قانون 20 80 یا اصل پراتو چیست و چه تاثیری روی کسب و کار دارد؟

قانون پراتو چیست؟
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

قانون 20 80 که از آن با عنوان «قانون پارتو» هم یاد می‌شود، یکی از قوانین بسیار تأثیر گذار بر زندگی ماست. این تأثیر نه تنها در کسب‌ و کار، بلکه در تمام جنبه‌ های دیگر زندگی نیز اهمیت دارد. مطمئناً تا به امروز خیلی چیزها در مورد مدیریت زمان شنیده ‌ایم، اما اصل پارتو حقیقتاً می ‌تواند مدیریت زمان را برای ما ایجاد کند.

در این مطلب به بررسی جامع اصل پارتو یا قانون 20/80 در بخش‌های مختلف زندگی، به‌ خصوص بحث فروش، می ‌پردازیم. مطمئنم که پس از مطالعه ‌ی این متن، تحول بزرگی در برنامه ‌ریزی شخصی و کاری خود ایجاد خواهید کرد. پس حتماً تا انتها با ما همراه باشید تا با هم، این اصل اساسی را مورد بررسی قرار دهیم. اصل پارتو در برنامه ریزی چیست؟

اصل پارتو در کسب و کار

اصول راه اندازی کسب و کار قطعا مسئله ای است که همه به دنبال آن هستند و حتما بارها و بار ها از کار آفرینان موفق شنیده‌اید که میگویند، هیچ فرمول موفقیت‌سازی یکتایی برای موفقیت در کسب و کار وجود ندارد. چرا که اگر وجود داشت، تاریخ شاهد شکست ‌های متعدد در انواع حرفه ‌ها و سازمان ‌ها نمی ‌شد

قانون 20 80 چیست؟

قانون 20/80 (pareto چیست) که به آن اصل پارتو یا «Pareto principle» هم گفته می ‌شود، یک قانون جهانی است که مانند قانون جاذبه، بر زندگی تمام مردم تاثیر شگرفی می ‌گذارد. البته قبل از بررسی این اصل، باید بفهمیم که اصلاً قانون 20 80 از کجا آمده و چه کسی آن را کشف کرده است.

برای این منظور می‌توانیم به دهه‌ ی 80 میلادی برگردیم. در واقع در سال 1895 بود که یک اقتصاد دان ایتالیایی به نام ویلفردو پارتو «Vilfredo Pareto»، متوجه شد که 80 درصد امکانات و ثروت کشورش به 20 درصد از افراد آن تعلق دارد. وی پس از اینکه تحقیقات خود را در سایر کشورها نیز بررسی کرد، به این نتیجه رسید که این قانون در تمام کشورها حاکم است. یعنی 80 درصد تمام امکانات برتر مانند زمین ‌های کشاورزی، تجهیزات صنعتی و ثروت یک جامعه، تنها در درسترس 20 درصد از افراد آن‌ جوامع قرار دارد.

ویلفردو تنها به این نتیجه رضایت نداد و برای پیگیری این موضوع، دیگر جوانب زندگی را نیز مورد بررسی قرار داد و در نهایت به این نتیجه رسید که این رابطه‌ی 20 به 80‌ ی در تمام جنبه‌ های زندگی انعکاس دارد. پس از اینکه رابطه ‌ی این قانون منتشر شد، قانون 20 80 را به احترام ویلفردو پارتو، «قانون پارتو» نیز نامیدند.

چرا اجرای قانون 20 80 اهمیت دارد؟

با توجه به تعریف و سابقه ‌ای که از قانون 20 80 بدست آوردیم، حالا طبق این قانون می‌ توانیم بگوییم که:

  • 20 درصد از تلاش‌های ما، 80 درصد نتایج را رقم می‌زنند.

این در حالی است که عکس این اصل نیز می ‌تواند صادق باشد؛ یعنی 80 درصد تلاش‌ های ما تنها 20 درصد نتیجه را برایمان ایجاد کنند. پس اگر ما نتوانیم رابطه‌ ی درستی بین کارهای ضروری و غیر ضروری خود ایجاد کنیم، این قانون را برعلیه خود به کار خواهیم برد. حتماً شما هم افرادی را دیده ‌اید که گفتن جمله‌ ی «وقت ندارم»، «خیلی کار دارم» و «سرم شلوغه» ورد زبان آن‌ هاست، اما عملاً نتایج چندانی در زندگی‌ شان وجود ندارد.

به‌راحتی می‌توان دریافت که این افراد قانون 20 80 را در جهت عکس به کار می ‌برند؛ یعنی 80 درصد تلاش می‌کنند، اما 20 درصد نتیجه می‌گیرند. البته اگر خود ما نیز یکی از همین افراد باشیم، باید در اسرع وقت برنامه‌ی خود را تغییر دهیم تا مجبور نباشم، تلاش زیاد و بهره کم ببریم. چراکه اگر قانون پارتو را به‌کار بگیریم، با تلاش کم، بزرگترین بهره‌ ها را خواهیم برد.

قانون ۸۰ ۲۰ در فروش

چطور می‌توانیم طبق قانون پارتو، برنامه‌ریزی کنیم؟

برای اینکه بتوانیم براساس قانون 20 80 برنامه‌ریزی داشته باشیم، باید فعالیت ‌های خود را دسته‌بندی کنیم. آن ‌گاه باید بیشترین وقت، انرژی و سرمایه خود را بر روی کارهایی متمرکز کنیم که بیشترین بازده را برای ما دارند. برای مثال، تصور کنید که شما یک فروشنده پوشاک هستید.

بیشتر مشتریان شما را نوجوانان و جوانانی تشکیل می ‌دهند که علاقه فراوانی به استفاده از طرح‌ های جدید و مدرن لباس دارند، تعداد کمی از مشتریانتان نیز افراد میانسالی هستند که برای خرید پوشاک با طرح‌ های ساده به شما مراجعه می ‌کنند. اگر شما علی ‌رغم داشتن مشتریان جوان و مُدپسند، تمرکز خود را روی پوشاک با طرح‌ های  ساده بگذارید، قانون 20 80  را به‌صورت عکس به کار برده ‌اید. بنابراین باید برنامه‌ی خود را اصلاح کنید و تمرکزتان را بر روی محصولاتی بگذارید که بیشترین فروش را برایتان رقم می ‌زنند.

این مثال را می ‌توانید به سایر جنبه‌های زندگیتان تعمیم دهید و در‌صورت مشاهده‌ی عکس قانون پارتو، برنامه خود را 180 درجه تغییر دهید. البته در ادامه مثال‌های بیشتری برای شما خواهیم زد تا بتوانید این اصل را در دیگر جنبه‌ های زندگی نیز به درستی رعایت کنید.

تکنیک ‌های موفقیت در کار برای همه افراد ثابت نیستند. هر روش می ‌تواند برای شخص یا کسب‌ و کار خاصی مؤثر واقع شود. بنابراین اگر شما به دنبال روشی هستید تا به کمک آن بتوانید موفقیت بیشتری در کارتان کسب کنید، باید مقاله ” بهترین تکنیک موفقیت در کار ” را مطالعه کنید

قانون پارتو در کسب‌ و‌ کار

شما صاحب هر کسب ‌و کاری که باشید، می‌ توانید اصل پارتو در کسب و کار خود را رعایت کنید و در برابر کمترین تلاش‌ها، نتایج بزرگی را دریافت کنید. برای مثال، اگر شما صاحب یک کمپانی دیجیتال مارکتینگ باشید، باید ببینید که بیشترین تقاضا برای مشاوره شما در چه موضوعی است.

اگر افراد بیشتر در زمینه ‌ی افزایش اعضای شبکه‌ های اجتماعی به شما مراجعه می ‌کنند، باید شما نیز تمرکز عمده‌ ی خود را روی این شبکه‌ ها قرار دهید. ممکن است برای طراحی سایت، بهینه‌ سازی، تبلیغات یا …. نیز مشتریانی داشته باشید، اما با قرار دادن 80 درصد از انرژی خود بر روی موضوعی که بیشترین طرفدار را دارد، شرکت شما بازدهی بالاتری خواهد داشت. آن‌ گاه می ‌توانید افراد دیگری را برای سایر بخش ‌ها استخدام کنید یا آن‌ ها را به سایر واحدها، همکاران یا شرکت ‌های دیگر ارجاع دهید. البته در سایر گزینه ‌های کسب‌ و کار نیز، اصل پارتو را می ‌توان به‌ این ‌صورت بیان کرد:

  • 80 ٪ ارزش کار ما، حاصل 20 ٪ از مراحل کارمان است.
  • 20 ٪ از کارکنان ما، 80 ٪ خروجی را ایجاد می‌کنند.
  • 20 ٪ از انتقادات، 80 ٪ اُفت کاری ما را به دنبال خواهند داشت.
  • و …..

حالا با بررسی این گزینه ‌ها، دیگر جنبه‌های کسب ‌و کارتان را بررسی کنید تا بیشتر به اصل پارتو پی ببرید و آن را اصلاح کنید.

قانون پارتو در فروش

قانون پارتو در فروش یا قانون 20 80 در فروش عنوان می‌کند که:

  • 20 درصد از مشتریان ما، 80 درصد سود ما را رقم می‌زنند.

پس باید بیشتر تمرکز خود را روی آن 20 درصد از مشتریان برتر خود قرار دهیم. برای مثال می‌توانیم یک باشگاه (باشگاه مشتریان) برای مشتریان برتر خود در نظر بگیریم و به صورت دوره‌ای تخفیف‌های خوبی را به ایشان ارائه دهیم، یا با تماس گرفتن با آن‌ها و نظرسنجی کردن، محصولات موردنظرشان را همیشه در انبار داشته باشیم؛ یا خدمات تحویل درب منزل را برایشان فعال کنیم.

به هرحال 80 درصد از کل سود ما را این مشتریان ایجاد می ‌کنند، پس باید تمرکز بیشتری را به آن‌ها اختصاص دهیم. البته قانون 20 80 علاوه بر مشتریان، برای محصولات نیز کاربرد دارد:

  • 20 ٪ از محصولات شما، 80 ٪ سود را برای‌تان ایجاد می‌کنند.

برای مثال، اگر شما صاحب یک عمده ‌فروشی مواد غذایی باشید، باید ببینید کدام ‌یک از گروه‌ های مواد غذایی شما، بالاترین فروش را دارند، سپس انرژی بیشتری برای تهیه و توزیع آن محصولات اختصاص دهید. اگر نوشیدنی و لبنیات در صدر لیست فروش شما قرار داشته باشند، آن‌گاه باید ویزیتور های بیشتری را برای بازاریابی و توزیع این محصولات استخدام کرده و خود نیز منابع بهتری را برای تهیه آن‌ ها پیدا کنید.

قانون 20 80 در فروش

قانون پارتو در زندگی شخصی

همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم، اصل 20 80 در تمام جنبه‌ های زندگی نمود دارد و می ‌توان از آن برای بهبود هر شرایطی استفاده کرد. اگر کسی در زندگی شخصی خود با مشکلات فراوانی رو به ‌رو شده، باید ببیند که عمده ‌ی تمرکز خود را بر روی کدام موضوعات شخصی می‌گذارد.

اگر اختلاف کسی با خانواده ‌اش برسر فیلم دیدن زیاد، تفریح کم، استفاده بی ‌رویه از تلفن‌همراه (چک کردن اپ ‌های اجتماعی)، مهمانی ‌های شبانه زیاد، دیر رفتن به خانه یا ….. است، باید عادت‌ های خود را اصلاح کند. اگر خانواده اولویت زندگی این فرد است، لازم است تا 80 درصد از توجه و انرژی خود را برای ایشان بگذارد. البته قانون 20 80 در زندگی شخصی، می‌تواند از انواع زاویه ‌ها بررسی شود. حالا که همگی می ‌دانیم این قانون چگونه کار می‌ کند، می ‌توانیم آن را برای هر مورد خاص، اصلاح کنیم.

قانون پارتو در روابط

روابط آخرین مبحثی است که در این مطلب، قانون پارتو را در آن بررسی می ‌کنیم، این در حالی است که روابط صحیح، عامل اصلی، احساس رضایت و خوشبختی در زندگی هستند. انسان‌ ها وقتی از نظر مالی و کاری در سطح بالایی قرار بگیرند، آن ‌گاه با سرعت بیشتری به سمت ساختن روابطی مستحکم گام برمی ‌دارند؛ چراکه داشتن روابط نزدیک و باکیفیت، آخرین معیار برای رسیدن به خوشبختی است.

قانون 20 80 می ‌تواند به طرز شگفت ‌انگیزی کیفیت روابط را ارتقا دهد. اگر کسی در زندگیتان وجود دارد که اهمیت و ارزش بالایی برایتان دارد، اما وقت کافی با او نمی‌گذرانید، باید در برنامه‌ریزی‌ خود تجدید نظر کنید. آن‌گاه با کاهش یا حذف کارهای غیرضروری، وقت بیشتری را به وقت‌گذرانی با عزیزانتان در نظر بگیرید.

قانون پارتو

شغلی که انتخاب میکنیم تاثیر مستقیم بر سبک زندگی ما دارد. با یک بررسی ساده میتوانیم به نتایج قابل توجهی برسیم. اگر انتخاب شغل صرفا برای کسب درآمد باشد، با توجه به هدف که همان کسب پول بیشتر است، ممکن است به هر فعالیتی دست بزنیم و برایمان مهم نباشد که چه تاثیراتی روی خودمان یا دیگران دارد که در مقاله ” ایده کسب و کار” چند ایده برای کسب و کار آوردیم که بهتون پیشنهاد می کنیم مطالعه کنید.

سخن نهایی

قانون 80 20 در فروش را می ‌توان به‌ راحتی در جهت درست به‌کار گرفت. اما بکارگیری اصل پارتو در زندگی شخصی و روابط، به بررسی و تحلیل بیشتری نیاز دارد. گاه کار و زندگی طوری با هم گره می ‌خورند، که عامل اصلی غافل شدن از خانواده، همان کار و شغل‌ مان می ‌شود.

در چنین شرایطی با بکارگیری قانون 20 80، می‌ توانیم تنها روی 20 ٪ از کار خود تمرکز کنیم، تا وقت بیشتری را نیز برای خانواده، دوستان، نزدیکان و سایر عزیزان خود داشته باشیم. پس با درک کلی این قانون، تغییر برنامه و سبک زندگی ممکن می‌شود. اگر شما هم فکر می ‌کنید، پارتو در زندگی‌ تان در جهتی نادرست عمل می ‌کند، بررسی را آغاز کنید و هر کجا که نیاز به تغییر دارد را به کمک این قانون اصلاح کنید.

 

برخی از سوالات رایج:

1.قانون 20 80 چیست؟

قانون 20/80 که به آن اصل پارتو یا «Pareto principle» هم گفته می ‌شود، یک قانون جهانی است که مانند قانون جاذبه، که بر زندگی تمام مردم تاثیر شگرفی می ‌گذارد.

2. چرا اجرای قانون 20 80 اهمیت دارد؟

وقتی افراد80 درصد تلاش می‌کنند، اما 20 درصد نتیجه می ‌گیرند باید در اسرع وقت برنامه ‌ی خود را تغییر دهند تا مجبور نباشند در برابر تلاش زیاد، بهره کمی ببرند.

3.چطور می‌ توانیم طبق قانون پارتو، برنامه ‌ریزی کنیم؟

برای اینکه بتوانیم براساس قانون 20 80 برنامه‌ریزی داشته باشیم، باید فعالیت‌های خود را دسته‌ بندی کنیم. آن ‌گاه باید بیشترین وقت، انرژی و سرمایه خود را بر روی کارهایی متمرکز کنیم که بیشترین بازده را برای ما دارند.

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان