طراحی سایت با وردپرس بهتر است یا برنامه نویسی؟

طراحی سایت با وردپرس یا برنامه نویسی
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

چند سالی است که در دنیای طراحی سایت، یک بحث همیشگی وجود دارد و آن چیزی نیست جز طراحی سایت با وردپرس یا برنامه نویسی! نکته جالب در این بحث، نظرات طرف‌داران این دو روش طراحی سایت است. زیرا هر گروه نظراتی از مزایا و معایب طراحی سایت با وردپرس یا برنامه‌نویسی را ارائه می‌دهند که در نهایت به نیازهای خاص صاحب یک کسب‌وکار یا سلیقه فردی او بستگی دارد. در این مقاله دکتر ویز ما قصد داریم تا با بررسی این نظریات، ویژگی‌های مربوط به هر کدام از روش‌های طراحی سایت با وردپرس یا برنامه نویسی را برایتان بازگو کنیم. پس با ما همراه باشید.

مقایسه طراحی سایت با وردپرس و زبان های برنامه نویسی

وردپرس، یک سیستم مدیریت محتوای منبع‌باز است که به دلیل رابط کاربری آسان محبوبیت زیادی به دست آورده است. درصورتی‌که برنامه‌نویسی تحت وب، سفارشی‌سازی کامل را برای ایجاد یک وب‌سایت منحصربه‌فرد متناسب با نیازهای دقیق ارائه می‌دهد.

در ادامه، ما وردپرس را با برنامه‌نویسی وب در بخش‌های مختلف مقایسه می‌کنیم تا به شما در تصمیم‌گیری آگاهانه کمک کنیم.

وقتی صحبت از ساخت یک وب‌سایت می‌شود، دو مسیر اصلی وجود دارد: برنامه‌نویسی وب یا استفاده از پلتفرمی مانند وردپرس. برنامه‌نویسی شامل ساختن یک وب‌سایت از ابتدا، با استفاده از زبان‌های کدنویسی مانند HTML ،CSS و جاوا اسکریپت است. درحالی‌که، وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا است که قالب‌ها و افزونه‌های ازپیش‌ساخته شده‌ای دارد که برای سفارشی‌سازی صفحه وب کمک می‌کند.

در مقایسه، طراحی سایت با وردپرس یا برنامه نویسی باید بگوییم که برنامه‌نویسی اجازه مانور بیشتری را برای طراحی سایت می‌دهد، وردپرس راه‌حل ساده‌تر و سریع‌تری را برای کسانی که تجربه کدنویسی ندارند ارائه می‌دهد. در نهایت، انتخاب بین طراحی سایت با وردپرس یا برنامه‌نویسی به نیازهای خاص وب‌سایت و سطح تخصص طراح سایت بستگی دارد. لازم به ذکر است که برنامه‌نویس‌ها باید به مهارت‌های دوره‌های توسعه وب مانند فرانت‌اند، بک‌اند، فول‌استک و پایگاه‌داده مسلط باشند.

وردپرس بهتر است یا برنامه نویسی

مقایسه برنامه‌نویسی با وردپرس از نظر آینده شغلی

هرچند که هر دو زمینه طراحی سایت با وردپرس و برنامه نویسی خروجی یکسانی دارد که شامل ایجاد و مدیریت وب‌سایت‌هایی مانند طراحی سایت املاک و یا طراحی سایت بیمه می‌شود اما برنامه نویسی حوزه وسیع‌تری از مسیرهای شغلی، از جمله توسعه front-end ،back-end و full-stack است. در این میان، با اینکه وردپرس یک انتخاب محبوب برای بسیاری از مشاغل و افراد است، تخصص آن صرفاً در همان وردپرس است و گزینه های شغلی آن محدود است.

مقایسه برنامه نویسی با وردپرس از نظر مهارت ها

توسعه وب شامل طیف زیادی از مهارت‌ها است که شامل زبان‌های کدنویسی، طراحی گرافیک و فناوری‌های مختلف تحت وب می‌شود. یک برنامه‌نویس باید دانش HTML ،CSS، جاوا اسکریپت، PHP ،MySQL و فریم‌ورک‌هایی مانند React یا Angular را داشته باشد.

در مقابل، طراح سایت با وردپرس، تنها به مهارت‌های اولیه کدنویسی و طراحی نیاز دارد. البته داشتن مهارت و تسلط به PHP ،HTML ،CSS و جاوا اسکریپت برای طراحان سایت با وردپرس یک امتیاز عالی محسوب می‌شود.

مقایسه برنامه نویسی با وردپرس از نظر درآمد

دستمزد طراح سایت با وردپرس و برنامه‌نویسان به سطح تخصص، موقعیت شغلی و موقعیت جغرافیایی بستگی دارد. اما به طور متوسط، توسعه‌دهندگان وب در مقایسه با متخصصان وردپرس حقوق بیشتری دریافت می‌کنند. بر اساس گزارش‌ها، میانگین حقوق برای برنامه‌نویسان در ایالات متحده در حدود 76000 دلار است، در حالی که این مقدار برای طراحان سایت با وردپرس به 62000 دلار می رسد.

ناگفته نماند که توسعه‌دهندگان وردپرس که در زمینه‌هایی مانند افزونه نویسی، تجارت الکترونیک و طراحی قالب تخصص دارند، می‌توانند درآمد بیشتری کسب کنند؛ بنابراین، برای افرادی که به دنبال درآمد بیشتری هستند، لازم است تا به طور مداوم مهارت‌های خود را گسترش دهند و دانش خود را به‌روز نگه دارند تا پتانسیل درآمد خود را افزایش دهند.

مقایسه برنامه نویسی با وردپرس از نظر وظایف شغلی

طراحی سایت با وردپرس یا برنامه نویسی دو زمینه مرتبط اما متمایز هستند که به انجام وظایف متفاوتی نیاز دارند. توسعه‌دهندگان وب معمولاً وب‌سایت‌های سفارشی را از ابتدا با استفاده از چندین زبان برنامه‌نویسی و ابزار طراحی می‌کنند. کار آنها معمولاً شامل کدنویسی، مدیریت پایگاه‌داده و کانفیگ یا پیکربندی سرور است.

از آن طرف طراحان سایت با وردپرس روی سایت‌هایی کار می‌کنند که بر روی پلتفرم وردپرس ساخته شده‌اند و از قالب‌ها، افزونه‌ها و تم‌های آماده استفاده می‌کنند. کار آنها معمولاً شامل سفارشی کردن طراحی و عملکرد سایت، عیب‌یابی خطاها، و امنیت و پشتیبانی سایت است. در مجموع، هر دو زمینه نیاز به مهارت کدنویسی، طراحی و حل مسئله دارند، اما وردپرس اغلب بیشتر بر مدیریت محتوا متمرکز است تا کدنویسی.

مقایسه برنامه نویسی با وردپرس از نظر طراحی سایت

در طراحی سایت با برنامه نویسی، فضایی برای سفارشی‌سازی و انعطاف‌پذیری بیشتری در طراحی وجود دارد و این ویژگی اجازه می‌دهد تا وب‌سایت‌های منحصربه‌فرد و سفارشی بیشتری بسازید. درحالی‌که، وردپرس قالب‌ها و تم‌های ازپیش‌طراحی‌شده بیشتری را ارائه می‌دهد که می‌تواند طراحی سایت را آسان‌تر کند.

اما این قابلیت‌ها، طراحی را محدود کرده و ارائه یک وب‌سایت منحصربه‌فرد و خاص را ناممکن می‌سازد.

مقایسه برنامه نویسی با وردپرس از نظر پیش نیازها

مسلماً، طراحی سایت با وردپرس یا برنامه نویسی به پیش نیازهایی از نظر دانش نیاز دارد. یک  طراح وب نیاز به دانش در مورد زبان‌های برنامه‌نویسی مانند HTML ،CSS، جاوا اسکریپت و PHP دارد. همچنین باید به پایگاه‌های داده و فناوری‌های سمت سرور مسلط باشد. درحالی‌که، در طراحی سایت با وردپرس تنها به دانش اولیه HTML و CSS نیاز است.

در مجموع، طراحی سایت با وردپرس یا برنامه نویسی به جز راحتی و سرعت وردپرس و محدودیت‌هایی به نیازها، اهداف و بودجه کسب‌وکار بستگی زیادی دارد. اگر به دنبال ایجاد یک وب‌سایت ساده مانند طراحی سایت تک صفحه ای برای استفاده شخصی یا یک تجارت کوچک مانند سفارش طراحی سایت پوشاک هستید، وردپرس می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد.

اگر هم به دنبال یک طراحی وب سایت اختصاصی مانند سفارش طراحی سایت فروشگاهی هستید، برنامه‌نویسی وب انتخاب بهتری برای شما است. زیرا کنترل بیشتری بر عملکرد و طراحی سایت خود دارید و می‌توانید سایتی منحصربه‌فرد و متناسب با نیازهای خاص خود ایجاد کنید.

وردپرس یا برنامه نویسی

مزایا و معایب طراحی سایت با وردپرس

WordPress یک پلتفرم وب متن‌باز و کاملاً رایگان است که به شما امکان دسترسی نامحدود به تمام ویژگی‌ها و قابلیت‌های این نرم‌افزار را می‌دهد. با استفاده از این نسخه می‌توانید هر افزونه، تم یا قالبی را به سایت خود اضافه کنید. اما باید آن را در سرور میزبان یا حافظه لوکال خود دانلود و نصب کنید.

از سوی دیگر، طراحی سایت با وردپرس، رابط کاربری و تجربه کاربری سایت را برای شما محدودتر می‌کند. هرچند که با استفاده از وردپرس با پرداخت هزینه‌ای، میزبانی وب و موارد دیگر برای شما انجام می‌شود. اما تم‌ها و افزونه‌هایی که می‌توانید استفاده کنید، دسترسی محدودی دارند.

مزایای طراحی سایت با وردپرس

طراحی سایت با وردپرس یا برنامه نویسی هر کدام مزایا و معایبی دارند. از مزایای طراحی سایت با وردپرس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. توسعه وب نسبتاً ارزان
  2. رابط کاربری آسان برای شروع
  3. دارابودن ماژولار زیاد (هزاران پلاگین و قالب)
  4. امکان ساخت همه مدل سایت
  5. ساخت سایت‌های ریسپانسیو (واکنش‌گرا)
  6. سئو فرندلی (seo-friendly)
  7. گزینه‌های طراحی جذاب
  8. مدیریت آسان محتوا
  9. سرعت و کارایی
  10. پشتیبانی وردپرس

معایب طراحی سایت با وردپرس

بدون شک، تنوع بسیار زیاد پلاگین‌ها یا قالب‌ها، یک نقطه‌ضعف برای وردپرس است. به همین دلیل، برای اکثر مبتدیان، غربال‌کردن هزاران محصولی که اطلاعات کمی در مورد آنها دارید می‌تواند سخت باشد.

از معایب وردپرس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت پایین
  • مشکلات فنی زیاد
  • مراقبت دائمی از افزونه‌ها
  • آسیب‌پذیری زیاد

در مطلب بعدی مقاله طراحی سایت با وردپرس یا برنامه ‌نویسی به مزایا و معایب طراحی وب سایت اختصاصی با برنامه‌نویسی می‌پردازیم.

مقایسه طراحی سایت با وردپرس و زبان های برنامه نویسی

مزایا و معایب طراحی سایت اختصاصی با برنامه نویسی

هر چند که امروزه تقریباً همه می‌توانند وب‌سایت خود را با کمک سایت ساز یا وردپرس راه‌اندازی کنند. اما طراحی سایت با کدنویسی مزیت‌هایی دارد که نمی‌توان از آنها چشم پوشید.

برنامه‌نویسی سایت برای طراحان سایت مبتدی اغلب سخت و دشوار است. زیرا دیگر نمی‌توانند تنها با یک روش ساده کشیدن و رهاکردن یک وب‌سایت را طراحی کنند. اما خب از طرفی دیگر، وقتی همه چیز را با دست کدنویسی می‌کنید، محدودیتی برای خلاقیت ندارید. بااین‌حال، این گزینه برای کسانی که در کدنویسی مهارت کافی ندارند بسیار دشوار است.

در ادامه به مزایای طراحی سایت با کدنویسی می‌پردازیم:

  • امنیت بیشتر
  • قابلیت خلاقیت بیشتر
  • تجربه کاربری بی‌نظیر
  • قابلیت شخصی‌سازی بالا

معایب طراحی سایت با برنامه‌نویسی

در این قسمت در به معایب طراحی سایت با برنامه می‌پردازیم.

  • هزینه بالا
  • طولانی‌بودن زمان طراحی سایت
  • زمان‌بر بودن کدنویسی
  • نیاز به تخصص فنی زیاد

هر چند که فرمول کلی برای انتخاب طراحی سایت با وردپرس یا برنامه نویسی وجود ندارد؛ اما به‌طورکلی، اگر در ابتدای راه راه‌اندازی کسب‌وکار خود هستید، پیشنهاد ما این است که با استفاده از سیستم‌های آماده‌ای مانند وردپرس شروع کنید. سپس، هنگامی که جامعه مشتریانتان رشد کرده و نیازهای دقیقی برای یک سیستم وب اختصاصی داشتید، می‌توانید از افراد حرفه‌ای در برنامه‌نویسی کمک بگیرید تا سایت مورد نیازتان را طراحی کنند.

نتیجه‌گیری

انتخاب بین وردپرس در مقابل برنامه‌نویسی وب به عوامل زیادی بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال، محدوده زمانی پروژه، بودجه، نوع سایت و مهم‌تر از همه سلیقه شخصی شما. زیرا در مجموع هم وردپرس و هم کدنویسی مزایا و معایب خاص خود را دارد و هر تصمیمی باید بر اساس نیازهای شما گرفته شود.

تصمیم‌گیری در مورد اینکه طراحی سایت با وردپرس یا برنامه‌نویسی کدام یک بهتر است، نیاز به دانش و تجربه لازم دارد تا به شما کمک می‌کند تا تصمیمی آگاهانه بگیرید. همچنین شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد طراحی سایت با وردپرس و برنامه‌نویسی با مشاوران ما در دکتر ویز تماس بگیرید تا راهنمایی‌های لازم را در این زمینه به شما ارائه دهند.

سوالات متداول


استفاده از وردپرس برای طراحی سایت، به شما اجازه می‌دهد تا با استفاده از قالب‌ها و افزونه‌های آماده، سایتی شخصی‌سازی شده و با رابط کاربری آسان را ایجاد کنید.

در طراحی سایت با وردپرس، نیاز به دانش برنامه‌نویسی نیست. اما درصورتی‌که نیازهای شما بیشتر از قالب‌ها و افزونه‌های آماده باشد، ممکن است نیاز به دست‌کاری کدها یا ایجاد افزونه‌های سفارشی داشته باشید که در این صورت دانش برنامه‌نویسی موردنیاز است.

خیر طراحی سایت با برنامه نویسی باعث خلاقیت بیشتر و استفاده از کدهای اختصاصی در طراحی بهتر سایت می‌شود.

 

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان