درونگرایی چیست؟ بررسی 11 ویژگی افراد درونگرا

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

شاید تا به حال واژه‌ هایی مانند درونگرایی و برونگرایی به گوشتان خورده باشد اما ندانید که درونگرایی چیست؟ در واقع در بسیاری از نظرات روانشناسی افراد را به صورت کلی به دو دسته برونگرا و درونگرا تقسیم بندی می‌کنند و سپس خصوصیات و ویژگی‌ هایی به این افراد نسبت می ‌دهند.

اما فایده دانستن این مطالب چیست؟ برای مثال ممکن است این سوال برای شما پیش آید که درونگرایی چیست و چرا باید با چنین مفاهیمی آشنا باشیم. بعد از آشنا شدن شما به چنین مفاهیمی طبیعتا شما درک بهتری نسبت به خود یا اطرافیانتان پیدا خواهید کرد. اگر ویژگی‌ های افراد برونگرا و درونگرا را بدانید، می ‌توانید راحت ‌تر با آنها برخورد کنید و تعبیر درستی از رفتارهای آنها خواهید داشت.

این موضوع هم در ارتباطات بین فردی اهمیت دارد و هم برای شناخت خود و نحوه تطبیق خود با محیط اطراف کاربرد دارد. برای مثال در روابط بین اعضای یک خانواده یا روابط بین دو دوست درک مفاهیمی مانند درونگرایی و برونگرایی می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

در این مقاله قصد داریم در مورد درونگرایی و ویژگی‌ های افراد درونگرا صحبت کنیم و به پاسخ این سوالات برسیم که درونگرا کیست، درونگرایی چیست و ویژگی درونگرا چیست؟

درونگرایی چیست

درونگرایی چیست؟

حتما تا کنون با افراد درونگرا برخورد داشته ‌اید، این افراد می‌ توانند از اعضای خانواده مانند همسر شما باشند یا یکی از دوستان یا همکاران شما باشد، حتی ممکن است خود شما فردی درونگرا باشید. بیشتر ما افراد درونگرا را با ویژگی ‌هایی مانند تنها بودن، آرام بودن یا خجالتی و سرد بودن می ‌شناسیم.

اما این تصورات تا چه اندازه درست است و آیا واقعا فرد درونگرا شخصی است که از جامعه و دیگر انسان ‌ها دوری می ‌کند؟ اصلا درونگرایی چیست؟ برخلاف تصور عموم یک فرد درونگرا الزاما فردی سرد و گوشه‌ نشین نیست و باید بگوییم که اگر چنین اعتقادی در مورد درونگراها دارید، هر چه سریع ‌تر باید آنها را دور بیاندازید. در این مقاله به تدریج با خصوصیات اخلاقی مثبت و منفی افراد درونگرا آشنا می ‌شویم و در نهایت به پاسخ سوال درونگرایی چیست می ‌رسیم.

طبق تعاریف ارائه شده درمورد سوال درونگرایی چیست؟ یک فرد درونگرا کسی است که تمایل دارد اوقاتی را در تنهایی سپری کند؛ زیرا این تنهایی به او نیرو و انرژی تازه ‌ای می ‌بخشد و بعد از آن این فرد قادر خواهد بود که با محیط اطراف و اشخاصی که با او سر و کار دارند تعاملات سازنده ‌تری برقرار کند. پس متوجه می ‌شویم که فرد درونگرا در اصل به خلوت کردن با خود و تنهایی احتیاج دارد و این به معنی گوشه‌ گیر بودن این فرد نیست.

در ادبیات یونگ درونگرایی چیست؟

یکی از اولین کسانی که به مفهوم درونگرایی و برونگرایی پرداخت، شخصی به نام «یونگ» است. طبق نظر «یونگ» افراد جامعه یا درونگرا هستند یا برونگرا، به این ویژگی دوگانه یا دو قطبی بودن می ‌گویند. از نظر «یونگ» برای یک فرد درونگرا زندگی ذهنی بسیار جذاب است و او از خلوت کردن با خودش نیرو و انرژی زیادی می ‌گیرد.

همچنین از نظر «یونگ» توجه، دغدغه‌ ها و علاقه یک فرد درونگرا معطوف به افکار، احساسات و به طور کلی دنیای درون خود اوست. از نظر «یونگ» یک فرد درونگرا در اثر تعامل زیاد با افراد دیگر انرژی خود را از دست داده و سپس در تنهایی و خلوت این انرژی را باز‌می ‌یابد در حالی که فرد برونگرا از میان جمع قرار گرفتن و برقراری ارتباط با سایر افراد انرژی می ‌گیرد.

یک نکته مهم

قبل از این که به بررسی بیشتر این که درونگرایی چیست؟ بپردازیم باید این نکته را ذکر کنیم که اگر چه ما برخی از ویژگی‌ های افراد درونگرا را بیان می‌ کنیم؛ اما این به این معنا نیست که تمامی افراد درونگرا قطعا چنین خصوصیات اخلاقی دارند، بلکه ما در مورد اکثریت افراد صحبت می ‌کنیم و سعی داریم به پاسخ سوال درونگرایی چیست برسیم.

همچنین برخی از ویژگی ‌های مثبت و منفی افراد درونگرا را ذکر می‌کنیم تا با آگاهی از این نکات، این افراد بتوانند تعاملات و روابط بهتری داشته باشند و در زندگی خود به موفقیت بیشتری دست پیدا کنند. به علاوه به این نکته توجه کنید که باید ابعاد مختلفی از شخصیت و روابط افراد درونگرا را بررسی کنیم تا به پاسخ سوال ویژگی درونگرا چیست برسیم.

ابعاد شخصیتی و روابط افراد درونگرا

درونگراها به تنهایی احتیاج دارند

پیش از این گفتیم که افراد درونگرا بیشتر از سایر افراد به زمان‌ هایی برای تنها بودن نیاز دارند و نیز گفتیم که این به معنی جامعه ستیز بودن و دوری کردن آنها از جامعه نیست. در واقع یک فرد درونگرا به این دلیل گاهی کمی از سایر افراد فاصله می‌ گیرد و به تنهایی خود پناه می ‌برد که او نسبت به افراد درونگرا زمان بیشتری را صرف تجزیه و تحلیل موقعیت‌ ها و اطلاعات می‌کند.

زیرا او قصد دارد تمامی جوانب کار را بسنجد و سپس نظر خود را ابراز کند. به همین دلیل شاید بتوانیم بگوییم که افراد درونگرا به نسبت سایرین، در بیشتر مواقع تصمیمات درست ‌تر و پخته ‌تری می‌گیرند. همچنین تنهایی و تفکر کردن در تنهایی به این دسته از افراد نیرو و انرژی دوباره ‌ای می ‌بخشد و باز هم تاکید می ‌کنیم که نباید درونگرایی را با افسرده بودن اشتباه گرفت.

اکثر درونگراها شنونده‌ های خوبی هستند

قطعا همه ما هنگام صحبت کردن دوست داریم توجه کامل مخاطب خود را داشته باشیم و اگر مخاطب یا طرف مقابل ما صحبت کند و حرف ‌های ما را قطع کند از او آزرده خاطر می‌شویم. باید بگوییم که یکی دیگر از ویژگی‌ های مثبت افراد درونگرا این است که آنها اکثرا شنونده‌ های خوب و صبوری هستند.

شاید این موضوع را تجربه کرده باشید که بعد از صحبت کرد با یک فرد آرام و صبور، حتی با وجود اینکه او حرف خاصی به شما در مورد حل مشکلتان نزده است، احساس آرامش کرده باشید.

افراد درونگرا از آن جهت شنونده‌ های ماهر و خوبی هستند که به هنگام شنیدن درد و دل و سخنان شما، از خودشان و عقایدشان نطقی طولانی نمی ‌کنند و شما را سردرگم ‌تر و کسل نخواهند کرد. بلکه آنها در سکوت حرف‌ های شما را با دقت گوش داده و به سخنان شما فکر می‌ کنند. در واقع طبق نظر روانشناسان، رویکرد افراد درونگرا با افراد برونگرا در این زمینه متفاوت است.

یک فرد برونگرا، نه به دلیل پرحرفی یا خود نمایی، بلکه به دلیل ویژگی‌ های اخلاقی خود کمتر به گوش دادن علاقه نشان می‌دهد و دوست دارد هر چه سریع ‌تر سخنان شما تمام شود تا خودش نظراتش را بیان کند. البته این یک عیب به حساب نمی ‌آید و ما تنها قصد داریم تفاوت افراد را هنگام گوش دادن به سخنان دیگران بیان کنیم.

افراد درونگرا توجه بیشتری به محیط اطراف خود دارند

اگر شما دائما در حال صحبت کردن، برقراری ارتباط با دیگر افراد و یا تبادل اطلاعات باشید، به صورت طبیعی بخشی از حواس و توجه شما معطوف به این فعالیت ‌ها شده و در نتیجه از توجه شما به محیط اطرافتان تا حدی کاسته می ‌شود. اما همان طور که گفتیم افراد درونگرا کمتر صحبت می‌کنند و یا دیرتر و کمتر به مبادله اطلاعات می ‌پردازند و همین امر باعث می‌شود که آنها توجه بیشتری به محیط اطرافشان داشته باشند.

برای مثال شاید دو فردی که با حرارت زیاد در حال صحبت با یکدیگر هستند، می‌خواهند سخنان طرف مقابل خود را قطع کنند تا خودشان بتوانند صحبت کنند و در نتیجه توجه آنها به سخنان طرف مقابل کمتر است؛ اما اگر یک فرد درونگرا شاهد این مناظره باشد با دقت بیشتری به سخنان هر دو طرف گوش داده و آنها را در ذهن خود مورد تجزیه و تحلیل و ارزیابی قرار می‌دهد.

چرا افراد درونگرا کمتر صحبت می‌ کنند؟

شاید به عنوان شخصی برونگرا، این کم صحبتی افراد درونگرا شما را آزار دهد یا تصور کنید که این فرد تمایلی به صحبت کردن با شما و برقرار کردن ارتباط با شما ندارد. در حالی که این تصور در اکثر مواقع صحیح نیست؛ زیرا افراد درونگرا اولا بیشتر دوست دارند شنونده باشند و دوما این افراد قبل از صحبت کردن افکارشان را منظم کرده و در مورد انتخاب جملات و کلماتشان فکر می ‌کنند.

در واقع دلیل این که افراد درونگرا اشخاص کم حرف‌ تری هستند این نیست که تمایلی به صحبت کردن ندارند؛ بلکه آن‌ ها زمانی صحبت می‌ کنند که واقعا حرفی برای گفتن داشته باشند. اگر چه این خصلت که افراد درونگرا قبل از صحبت کردن کلمات را به دقت انتخاب می‌ کنند ویژگی خوبی است؛ اما گاهی می ‌تواند برای آنها دردسر ساز شود.

برای مثال اگر یک فرد درونگرا در یک جلسه فوری شرکت کند و نیاز داشته باشد که نظرات خود را به سرعت بیان کند، ممکن است دچار مشکل شود. پس توصیه ما به افراد درونگرا این است که قبل از قرار گرفتن در هر موقعیتی در مورد آن فکر کنند تا بتوانند با آمادگی کامل شرکت کرده و نظرات خود را سریع‌ تر ابراز کنند.

چرا افراد درونگرا کمتر صحبت می‌ کنند

خواندن زبان بدن توسط افراد درونگرا (زبان درونگرایی چیست؟)

شاید بتوان گفت که یکی دیگر از ویژگی ‌های مثبت افراد درونگرا این است که آنها در خواندن زبان بدن افراد مهارت بیشتری دارند. گفته شد که افراد درونگرا کمتر صحبت کرده و به همین دلیل به محیط اطراف خود دقت بیشتری می‌ کنند. در واقع به همین دلیل است که آنها از روی حالت چهره یا رفتارهای اطرافیانشان می ‌توانند بهتر به حال درونی آنها پی ببرند و به اصطلاح زبان بدن آنها را بخوانند.

افراد درونگرا به همین شیوه با اطرافیان خود ارتباط برقرار می‌کنند و معمولا به این دلیل است که درک بالایی از وقایع و رفتارها دارند. این خصوصیات اخلاقی سبب شده است که افراد درونگرا به افرادی با ملاحظه تبدیل شوند؛ زیرا موقعیت مخاطب خود را می‌سنجند و اگر شرایط او را مناسب نیافتند مزاحم او نخواهند شد. به همین دلیل است که شما در اکثر مواقع در کنار افراد درونگرا احساس راحتی و آرامش خواهید کرد.

درونگراها در شبکه‌ ها و فضاهای مجازی

تا به این جا حتما متوجه شده‌اید که درونگرایی چیست؟ و احتیاط کردن یکی از ویژگی  های افراد درونگرا است. همچنین گفتیم که آنها عادت دارند موقعیت را بسنجند، به محیط اطراف خود توجه زیادی دارند و قبل از این که شروع به صحبت کنند ابتدا سخنان خود را سنجیده و کلمات مناسب را انتخاب می‌کنند.

پس این موضوع دور از انتظار نیست که چنین افرادی در فضاهای مجازی وشبکه‌ های اجتماعی نیز محتاطانه ظاهر شوند. شاید بتوان گفت که جلب توجه کردن و توجه خواهی رفتار برجسته افراد درونگرا نیست.

البته افراد درونگرا نیز مانند تمامی اشخاص به درجاتی از توجه نیاز دارند؛ اما این افراد توجه مورد نیاز خود را بیشتر از افراد نزدیکشان طلب می ‌کنند تا افراد غریبه. پس به احتمال زیاد اکثر افراد درونگرا تمایل چندانی به سر و صدا کردن در شبکه‌ های اجتماعی و فضای مجازی ندارند.

افراد درونگرا و دوست یابی

شاید افرادی را سراغ داشته باشید که به محض ورود به یک جمع ناگهان توجه زیادی به خود جلب کرده و افراد زیادی به دور آنها حلقه بزنند؛ طبیعتا افراد از معاشرت با چنین اشخاصی لذت برده و با بودن در کنار آنها احساس سرزندگی و شادابی می‌کنند. البته این ویژگی بیشتر به افراد برونگرا تعلق دارد.

اما این به آن معنی نیست که افراد درونگرا اشخاصی بی‌حال و کسل هستند و با کسی دوستی و معاشرت نمی‌کنند. افراد درونگرا همان طور که در انتخاب کلمات و رفتارهایشان دقت می‌کنند؛ در انتخاب دایره دوستان خود نیز چنین برخورد می ‌کنند. شاید یک فرد درونگرا دایره ‌ای از افراد مختلف را دور خودش جمع نکند و یا به افراد زیادی انرژی نبخشد؛ اما با این حال دوستان خود را با دقت زیادی انتخاب کرده، با آنها بسیار صمیمانه برخورد می‌کند و به دوستان خود وفادار باقی می‌ماند.

شاید در ابتدا چنین به نظر برسد که برقرار ارتباط با افراد درونگرا و جلب توجه آنها کار سختی باشد؛ اما اگر برای شناخت این دسته از افراد زمان و حوصله کافی به خرج دهید؛ در خواهید یافت که افراد درونگرا از بهترین و قابل اعتمادترین افراد هستند. همچنین باید این ویژگی اخلاقی آنها را نیز مد نظر داشته باشید که این افراد گاهی برای شارژ شدن نیاز به تنهایی دارند؛ در این صورت احتمال ناراحت شدن از این افراد کاهش پیدا می‌کند.

افراد درونگرا و دوست یابی

درونگراها به عنوان شریک عاطفی چگونه رفتار می ‌کنند؟

در بخش‎های قبلی درباره این که درونگرایی چیست؟ و فرد درونگرا چه خصوصیاتی دارد صحبت کردیم. همچنین در مورد روابط دوستی افراد درونگرا صحبت کردیم و گفتیم که درونگراها دوستان خود را با وسواس و دقت انتخاب می‌کنند؛ اما در عین حال با دوستان اندک خود روابط بسیار صمیمانه ‌ای خواهند داشت و به آنها وفادار می ‌مانند.

این موضوع در مورد روابط عاطفی و عاشقانه افراد درونگرا نیز صدق می‌کند. یعنی افراد درونگرا با احتیاط و دقت شریک عاطفی خود را انتخاب می‌ کنند اما اگر بتوانید به خانه دل آنها راه یابید آنها به گرمی از شما استقبال کرده و برای شما چیزی کم نمی ‌گذارند.

همچنین افراد درونگرا از آنجایی که درک بالایی نسبت به محیط اطراف خود دارند، می ‌توانند شما و موقعیت‎تان را به خوبی درک کنند. گفته شد که افراد درونگرا به تنهایی و خلوت کردن با خود نیاز دارند؛ در نتیجه این را نیز درک می‌ کنند که شما نیز گاهی به تنهایی و فاصله گرفتن نیاز خواهید داشت.

یکی دیگر از ویژگی ‌های مثبت افراد درونگرا که می ‌تواند در روابط عاطفی بسیار مهم باشد این است که افراد درونگرا شنونده‌های بسیار خوب و ماهری هستند. به علاوه آنها معمولا رازدار و قابل اعتماد هستند؛ پس شما می ‌توانید به عنوان یک شریک عاطفی و همچنین یک دوست روی آنها حساب کنید و برایشان درد و دل کنید. آنها سخنان شما را خوب گوش می‌ دهند و به شما آرامش می ‌بخشند.

رفتار درونگراها به عنوان مدیر و کارفرما چگونه است؟

یک فرد درونگرا در صورتی که علم و کاردانی کافی را داشته باشد، یکی از بهترین مدیران خواهد شد. افراد درونگرا علاقه کمتری به جلب توجه و مورد ستایش قرار گرفتن نشان می‌دهند و درست به همین دلیل است که اگر تیم آنها در زمینه ‌ای موفق شود، آنها به جای جلب توجه کردن از تک تک اعضای تیم خود تشکر می ‌کنند و این موفقیت را متعلق به تمامی افراد تیم می ‌دانند.

یک مدیر درونگرا با دقت بیشتری کار می‌ کند؛ زیرا به صورت ذاتی تمایل دارد که موقعیت ‌ها را به خوبی بسنجد و اطلاعات را با دقت زیادی تجزیه و تحلیل و بررسی کند. همچنین توجه مدیر درونگرا به محیط کاری و اعضای تیمش زیاد است و می ‌تواند به درک خوبی از محیط کار و همکاران خود برسد و همین عامل باعث موفقیت او به عنوان یک مدیر خواهد شد.

ویژگی ‌هایی که با درونگرایی اشتباه گرفته می‌ شوند (تفاوت برونگرایی و درونگرایی چیست؟)

همان طور که در ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم، ممکن است برخی از افراد به علت ناآگاهی برخی از ویژگی ‌های منفی را به افراد درونگرا نسبت دهند. در ادامه لیستی در مورد برخی از ویژگی‌ ها و خصوصیاتی که به غلط به افراد درونگرا نسبت داده می ‌شوند آورده شده است:

  • خجالتی بودن: به هیچ وجه درونگرایی نشان دهنده خجالتی بودن نیست؛ بلکه یک فرد درونگرا خودش شخصا تنهایی را ترجیح می‌دهد و دلیل این کار او خجالتی بودن نیست.
  • جمع گریزی: فرد درونگرا علاقه چندانی به قرار گرفتن در جمع ‌های شلوغ ندارد؛ اما این به معنی جامعه ستیزی او نیست بلکه او در تنهایی خود انرژی گرفته و بعد به جمع بازمی‌ گردد.
  • سرد بودن و بی توجهی: ممکن است کم حرف بودن درونگرا ها باعث شود رفتار آنها سرد تلقی شود. اما افراد درونگرا برای دوستان و نزدیکان خود هرگز کوتاهی نمی‌ کنند و دلیل کم حرف بودن آنها بی‌توجهی کردن آنها نیست.

خلاصه مقاله و نتیجه گیری

بسیاری از روانشناسان افراد جامعه را به دو دسته درونگرا و برونگرا تقسیم بندی کرده و برای هریک از آنها ویژگی‌ هایی ارائه می ‌دهند. در این مقاله به بررسی سوال درونگرایی چیست؟ و درونگرا کیست؟ پرداختیم همچنین این موضوع را بررسی کردیم که ویژگی درونگرا چیست؟

یکی از ویژگی ‌های بارز افراد درونگرا این است که این افراد معمولا تنها بودن را به قرار گرفتن در جمع ترجیح می‌ دهند؛ دلیل این موضوع خجالتی بودن یا جمع گریزی افراد درونگرا نیست؛ بلکه طبق نظر روانشناسان افراد درونگرا با پناه بردن به تنهایی و خلوت کردن با خود انرژی دوباره‌ ای می‌گیرند.

همچنین در پاسخ سوال درونگرایی چیست، برخی از خصوصیات افراد درونگرا را ذکر کردیم؛ از جمله این که اکثر درونگراها شنونده ‌های خوبی هستند، افراد درونگرا توجه بیشتری به محیط اطراف خود دارند و نیز درونگراها در انتخاب دوست یا شریک عاطفی خود سخت‎گیرانه عمل می‌ کنند اما در روابط خود افرادی وفادار، صادق و صمیمی هستند.

لازم به ذکر است که قصد ما از این مقاله برتری دادن افراد درونگرا نسبت به افراد برونگرا نبوده و تنها برخی از ویژگی ‌های بارز این افراد را ذکر کردیم. همچنین ویژگی ‌های گفته شده در این مقاله، در مورد اکثر افراد درونگرا صدق می‌ کند و ممکن است استثناهایی هم در این مورد وجود داشته باشد.

برخی از سوالات رایج:

1. به چه افرادی درونگرا می گویند؟

افرادی که دوست دارند تا ساعاتی را به تنهایی سپری کنند. این افراد راجع به عواطف و احساسات خود با دیگران صحبت نمی کنند و در اکثر موارد با خودشان مسائل را حل می کنند.

2. چند مورد از ویژگی افراد درونگرا را بنویسید؟

1. به تنهایی احتیاج دارند.
2. شنونده خوبی هستند.
3. بیشتر به محیط خود توجه دارند.

3. در ارتباط با افراد درونگرا به چه مواردی باید توجه کرد؟

1. آنها خجالتی نیستند.
2. آنها جمع گریز نیستند.
3. نسبت به مسائل سرد و بی توجه نیستند.

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور خودمان را تو دل بقیه جا کنیم؟

30.000 تومان

چطور خودمان را تو دل بقیه جا کنیم؟

تخفیف استثنایی

65.000تومان

30.000 تومان