دراپ باکس چیست؟ 5 تکنیک + 7 سرویس مشابه DropBox

دراپ باکس چیست
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

مطمئناً تا به ‌حال نام دراپ‌ باکس را زیاد شنیده‌اید. ممکن است بارها از خودتان پرسیده باشید که این دراپ باکس چیست؟ به چه دردی می‌خورد؟ یا چطور می‌توان از آن استفاده کرد؟

ما در این مطلب قصد داریم به سوال دراپ باکس چیست پاسخ بدهیم و ویژگی‌های برتر این رسانه ذخیر‌سازی را عنوان کنیم. سرویس‌های زیادی در جهان وجود دارند که رقیب دراپ باکس هستند؛ بنابراین آن‌ها را نیز معرفی خواهیم کرد.

در واقع استفاده از این سرویس‌ها کاملاً آنلاین بوده و نیاز به تهیه هیچ سخت‌افزاری ندارد؛ لازم است تا هرکسی کار با سرویس‌های ارائه فضای ابری مانند دراپ باکس را بلد باشد تا بتواند از بهترین تکنولوژي‌های ذخیره‌سازی استفاده کند.

با ما همراه باشید تا چگونگی انجام این کار را به شما آموزش دهیم. در این مطلب به صورت کلی پاسخگوی سوالاتی از این دست خواهیم بود که دراپ‌ باکس چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ سرویس‌های مشابه دراپ باکس چیست و کدام‌یک بهتر است؟

اشتراک گذاری در دراپ باکس چیست و چگونه انجام می‌شود؟ ویژگی برتر دراپ باکس چیست ؟ سازندگان دراپ‌باکس چه کسانی بودند؟ ترفند استفاده از دراپ‌ باکس چیست؟ نحوه اشتراک گذاری در دراپ باکس چگونه است؟

دراپ باکس چیست

دراپ باکس چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟(برنامه دراپ باکس چیست)

اولین چیزی که لازم است در مورد این سرویس بدانیم این است که اصلاً این دراپ باکس چیست و چگونه باید از آن استفاده کنیم؟ در جواب به این سوالات باید عنوان کنیم که دراپ‌باکس یک سیستم ذخیره‌سازی ابری است. سیستم‌های ذخیره‌سازی ابری این امکان را به شما می‌دهند تا بتوانید اطلاعات خود را روی سرورهای بزرگی آپلود کنید.

در این‌‌صورت شما هر وقت که بخواهید می‌توانید به اطلاعات خود در هر مکانی دسترسی داشته باشید. در واقع دیگر لازم نیست نگران از بین رفتن اطلاعات یا خراب شدن هارد دیسک‌ یا فلاش مموری‌های خود باشید؛ شما می‌توانید با استفاده از فضایی که سرورهای ذخیره‌سازی دراپ‌باکس در اختیار شما قرار می‌دهند، تمام اطلاعات ارزشمند خود را به یک سیستم جامع و قدرتمند بسپارید.

دسترسی به اطلاعاتی که روی سرورهای ابری قرار داده‌اید از طریق تمام وسایل الکترونیکی مانند موبایل، تبلت، لپ‌تاپ و پی‌سی‌ها امکان‌پذیر است. دراپ‌باکس یکی از مشهورترین، بهترین و کاربردی‌ترین سیستم‌های ذخیره ابری در جهان است که تعداد کاربران آن از مرز 500 میلیون نفر هم گذشته است.

برای دسترسی به ‌دراپ باکس تنها کافیست وارد سایت آن شوید و مراحل اولیه ثبت‌نام خود را انجام دهید. پس از ثبت‌نام، دراپ‌باکس دو گیگابایت فضای رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد. اگر خواهان فضای بیشتری برای اطلاعات خود هستید، لازم است تا فضای موردنظر خود را از دراپ‌باکس خریداری نمایید. البته برای دریافت فضای بیشتر راه‌های دیگر هم وجود دارد که در ادامه به آن‌ها نیز خواهیم پرداخت.

ویژگی‌هایی دراپ باکس

چرا باید از دراپ‌باکس استفاده کنیم؟

حتماً برای شما هم پیش آمده است که وقتی اطلاعات ارزشمند کاری، اسناد آنلاین یا تصاویر خانوادگی‌تان را روی کامپیوتر یا موبایل خود نگهداری می‌کنید، نگران از دست دادن آن اطلاعات در صورت خرابی کامیپوتر یا تلفن همراهتان باشید. شاید هم گاهی در اثر ایجاد مشکل برای پی‌سی یا موبایل‌تان، واقعاً این طلاعات مهم را از دست داده باشید.

بسیاری از اوقات دسترسی دوباره به اطلاعات حتی با نرم‌افزارهای ریکاوری کننده هم امکان‌پذیر نیست. استفاده از فضاهای ذخیره‌سازی ابری مانند دراپ‌باکس، تمام این مشکلات و نگرانی‌ها را برای شما حل خواهند کرد.

چی نیست؟! 24 آمار و فکت بازاریابی دیجیتال”]

اگر شما اسناد، تصاویر یا هر اطلاعاتی که برایتان ارزشمند است را روی دراپ‌ باکس آپلود کنید، هر زمان که بخواهید، به هر وسیله و در هر مکانی قادر به دریافت دوباره آن اسناد خواهید بود. با توجه به اینکه امروزه تمام اطلاعات به‌صورت آنلاین نگهداری می‌شوند، استفاده از چنین سرویس‌هایی برای دسترسی آسان به داده‌هایمان ضروری هستند.

یکی دیگر از دلایل مهم برای استفاده از دراپ‌باکس، کمبود فضای ذخیره‌سازی شخصی است. در واقع بسیار پیش آمده است که فضای هارد دیسک یا فلش‌ مموری ما قابلیت ذخیره تمام اطلاعات ما را نداشته‌اند. با وجود سرویس‌هایی مانند دراپ‌باکس دیگر نیازی به تهیه هارد یا فلش جدید نیست؛ شما می‌توانید تمام اطلاعات سنگین خود را به دراپ‌باکس بسپارید.

دراپ‌باکس چگونه و توسط چه افرادی ایجاد شد؟

پس از پاسخ به سوال دراپ باکس چیست ممکن است مایل باشید در مورد تاریخچه آن نیز بیشتر بدانید. دراپ‌باکس در سال 2007 میلادی توسط دو مهندس فارغ‌التحصیل دانشگاه ام‌آی‌تی (MIT) به نام‌های «درو هوستون» و «آرش فردوسی» ایجاد شد.  خدمات میزبانی وب درا‌پ باکس توانست در مدت زمان اندکی طرفدارن زیادی کسب کند.

در واقع هوشمندی و روش‌های هک رشد تیم دراپ‌باکس عامل اصلی توسعه این سرویس در جهان بود. یکی از بهترین روش‌های جذب کاربر بیشتر در دراپ‌باکس، توصیه به معرفی آن به دیگران در برابر دریافت 500 مگابایت فضای ابری بیشتر بود. کاربران می‌توانستند با معرفی دراپ ‌باکس به دیگران تا سقف 16 گیگابایت (500 مگابایت در ازای هر معرفی) دریافت کنند. این روش بازاریابی توانست جای دراپ‌باکس را در بین جامعه اینترنت باز کرده و هر روز بر اعتبار آن بیفزاید.

ساخت دراپ باکس
البته مهندسان دراب باکس هرساله قابلیت‌های بیشتری به سرویس خود اضافه می‌کنند تا کاربران بتوانند با تلاش کمتری از آن بهره ببرند. سادگی ثبت‌نام در دراپ‌باکس یکی دیگر از دلایل جذب کاربران بیشتر توسط این سیستم ابری است. (اگر برای اولین بار وارد سایت دراپ‌باکس شوید، تنها گزینه‌های مربوط به ثبت‌نام را خواهید دید و در آن خبری از اخبار روز و شلختگی‌های صفحه اول سایر سایت‌ها نیست.)

ویژگی‌های برتر دراپ‌باکس چیست؟(نکات مهم در دراپ باکس)

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری دیگری نیز وجود دارند که برای ذخیره اطلاعات خود می‌توانید از آن‌‌ها استفاده کنید؛ اما می‌خواهیم بدانیم چرا اکثر کاربران اینترنت دراپ‌باکس را انتخاب می‌کنند و اینکه دراپ‌باکس چه ویژگی‌های برتری دارد که افراد بیشتری را جذب خود می‌کند؟  برای درک این موضوع به معرفی و بررسی پنج ویژگی این سرویس می‌پردازیم که به شرح زیر هستند:

  • دسترسی از طریق دستگاه‌ها و پلتفرم‌های فراوان

به گفته تیم مهندسی دراپ‌باکس، امکان دسترسی همه جانبه اطلاعات به کمک این سرویس دارای اهمیت فراوانی است. در واقع دراپ‌باکس از ابتدای فعالیت خود امکان دریافت اطلاعات از سیستم‌های مبتنی بر لینوکس (سیستم‌عامل لینوکس) را مهیا کرد. تا قبل از دراپ‌باکس هیچ سرویسی این قابلیت را برای لینوکس نداشت. بنابراین دراپ‌باکس توانست توجه تمام کاربران لینوکس را به سمت خود جلب کند. علاوه بر آن شما از هر پلتفرم دیگری هم برای دسترسی به اینترنت استفاده کنید، دراپ‌باکس پشتیبان اطلاعات شما خواهد بود.

  • امکان بازیابی فایل‌های حذف شده

دراپ‌باکس این امکان را به شما می‌دهد تا در صورت حذف کردن یک سری اطلاعات، تا 30 روز بتوانید آن‌ها را مورد بازیابی قرار دهید. در واقع اگر شما خواسته یا ناخواسته فایلی را از دراپ‌باکس خود پاک کنید، تا یک ماه بعد هم می‌توانید آن‌ها را بازیابی کنید. برای این ‌کار تنها کافیست روی آیکون سطل آشغال موجود در حساب دراب ‌باکس‌تان کلیک کنید تا تمام آن فایل‌های حذف شده به شما نمایش داده شود. همچنین در این سیستم تا 30 روز امکان ذخیره مجدد نسخه‌های قدیمی هر فایل نیز وجود دارد.

امکان بازیابی فایل‌های حذف شده در دارپ باکس

  • پک‌ریت (Packrat)

این قابلیت امکان بازیابی اطلاعات حذف شده یا ذخیره مجدد فایل‌های قدیمی را به‌صورت نامحدود برای شما ایجاد می‌کند. در واقع با فعال کردن این ویژگی حتی چند سال بعد هم می‌توانید فایل‌های گذشته خود را مورد بازیابی قرار دهید.

البته برای فعال کردن این ویژگی لازم است تا سالانه  40 دلار به دراپ‌باکس بپردازید. این ویژگی مخصوص کسب‌وکارهای بزرگی است که امنیت داده‌ها و امکان دسترسی به فایل‌های حذف شده از اهمیت ویژه‌ای برای آن‌ها برخوردار است.

  • گزینه بارگذاری دوربین

با فعال کردن گزینه «Camera Upload» در حساب دراپ ‌باکس خود می‌توانید کاری کنید تا عکس‌ها یا فیلم‌هایی که با تلفن همراه‌تان می‌گیرید، مستقیماً در دراپ‌باکس شما ذخیره شوند. در این‌صورت فضای تلفن همراه‌تان اشغال نخواهد شد و در صورت گرفتن فیلم‌های طولانی با اخطار پر شدن فضای ذخیره‌سازی موبایل‌تان هم روبرو نخواهید شد.

  • تماشای تاریخچه فعالیت

شما می‌توانید با مراجعه به گزینه «Events» واقع در سمت چپ پنجره دراپ‌باکس‌تان، متوجه تمام بازدیدهای حسابتان شوید. اگر کسی غیر از شما در تاریخ و ساعت خاصی به حسابتان وارد شده باشد، در این گزینه نمایش داده می‌شود. اگر به هر دلیلی می‌خواهید بازدیدهای اخیر خود را نیز رصد کنید، Event این اختیار را به شما می‌دهد.

علاوه بر ویژگی‌های فوق، دراپ‌باکس قابلیت تایید دومرحله‌ای را نیز برای امنیت بیشتر حساب کاربران خود ایجاد کرده است. همگام‌سازی انتخابی و هماهنگ کردن پوشه‌ها نیز از دیگر ویژگی‌های محبوب این سیستم ابری است.

تماشای تاریخچه فعالیت دراپ باکس

5 راز استفاده بهتر از دراپ ‌باکس

برای استفاده بهتر از هر سرویسی، رازها و ترفندهای مختلفی وجود دارد. پس از پاسخ به سوال دراپ‌ باکس چیست و بررسی ویژگی‌ها برتر آن، بهتر است از چند راز برای استفاده بهتر از این برنامه باخبر شویم که به قرار زیر هستند:

  • مرور آفلاین فایل‌های موردعلاقه

اگر در هنگام ذخیره اطلاعات در دراب ‌باکس با برچسب «Favorate» آن‌ها را علامت گذاری کنید، به‌صورت آفلاین نیز می‌توانید به آن اطلاعات دسترسی داشته باشید. این قابلیت برای کسانی کاربرد دارد که در دوره‌های زمانی خاصی ممکن است قطعی اینترنت را تجربه کنند و دسترسی به فایل‌های ضروری و کاری برای‌شان سخت باشد.

  • دسترسی به تنظیمات مرورگر فایرفاکس

شخصی‌سازی مرورگرها و فعال کردن افزونه‌های متعدد در آن‌ها کاری نسبتاً زمان‌بر است که به حوصله نیاز دارد. اگر شما بر روی چند کامپیوتر کار می‌کنید و لازم است تا مروروگر فایرفاکس را روی همه آن‌ها اجرا کنید، به کمک دراپ‌ باکس دیگر لازم نیست روی همه آن‌ها تنظیمات مربوطه را اعمال کنید. شما می‌توانید با بارگزاری نسخه پرتابل فایرفاکس روی دراپ‌باکس‌تان تمام تنظیمات این مرورگر را ذخیره کنید. با این کار تنظیمات شما همگام‌سازی یا سینک شده و می‌توانید از طریق تمام کامپیوترها به این تنظیمات دسترسی پیدا کنید.

  • امکان ایجاد دو حساب کاربری

یکی از ترفندهای دیگر دراپ‌باکس امکان ایجاد دو حساب کاربری در آن است. البته اجرای این قابلیت برای افراد مبتدی کمی سخت است. ترجیحاً افراد حرفه‌ای که از سیستم عامل مک استفاده می‌کنند می‌توانند این قابلیت را اجرا کنند. ایجاد دو حساب کاربری برای افرادی مناسب است که می‌خواهند فایل‌های شخصی و کاری خود را در دو جای متفاوت ذخیره‌سازی کنند. (یادتان باشد در کل دراپ ‌باکس از قابلیت چند کاربری پشتیبانی نمی‌کند و ایجاد دو حساب یک ترفند پیچیده آن است)

 ایجاد دو حساب کاربری در دراپ باکس

  • پشتیبان‌گیری از وب‌سایت

پشتیبان‌گیری وبسایت هم دیگر موردی است که ممکن است فضای زیادی از کامپیوتر شما را اشغال کند. اما نگران نباشید، چراکه دراپ‌باکس گزینه مناسبی برای ذخیره فایل‌های بک‌آپ وبسایت شما خواهد بود.

البته قابلیت دیگری نیز در خصوص ایجاد وبسایت در دراپ‌باکس وجود دارد؛ به  این صورت که شما می‌توانید فایل‌های میزبانی وبسایت خود را روی دراپ‌باکس بارگزاری کنید. این گزینه برای افراد حرفه‌ای مناسب است تا بتوانند اتصال لازم را بین دراپ‌باکس و وبسایت خود ایجاد کنند.

  • ایجاد آرشیو موسیقی

افراد زیادی هستند که می‌خواهند بدانند قابلیت آرشیو موسیقی دراپ‌ باکس چیست و چگونه می‌توانند از آن استفاده کنند. اگر شما نیز علاقه زیادی به گوش دادن موسیقی‌های متنوع دارید، اما تلفن‌ همراه‌تان فضای کافی برای تمام آهنگ‌های مودعلاقه شما را ندارد، می‌توانید تمام آهنگ‌های کامپیوتر خود را با دراپ‌باکس‌تان همگام‌سازی کنید.

در این‌صورت هرگاه بخواهید از طریق تلفن‌ همراه خود موسیقی گوش کنید، با دسترسی به حساب دراپ‌باکس خود می‌توانید آهنگ‌های موردعلاقه‌تان را پخش کنید. این‌ها تنها نمونه‌هایی از ترفندها و رازهای دراپ‌باکس بودند که به کمک آن‌ها می‌توانیم بیشتر از این سرویس بهره ببریم.

معرفی 7 سرویس مشابه دراپ‌باکس

سرویس‌های قدرتمند دیگری نیز به غیر از دراپ ‌باکس وجود دارند که برای ذخیره‌سازی ابری از آن‌ها استفاده می‌شود. برای اینکه بدانیم سرویس‌های مشابه دراپ باکس چیست و آن‌ها چه تفاوت‌هایی با هم دارند به معرفی و بیان ویژگی‌های هریک می‌پردازیم:

  • گوگل درایو (Google Drive)

گوگل‌درایو یکی از محبوب‌ترین سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری است که بر روی حساب گوگل شما اجرا می‌شود. امکان ذخیره اولیه در این سرویس تا پنج مگابایت است. در این سرویس می‌توان به صورت همزمان به ذخیره‌سازی و اشتراک‌گذاری اطلاعات پرداخت.

  • وان درایو (Microsoft OneDrive)

این سرویس متعلق به شرکت مایکروسافت است و محیط آن شبیه به محیط اینترنت اکسپلورر است. امکان ویرایش مستقیم فایل‌های آفیس هم در وان‌درایو وجود دارد و تا 25 مگابایت را می‌توانید در آن به‌صورت رایگان ذخیره کنید.

  • باکس (Box)

در سرویس باکس بسته به نوع ثبت‌نام خود می‌توانید بین پنج تا 50 گیگابایت اطلاعات در آن ذخیره کنید. امکان ویرایش فایل‌های ورد و اکسل به‌صورت مستقیم از طریق «باکس» وجود دارد.

  • ای‌درایو (ADrive)

آی‌درایو فضای گسترده اولیه 50 مگابایت را پس از ثبت‌نام برای کاربرانش ایجاد می‌کند. شما می‌توانید با درگ و دراپ کردن فایل‌ها را به درون حساب آی‌درایو خود ببرید. همچنین می‌توانید روی فایل‌های خود به کمک نرم‌افزارهای داخلی این سرویس ویرایش‌هایی هم انجام دهید.

  • آی‌کلود (iCloud)

آی‌کلود یک سیستم ذخیره‌ساز ابری است که تنها برای دستگاه‌هایی با سیستم‌عامل IOS قابل دسترسی است و فضای ذخیره اولیه آن نیز  پنج مگابایت است.

  • سی ایکس (CX)

سی‌ایکس دیگر ذخیره‌ساز ابری است که قابلیت ذخیره اولیه تا 10 گیگیابت را فراهم می‌کند و به ازای معرفی هر کاربر جدید 300 مگابایت هدیه می‌دهد. سرعت بالا یکی از ویژگی‌های اصلی این سرویس است.

  • مگا (Mega)

مگا یکی دیگر از سرویس‌های ذخیره ابری است که فضای گسترده و اولیه 50 گیگابایت را به‌صورت رایگان برای کاربران خود مهیا می‌کند. نصب بروی تمام پلتفرم‌های دیجیتال و رابط کاربری ساده و دوستانه از قابلیت‌های این سرویس ابری محبوب است.

سیستم‌های ذخیره‌سازی ابری توانسته‌اند کار ذخیره اطلاعات را برای کاربران اینترنتی بسیار راحت کنند. اگر شما تا‌به‌حال از هچکدام از این سرویس‌ها استفاده نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنم در اولین فرصت یک حساب ابری ایجاد کرده و به ذخیره‌سازی اطلاعات ارزشمند خود در آن بپردازید و از دغدغه‌های ناشی از خراب شدن ابزار ذخیره‌سازی فیزیکی راحت شوید.

سرویس های مشابه دراپ باکس

اشتراک‌گذاری در دراپ باکس چیست و چگونه انجام می‌شود؟

اکثر سرویس‌های میزبان ابری قابلیت به اشتراک گذشتن اطلاعات را دارند. اشتراک‌گذاری در دراپ‌باکس نیز بسیار ساده است. برای این کار تنها کافیست روی فلش کوچک کنار فولدرها در حساب دراپ‌باکس‌تان کلیک کنید و با انتخاب گزینه « Share This Folder» اقدام به اشتراک‌گذاری فایل مورد نظر خود کنید. برای این اشتراک‌گذاری باید ایمیل مقصد را وارد کنید تا لینک اطلاعات مربوطه به ایمیل مورد نظرتان ارسال شود.

اگر خواهان فرستادن فایل برای چند ایمیل هستید، بهتر است در باکسی که برای وارد کردن آدرس ایمیل مقصد برای شما باز می‌شود، پس از وارد کردن هر ایمیل، کلید اینتر بزنید و آدرس ایمیل دیگری وارد کنید. با این کار فایل موردنظر شما برای تمام ایمیل‌هایی که وارد کرده‌اید ارسال خواهند شد. البته اگر بخواهید اشتراک گذاری خود را لغو کنید، این کار پس از ارسال فایل هم در دراپ‌باکس ممکن خواهد بود.
در ارسال اطلاعات موردنظرتان به کمک دراپ‌باکس می‌توانید با فعال کردن گزینه‌های مربوط به اشتراک‌گذاری، امکان به اشتراک گذاشتن آن توسط دیگران را غیرفعال کنید یا کاری کنید که دیگران نتوانند اطلاعات شما را ویرایش کنند، بلکه فقط اجاره دیدن آن‌ها را داشته باشند.

اشتراک‌گذاری در دراپ باکس

سخن پایانی

حتماً تا اینجا متوجه شده‌اید که دراپ باکس چیست و چه کاربردهایی برای ما دارد. مزایای بهره بردن از چنین سرویس‌هایی بر کسی پوشیده نیست. در واقع یکی از دغدغه های بزرگ کاربران اینترنت فضای ذخیره‌سازی اندکی بود که ابزارهای فیزیکی با ریسک زیاد در اختیار آن‌ها قرار می‌دادند.

امروزه سرویس‌های میزبان وب ابری این دغدغه‌ها را به حداقل رسانده‌اند. هر روزه بر دیگر مزایای سرویس‌های ابری مشهوری مانند دراپ‌باکس و گوگل‌درایو نیز افروده می‌شود. رقابت این شرکت‌ها به نفع سرویس‌گیرندگان و کاربران اینترنتی تمام خواهد شد؛ چراکه هرچقدر این رقابت سنگین‌تر باشد، هرکدام از سرویس‌هایی که در این مطلب معرفی کردیم، امکانات بیشتری برای کاربران خود ایجاد خواهند کرد. در حال حاضر دراپ‌باکس با ارائه ویژگی‌هایی که بررسی کردیم در ارائه خدمات ابری پیشتاز است.

نیاز به چنین سیستم جامعی برای ذخیره‌سازی اطلاعات، باعث شد تا به فکر تهیه یک مطلب با عنوان دراپ باکس چیست بیفتیم و به‌صورت مفصل به بررسی آن و سرویس‌های مشابهش بپردازیم. امیدوارم این مطلب رضایت خاطر شما را فراهم کرده باشد.

برخی از سوالات رایج

دراپ باکس چیست و چگونه باید از آن استفاده کنیم؟

در جواب به این سوالات باید عنوان کنیم که دراپ‌باکس یک سیستم ذخیره‌سازی ابری است. سیستم‌های ذخیره‌سازی ابری این امکان را به شما می‌دهند تا بتوانید اطلاعات خود را روی سرورهای بزرگی آپلود کنید.

ویژگی‌های برتر دراپ‌باکس چیست؟(نکات مهم در دراپ باکس)

  1. دسترسی از طریق دستگاه‌ها و پلتفرم‌های فراوان
  2. امکان بازیابی فایل‌های حذف شده
  3. پک‌ریت (Packrat)
  4. گزینه بارگذاری دوربین
  5. تماشای تاریخچه فعالیت

راز استفاده بهتر از دراپ ‌باکس چیست؟

  1. مرور آفلاین فایل‌های موردعلاقه
  2. دسترسی به تنظیمات مرورگر فایرفاکس
  3. امکان ایجاد دو حساب کاربری
  4. پشتیبان‌گیری از وب‌سایت
  5. ایجاد آرشیو موسیقی

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان