نمونه بریف طراحی لوگو حرفه ای و ویژگی که باید داشته باشد؟

بریف طراحی لوگو چیست؟
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

بدون شک در جواب سؤال بریف طراحی لوگو چیست؟ قبل از هر جوابی باید بدانیم لوگو چیست و چه تأثیری بر کسب‌وکارها دارد. وقتی صحبت از برند نایک می‌شود، خیلی سریع ذهنتان تصویری از یک تیک سفید ضخیم را می‌سازد و این دقیقاً همان چیزی است که اهمیت یک لوگوی خوب را نشان می‌دهد. بر اساس تحقیقات سایت بی‌بی‌سی، شناختن سریع یک لوگو برای هر کسب‌وکاری از مهم‌ترین اقدامات لازم برای برندینگ است.

اگر با این تعاریف، قصد طراحی لوگو برای کسب‌وکارتان را دارید، فرقی نمی‌کند؛ داشتن یک بریف طراحی لوگو، چه توسط خودتان و یا توسط یک شرکت خدمات طراحی لوگو طراحی شود از اهمیت زیادی برخوردار است. در واقع این پیش‌نویس تضمین می‌کند که لوگوی شما دقیقاً همان چیزی است که می‌خواهید باشد.

در این مقاله دکتر ویز قصد داریم تا به اهمیت بریف طراحی لوگو و سؤالاتی که از کارفرما برای نوشتن این بریف پرسیده می‌شود، بپردازیم. پس با ما همراه شوید.

فرم بر یف طراحی لوگو

بریف طراحی لوگو چیست؟

بریف طراحی لوگو شامل یک نمای کلی از برند شما، شرح پروژه، اهداف، مخاطبان هدف، رقبا، ترجیحات، محصولات قابل‌تحویل، بودجه، زمان‌بندی پروژه، نمونه‌هایی از کارهای طراحی موجود و در نهایت، راهنمایی در مورد مواردی است که باید از آن اجتناب کنید.

یک بریف برای طراحی لوگو، پیش‌نویسی است که تمام اطلاعاتی را که یک طراح گرافیک برای ایجاد یک لوگو برای کسب‌وکار شما نیاز دارد را ارائه می‌دهد. به‌طور کلی این سند حاوی اطلاعات اولیه در مورد شرکت، سبک طراحی موردنظر، چارچوب زمانی پروژه و بودجه است.

اگر بخواهیم با یک مثال، خلاصه‌ای از بریف برای دیزاین لوگو بگوییم، دستور غذایی را تصور کنید که لیستی از مواد اولیه، دستور قضایی و مدت‌زمان پخت را در اختیار آشپز قرار می‌دهید. یک طرح مختصر نوشته شده از لوگو دقیقاً مانند یک دستور آشپزی عالی عمل می‌کند که به همراه مواد اولیه، طرز تهیه و مدت‌زمان آماده‌شدن آن نیز مشخص می‌شود.

چرا بریف طراحی لوگو اهمیت دارد؟

بریف طراحی لوگو نه‌ تنها برای طراح مفید است، بلکه برای صاحبان کسب‌وکار اهمیت بیشتری دارد. در واقع، فرم بریف طراحی لوگو کمک می‌کند تا هویت برند، مخاطبان هدف و رقبا را مشخص کنید. همچنین بودجه، جدول زمانی و تاریخ دقیق تحویل برای پروژه لوگوی را تعیین کنید. شما می‌توانید با استفاده از بریف، مطمئن شوید که دیدگاه صاحب بیزینس را درک کرده‌اید و می‌تواند لوگویی ایجاد کنید که شخصیت و ارزش‌های برند را منعکس کند.

چه سوالاتی باید در بریف طراحی لوگو پرسیده شود؟

اهمیت یک لوگو غیرقابل‌ انکار است؛ زیرا باعث آگاهی از برند، فرصت‌های بازاریابی و انتقال پیام کسب‌وکارتان به جهان می‌شود؛ بنابراین باید با دقت زیادی این کار انجام شود.

سؤالات زیر از کارفرما باعث می‌شود تا مشخص شود که آیا آن لوگو با نیازهای کسب‌وکارش مطابقت دارد یا خیر؟

1. چه علامتی شرکت شما را نشان می دهد؟

آیا کسب‌وکار شما بر فروش لباس به کودکان متمرکز است؟ یا یک شرکت SEO برای مشاغل آنلاین دارید؟ صرف‌نظر از اینکه شرکت شما روی چه چیزی تمرکز می‌کند، به تصویری فکر کنید که به بهترین شکل آن را نشان دهد. به طور مثال، آمازون تقریباً همه چیز را می‌فروشد و بنابراین نماد A تا Z را همان شیر مرغ تا جان آدمیزاد را در لوگوی خود قرارداد.

2. رقبای شما چه کسانی هستند؟

هدف از طراحی انواع لوگو این است که به مردم کمک کند تا برند شما را بشناسند و با یک نگاه سریع بفهمند که کسب‌وکار شما چه چیزی را ارائه می‌دهد. پس شما می‌توانید با نگاه‌کردن به رقبای خود، بفهمید که کدام عناصر این کار را برای شرکت شما انجام می‌دهند.

به‌عنوان‌مثال کافی‌شاپ‌ها را در نظر بگیرید. آنها اغلب از تصویر یک فنجان با خطوط بخار برای نشان‌دادن نوشیدنی داغ استفاده می‌کنند. برخی دیگر تصویری از یک‌دانه قهوه یا برگ چای اضافه می‌کنند تا به این معنی باشد که نوشیدنی‌های ارگانیک سرو می‌کنند.

قدم بعدی شما این است که یک‌قدم به عقب بردارید و تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید از رقبای خود را تقلید کنید یا کاری متفاوت انجام دهید.

3. کدام رنگ ها به برند شما می آیند؟

رنگ‌ها یکی از مهم‌ترین المان‌ها در طراحی لوگو هستند و صرفاً نباید به این دلیل انتخاب شوند که مورد علاقه کارفرما هستند. پس به‌خاطر داشته باشید که وقتی صحبت از برندسازی و کسب‌وکار به میان می‌آید، رنگ‌ها تأثیر روانی را بر مشتریان هدف شما منتقل می‌کنند.

برای مثال، انتخاب قرمز به‌عنوان رنگ اصلی لوگو، تم جوانی، پرخاشگری و تصمیمات جسورانه را تقویت می‌کند. درصورتیکه رنگ سبز اغلب نمادی از صلح و رشد است، به همین دلیل است که برندهای طبیعت و لوگوهای دوستدار محیط‌زیست بیشتر از آن استفاده می‌کنند.

4. مخاطب هدف شما کیست؟

آیا محصولاتی را برای دانش‌آموزان می‌فروشید یا خدمات تعمیر موبایل دارید؟ یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که هنگام طراحی و برای درست‌کردن بریف طراحی لوگو باید بپرسید این است که مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند. شما می‌توانید با شناسایی مخاطبان، عناصر لوگویی را که می‌دانید کارایی ندارند حذف کنید و انتخاب‌های طراحی را بر روی آن‌هایی متمرکز کنید که کار می‌کنند.

لوگوی طراحی شده برای افراد مسن برای کودکان زیر 20 سال به خوبی کار نخواهد کرد و بالعکس. لوگوهایی که بچه‌ها را هدف قرار می‌دهند باید رنگ‌های روشن داشته باشند در حالی که لوگویی که برای افراد مسن طراحی می شود باید واضح و رسمی باشد.

5. آیا در طراحی بودجه برایتان مهم است؟

اگر بودجه شما مناسب یک طراحی لوگوی حرفه‌ای نباشد، هیچ یک از این نکات و سؤالات بالا کارایی ندارد. یک لوگوی گران‌قیمت با رنگ‌های واضح و سایز بزرگ برای چاپ نیز پرهزینه است. پس در بریف طراحی لوگو حتماً هزینه کارفرما در نظر گرفته شود.

6. آیا برای طراحی لوگو عجله دارید؟

از کارفرما در همان اول کار بپرسید که آیا طراحی لوگوی را برای زمان خاصی می‌خواهد یا خیر؟ اگر چنین است، باید زمان ادیت یا طراحی مجدد آن را نیز در نظر بگیرید. زیرا در برخی موارد ترندهای امروزی از بین خواهند رفت و ممکن است لوگوی کارفرما در ماه‌های آینده دیگر مرتبط به نظر نرسد.

اگر به لوگوی کوکاکولا نگاه کنید، متوجه خواهید شد که این لوگو در طول سال‌ها به دلیل طراحی خوبش باقی‌مانده است.

7. آیا باید یک طراح لوگو حرفه ای استخدام کنم؟

آخرین و مهم‌ترین سؤال، این است که یک طراح لوگو حرفه‌ای می‌خواهید یا خیر. کاری که یک‌یک طراح لوگو خبره انجام می‌دهد این است که باید تمام سؤالات بالا را بپرسند و لوگویی طراحی کند که کاملاً بیانگر کسب‌وکار کارفرما باشد.

بریف طراحی لوگو حرفه ای

بریف طراحی لوگو چگونه تهیه می شود؟

سه مرحله ساده زیر به شما در نحوه نوشتن توضیحات بریف طراحی لوگو کمک می‌کند.

مرحله 1: اطلاعاتی در مورد کسب وکار به دست بیاورید.

بهتر است با اطلاعات ضروری شروع کنید تا اینکه مستقیماً به ویژگی‌های زیبایی‌شناختی لوگوی شرکت بپردازید. پس با ارائه اطلاعات در مورد کسب‌وکار شروع کنید. به‌هرحال، طراحی توسط انسان برخلاف طراحی لوگو با هوش مصنوعی به افراد، محصولات، صنایع و احساسات اهمیت بیشتری می‌دهند، در نتیجه، توضیح مختصری از کسب‌وکار به طراحی در ایجاد یک لوگوی ایدئال کمک زیادی می‌کند.

مرحله 2: توصیفی از بیزینس بخواهید

یک طراح خوب می‌تواند خلق کند، اما بهترین طراح لوگو می‌تواند از یک لوگوی ساده برای جلب‌ توجه مخاطب استفاده کند؛ بنابراین کارفرما باید با تعریف اینکه کسب‌وکارش در مورد چیست و چه کاری انجام می‌دهد، هدف واضحی از طراحی را ایجاد کند. بهتر است از صاحب برند بخواهید در حد یک یا دو جمله، تیم خود و محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهد را توصیف کند.

به طور مثال، ما تیمی از طراحان مد هستیم که لباس‌های مد روز و درعین‌حال سازگار با محیط‌زیست می‌سازیم. محصولات ما شامل لباس‌های رسمی و کژوال است.

مرحله 3: نام کسب و کار و شعار آنها را ذکر کنید

در طراحی لوگو موارد بیشتری نسبت به آنچه که به چشم می‌آید وجود دارد. قبل از رفتن به مراحل پایانی بریف طراحی لوگو، با ذکر نام و شعار شرکت شروع کنید. این جزئیات ظریف کوچک به نشان‌دادن درست احساس برند کمک می‌کند.

همچنین سؤالات زیر را از کارفرما در نظر بگیرید:

  • اهداف تجاری خود را مشخص کنید
  • چرا تصمیم به تأسیس این شرکت گرفتید؟
  • اهداف شما چیست؟
  • مخاطب هدف خود را توصیف کنید
  • رقبای خود را فهرست کنید

پاسخ به این سؤالات می‌تواند شما را در طراحی لوگو راهنمایی کند.

نمونه بریف طراحی لوگو

نتیجه‌گیری

ممکن است پس از خواندن این مطالب که در مورد بریف طراحی لوگو ارائه دادیم، این سؤال برایتان پیش بیاید که آیا جایی برای خلاقیت طراح باقی می‌ماند؛ پس لازم است که بگوییم وقتی نوبت به خلاقیت می‌رسد، بستگی به شما دارد که نسبت به مفاهیمی که به ذهنتان می‌آیند، باسلیقه کارفرما منطبق باشید.

یک بریف طراحی دقیق و خوب، گام اولیه برای ایجاد لوگویی است که توجه مخاطبان شما را جلب کند، هویت برند را تحت شعاع قرار می‌دهد و باعث برندینگ می‌شود. در آخر باید بگوییم که یک بریف طراحی لوگوی عالی می‌تواند برای هر کسب‌وکاری معجزه کند.

اگر به دنبال طراحی لوگو از مرحله صفر یعنی تهیه بریف تا مرحله 100 یعنی طراحی نهایی هستید، توصیه ما این است که با کارشناسان ما در دکتر ویز تماس بگیرید. شما می توانید اطلاعات لازم را در مشاوره رایگان از همکاران ما به دست آورید و تمامی مراحل طراحی لوگو را  به صورت بریف تحویل بگیرید.

سوالات متداول


بریف برند یک نمای کلی جامع از این است که یک برند دقیقاً چیست، اهداف، ارزش‌ها و چشم‌انداز برند چیست و به هر کسی که با ایجاد دارایی‌های نام تجاری مرتبط است، اجازه می‌دهد تا مسیر، هدف و موقعیت کسب‌وکار را تاحدامکان به‌وضوح بیان کنند.

چکیده طراحی لوگوی شامل یک نمای کلی از برند، شرح پروژه، اهداف، مخاطبان هدف، رقبا، محصولات قابل‌تحویل، بودجه و زمان‌بندی پروژه است.

یک لوگوی خوب متمایز، مناسب، کاربردی، گرافیکی و از نظر شکل ساده است و پیام موردنظر مالک را منتقل می‌کند. یک مفهوم یا معنا معمولاً در پشت یک لوگوی مؤثر قرار دارد و پیام موردنظر را منتقل می‌کند.

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان