا معنی می‌شود. پس هرکس که کارهای خود را به فردا یا روزهای بعدی می‌اندازد، به‌عنوان اهمال‌کار شناسایی می‌شود.

تعریف ساده از اهمال‌کاری این است که شخص، کارهای ضروری خود را عقب می‌اندازد و تمایل دارد ابتدا کارهایی که ضرورت کمتری دارند را انجام دهد. طبق نظریه روان‌شناس مشهور و استاد دانشگاه کلگری، آقای پیرز استیل، اهمال‌کاری این‌گونه تعریف می‌‌شود: «اهمال‌کاری یعنی حتی درصورتی‌که شما می‌دانید که به تعویق انداختن کاری به ضرر شما تمام خواهد شد، اما باز هم به‌عمد و کاملاً آگاهانه آن را به تعویق می‌اندازید».

از سوی دیگر، فروید، روان‌شناس معروف و بزرگ، لذت بردن را ریشه انواع اهمال‌کاری‌ها تلقی می‌کند. از نظر او ما انسان‌ها هنگام اولویت‌بندی کارهای خود ممکن است لذت بردن از کارها را مبنی قرار دهیم. درنتیجة این انتخاب، اهمال‌کاری رخ می‌دهد. یعنی کارهای مهم و ضروری به تعویق می‌افتند. خلاصه هنر شفاف انديشيدن را بخوانید.

کلیشه‌‌های رفتاری اهمال‌کاران

لازم است بدانید که به‌طور‌کلی، انسان‌‌ها ذاتاً به لذت‌‌های آنی و لحظه‌‌ای اهمیت بیشتری می‌‌دهند. ذات انسان به صورتی طراحی شده است که این لذت‌های آنی را به نتایج طولانی‌مدت و پایدار ترجیح می‌‌دهد. این موضوع همان حس لذت‌جویی می‌باشد که می‌تواند ما را به اهمال‌کاری وا‌دار نماید.

انواع رایج اهمال کاری
دکتر ویز

چه زمانی اهمال‌کاری مضر است؟

بعد از اینکه فهمیدید اهمال کاری چیست و معنای آن را درک کردید، وقت آن رسیده تا بدانید که چه زمانی اهمال‌کاری مضر است. گاهی این سؤال پیش می‌آید که آیا اهمال‌کاری همیشه مضر و آسیب‌رسان بوده و یک مشکل اخلاقی و رفتاری به‌حساب می‌آید؟ درواقع باید بدانید که تمام اهمال‌کاری‌ها، هرچند همه آن‌ها به تعویق انداختن کارها هستند، اما به یک اندازه مضر و آسیب‌رسان نیستند. اگر این ویژگی در فرد تقویت شود، موجب می‌شود فرد در کارهای خود تأخیر بیندازد و از همه کارهای مهم خود عقب می‌ماند.

مثلاً اگر شخصی بخواهد برای تولد دوست خود کادویی تهیه کند، ممکن است این موضوع را به تعویق بیندازد. اما درصورتی‌که وقت زیادی برای انجام این کار در اختیار داشته باشد، این اهمال‌کاری او ضرر زیادی نخواهد داشت. اما اگر همان شخص به بهانه استراحت کردن، رفتن به محل کار خود را به تعویق اندازد، این کار او اهمال‌کاری محسوب شده و می‌تواند برای او تبعات و پیامدهایی به دنبال داشته باشد.

در واقع برای این که راحت‌تر تشخیص دهید که آیا کار شما اهمال‌کاری محسوب می‌شود یا نه و چه پیامدهایی دارد، باید نکاتی را در نظر بگیرید. اولاً به‌خاطر داشته باشید که انواع اهمال‌کاری به یک اندازه مهم نیستند و دوماً اگر کار شما یکی از سه پیامد زیر را به دنبال داشت، اهمال‌کاری به‌حساب می‌آید. این پیامدها عبارتند از:

  • به تعویق انداختن کاری باعث افت و کاهش بازدهی و کارایی شما شود،
  • این به تأخیر انداختن و نادیده گرفتن در مورد امور مهم و ضروری و اولویت‌‌های اصلی زندگی شما باشد،
  • در اثر این به تعویق انداختن، به‌طورکلی کارها و فعالیت‌های شما به تأخیر بیفتند.

بررسی انواع اهمال‌کاری

انواع اهمال کاری چیست و به چند دسته تقسیم می‌شود؟ خوب است بدانید که اهمال‌کاری انواع متفاوتی دارد که برای هر یک هم درمان‌های متفاوتی ارائه می‌شوند. همچنین تأثیر انواع مدل‌های اهمال‌کاری بر زندگی فرد متفاوت است. در ادامه به بررسی انواع اهمال‌کاری و نحوه درمان آن می‌پردازیم.

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که اهمال‌کاری و موکول کردن کارها به زمان‌های دیگر صرفاً ویژگی اخلاقی افراد تنبل است. به‌عبارت‌دیگر، این افراد ریشه انواع اهمال‌کاری را در تنبلی افراد جست‌وجو می‌کنند. اما جالب است بدانید که تنبلی و فرار از زحمت کشیدن، تنها یکی از دلایل اهمال‌کاری است و دلایل اهمال‌کاری می‌تواند بسیار متنوع و گوناگون باشد. برای مبارزه با اهمال کاری و بهبود کیفیت زندگی افراد اول باید با انواع آن آشنا شویم و سپس راه مبارزه با اهمال‌کاری را بیاموزیم.

درمان اهمال کاری

اهمال‌کاری گرایشی

اهمال‌کاری گرایشی تقریباً در وجود همه ما نهادینه شده است که باعث می‌شود انجام برخی کارها را به تعویق بیندازیم. حتی امکان دارد کلاً آن را انجام ندهیم. شاید برای شما سؤال پیش بیاید که دلیل اهمال کاری چیست و چرا درگیر اهمال کاری گرایشی می‌شویم؟ محققان گفته‌اند که دلیل این نوع اهمال‌کاری معمولاً لجبازی، ترس یا حتی فرار از واقعیت می‌باشد.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به هر دلیلی دچار اهمال‌کاری گرایشی شوید. به‌عنوان‌مثال، در نظر بگیرید که شما در یخچال خود مقداری غذا دارید، اما به دلیل تنبلی این غذا را گرم نمی‌کنید. ازآنجاکه گرسنه هستید، از بسته چیپسی که روی میز شما و دم دست شما هست می‌خورید. این یک مثال بسیار ساده و قابل‌فهم برای توضیح مفهوم اهمال‌کاری گرایشی بود.

یکی دیگر از نمونه‌های این نوع اهمال‌کاری این است که برای مثال، ما از ضرورت و مزایای ورزش کردن اطلاع داریم، اما به خود زحمت نمی‌دهیم و راحت در خانه می‌خوابیم. در این قسمت، اهمال کاری و تنبلی تقریباً به یک معنی هستند که موجب می‌شود فرد از روی تنبلی کارهای خود را به تعویق بیندازد.

راه‌حل اهمال‌کاری گرایشی

رفتارشناسان تنبلی کردن و یا به‌عبارت‌دیگر، فرار کردن از زحمت را همان اهمال‌کاری گرایشی می‌دانند که ممکن است برای همه افراد پیش آید. ازنظر رفتارشناسان، برای غلبه کردن به اهمال‌کاری گرایشی راه‌حل‌هایی وجود دارد. یکی از این راه‌حل‌ها، جایزه دادن است. یعنی شما درازای انجام کاری که به آن تمایل ندارید و احتمال اهمال‌کاری در آن زیاد است، برای خود جایزه‌ای تعیین کنید.

راه‌حل دیگر این است که برای اجتناب از اهمال‌کاری گرایشی، بهتر است که قبل از انجام کار، تمامی مقدمات موردنیاز آن را فراهم نمایید. برای مثال، قبل از درس خواندن همه وسایل و لوازم موردنیاز را نزدیک خود قرار دهید.

اهمال‌کاری اجتنابی

یکی از انواع رایج اهمال‌کاری، اهمال‌کاری اجتنابی است. اهمال‌کاری اجتنابی از تنبلی کردن افراد منشأ نمی‌گیرد، بلکه زمانی فرد دست به اهمال‌کاری اجتنابی می‌زند که کاری به او تحمیل شده باشد. به‌عبارت‌دیگر، زمانی که فرد از موضوع تحمیل‌شده ناراضی باشد و به‌اصطلاح بخواهد لج‌بازی کند. در اهمال‌کاری اجتنابی، فرد به‌صورت کاملاً آگاهانه اهمال‌کاری را انجام می‌دهد.

این نوع از اهمال‌کاری بیشتر در کودکان و نوجوانان دیده می‌شود؛ برای مثال اگر والدین کودکی، او را مجبور به درس خواندن یا انجام تکالیف وی کنند، ممکن است آن کودک با والدین خود لج‌بازی کرده و به‌خاطر لج‌بازی و نه تنبلی، از انجام تکالیف خود اجتناب کند.

راه‌حل اهمال‌کاری اجتنابی

برای جلوگیری از اهمال‌کاری اجتنابی، اولاً آن شخص باید بداند که اگرچه لحن سایرین در برخورد او مناسب نیست، اما به این فکر کند که انجام آن کار چقدر به نفع او خواهد بود. پس باید به‌خاطر منفعت خود هم که شده باشد، دست به انجام این کار بزند و اهمال‌کاری نکند.

یکی دیگر از راه‌های غلبه بر اهمال کاری اجتنابی، این است که از اطرافیان خود بخواهید که با لحن مناسبی با شما صحبت کنند. زیرا همان‌طور که گفتیم، اهمال‌کاری اجتنابی به‌خاطر لحن دستوری افراد رخ می‌دهد. اگر والدینی هستید که فرزند کودک یا نوجوان شما لج‌بازی کرده و دست به اهمال‌کاری اجتنابی می‌زند، باید در انتخاب لحن صحبت با فرزند خود دقت کنید.

اهمال‌کاری شناختی

یکی دیگر از انواع اهمال کاری چیست و برای حل آن چه کنیم؟ نوع دیگر اهمال‌کاری، شناختی می‌باشد که به دلیل ناآگاهی و ندانستن ایجاد می‌شود. این نوع اهمال‌کاری باعث می‌شود تا فرد نتواند اوضاع را به‌درستی شناخته و درباره موقعیت‌های مختلف تصمیم‌گیری کند. حتی در بسیاری مواقع نمی‌دانیم انجام یک کار به‌خصوص برای ما مفید است یا مضر.

غلبه بر اهمال کاری

دلایل اهمال‌کاری شناختی

اگر شما نتوانید جنبه‌های مختلف امور و فعالیت‌ها را بسنجید و از سود و زیان کارها و فعالیت‌ها آگاهی نداشته باشید، یا نتوانید به‌خوبی تصمیم بگیرید و در تصمیم‌گیری ضعف داشته باشید، به اهمال‌کاری شناختی دچار شده‌اید. اهمال‌کاری شناختی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در ادامه، برخی از این دلایل و راه‌حل‌های آن‌ها را نام می‌بریم.

مردد بودن

 گاهی شما هنگام انجام کاری دچار شک و تردید می‌شوید. اگر این شک و تردید در بیشتر مواقع به سراغ شما بیایند، ممکن است باعث بروز مشکلات زیادی در زندگی شما شوند. اکثر افرادی که دائماً دچار شک و تردید هستند، از توانایی‌ها و ویژگی‌های اخلاقی خود درک صحیحی ندارند.

 برای مثال هنگامی که فردی می‌خواهد کاری را شروع کند، نمی‌داند که آیا از پس این کار برمی‌آید یا خیر. همچنین چنین شخصی نمی‌تواند مزایا و فواید انجام کاری را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار دهند. نتیجه این اهمال‌کاری این است که فرد در هنگام تصمیم‌گیری، دائماً دچار تردید و سردرگمی می‌شود و نمی‌تواند عملکرد مناسب و قابل‌قبولی داشته باشد.

راه‌حل

 برای درمان این نوع از اهمال‌کاری، این افراد می‌توانند قبل از انجام هر کاری، یک چک‌لیست از مزایا و معایب این کار تهیه نمایند. درنهایت هم بر اساس لیست خود، تصمیم بگیرند که آیا انجام چنین کاری به نفع آن‌ها تمام می‌شود یا برای آن‌ها مضر است. به‌علاوه، باید این نکته را هم در نظر بگیرند که داشتن تسلط، تنها با تمرین و ممارست به دست می‌آید و اگر در ابتدای کار توانایی لازم را ندارند جای هیچ نگرانی نیست. زیرا به‌تدریج این تسلط و توانایی حاصل می‌شود. مقاله اصول داستان نويسی را بخوانید.

ضعف در تصمیم‌گیری

برخی از افراد هم به‌خاطر ضعف در تصمیم‌گیری دچار اهمال‌کاری شده و از انجام کاری که توانایی انجام آن را دارند سر باز می‌زنند. گاهی ممکن است شما فکرها و برنامه‌های خوبی در ذهن خود داشته باشید و همچنین توانایی انجام آن را هم داشته باشید، اما نمی‌توانید این فکرها را عملی کنید. زیرا درست هنگامی که باید تصمیم به اقدام بگیرید، دچار ضعف و مشکل در تصمیم‌گیری می‌شود. تا جایی که از عملی‌کردن ایده خود به‌کل منصرف شوید.

مبارزه با اهمال کاری

راه‌حل

سعی کنید در صورت نیاز به مشورت، حتماً از کسانی کمک بگیرید و برای اقدام کردن و شروع کاری، منتظر نباشید که همه چیز عالی و ایده‌آل باشد. بهتر است با برنامه‌ریزی قبلی کار خود آغاز کنید و گام‌به‌گام به‌پیش روید.

عدم درک درست از آینده و توقعات خود

برخی از افراد اصلاً نمی‌دانند که از زندگی خود چه توقعی دارند. آن‌ها هیچ ایده‌ای درمورد آینده خود نداشته و هیچ راهی را انتخاب نمی‌کنند. اگر شما ندانید که از زندگی خود چه می‌خواهید یا به عبارت بهتر، هیچ هدفی را برای خود مشخص نکرده باشید، طبیعتاً هیچ انگیزه‌ای برای ادامه دادن نخواهید داشت. درنتیجه هیچ اقدامی برای کارهای خود نکرده و دست به اهمال‌کاری می‌زنید.

اهمال‌کاری جسمانی

نمونه دیگر اهمال‌کاری که بسیار شایع است، به‌عنوان اهمال‌کاری جسمانی شناخته می‌شود. در این نوع اهمال‌کاری، فرد به بهانه‌های مختلفی از کار کردن شانه خالی می‌کند؛ کارهایی که احتمالاً مزیت‌های بسیاری برای او دارد. در اهمال‌کاری جسمانی، فرد به بهانه بیماری یا ضعف جسمی و… از زیر کار کردن درمی‌رود.

اهمال‌کاری تحصیلی

یکی از شایع‌ترین اهمال‌کاری‌هایی که در این روزها مشاهده می‌کنیم، اهمال کاری تحصیلی می‌باشد. این نوع اهمال‌کاری بیشتر در بین محصلان وجود دارد که باعث می‌شود که فرد از انجام تکالیف درسی یا خواندن درس‌های لازم، سر باز زند و آن‌ها را به تأخیر بیندازد. این نوع اهمال‌کاری تأثیرات بسیار بدی بر تحصیل دانشجو یا دانش‌آموز دارد.

در این نوع اهمال‌کاری، برخی از دانش‌آموزان و دانشجویان علی‌رغم اینکه می‌دانند در صورت نداشتن مطالعه کافی یا انجام ندادن تکالیف، پیامدهای بدی در انتظار آن‌هاست، باز هم درس‌های خود را نمی‌خوانند. اهمال‌کاری تحصیلی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برای مثال، برخی از دانش‌آموزان اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس پایینی دارند و احساس می‌کنند که هوش و توانایی کافی برای یادگیری مطالب را ندارند. گاهی هم اهمال‌کاری تحصیلی به دلیل عدم علاقه و احساس تحمیل شدن درس می‌باشد.

برخی از دانش‌‌آموزان نیز برنامه‌ریزی درستی ندارند و درنتیجه، دست به اهمال‌کاری تحصیلی می‌زنند. یافتن ریشه و علت اهمال‌کاری تحصیلی بسیار مهم است و می‌تواند از افت تحصیلی دانشجویان و دانش‌آموزان جلوگیری کند. در ادامه، به بررسی درمان اهمال کاری تحصیلی می‌پردازیم.

درمان اهمال کاری تحصیلی

توجه داشته باشید که همیشه اهمال‌کاری تحصیلی به علت تنبلی نیست و این موضوع می‌تواند دلایل بسیار گوناگونی داشته باشد. ممکن است اهمال‌کاری تحصیلی علاوه بر تنبلی، به دلیل ضعف جسمانی یا نداشتن انگیزه کافی رخ دهد. اگر علت اهمال‌کاری تحصیلی مشکلات و ضعف جسمانی یا عواملی مانند عدم تمرکز یا مشکلات روحی و روانی باشد، باید به‌دقت ریشه‌یابی و درمان شود.

اما تحقیقات و مطالعات نشان داده است که در اکثر مواقع، اهمال‌کاری تحصیلی به دلیل نداشتن انگیزه کافی رخ می‌دهد. به‌طور‌کلی، تمامی فعالیت‌های روزمره ما تحت تأثیر انگیزه انجام می‌شود و اگر انگیزه وجود نداشته باشد ما عملاً هیچ‌یک از کارهای روزمره خود را انجام نمی‌دهیم. انگیزه می‌تواند به‌صورت بیرونی باشد. مثلاً فرد درازای دریافت یک جایزه، درس بخواند و تلاش کند. تأثیر انگیزه‌های بیرونی معمولاً کوتاه‌مدت و موقتی است و نمی‌تواند برای طولانی‌مدت دانشجو یا دانش‌آموز را ترغیب کند.

از سوی دیگر، اگر انگیزه درونی باشد و خود دانشجو و دانش‌آموز از فواید مطالعه درس آگاه باشد، شروع به درس خواندن می‌کند. به‌عبارت‌دیگر، اگر دانش‌آموز یا دانشجو خود را برای رسیدن و بهره بردن از فواید طولانی‌مدت درس خواندن تشویق کند، می‌تواند به نحو مؤثری به اهمال‌کاری تحصیلی غلبه کند. درنتیجه می‌تواند آینده بهتری برای خود رقم بزند.

سایر اهمال‌کاری‌ها

پاسخ به سؤال انواع اهمال کاری چیست و چه انواعی دارد، در اینجا به پایان نمی‌رسد. ما در طول روز، بسیاری از اهمال‌کاری‌ها را مشاهده می‌کنیم که دلایل مشخصی ندارند و نمی‌توان آن‌ها را در بین موارد ذکرشده جای داد. برای مثال، نوعی اهمال‌کاری وجود دارد که به دلیل استفاده بیش ‌از حد از شبکه‌های مجازی اتفاق می‌افتد. همچنین برخی اهمال‌کاری‌ها به‌خاطر انتظارات غیرواقعی است که از کما‌ل‌گرایی فرد نشئت می‌گیرد. حتی در برخی مواقع، فرد از دیگران تأثیر می‌پذیرد و باعث می‌شود در کارهای خود اهمال‌کاری را پیشه کند.

دلایل اهمال‌کاری

حالا نوبت به آن رسیده است تا بدانید که دلایل اهمال کاری چیست و چرا افراد به این ویژگی دچار می‌شوند. قبل از اینکه بخواهیم به سراغ روان‌شناسی اهمال کاری برویم، باید ابتدا به دلایل مهم اهمال‌کاری خواهیم پرداخت.

ترس از شکست و موفقیت

حتماً برای شما هم بارها پیش آمده است که اگرچه تمایل به انجام کاری دارید و یا می‌دانید که آن کار برای شما منافع زیادی دارد، اما به دلیل ترس از شکست خوردن آن را انجام نمی‌دهید. برای مثال برخی از افراد قبل از شروع یک کسب‌وکار، از شکست خوردن در آن کار می‌ترسند و در نتیجه، برای شروع اقدامی نمی‌کنند.

علاوه بر این، ممکن است یک دانش‌آموز به‌خاطر ترس از شکست خوردن در کنکور سراسری، به رتبه خوب یا رشته‌های پرطرفدار فکر نکند و به چیزهای متوسط و حتی پایین‌تر هم قانع شود. در این حالت، فرد علی‌رغم اینکه می‌داند انجام کاری تا چه حد به نفع او تمام می‌شود، اما باز هم به‌خاطر ترس، فعالیت موردنظر را شروع نکرده و دست به اهمال‌کاری می‌زند. اما سؤال مهم این است که چگونه می‌توانیم به این نوع از اهمال‌کاری غلبه کنیم؟

در اکثر موارد، ترس ما از شکست به دلیل ترس ما از رفتار و بازخوردهای دیگران است. بنابراین در وهله اول، سعی کنید که آن کار را صرفاً به‌خاطر خودتان و نه دیگران انجام دهید. در ضمن همواره این نکته را هم در نظر داشته باشید که شکست جزء جدایی‌ناپذیر فعالیت‌های ماست و همواره احتمال شکست وجود دارد.

روحیه خود را قوی کرده و به‌خاطر ترس از شکست عقب‌نشینی نکنید. به‌خاطر داشته باشید که حتی افراد مشهوری که به موفقیت‌های چشمگیری رسیده‌اند هم بارها در زندگی خود شکست را تجربه کردند اما دلسرد نشده‌اند. پس شما هم از شکست نترسید و شروع به انجام کارها کنید.

کمال‌گرایی

بسیاری از اهمال‌کاری‌ها به علت کمال‌گرایی ایجاد می‌شوند. اما کمال‌گرایی چیست و به چه افرادی کمال‌گرا می‌گوییم؟ برخی از افراد، زندگی را بسیار برای خود و حتی اطرافیان سخت می‌کنند. چنین اشخاصی بسیار بلندپرواز هستند. ازنظر آن‌ها، همه چیز یا باید در بهترین و کامل‌‌ترین حالت خود باشد و یا اصلاً وجود نداشته باشد. طبیعتاً ما به‌عنوان انسان حق اشتباه کردن و خطا کردن داریم و همیشه نمی‌توانیم همه چیز را به نحو احسنت و ایده‌آل انجام دهیم.

به علاوه، شرایط جامعه و رفتار دیگران گاهی باعث می‌شود که همه چیز برای ما عالی پیش نرود. پس کمال‌گرایی به‌خودی‌خود اخلاقی منفی به حساب می‌آید. کمال گرایی یکی از دام‌های بزرگ و خطرناک برای اهمال‌کاری است. این بدان معنی است که شخص کمال‌گرا ترجیح می‌دهد که برخی کارها را اصلاً انجام ندهد. زیرا احتمال می‌دهد که آن کار به‌صورت عالی و ایده‌آل انجام نشود. اما برای جلوگیری از اهمال‌کاری در اثر کمال‌گرایی هم راه حل‌هایی وجود دارد.

راه‌حل

ازآنجاکه در این حالت، کمال‌گرایی باعث به تعویق انداختن کارها و اهمال‌کاری می‌شود، ما با مقابله کردن با کمال‌گرایی می‌توانیم مانع از اهمال‌کاری شویم. یکی از راه‌حل‌های مؤثر و مفید برای مقابله با کمال‌گرایی، انجام کار تیمی یا گروهی است. تحقیقات اثبات کرده است که در کار تیمی میزان کمال‌گرایی به‌شدت کاهش می‌یابد. دومین راه‌حل این است که برای خود یک مرز تعیین کنید. این مرز شما نباید یک حد عالی را در نظر بگیرد، بلکه باید یک حد متوسط باشد.

برای مثال حدی متوسط در هر کاری در نظر بگیرید. سپس با خود بگویید که نباید از این حد پایین‌تر باشم. حال اگر از حد تعیین‌شده بهتر بودید، به خود جایزه بدهید. همچنین هنگام انجام کارها سعی کنید از دیگران کمک بخواهید. با این کار به خود نشان می‌دهید که شما عالی و کامل نیستید و به‌هیچ‌وجه نیازی ندارید که کارهای خود را عالی و ایده‌آل انجام دهید.

مشکل بودن تصمیم گیری

بعضی از افراد، در نحوه تصمیم‌گیری مشکل دارند. چنین اشخاصی هنگام تصمیم‌گیری در موضوعات مختلف، آن‌چنان درگیر شک و تردید و دودلی می‌شوند که درنهایت، نمی‌توانند دست به انتخاب یک راه یا یک تصمیم بزنند. همین ضعف در تصمیم‌گیری، یکی از علل مهم اهمال‌کاری شناخته می‌شود.

جالب است بدانید که تصمیم‌گیری یک هنر و مهارت است. پس خبر خوب این است که اگر در تصمیم‌گیری‌های خود مشکل دارید و همین موضوع باعث اهمال‌کاری در شما شده است، می‌توانید هنر تصمیم‌گیری را بیاموزید. برای اینکه فرایند تصمیم‌گیری را برای خود راحت کنید، بهتر است یک نمودار یا جدول ساده بکشید و در آن نقاط قوت و ضعف یک تصمیم را مشخص نمایید. در پایان، راه یا تصمیمی که نقاط قوت آن از نقاط ضعف آن بیشتر بود را انتخاب کنید.

افراط کردن و مشکلات ناشی از آن

جالب است بدانید که همیشه اهمال‌کاری به علت تنبلی و فرار از زحمت کشیدن نیست. بلکه دسته‌ای از افراد هستند که به علت افراط‌کاری و کار و تلاش بی‌وقفه و بیش از اندازه دچار اهمال‌کاری می‌شوند. این دسته از افراد تا حدی در کار کردن افراط می‌کنند که ازنظر جسمی و روحی دچار فرسایش می‌شوند. درنتیجه، توانایی روحی و جسمی برای ادامه راه را ندارند.

بنابراین به همان اندازه که تنبلی کردن و اجتناب از کار کردن می‌تواند دردسرساز شود، افراط کردن بیش ‌از ‌حد نیز می‌تواند به‌عنوان عامل مهمی برای اهمال‌کاری در نظر گرفته شود. استرس، خستگی و بیماری ازجمله عواملی هستند که باعث اهمال‌کاری می‌شوند. پس بهتر است کار خود را آهسته و با آرامش و برنامه پیش ببرید و در زمان‌های مشخصی به خود استراحت دهید.

راههای درمان اهمال‌کاری

حالا نوبت به این رسیده است تا بدانید که راه‌های درمان اهمال کاری چیست و برای حل آن چه باید کنیم؟ همان‌طور که پیش‌ازاین گفتیم، راه‌حل هر یک از انواع اهمال‌کاری با هم متفاوت هستند. هرگز فکر نکنید که رهایی از این مشکل، غیرممکن است. اهمال‌کاری را هم مانند هر عادت بد دیگری، می‌توان ترک کرد. اما باید در ابتدا وجود این مشکل بزرگ را شناسایی کنید و سپس علت آن را در وجود خود جویا شوید. بعدازاین مراحل می‌توان، با تاکتیک‌ها و استراتژی‌های روان‌شناسی این مشکل را از بین برد و این عادت را ترک کرد.

روانشناسی اهمال کاری

عواقب اهمال‌کاری

بهتر است عواقب اهمال‌کاری خود را تا جایی که می‌توانید و ممکن است، لحظه‌ای کنید. این بدان معناست که سعی کنید طوری کارها را انجام دهید که بتوانید عواقب ناشی از اهمال‌کاری را خیلی سریع احساس کنید و از آن دست بکشید.

پاداش سریع

برای کارهایی که با موفقیت به اتمام می‌رسانید، خیلی سریع برای خود پاداش در نظر بگیرید. پاداش هر کار باکیفیت و زمان انجام آن کار ارتباط مستقیمی دارد. اگر شما برای کار خود پاداش خوبی را در نظر بگیرید، اشتیاق بیشتری هم برای سریع‌تر تمام کردن کار خواهید داشت. همچنین اگر این پاداش را تا حد ممکن به اتمام انجام کار خود نزدیک کنید، انگیزه شما برای باکیفیت به انجام رساندن آن افزایش خواهد یافت. در همین حین، با پاداش‌های کوچک یا دور از دسترس، به‌احتمال زیاد دوباره دست به اهمال‌کاری خواهید زد.

برنامه‌ریزی روزانه

برنامه‌ریزی روزانه و همچنین معقولانه داشته باشید. نباید این‌طور باشد که طوری برای یک روز برنامه سنگین بچینید که تمام توان و انرژی شما را بگیرد. اگر کارهای خود را تقسیم کرده و برای هرکدام، یک بازه زمانی کوتاه مشخص کنید، احتمال بسیار کمی دارد که دچار اهمال‌کاری شوید. در مورد ویژگی برونگرایی بیشتر بدانید.

جمع بندی

برای همه ما پیش آمده است که گاهی اوقات، برخی از کارها و مسئولیت‌های خود را به‌وقت دیگری موکول کرده و به تعویق انداخته‌ایم. اهمال‌کاری می‌تواند در بسیاری از موارد به ضرر شما باشد و برای شما مشکلاتی به‌همراه داشته باشد. به‌خصوص اگر شما فردی باشید که بنا به دلایل مختلفی به اهمال‌کاری عادت کرده باشید و این اهمال‌کاری به‌صورت دائمی و در مورد امور مهم و اساسی زندگی شما رخ دهد. پس برای حل این مشکل هرچه سریع‌تر اقدام نمایید و اهمال‌کاری نکنید.

انواع رایج اهمال کاری

اهمال‌کاری می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. برای مثال: تنبلی کردن، به خود زحمت ندادن، تردید و دودلی، ضعف در تصمیم‌گیری، نداشتن انگیزه کافی، استرس، کمال‌گرایی، لج‌بازی، خستگی جسمی ناشی از کار مفرط و… همگی می‌توانند از علل اهمال‌کاری باشند. در این مقاله ما به بررسی انواع اهمال‌کاری پرداختیم و توضیح دادیم که داشتن انگیزه، چه تأثیری بر جلوگیری از اهمال‌کاری دارد.

برخی از سوالات رایج:

1. اهمال کاری به چه معناست؟

در لغت اهمال کاری به معنی واگذار کردن است. درواقع به تاخیر انداختن و تعلل در کارها اهمال کاری می گویند.

2. انواع اهمال کاری را نام ببرید؟

1. اهمال کاری شناختی
2. اهمال کاری گرایشی
3. اهمال کاری جسمانی
4. اهمال کاری تحصیلی

3. کلیشه های رفتاری اهمال کاران چیست؟

اهمال کاران با به تاخیر انداختن کارها در یک چرخه معیوب گرفتار می-شوند. مغز این افراد در توجیح اهمالکاری با کامل و درست انجام دادن مواجه می شود که همین مورد این افراد را از برنامه مشخص خود دور می کند.

دیدگاه‌های شما

2 دیدگاه دربارهٔ «اهمال کاری چیست؟ + انواع اهمال کاری و درمان»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور خودمان را تو دل بقیه جا کنیم؟

30.000 تومان

چطور خودمان را تو دل بقیه جا کنیم؟

تخفیف استثنایی

65.000تومان

30.000 تومان