آموزش قدم به قدم تقویت هوش هیجانی + آزمون

سنجش و تقویت هوش هیجانی
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

تقویت هوش هیجانی

قطعا می‌دانید که هوش، انواع مختلفی دارد و هر شخص ممکن در یک هوش خاص سرآمد باشد، به همین دلیل است که سیستم‌ها آموزشی خارجی در صورت ضعیف بودن یک دانش آموزی را به کمک سنجش هوش مورد ارزیابی قرار می‌دهند و در شاخه‌ای که استعداد دارد از او استفاده می‌کنند. متاسفانه در ایران پایش درستی بر هوش انسان‌ها صورت نمی‌گیرد و صرفا دانش آموزی که در مدرسه ضعیف باشد، شخص کم هوش شناخته می‌شود.

بسیاری از افراد حتی تا آخر عمرشان هم متوجه استعدادهای خود نمی‌شوند و این موضوع باعث بروز آسیب‌های ذهنی فراوانی می‌شود. حتی برخی از این افراد نمی‌توانند یک شغل مناسب برای خود پیدا کنند و در زندگی شخصی و کاری‌شان دچار آسیب‌های زیادی می‌شوند. هر چند سیستم آموزشی غرب به خوبی استعداد هر شخص را شناسایی کرده و در صنعت، هنر، ورزش و دیگر شاخه‌ها آموزش می‌دهد اما کماکان در برخی از کشورها هیچ نظارتی روی استعدادهای مختلف نیست.

این روزها به کمک تست‌های روان‌شناسی مختلف می‌توانید استعدادها و میزان هوش خود یا فرزندان‌تان را سنجش و تقویت کنید. این موضوع نه تنها شخص را در نظر خودش قدرت‌مند‌تر جلوه می‌دهد بلکه کمک زیادی به تصمیم‌گیری‌ها و دیگر موارد زندگی شخص دارد. اما شاید برای شما هم سوال شده باشد که هوش هیجانی چیست و دقیقا چه کاربردی دارد؟

 

سنجش و راهکار های تقویت هوش هیجانی

هوش هیجانی چیست دقیقا چه کاربردی دارد؟

هوش هیجانی یکی از مهم‌ترین انواع هوش است که کمک می‌کند در لحظه، تصمیمات و هیجان درستی از خودتان بروز دهید. حتما برای شما هم پیش آمده است که در یک لحظه حرفی می‌زنید که طرف مقابل‌تان را ناراحت می‌کند و یا ممکن است بارها برای شما پیش آمده باشد که در موقع ضروری عکس العمل و حرکت به‌جا و به موقعی نداشته‌اید.

خوشبختانه هوش هیجانی موضوعی اکتسابی است به این معنا که قابل یادگرفتن است و شما هر چقدر هم که در این هوش ضعیف باشید به کمک تکنیک‌های دکتر ویز می‌توانید آن را اصلاح و تقویت کنید. شاید از خودتان بپرسید که از کجا معلوم که من در هوش هیجانی ضعیف هستم و آیا حتما نیازی به تست‌های روان‌شناسی است یا خیر؟

خیر نیازی به مراجعه حضوری و تست‌های روان‌شناسی نیست؛ در حقیقت شما با پاسخ دادن به چند سوال می‌توانید متوجه شوید که آیا هوش هیجانی‌تان ضعیف است یا خیر؟

در ادامه مهم‌ترین سوالاتی که در تست‌های هوش هیجانی مطرح می‌شود را ذکر کرده‌ایم و اگر پاسخ شما به تمامی این سوالات مثبت است احتمالا باید به فکر تقویت هوش هیجانی‌تان باشید.

 

آیا زیاد صحبتی می‌کنید که دیگران را ناراحت می‌کند؟

آیا فکر می‌کنید که مردم بیش‌ از حد حساس هستند؟

آیا احساسات پنهان شده‌تان را به صورت یک باره و روی یک شخص خالی می‌کنید؟

 

تاریخچه کوتاهی از هوش هیجانی

تاریخچه کوتاهی از هوش هیجانی

اصطلاح هوش هیجانی برای اولین بار توسط جان دی مایر و پیتر سالووی از دانشگاه بیل مطرح شد. البته در آن زمان این تعریف بسیار ساده‌تر از تعریف امروزی بود و تکامل پیدا نکرده بود. این دو شخص در تعریف هوش هیجانی عبارت زیر را به کار بردند:

هوش هیجانی یک توانایی است که به کمک آن شخصیت، نیاز، خواسته و روش‌های بروز احساسات برای هر شخص را درک می‌کنیم.

این تعریف رفته رفته کامل شد و به شکل امروزی درآمد، البته در سال‌های قبل‌تر نیز دانشمندان و فیلسوف‌های بزرگی در مورد هوش هیجانی نظرات مختلفی داده بودند اما اسمی از هوش هیجانی نبرده بودند به همین خاطر هوش هیجانی در سال‌های بسیار دور به شکل امروزی تعریف نشده بود اما صحبت‌هایی در مورد آن می‌شد.  

تفاوت هوش هیجانی و IQ

شاید شما هم تا قبل از این مطلب هوش هیجانی و آی‌کیو را دو چیز یکسان تصور می‌کردید اما در حقیقت این گونه نیست و این دو مورد کامل با یکدیگر تفاوت دارند. در حقیقت هوش هیجانی همان درک احساسات، نیازها و شرایط دیگران است در حالی که آی کیو همان هوش عادی و معمولی است که در مدارس آن دانش آموزان را به خاطر آن تشویق یا تنبیه می‌کنند. قطعا شما هم افرادی را در کنار خود می‌شناسید به طوری که آی کیوی بسیار بالایی دارند اما در زندگی موفق نیستند.

یکی از مهم‌ترین علت‌هایی که برخی از افراد در زندگی‌شان موفق نیستند همین نداشتن اطلاعات کافی در مورد هوش هیجانی است. همان طور که در قسمت‌های بالا گفته شد هوش هیجانی یک موضوع اکتسابی نیست و کاملا قابل تغییر است پس اگر احساس می‌کنید هوش هیجانی شما به اندازه کافی قوی نیست بهتر است هر چه سریع‌تر به فکر بهبود آن باشید.

موفقیت در زندگی زمانی حاصل می‌شود که هوش هیجانی و آی کیو در کنار هم وجود داشته باشند، در حقیقت نبود هر کدام از این هوش‌ها می‌تواند مشکلات بسیار جدی برای شما به وجود بیاورد. مشکلات مربوط به هوش هیجانی آن‌قدر در زندگی‌‌های امروزی زیاد شده است که علت بسیاری از طلاق‌ها هم کافی نبودن همین هوش هیجانی عنوان شده است.

آموزش و تقویت هوش هیجانی در دوران کودکی

آموزش و تقویت هوش هیجانی در دوران کودکی

آموزش هوش هیجانی در هر سن و سالی ممکن است و حتی بسیاری از افراد بالای ۶۰ سال هم به سراغ یادگیری هوش هیجانی می‌روند اما بهترین زمان برای سنجش و تقویت هوش هیجانی سنین کودکی و نوجوانی است زیرا سبب توسعه فردی نیز می شود. در سنین کم ذهن شخص در آماده‌ترین حالت ممکن است و شما به راحتی می‌توانید مشکلات مربوط به هوش هیجانی شخص را برطرف کنید. 

هوش هیجانی می‌تواند نقطه عطفی برای رسیدن به موفقیت و مثبت اندیشی در اشخاص باشد پس اگر فرزندی دارید بهتر است حتما برای سنجش هوش هیجانی او، به مراکز معتبر مراجعه کنید تا این هوش تقویت شود. البته تمرین‌هایی هم برای تقویت هوش هیجانی در سطح اینترنت وجود دارد اما ممکن است همه این تمرین‌ها برای فرزند شما مناسب نباشد. پس در نظر داشته باشید که بهترین زمان برای آموزش و تقویت سنجش هوش هیجانی دوران کودکی است.

مهم‌ترین تکنیک‌ها برای تقویت هوش هیجانی

همان طور که گفته شد تکنیک‌ها و تمرین‌هایی برای تقویت هوش هیجانی وجود دارد که در صورت استفاده کردن از آن‌ها می‌توانید به نتیجه دلخواه‌تان برسید. البته اگر به هر دلیلی به نتیجه دلخواه‌تان نرسیدید بهتر است به مرکز مشاوره دکتر ویز مراجعه کنید تا بررسی دقیق‌تری صورت گیرد اما در حالت کلی این تکنیک‌ها می‌توانند نتایج بسیار خوبی برای تقویت هوش هیجانی شما داشته باشند. در ادامه این مطلب چند تکنیک برای تقویت هوش هیجانی مطرح می‌کنیم که می‌تواند کمک زیادی به شما داشته باشد.

مهم‌ترین تکنیک‌ها برای تقویت هوش هیجانی

۱ـ مشاهده و تحلیل درست اتفاقات اطراف

اگر می‌خواهید هوش هیجانی شما به بهترین شکل آموزش ببینید باید تحلیل‌گر و مشاهده‌گر خوبی باشد و در کنار آن اصول پرسشگری را نیز رعایت کنید.

بسیاری از مشکلاتی که برای شما به وجود می‌آید به این خاطر است که شما مشاهده‌گر خوبی نیستید و تحلیل درست و به جایی از اتفاقات پیرامون‌تان ندارید. وقتی از اتفاقات اطراف‌تان به خوبی مطلع نیستید نباید انتظار یک رفتار درست از خودتان داشته باشید.

همیشه سعی کنید اتفاقات پیرامون‌تان را به خوبی تحلیل کنید تا بهترین عمل‌ کرد را داشته باشید. پس به عنوان تمرین سعی کنید برای یک هفته تمامی اتفاقات اطراف‌تان را یادداشت کنید و آن‌ها را بررسی کنید تا بتوانید بهترین عمل‌کرد را داشته باشید.

این مشاهده باید در محل کار، محل زندگی و دیگر مکان‌های پر رفت و آمد شما باشد. وقتی بعد از یک هفته به نتیجه مثبتی رسیدید مطمئن می‌شوید که مشاهده دقیق اتفاقات پیرامون چقدر در رفتار شما تاثیرگذار است.

۲ـ شنونده خوبی باشید

یکی دیگر از تمرین‌هایی که می‌توانید برای تقویت هوش هیجانی صورت دهید این است که شنونده خوبی در محیط اطراف‌تان باشید. شنونده بودن در محیط اطراف به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهترین تصمیم در لحظه را بگیرید. معمولا کسانی که پرحرف هستند نمی‌توانند هوش هیجانی‌شان را تقویت کنند چرا که دائما ذهن‌شان به دنبال این است که فرصتی برای صحبت کردن داشته باشد.

یکی از بهترین تمرین‌ها برای چنین موقعی، تمرین صحبت نکردن در جمع است، به مدت یک هفته سعی کنید در جمع‌ها کمتر صحبت کنید تا ذهن شما به یک آرامش نسبی برسد و سپس سعی کنید در همان جمع شنونده خوبی باشید. شنونده بودن نه تنها در تقویت هوش هیجانی تاثیر بسیار زیادی دارد بلکه کمک زیادی به افزایش اطلاعات شما می‌کند.

همچنین صحبت کردن به میزان کم و مشخص باعث می‌شود تا شما به عنوان یک شخص فروتن شناخته شوید. فروتن بودن شما در یک جمع فرصت خوبی برای تمرکز شما روی حرف‌های دیگران است. کافی است این مهارت‌ را برای یک هفته تمرین کنید تا نتایج فوق العاده آن را ببینید.

افزایش خودآگاهی برای رسیدن به درک بالاتر

۳ـ افزایش خودآگاهی برای رسیدن به درک بالاتر

شما باید توانایی زیادی در درک مهارت‌های شخصی‌تان داشته باشید چرا که بدون داشتن درک درستی از مهارت‌ها و اخلاقیات خودتان نمی‌توانید دیگران را درک کنید و در نتیجه هوش هیجانی شما به میزانی که می‌خواهید رشد پیدا نمی‌کند.

هوش هیجانی یکی از مهم‌ترین موضوعات وابسته به درک خودتان است، پس سعی کنید به بهترین نحو خودتان را بشناسید و تمامی اخلاقیات و ویژگی‌های بد و خوب‌تان را درک کنید.

برای برداشتن اولین گام افزایش خودآگاهی می‌توانید ویژگی‌ها بد و خوب‌تان را روی یک تکه کاغذ یادداشت کنید، از دیگران هم بخواهید که ویژگی‌های بد و خوب شما را روی یک تکه کاغذ یادداشت کنند. این کار باعث می‌شود در کمترین زمان ممکن ویژگی‌های بد را از خودتان جدا کنید و به درک بهتری از خودتان برسید.

۴ـ پاسخ دادن در زمان مناسب را برای مسولیت‌پذیر شدن تمرین کنید

برای این که بتوانید هوش هیجانی خود را تقویت کنید انجام این تمرین الزامی است، شما باید سعی کنید در بهترین و مناسب‌ترین زمان پاسخ و ری‌اکشن نشان دهید. بسیاری از حرف‌ها و پاسخ‌ها با ده دقیقه دیر و زود شدن تاثیر کلامی خود را از دست می‌دهند به همین خاطر شما برای پاسخ به هر سوال یا هر صحبتی تنها چند لحظه فرصت دارید.

برای تقویت این مهارت جمع‌های خانوادگی بهترین ممکن است. سعی کنید در بهترین حالت پاسخ سوال دیگران را بدهید و اگر از زمان مشخص شده‌تان رد شد سعی کنید از پاسخ دادن خودداری کنید. شاید همین خودداری کردن از پاسخ دادن در شروع کار بسیار سخت باشد اما با تمرین چند هفته‌ای آن می‌توانید به تاثیر بالای آن در تقویت هوش هیجانی‌تان پی ببرید.

تقویت هوش هیجانی

۵ـ احساسات دیگران را درک کنید

حتما نیاز نیست که یک مشاور یا روان‌شناس خبره باشید تا احساسات دیگران را درک کنید. شما به عنوان یک همسر، پدر، مادر و دوست باید بتوانید احساسات اطرافیان‌تان را به خوبی درک کنید.

این موضوع کمک می‌کند تا شنونده خوبی باشید و دیگران حرف‌های‌شان را بدون تعارف با شما مطرح کنند. مشاهده و شنیدن شفاف خواسته‌های دیگران باعث می‌شود شما تحلیل بهتری از اتفاقات اطراف‌تان داشته باشید و این موضوع قطعا کمک بزرگی به تقویت هوش هیجانی شما می‌کند.

۶ـ احساسات خودتان را هم درک کنید

درک احساسات‌ شخصی خودتان باعث می‌شود تا بتوانید درک بهتری از شخصیت خودتان داشته باشید و در نتیجه به افزایش هوش هیجانی شما منجر می‌شود. تقویت هوش هیجانی به کمک راه‌کارهای مختلفی امکان‌پذیر است اما باید صبر داشته باشید و برای افزایش هوش هیجانی‌تان باید حداقل ۵ مورد از راه‌کارهای ارائه شده در این مطلب را انجام دهید. درک احساسات شخصی‌تان شاید در ابتدا کار سختی به نظر بیاید اما با تمرین و نوشتن افکار و احساسات‌تان می‌توانید نتیجه خوبی بگیرید.

۷ـ تنظیم عواطف

شما در مواجهه با اتفاقات مختلف باید سعی کنید عواطف خود را کنترل کنید، عدم کنترل بر این عواطف باعث ناراحتی دیگران می‌شود و از طرفی هوش هیجانی شما را هم از مسیر پیشرفت خارج می‌کند. تنظیم عواطف به این معنا است که شما در مواجهه با هر موضوعی بتوانید به اندازه مشخص واکنش نشان دهید.

بروز بیش‌ از حد عواطف و بروز کمتر از حد عواطف می‌تواند تاثیرات زیادی بر زندگی کاری و شخصی شما داشته باشد. در این راه می تاونید به کمک مثبت اندیشی نیز موفقیت بیشتر کسب نمایید.

سنجش و راهکار های تقویت هوش هیجانی

تقویت هوش هیجانی باعث می‌شود تا بهتر بتوانیم با خود و با دیگران ارتباط برقرار کنیم. ارتباط و درک صحیح از خود و دیگران نیز، کیفیت بیشتر زندگی را به همراه داشته و موجبات شادکامی و خوشبختی ما را مهیا می‌سازد.

علاوه بر تکنیک‌هایی که بررسی کردیم، راه‌های دیگری نیز برای تقویت هوش هیجان وجود دارد که در ادامه، ضمن معرفی آزمون‌های جهانی برای پی بردن به مقدار هوش هیجانی، راه‌کاری دیگری برای تقویت هوش هیجانی را نیز با شما در میان خواهیم گذاشت. پس اگر هنوز هم نسبت به این هوش کنجکاو هستید و می‌خواهید بیشتر در مورد آن بدانید، تا انتها با ما همراه باشید.

آزمون‌های ارزیابی هوش هیجانی کدامند؟

آزمون‌های بسیاری برای ارزیابی هوش هیجانی وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان «آزمون برادبری و گریوز»، «آزمون بار-آن EQ-i» و «آزمون شرینگ» را نام برد.

در هر یک از این آزمون‌ها، شما می‌توانید مقدار هوش هیجانی خود را سنجیده و سپس برای تقویت هوش هیجانی خود، اقدامات لازم را انجام دهید. این آزمون‌ها به شما کمک می‌کنند تا به جایگاه هوشی خود در زمینه کنترل هیجانات پی برده و بهتر بتوانید در راستای تقویت آن قدم بردارید.

اما در درون‌مایه تمام این آزمون‌ها، یک سری مؤلفه‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرند که از روی آن‌ها به مقدار هوش هیجانی خود پی خواهید برد. این مؤلفه‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • ظرفیت‌ها و توانایی‌های درونی فرد
  • ظرفیت‌ها و توانایی‌های ارتباطی فرد با دیگران
  • توانایی پاسخگویی و انعطاف‌پذیری فرد در موقعیت‌های گوناگون
  • تونایی مقابله با تنش‌ها و استرس
  • ارزیابی دیدگاه مثبت افراد نسبت به زندگی و تأثیر آن بر شادکامی

با ارزیابی این موارد، می‌توان به مقدار هوش هیجانی هر فردی پی برد. راهکارهایی هم که برای تقویت هوش هیجانی ارائه می‌شوند، دقیقاً همین فاکتورها را نشانه گرفته و موجب تقویت یکی از مؤلفه‌های فوق می‌شوند.

در ادامه، چند راهکار تکمیلی دیگر برای تقویت هوش هیجانی را به شما معرفی می‌کنیم که با استفاده از آن‌ها و دیگر راهکارهایی که قبلاً معرفی کردیم، می‌توانید در راستای تقویت هوش هیجانی خود، قدم  بزرگی را برداشته و سبب بهبود شرایط زندگی خود شوید.

ارزیابی هوش هیجانی

چه راه‌کارهای دیگری برای تقویت هوش هیجانی وجود دارد؟

همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم، راه و روش‌های بسیاری برای تقویت هوش هیجانی وجود دارد که هرکس بسته به روحیه، شخصیت و شرایط خود می‌تواند از آن روش‌ها بهره بگیرد. اما در اینجا، چند راهکار دیگر که موجب تقویت هوش هیجانی در افراد مختلف می‌شوند را با شما در میان می‌گذاریم که به قرار زیر هستند:

  • سفر کنید

سفر کردن یکی از راه‌هایی است که بشدت می‌تواند موجب تقویت هوش هیجانی شده و دیدگاه ما نسبت به زندگی را گسترش دهد. وقتی سفر می‌کنیم، با آداب و رسوم مردمان گوناگون آشنا شده و چیزهای زیادی را از آن‌ها یاد خواهیم گرفت. همین یادگیری می‌تواند رفتارهای جدیدی را در ما ایجاد کرده و موجبات تقویت هوش هیجانی ما را فراهم سازد.

پس اگر تا بحال به سفر کردن زیاد اهمیت نمی‌دادید، از این پس، سفر را در برنامه‌ی زندگی خود قرار داده و بسته به شرایط‌تان، هرسال به چند سفر کوتاه (چند ساعته – چند روزه)‌ یا طولانی (چندین روزه – چند هفته‌ – چند ماهه) بروید.  

  • به سلامتی خود اهمیت بدهید

وقتی می‌خواهید عملکردها و هیجانات مثبتی در زندگی داشته باشید، باید از سلامت جسم و روان کافی هم برخوردار باشید. قطعاً تغذیه سالم و نرمش‌های روزانه تأثیر شگرفی در سلامت جسم و روان ما دارد. بنابراین فقط پرداختن به جنبه‌های بیرونی برای تقویت هوش هیجانی کافی نیست و باید حتماً جنبه‌های درونی و سلامت جسم و روان را نیز در نظر داشته باشیم.

اگر بتوانید روزانه بین 10 تا 30 دقیقه نرمش‌های کششی آرام انجام داده و از رژیم غذایی سالمی هم برخوردار باشید، زمینه لازم برای تقویت هوش هیجانی شما فراهم می‌شود و دیگر راهکارهای تقویتی، با سرعت بیشتری روی رفتار شما تأثیر می‌گذارند.

  • بنویسید

نوشتن نه در سطح حرفه‌ای، بلکه تنها در سطح نوشتن رویدادهای روزانه نیز بر درک ما از خود و دیگران تأثیر می‌گذارد. یادداشت کردن وقایع روزانه و همچنین نوشتن احساسات و هیجانات، می‌تواند باعث شود تا در بروز احساسات خود در برابر شرایط مختلفی که برایمان پیش می‌آید، هوشمندانه‌تر عمل کنیم. شما می‌توانید این نوشته‌ها را آخر شب‌ها قبل از خواب در یک دفترچه‌ی کوچک نوشته یا در دفترچه الکترونیکی تلفن همراهتان تایپ کنید (نوشتن در دفترچه‌ یادداشت‌های کاغذی، تأثیر بیشتری دارد!)

  • دوستان جدید پیدا کنید

برقراری ارتباط بیشتر با سایر انسان‌ها به کمک بهبود مهارت های ارتباطی موثر، موجب می‌شود تا به صورتی ناخودآگاه، احساسات بیشتری از خود بروز داده و به شکل بهتری به تعامل با افراد مختلف بپردازیم. اگر شما تنها چند دوست محدود با طرز فکرهای مشابه داشته باشید، شیوه رفتار شما و هوش هیجانی‌تان، تنها در همان سطح باقی می‌ماند.

اما آشنایی با افراد بیشتری که دارای رفتارها، طرزفکرها و عقاید متفاوتی هستند، موجب می‌شود تا رفتار و درک شما از روابط نیز گسترش یابد. بنابراین اگر تابحال از ایجاد ارتباط با انسان‌های جدیدی که هم عقیده با شما نبودند، طفره می‌رفتید، اینبار به استقبال چنین روابطی بروید. چراکه ایجاد ارتباطات بیشتر، هوش هیجانی شما را تقویت کرده و در نتیجه‌ی آن، کیفیت زندگی شما را بالاتر می‌برد.

  • دیگران را سورپرایز کنید

متأسفانه اکثر افراد در تمام طول عمر خود به دنبال سورپرایز شدن هستند و کمتر ترغیب می‌شوند تا خود نیز برای غافلگیر کردن دیگران، داوطلب شوند. دادن هدیه‌های دور از انتظار و غیرمناسبتی به عزیزان و دوستان نزدیک، روابط نزدیک شما را تحکیم بخشیده و شخصیت سرزنده‌تری از شما می‌سازد.

وقتی کسی را سورپرایز می‌کنید، بیشتر از آن شخص، خود شما به وجد می‌آیید و احساس رضایت درونی‌تان تقویت می‌شود. این مورد در ناخودآگاه شما بازتاب پیدا کرده و موجب بروز هیجانات معقول و مثبت می‌شود. افرادی که هرگز دیگران را با کارهای مثبت غافلگیر نمی‌کنند، هوش هیجانی پایینی دارند. پس اگر شما نیز تا به امروز چنین نمی‌کردید، بهتر است از این پس، چنین برنامه‌هایی را به لیست وظایف دوره‌ای خود اضافه کرده و خود نیز از ثمرات آن بهره‌مند شوید.

سورپرایز کردن دیگران

  • یاد بگیرید

یادگیری بی‌وقفه و مستمر، انسان را در مسیر یک زندگی صحیح هدایت می‌کند. هرگاه از آموزش دیدن صرف‌نظر می‌کنیم، انوع افکار و احساسات منفی به ذهن و قلب ما هجوم می‌برند.

لزومی ندارد یادگیری ما در زمینه‌های تخصصی و آکادمیک باشد، همین که در طول روز یاد بگیریم یک غذای جدید درست کنیم، یک حرکت ورزشی جدید انجام دهیم، کلاه یا شال‌گردن ببافیم، از یک اپیلیکشن یا نرم‌افزار جدید استفاده کنیم، خود را به شیوه تازه‌ای بیاراییم، کتاب تازه‌ای بخوانیم، از لغات جدید در مکالمات خود استفاده کنیم یا هر هرچیز تازه‌ای که رنگ و لعاب بیشتری به زندگی ما بدهد، هوش هیجانی ما را نیز تقویت خواهد کرد.

سخن پایانی

موضوعات توسعه فردی و بهبود زندگی به هم مرتبط هستند. وقتی شما برای بهتر شدن تلاش می‌کنید، همه چیز در درون شما تغییر می‌کند. شاید شما برای تقویت عزت‌نفس  بیشتر تلاش کنید، اما در کنار تقویت این‌دو، هوش هیجانی شما نیز تقویت خواهد شد. پس همین که زندگی راکدی نداشته و همواره در حال تلاش برای بهتر شدن باشید، همه‌ی مؤلفه‌های مثبت، به‌صورت موازی در درون شما رشد می‌کنند.

شیوه های تقویت هوش هیجانی که در این مطلب به شما معرفی کردیم، همگی به غیر از تقویت هوش هیجانی، تأثیرات مثبت دیگری را نیز روی شخصیت شما اعمال می‌کنند. پس هر راهکار تقویت هوش هیجانی، پُلی برای بهتر شدن شماست. هرچقدر که در اجرای این راهکارها مصمم‌تر باشید، اتفاقات بهتری را در زندگی خود تجربه خواهید کرد که بارزترین آن‌ها، بهبود روابط‌تان با خود و دیگران خواهد بود.

تقویت هوش هیجانی برای داشتن یک زندگی خوب لازم است. ترکیب هوش هیجانی و آی‌کیو می‌تواند ضامن موفقیت شما در زندگی شخصی باشد. زندگی شخصی شما در هر زمان تحت تاثیر این دو مورد است. برای تقویت هوش هیجانی در مطلب بالا تمرین‌ها و روش‌های منحصر به فردی گفته شد اما چنان‌چه این تمرین‌ها برای شما کافی نبود می‌توانید به یک مشاور مراجعه کنید و به شکل تخصصی‌تری مشاوره دریافت کنید.

تقویت و افزایش هوش هیجانی موضوعی است که نیاز به زمان دارد و این گونه نیست که شما در یک ماه یا دو ماه به هوش هیجانی ایده آل خود برسید. البته بهینه کردن برخی از روش‌های افزایش هوش هیجانی تاثیر زیادی بر این موضوع دارد.

استانداردترین زمان برای مشاهده نتیجه افزایش هوش هیجانی، سه ماه است. شما در این سه ماه فرصت دارید تا به کمک مهارت‌ها و تمرین‌های ذکر شده در قسمت‌های قبل هوش هیجانی‌تان را افزایش دهید.

برخی از سوالات متداول

هوش هیجانی چیست دقیقا چه کاربردی دارد؟

هوش هیجانی یکی از مهم‌ترین انواع هوش است که به ما کمک می‌کند در لحظه، تصمیمات و هیجان درستی از خودتان بروز دهیم.

تفاوت هوش هیجانی و IQ در چیست؟

هوش هیجانی همان درک احساسات، نیازها و شرایط دیگران است در حالی که آی کیو همان هوش عادی و معمولی است که در مدارس آن دانش آموزان را به خاطر آن تشویق یا تنبیه می‌کنند. قطعا شما هم افرادی را در کنار خود می‌شناسید به طوری که آی کیوی بسیار بالایی دارند اما در زندگی موفق نیستند. یکی از مهم‌ترین علت‌هایی که برخی از افراد در زندگی‌شان موفق نیستند همین نداشتن اطلاعات کافی در مورد هوش هیجانی است.

مهم‌ترین تکنیک‌ها برای تقویت هوش هیجانی کدامند؟

1ـ مشاهده و تحلیل درست اتفاقات اطراف ۲ـ شنونده خوبی باشید ۳ـ افزایش خودآگاهی برای رسیدن به درک بالاتر ۴ـ پاسخ دادن در زمان مناسب را برای مسولیت‌پذیر شدن تمرین کنید ۵ـ احساسات دیگران را درک کنید ۶ـ احساسات خودتان را هم درک کنید ۷ـ تنظیم عواطف

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور خودمان را تو دل بقیه جا کنیم؟

30.000 تومان

چطور خودمان را تو دل بقیه جا کنیم؟

تخفیف استثنایی

65.000تومان

30.000 تومان