آشنایی 0 تا 100 با میکرواکشن به همراه 6 اصل طلایی

اصول میکرو اکشن
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

ممکن است تا به حال اصطلاح میکرواکشن را شنیده باشید؛ اما اطلاعاتی از معنا و مفهوم آن ندانید. در حقیقت همان مفهوم ساده‌ای است که هنگام برنامه‌ریزی به آن توجه دارید یا همان اقدامی کوچکی که به‌طور مکرر انجام می‌شود. همچنین می‌توان گفت همان برداشتن گام‌های کوچک که برای رسیدن به گام‌های بزرگ برمی‌دارید است. امروزه بسیاری از کتاب‌ها و سخنرانان انگیزشی این موضوع را به مخاطب خود ارائه می‌دهند و در رابطه با آن صحبت می‌کنند. دقت داشته باشید این راهکار می‌تواند برای عملی کردن برنامه‌ها گزینه مناسبی باشد.

نکته مهمی که در مفهوم میکرواکشن وجود دارد، برداشتن گام نخست است. شما باید در ابتدا فکری که در ذهن خوددارید را عملی کنید. همچنین باید بدانید که این موضوع امکان دارد در ابتدا برای‌تان مشکل باشد؛ اما راهی است برای انجام عمیق، افکار سطحی که باعث کشفیات، تغییرات درونی، پیدایش استعداد، تغییر سبک زندگی، افزایش هوش کلامی و افزایش مهارت‌های ارتباطی می‌شود.

پیشنهاد می شود مقاله “اموزش سبد مهارت”  و “هوش کلامی چیست؟” را نیز مطالعه نمایید.

ما با برداشتن قدم‌های کوچک می‌توانیم به اهداف خود برسیم و این همان مفهومی است که می‌توان از میکرواکشن استنباط کرد. شاید شما با مشاوره تحصیلی یا افراد باتجربه و موفق درباره‌ی نحوه برنامه‌ریزی درسی و یا کاری صحبت کرده باشید و حتما شنیده‌اید که برای انجام کاری باید ممارست و انضباط وجود داشته باشد. به‌طور مثال فرض کنید شما می‌خواهید 100 کلمه انگلیسی را یاد بگیرید.

میکرواکشن

آیا ممکن است شما یک‌شبه صد کلمه انگلیسی که با آن ناآشنا هستید را یاد بگیرید؟ خیر، این عمل غیرممکن و یا سخت است؛ ولی شما می‌توانید با استفاده از مفهوم میکرواکشن، برنامه‌ریزی خوبی ترتیب دهید. به‌طور مثال می‌توانید روزی دو یا سه کلمه از آن را یاد بگیرید و به‌طور میانگین پنجاه روز دیگر شما این کلمات را به‌خوبی یاد گرفته‌اید. این موضوع اهمیت میکرواکشن را به‌خوبی نشان می‌دهد؛ بنابراین توصیه می‌شود از آن غافل نشوید.

به‌طورکلی مفهوم میکرواکشن قدم‌های کوچک و مستمر است. بدون شک اگر شما به‌سختی یادگیری 100 کلمه زبان فکر می‌کردید، همیشه در همان پله اول می‌ماندید. به‌طوری‌که اگر برای رسیدن به یک هدف بازه زمانی کمی را در نظر بگیرید ممکن است به شما فشار بیاید و شما را خسته کند، اما اهداف هرچه ساده و کوچک باشند، زمان لازم برای رسید به آن کم‌تر است و آسان‌تر می‌شود و نتیجه خوبی در درازمدت نیز خواهد داشت.

تمام این دلایل ناشی از ذهن انسان است؛ به‌طوری‌که ذهن انسان به تغییرات بزرگ واکنش منفی نشان می‌دهد و در مقابل تغییرات بزرگ مقابله می‌کند و به همین خاطر است که بعد از انجام تغییرات بزرگ حس دلسردی به فرد رجوع می‌کند، اما تغییرات کوچک و ساده مغز را به‌صورت آرام با شرایط و تغییرات آشنا نگه می‌دارد و به دنبال آن پذیرش تغییرات برای ذهن راحت‌تر می‌شود.

اهمیت میکرواکشن در زندگی روزمره

تا به اینجا به سوال میکرواکشن چیست پاسخ دادیم و به‌صورت کلی این موضوع را بررسی کردیم؛ اما لازم به ذکر است که این موضوع اهمیت‌های بسیاری دارد که ما به آن‌ها اشاره نداشتیم. در ادامه متن تصمیم داریم به بررسی اهمیت میکرواکشن بپردازیم تا شما نیز از آن‌ها مطلع شوید.

عادت به مطالعه

ممکن است افراد زیادی به مطالعه علاقه‌مند باشند، ولی نتوانند کتاب خواندن را به یک عادت تبدیل کنند. حتی امکان دارد خود شما نیز این تجربه را داشته باشید که به خواندن یک کتاب بپردازید ولی بعد از چند روز از خواندن آن خسته شوید و آن را کنار بگذارید. راه‌حل این مشکل پیش‌تر گفته شد، شما می‌توانید آهسته اما پیوسته پیشروی کنید.

به‌طور مثال روزی یک صفحه یا یک پاراگراف از کتاب دل‌خواه‌تان را بخوانید، سپس بعد از مدتی تداوم و مطالعه هرروزه، این کار برای شما راحت‌تر می‌شود و به‌صورت یک عادت در می‌آید. این پیشنهاد ممکن است روند کندی به نظر برسد، ولی نتیجه خوبی و مطمئنی خواهد داشت که بعد از یک سال شما دیگر نمی‌توانید این عادت را ترک کنید و مطالعه کردن برای شما مانند غذا خوردن می‌شود.

حال بعد از تداوم و تکرار مستمر هر روزه شما می‌توانید در بلندمدت به‌صورت کم‌کم تعداد صفحات مطالعه خود را بیشتر کنید و این‌ چنین فهرست کتاب‌های خوانده شده شما زیاد می‌شود. دقت داشته باشید که اگر روز اول از همان مقدار کم شروع نکرده بودید بعد از یک سال، مطالعه هم مانند غذا خوردن برای‌تان ضروری و عادت نبود.

عادات غذایی

در این مورد نیز می‌توان از مفهوم میکرواکشن کمک گرفت. به‌طوری‌که مثلا اگر تا به حال یک لقمه را 6 دفعه می‌جویدید، لازم نیست به یک‌باره تعدادش را به 40 برسانید. تنها کافیست 6 بار جویدن را به 8 بار جویدن برسانید. یا اگر آب کم می‌نوشید ابتدا روزی نصف لیوان را امتحان کنید و بعد از گذشت بازه زمانی زیاد آن را به 3 لیوان در روز برسانید.

میکرواکشن چیست

عادت به ورزش

خیلی از ما ممکن است از چاقی رنج ببریم و از آن رضایت نداشته باشیم، ولی اراده ورزش کردن و یا کم خوری را هم در خودمان نبینیم. با کمک مفهوم میکرواکشن می‌توانیم این عادات رو در خود تقویت کنیم. برای مثال لازم نیست یک دفعه یک ساعت در روز ورزش کنید، فقط کافی است با برنامه همیشگی و روتین در تایم مشخص از تایم کم مثلا 3 دقیقه در روز است شروع شود و بعد از مدتی که به‌صورت عادت درآمد، تایم آن را بیشتر کنید.

اندازه خوردن

برای برخی افراد که چاق هستند، کم خوری سخت است؛ پس می‌توانند از یک قاشق کمتر (یک قاشق کمتر برنج) شروع کنند و به ترتیب این روند را افزایش دهند، حتی ممکن است افراد لاغر از کم خوری خود رنج ببرند که آن‌ها نیز می‌توانند از افزایش یک قاشق به غذای خود شروع کنند. یا یکسری از افراد در خوردن چای با قند زیاده‌روی می‌کنند که این افراد نیز می‌توانند با کمک مفهوم میکرواکشن این عادت خود را ترک کنند.

صرفه‌جویی

ممکن است شما آدم ولخرجی باشید و نتوانید مقدار پول لازم را در ماه پس‌انداز کنید. پس برای شروع می‌توانید ماهانه مقداری از درآمد خود را، هرچند کم پس‌انداز کنید و بهترین کار اولویت‌بندی نیازها و خرج‌ها است که از این طریق شما می‌توانید با برنامه‌ریزی بهتر به پس‌انداز پول خود بپردازید.

مثلا اگر قبض آب و برق خانه شما زیاد می‌شود، نشانه پرمصرفی شما و خانواده‌تان است؛ بنابراین شما می‌توانید با اقدامات کوچکی مصرف‌تان را کاهش دهید. برای مثال در اوج مصرف از روشن کردن ماشین لباسشویی و دیگر موارد غیرضروری خودداری کنید.

افرادی که دوستشان دارید

افرادی که به شما حس مثبت، شادی و مفید بودن می‌دهند می‌توانند مشوق خوبی برای پیشرفت و عملکرد بهتر شما باشند؛ پس این گوهران ناب را که در زنگی شما حکم محرک مثبت را دارند از دست ندهید و ده دقیقه از استراحت خود را می‌توانید صرف تماس و صحبت با دوستان‌تان کنید.

پیاده‌روی

هرگاه احساس سردرگمی یا خستگی ذهنی داشتید، می‌توانید با پیاده‌روی آن را برطرف کنید، به‌طوری‌که 10 دقیقه پیاده‌روی می‌تواند باعث عملکرد درست مغز و جسم شما می‌شود. همچنین پیاده‌روی زیر نور خورشید به مدت 10 دقیقه، میزان قابل‌توجهی از ویتامین D مورد نیاز بدن را فراهم می‌کند که باعث جذب کلسیم بدن در استخوان‌ها، چربی سوزی و کاهش استرس می‌شود. شاید بگویید ویتامین D مورد نیاز بدن را می‌توانیم با خوردن غذا جذب کنیم؛ اما دقت داشته باشید که عامل اصلی جذب ویتامین D در بدن به‌طور 80 تا 90 درصد از تابش نور خورشید است و با این اوصاف نباید از کنار آن به‌راحتی گذشت.

توسعه کاری

سعی کنید در محیط خانه یا محل کارتان اطراف تمیز و مرتبی داشته باشید؛ مثلا میز مرتبی برای کار خود در نظر بگیرید و سعی کنی میزتان را خودتان مرتب کنید و وسایل را با نظم خودتان جایگذاری کنید؛ چرا که این کار باعث می‌شود برای روز بعد شما وظایف خود را بدانید و بتوانید به‌درستی برنامه‌ریزی کنید. در حقیقت این عمل شلوغی و سردرگمی شما را نسبت به کارتان کاهش می‌دهد. اگر شما به دنبال پیشرفت در شغلتان و یا یک بیزینس هستید، بهتر است برای تداوم فکر، ذهن و برنامه‌ریزی خود انضباط داشته باشید و به تمیزی محیط اطراف خود اهمیت دهید.

اهمیت میکرواکشن

راهکارهای مناسب ده‌دقیقه‌ای

10 دقیقه استراحت کردن می‌تواند از خستگی جسمانی شما بکاهد، یا می‌توانید از این 10 دقیقه برای آرامش روحی خود وقت بگذارید که این عمل بازده بیشتری دارد.

برای این کار بهتر است روی نقاط قوت و اهداف خود تمرکز داشته باشید، چرا که آرامش روانی یکی از اساسی‌ترین عوامل افزایش عملکردهای فردی زندگی شما است، به‌طوری‌که امکان دارد شما بخواهید کار آسانی را انجام دهید ولی در شرایط روحی مناسبی نباشید، پس آن کار برای شما سخت و ناممکن خواهد شد.

از خودتان قدردانی کنید؛ چرا که اعتماد به ‌نفس و قدرت درونی شما را افزایش می‌دهد. این عمل باعث می‌شود که تمرکز شما روی نیمه ‌پر لیوان باشد و در نتیجه کارها برای شما آسان‌تر شود. به‌طور مثال می‌توانید 10 دقیقه از زمان را به فردی که در زندگی شما را تشویق می‌کند و به شما انگیزه مثبت می‌دهد، وقت بگذرانید.

به کارهایی که اصلا فکرش را نمی‌کردید بتوانید انجام دهید فکر کنید. یا از تفریحات خود استفاده کنید؛ به‌طور مثال اگر با نوشتن حال‌تان خوب می‌شود، دست به قلم شوید، اگر با ترسیم و نقاشی حال‌تان خوب می‌شود این کار را انجام دهید، موسیقی گوش دهید، به‌طورکلی به هر عمل یا فردی که باعث ایجاد انگیزه و روحیه مثبت در شما می‌شود فکر کنید.

فلسفه ژاپنی‌ها

آیا درباره‌ی فلسفه ژاپنی به نام «کایزن» شنیده‌اید؟ فلسفه ژاپنی کایزن، می‌گوید زبان جدید، دنیای جدید، فرهنگ جدید! همان‌طور که می‌دانید هر کشور برای خود یک سری آداب، رسوم و گویشی دارد. حال ژاپنی‌ها با این اصطلاح زیبا می‌خواهند بگویند با یادگیری زبان جدید، مسیر فکری شما رشد و تغییر پیدا می‌کند و باعث تغییر در روند زندگی شما می‌شود؛ پس شما با یک زندگی جدید و با طرز فکر و عادات جدیدی روبه‌رو می‌شوید.

این مثال می‌خواهد بگوید اگر قصد یادگیری زبان جدیدی را دارید، نیازی نیست چندین ساعت از روز خود را برای رفتن به آموزشگاه صرف کنید؛ تنها کافی است خود را مجاب به یادگیری آن کنید؛ مثلا با استفاده از نرم‌افزارها، اپلیکیشن‌های جدید و یا شبکه‌های اجتماعی، می‌توانید برای فراگیری زبان جدید کمک بگیرید. با توجه به مفهوم میکرواکشن، لازم نیست یک‌روزه برنامه چند ساعته برای مطالعه زبان جدید بگذارید، کافی است از 10 دقیقه مطالعه شروع کنید و بعد از استمرار و عادت، تایم مطالعه را بیشتر کنید.

تندخوانی

سعی کنید تندتر بخوانید. تندخوانی علاوه بر اینکه باعث عملکرد سریع مغز می‌شود، تمرین مناسبی برای آماده‌تر و هوشیارتر کردن ذهن شما نیز خواهد بود. 10 دقیقه مطالعه، زمان مفیدی برای شما خواهد بود که بتوانید در مدت زمان کم، محتوای زیادی را فرا بگیرید. عمدتا محتوای آموزشی که ما اکنون شاهد آن‌ها هستیم، حالت نوشتاری و متنی دارند و شما می‌بایست وقت بگذارید و آن‌ها را بخوانید.

تندخوانی جزء مهارت‌هایی است که شما بهتر است آن کسب کنید؛ به‌طور مثال شما باید بتوانید در 10 دقیقه، 10 صفحه را مطالعه کنید. البته دقت داشته باشید که درک مطلب نیز مهم و اساسی است، پس در کنار سریع خواندن، باید با دقت مطالعه کنید تا متوجه مطلب شوید.

میکرواکشن

به‌طور متوسط افراد می‌توانند تا 300 کاراکتر را در عرض یک دقیقه مطالعه کنند که این میزان در ساعت به 30 صفحه نیز می‌رسد. البته این آمار خوبی نیست، زیرا تندخوانی خوب است که علاوه بر دقت و درک مطلب، در یک ساعت بتواند تا بیشتر از 60 صفحه را مطالعه کند.

نکاتی برای تندخوانی لازم است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود.

  1. افزایش تمرکز
  2. استفاده از نشانگر برای خواندن و گم نکردن سطرها
  3. فراموش کردن خواندن لغت به لغت
  4. عدم برگشت به متن قبلی
  5. حرکت چشم به جای حرکت سر
  6. مرور هدف متن در ذهن
  7. عدم مطالعه با صدای بلند

با 10 دقیقه مطالعه در روز و رعایت نکات گفته شده می‌توانید پس از مدتی روان‌خوانی و مهارت تندخوانی خود را افزایش دهید.

برای رفع خستگی اشکالی ندارد چرت بزنید

گاهی اوقات ناچار به استراحت چند دقیقه‌ای هستید، پس به جای خوردن چندین لیوان قهوه پشت سر هم و خوردن انرژی‌زا که در بلند مدت عوارض ناگواری به همراه دارد، استراحت کنید تا فکر و ذهن‌تان استراحت کند.

مفهوم میکرواکشن

تا به اینجا اطلاعات کاملی را در راستای پاسخ به سوال میکرواکشن چیست در اختیارتان قرار دادیم. همچنین در رابطه بااهمیت آن نیز صحبت کردیم. حال دقت داشته باشید که مطلع بودن از اصول میکرواکشن نیز اهمیت دارد. در ادامه 6 اصول میکرواکشن که از اهمیت بسیاری برخوردار هستند و به‌طور کامل به آن‌ها پرداختیم را نام خواهیم برد تا بتوانید به‌خوبی جمع‌بندی کنید.

  1. غذای روح
  2. زبان جدید، دنیای جدید، فرهنگ‌های جدید
  3. یک کلمه بیشتر یاد بگیر
  4. تندتر بخوان
  5. اشکال ندارد یکم چرت هم بزنی
  6. دیدن افرادی که دوستشان دارید

برخی از سوالات رایج:

1. میکرو اکشن را توضیح دهید؟

در حالت کلی به قدم‌های ساده و کوچک در راستای رسیدن به اهداف مشخص در بازه‌های زمانی مختلف میکرو اکشن گفته می‌شود.

2. کاربرد مهم میکرو اکشن در زندگی چیست؟

1. عادت به مطالعه روزانه
2. خوردن غذای سالم
3. ورزش روزانه
4. زمان‌بندی کارها

3. برای تندخوانی به چه مواردی نیاز است؟

1. افزایش تمرکز
2. استفاده از نشانه
3. مرور هدف در ذهن
4. عدم برگشت به متن قبلی

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور خودمان را تو دل بقیه جا کنیم؟

30.000 تومان

چطور خودمان را تو دل بقیه جا کنیم؟

تخفیف استثنایی

65.000تومان

30.000 تومان