سایت ‌ساز یا وردپرس؟ 18 مزیت و معایب وردپرس

استفاده از سایت ‌ساز یا وردپرس
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

سایت ‌ساز یا وردپرس دو راهی نامشخصی است که برخی از افراد همیشه انتخاب چالش انگیزی بین این دو دارند. با شناخت کامل در مورد هریک از این دو برنامه، به راحتی می توانید جهت شروع کار یکی را انتخاب کنید. اگر قصد راه ­اندازی یک وب­سایت را دارید، فاکتورهای زیادی وجود دارند که می بایست در نظر گرفته شوند.

یکی از مهم­ترین مواردی که باید بدانید این است که قصد استفاده از کدام ابزار را برای ایجاد سایت خود دارید. طراحی و ساخت یک وب سایت از طرق مختلفی قابل انجام است. بیشتر اوقات افراد سایت ساز یا وردپرس را مورد بررسی قرار می دهند. هر دو این ابزارها برای طراحی و ساخت یک وب سایت مناسب بوده و دارای مزایا و معایب وردپرس هستند. در این مقاله مزایای استفاده از وردپرس هر یک را توضیح خواهیم داد تا شما مناسب­ترین برنامه و ابزار را جهت ساخت یک وب­سایت انتخاب کنید.

وردپرس چیست؟

وردپرس به عنوان یک پلت­فرم وبلاگ نویسی آغاز به کار کرد اما به چیزی فراتر از آن تبدیل شد. اکنون وردپرس یک ابزار ساخت وب سایت کامل است. وردپرس محبوب­ترین پلت­فرم برای ساخت وب سایت است و 6/37٪ از کل سایت­های موجود در اینترنت را تامین می کند. و یکی از بهترین فروشگاه ساز ها نیز می باشد وردپرس امکانات بسیاری را برای افراد ارائه می دهد؛ اگر همه ویژگی ها و ابزارهای منحصر به فرد آن را بررسی و درک کنید حتما آن را دوست داشته و کار با آن بسیار لذت بخش خواهد بود. شما می توانید با ایجاد یک وب­سایت وردپرس به سرعت شروع به کار کنید. مزایای استفاده از وردپرس چیست؟

آشنایی با وردپرس

سایت ساز چیست؟

سایت ساز برنامه یا ابزاری است که به شما امکان می دهد وب سایت ها را بدون نیاز به ویرایش هیچ کدی طراحی و ایجاد کنید. این کار معمولا شامل یک عملکرد کشیدن و رها کردن صورت می­پذیرد. ابزار سایت ساز کار ساخت یک وب سایت را بدون داشتن دانش و اطلاعات قبلی و یا حتی نیاز به کمک شخص یا برنامه آموزشی تسهیل می کند.

با سایت ساز به علت رابط کاربری آسان (کشیدن و رها کردن) می توانید به جای یادگیری در مورد نحوه کار با سیستم، وقت خود را صرف تمرکز روی طراحی وب­سایت کنید. شما می توانید از بین بیش از 140 الگو یکی را طبق نیاز خود انتخاب کنید.

چه تفاوتی بین سایت ‌ساز یا وردپرس وجود دارد؟

تفاوت های زیادی بین هر دو ابزار فوق وجود دارد. برای درک بیشتر این تفاوت ها، عوامل مهم زیر را با هم مقایسه و رتبه بندی کرده ایم.

سهولت استفاده در سایت ساز یا قالب وردپرس

استفاده از یک سایت ساز، ساده تر از وردپرس است. زیرا ممکن است وردپرس کاربران تازه­کار را کمی تحت فشار قرار دهد و دارای پیچیدگی­هایی برای آن ها باشد. البته این اصلا به این معنی نیست که استفاده از وردپرس کار سخت و دشواری است! علاوه بر این وردپرس دارای زبان فنی بیشتر و منحنی یادگیری دشوارتری نسبت به برنامه سایت ساز است. با این حال زمانی که آموزش­های ابتدایی در وردپرس را بیاموزید استفاده از آن بسیار آسان تر خواهد شد.

اگر برای این چالش آماده و مشتاق یادگیری نحوه طراحی و ساخت سایت رایگان برای خود هستید همین الان به سراغ وردپرس بروید. اما اگر قصد ندارید زمان زیادی را صرف یادگیری برای ساخت وب سایت خود کنید توصیه می کنیم از یک سایت ساز استفاده نمایید. همان طور که تا به این جای کار متوجه شدید ساخت وب سایت با سایت ‌ساز یا وردپرس کار چندان مشکلی نیست.

انعطاف پذیری در سایت ‌ساز یا وردپرس

شما با سایت ساز یا قالب وردپرس می توانید هر وب سایتی را برای ایده کسب و کار خود بسازید. با این حال  با وردپرس انعطاف پذیری و امکانات بسیار بیشتری در این زمینه خواهید داشت. اولین دلیل اینکه وردپرس انواع گسترده ای از افزونه­ ها (پلاگین­ها) را ارائه می دهد.

این­ها افزونه­ هایی هستند که می توانند انواعی از عملکردها را به وب سایت شما اضافه کنند. همچنین نصب بسیاری از افزونه ها کاملاً رایگان است و برای استفاده از آن ها نیازی به پرداخت هزینه نخواهید داشت.

اما این نکته را نیز در نظر بگیرید که افزونه ­ها موارد جانبی خارجی در وب سایت شما هستند؛ نصب افزونه­ های اشتباه و یا نامعتبر و حتی بی ­مورد ممکن است به وب سایت شما آسیب برساند. پس در انتخاب افزونه­ ها همواره می بایست دیدگاه کاربران دیگر در مورد استفاده از آن افزونه، تعداد نصب ها و آخرین تاریخ به روزرسانی آن را قبل از نصب بررسی نمایید.

دومین دلیل مهم در انعطاف ­پذیری سایت ‌ساز یا وردپرس، تضمین وردپرس در سازگاری ساختاری و جزئی در گوشی های موبایل و تبلت است. در حالی که ممکن است برخی از سایت سازها در این زمینه به خوبی وردپرس نباشند.

وردپرس با توجه به اینکه کاربر از چه نوع دستگاهی برای بازدید سایت استفاده می کند قالب آن را مقیاس­ بندی کرده و بهترین چینش را برای کاربر در آن دستگاه در نظر می گیرد. بنابراین می توانید اطمینان حاصل کنید که ظاهر وب سایت شما در همه دستگاه ها عالی به نظر می رسد. قالب­ها کاملاً قابل تنظیم هستند و پس از انتخاب آن­ها، می توانید هر چیزی را که دوست دارید در آن تغییر دهید.

درست است که گزینه های بیشتر و منعطف­ تری در وردپرس وجود دارد اما برای تغییرات سفارشی در آن لازم است دانش و فنونی داشته باشید و تغییرات را به نحو درست اعمال کنید تا در وب سایت شما هیچ موردی از ناهمگونی دیده نشود. برای سفارشی سازی نیاز به دانش، دقت، علاقه و زمان کافی خواهید داشت.

قابلیت مدیریت در سایت ساز یا وردپرس

قابلیت مدیریت در سایت ‌ساز یا وردپرس

اگر می خواهید وب سایت شما آن­طور که باید ظاهر و جلوه­ای زیبا داشته باشد باید کمی وقت بگذارید. انتشار مطالب و صفحات با هر دو ابزار وردپرس و سایت ساز آسان است. معایب وردپرس چیست؟

با این حال اگر قصد انتشار مطالب زیاد، توسعه وب­سایت و … را دارید به شما پیشنهاد می دهیم از پلت­فرم وردپرس برای طراحی و ساخت سایت خود استفاده کنید. اما اگر صرفا قصد ادراه یک وب­سایت ساده برای انجام کاری ساده را با اختصاص زمان و هزینه کمتر دارید بهتر است از سایت ساز استفاده کنید.

ویراستاری در سایت ‌ساز یا وردپرس

همان طور که گفته شد؛ سایت ساز معمولاً دارای یک رابط کشیدن و رها سازی بصری است که به شما امکان می دهد عناصر را در اطراف وب سایت خود بکشید و رها کنید. وردپرس رابط تصویری ندارد. در عوض یک ویرایشگر متن به نام گوتنبرگ که اتفاقا بسیار محبوب است را دارد.

متن یا فرم به دور از صفحه انتزاع می شود، بنابراین آنچه که در فرم می بینید لزوماً به همان شکل در صفحه وب سایت نخواهد بود. شما می توانید به طور همزمان روی برنامه­ های وردپرس و سایت ساز تمرکز داشته باشید تا متوجه تفاوت بین این دو شوید. این کار به مقایسه بهتر شما بین این دو برنامه کمک می­کند.

میزبانی در سایت ‌ساز یا وردپرس

میزبانی وب یا هاستینگ با هر برنامه سازنده وب سایتی همراه است. اگر نام دامنه خود را با سازنده وب سایت خود خریداری می کنید لازم نیست میزبان را پیکربندی کنید چون به صورت خودکار انجام می­شود.

وردپرس باید روی میزبان وب PHP و MySQL نصب شود. php یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی می باشد که وردپرس از آن استفاده میکند. برای آپلود وردپرس حتی ممکن است لازم باشد از سرویس گیرنده FTP استفاده کنید. این موضوع می تواند در ابتدا برای کاربران غیر فنی کمی دشوار به نظر برسد.

اما این طورنیست؛ نگران نباشید! شما می توانید سایت خود بر پایه وردپرس را در یک میزبان بارگذاری کنید و در صورت لزوم و با توجه به شرایط آن را بر روی میزبان دیگری انتقال دهید. اما متأسفانه هرگز نمی توانید وب سایت خود را که با یک سایت ساز ساخته اید از یک میزبانی به میزبان دیگر انتقال دهید. برای انتقال می بایست وب سایت خود را از ابتدا با سایت ساز بر روی میزبان جدید بسازید.

میزبانی در سایت ساز یا وردپرس

ویژگی­ های پلت فرم وردپرس

  1. نمایش و پنهان کردن موارد با استفاده از گزینه های صفحه
  2. انتقال، اضافه یا حذف ابزارک­های داشبورد
  3. جایگذاری Visual Editor URL برای ایجاد پیوندها
  4. حالت دسترسی برای ابزارک­ ها
  5. پیش­نمایش مضامین بدون فعال کردن آن­ها
  6. ویرایش تصاویر در وردپرس
  7. تقسیم یک پست به چند صفحه
  8. قرارگیری پیوندها، فیلم­ها و موارد چندرسانه ای
  9. صفحه گزینه های مخفی پنهان در وردپرس
  10. وجود علامت گذاری و میانبرهای صفحه کلید برای سرعت بیشتر
  11. سادگی
  12. دارای گزینه درج دیدگاه
  13. انعطاف پذیری بالا
  14. موتور جستجو بهینه سازی
  15. انتشار آسان مطالب
  16. چند زبانه بودن
  17. دارای چندین ابزار انتشار
  18. مدیریت کاربر
  19. دارای انطباق­های استاندارد
  20. دارای انجمن
  21. قابل توسعه توسط افزونه­ها
  22. دارای افزونه های بسیار جهت راحتی و نامحدود بودن کاربر در توسعه وب سایت خود

ویژگی­های ابزار سایت ساز

ویژگی ­های ابزار سایت ساز

  1. سهولت استفاده
  2. کیفیت الگوها و مضامین طراحی وب سایت
  3. گزینه های سفارشی سازی الگوی طراحی وب سایت
  4. طرح بندی صفحه وب از قبل قالب بندی شده
  5. راه حل های تجارت الکترونیکی
  6. فرم ساز
  7. گالری های تصویر و ویرایش تصویر
  8. ابزار وبلاگ نویسی
  9. قابلیت اشتراک گذاری اجتماعی
  10. تجزیه و تحلیل و گزارش وب سایت
  11. نام دامنه سفارشی
  12. میزبانی ایمیل دامنه
  13. انتشار آسان مطالب
  14. عدم تبلیغات وب سایتی
  15. دارای ابزارهای سئو
  16. فروشگاه اینترنتی
  17. دارای پشتیبانی با اولویت

ویژگی­های ابزار سایت ساز

جمع بندی

معایب وردپرس چیست؟ به طور خلاصه با استفاده از یک سایت ساز، وب­سایتی ارزان­تر با راه اندازی سریع تر خواهید داشت. اما وردپرس امکان انتخاب بیشتر، وب سایت بزرگ تر و انتشار محتوای بیشتری را فراهم می کند.

این در حالی است که برای راه­ اندازی آن به دانش، هزینه و زمان بیشتری لازم خواهید داشت. در ادامه به چند سوال متداول که شما را در انتخاب سایت ‌ساز یا وردپرس یاری می کند، می­ پردازیم که البته پاسخ همه آن ها را در مقاله گنجانده ایم.

در ساخت سایت خود از سایت ‌ساز یا وردپرس استفاده کنم؟

به شما توصیه می کنیم ابتدا پرسش و پاسخ­های بعدی را مطالعه کرده تا به پاسخ سوال اول برسید!

  1. نیاز به چه مدت زمانی برای ساخت وب سایت خود دارید؟

اگر در حوزه وردپرس تازه ­کار هستید زمان بیشتری برای نحوه استفاده و راه ­اندازی وب سایت خود نیاز دارید. در نتیجه اگر می خواهید وب سایتی را به سرعت راه اندازی کنید بهتر است از سایت ساز استفاده نمایید تا در کمترین زمان ممکن آن را ساخته، منتشر کردن مطالب و همچنین سازماندهی و مدیریت آن را شروع کنید.

  1. سطح دانش فنی شما چه میزان است؟

برای افرادی که دارای سطح صفر از دانش در این زمینه هستند ممکن است کار با وردپرس برای آن­ها کمی دشوار باشد، زیرا موارد زیادی وجود دارد که در قدم اول می بایست یاد بگیرند. کار با یک سایت ساز حتی در پایین­ترین سطح از دانش و آگاهی فنی می تواند چاره­ساز باشد.

  1. در یک ابزار به دنبال چه چیزی هستید؟

اگر به دنبال ساخت سریع یک وب سایت هستید و نمی خواهید زمان زیادی را برای آن صرف کنید سایت ساز را به شما پیشنهاد می کنیم. با این حال اگر به دنبال امکانات بیشتر و حرفه ا­ی­تری هستید؛ بهتر است بخشی از وقت خود را برای یادگیری وردپرس و کار با ابزار­های آن اختصاص دهید.

  1. چه مقیاس بندی از وب سایت خود در نظر دارید؟

اگر می خواهید یک وب سایت بزرگتر و پیشرفته­ داشته باشید وردپرس گزینه بهتری است زیرا با یادگیری آن کا­رهای بهتر و بیشتری می توانید در وب سایت خود انجام دهید. اما اگر یک وب سایت کوچکتر و ساده­تر با مقدار محدود محتوا و صفحات را انتخاب می کنید، سایت ساز یک گزینه عالی برای شما است.

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان