حس رضایت +12 راه و تمرین ایجاد حس رضایت زندگی و کار

happiness
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

راضی بودن و حس رضایت داشتن همان چیزی است که در نهایت همه ما به دنبال آن هستیم. خوشبختی زندگی ما در گرو حس رضایت‌‌ مندی ما از شرایط زندگیمان است و رضایت نیز همان چیزی است که ما تمام عمرمان برای رسیدن به آن تلاش کرده‌ایم. حس رضایت می‌تواند راجع به هر چیز و هر کسی باشد، اما مهمترین حس رضایتمندی که یک انسان باید در زندگی‌اش داشته باشد حس رضایت نسبت به خود است.

حس رضایتمندی در مورد خود در واقع به معنای دوست داشتن شخصی است که در ظاهر و باطن هستید. البته دست پیدا کردن به حس رضایت در زندگی کار چندان ساده‌ای هم نیست و شما برای یادگیری دستیابی به چنین موقعیتی باید در جهت اصلاح جنبه‌های ناخوشایند زندگی خود و کارتان تلاش زیادی انجام دهید. همچنین اگر می‌خواهید به سطح بالایی از رضایت نسبت به خود، کار و زندگیتان برسید باید این کار را با شناسایی افکار، احساسات و رفتارهای درون خود آغاز کنید و به دنبال هر آن‌چه بگردید که باعث شده است شما تا به کنون از این احساس فاصله گرفته باشید.

با توجه به اهمیت حس رضایتمندی ما تصمیم گرفتیم تا در این مقاله برای شما ۱۲ راه و تمرین ایجاد حس رضایت زندگی و کار را بیان کنیم که می‌تواند تاثیر بسزایی نسبت به نوع دید شما نسبت به همه چیز داشته باشد.

ایجاد حس رضایت در زندگی

12 راه موثر در ایجاد حس رضایت زندگی و کار

امروزه برقرار‌سازی تعادل سالم بین زندگی و کار نوعی چالش دشوار محسوب می‌گردد. می‌توان گفت رکوردهای اقتصادی باعث شده‌اند تا کارخانه‌ها به فکر کاهش واخراج برخی از کارمندان خود بگیرند که همین موضوع باعث شده تا کارمندان تحت فشار قار بگیرند و در این صدد باشند تا به نوعی به شرکت خود ثابت کنند که یک عضو ضروری برای تیم هستند و به همین منظور مجبورند تا ساعت کارایی بالاتری را تحمل کنند.

در واقع در عصر حال حاضر با توجه به شرایط فعلی ایران و سایر کشورهای دنیا می‌توان گفت که  میزان و حس رضایت‌مندی نسبت به کار کمتر شده است، به گونه‌ای که برخی افراد مجبورند برای امرار معاش کردن ساعات کاری بالاتری را قبول کنند و تقریباً دیگر فرصتی برای گذران زندگی خود نداشته باشد.

مطالعات متعدد به ما نشان داده است که پربازده‌ترین کارمندان در واقع افرادی هستند که توانستند بین زندگی و کارشان تعادل برقرار کنند و همچنین موفق‌ترین شرکت‌ها آن‌هایی هستند که ضمن تقویت عملکرد و بهره‌وری کارمندانشان به فکر سلامت و رفاه آن‌ها نیز هستند.

به طور کلی حس رضایتمندی در ایجاد تعادل بین زندگی و کار مستلزم مدیریت زندگی شغلی و شخصی ما به روش‌های پایدار است که باعث می‌شودهمواره انرژی بین ذهن و بدنمان جریان داشته باشد و سبب پیشرفت شغلی نیز گردد. همین امر در میزان رضایت ما از زندگی نقش مهمی دارد. حال با توجه به این موارد ما به شما ۱۲ نکته آموزش می‌دهیم که به واسطه استفاده از آن‌ها می‌توانید به برقراری تعادل بین کار و زندگی بپردازید.

  1. زمان خود را مدیریت کنید

تجزیه و تحلیل کردن وضعیت فعلی شما اولین قدم برای دستیابی به یک زندگی متعادل محسوب می‌گردد. به منظور مدیریت زمان بین کار و زندگیتان می‌توانید به طور امتحانی به مدت یک هفته تمام فعالیت‌های مربوط به کار و زندگی شخصیتان را ثبت کنید. این داده‌های ثبت شده باعث باز شدن چشمانتان می‌شوند و به شما کمک می‌کنند تا متوجه شوید که چگونه باید از وقت خود استفاده کنید و همین امر به تدریج می‌تواند باعث ایجاد حس رضایت در شما گردد.

  1. اولویت خود را تعیین کنید

به منظور تعیین‌کردن اولویت اصلی خود در زندگیتان باید مدتی عمیقا تامل کنید تا بتوانید یک لیست از اولویت‌های اصلی خود در محل کار و خانه تان تهیه کنید. می‌توانید در راه رسیدن به پاسخ مورد نظر از این سوالات کلیدی استفاده کنید: چه کاری باید شروع کنم؟ آیا دست از انجام این کار بردارم؟ کارم را ادامه دهم؟ کار مهمتر است یا زندگی؟ آیا باید کمتر کار کنم؟ و از این قبیل سوالات که به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که بین کار و زندگی  کدام یک برای شما اولویت بیشتری دارد و به منظور داشتن حس رضایت در زندگی زمان کدام یک را باید بیشتر و یا کمتر کنید.

  1. اهداف مشخصی برای زندگیتان تعیین کنید

با در نظر گرفتن فهرست اولویت که در مرحله قبل تهیه کردید می‌توانید اهدافتان را مشخص کنید و زمان رسیدن به آن را پیش بینی نمایید. داشتن هدف در زندگی باعث می‌شود تا با انرژی مضاعفتر به انجام کارهایتان بپردازید.

  1. برنامه ریزی دقیقی داشته باشید

افراد موفق و رضایتمند از زندگی ابتدا هر چیزی را که می‌خواهند را برنامه‌ریزی می‌کنند و سپس برنامه‌های خود را عملی می‌نماید. تنها کافیست که ۱۰ الی ۲۰ دقیقه از روز را به انجام این کار اختصاص دهید و برنامه‌ریزی خود را بر روی کاغذ و یا حتی در گوشی خود تایپ نمایید. شما می‌توانید در طول این برنامه‌ریزی ها هر شب یا هر صبح به برنامه ریزی کردن برای روز بعد خود بپردازید تا بتوانید هر کار را در زمان درستش انجام دهید.

  1. مرزها را تعیین کنید

شما این حق را دارید تا به موجب ایجاد حس رضایت در خود یکسری محدودیت‌های منصفانه و واقع‌بینانه را در مورد آن‌چه قصد دارید در خانه یا محل کار انجام دهید و یا ندهید مشخص کنید.

شما باید مرزهای تعیین کرده خود را با سرپرست، همکاران، شریک زندگی و خانواده خود در میان بگذارید، به عنوان مثال ممکن است که شما در طی این مرزبندی‌ها مشخص کنید که این احتمال وجود دارد تا یکسری روزهای خاص دیگر کار نکنید مگر اینکه در یک موقعیت بحرانی قرار گیرید. همچنین در خانه می‌توانید مشخص کنید که یک ساعت خاص در طول روز را تنها قصد دارید تا به چک کردن ایمیل‌ها و پاسخ دادن به هر آن‌چه که مربوط به کارتان است اختصاص دهید و دوست ندارید کسی این مرزها را زیر پا بگذارد.

ایجاد حس رضایت زندگی و کار

  1. بیشتر مراقب سلامتی خود باشید

این را بدانید که سلامتی شما همیشه باید اولویت شماره یک شما باشد. اگر از نظر جسمی، روحی و احساسی در وضعیت خوبی قرار نداشته باشید هم زندگی کاری و هم زندگی شخصی شما آسیب خواهند دید و قاعدتاً حس رضایت شما نیز کاهش پیدا می‌کند.

پس با خوردن وعده‌های غذایی سالم (خصوصاً صبحانه) از خود مراقبت کنید و سعی کنید حداقل ۳ بار در هفته ورزش نمایید و روزانه به مدت ۷ ساعت بخوابید.

انجام این کارا باعث می‌شود تا سطح انرژی شما به میزان کافی بالا برود، استقامتتان افزایش یابد، موضوع ذهنیتان بهبود بخشد و سیستم ایمنی بدنتان نیز تقویت شود و در نتیجه شما شادتر و راضیتر خواهید بود. همچنین این نکته را فراموش نکنید که از مصرف الکل، تنباکو و یا مواد مخدر نیز دوری کنید. این مواد بدن شما را در حالت استرس نگه می‌دارند و باعث بروز مشکلات بیشتری در زندگیتان می‌شوند.

  1. روابط خانوادگی خود را پرورش دهید

شاید کمتر کسی این نکته را بداند اما روابط با خانواده، دوستان و عزیزان تا حد زیادی بزرگترین منبع رضایت درونی در شما محسوب می‌شود. اگر شغل شما به گونه‌ای باشد که به روابط شخصیتان آسیب بزند مطمئن باشید که به زودی هر دو را از دست خواهید داد.

همچنین مطمئناً روزهایی پیدا می‌شود که شما نیاز دارید تا اضافه کار کنید این مسئله زمانی مسئله‌ساز می‌شود که با تکرار مرتب در زندگی شخصی تان تاثیر بگذارد. همچنین این نکته را فراموش نکنید که اولویت قرار دادن روابط شخصی نیز می‌تواند بر روی حرفه کاری شما تاثیر منفی بگذارد.

  1. برای خود نیز وقت بگذارید

همانطور که کار، سلامتی و روابط در زندگی شما جزء اولویت‌ها هستند، داشتن یک زمان مشخص فقط برای اختصاص دادن به خودتان نیز جزو این اولویت‌ها باعث ایجاد حس رضایت در زندگی می‌شود. سعی کنید روزانه با اختصاص دادن زمانی مشخص به خود به  به انجام کارهایی مشغول شوید که به آن‌ها علاقه دارید و فراموش نکنید که حداقل روزانه ۳۰ دقیقه را به خود اختصاص دهید.

اختصاص همین ۳۰ دقیقه در روز به خود می‌تواند در میزان رضایتمندیتان از زندگی معجزه کند و حتی بر روی روابط و شغل شما نیز اثر مثبت اعمال نماید. همچنین شما می‌توانید در مدت زمان اختصاص داده به خود با منابع معنوی که با آن‌ها اعتقاد دارید ارتباط برقرار کنید و از آن الهام، راهنمایی و قدرت بگیرید. همچنین شما این حق را دارید که حداقل یک روز در هفته را نیز صرف استراحت و خوش گذرانی کنید.

  1. از کار کردن در محیط منزل خودداری کنید

یک سوئیچ برای استراحت بین کار و خانه ایجاد کنید این امر باعث می‌شود تا بتوانید بین این دو تعادل ایجاد کنید و زمانتان را بیشتر صرف گوش دادن به موسیقی یا کتاب‌های صوتی و ورزش نمایید. کار کردن در اوقات مختص به خانه باعث می‌شود تا اولویت اصلی شما به کار انتقال پیدا کند و به گونه‌ای نسبت به انجام وظایفتان در خانه غفلت کنید.

  1. از گزینه‌های ارائه شده در محل کارتان کمال بهره را ببرید

امروزه دیگر به منظور ایجاد حس رضایت و برقراری تعادل میان کار و خانه بسیاری از شرکت‌های آینده نگر سیاست‌ها و برنامه‌هایی را ایجاد کرده‌اند که به بهبود این روند کمک می‌کند.

این شرکت‌ها با ارائه  گزینه‌هایی مثل ساعت کار متغیر، دورکاری، یک هفته کار فشرده، تقسیم وظایف و کار نیمه‌وقت به کارمند خود این امکان را می‌دهند تا بیشتر برای خانواده خود وقت بگذارند و به نوعی میان این دو تعادل برقرار سازند.

اما اگر شرکت شما هنوز چنین گزینه‌هایی را در اختیار شما قرار نداده است می‌توانید شما اولین کسی باشید که پیشنهاد انجام این کار را به آن‌ها می‌دهد.

تمرین های موثر جهت افزایش حس رضایت

  1. سعی کنید تا دقیقتر کار کنید نه سختتر

استفاده بهینه از زمان یکی از مهارت‌های مهمی است که همه انسان‌ها از کارمند گرفته تا مدیرعامل می‌توانند آن را یاد بگیرند. شما با اتخاذ ترکیبی صحیح از روش‌های مدیریت زمان می‌توانید باعث کاهش استرس و صرفه‌جویی در زمان روزانه‌تان شوید.

این صرفه جویی و بهینه‌سازی می‌تواند شامل استفاده از فناوری سازمان یافته، جلوگیری از هرگونه تعلل و یادگرفتن گفتن کلمه “نه” باشد.

  1. بدانید چه زمانی باید از یک دوست یا مشاور کمک بخواهید

شما نباید خود را سوپرمن تجسم کنید و فکر کنید که می‌توانید تمام مشکلات زندگی را به تنهایی به دوش بکشید. در واقع شما همزمان با برقراری نوعی تعادل میان کار و خانواده‌تان باید حس رضایت مندی خود را نیز در نظر بگیرید. اگر کارتان به گونه‌ای است که باید زمان زیادی را به آن اختصاص دهید و همین امر موجب ناراحتی و استرس شما شده است دیگر زمان آن رسیده تا با سرپرست خود صحبت کنید و شرایط کاری غیر قابل تحمل خود را برای او شرح دهید.

همچنین اگر با وجود تمام تلاش‌هایی که در این راه انجام می‌دهید هنوز هم موفق نشده‌اید تا بین زندگی و کارتان تعادل ایجاد کنید، می‌توانید با یک متخصص یا مشاور و حتی یک دوست صمیمی صحبت کنید و از سخنان و نصایح ارائه شده توسط آن‌ها بهره‌مند گردید.

افزایش حس رضایت

نتیجه‌گیری

ما در طول این مقاله از دکتر ویز سعی کردیم تا علاوه بر توضیح دادن حس رضایت به شما، 12 راه و تمرین در زمینه ایجاد حس رضایت بین زندگی و کار را نیز برایتان توضیح دهیم. شما با به کارگیری این موارد موفق خواهید شد تا بین کار و زندگی تان تعادل برقرار کنید و به موجب آن حس رضایت خود را در زندگی افزایش دهید. امیدواریم تا مطالب ارائه شده در این مقاله در خصوص حس رضایت و راه‌های رسیدن به آن، مورد رضایت شما دوستان عزیز واقع گردد.

برخی از سوالات رایج:

1. راه های موثر در ایجاد حس رضایت در زندگی چیست؟

1. زمان خود را مدیریت کنید.
2. کارهای خود را اولویت بندی کنید.
3. اهداف زندگی خود را تعیین کنید.
4. برنامه ریزی دقیق داشته باشید.
5. اهداف زندگی خود را مشخص کنید.

2. حس رضایت مندی به چه معناست؟
حس رضایت مندی در مورد خود و دیگران درواقع احساس مناسب و مشخصی راجع به اهداف زندگی و کارهای شخصی خود است و همچنین ایجاد تعادل در زندگی فردی و اجتمائی.

3. چگونه حفظ سلامتی باعث بهبود حس رضایت مندی می شود؟
داشتن برنامه غذایی مشخص و سالم باعث بهبود عملکرد ذهن و بدن می شود و همین موضوع تاثیر زیادی بر رضایت مندی افراد از خود و در نتیجه رضایت مندی در زندگی فردی و اجتمائی می شود.

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور خودمان را تو دل بقیه جا کنیم؟

30.000 تومان

چطور خودمان را تو دل بقیه جا کنیم؟

تخفیف استثنایی

65.000تومان

30.000 تومان