خلاصه هنر شفاف اندیشیدن + 10 نکته کلیدی

خلاصه هنر شفاف انديشيدن
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

بر اساس خلاصه هنر شفاف اندیشیدن، واقعیت این است که خواسته یا ناخواسته انسان‌ ها در طول زندگی خود دچار اشتباهات بسیاری در ابعاد مختلف می‌شوند، زیرا پیش‌ بینی آینده و جلوگیری از خطاها و تصمیمات اشتباهی که در آینده می‌گیریم تقریبا غیر ممکن است.

ولی در صورتی که یک کتاب مانند یک دایره‌ المعارف، فهرست کاملی از این اشتباهات را پیش روی ما قرار داده و ذهن ما را از اشتباهات کرده و ناکرده‌اش مطلع کنند، می‌ توان آینده را پیش‌بینی کرد که احتمال رخداد خطاهای بعدی را کاهش داد. عدم آگاهی منجر به کارکردهای اشتباه می‌ شود و آگاهی بدون تردید می‌ تواند از درصدی از این خطاها جلوگیری کند.

بیشتر اشتباهاتی که در زندگی رخ می‌دهد از طرز تفکر ما نشأت می‌گیرد. در واقع به این دسته از اشتباهات خطاهای ذهنی گفته می‌شود. در کتاب هنر شفاف اندیشیدن نویسنده شما را دربرابر خطاهای ذهنی‌تان قرار می‌دهد و از شما می‌خواهد آن‌ها را دوباره بررسی کنید تا در موقعیت‌های مشابه در آینده بتوانید تصمیم درست‌تری بگیرید.

در این مقاله قصد داریم بخشی از کتاب یا به عبارتی دیگر خلاصه هنر شفاف اندیشیدن اثر «رولف دوبلی» را ارائه دهیم تا با مطالعه آن بتوانید راه‌های بهتری را در زندگی خود انتخاب کنید.

خلاصه کتاب هنر شفاف اندیشیدن

خلاصه هنر شفاف اندیشیدن اثر رولف دوبلی

شاید تا به حال این اتفاق برای‌تان رخ داده است که در رابطه با مسئله‌ مهمی، تصمیمات غلطی بگیرید یا قصد داشته باشید در تصمیمات روزمره خود بهتر و هوشمندانه‌ تر عمل کنید؟ در هر صورت خلاصه هنر شفاف اندیشیدن اثر «رولف دوبلی» کمک بسیاری به شما خواهد کرد.

کتاب هنر شفاف اندیشیدن اثر «رولف دوبلی» در سال 2013 منتشر شده است. این اثر در رابطه با خطاهای ذهنی انسان است که در موقعیت‌ها و شرایط مختلف، زندگی را تحت تاثیر قرار می‌دهند. نویسنده در این کتاب خواننده را با این سوال مواجه می‌کند: «آیا همواره تصمیات درستی می‌گیریم؟» تصمیم‌ها و انتخاب‌های ما همواره تحت تاثیر ذهن ما هستند، اما آیا ذهن ما بهترین کارکرد را دارد؟ در خلاصه هنر شفاف اندیشیدن از عواملی سخن گفته می‌شود که به صورت ناخودآگاه زندگی ما را تحت تسلط خود قرار داده‌اند.

«رولف دوبلی» در خلاصه هنر شفاف اندیشیدن انسان را دعوت به درست و بدون تعصب فکر کردن می‌کند و اعتقاد دارد به این صورت می‌توان به موفقیت و کمال رسید. یکی از پرفروش‌ترین کتاب آلمان در سال 2013 کتاب هنر شفاف اندیشیدن اثر «رولف دوبلی» انتخاب شد.

این اثر بعد از منتشر شدن به سرعت به چندین زبان دنیا ترجمه شد و مورد استقبال خوانندگان بهترین کتاب های روانشناسی و روان‌شناختی قرار گرفت. «رولف دوبلی» در این نوشته خود با زبانی روان و ساده، رفتار انسان را کنکاش می‌کند و به او یاداور می‌شود که احتمالا بسیاری از تصمیمات او شفاف و صادقانه گرفته نشده است.

کتاب/خلاصه هنر شفاف اندیشیدن مناسب چه کسانی است؟

  • مدیران، مشاوران و تمام افرادی که در کار یا زندگی خود به اطلاعات روان‌شناختی نیاز یا تمایل دارند.
  • کسانی که قصد دارند در رابطه با خطاهای شناختی ذهن انسان اطلاعات کسب نمایند.
  • افرادی که قصد دارند تا حدی مانع از خطاهای رایج خود شوند.
  • افرادی که قصد دارند تصمیمات غلط خود را شناخته و در آینده تصمیم‌های بهتری بگیرند.

درس‌ هایی از خلاصه هنر شفاف اندیشیدن

ما انسان هستیم و تصمیمات اشتباه جزء جدانشدنی از زندگی ما به حساب می‌آید. همان‌طور که در ابتدا توضیح دادیم بخش بزرگی از اشتباهات ما، ذهنی و فکری است. جالب است بدانید که بسیاری از این خطاها و اشتباهات بین انسان‌ها متدوال و شایع است.

براساس مطالبی که بیان کردیم به عنوان یک انسان یا هوشمندترین موجود روی زمین موظف هستیم این اشتباهات را بررسی کرده و احتمال رخ دادن آن را در آینده به حداقل برسانیم. «رولف دوبلی» با نوشتن کتاب هنر شفاف اندیشیدن کار ما را ساده کرده است. برای اطلاعات بیشتر در مورد استفاده از قدرت ذهن مقاله “ روش افزایش قدرت ذهن ” را مطالعه کنید

رولف دوبلی مجموعه‌ای از 100 اشتباهات ذهنی که ذهن ما ممکن است در تله آن‌ها گرفتار شود را جمع‌ آوری کرده است. در ادامه به مهم‌ترین خطاهای ذهن که در خلاصه هنر شفاف اندیشیدن اثر رولف دوبلی مورد بررسی قرار گرفته است اشاره می‌کنیم:

خلاصه هنر شفاف اندیشیدن اثر رولف دوبلی

1. خطای بقا و نگرش اشتباه در مورد موفقیت

اولین خطایی که «رولف دوبلی» در کتاب خود در رابطه با آن سخن گفته، خطای بقا است. یکی از خطاهای ذهنی ما این است که ممکن است موفقیت خود را همواره بیش از حد ممکن تخمین بزنیم. مثلا با راه‌ اندازی یک استارتاپ با تمام وجود برای آن تلاش می‌کنید و پس‌ انداز خود را برای آن خرج می‌کنید و احتمالا موفقیت آن را بالا ارزیایی می‌ کنید در حالی که کسب‌وکارهای بسیار بهتری پیش از این راه‌اندازی و بعد از مدتی از بین رفته است.

معمولا اکثر کسب‌وکارهای نوپا حتی به خط شروع هم نمی‌رسند و به دلیل کمبود سرمایه یا عدم توانایی در جذب سرمایه‌گذار یا اختلاف نظر بنیان‌گذارها از هم می‌پاشند. حتی در صورتی که یک استارتاپ شروع به کار کند ممکن است فعالیت آن 3 سال بیشتر طول نکشد و از چرخه رقابت خارج شود.

بنابراین باید همواره در زمان تخمین زدن احتمال موفقیت، سری به قبرستان پروژه‌ ها، سرمایه‌ گذاری‌ ها و استارتاپ‌ هایی بزنید که با قدرت آغار به کار کردند اما در پایان حذف شدند.

«رولف دوبلی» در این بخش از خلاصه کتاب هنر شفاف اندیشیدن جملات بسیار زیبایی می‌نویسد: پشت هر نویسنده موفقی می‌ توانی 100 نویسنده دیگر را پیدا کنید که هرگز کتاب‌های آن‌ها به فروش نمی‌رسد. پشت سر آن‌ ها نیز 100 نویسنده دیگر هست که ناشری را پیدا نکرده‌اند پشت سر آن‌ ها هم باز 100 نفر دیگر که دست نوشته‌ های ناتمام آن‌ها روی طاقچه می‌خورد و پشت سر آن‌ ها هم باز صد نفر دیگر هست که رویای این را دارند که روزی کتابی بنویسند.

2. تایید اجتماعی

از دیگر خطاهایی در خلاصه هنر شفافیت اندیشیدن مورد بررسی قرار گرفته است و دلیل اصلی ایجاد حباب و نگرانی در بازار بورس محسوب می‌شود، تایید اجتماعی است. تصور کنید در یک خیابان در حال قدم زدن و حرکت هستید، ناگهان به چند نفر برخورد می‌کنید که در حال تماشای آسمان هستند.

ناخودآگاه، شما نیز نگاه شما به سمت آسمان می‌رود. چرا؟ علت این کار وجود پدیده‌ای به نام تایید اجتماعی است. برخی از افراد تایید اجتماعی را غریزه جمع‌ گرایی تعریف می‌کنند و می‌گویند یکی از خطاهای اندیشه است. به دلیل وجود این خطا است که افراد زمانی که مانند دیگران عمل می‌کنند، احساس بهتری دارند.

گاهی اوقات چند نفر در بازار بورس یک سهام خاصی را خریداری می‌کنند و ناگهان سیل عظیمی از معامله‌ گران بدون هیچ تحلیل و آنالیز، برای خرید آن سهام صف می‌کشند.

3. خطای هزینه هدر رفته

از دیگر خطاهای ذهن می‌توان به خطای هزینه هدر رفته اشاره کرد. ممکن است کسب‌ و کاری را شروع کنیم و آن کسب‌ و کار وقت، انرژی و منابع مالی بسیاری از ما بگیرد اما باز حاضر نیستند آن را رها کنند. گاهی اوقات لازم است فراموش کردن و از یاد بردن را یاد بگیرید.

در صورتی که خطای هزینه هدر رفته سراغ ما آید و ما را در تله خود گرفتار کند، حاضر نیستید از کسب‌ و کاری که همیشه دارید به شما ضرر می‌ زند، خارج شوید. چون اعتقاد دارید که در صورتی که از کسب‌ و کار خارج شوید، همه چیز را هدر داده‌اید. بنابراین چه در صورتی که خارج شوید و چه خارج نشوید، ضرر کرده‌اید و سرمایه خود را از دست داده‌اید.

خطای هزینه هدر رفته در هنر شفاف اندیشیدن

گاهی یک فرد در بازار بورس سهمی را خریداری می‌کند و آن سهم زیان‌ده می‌شود اما باز نیز سهم را نگهداری می‌کند؛ چرا معتقد است که زمان و سرمایه خود را روی این سهم گذاشته است و در صورتی که آن سهم خود را به فروش برساند، ضرر کرده است. در صورتی که خوب فکر کند متوجه می‌شود که در هر حالت ضرر کرده و هر چه زودتر سهم خود را به فروش برساند، جلوی ضرر بیشتر را گرفته است.

4. خطای بازنگری

از رایج‌ترین خطاهای ذهنی که ما در آن ممکن است گرفتار شویم، خطای بازنگری است. برخی از مدیران موفق یک شعار معروف دارند و می‌گویند: «چنان‌چه قصد دارید من را بشناسید، لازم نیست به موفقیت‌ های من نگاه کنید، بلکه به تعداد شکست‌های من نگاه کنید که چقدر کم هستند». این دسته از مدیران که براساس این شعار رفتار می‌کنند در زندگی خود گرفتار تله خطای بازنگری می‌شوند.

در این موضوع این است که این دسته از افراد بر اساس طرز تفکری که دارند احتمال موفقیت خود در آینده کاری و شخصی‌شان را بیش از حد طبیعی می‌بینند. این نوع از نگرش سبب می‌شود فرد بیش از حد به تفکر و تصمیمات خود اعتماد داشته باشد و موقعیت‌های گوناگون را کم‌تر مورد بررسی قرار دهد. این کار سبب می‌شود که با ریسک‌ های بسیاری مواجه شوید و آسیب بسیاری ببینید. رهایی از این خطا به هیچ عنوان ساده به نظر نمی‌رسد.

براساس مطالعات افرادی که با این خطای ذهنی آشنا هستند، درست به اندازه افرادی که هیچ اطلاعی از آن ندارند، گرفتار آن می‌شوند. بنابراین برای غلبه بر این خطا باید روی خود بسیار کار کنید و صرفا به خبر داشتن از این موضوع اکتفا نکنید.

5. دانش شوفر

یکی از خطا شناختی ذهنی که در خلاصه کتاب هنر شفاف اندیشیدن مورد بررسی قرار گرفته دانش شوفر است. بنابر این خطای ذهنی می‌توان دانش را به دو نوع دانش واقعی و دانش شوفر دسته‌بندی کرد. زمانی که فردی زمان و تلاش بسیاری برای رسیدن به یک مسئله صرف می‌کند، او به دانش واقعی دست پیدا می‌کند ولی افرادی نیز هستند که تنها وانمود می‌کنند، مطلبی را می‌دانند. بنابراین صرفا دارند کلمات را طوطی‌وار تکرار می‌کنند و هیچ دانش و تلاش پشت صحبت‌های آن‌ها نیست.

6. توهم کنترل

در خلاصه هنر شفاف اندیشیدن اثر رولف دوبلی توهم کنترل به عنوان یکی از خطاهای ذهن معرفی شده است. او در این رابطه می‌گوید برخی از افراد فکر می‌کنند قادرند روی یک سری از مسائل کنترل داشته باشد. بنابراین هیچ کنترلی روی آن مسائل ندارند. مثلا عاشقان فوتبال را در ذهن خود تصور کنید.

زمانی که وارد ورزشگاه می‌ شوند و بازی شروع می‌شود به صورت مداوم دستان خود را حرکت می‌دهند و در لحظات حساس از خود حرکات عجیب و غریب درمی‌ آورند و حس می‌کنند این حرکات می‌تواند اثر بگذارد. این در حالی است که این حرکت‌های هیچ اثری در بازی ندارد.

بنابراین تنها کاری که باید برای غلبه بر خطای توهم کنترل انجام دهید این است روی موضوعاتی تمرکز کنید که روی آن‌ها تسلط و کنترل دارید. در رابطه با دیگر موارد، هر چه بخواهد بشود، می‌شود. تمرکز روی موضوعاتی که کنترلی روی آن‌ها ندارید، هیچ سودی برای شما ندارد.

توهم کنترل در خلاصه هنر شفاف اندیشیدن اثر رولف دوبلی

7. جنون نوگرایی

از دیگر مشکلاتی که برخی از انسان‌ها با آن روبه‌رو هستند، جنون نوگرایی است. برخی از افراد فکر می‌کنند که در صورتی که همواره جدیدترین برندها را خریداری کنند، جلوتر از دیگران هستند ولی اصلا این طور نیست. این افراد اصلا توجهی به توانایی و مزایای یک محصول منحصربه‌فرد ندارند بلکه تنها به جدید و به‌روز بودن آن محصول فکر می‌کنند.

چنان‌چه 40 سال پیش از برخی از افراد سوال می‌کردید که زندگی در 40 سال آینده به چه شکل درمی‌آید؟ به شما می‌گفتند بزرگراه‌های هوایی ساخته می‌شود، قطارهایی ساخته می‌شود که با سرعت نور حرکت می‌کند. مردم برای تعطیلات به ماه سفر می‌کنند و غذاها به شکل قرص مصرف می‌شود.

دور و اطراف خود را نگاهی بیندازید! آیا چنین اتفاقی افتاده است؟ شما پشت یک میز نشستید، یک لباس رسمی به تن دارید و کتابخانه شما از چوب ساخته شده و خیلی معمولی غذا می‌خورید. در حقیقت موضوعات روزمره زندگی شما شباهت بسیاری به سال‌ها و قرن‌های قبل دارد. پس ما نباید در جنون نوگرایی گیر بیفتیم با پیش‌بینی آینده خود را به دردسر بیاندازیم.

8. اهمال کاری

یکی از خطاهای ذهنی مورد بررسی قرار گرفته در خلاصه هنر شفاف اندیشیدن اهمال‌کاری و به تعویق انداختن کارهای ضروری و سودمند است. در کتاب هنر شفاف اندیشیدن مثال جالبی مطرح می‌شود: «دوست من در 10 سال گذشته هر روز تلاش می‌کند که سیگار را ترک کند. هر سیگاری که مصرف می‌کند، ادعا می‌کند که آخرین بار است که مصرف می‌کند. اما اصلا این طور نیست و به تعویق انداختن ترک سیگار او را با مشکل روبه‌رو کرده است. اهمالکاری چیست؟

هیچ وقت اجازه ندهید که خطای اهمال‌کاری شما را به مشکل روبه‌رو کند. شما یک سری کار ضروری دارید که هیچ شخصی برای شما انجام نمی‌دهد. این شما هستید که باید کارهای خود را انجام دهید و مسئولیت زندگی و کسب‌ و کار خود را به عهده بگیرید. به خودتان غلبه کنید و نگذارید که اهمال‌کاری، شما را عقب نگه‌ دارد و جلوی رشد و پیشرفت شما را بگیرد. برای آشنایی با انواع ایده برای کسب و کار مقاله ” ایده کسب و کار ” را مطالعه کنید

یکی از شیوه‌هایی که با آن می‌توانید بر اهمال‌ کاری و تعویق انداختن کارها غلبه کنید، عمومی کردن کارها است. شما قادر هستید تصمیمات خود را با دوستان خود مطرح کنید. اغلب ما از بدقولی تنفر داریم و تمایل نداریم نزد دوستان خود بدقول شویم. به همین دلیل چنان‌چه به دوستان خود بگویید که فلان کار را تا ماه آینده انجام خواهم داد، حتما برای انجام دادن آن تلاش خواهیم کرد.

9. حسادت

احمقانه‌ ترین احساستی که انسان در آن گرفتار می‌شود، حسادت است. نکته جالب این است که با کمی تفکر می‌توان بر این حس غلبه کرد. از میان 3 انتخاب زیر، شما کدام گزینه را انتخاب می‌کنید؟

  • حقوق دوستان شما افزایش پیدا کند و حقوق شما ثابت بماند
  • حقوق شما و دوستان شما ثابت باشد.
  • حقوق شما و دوستان شما کاهش یابد.

در صورتی که گزینه او را انتخاب نمایید، درگیر حسادت هستید اما مشکل حسادت این است که هیچ نفعی برای شما ندارد. در صورتی که شما به دوستان خود حسادت کنید، حقوق شما افزایش پیدا می‌کند؟ قطعا پاسخ سوال شما خیر است پس شما دارید با حسادت حال خود را بد تیلقی و وقت خود را تلف می‌کنید.

جملات زیر از خلاصه هنر شفاف اندیشیدن اثر رولف دوبلی اثرات بسیاری در جلوگیری از حسادت دارد: «چه‌طور حسادت را مهار کنید؟ ابتدا خود را با دیگران مقایسه نکنید. دوم این ‌که دایره توانایی خود را پیدا کنید و خود آن دایره را پر کنید. موقعیتی را برای خود خلق کنید که در آن بهترین هستید. مهم نیست در چه زمینه‌ای مهات دارید و مهارت شما چقدر کوچک است مهم این است که شما پادشاه قلعه خودت هستید.»

حسادت در در خلاصه هنر شفاف اندیشیدن اثر رولف دوبلی

10. خطای در دسترس بودن

به نظر شما تعداد آدم‌هایی که بر اثر سقوط هواپیما می‌میرند بیشتر است یا آدمایی های که به دلیل بیماری از جمله سرطان، سکته مغزی فوت می‌شوند؟ پاسخ سوال اغلب ما سقوط هواپیما است ولی این طور نیست. پس چرا اغلب مردم معتقدند برخلاف آن درست است؟ چون آن‌ها در حافظه‌ ما در دسترس هستند.

ما اغلب در ذهن خود چیزهای ساکت یا نامرئی را کوچک می‌دانیم و فکر پیشامدهای پرزرق و برق و جذاب، برای مغز ما در دسترس‌تر است. در این‌جا ذهن ما با استفاده از چیزهایی که به اندازه کافی تکرار شدند و برای مغز ما در دسترس هستند، جدا از درست یا اشتباه بودن آن‌ها جهت‌گیری می‌کند و دنیا را با همان نتایج می‌بیند حتی در صورتی که درست نباشد.

به نظر شما می‌شود در یک شهر غریبه زندگی کنید و نقشه آن شهر را نداشته باشید و در عوض از نقشه شهر خود برای آن‌جا استفاده کنید؟ خنده‌ دار است! ولی این همان خطای در دسترس بودن است که ذهن ما اطلاعات اشتباه را به نبود اطلاعات ترجیح می‌دهد. بنابراین بهتر است مراقب ورودی‌ های ذهن خود باشید و اجازه ندهید این خطا برای ذهن شما رخ دهد.

مهارت شفاف اندیشیدن را در خود پرورش دهید

«رولف دوبلی» در کتاب هنر شفاف اندیشیدن به مخاطبین یاد می‌ دهد که چنان‌چه بتوانند خطاهای ذهن خود را شناسایی کنند و به خودشناسی برسند، می‌ توانند در زندگی تصمیم‌های آگاهانه‌تر و منطقی‌ تری بگیرند و به موفقیت نزدیک‌ تر شوند.

در این مقاله به خلاصه هنر شفاف اندیشیدن خطاهای ذهنی که در این کتاب ارزشمند مورد بررسی قرار گرفته است اشاره شده. با مطالعه این مطلب خواهید توانست خطاهای ذهنی خود را شناسایی کرده و با اصلاح طرز تفکر خود برای آینده شخصی و شغلی خود بهترین تصمیمات را بگیرید.

برخی از سوالات رایج:

1. توضیح مختصری از هنر شفاف اندیشیدن ارائه دهید؟

این کتاب درواقع به مسائلی که در ناخودآگاه انسان اتفاق می افتد می-پردازد. و توضیح دقیقی از کارکرد ذهن انسان ارائه می دهد.

2. کتاب شفاف اندیشیدن برای چه افرادی مناسب است؟

1. مدیران و موسسان شرکت ها
2. مشاوران مجموعه های مختلف
3. افرادی که در پی گسترش آگاهی و پیشرفت شخصی هستند.

3. هنر شفاف اندیشیدن چه درس هایی را ارائه می دهد؟

1. خطای بقا و نگرش اشتباه در مورد موفقیت
2. تایید اجتماعی
3. خطای هزینه هدر رفته

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *